Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:55

@Babootje: is dat zo, dat de leersnelheid/opname leerstof van een paard na circa het 8ste levensjaar afneemt? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kom je daarbij, of heb je een of andere bron waarin dit na te lezen is? De eerste 10 minuten het meeste leervermogen wist ik overigens ook niet. Waar dat op gebaserd is snap ik trouwens óók al niet, want als men daarmee bedoelt "het paard is dan nog fris", dus staat nog voor van alles open, begrijp ik niet waarom een heleboel instructiefiguren pas aan het eind van en les/training met wat nieuws aankomen "zodat je dat voor de volgende keer kunt oefenen".
Ik begrijp wél dat een paard pas (nieuwe) leerstof kan opnemen al het paard mentaal en fysiek ontspannen is.

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:58

'Love at first sight'

De eerste 10 minuten, de eerste indruk, de belangrijkste indruk. Daar kan ik wel inkomen. Maar ik denk niet dat na er 8e levensjaar het leervermogen drastisch daalt. Ze zullen mentaal even sterk staan of misschien zelfs sterker dan een jonger paard, maar fysiek zullen ze niet zo snel zijn. Spieren hebben 6 weken nodig, pezen en gewrichtsbanden toch ruim een jaar om zich aan te passen. Dan kan ik wel inkomen dat een jong paard, in de groei dan gemakkelijker mee kan in de vraag van de ruiter, dan het paard uit de weide waar 7 jaar niks mee gedaan is.

Alles voor-en nadelen, maar alles waar te voor staat is nooit goed ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:23

Bij mensen is dat wel al bekend, maar ik heb me laten vertellen dat dit ook paarden precies zo werkt.
De inprenting en het opdoen van nieuwe indrukken verloopt gemakkelijker en sneller bij "jonge" hersenen.
Zo leren heel jonge kinderen heel gemakkelijk een tweede of meer talen naast hun moedertaal
Het afleren van reeds ingeprente (gedrags)patronen wordt weer moeilijker naarmate de hersenen "ouder" worden. Ik heb ooit een keer gelezen dat bij paarden dat omslagpunt na 8 jaar zo ongeveer is. Waar weet ik niet meer precies, maar dat is blijven hangen.
Het is dus niet alleen een fysiek, maar ook mentaal nemen jongere dieren sneller dingen in zich op.
http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuw ... ER104347W/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:27

Er zijn ook studies die aantonen dat vroege belasting een dichtere en sterkere bot en pees structuur geeft omdat het luchaam zich op die leeftijd goed kan aanpassen aan de belasting.
Een paard dat nooit belast is geweest moet dan op volwassen leeftijd nog sterkere botten gaan maken en dat duurt lang.
Pezen kunnen zich niet eens meer echt aanpassen als ze eenmaal uitgegroeid zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:43

SheeNegro schreef:
De eerste 10 minuten, de eerste indruk, de belangrijkste indruk. Daar kan ik wel inkomen.

ik denk dat dat weer meer te maken heeft met de "spanningsboog" de duur dat je paard geconcentreerd dingen in zich kan opnemen. Om maar weer een vergelijk met mensen te maken :D :D. Bij kinderen is de spanningsboog, de periode dat ze zich geconcentreerd op een taak kunnen richten, ook korter (en dat verschilt dan ook nog vaak per kind). Dus korte trainingen als het paard jong is en afsluiten voordat het paard moe is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:54

Leuk punt idd, hoe ver is je ruitergevoel ontwikkeld dat je merkt dat je paard mentaal vol of moe is en hoe goed is je ruitergevoel dat je paard fysiek genoeg gedaan heeft?
Wanneer beslis je dat je de grens overschrijdt? En hoe lang en met welk doel of reden?
Ik denk dat profs deze vaardigheden best hebben maar doelbewust wel eens overschrijden, en dan is de vtaag die ik al eerder stelde waarom en met welk doel? Commercieel is vaak een reden, er zijn ook ruiters die professioneel bezig zijn maar wel de luxe hebben om de tijd te nemen.
En ik denk dat veel hobbyruiters ook te ver gaan maar ook weer vaak te lang in een Nivo blijven hangen. Lastig!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:11

Ik zat vandaag even naar mijn paard te kijken en het viel me op sinds ik een maand niet meer heb gereden (door opname) hij echt flink heeft ingeleverd in spier (weer een punt kontje) en ook souplesse. Daar baal ik echt van, enerzijds natuurlijk fijn om te weten dat mijn trainingen toch wel werkten maar anderzijds nu moet ik weer opnieuw beginnen. Mijn conditie is ook nog steeds niet wat het geweest is, maar opzadelen en poetsen lukt in ieder geval weer, ook al is het nog steeds zwaar :') gelukkig is rijden met hem altijd heel chill, morgen komt de osteo dus dan wordt hij even nagekeken dan kan ik ook even rustig aan doen komende dagen en beetje wandelen met hem voor mijn eigen conditie en dan daarna weer oppakken. Nu heb ik hem dus weer een paar dagen op kunnen pakken en merk ik ook zichtbaar direct verschil, rug trekt weer iets bij en hij stapt weer ruimer (een hele hoef over de afdruk, niet constant maar soms en anders in de afdruk zelf of 2-3 cm over)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:17

Wat jammer Domii! Van voor af aan beginnen is nooit leuk :(

Ik zit een beetje in de knoop. Paard heeft nu rust voor een weekje. Net les gehad. Wat mijn instructrice opviel: buigt veel en veel beter om het been! En pakt de werkhouding heel makkelijk op ineens. Blijft met zijn neus voor de loodlijn en stapt goed onder me door. Bespiering in de hals en kont neemt ook toe. Dus er zit goed vooruitgang in.
Maar zodra we vwnw rijden begint hij te struikelen en tikt aan. Dat deed hij in het begin ook. Tijdens het rijden in werkhouding doet hij dit niet. Ik vermoed zelf dat het zijn ijzers zijn. Dus de hoefsmid is al in consult.
Hopelijk is dit over na smid en rust.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:40

xxdomiixx schreef:
Ik zat vandaag even naar mijn paard te kijken en het viel me op sinds ik een maand niet meer heb gereden (door opname) hij echt flink heeft ingeleverd in spier (weer een punt kontje) en ook souplesse. Daar baal ik echt van,)
een vlot herstel voor je gewenst +:)+

Maar had je wellicht niet iemand van stal of tijdelijke verzorger kunnen vragen om met je paardje door te werken ?
Wij hebben hier ook tijdje stil gelegen mbt ohz (niet passend zadel) , maar daarmee hebben we paard niet bepaald vrijaf gegeven. *\o/*
Je kunt ze freestyle ook stevig aan het werk zetten.

Vindt het zelf ook sneu als ie daardoor fiks teruggaat kwa conditie en bespiering.
Je gaat er sneller af als er weer aan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:58

Peetstap schreef:
xxdomiixx schreef:
Ik zat vandaag even naar mijn paard te kijken en het viel me op sinds ik een maand niet meer heb gereden (door opname) hij echt flink heeft ingeleverd in spier (weer een punt kontje) en ook souplesse. Daar baal ik echt van,)
een vlot herstel voor je gewenst +:)+

Maar had je wellicht niet iemand van stal of tijdelijke verzorger kunnen vragen om met je paardje door te werken ?
Wij hebben hier ook tijdje stil gelegen mbt ohz (niet passend zadel) , maar daarmee hebben we paard niet bepaald vrijaf gegeven. *\o/*
Je kunt ze freestyle ook stevig aan het werk zetten.

Vindt het zelf ook sneu als ie daardoor fiks teruggaat kwa conditie en bespiering.
Je gaat er sneller af als er weer aan.

Hij is in die tijd door anderen aan het "werk" gezet (longeren, wandelen eigenlijk alles behalve rijden), en ik heb een bijrijder/verzorger maar die is in die tijd 1x geweest. Dus ik weet zelf ook niet echt hoe ik dit kan voorkomen. :( Ik ben in ieder geval al dankbaar dat ze met hem wat gedaan hebben anders was het nog erger geweest. (ook al kan ik me niet echt voorstellen hoe die bespiering nog minder kan zijn :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:09

Dat is balen zeg, maar ook wel erg snel.
Doorgaans vallen paarden pas na een week of 10 terug in bespiering.
Was hij altijd al moeilijk in de spieren te houden?

Milkberry, misschien rolt hij niet snel genoeg af over de toon? Hopelijk kan de smid helpen.

Ik heb ontzettend fijn gereden vandaag :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:12

Ik denk ook dat dat het probleem is Sizzle. Maar de hoefsmid weet dat. En houdt hier altijd rekening mee. Heeft speciale ijzers voor. Ben bang dat hij een foutje heeft gemaakt met de laatste keer bekappen :(
Want sinds hij ijzers kreeg, was dit probleem eigenlijk wel over.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:14

Sizzle schreef:
Dat is balen zeg, maar ook wel erg snel.
Doorgaans vallen paarden pas na een week of 10 terug in bespiering.
Was hij altijd al moeilijk in de spieren te houden?

Milkberry, misschien rolt hij niet snel genoeg af over de toon? Hopelijk kan de smid helpen.

Ik heb ontzettend fijn gereden vandaag :)

Ik heb hem nu bijna een jaar en dit is de eerste keer dat dit gebeurt, normaal kan ik thuis infuus krijgen en train ik dus gewoon door. Het heeft wel lang geduurd voor ze er aan kwamen. Denk dat het nu wel minder lang duurt voor ze er weer aan zijn, ik zie ook direct verschil na het werken dat zijn rug minder hol is. Misschien speelt zijn leeftijd ook een grote rol dat het snel terug gevallen is, hij wordt binnenkort 22 jaar.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:04

VWestra schreef:
Jenny het lijkt inderdaad wel een ander paard. Wat fijn dat je de vooruitgang bijhoud dmv foto's en hier met ons deelt. Ben benieuwd naar een filmpje volgende week :j

Hier geen nieuw beeldmateriaal helaas. Wel van de week weer eens gelongeerd. Ik heb de afgelopen weken voornamelijk onder het zadel gereden en kon dit met het logeren wel terugzien. Hij lijkt meer in balans en sterkere stap en draf. Ook lekker meer zakken met de hals in beide gangen, uit zichzelf! De galop doen we nog niet onder het zadel, dus die aan de longe meegepakt. Linksom (zijn " makkelijke" kant springt hij steevast overkruist aan achter. Dit doet hij ook in het weiland. Hij springt dan later ook niet over.
Iemand nog een tip om dit aan de longe te voorkomen of bij het aanspringen mee te helpen??

M.b.t. het overvragen van een aard; daar ben ik zelf wel bang voor. Dat ik het niet zie als het teveel wordt voor hem. Dus probeer de intensiteit van de training goed af te wisselen, af en toe logeren en natuurlijk dagen vrij (wel weidegang) maar de balans daarin blijf ik moeilijk vinden. Ook door het winterweer trouwens....

Qua tijd en progressie; ik heb niet zo heel veel geduld en wil graag vlot resultaat of in ieder geval vooruitgang zien. Dus ik probeer foto's te maken in stand zonder zadel om de bespiering te kunnen volgen. Maar tot heden nog geen grote verschillen -O- Dus ik focus me maar op prettig ontspannen rijden met een betere conditie.

Ik heb dit ook gehad. Is er iemand in de buurt bij jou die Cranio Sacraal doet? Laat zo iemand eens langs komen. Heeft hier wonderen verricht. :D

Vervelend dat je weer helemaal 'overnieuw' moet beginnen xxdommixx.

Hier vandaag ook heel erg fijn gereden. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:22

Overkruist in vrijheid heeft bijna altijd een lichamelijke oorzaak. Zou daar zeker naar laten kijken.

Xxdomixx, op die leeftijd zal dat inderdaad wel sneller gaan helaas. Waarom kon je eigenlijk niet rijden? Was je ziek?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:59

Sizzle schreef:
Overkruist in vrijheid heeft bijna altijd een lichamelijke oorzaak. Zou daar zeker naar laten kijken.

Xxdomixx, op die leeftijd zal dat inderdaad wel sneller gaan helaas. Waarom kon je eigenlijk niet rijden? Was je ziek?

Ja, ik werd met spoed opgenomen en toen 2,5 week in het ziekenhuis gelegen. Had eigenlijk nog een week bij gemoeten maar ik vond het wel prima zo dus mocht thuis verder met pillen. Lichaam heeft wel echt een klapt gehad, eerste dag alleen zijn manen gekamd en geknuffeld. volgende dag kon ik helemaal niks omdat dat zo vermoeiend was geweest. Dus wat dat betreft ben ik wel flink vooruit gegaan of ik push mezelf te veel dat kan natuurlijk ook nog. Ik heb er ook al opgezeten een paar keer en wat oefeningen gedaan voor de souplesse, dat merk ik dan ook dat hij weer soepeler wordt en verder grondwerk. Vandaag dus een wandeling om te kijken hoe hij daarop reageert en dan de volgende keer wil ik gewoon een buitenrit maken. Maar eerst de osteo :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:27

Ojeetje, dat is niet niks.
Dan kunnen jullie samen weer opbouwen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:14

Vorig jaar 3x de Osteopaat die ook cranio sacraal doet. Heeft hij veel baat bij gehad, voornamelijk geestelijk. Hij is nu meer zelfverzekerd. Recentelijk nog osteopaat/fysiotherapeut gehad en toen zat hij ook rechts vast. Dat heeft ze behandeld toen. Maar kan komende maand altijd de cranio scraal therapeut weer eens laten komen.

Vandaag heeft er iemand gefilmd, eerst even zelf bekijken en misschien plaats ik hier ook wel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 01:28

Een voordeel: spieren die er eenmaal gezeten hebben komen ook sneller weer terug.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:44

Dat was ook mijn idee babootje haha. Osteo was vandaag geweest dus hij is nu lekker los. Ik mag wel grondwerken maar even 5 dagen niet rijden

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:37

Gisteren bij een instructie ronde voor jonge paarden van de KNHS geweest met Johan Hamminga. Hierbij werd vertelt dat een paard pas goed kan halsstrekken vanaf M niveau en dat het halsstrekken heel lastig is.
Moest er wel om lachen.
Heb er niet zoveel aan gehad helaas. Zat wel een mooie oefening bij, op de volte over een klein kruisje in galop. Paard was erna zichtbaar losser.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:45

Echt goed halstrekken waarbij het paard mooi actief doorloopt , de teugels vloeiend langer laat worden, dus niet 'meetrekt' niet de ruimte gebruikt om stiekum even naar dat bloemstuk te kijken, zonder tegen de hand te komen of te vertragen weer vloeiend opgepakt kan worden en dat allemaal binnen 40 meter... Ja dat is inderdaad niet makkelijk.
Want dat vertragen wat bij het vwnw gebeurd in het begin van de opleiding, dat is niet de bedoeling in een proef.
Je ziet in dit topic heel goed hoe moeilijk het is om het paard op te pakken naar de nek als hoogste punt vanuit die stretch.
Dat is precies waar de meeste hier mee worstelen en dat moet in een proef in 4-5 drafpassen gebeuren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:56

Eens Sizzle, ik ben het ermee eens dat echt goed halsstrekken in balans een moeilijke oefening is, is niks om te lachen hoor...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:02

Ja je kunt er om lachen, maar Carl Hester, toch niet de minste, zegt precies hetzelfde. Goed halsstrekken is een zware oefening voor een paard die kracht vergt. Wat hier als stretch vaak getoond wordt, zijn paarden die ook lang in het lijf worden en dat is juist niet het doel van de oefening.

Klein kruisje of cavaletti op de volte doe ik ook vaak, is heel fijn! Wel goed meetellen als controle dat je paard niet in tempo wijzigt voor en na het kruisje. Als het goed is voel je op een gegeven moment helemaal niet meer waar het kruisje staat. Worden ze heerlijk los van en stabiel in de galop van!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:00

Precies. En dat is ook wat ik steeds probeer te zeggen. Paarden die dan lang in het lijf worden, worden dan ook rechter en trager in het achterbeen. Dan heb je niets aan die oefening; leuk voor ontspanning maar meer ook niet. Om echt goed hals te kunnen strekken, moet het paard al heel wat kracht en balans hebben opgebouwd. Trouwens goed dat het t/m Z nu wordt gevraagd.