Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:12

nee dat lijkt mij ook niet. zodra je verder komt gaan dingen wel langer duren omdat er spieren opgebouwd moeten worden. zoals het vwnw aan de longe met de chambon. dus heeft te maken met het leren lopen in evenwicht en uit de comfortzone halen van je paard. dan zijn er vrij weinig stappen maar wel een lange opbouw periode en bevestigings periode.

@Picasso, dan denk ik dat je goed zit. zoals hierboven beschreven zul je in het begin grote stappen maken maar daarna flink afremmen. het werken nard e verzameling heft tijd en kracht nodig. dit komt niet in 6 weken tijd. het behandelen van aanleuningsproblemen zal ook langer echt 1 ding zijn wat je doet. dus 6 weken en dan die 6 weken opdelen in stappen om het op te lossen. daarnaast denk ik dat 6 weken bij een problem niet statisch zijn,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:14

Haha, blijft lastig om dingen helder te krijgen.
Maar met oefeningen rijden kun je ook niet echt in tijd denken lijkt mij.
Ik heb in iedergeval nog nooit gedacht: ik ga de komende weken een appuyement rijden. Dat is gewoon zoiets wat ineens lukt omdat het voorbereidende werk op orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:20

Sizzle schreef:
Haha, blijft lastig om dingen helder te krijgen.
Maar met oefeningen rijden kun je ook niet echt in tijd denken lijkt mij.
Ik heb in iedergeval nog nooit gedacht: ik ga de komende weken een appuyement rijden. Dat is gewoon zoiets wat ineens lukt omdat het voorbereidende werk op orde is.

Precies! Als het voorbereidende werk goed gedaan is, rijd je er vrij simpel een appuyement uit, eerst een paar stappen tot later de hele diagonaal. Dat denk ik dus ook. En controleren of alles goed gaat, doe ik elke dag... Niet na een blok van 6 weken. Al denk ik dus wel dat het voor sommige ruiters een prima houvast kan zijn. Mijn rijden bestaat met de 12 jarige overigens voornamelijk uit losrijden in verschillende houdingen. Slechts soms rijd ik de proef-oefeningen... Neem wel altijd de schoudervoor of schouderbinnenwaarts mee om hem fijn actief en goed op het achterbeen te krijgen. Dit is iets wat voor hem heel fijn werkt. Ook de contragalop maakt hem fijn, recht en scherp. Soms heel klein stukje, soms meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:33

DarkoFoitzik schreef:
.

@Picasso, dan denk ik dat je goed zit. zoals hierboven beschreven zul je in het begin grote stappen maken maar daarna flink afremmen. het werken nard e verzameling heft tijd en kracht nodig. dit komt niet in 6 weken tijd. het behandelen van aanleuningsproblemen zal ook langer echt 1 ding zijn wat je doet. dus 6 weken en dan die 6 weken opdelen in stappen om het op te lossen. daarnaast denk ik dat 6 weken bij een problem niet statisch zijn,

Dat denk ik ook :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 11:55

Ik werkte een tijd met drie dier fysiotherapeutes.
Zij gaven me aan dat aanpassingen van spieren minstens zes weken nodig hebben om enigszins bevestigd te worden.

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat jonge paarden die mentaal relatief gemakkelijk zijn, zich dat vaak laten overkomen.
Ze zijn overbluft door wat er met ze gebeurt.
Een vorm van verzet komt dan veel later voor de dag, dat is voor ons dan onbegrijpbaar omdat er schijnbaar geen reden voor is.
Bijvoorbeeld een paard dat 3 maanden na het zadelmak maken begint te bokken of niet meer voorwaarts gaat. (afgezien van lichamelijke problemen)
Mijn remedie bij dit soort van verzet is dan "opnieuw zadelmak maken" en daar komen dan vaak allerlei interessante probleempjes voor de dag die opgelost moeten worden.
Die paaarden zijn mentaal overnomen geweest.

Langzaam gaat het snelst.

Ik ben gaan denken en werken in perioden van 6 weken en "dat werkt", in de jaren heb ik gecontstateert dat heel veel degelijke ruiters met een carriére achter zich dat ook doen, meestal intuitief.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:58

Bedankt Simpelman. De foto's zijn van hoe het nu gaat als hij niet te moe is. Ik rij normaal ook kort en was tijdens het filmen al klaar.

De "onregelmatigheid" op het filmpje zijn puur die kuilen. Hij kan dat in zijn rug niet bolwerken of zoiets. Hij doet ook altijd even zijn oren naar achteren en verstijft even. Heb nog een filmpje zonder onregemaltigheid cq taktverlies, maar daar heeft hij de handrem er op, omdat hij dus dacht te moeten galopperen :o

Periodes van 6 weken geeft mij inderdaad wat rust. Mijn IJsje komt natuurlijk van ver, is niet gunstig gebouwd en gaat niet zo hard, maar als ik bedenk dat hij nu weer 6 weken krijgt voordat hij duidelijke verbeteringen (aan jullie) moet laten zien, dan geeft mij dat rust en tijd ;-)

De "hoge" en "lage" broekspier waren/zijn inderdaad vrij onbespierd. Ook boven de knie had/heeft hij een kuiltje. Die volgens de veearts sterker moeten. De osteopaat vertelde dat dit eerst moeilijk ging omdat hij vast zat in zijn lendenen. Alles kan dan onvoldoende doorstromen om spieren aan zijn achterhand te kweken. Zijn knie ging ook af en toe op slot, dat is nu weg :)) De spieren moeten nu inderdaad wel gaan groeien.

Waar ik zelf vooral blij mee ben (en trots :o ) is zijn rug. Hij had een doorgezakte rug doordat hij zijn bekken de verkeerde kant op kantelde. Zie oude foto. Op de nieuwe foto heeft hij zijn hals hoog omdat hij wat zag en zelfs dan heeft hij geen doorgezakte rug meer! Op oude rijfoto's zie je ook een deukje achter het zadel, hetgeen je nu ook veel minder ziet :-)

Oude foto:
Afbeelding

Vorige week:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:08

Simpelman schreef:
Ik werkte een tijd met drie dier fysiotherapeutes.
Zij gaven me aan dat aanpassingen van spieren minstens zes weken nodig hebben om enigszins bevestigd te worden.

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat jonge paarden die mentaal relatief gemakkelijk zijn, zich dat vaak laten overkomen.
Ze zijn overbluft door wat er met ze gebeurt.
Een vorm van verzet komt dan veel later voor de dag, dat is voor ons dan onbegrijpbaar omdat er schijnbaar geen reden voor is.
Bijvoorbeeld een paard dat 3 maanden na het zadelmak maken begint te bokken of niet meer voorwaarts gaat. (afgezien van lichamelijke problemen)
Mijn remedie bij dit soort van verzet is dan "opnieuw zadelmak maken" en daar komen dan vaak allerlei interessante probleempjes voor de dag die opgelost moeten worden.
Die paaarden zijn mentaal overnomen geweest.

Langzaam gaat het snelst.

Ik ben gaan denken en werken in perioden van 6 weken en "dat werkt", in de jaren heb ik gecontstateert dat heel veel degelijke ruiters met een carriére achter zich dat ook doen, meestal intuitief.

:)* Hè bah, mee eens.... :D
Saai.... :+

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:11

Ok mee eens :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 12:11

Het moet niet té erg worden @Picasso. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:20

Simpelman schreef:
Het moet niet té erg worden @Picasso. :o

Inderdaad; dat is eng... 8-)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:31

Jenny, dat lijkt wel een heel ander paard! :D
Je ziet duidelijk verbetering in bespiering, vind ik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:10

Hier een stille meelezer. Wil even inhaken over dat er hier gezegd wordt dat profs eerder hun paarden overvragen dan de recreatieve ruiters/amazones. Denk juist dat het eerder andersom is. De meeste profs weten hoever ze bij de meeste paarden moeten gaan per training. En daar ligt het bij veel recreatieve ruiters/amazones nog wel eens aan. De profs die ik ken, kijken en 'luisteren' echt naar hun paard.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:17

denk wel dat een prof de tijd heeft om dit te doen. ik ben blij als ik door de week kan rijden. ik heb dan niet direct de mogleijkheid om hel geheel te overvragen omdat ik simple weg de tijd niet heb.

ik ben het wel met je eens dat de professionals de kennis in pacht moeten hebben om deze beslisisng te kunnen maken. helaas zijn de deze mensen vaak gedreven door stress voor geld (intrinsiek of extrinsiek)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:23

Wat betreft topsport denk ik wel dat de paarden vaak overvraagd worden. Juist door de profs. De paarden lopen in piaffe en passage terwijl ze nauwelijks de kracht hebben om dit goed uit te kunnen voeren. Te weinig kracht voor het hoge niveau. Duiken achter de loodlijn, hoge konten, weinig rug gebruik. Dan vind ik dat je je paard overvraagd. Dan ben je veel te snel.
Als ik kijk naar de pofs in NL, (Adelinde bijv.) mwoah, dan vind ik dat niet echt een goed voorbeeld van luisteren en kijken naar een paard. Ik heb weinig vertrouwen in de Nederlandse profs.
Zo snel mogelijk, zo veel mogelijk presteren.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:30

Jenny het lijkt inderdaad wel een ander paard. Wat fijn dat je de vooruitgang bijhoud dmv foto's en hier met ons deelt. Ben benieuwd naar een filmpje volgende week :j

Hier geen nieuw beeldmateriaal helaas. Wel van de week weer eens gelongeerd. Ik heb de afgelopen weken voornamelijk onder het zadel gereden en kon dit met het logeren wel terugzien. Hij lijkt meer in balans en sterkere stap en draf. Ook lekker meer zakken met de hals in beide gangen, uit zichzelf! De galop doen we nog niet onder het zadel, dus die aan de longe meegepakt. Linksom (zijn " makkelijke" kant springt hij steevast overkruist aan achter. Dit doet hij ook in het weiland. Hij springt dan later ook niet over.
Iemand nog een tip om dit aan de longe te voorkomen of bij het aanspringen mee te helpen??

M.b.t. het overvragen van een aard; daar ben ik zelf wel bang voor. Dat ik het niet zie als het teveel wordt voor hem. Dus probeer de intensiteit van de training goed af te wisselen, af en toe logeren en natuurlijk dagen vrij (wel weidegang) maar de balans daarin blijf ik moeilijk vinden. Ook door het winterweer trouwens....

Qua tijd en progressie; ik heb niet zo heel veel geduld en wil graag vlot resultaat of in ieder geval vooruitgang zien. Dus ik probeer foto's te maken in stand zonder zadel om de bespiering te kunnen volgen. Maar tot heden nog geen grote verschillen -O- Dus ik focus me maar op prettig ontspannen rijden met een betere conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:32

FriesWytske schreef:
Hier een stille meelezer. Wil even inhaken over dat er hier gezegd wordt dat profs eerder hun paarden overvragen dan de recreatieve ruiters/amazones. Denk juist dat het eerder andersom is. De meeste profs weten hoever ze bij de meeste paarden moeten gaan per training. En daar ligt het bij veel recreatieve ruiters/amazones nog wel eens aan. De profs die ik ken, kijken en 'luisteren' echt naar hun paard.

Hou toch op :D : veel professionele stallen hebben de tijd niet om de tijd te nemen (rare zin), en moeten vanwege financiële redenen de paarden snel klaarmaken voor IBOP, hengstenkeuringen, van gisteren naar nu naar het Z etc etc etc. Ze zijn vaak handiger dan de gemiddelde ruiter maar kunnen ook niet toveren en gaat het niet rechtsom dan linksom, maar paarden zijn hun brood en handel is handel etc. Kort door de bocht maar in veel gevallen wel waar. Weet niet hoeveel professionele stallen jij van binnen hebt gezien?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:34

wat ook helpt is een dagboek bijhouden. elke dag even inschrijven hoe het ging en aan welke onderdelen je gewerkt hebt. Hieraan eventueel een cijfer geven zodat je verbetering kunt zien over tijd. dan kun je er ook nog een foto inplakken hoe het was en nu is. ik heb een dagboek wat ik bij houd, fijn om terug te lezen hoe het ging en tot welke bevindingen ik gekomen ben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:36

Ik denk niet dat je meteen kan zeggen alle profs overvragen hun paard of alle recreatieruiters.... er zit nog zoveel verschil tussen... en er zijn ook zoveel verschillende mensen die professioneel met paarden bezig zijn... Denk dat roepen "Profs overvragen hun paarden minder dan recreatieruiters" net zo min waar is als "Recreatieruiters luisteren beter naar hun paarden dan profs." Denk dat je hier gewoon naar individu moet kijken. Bij beide zijn er goede en slechte... wees kritisch op jezelf en op je trainer en blijf open-minded kijken naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:37

Evelijn schreef:
Ik denk niet dat je meteen kan zeggen alle profs overvragen hun paard of alle recreatieruiters.... er zit nog zoveel verschil tussen... en er zijn ook zoveel verschillende mensen die professioneel met paarden bezig zijn... Denk dat roepen "Profs overvragen hun paarden minder dan recreatieruiters" net zo min waar is als "Recreatieruiters luisteren beter naar hun paarden dan profs." Denk dat je hier gewoon naar individu moet kijken. Bij beide zijn er goede en slechte... wees kritisch op jezelf en op je trainer en blijf open-minded kijken naar je paard.

Heb ik ook niet gezegd, maar voor veel profs geldt: tijd is geld etc....
Bij veel amateurs ontbreekt de kennis en kunde...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:12

Afbeelding
Fysiek overvragen gebeurt denk ik relatief veel doordat men (amateur of prof) gewoonweg snelle resultaten wil.
Maar vlak het mentale aspect niet uit, je kunt een paard helemaal mentaal stukmaken door te snel te gaan, al zou die het in principe fysiek aankunnen. Paarden zijn net al mensen mentaal (van aard en karakter) "hun eigen individuele Ik".
Mijn bonte ruin Jaopie is fysiek een hele harde, sterke jongen, hij kan de meeste zaken vrij gemakkelijk aan, is super-ijverig OHZ en bouwt snel spier op. Die is niet snel fysiek de klos, maar dat houdt een gevaar in, namelijk dat hij het mentaal niet aankan. Omdat hij er nogal imponerend uitziet (en zich ook zo gedraagt) verkijk je je daar maar al te gauw op. Ook instructie verkijkt zich daar nogal eens op.
Nou ken ik hem al vanaf veulen, en het is een hele vrije jongen, met een "free spirit" maar hij kan dientegevolge mentaal niet zo goed tegen moeten en druk, echter zal hij atijd zijn uiterste best doen met inzet van zijn hele lijf, om uit te voeren wat je van hem wil. Het meeste gaat hem daarbij fysiek redelijk makkelijk af, dus je voelt 'm al: zo'n paard wordt gemakkelijk -met name mentaal - overnomen.
En hoewel ik hem goed dacht te kennen, is dat toch ook mij gebeurd . Ik merkte het eerder mentaal dan fysiek aan hem: hij vond het niet leuk meer om te gaan rijden, en al helemaal niet om te gaan lessen, er ontstond rebellie en opstand. Slechtgehumeurdheid en mentale afgeslotenheid.
Uiteindelijk ook een dominantieconflict, simpelweg in de weide.
Dit alles was wel een rode vlag voor mij, eerdere uitingen van paards kant heb ik gewoon in mijn trainingsijver genegeerd, tót hij werkelijk onmogelijk en tegelijk mismoedig werd.

Ik ben toen met lessen gestopt en het paard eens even winterweidevakantie gegeven (hij staat jaar-rond 24-7 op de wei samen met zjn merrievriendinnetje), die nu inmiddels 5 maanden duurt. Het dominantiegvecht was al snel verdwenen, zijn oude ik kwam weer terug.
En binnenkort beginnen we samen hernieuwd, maar niet meer met die lesinstructie.

Ook zo'n robuust uitziende beer kun je mentaal over de kling jagen. Ik vind het nóg erg dat ik dat niet eerder heb gezien....of niet heb wíllen zien...Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-02-16 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:17

DarkoFoitzik schreef:
helemaal als je bedenkt dat paarden rond 5 jaar pas de groeischijven sluiten in de benen. tussen de 6 en 8 jaar pas in de nek en rug. vanaf die leeftijd is ene paard pas geschikt om gewicht te dragen. dus helemaal als ze jong zijn moet je rustig aan doen.

Daar zijn de meningen erg over verdeeld Darkofoitzik. Dus kun je dat ook niet zo als een stelling poneren.
Het klopt dat het paard nog in de groei is, maar het is niet noodzakelijkerwijs slecht om een paard te gaan belasten.
Belangrijker is het ontwikkelen van de spieren op de juiste plaats die zorgen ervoor dat je paard je kan dragen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:21

naja over het sluiten van de groeischijven kun je alng en breed discussieren maar dit is nu eenmaal zo. er zit links en rechts wat verschil in ras en geslacht maar dat is nu eenamal zo. je kunt een paard best wat belasten maar wel met de gedachte aan de lichamelijke ontwikkeling. Dit is een ander aspect om rekening mee te houden. ik weet dat ik bij mijn volgende paard er niet op zit voordat hij 7 is.

aanvullend wil lichamelijke volwassenheid ook aangeven dat het dier mental nog niet volwassen is. hierdoor kunnen in de opleiding problemen vermeden worden als je er rekening mee houdt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:41

Neem je ook in aanmerking dat de snelheid waarmee paarden leren ook afneemt, zo ongeveer na het 8e jaar? Vanaf die leeftijd is het ook lastiger om paarden weer "om te scholen" als het iets verkeerds hebben geleerd.
Voor recreatie zal het niet zo'n probleem zijn, maar wil je naar de Z dressuur met je paard hebben ze heel wat te leren en dat kost wel een aantal jaren.
Net als met kinderen leren jonge paarden het snelste. Dan is het ook nog zo, dat paarden de eerste 10 minuten het snelste leren. Daarom trainen we kort en stoppen voordat het paard moe wordt.
Over het belasten van een paard als de groeischijven nog niet dicht zijn, tja daar zijn de meningen dus over verdeeld. Je zit niet op het skelet, maar het zijn de spieren, banden en pezen die ervoor zorgen dat jouw paard jou verantwoord kan dragen, niet de groeischijven. Dit geldt overigens ook als hij volgroeid is.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:44

Eens met Babootje. Er is zoveel discussie rondom die groeischijven.
Natuurlijk moet je als ze jong zijn rustig aan doen.
Maar er is nergens bewijs dat als je er met 4 op gaat en rustig opbouwt, dat dit slecht is voor een paard. Of dat het paard ouder zal gaan worden als je er met 7 op gaat zitten.

Ik vind "het is nu eenmaal zo" nog al makkelijk gezegd.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:46

weer wat geleerd -:) eerste 10 minuten *\o/*

die opmerking heft betrekking op de groeischijven, ik zeg er nergens dat en nu eenmaal zo is dat een paard beter is of langer mee gaat of wat dan ook.

je zit inderdaad niet op het skelet maar je kunt wel grote schade aanbrengen aan het skelet in die jaren. makkelijker dan de jaren erna.