Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 17:55

Voorwaarts neerwaarts is VOORWAARTS neerwaarts, niet alleen de hals strekken.
En, het is een oefening die bevestigd moet worden.
Hij bestendigt de losgalatenheid en de tact.
Wanneer we het neerwaarts strekken hebben bevestigd mét behoud van de voorwaartse drang, op de rechte lijn, op gebogen lijnen en tijdens progressieve overgangen draf stap, dan hebben we contrôle gekregen over de schoft van het paard.
Door de contrôle over de schoft hebben we "gratis" aanleuning gekregen, schoft geopend = aanleuning, =aanspanning van de achterhand over de rug, = buigend achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-02-16 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:05

Dat weten we wel Simpelman; je hoeft niet te "schreeuwen".
Maar je hebt natuurlijk "aanspanning" nodig vanuit het achterbeen; dat is wat je vaak mist in de WF voorbeelden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-02-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:12

Kennelijk wordt het door sommigen telkens weer vergeten.
Telekns opnieuw zien we posts met:
Citaat:
babootje
Precies. En dat is ook wat ik steeds probeer te zeggen. Paarden die dan lang in het lijf worden, worden dan ook rechter en trager in het achterbeen. Dan heb je niets aan die oefening; leuk voor ontspanning maar meer ook niet.

Citaat:
babootje
Maar je hebt natuurlijk "aanspanning" nodig vanuit het achterbeen; dat is wat je vaak mist.

Citaat:
oji
Wat hier als stretch vaak getoond wordt, zijn paarden die ook lang in het lijf worden en dat is juist niet het doel van de oefening.

Hier draait nu zo'n beetje een maand of 7 het topic om.....
Zonder de contrôle over de schoft is er geen aanleuning en dan moet men het paard bij de kop pakken om hem in de krul te houden, meestal achter de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-02-16 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:14

Omdat we dus telkens als hier "de stretch" vertoond wordt (op een enkeling na) het resulteert in paarden die lang in het lijf worden etc etc. Waar iedereen dan reuze enthousiast over wordt. En ik dus dan niet....

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:17

Dan is het mischien een idee om die betreffende persoon vriendelijk aan te geven dat het strekken er nu aardig uitziet maar dat het voorwaarts beter bevestigd moet worden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:18

Dat wat jullie nu telkens en telkens en telkens weer doen is het belang van het strekken bagatelliseren, daar help je niemand mee verder.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:24

oji schreef:
Goed halsstrekken is een zware oefening voor een paard die kracht vergt. Wat hier als stretch vaak getoond wordt, zijn paarden die ook lang in het lijf worden en dat is juist niet het doel van de oefening.

Bij het voorwaarts neerwaarts is het nu juist wél de bedoeling dat het paard "lang" wordt.
Zo niet dan is de oefening niet correct uitgevoerd.
Door dat "lang" worden MOET een paard een grotere inspanning leveren met de achterhand en zal het zich op een JUISTE manier in de beweging aanspannen.
het strekken van de hals komt voort uit het uitwaaieren van de schoft, waardoor de rug over de hele lengte losgelaten wordt, ZODAT deze in de beweging aan kan spannen.
Dit in tegenstelling tot LDR.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-02-16 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:24

Nou ik bagatelliseer ieg niks, ik ben zeer wel doordrongen van het belang van VWNW (ofwel"stretchen") in de training/opleiding van het paard. Welk paard dan ook.
Het is een onmisbaar onderdeel van correct trainen, en het doet werkelijk wonderen voor de verdere bewegingscapaciteit van je paard.
Het is ze ook op elke leeftijd nog aan te leren/bij te brengen, uiteraard de ene makkelijker dan de andere, en ik heb er -mits idd. juist uitgevoerd, wat dus betekent dat het paard gedurende de "stretch" ook vóórwaarts blijft van achteruit, - nog geen paard of pony slechter van zien worden, integendeel.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:26

Babootje schreef:
Dat weten we wel Simpelman; je hoeft niet te "schreeuwen".
Maar je hebt natuurlijk "aanspanning" nodig vanuit het achterbeen; dat is wat je vaak mist in de WF voorbeelden.

En hoe vaak is er inmiddels al gezegd dat WF alles behalve een eindstation is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 18:28

Het probleem met de mensen die "er tegen zijn", die het als minder belangrijk terzijde schuiven, of zich er helemeel niet mee bezig houden is dat ze kennelijk nog nooit ervaren hebben wat het oplevert.
Ik ben namelijk nog nooit iemand tegen gekomen die zijn paard correct wél voorwaarts neerwaarts had opgeleid en daar op terug gekomen is of daar spijt van had.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:34

Het is een van de belangrijkste onderdelen om je paard te leren zich correct - met name onder de ruiter - te kunnen bewegen.
Ik heb wel eens de indruk dat men het idee heeft dat dat dit een rijwijze is die dús eeuwig zo blijft. Dus dat het einddoel is een lang, laag lopend paard, waarmee men maar gen afstand schijnt te kunnen nemen van het "krulbeeld".
Het is een onderdeel vanveen heel lange opleidings/trainingsweg voor en met je paard, niet een einddoel of een vortdurend streven naar een VWNW "beeld".
Ook gedurende de héle training, doorgaande naar en op ieder niveau moet je paard in staat zijn zich op ieder moment op jouw aanvraag in de "stretch" te begeven.
Want dat is een hele mooie check of je paard ook werkelijk ontspannen en dus (voor jou) ontvankelijk is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:46

Ik heb de laatste tijd zeer weinig mensen filmpjes en foto's zien posten.
Wat hier dus "vaak" getoond wordt, is sowieso pas "een enkele keer" getoond ;)
Ik ben benieuwd op wie Babootje en Oji dan doelen. Wie mist er vaak aanspanning van de achterbenen Babootje? WF? Dat is denk ik al wel bekend hier. En daar ben ik het ook helemaal mee eens! WF is wat vwnw betreft niet mijn ultieme voorbeeld. Maar hij maakt wel duidelijk hoe belangrijk het vwnw is voor een paard. En dat vind ik niet verkeerd.

We kunnen denk ik pas beoordelen of er "vaak" paarden niet voorwaarts lopen tijdens het vwnw als er meerdere personen regelmatig meerdere filmpjes/foto's posten. Tot dan moeten we generaliserende opmerkingen maar even voor ons laten denk ik.

@Terpentijn: Ik denk dat iedereen hier het met je eens is. Maar voor sommige onder ons duurt het nou eenmaal een tijdje langer voordat je een keurig vwnw gaand paard hebt. Mijne heeft artrose en is al op leeftijd. Zo een paard leer je correct lopen nou eenmaal niet 1,2,3. Andere mensen denken: zij blijft er in hangen. Ik denk: ik wil eerst mijn paard voor elkaar voordat ik een stap verder doe.
Want overhaasten is net zo schadelijk als te lang blijven hangen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:51

Ik snap niet zo goed waarom het zo slecht is dat goed halsstrekken een zware oefening is... je wil toch dat je paard in ontspannen manier spieren opbouwt en aan het werk is... dan is halsstrekken toch juist de goede oefening.

Paard wat ik reed kon helemaal niet hals strekken toen ik begon met haar[of misschien beter geformuleerd: paard deed onder het zadel haar hoofd niet naar beneden]... (en de merrie was al 11 jaar) dus mijn focus lag de afgelopen maanden alleen maar daar op. En ja ik heb gevoeld hoe zwaar het is voor het paard om goed te kunnen strekken (te langzaam, hoofd zwaaien etc etc.)... maar ze bouwt nu kracht op en is ontspannen en begint nu haar (lastige) lijf eindelijk beetje goed te gebruiken.
Nu is het voor haar echt een beloning om als een soort vlotte stofzuiger achtjes door de bak te rijden. Daar geniet ze echt duidelijk van. Is dit ons eindpunt... ik hoop toch van niet.. dat lijf wordt zo alleen maar sterker en dus moet ze zo toch haar iets te rechte achterbenen gaan buigen om wat meer aanleuning voor elkaar te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 27-02-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:00

Ik ben van mening dat het niet de bedoeling is dat het paard lang wordt in het lijf. Het is de bedoeling dat het zijn bovenlijn rekt, maar juist niet lang wordt in het lijf. Dus met behoud van aanspanning van de buikspieren en een gekanteld bekken, liefst een opwaartse beweging. Dus niet alleen een ruime pas. Ruime pas met lang lijf lijkt wel actief, voelt misschien heel fijn en los, paard stapt dan vaak ook prima over, maar is een traag achterbeen. Voor spieren opwarmen en ontspannen losrijden, prima, maar dat maakt niet dat op die wijze rijden de oefening correct wordt uitgevoerd. De correcte uitvoering is zwaar en zeker mega nuttig, maar is zeker niet voor het beginnende paard.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:05

Heb je misschien een filmpje van wat jij correct vwnw vindt Oji?
Want ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Maar ik zou er graag wat meer beeld bij hebben. Ik ben geïnteresseerd in wat je hier nu zegt!
(Dus niet bedoeld als betweterigsarcasme :P)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:12

Vraagje van heel andere orde...
Hoe doen jullie dat met longeren. Ik longeer momenteel vaak omdat het eigen lijf niet helemaal meewerkt. Vaak ook zonder enige vorm van bijzet, dan mag ze lekker ravotten. Daar heeft die van mij wel vaak behoefte aan (hoewel in de wei der prioriteit bij vreten ligt). Na het feesten gaat ze dan vaak met megapassen met de neus over de grond draven. Op zich vind ik dat prima voor longeren, alleen ik ben altijd zo bang dat ze een keer in de lijn stapt.
Hoe doen jullie dat, jullie longeren gepland met de neus over de grond. Zijn jullie nooit bang dat ze in de lijn stappen? Ik merk aan mezelf dat ik geneigd ben de lijn en het hoofd wat omhoog te trekken , wat ik eigenlijk niet wil, want op dat moment is het haar feestje en heb ik de longeerlijn er alleen maar aan omdat onze bak open is en ik haar anders van de weg af kan plukken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:13

Milkberry schreef:
Heb je misschien een filmpje van wat jij correct vwnw vindt Oji?
Want ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Maar ik zou er graag wat meer beeld bij hebben. Ik ben geïnteresseerd in wat je hier nu zegt!
(Dus niet bedoeld als betweterigsarcasme :P)

Sorry nee dat heb ik niet. Zou graag idd een filmpje hebben van wat ik bedoel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:17

Maar Oji, daar kun je toch naar toe trainen? Vanuit het lange van het paard??

Juist omdat het paard zichzelf loslaat, is het in staat om zichzelf te dragen.
Nu is het aan de ruiter, om dit, met beleid, door middel van oefeningen, de achterhand en buikspieren sterker te maken. --Let wel... Kort en krachtig, niet lang en zeurend. Even doen, en dan weer makkelijk.--
Juist door het kort trainen van het voorwaartse in oefeningen van wendingen, wijken, of liefst beginnen van de SB of Travers, worden die spieren wel getraind.

Wat men niet moet vergeten, dat het lang duurt, voordat het paard, in een losgelaten staat, in oprichting kan lopen, qua kracht.

Dat trage achterbeen komt wel, dermate de training vordert.
Rome is niet in een dag gebouwd uiteraard.

Over het longeren:

Nou... ik houdt mijn lijn op mijn schouderhoogte, en met enige spanning.
Dit is ze nu gewend, en werkt dit dus haar niet tegen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:19

Een jong paard zet instinctief de rug vast wanneer er gewicht op zijn rug komt, wanneer het zich opwind, ongenoegen beleeft, niet begrijpt wat er van hem gevraagd wordt of angstig is.
Hiervan uit is het heel goed mogelijk om een paard te gaan trainen, kijk maar om je heen.

Alles dat je doet in deze staat is het paard aanleren "verkeerd", is onnatuurlijk te bewegen.
Een paard beweegt zich automatisch correct wanneer het in een staat van losgelatenheid verkeerd én zich actief voorwaarts beweegt.
Het beweegt zich dan optimaal natuurlijk.

Dat is wat we zoeken in de Klassieke Dressuur.
Zo is dat vastgelegd in het oorspronkelijke FEI art 401 dat voortkomt vanuit de beginselen van de KD, eind 19e, begin 20e eeuw.
Natuurlijk bewegen.
De harmonische ontwikkeling van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Dat in niet hetzelfde als een "happy athlete".
Het FEI art 401 is inmiddels aan de 25e editie toe, de oorspronkelijke tekst is namelijk niet te handhaven bij dat wat men tegenwoordig in de wedstrijdring laat zien, men is dat Moderne Dressuur gaan noemen.

Dat is waar het in dit topic over gaat.
Hoe een paard zodanig te vormen dat we op het hieronder geschrevene uitkomen, met ieder paard en voor iedereen haalbaar, dus niet alleen voor profs met een kist geld, een staf aan medische begeleiding en paarden van 500.000 tot 15.000.000.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:26

@Maralyn, ik zeg toch ook nergens dat je daar niet naar toe kan trainen. Ik zeg juist dat het een mega nuttige oefening is. Alleen wel een oefening die kracht en balans kost en dus niet correct wordt uitgevoerd door het jonge en/of ongetrainde paard. Ik vind een correcte vwnw, wat ik onder correct versta, gelijkwaardig in zwaarte met een schouderbinnenwaarts. Vandaar dat ik het niet vreemd vind dat Johan Hamminga het eigenlijk een M oefening vind. En ja, een schouderbinnewaarts bouw je ook eerst op vanuit de schoudervoor enzo. Dus ik verwacht ook niet van een paard dat het vwnw in ene keer, zodra ze de kracht hebben, perfect gaat. Ik vind het alleen veel te zwaar om te verwachten voor een hele training door, of voor een jong paard. Wat je dus ziet is dat wat wel gevraagd wordt hele trainingen door, resulteert in een lang paard en dat heeft voor mij dus weinig trainingswaarde. Wel voor de ontspanning, wel voor controle of het je hand wil volgen naar beneden, maar niet om maar achter elkaar uit te voeren. Maar goed, dat is mijn mening, staat een ieder vrij om een hele andere te hebben :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:28

De oefening 'hals strekken' is nou juist meer dan vwnw.
Je moet immers net op het moment dat het paard de habd omlaag gevolgd heeft weer opnieuw in de oprichting zien te komen binnen enkele meters.
De hals laten strekken is 1 ding, hem weer opvissen in dezelfde takt, regelmaat en aanleuning is echter ook een deel daarvan.
Ik wil wel iemand oprecht zien zeggen dat dit een peulenschilletje is, want ik vind dat echt niet makkelijk om dat zo mooi te doen dat het niet rommelig lijkt in die paar meter die je er voor hebt.
Aangezien hier aardig mensen al weken tobben met werkhouding dan is dat dus helemaal niet eenvoudig.

Schouderbinnenwaarts vind ik makkelijker om proeftechnisch te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:30

Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.
Je hoeft niet te vissen, je moet voorwaarts drijven dan komt een paard vanzelf weer omhoog, maar... net zover als dat het aankan.
Dat is het verschil met het krulrijden.

Een paard dat vanuit het voorwaarts neerwaarts in de arbeidshouding komt, komt daat uit zichzelf en zal waarschijnlijk ergens op de horizontale lijn aankomen.
Mét de neus voor de loodlijn....
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-02-16 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:32

maralyn schreef:
Dat trage achterbeen komt wel, dermate de training vordert.
Rome is niet in een dag gebouwd uiteraard.

En ik denk dus andersom. Je begint met het voorwaarts, balans en dan komt het neerwaarts wel naarmate het paard aan kracht wint.
Maar je wil wel aanspanning. Zoals Oji al zei, wil je dat het paard zijn bovenlijn gaat verlengen en buikspieren aanspant, dan heeft het vwnw zin als oefening/training. Anders is het alleen ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-02-16 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:33

Simpelman schreef:
Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.

Dat begrijp ik ook wel.
Maar blijkbaar is dat veel mensen moeilijk. Dus om dan de oefening halsstrekken tot simpel te bestempelen is gewoon niet terecht.
De mensen in dit topic die wel mooi kunnen wisselen tussen wedstrijdhouding en halsstrekken zijn nu juist de mensen die hun paard zo voor elkaar hebben dat ze ook wel een M proef kunnen rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:34

Nee , want je paard gaat dan met een aangespannen rug voorwaarts en gaat zich op een niet natuurlijke manier bewegen.