Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:09

precies ik reken mezelf dus ook bij de eerste groep, één van de andere zou ik ook niet echt willen. ik kijk naar mijn dieren, wat kunnen ze aan en wat vinden ze mooi om te doen en wat niet. ik rijd geen wedstrijden om verschillende redenen maar train wel vrij intensief, ik wil zelf verbeteren, vooral rijtechnisch, en voor Faram moest ik ivm headshaking écht aan de dressuur, en dat bevalt ons prima.
ik leg de lat laag (voor mijn paarden dan, niet voor mezelf) maar verwacht wel verbetering natuurlijk, ik leg 'm ook niet zó laag dat er voor het paard geen uitdaging in zit, maar ook beslist niet zo hoog dat ik over de grens ga in wat ik vraag. een paard biedt over het algemeen een hoop aan, als je 't maar weet te signaleren.

na jaren recreatief boshobbelen zijn we nu enkele maanden bezig met voorwaarts rijden, wat ik mijn paard heb aangeleerd dmv wachten op reactie bij het geven van een lichte hulp, en zodra die reactie kwam een brokje erin. mijn paard loopt nog met de neus eruit, hoofd- halshouding is niets MAAR zijn achterhand begint wél te ontwikkelen, hij gaat gemakkelijk voorwaarts neerwaarts op dit punt, en dat is toch het begin dacht ik zo. de rest komt later allemaal wel, als wij er beiden aan toe zijn. natuurlijk kan ik mijn paard in de krul trekken/ dwingen, maar dat heeft imo niets met goed ruiterschap te maken, en ik wil een GOEDE ruiter worden (en nee dat hoeft geen ZZ niveau te zijn, maar wel dusdanig dat ik mijn paard op een gezonde en prettige manier ohz kan hebben), niets meer en niets minder in dit opzicht...

@ nadya, dat vraag ik mezelf ook dikwijls af. ik zou er namelijk totaal geen plezier in hebben, altijd chagrijnig afstijgen omdat je nooit tevreden bent, KILO'S in je handen, paard zonder plezier wat maar minimaal vooruit gaat en alleen maar met je werkt omdat hij geen keuze heeft... ik zou er geen plezier in kunnen hebben, momenteel is mijn training klaar als mijn paard alle remmen op zíjn voorwaarden écht losgooit, licht is voor mijn zit en been. dat is wat wij nu doen, en als dat goed gaat (en vaak zelfs een stapje beter dan de vorige keer) zijn we klaar. mijn paard is nu tien maar met training rij ik vaak maar een half uurtje, als hij lekker zijn best loopt te doen vind ik het gewoon goed, ik kan dan wel nog meer vragen maar dat wordt ervaren als 'het is niet goed genoeg dus je moet nu dit ook nog doen'. en dat wil ik dus niet. als iets onduidelijk is of minder gaat duurt het soms wat langer maar dan doen we ook heel rustig aan, bovendien motiveer ik mijn paard altijd met iets lekkers, bovendien praat ik tijdens het rijden vrijwel constant met hem. zo leert hij nieuwe dingen (of oude dingen iets verbeterd) makkelijk aan, ik geef precíés getimed aan wat goed is, en wat niet goed gaat negeer ik en dan proberen we het opnieuw.

zelf vind ik dat een heel fijne methode om mee te werken, ja bij mij duurt het allemaal langer dan bij de meeste anderen maar ik hoef niet aan de teugels te hijsen etc., en dat bevalt mij en mijn paard prima.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:09

Nou, inderdaad. geldt imo trouwens ook voor sommige moeders die aan kids beginnen, soms hou je je hart vast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:12

ach detour, ik erger me zowiezo groen en geel aan het gebrek van kennis van veel mensen... ik rij op een minimaal niveautje momenteel, heb door omstandigheden geen les nu dus het vordert wel maar langzamer dan als ik er een goede instructeur bij zou hebben.

ik ben geen goede ruiter maar wil qua kennis wel het onderste uit de kan hebben, en rijtechnisch gezien ken ik de basistheorie ook aardig. wat dat betreft durf ik (heel arrogant) te stellen dat ik meer in huis heb dan enkele van de 'hoog niveau' ruiters hier. ik bedoel, als je naar het Z gaat mag je toch verwachten dat je weet hoe een S&T hoofdstel in elkaar zit, en dat daar inderdaad twee bitten aan zitten. ook weet je dan dat een zadel niet op de schouder hoort maar erachter... en zo meer van die dingen. dat zulke mensen dergelijke kennis niet hebben vind ik echt verbazingwekkend.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:14

detour schreef:
Nou, inderdaad. geldt imo trouwens ook voor sommige moeders die aan kids beginnen, soms hou je je hart vast.

precies, maar dat is dus ook precies hoe ik mijn paarden zie. zie ook woordkeus in mijn profiel, haha! ik zie ze als een soort kinderen, ik heb verantwoordelijkheid over hen en zij zijn aan mijn genade overgeleverd. ik zie het dus als mijn taak om het allemaal zo perfect mogelijk te doen, zo goed als ik maar kan, en aangezien ik constant blijf lezen en theorie bestudeer, nog beter. ik vind dat gewoon heel belangrijk, bovendien ben ik iemand die altijd alles wil weten, dus als iemand iets zegt waarvan ik geen of weinig kennis heb ga ik weer lekker aan de studie, hihi!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:17

ja, ik snap wat je bedoelt, keek vroeger enorm tegen Z ruiters op en mensen die hoog nivo reden, totdat een aantal op mijn wijlen volbloedje klommen, dan was het hek van de dam door de druk die ze gebruikten. Ben technisch ook weinig ervaren maar vond wel dat het paard duidelijk aangaf:"Laat me in mijn waarde". soms was ik erg kwaad en ook zij heeft wel eens goed gereageert op een tik tussen de oren als ze constant omhoog kwam (was echt voor veiligheid en ahw doordringen tot haar) maar een zadel leren opleggen? Ja, dat heb ik oko moeten leren, van de fysio. En die was voor een licht zadeltje. Hoor je anderen miepen over het merk en dat ik eens een dressuurzadel had moeten proberen. Dat soort details..
Ga dan eerst eens naar je paard luisteren, denk ik dan. Kijk eens naar de mogelijkheden en de gebreken en doe daar iets mee. Knipoog

En vooral: pas je aan in het tempo!

Daar word ik zo moe van, al die paarden die binnen no time door Anky wannabees naar het Z gereden moeten worden.

En eerlijk is eerlijk- die dieren vind ik veel zieliger dan de paarden die af en toe eens een goeie lel krijgen, ookal is het niet altijd terecht. Bloos

Bij deze dieren wordt het leven, het licht en het karakter imo murw gereden. laat ze daar maar eens inspectie naar doen! Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:26

mooi gezegd, ik ben het er dan ook helemaal mee eens!

het is niet mijn keuze, maar ik vind een terechte tik echt niet direct dierenmishandeling hoor. natuurlijk is het het mooist als je 't anders op kunt lossen, maar goed...

mij valt het 'paard-niveau' van een hoop betere ruiters dus ook erg tegen, terwijl ik juist altijd verwachtte dat zulke mensen meer kennis hebben dan ik. maar goed, niet vervelend bedoeld maar dat IS dus niet altijd zo, natuurlijk rijden ze beter en weten ze daar veel meer van, maar los daarvan valt het mij iig behoorlijk tegen.

de paarden bij de Anky wannabees zijn inderdaad het ergst, ik zie ze hier zoveel. paard moet van alles, alles wordt ook afgedwongen ipv uitgelegd en gevraagd aan het dier, terwijl bijna ieder paard het daarop ook goed doet, en belangrijker: zélf doet, zélf meedenkt en ruimte krijgt daarvoor, en dat vind ik nu juist zo mooi.

je ziet het ook altijd aan die paarden trouwens, het zij net makke hondjes, zit geen karakter in en denk maar niet dat ze eigen initiatief tonen. zo'n paard doet pas wat als de ruiter het wil, niet eerder en niet later, want oh wee...

iemand zei laatst tegen mij 'ja jouw paard heeft echt zo'n eigen willetje', dus ik zeg: ja daar is het ook een dier voor, met gevoel en een karakter, die wil wat.
echt alsof het fout is als je paard zelf initiatief toont en met 'ideeën' komt. als ik iets nieuws ga leren dan zie ik mijn dieren denken: wat zou ze nu willen? wat moet ik nu doen om mijn beloning te verdienen? ik ZIE ze denken, ze willen die beloning dus ze gaan proberen wat ze moeten doen om die te krijgen. daarmee krijg je overigens de leukste dingen, als ze zelf gaan kijken wat je wilt dat ze doen, maar goed... zo had mijn veulen heel mooi zijn voorvoeten geleerd te geven, en op een gegeven moment vroeg ik eens iets nieuws en ging hij met de achtervoeten staan stampen, om te kijken of ik nu misschien daar iets mee wou. zó leuk zo leuk...

maar goed, paarden die niet meer voor zichzelf mogen denken, waarbij het lichtje eruit is en die volledig slaafs zijn, ik noem dat robotiseren, en daarom vind ik het ook zo mooi te vergelijken met een crossmotor. koop dan lekker zo'n motor en laat de paarden met rust.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:34

Wauw, dat laatste stukje is idd heel goed samenvattend van wat ik bedoelde. Knipoog

Ga dan lessen bij een ex Grand Prix ruiter op diens paard die wel degelijk zijn grenzen aan zal geven als er fouten worden gemaakt.. Clown

De echte goede sportpaarden hebben nog vuur in hun donder, zijn vol leven, imo zijn die ruiters ook de echte goede ruiters; alsof alles draait om techniek. Je zit verdorie op een levend wezen! Boos!

Als je zo met je medemens om zou gaan blijft er van de vriendschappen toch ook weinig over?

Je kunt nog het meest modieuze setje dragen, het meest dure hoofdstel, zadel etc, maar als je niet klikt met je paard en niet kunt groeien samen en dus enorm veel mist, dan is het zonde van je geld.. Koe

Stuur het dan naar Birma ofzo, dan worden er misschien wel zieltjes mee gered. Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:35

inderdaad, wij begrijpen elkaar, hihi!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:47

oh ja ook zoiets, ik had gedonder met mijn paard zijn zadel vorig jaar, en na maanden van ellende met zadelmakers en passend maken was ik het zat en heb ik voor mijn kruisinkje hobbelpaard van 225 Euro een heel mooi PASSEND zadel gekocht wat écht heel erg duur was. gingen mensen me uitlachen omdat dat iets is wat je doet als je hoog niveau hebt en een goed paard... echt alsof mijn eenvoudige paardje geen goed zadel verdiende, dat vond ik zo raar...

nou ja laten we het er maar op houden dat niet iedereen dezelfde mentaliteit heeft als het gaat om liefde voor het dier...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:01

Jeeutje Haha! wat kan ik me ongelovelijk vinden in de laaste pagina's zeg!!!

mensen moeten hun beperkingen leren kennen........ Ik heb (zeker in mijn jongere jaren) ook wel eens paarden gehad, die echt wel teveel paard voor me waren.... en dan kan je alleen maar toegeven dat je dan zelf dus nog net even niet handig genoeg bent.......

In de laatste jaren ben ik er een tegen gekomen waarvan ik dacht....... in combinatie met mij gaat dit hem niet worden... heb de klant doorverwezen naar iemand waarvan ik dacht dat die dit wel kon fixen.....

Ik ben ook maar een mens, met al mijn beperkingen......... absoluut geen talent OP het paard, kan maar matig dressuren Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:42

Ik denk dat er maar weinig echte talenten zijn ook ik niet helaas, maar zolang je open staat voor verbetering, zelfreflectie en luisterd naar je paard. Denk ik dat je een heel eind kan komen Haha! ongeacht welke richting je op wil Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:35

Merk zelf dat ik een betere amazone ben geworden nu ik niet meer moet bewijzen dat ik dat Z niveau wel kan. Wilde vroeger zo graag boven de Z uitkomen. Nogsteeds maar niet meer binnen een bepaalde termijn. Je moet genieten van de weg erheen zei iemand tegen me. Vind dat heel mooi gezegt. Dat doe ik ook. En waar ik vroeger gefrusteerd reageerde omdat het niet snel genoeg ging, ben ik nu de rust zelve. Het komt allemaal wel en je raad het al, mijn paarden lopen 10 keer beter.
Wel durf ik er nogsteeds voor uit te komen dat ik best een goede geplaatste tik durf uit te delen. Maar die zijn wel op 1 hand te tellen verdeeld over de laatste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:09

Wat ben ik het ongelooflijk met jullie eens zeg... en wat fijn om mensen te vinden die er net zo over denken als ik Ja
Ik ga niet eens quoten, ik ben het zo vreselijk met ALLES wat jullie zeggen eens...

Paarden zijn prachtige, schitterende dieren... hou van ze... heb respect voor ze... voed ze netjes op, en idd is er niets mis met een terechte tik...
Maar laat ze idd PAARD zijn, met alle vuur en leven die in hen zit. Maak ze niet tot slaven, maak ze tot je partners. Wees leider, maar geen baas... en wees eerlijk naar jezelf en naar je paarden toe.
Zij zullen immers altijd eerlijk naar jou zijn, en ze verdienen het om eerlijk behandeld te worden.

@ merrieveulen, ik vind het schitterend hoe jij je paarden zelf laat denken... en hoe ze die ruimte gebruiken....

Fardauxzep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:09

merrieveulen schreef:
oh ja ook zoiets, ik had gedonder met mijn paard zijn zadel vorig jaar, en na maanden van ellende met zadelmakers en passend maken was ik het zat en heb ik voor mijn kruisinkje hobbelpaard van 225 Euro een heel mooi PASSEND zadel gekocht wat écht heel erg duur was. gingen mensen me uitlachen omdat dat iets is wat je doet als je hoog niveau hebt en een goed paard... echt alsof mijn eenvoudige paardje geen goed zadel verdiende, dat vond ik zo raar...

nou ja laten we het er maar op houden dat niet iedereen dezelfde mentaliteit heeft als het gaat om liefde voor het dier...

ik heb ook zeker een duur zadel, maar het past en dat telt! mijn pony voelt zich er prettig onder, en dat telt!

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:07

Nee!! dat vind k egt niet kunnen!!!
Daar bereik je naar mijn idee egt niets mee!
een tikje achter je kuit, okee,, maar slaan tussen de oren, neee!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:08

god, gaan we weer....! Hahahah:D Ik denk inderdaad dat je hem beter kan aaien Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:11

Dat dacht ik dus ook weer, gaaaaaan we weer Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:27

En weer 20 pagina's erbij Slapen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:26

Ik ga niet nog een keertje mijn standpunt uit de doeken doen voor de 11e keer Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:28

Niet eens?

Dat valt me nu van je tegen Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:30

Ik laat het helemaal aan jou over om te proberen mensen tot andere inzichten te leiden. Bovendien ben jij iets tactischer dan ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:55

Nah, met dit topic geef ik het op. Het heeft duidelijk geen zin.

Ik stel voor dat het topic even grondig doorgelezen wordt... Knipoog

Maar dank voor je compliment... Haha!

x_NDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:44

dat vind ik dus echt helemaal nergens op slaan. wie slaat nou een paard tussen de oren?
het paard word er op den duur alleen maar hoofdschuw van.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:46

Staat er, mep je paard elke dag flink op zijn harsens dan Haha!?

ok. ok I give up...Ik denk niet dat we door gaan dringen tot mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:49

Maar dat is ook gemeen, randie hoor Bloos!

Dat is dierenmishandeling.

Je moet hem beter even in de hoek zetten en streng toespreken Ja