Waratje schreef:Maarre, waarom is het zo'n belangrijk punt dat het een "sport" zou moeten zijn? Geniet je er meer van als het dat labeltje heeft dan wanneer dat labeltje er niet aan hangt? Maakt het paardrijden voor jou belangrijker als je er dat labeltje aan kunt hangen? Is paardrijden minder leuk als het geen sport zou zijn?
Dat vraag ik me dus ook nog steeds af...
Blijf het verder met Waratje eens dat er een verschil is tussen paardrijden en paardensport.
Sporten met paarden is idd sport, of het nu Olympisch is of niet, of je er nu wel of niet spierpijn van krijgt en ongeacht de hoeveelheid zweet die je er bij kwijt raakt. Net zoals fietsen, voetballen of voor mijn part dammen in competitieverband of met als doel bepaalde sportieve prestaties te willen halen.
Paardrijden daarentegen kán sport zijn, maar is dat niet altijd. Net zoals fietsen niet altijd sport is, een beetje op een plein klooien met een voetbal of wat spelen met damstenen niet direct sportief is.
Zolang ik met paardlief gewoon wat door de bak fröbel vind ik dat geen sporten. Pas als we serieus gaan werken aan bepaalde doelen en bij voorkeur ook nog wedstrijden gaan rijden, tja, dan gaat het weer wel eng veel op sport lijken.
En behalve dat, paardensport is veel meer dan alleen maar paardrijden. Denk maar aan verschillende mendisciplines (bij voorgaande stukje kun je paardrijden ook vervangen door mennen, zelfde laken een pak) of voltige, dat is toch echt geen paardrijden te noemen...