paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:40

Waratje schreef:
suusxloon schreef:
het is toch niet voor niets Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie ??

Maar niet iedereen die paardrijdt heeft met die club te maken....... Ik in ieder geval niet :P

Wel knap dat je het nog steeds blijft proberen.
Mensen lezen gewoon niet. Niet een beetje niet, maar gewoon echt helemaal volledig niet.
Of wel, en dan vinden ze dat je hen en hun paarden persoonlijk aanvalt en afbrandt. Altijd een goede basis voor een discussietopic.

Als je mensen laat zien waar hun argumentatie de mist in gaat, dan 'brand je ze af' en als je zelf argumenten probeert te geven voor je eigen standpunten, dan gaan mensen daar gewoon niet op in. Keer op keer.

Sterkte.

MarlindeRooz

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:46

definitie van sport:
•lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn.

lijkt me toch dat paardrijden er onder valt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:57

MarlindeRooz schreef:
definitie van sport:
•lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn.

lijkt me toch dat paardrijden er onder valt..

Waar is het spel- of wedstrijdelement wanneer je een kudde koeien van de ene berg naar de andere drijft? Of wanneer je van Groningen naar Maastricht reist met je paard? Of zelfs wanneer je een lekker rondje bos doet met je paard? Is allemaal paardRIJDEN, maar geen paardenSPORT.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:24

Waratje schreef:
suusxloon schreef:
het is toch niet voor niets Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie ??

Maar niet iedereen die paardrijdt heeft met die club te maken....... Ik in ieder geval niet :P

Klopt! maar het is toch hetzelfde als bij voetbal? Iedereen kent de KNVB toch ook?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:23

Wie?? :o?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:43

Waratje schreef:
Maarre, waarom is het zo'n belangrijk punt dat het een "sport" zou moeten zijn? Geniet je er meer van als het dat labeltje heeft dan wanneer dat labeltje er niet aan hangt? Maakt het paardrijden voor jou belangrijker als je er dat labeltje aan kunt hangen? Is paardrijden minder leuk als het geen sport zou zijn?

Dat vraag ik me dus ook nog steeds af... :')
Blijf het verder met Waratje eens dat er een verschil is tussen paardrijden en paardensport.
Sporten met paarden is idd sport, of het nu Olympisch is of niet, of je er nu wel of niet spierpijn van krijgt en ongeacht de hoeveelheid zweet die je er bij kwijt raakt. Net zoals fietsen, voetballen of voor mijn part dammen in competitieverband of met als doel bepaalde sportieve prestaties te willen halen.
Paardrijden daarentegen kán sport zijn, maar is dat niet altijd. Net zoals fietsen niet altijd sport is, een beetje op een plein klooien met een voetbal of wat spelen met damstenen niet direct sportief is.
Zolang ik met paardlief gewoon wat door de bak fröbel vind ik dat geen sporten. Pas als we serieus gaan werken aan bepaalde doelen en bij voorkeur ook nog wedstrijden gaan rijden, tja, dan gaat het weer wel eng veel op sport lijken.

En behalve dat, paardensport is veel meer dan alleen maar paardrijden. Denk maar aan verschillende mendisciplines (bij voorgaande stukje kun je paardrijden ook vervangen door mennen, zelfde laken een pak) of voltige, dat is toch echt geen paardrijden te noemen...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:13

suusxloon schreef:
Klopt! maar het is toch hetzelfde als bij voetbal? Iedereen kent de KNVB toch ook?

Nee, dat is niet hetzelfde. Voetbal bestaat (bij mijn weten) alleen als sport; lichamelijke inspanning met een competitief element en vastgestelde regels.

Paardrijden bestaat (zoals ik in enkele vorige posts heb uitgelegd) ook als vorm van vervoer, recreatie of als middel voor de uitvoering van een beroep.
Met paardrijden is het dus eigenlijk meer als met autorijden:

Je kunt het voor je werk doen, of om van A naar B te komen, of zelfs puur voor de lol een rondje gaan rijden, en dan is het nog steeds geen sport. Voor al die aspecten van het autorijden bestaat ook een bond, namelijk de ANWB.
Je kunt autorijden ook als sport beoefenen: ralleyrijden, formule 1, autocross, karting, etc. en daarvoor kun je bij de KNAF (KNAC Nationale Autosport Federatie) terecht.

Als ik mijn auto gebruik om gewoon naar mijn werk te rijden en een keer per jaar op vakantie te gaan en lid word van de ANWB, dan wil ik dat ze mijn belangen als automobilist behartigen. Ik wil niet per se meebetalen aan formule 1 of karting en ik zie mezelf ook niet meteen als sporter.

Met paardrijden en de KNHS is dat helaas net iets anders. De KNHS is namelijk de enige grote bond die ruiterbelangen behartigt, en die profileren zichzelf als sportbond. Er is niet zoiets als een paardrij-ANWB.
De KNHS heeft hele nauwe banden met de sportsector (en de bijbehorende financiële belangen) en maakt iedere ruiter die zich aansluit daarom automatisch ook sporter, ookal sport je niet. Alsof je ineens autosporter zou worden door lid te worden van de ANWB 8)7
Dat de KNHS zich presenteert als dé vertegenwoordiger van hippisch Nederland, lijkt mij geen goede zaak. Ik zou zelf eerder zijn voor een loskoppeling van paardrijden en paardensport en in het verlengde daarvan, het oprichten van een soort paarden-ANWB.

Twee bonden dus, waarbij de paardrijbond zich zou moeten inzetten voor bijvoorbeeld de belangen van de ruiter in het verkeer, voor een (rechtsgeldig) ruiterbewijs met deugdelijke exameneisen en met de opleiding daarvoor, voor de aanleg en het onderhoud van ruiterpaden, voor meer aandacht aan andere zaken dan sport in de instructeursopleidingen, voor kwaliteitscontrole van paardenverhuurbedrijven, voor ...
De (flink uitgeklede) sportbond zou zich dan nog steeds kunnen inzetten voor de belangen van top- en breedtesport, en sporters, opleidingen en trainers daarvoor, het organiseren van wedstrijden op alle niveaus, etc.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:29

Als je af en toe op straat voetbalt is het een hobby of buitenspelen, als je vaak voetbalt is het meestal ook een sport.
Als je af en toe hobbymatig een rondje hobbelt is het een hobby, als je een aantal keer per week wat serieuser/intensiever paardrijdt is het een sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:50

Waarom is het sport als je het een paar keer per week doet? Ik fiets ook een paar keer per week naar mijn werk, is dat dan ook sport?

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:03

Ik ben een tijdje geleden weer begonnen met lessen, en geloof me, ik heb meer gezweet dan met een uurtje zumba voor gevorderden!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:09

zilverenmaan schreef:
Ik ben een tijdje geleden weer begonnen met lessen, en geloof me, ik heb meer gezweet dan met een uurtje zumba voor gevorderden!!

Dus???

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:45

Paardrijden is wel een sport !!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:52

Geen sport? Zeg dat maar tegen het Olympisch commitee. :D Het heeft 3 categorieën in de Olympische Spelen (eventing, springen én dressuur).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:06

En wat dan nog? Ik kan nog wel wat soorten paardrijden noemen die het Olympisch commitee ook geen sport zal noemen, niet Olympisch en niet gewoon maar :j

Indraxpolly, licht eens toe waarom je dat vindt?

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:53

Een sport of niet, ik zweet me meestal kapot na wat rondrijden :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:45

Een sport of niet, ik zweet me meestal kapot na wat uitmesten... ;)

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:52

Paardrijden is een sport waarbij het paard de atleet is en als wij het heel goed doen niet moe worden.
Nu moet ik aan dat niet moe worden nog werken ;-)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:12

Ook op hoger niveau vind ik het echt topsport. Natuurlijk, wij zien ze alleen maar zitten en weinig doen, maar al eens op een echt goedbewegend paard gezeten? Heel wat spieren, kracht en conditie voor nodig om daar stil op te zitten hoor. Het is niet omdat je het niet ziet, dat je er geen kracht voor nodig hebt. Turnen ziet er voor mij ook heel gemakkelijk uit, het lijkt alsof ze daar weinig moeite voor moeten doen en het weinig kracht of conditie kost. Maakt dat turnen dan ook geen sport?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:21

Nou ja het is denk ik je eigen interpretatie van sport... Voor mij is dat het uiterste uit jezelf halen.
Als ik op de tennisbaan sta, aan bodycombat doe of urenlang cardio doe in de sportschool dan haal ik het uiterste uit mezelf, zoek ik de grens op. Daarnaast doe ik ook yoga, maar dit zie ik niet als sport, dat doe ik alleen om mijn lichaam en geest in balans te brengen. Vroeger heb ik geschaakt en dat zie ik dan wel weer als sport; je haalt het uiterste uit je (ruimtelijk) inzicht.

Paardrijden zie ik niet als "het uiterste uit jezelf halen", maar als het uiterste uit je paard halen, zij het in combinatie maar je maakt wel gebruik van iets anders wat leeft.

Daarnaast vind ik een paard een stuk metaal in zijn mond hangen en druk uitoefenen op zijn flanken/rug/mond etc. niet sportwaardig. Hiermee stoot ik vast een hoop mensen tegen het zere been maar dit is puur mijn ongezouten mening als ex-amazone. :) Maar dat als kanttekening....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:27

Ach, het meeste paardrijden dat je in Nederland ziet heeft niets te maken met het paard als atleet of met het uiterste eruit halen. Ga maar eens bij de eerste de beste manege kijken, die paarden zijn geen atleten, maar gewoon dieren met een zware baan. Vergelijk die dieren liever met bouwvakkers of stratenmakers die hun kost verdienen met zware lichamelijke arbeid, doen ze ook niet altijd op de fysiek meest verantwoorde manier :(:)
Suzanne_J: ja ik heb wel eens op een echt goedbewegend paard gezeten en nee, dat kost helemaal niet heel veel kracht om daar netjes op te zitten. En buiten dat, waarom zou "kracht" van belang zijn om iets sport te laten zijn? Dan is stratenmaken dus ook sport? Want ik denk dat de gemiddelde stratenmaker meer spierkracht gebruikt bij het leggen van een straatje dan een gemiddelde ruiter op een paard (laat staan een goede ruiter).

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

ik vind het wel een sport

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:14

mar1996 schreef:
ik vind het wel een sport

En kun je dan misschien ook uitleggen waarom je dat vindt?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:21

Ik vind het wel een sport.
Ik reed eerst 1 keer in de week op een manege maar daar was het meer voor het plezier. Toen kwam ik op een dressuurmanege en pfoe wat werd ik daar aan het werk gezet! Ik heb na de 1ste les een week lang zo'n spierpijn in mijn benen gehad dat ik echt als een pinguïn gelopen heb. Na zo'n les kon je me echt wegdragen, zo moe was ik dan. Daarna ging ik meestal meteen naar bed (en de les eindigde om 8 uur, kun je je voorstellen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:48

Ik kan je ook best aan het werk zetten bij mij in de tuin, hoor, daarna loop je misschien wel als een oud vrouwtje en ben je ook blij dat je naar bed kunt. Maar dan is het woord "sport" echt niet van toepassing geweest, hoor ~~}>

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:51

Nee, natuurlijk is paardrijden geen sport. (sarcasme)

Je beweegt, je zweet, je conditie gaat erop vooruit, je spieren worden steviger, je buik wordt platter, je verbrandt, kortom: je SPORT. Je werkt.
Sterker nog, paardrijden is de mooiste teamsport die er bestaat.

Ook leuk voor de 'voetbaljochies':
'Paardrijden is helemaal geen sport!'
'Je hebt gelijk, het is een OLYMPISCHE sport. Zullen we het nu over voetbal hebben?!'