Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:41

Lovely schreef:
Wel als hij dat minder kan laten zien zonder bit en de ruiter daardoor denkt dat het nu wel goedgoed gaat en dus niet heel erg veel langer stil staat bij de manier van rijden die nog steeds even slecht is Lachen.

Waarom zou het probleem zonder bit niet meer duidelijk zijn?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:45

Nu ik weer de argumenten voorbij zie komen dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze het met bit niet kunnen en het paard zich bitloos niet kan verzetten, geef ik het hier definitief op. Jammer dat er zo doorgehamerd moet worden op wat enkele mensen in het begin gezegd hebben en de rest niet in hun waarde gelaten kan worden.
Ik heb nergens iets negatiefs gezegd over bitten en mensen die met bit rijden, maar toch vinden mensen het blijkbaar nog steeds nodig om met denigrerende opmerkingen te komen.
Gelukkig ken ik mijn eigen paard lang genoeg om te weten dat ze geen problemen heeft met haar bitloze hoofdstel, net als dat ze geen problemen had met haar bit. Dat ze hier lekkerder op loopt is voor ons prima om te weten en ik hoef daar geen lading bagger van anderen over over me heen. Dat we geen Z rijden is dan volgens sommigen een teken dat ik slecht rij, maar mijn ambitie ligt 100% zeker niet op de wedstrijdterreinen zoals je die tegenwoordig tegen komt.

Succes hier verder!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:45

detour schreef:
Ze zijn er zat. En waar viel je dat op Jasmijn?..
Verder valt het mij op dat degene die beweren dat er net zo goed bitloos, spoorloos etc. op hoog niveau gereden zou kunnen worden, eveneens zelf niet op hoger niveau rijden.

Ze zijn er zat. Knipoog En waar viel je dat op Jasmijn?..

Waar zijn ze dan? Kom op dan met die voorbeelden.

In o.a. de profielen van degene die dat beweren en de topics op HAW (en ja mijn profiel is leeg en nee ik beweer niet dat ik het allemaal perfect kan, integendeel.... Knipoog )

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:46

ik weet dat merendeel van de "paarden problemen"/ "probleem paarden" aan de ruiter liggen. Maar mag niet vergeten worden dat het ook echt een medische oorzaak kan hebben, het was voor mij gewoon moeilijk om te lezen.
Is namelijk 2 weken geleden dat ik de beslissing heb moeten nemen hem met pensioen te doen, ik heb me meerdere keren verwijt gemaakt waarom zocht ik het niet eerder bij hem.
Begint alleen beetje off topic te worden Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:49

Miran schreef:
Nu ik weer de argumenten voorbij zie komen dat mensen bitloos gaan rijden omdat ze het met bit niet kunnen en het paard zich bitloos niet kan verzetten, geef ik het hier definitief op. Jammer dat er zo doorgehamerd moet worden op wat enkele mensen in het begin gezegd hebben en de rest niet in hun waarde gelaten kan worden.
Ik heb nergens iets negatiefs gezegd over bitten en mensen die met bit rijden, maar toch vinden mensen het blijkbaar nog steeds nodig om met denigrerende opmerkingen te komen.
Gelukkig ken ik mijn eigen paard lang genoeg om te weten dat ze geen problemen heeft met haar bitloze hoofdstel, net als dat ze geen problemen had met haar bit. Dat ze hier lekkerder op loopt is voor ons prima om te weten en ik hoef daar geen lading bagger van anderen over over me heen. Dat we geen Z rijden is dan volgens sommigen een teken dat ik slecht rij, maar mijn ambitie ligt 100% zeker niet op de wedstrijdterreinen zoals je die tegenwoordig tegen komt.

Succes hier verder!

Het zijn voorbeelden die genoemd worden om aan te tonen dat overstappen op bitloos niet altijd gunstig is voor het paard. Als jij jezelf niet in zo'n voorbeeld herkent waarom voel je je dan zo aangesproken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:51

Miran schreef:
. Dat we geen Z rijden is dan volgens sommigen een teken dat ik slecht rij, maar mijn ambitie ligt 100% zeker niet op de wedstrijdterreinen zoals je die tegenwoordig tegen komt.

Succes hier verder!

Voor mij is het absoluut geen teken dat je slecht rijd hoor! Zeker weten niet, ik ken menig B ruiter die ik zo op mijn peerd zet en menig Z ruiter die niet eens mag KIJKEN naar mijn paard.

Maar het geeft wel een bepaalde technische correctheid weer als je in het Z start (met uitzonderingen natuurlijk Lachen ) en als iemand blaat dat deze bitloos echtwel een Z proef neer kan zetten, dan wil ik dat graag zien natuurlijk, want ik voor een zou dat bijzonder knap vinden Lachen

Blaten kunnen we allemaal, nu de uitvoering nog Lachen

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:55

Het overstappen op bitloos heeft in ieder geval geen zin als je paard een rugprobleem heeft. Knipoog
Ik wist toen nog niet van zijn rugprobleem af en heb het ook gedaan in de hoop dat het de oplossing zou zijn, maar helaas.
Ondank dat liep hij net zo makkelijk als met bit oke makkelijk is misschien niet goede woord maar hij deed het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:09

Ilonab, sterkte ermee. Het was zeker niet mijn (onze) bedoeling om je een vervelend gevoel te geven. Je paard heeft een probleem waar eigenlijk niks aan te doen is en gelukkig ben je er achter gekomen zodat hij nu ook niet meer hoeft te werken Lachen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:14

Miran schreef:
Dat we geen Z rijden is dan volgens sommigen een teken dat ik slecht rij, maar mijn ambitie ligt 100% zeker niet op de wedstrijdterreinen zoals je die tegenwoordig tegen komt.

dat idee krijg ik hier ook vaak op bokt. het is net of mensen denken als ze een mijn topic zien van 'oowwww, die rijdt toch geen wedstrijden'.
niet echt fijn..

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:16

Lovely schreef:
Ilonab, sterkte ermee. Het was zeker niet mijn (onze) bedoeling om je een vervelend gevoel te geven. Je paard heeft een probleem waar eigenlijk niks aan te doen is en gelukkig ben je er achter gekomen zodat hij nu ook niet meer hoeft te werken Lachen.

Dank je wel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:17

jasmijn78 schreef:
detour schreef:
Ze zijn er zat. En waar viel je dat op Jasmijn?..
Verder valt het mij op dat degene die beweren dat er net zo goed bitloos, spoorloos etc. op hoog niveau gereden zou kunnen worden, eveneens zelf niet op hoger niveau rijden.

Ze zijn er zat. Knipoog En waar viel je dat op Jasmijn?..

Waar zijn ze dan? Kom op dan met die voorbeelden.

In o.a. de profielen van degene die dat beweren en de topics op HAW (en ja mijn profiel is leeg en nee ik beweer niet dat ik het allemaal perfect kan, integendeel.... Knipoog )

heb oa een vriendin die paarden op Z2 nivo rijdt en wel eens een staaltje laten zien, zo ook anderen.. Tuurlijk, het oogt gelikter als de impulsen minder sterk en duidelijk waarneembaar zijn maar noodzakelijk is het niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:25

jasmijn78 schreef:
Daar heb ik het ook dus over (ik rij dan wel geen western) maar die fijne afstemming. En dat is wel het doel van dressuur, die hele fijne nauwkeurige afstemming waardoor alles lijkt vanzelf te gaan doordat de hulpen onzichtbaar zijn. Dat is ook waar ik naar streef, een waardoor bitloze optomingen voor mij dus niet interessant zijn omdat ik van mening ben dat je het daarmee dus niet bereikt.

Voor jou in de herhaling:
JoviBan schreef:
David de Wispelaere bijvoorbeeld, op Grand Prix niveau. Fantastisch om te zien! Zijn hulpen (zonder bit dus) waren zó subtiel dat door iemand in het publiek zelfs werd gevraagd welke hulpen hij dan gaf voor bijv. het appuyeren, de passage, piaffe en galopwissels, omdat deze dus niet zichtbaar waren.

Ook bitloos kunnen de hulpen dus onzichtbaar zijn. En dat vind ik persoonlijk pas echt wat je noemt 'subtiel'.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:33

JoviBan schreef:
Ook bitloos kunnen de hulpen dus onzichtbaar zijn. En dat vind ik persoonlijk pas echt wat je noemt 'subtiel'.

Helemaal mee eens. Ik kan niet zeggen dat ik een uitgesproken voorkeur heb voor bitloos rijden, maar het is op hoog niveau wel degelijk mogelijk. Goed voorbeeld is Linda Parelli (Success Series).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:39

JoviBan schreef:
David de Wispelaere bijvoorbeeld, op Grand Prix niveau. Fantastisch om te zien! Zijn hulpen (zonder bit dus) waren zó subtiel dat door iemand in het publiek zelfs werd gevraagd welke hulpen hij dan gaf voor bijv. het appuyeren, de passage, piaffe en galopwissels, omdat deze dus niet zichtbaar waren.

Voor deze oefeningen zijn ook geen teugelhulpen noodzakelijk Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:58

Dan zou jasmijn78 ze dus ook bitloos moeten kunnen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:58

Kan Jasmijn ook, weet ik zeker Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:59

Maar ze durft het niet aan. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:00

niet durven is heel wat anders dan niet kunnen Lachen want ik weet zeker dat Jasmijn haar paarden net zo makkelijk bitloos rondstuurd als RK Kawa rondstuurd bitloos Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:10

Of zoals vroeger in de les altijd werd gezegd: zo rijden dat als de teugels worden doorgeknipt, er niks gebeurt. Zó rijden dus.

Maar David de W. richt zijn paarden ook niet 'zuiver' bitloos af . Maar je mag wel altijd komen kijken Ja.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:39

jasmijn78[quote="WinBinChes schreef:
Ik vind het grappig dat er gevraagd wordt om een bitloos opgeleid paard die Z loopt, terwijl er niet gestart mag worden. Door dezelfde mensen wordt gezegd dat Z in de achtertuin geen Z klaar is Beetje tegenstrijdig.

Ik denk dat je even wat beter moet lezen. We hebben ten eerste gesteld dat je geen wedstrijden hoeft te rijden om je paard op te leiden tot hoger niveau. Daarnaast is het altijd moeilijk objectief vast te stellen wat iemand thuis rijdt, omdat we dan af moeten gaan op wat diegene er over zegt. Maar het kan heel goed, zonder twijfel. En thuis zijn we allemaal Anky (of een bitloosgoeroe) Daarom zou een filmpje veel duidelijkheid geven.

Zijn we het daar wel over eens. Haha!

WinBinChes schreef:
Ambities heb ik al jaren niet meer, maar dat maakt mij geen mindere ruiter dan een ander. Wel een met een waarschijnlijk hele andere visie. Is dat erg? Dacht het niet.

Zegt hier iemand dat het minder is dan? Ga jij hier nu ook de gebeten hond uithangen? Altijd meteen weer in die slachtofferrol? Ach gut

slachtofferrol? Ik ga helemaal niet in een slactoffer rol. Wil er mee aangeven dat dat mij geen mindere ruiter maakt. Andersom uiteraard ook. Maar ik ga niet de gebeteb hond uithangen. Heb daar ook helemaal geen reden voor. Ik voel me goed bij hoe ik het nu doe.

WinBinChes schreef:
Als je een beetje inzicht hebt in paarden en gedrag is het niet moeilijk om voor te stellen dat een paard harnachementloos ook een hoog niveau proef kan lopen.

Volgens mij is het tegengestelde waar... Dat moge duidelijk zijn.[/quote]

Dat was al duidelijk ja, maar dat geeft toch ook helemaal niks? Jij bent op een hele andere manier met paarden bezig dan iemand anders, ook dan mij. Ondanks dat ik ook ''gewoon'' harnachent gebruik. Neemt niet weg, dat ik vind dat jij goed bezig bent. Ondanks dat wij er verschillend over denken. Ik denk dat dat alleen maar gezond is. Dat wij er anders over denken, betekent niet dat de één gelijk heeft en de ander niet. Je kan beiden goed bezig zijn, maar wel met een andere doel en een andere visie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:03

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
dus omdat jij dat geen dressuur vind, is het niet goed genoeg

Het is geen dressuur zoals op wedstrijden gereden wordt nee. Dat vind ik niet alleen, pak de FEI richtlijnen en het skala erbij en je weet genoeg. In de (wedstrijd/moderne) dressuur horen geen kunstjes als knielen en steigeren thuis. We zijn hier wedstrijddressuur met bit en bitloos aan het vergelijken. En het is dus appels en peren vergelijken. 'Goed' is maar net wat je doel is. Dus even beter lezen niet niet meteen zo op de kast zeg! Sjeemig.

Ik heb het natuurlijk over het gedeelte klassieke dressuur wat zij uitvoerd. Er zijn genoeg voorbeelden van klassieke ruiters die met gemak bitloos hun paard africhten. Maar dat is niet wedstrijdgericht, dus geen goed voorbeeld? Dan kom je dus eigenlijk terug op de klassieke/moderne dressuur discussie..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:06

wat goed is is goed Sanne of dat nou in de ring of in de achtertuin is Lachen dat maakt geen fluit uit Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:11

Haha! helemaal waar
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun paard africhten zonder bit, alleen die scoren niet in de ring om dat ze in een andere stijl rijden dan gevraagd. Dat zegt toch niets over de mogelijkheden van bitloos africhten als je het mij vraagt?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:13

Mensen rijden al honderden jaren met bid. Waarom zou het nu opeens zooooo slecht zijn? Een klein aantal van alle mensen die paardrijden rijd bitloos. Dus als het dan oo zo slecht zou zijn zou al lang meer dan de helft bitloos rijden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:35

@lolokanarie: wereldwijd wordt er nogal eens zonder bit gereden, vooral ook bij de africhting. Dat dat hier niet meer gebruikelijk is zegt niets.

Overigens stond er zon 20 jaar geleden al eens een Poolse ruiter met een donker paardje op de voorkant van de Hoefslag, die met een halsring de complete Grand Prix oefeningen beheerste. Startte ook in die klasse, wel met bit. Tong uitsteken