Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Haha, blijft lastig om dingen helder te krijgen.
Maar met oefeningen rijden kun je ook niet echt in tijd denken lijkt mij.
Ik heb in iedergeval nog nooit gedacht: ik ga de komende weken een appuyement rijden. Dat is gewoon zoiets wat ineens lukt omdat het voorbereidende werk op orde is.
DarkoFoitzik schreef:.
@Picasso, dan denk ik dat je goed zit. zoals hierboven beschreven zul je in het begin grote stappen maken maar daarna flink afremmen. het werken nard e verzameling heft tijd en kracht nodig. dit komt niet in 6 weken tijd. het behandelen van aanleuningsproblemen zal ook langer echt 1 ding zijn wat je doet. dus 6 weken en dan die 6 weken opdelen in stappen om het op te lossen. daarnaast denk ik dat 6 weken bij een problem niet statisch zijn,
Simpelman schreef:Ik werkte een tijd met drie dier fysiotherapeutes.
Zij gaven me aan dat aanpassingen van spieren minstens zes weken nodig hebben om enigszins bevestigd te worden.
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat jonge paarden die mentaal relatief gemakkelijk zijn, zich dat vaak laten overkomen.
Ze zijn overbluft door wat er met ze gebeurt.
Een vorm van verzet komt dan veel later voor de dag, dat is voor ons dan onbegrijpbaar omdat er schijnbaar geen reden voor is.
Bijvoorbeeld een paard dat 3 maanden na het zadelmak maken begint te bokken of niet meer voorwaarts gaat. (afgezien van lichamelijke problemen)
Mijn remedie bij dit soort van verzet is dan "opnieuw zadelmak maken" en daar komen dan vaak allerlei interessante probleempjes voor de dag die opgelost moeten worden.
Die paaarden zijn mentaal overnomen geweest.
Langzaam gaat het snelst.
Ik ben gaan denken en werken in perioden van 6 weken en "dat werkt", in de jaren heb ik gecontstateert dat heel veel degelijke ruiters met een carriére achter zich dat ook doen, meestal intuitief.
FriesWytske schreef:Hier een stille meelezer. Wil even inhaken over dat er hier gezegd wordt dat profs eerder hun paarden overvragen dan de recreatieve ruiters/amazones. Denk juist dat het eerder andersom is. De meeste profs weten hoever ze bij de meeste paarden moeten gaan per training. En daar ligt het bij veel recreatieve ruiters/amazones nog wel eens aan. De profs die ik ken, kijken en 'luisteren' echt naar hun paard.
Evelijn schreef:Ik denk niet dat je meteen kan zeggen alle profs overvragen hun paard of alle recreatieruiters.... er zit nog zoveel verschil tussen... en er zijn ook zoveel verschillende mensen die professioneel met paarden bezig zijn... Denk dat roepen "Profs overvragen hun paarden minder dan recreatieruiters" net zo min waar is als "Recreatieruiters luisteren beter naar hun paarden dan profs." Denk dat je hier gewoon naar individu moet kijken. Bij beide zijn er goede en slechte... wees kritisch op jezelf en op je trainer en blijf open-minded kijken naar je paard.
DarkoFoitzik schreef:helemaal als je bedenkt dat paarden rond 5 jaar pas de groeischijven sluiten in de benen. tussen de 6 en 8 jaar pas in de nek en rug. vanaf die leeftijd is ene paard pas geschikt om gewicht te dragen. dus helemaal als ze jong zijn moet je rustig aan doen.