duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:28

Waar waar waar ?
Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:32

Héle onduidelijke foto, maar is die hier nou goed opgericht?

Afbeelding

Dit is dat paard waarover ik gisteren/eergisteren een vraag had Knipoog
Dit is meer hoe ik hem wil rijden, maar dan nog neusje er stuk verder uit Knipoog
Afbeelding

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:33

WinBinChes schreef:
Waar waar waar ?
Haha!

Wat waar?? Topic op HAW (Emeraldo @ work) of mijn goed geprobeerde rijkunst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:28

Oké, ga ik ook even over je foto's:

Allereerst: mooi paard, ik geloof echt dat het een fijn rijpaard is.
Maar (ja, daar komt-ie) ik zou heel graag willen dat je hem meer op de achterhand rijdt... ik vind hem op alle foto's erg op de voorhand vallen.
Verder mag je meer lengte in de hals rijden, vooral bij het losrijden zou ik hem graag lang en laag zien. Meer over de rug laten komen doe je vooral door de achterhand echt te activeren en hem op beide zijden goed los te maken. Besteed ook veel aandacht aan het rechtrichten, ook daardoor zal hij steeds makkelijker het binnenachterbeen eronder zetten.

Doordat het achterbeen er dan mooi onder zit, komt hij beter over de rug, en naarmate hij sterker wordt, zal hij zichzelf meer gaan oprichten, en heb jij dus minder gewicht in je handen. Laat hem lopen op een hoogte die voor hem prettig is, hij biedt zelf wel aan wanneer hij hoger kan.

Probeer zoveel mogelijk te doen met je zit, gewicht, en je benen, zodat hij steeds scherper aan de hulpen komt. Veel overgangen rijden, schijnovergangen... overgangen terug en dan weer voorwaarts zijn fijn om hem sterker te maken, en meer op de achterhand te maken....

Flink wat huiswerk dus Haha! Succes!
Ik heb de foto's ook bekeken in je andere topic, heb ze hier als een geheel behandeld... commentaar geldt dus voor alle foto's.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:35

MyStar schreef:
Wat een super topic. Het is voor mij nu echt duidelijk wat er met de termen 'over de rug' en 'aan de teugel' wordt bedoeld. Ik ben erg benieuwd wat jullie over mijn paardje te vertellen hebben. Lachen (en let niet op mijn hoofd a.u.b. Clown ) Volgens mij kun je op de foto's klikken om ze groter te bekijken.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

middenstap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aanloop naar middendrafje
Afbeelding

Zouden jullie hier ook tips over willen geven?? Loopt ze zo goed of miss aanvullingen hoe het beter kan. Aangezien hier al zoveel fijn advies is gegeven Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:41

Jethafa schreef:
Leuk allemaal die foto's. moniquelucky, idd je bekken draaien en dan kom je vanzelf iets rechterop te zitten. Door je houding en de korte nek van je fjord (die er overigens prima uit ziet!) ziet het geheel er misschien wat gespannen uit. Maar volgens mij kun je daar goed aan werken, want iemand die een fjord mooi kan laten lopen vind ik al heel knap Haha! ik kan dat echt niet Knipoog

Thanks Haha!

Nog iemand tips!!!?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:09

Yamcha schreef:

Maar (ja, daar komt-ie) ik zou heel graag willen dat je hem meer op de achterhand rijdt... ik vind hem op alle foto's erg op de voorhand vallen.
Verder mag je meer lengte in de hals rijden, vooral bij het losrijden zou ik hem graag lang en laag zien. Meer over de rug laten komen doe je vooral door de achterhand echt te activeren en hem op beide zijden goed los te maken. Besteed ook veel aandacht aan het rechtrichten, ook daardoor zal hij steeds makkelijker het binnenachterbeen eronder zetten.

Doordat het achterbeen er dan mooi onder zit, komt hij beter over de rug, en naarmate hij sterker wordt, zal hij zichzelf meer gaan oprichten, en heb jij dus minder gewicht in je handen. Laat hem lopen op een hoogte die voor hem prettig is, hij biedt zelf wel aan wanneer hij hoger kan.

Probeer zoveel mogelijk te doen met je zit, gewicht, en je benen, zodat hij steeds scherper aan de hulpen komt. Veel overgangen rijden, schijnovergangen... overgangen terug en dan weer voorwaarts zijn fijn om hem sterker te maken, en meer op de achterhand te maken....

Ik heb de foto's ook bekeken in je andere topic, heb ze hier als een geheel behandeld... commentaar geldt dus voor alle foto's.

Bedankt voor je uitleg. Klopt inderdaad dat hij wat op de voorhand valt. Hij heeft best moeite met deze bak, dat is natuurlijk geen excuus want een paard moet ten alle tijde op de achterhand lopen. Maar op agterberg bodem is hij makkelijker op de achterhand te krijgen. Ik kan hem ook wat meer oprichten, maar dan wordt het beeld wat gespannen, en dat is niet wat ik wil.
Verder is hij fijn aan de hulpen, en doe ik vrijwel alles op zit. Af en toe moet ik wel harder doorkomen met mijn been, maar over het algemeen kan ik alles doen op zit. En ik weet zeker dat mijn paard recht is, dit controleer ik ook vaak door recht naar de spiegel te rijden, over de hele AC-lijn zie ik in stap, draf en galop (en overgangen) 2 benen en is hij rechtgericht.
Ik zal weer meer schijnovergangen rijden om hem meer op de achterhand te krijgen Lachen
Ik zal over een paar weken weer foto's laten maken, hopelijk zien we dan (samen met bokt) verbeteringen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:12

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:52

Ik vindt hem goed Needje! Hij komt zo nu en dan op de voorhand en hij mag er zo nu en dan er wat meer dan, maar dat zijn prettige plaatjes om te bekijken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:13

Hij wil nog niet echt dragen achter. Rechtsom gaat t nu aardig. Maar linksom houdt ie gewoon z'n hals vast en z'n neus eruit en rent onder me uit. Daar zijn we nu hard mee aan t werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:36

Ik vind dat je een schitterend paard hebt... echt!!!
Ik vind het ook geen nare plaatjes om te bekijken.

Maar je bent zelf al heel duidelijk. Gij zult uw paard rechtrichten!!!
Komt ie ook meer tot dragen...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:45

Interessant topic!
Even een stipje.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:48

Yamcha schreef:
Ik vind dat je een schitterend paard hebt... echt!!!
Ik vind het ook geen nare plaatjes om te bekijken.

Maar je bent zelf al heel duidelijk. Gij zult uw paard rechtrichten!!!
Komt ie ook meer tot dragen...

Is dit stukje voor Needje bedoeld of voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:08

Vor Needje. Ik ga er morgen nog even dieper op in, maar nu is het laat, ben moe... en dan kan ik geen goede kritiek geven waar Needje iets mee kan...

Emeraldo: dank voor je reactie, leuk dat je er iets mee doet!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:00

Zo Needje. Jouw beurt... Clown

Allereerst vind ik het toch gewoon leuke plaatjes. Ik vind jullie een leuke combinatie om te zien.
Maar daar heb je geen bal aan, rijtechnisch nu dus.

Je hebt werk aan de winkel. Haha!
Allereerst: rechtrichten! Zijn rechterkant is zijn sterke kant, daarom houdt ie ook zo vast. Voltes, voltes, en voltes! Slangevoltes.... voltes openen en sluiten, voltes met contrastelling...
Heb je hem al eens laten masseren? Daarmee kun je hem niet rechtrichten hoor, maar je kunt wel de spieren wat losser maken, zodat hij ze niet zo vastzet.
Hij is idd echt scheef, dat maakt het ook lastig. Daarom houdt hij linksom ook vast, inbuigen aan die kant is pijnlijk voor hem. Mss dat je hulp kunt krijgen van iemand die de lesmethode van Antoine de Bodt ook kent?
Want je kunt nu uiteraard proberen die achterhand eronder te krijgen, en dat zal rechtsom ook wel gaan, maar op de rechte lijn wordt het al moeilijk, en linksom vermoed ik zo dat het helemaal niet wil.

Het lijkt mij echt goed als je de komende tijd echt bezig gaat met rechtrichten, want voor zover ik het kan bekijken moet hij eerst lekker los worden in het lijf, en dan worden al die andere dingen ook makkelijker. (en een los paard is verdraaid lekker rijden Haha! )
Heb ff stiekem in je profiel gespiekt en op Sinaedo's site gekeken... aardig blessure leed gehad, meid, met dit paard, verklaart ook wel wat. Pfff... wat een ellende.

Ik zou je echt willen aanraden niet alleen met rechtrichten bezig te gaan, maar hem ook regelmatig te masseren. Dat is lekker voor hem, en hij wordt er wat losser van...
Heel veel succes meid, je hebt echt wat te doen, maar het is de moeite waard!
En geef Sinaedo ff een knuffeltje van mij, wil je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:38

Emeraldo schreef:
Yamcha schreef:

Bedankt voor je uitleg. Klopt inderdaad dat hij wat op de voorhand valt. Hij heeft best moeite met deze bak, dat is natuurlijk geen excuus want een paard moet ten alle tijde op de achterhand lopen. Maar op agterberg bodem is hij makkelijker op de achterhand te krijgen. Ik kan hem ook wat meer oprichten, maar dan wordt het beeld wat gespannen, en dat is niet wat ik wil.
Verder is hij fijn aan de hulpen, en doe ik vrijwel alles op zit. Af en toe moet ik wel harder doorkomen met mijn been, maar over het algemeen kan ik alles doen op zit. En ik weet zeker dat mijn paard recht is, dit controleer ik ook vaak door recht naar de spiegel te rijden, over de hele AC-lijn zie ik in stap, draf en galop (en overgangen) 2 benen en is hij rechtgericht.
Ik zal weer meer schijnovergangen rijden om hem meer op de achterhand te krijgen Lachen
Ik zal over een paar weken weer foto's laten maken, hopelijk zien we dan (samen met bokt) verbeteringen!

Ben nu toch bezig, ik ga weer even nog op jouw commentaar in. Knipoog
Ik geloof zonder meer dat hij op een agterberg bodem beter loopt, die veren zo lekker, krijgt ie een beetje extra impuls mee, en dat maakt het idd iets makkelijker voor hem. Een bak is geen excuus idd, maar kan wel een verklaring zijn hoor. Lachen (dat is wel altijd info waar ik wat mee kan, extra gegevens zijn altijd fijn)
Een zware bak betekent harder werken, en om het zich wat makkelijker te maken willen ze dan wel eens op de voorhand vallen. Die achterhand eronder zetten en de rug bol maken is wel voor de paarden hard werken, en het vraagt meer kracht van ze. Je ziet het ook echt bij sommige paarden, ik ken een paard wat goed begint te zweten en iets begint te schuimen als hij op de goede manier aan het werk is, maar als je hem in zijn eigen tempo laat slenteren (dat doet hij echt) en je rijdt hem niet actief genoeg, laat hij zich uit elkaar vallen, en dan is hij na 2 uur nog niet moe. Als hij echt moet werken is hij na 3 kwartier echt moe... om het verschil maar even aan te geven...
Als het te gespannen voelt als je hem opricht, nog niet doen, hij zal zelf ook aangeven wanneer hij er aan toe is. Oprichting vraagt best heel veel kracht van ze, en als ze niet sterk genoeg zijn, gaat dat altijd ten koste van de losheid in het lijf, dat geeft ook het gespannen beeld. Kracht gaat sowieso altijd iets ten koste van losheid, maar naarmate het paard sterker en rechter is, wordt het beeld en het gevoel wel fijner.

Ik geloof idd wel dat hij fijn aan de hulpen is, daarom schreef ik al eerder dat het me een heerlijk rijpaard leek. Fijn ook dat hij mooi rechtgericht is, daarmee heb je ook een stukje lossigheid... Ik had je al idd willen vragen om over een paar weken opnieuw foto's te maken, ben blij dat je dat doet... ik wacht af. Die overgangen zullen je paard helpen sterker te worden. En merk je na 20 minuten dat hij moe is van die overgangen (die zijn hard werken voor hem) is er niks mis mee om lekker uit te draven en stappen aan een lang teugeltje, en te stoppen...

Had je de oefening gelezen die ik eerder aan Kuiken gaf? Probeer vanuit de draf (galop nog beter, maar dan moet ie wel goed sterk zijn, want dan is het een donders zware oefening) halt te houden, een paar stappen achterwaarts, en onmiddelijk weer actief wegdraven (of galopperen dus).
Dat is een oefening waarbij hij wel op de achterhand móet, anders valt ie op z'n smoel Clown en dat vindt ie niet grappig... is ie bij de oefening niet recht, dan krijg je ook het "op de smoel" effect...
De oefening is echt heel zwaar, en 2 keer uitvoeren is echt wel genoeg. Maar het is een nuttige training voor je paard... een soort body-building voor hem.
Misschien een leuke voor je. Heeft Emeraldo hem de eerste keer goed uitgevoerd (ik denk ook dat jullie hem best wel kunnen) dan belonen, lekker uitdraven en laat er een leuke buitenrit, of een fijn stapritje achteraan komen... Liever 1 goede oefening dan 5 beroerde...
De oefeningen zijn ook voor de training, je traint niet voor de oefening, tenslotte. Succes... en ben benieuwd naar je volgende foto's!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:00

Yamcha schreef:
Had je de oefening gelezen die ik eerder aan Kuiken gaf? Probeer vanuit de draf (galop nog beter, maar dan moet ie wel goed sterk zijn, want dan is het een donders zware oefening) halt te houden, een paar stappen achterwaarts, en onmiddelijk weer actief wegdraven (of galopperen dus).
Dat is een oefening waarbij hij wel op de achterhand móet, anders valt ie op z'n smoel Clown

Dit heb ik van 't weekend ook geprobeerd en Garinka kan het wel (al lukt het nog niet gedurende de hele oefening om haar nageefelijk te houden). Maar toch blijft ze wel op de voorhand lopen Verward
Maar ik merk met veel dingen dat ze wel een sterke achterhand heeft (hele snelle accelleratie als ik op een zandpad vanuit stap meteen in galop weg scheur, letterlijk scheur Clown en met springen), maar is dat niet heel tegenstrijdig?

Oh en ik rij haar nu ook los in de halsstrek houding neus zo laag mogelijk en wat naar voren (eerste half uur ofzo). En eerst kon ik haar nooit licht houden met balkjes draven dan deed ze haar hoofd om hoog en kwam tegen mijn hand in.Nu doet ze dat niet meer. Ze blijft ontspannen laag lopen. Het lijkt mij een positieve ontwikkeling (hoop dat het dat ook is Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:15

Het kan zijn dat als je langer door blijft draven, ze weer op de voorhand valt. Op het moment van achterwaarts-weg zal ze wel op de achterhand zijn, dat kan namelijk niet anders.
Snelle acceleratie zegt niet per definitie iets over achterhandgebruik, Engelse volbloeden accelereren ook idioot snel, en toch lopen die allemaal op de voorhand... (sorry, kan het ook niet helpen...)
Dat ze bij de balkjes lekker laag blijft lopen zegt wel iets over achterhand gebruik, en ik vind dat ook een positieve ontwikkeling.
Als ze bij de tegen ja hand inkomt, gebruikt ze haar hoofd als extra evenwichts element, omdat voorover zou vallen. Dat ze dat niet meer doet, geeft voor mij wel een betere balans van voor naar achter aan...
Probeer de oefening eens lang en laag te rijden? Minder hand, en meer been en zit? Want het is wel de bedoeling dat het halthouden en direct achterwaarts gaan zoveel mogelijk op je zit gebeurt (uiteraard mag je je handen wel een beetje gebruiken) wegdraven moet na verloop van tijd echt aanvoelen als een krachtsexplosie... dan komt ze heus op de achterhand, ze moet namelijk de achterbenen vrij diep onder zich plaatsen om weg te kunnen draven.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:53

super topic Haha!
goed uitgelegd Yamcha Ja

Ik heb zelf ook nog een vraagje, namelijk over de middendraf.
Soms gaat het heel goed, en blijft ze mooi los in de mond en nageeflijk. deze foto:
Afbeelding
of is dat niet 'over de rug'

Maar soms gaat het ook helemaal fout, en dan 'peddelt' ze weg.. Bloos dan kun je het bijna niet meer bijhouden met lichtrijden, als je snapt wat ik bedoel. Wat doe ik dan fout?

ik zal nog even kijken of ik daar een foto van heb maar ik geloof het niet.

en deze dan hier kan ik het niet zo op zien:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:10

Beide foto's zijn netjes.
Bij de tweede foto is het lichaam van je paard op het laagste punt, dat is het afzetmoment. Op dat moment komt het hoofd van het paard iets omhoog (dat heeft te maken met hoe hij op dat moment het lichaam gebruikt, en niets met wel of niet nageeflijk). Het paard brengt namelijk tegelijk het binnenachterbeen onder, maar is nog altijd keurig nageeflijk.
(bij een warmbloed zou je op dit moment een gebogen hals zien, maar ook daar komt het hoofd iets omhoog)
Het volgende moment zal eerst het binnenachterbeen aan de grond komen, vervolgens het buitenvoorbeen. Dat gebeurt in een fractie van seconde, daar zie je met het blote oog niets van, op foto's zie je het wel.
Op het moment dat het binnenachterbeen de grond raakt, komt het hoofd weer lager, zakt de binnenheup en wordt de rug bol -aan de binnenkant.
Dat is ook het moment waarop de ruiter gaat zitten.

Dan komt het zweefmoment, waarin het hoofd van het paard nog altijd laag is, dan de landing waarbij nu het buitenachterbeen een fractie eerder neerkomt dan het binnenvoorbeen.
vervolgens krijg je weer een afzetmoment, de ruiter wordt opgegooid, en om met de beweging mee te kunnen gaan, gaan we dan weer staan maar dan op het buitenachterbeen, en komt dat hoofd weer iets omhoog.

Gewoon 2 hele nette foto's, mijn complimenten!
(fijn lesmateriaal)

Dat peddelen... is dat een soort van dribbelen? Zijn Fjorden namelijk best goed in, dan hebben ze geen zin meer om zich langer te maken en ruim te lopen, want dat vinden ze moeilijk, en verkorten ze in het lichaam, worden de gangen vlak, en gaan ze idd hele snelle korte pasjes maken...
Wat je precies verkeerd doet, zou ik niet weten eigenlijk... Het lijkt erop dat ze dan wat boven haar tempo loopt, waardoor ze de impuls verliest, je hebt haar dan niet genoeg opgevangen op de impuls te bewaren. In de eerste instantie denk ik aan terug rijden, en met je benen proberen de impuls weer wat op te wekken.... het lijkt op impulsverlies.
Maar ik ben geen fjordenrijder... ik begin niks met Fjorden Bloos
Misschien dat een andere Fjordenrijden je daar beter mee kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-07 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:23

Bedankt Yamcha. Ik heb met die snelle accelleratie wel het idee dat ze meer gaat 'zitten' Maar dat kan ook het gevoel zijn natuurlijk Haha!
Nu komt ze dus al niet meer tegen mijn hand in, dus dat is al opgelost Haha! Ik ga die oefening met het achteruit en dan weer vlot naar voren vaker oefenen Ja Ik hoop dat ze dan meer haar achterhand gaat gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:26

Ik denk het wel, hoor. Het is een soort krachttraining voor haar, op den duur zal het steeds makkelijker gaan... en na verloop van tijd gaat ze echt "zitten".
En graag gedaan Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 09:43

ik dacht... laat ik ook maar even hier een foto plaatsen en jullie tips laten geven, is altijd handig! de foto's zijn op mijn pony, deze is helaas verkocht ik reed M1 met hem, maarja altijd handig tips voor m'n andere paardje Lachen (Deze foto is vaneen jaar geleden in de L2, eerste keer dat k L2 loopt!) zelf vind ik dat z'n achterhand iets meer er onder zou moeten en iets meer voor de loodlijn maar ik laat jullie tips geven Lachen

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:06

De houding van het paard is niet zo mijn afdeling, dus daarom over je eigen houding:

Je hebt je handen voor dit moment te hoog, ze zouden in lijn met de teugel moeten zijn. Nou zie ik liever handen te hoog als handen te laag, maar toch een aandachtspuntje. Verder hang je met je bovenlichaam behoorlijk naar achteren. Ik denk dat dat te maken heeft met het doorzitten op dit moment? Maar dan nog, ook met doorzitten hoor je recht boven je paard te blijven. Als je recht gaat zitten (dus schouders boven je heup) dan komt je hoofd ook recht op je schouders. Zelf voor zover achterover zitten heb je je hoofd te ver naar beneden gericht, je zou meer lengte in je nek mogen maken. Drijven doe je met je onderbeen, niet met je hakken... want sporen met je hakken, is hakken met je sporen.... Bloos Als je beenhouding echter altijd zo is (ook buiten het aandrijven), dan is je enkel niet ontspannen. Je hak is namelijk hoger als je tenen, en dat is vaak een teken van spanning in je enkels, of je onderbenen.

Je lijkt je rug iets hol te trekken, maar dat is met het jasje moeilijk te beoordelen.

Het is natuurlijk een moment opname, maar hopelijk zie je er dingen in terug waar je je nog niet bewust van was, en je aan kunt gaan werken in dit soort momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:14

Dan zal ik over de houding van het paard:
De achterhand mag idd veel meer zakken, vooral aan de achterkant zou ik meer buiging in de gewrichten willen zien. De buigingshoek is heel groot. De rug is weggedrukt, en het paard is geland op het binnenvoorbeen, ipv het achterbeen. De schouders zakken, en niet de heupen.
Het paard loopt dus ook niet aan de teugel. Verder is het paard scheef, de rechterkant is langer dan de linkerkant. Ehhh... niet goed dus... Bloos

Wat ik met dit paard zou doen: de voorkant laten voor wat die is. Allereerst goed voorwaarts maken, dan het dier aanmoedigen de achterhand onder te brengen. Ik verwacht dat het paard dan in de eerste instantie gaat stuwen. Pas later zal de achterhand sterk genoeg zijn om te dragen. Tegelijkertijd het paard door de ondergebrachte achterhand vragen de rug los te laten, en dan niets anders dan rechtrichten...