heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:57

Lusitana schreef:
Absoluut, de rol van de ruiter is het paard zo min mogelijk te hinderen. In die zin kan een lichte ruiter heel zwaar aanvoelen en een zware ruiter heel licht.

Verder komen in elk fokprogramma nog altijd dieren voor die niet echt "goed" uitvallen en die worden in het geval van paarden meestal toch in leven gehouden en zo lopen er dus toch wel heel wat weke ruggetjes rond. En die worden gewoon gereden.

dus de paardjes met weke ruggen moeten maar naar de slacht? Haha! sommige rassen hebben snel weke ruggen, maar dat wil niet zeggen dat die beesten er echt hinder van ondervinden... net als bij mensen als jou rug minder sterk is kan jij toch ook nog normaal functioneren? dan ga je waarschijnlijk (vaker) trainen om je rug sterker te maken Knipoog en dat kun je bij paarden ook doen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:27

Rianneke schreef:
Lusitana schreef:
Verder komen in elk fokprogramma nog altijd dieren voor die niet echt "goed" uitvallen en die worden in het geval van paarden meestal toch in leven gehouden en zo lopen er dus toch wel heel wat weke ruggetjes rond. En die worden gewoon gereden.

dus de paardjes met weke ruggen moeten maar naar de slacht?

Ja.
Genetisch niet helemaal jofel wordt namelijk doorgegeven ook na jezelf en het paard endorfine-verslaafd getraind te hebben Pling

Helaas is selectie met uitval een utopie want net als bij prullekes telt mode meer dan fuctionaliteit.

HC

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:52

Huertecilla schreef:

Ja.
Genetisch niet helemaal jofel wordt namelijk doorgegeven ook na jezelf en het paard endorfine-verslaafd getraind te hebben Pling

Helaas is selectie met uitval een utopie want net als bij prullekes telt mode meer dan fuctionaliteit.

HC

maar wie bepaald dan of een paard goed genoeg is? iedereen heeft een ander beeld van een paard en de bouw is afhankelijk van waarvoor het beest gebruikt word...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:33

Rianneke schreef:
Huertecilla schreef:

Ja.

HC

maar wie bepaald dan of een paard goed genoeg is?

Dat bepaalt dan bv. een setje dierenartsen aan de hand van wetenschappelijk onderzochte richtlijnen.

Citaat:
iedereen heeft een ander beeld van een paard en de bouw is afhankelijk van waarvoor het beest gebruikt word...

.. en daar zijn 'gezondheidsafwijkingen' goéd voor? Welnu, die moeten er dan maar in welzijnsbelang van het paard aan geloven, die gebruikseisen.
Het archetype paard is prima geschikt voor alles, alleen een pietsie minder extreem en laat dat extreme nu net tot een wereld van problemen leiden?!

Maar, zoals ik al schreef is dat een utopie en is het belang van het paard in daad alláng niet meer wat het in woord geclaimd wordt te zijn.

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:03

ik heb liever een paard met een weke rug dan met een te strakke bovenlijn... denk verschil in ervaring en kennis.
mischien handig om eens foto's te plaatsen wat iemand een weke rug vind, zodat we weten wie waar over praat Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:07

Zal ik meteen doen. Overigens is mijn quote wederom op zich uit verband gebruikt om allerlei dingen te uiten terwijl mijn post over het fokprogramma en dat er dus nog wel paarden met weke ruggen bestaan een antwoord was op dit
Citaat:
een paard is door de jaren heen gewoon gefokt om de mens te kunnen dragen... als je fokt probeer je weke ruggen te voorkomen etc etc en wil je een zo sterk mogelijk paard...

Het is nl niet zo dat door fokprogrammas nu geen paarden met lange en weke ruggen voorkomen. DAAR ging het om.

Zal even de foto erbij pakken van een rug die onwenselijk is voor een rijpaard.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GIAT684D

Hij staat me de achterbenen wat hoger, wat het een beetje vervormd, maar ik kan zeggen dat de dierenarts dus verklaard heeft dat dit paard een weke rug heeft.
Het gaat om een 8 jarig paard, wordt voornamelijk mee gesprongen.

Het rugprobleem zit hem niet alleen in de lengte maar in hoe de boel verbonden is met het kruis. Over het algemeen is een weke rug eigenlijk weke lendenen.
Als het echt de rug is, heeft het paard een holle rug.
Op deze foto kun je door de railing erachter goed zien hoe hol de rug is. Dit paardje is van het cob type en heeft feitelijk een korte rug. Zijn broertje heeft een nog kortere rug, maar ook hol. In hun geval komt het van de Lusitano vader en is het aangeboren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=P6T7XRHV

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:33

Ik wil nog even een foto laten zien van een merrie uit zeer goede ouders die gewoon knudde is uitgevallen en ipv voor duizenden verkocht te zijn, of ingezet voor de fok, is ze door de fokker WEGGEGEVEN.
Zo uiterlijk zie je niet zoveel, maar dit paardje is totaal ongeschikt om bereden te worden. Ik heb haar wel ingereden (voordat we wisten wat ze had), maar ze zakt dus gewoon regelmatig door de achterbenen (oa door tekorten in haar eerste jaren, maar ze was als veulen al als ongeschikt aangemerkt).
Dit paard is als veulen al onmiddelijk uit het fokprogramma gehaald en zo hoort het. Laat een liefhebber er maar mee keutelen, ze hoeft ze heus niet naar de slacht, maar er mag nooit mee gefokt worden. (En waarde is NUL)
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... y=3SLXBBIC

Maar hebben we het nu over paarden of ruiters in dit topic, waar gaan we heen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:01

een weke rug is niet per definitie ongeschikt voor de sport...
goed X goed is evenmin per definitie goed, maar dat is allemaal iets voor een topic op oa FA.

en de door jouw aangehaalde quote over fokprogramma's??? kan ik in dit topic nergens in die hoedanigheid terug vinden behalve een gedeelte in je eigen reacties...

de pony van mijn dochter had ook een weke rug... liever week dan strak in de bovenlijn...
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:01

Nog een keer dan, er wordt genoemd dat de mens er voor gezorgd heeft dat paarden de mens beter kunnen dragen, door "betere" paarden te fokken. Waarop ik zeg dat fokken niet onfeilbaar is, er zitten kneuzen tussen (ben je met me eens) en dus is het niet zo dat alle paarden ineens sterke ruggen hebben.
That´s all. Laten we alsjeblieft niet in cirkeltjes gaan kletsen door te vragen waar nou wat stond en hoe en wat.

Ik vraag ook duidelijk of we het nu over paarden moeten hebben of over ruiters, want het lijkt me ook niet zo op zijn plaats om hier te blijven hangen op paardenruggen...
want het is inderdaad zo dat niet elke niet gewenste rug meteen een onbruikbaar paard maakt. Maar de kans dat het ongemak voelt bij het bereden worden is bij sommige van die paarden groter dan bij paarden met een "normale" rug.

Maar nu we het over ruggen hebben, wil je verklaren waarom je je stelling blijft herhalen "beter week dan strak in de bovenlijn" met uitleg wat je strak in de bovenlijn noemt en wat het voordeel van het een en het nadeel van het ander is?

En kunnen we echt beslisen of we over fokken en ruggen willen praten of over rijkunst, waar het topic om ging? Want ik denk dat we met een gesprek over de rug moeten verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:11

Rianneke schreef:
Huertecilla schreef:

dus de paardjes met weke ruggen moeten maar naar de slacht?

Ja.

HC
Waarom moet zo'n paard dan naar de slacht? HC, dacht altijd dat jij zekere ethiek had omtrent paarden. Ik vind het niet ethisch verantwoord om een paard dat naar onze (menselijke)maatstaven niet goed is (lees: niet bereden kan worden) dan maar direct naar de slacht te brengen. Haal ze uit het fokprogramma, verkoop ze aan een leuk pennymeisje, wat alleen maar wil tuttelen en toch niet hoeft te rijden, en je maakt alle partijen gelukkig. Lijkt mij eerlijker en ethischer.
Iets wat naar onze maatstaven niet goed is, is nog geen prulleke.
Een Fjord (om maar een ras te noemen, niet boos worden, is slechts een voorbeeld) is naar mijn maatstaven ook geen goed paard, omdat ik wat ik met rijden wil, met een Fjord niet kan. Is het daarom een prul? Maar wat als je een rustig paard zoekt waar je lekker mee buiten wilt rijden en af en toe een sprongetje wilt maken? Dan is het een fantastisch paard.
Wat als je een leuke, simpele pony zoekt voor een meisje van 15, wat leuk kan rijden, maar verder geen wedstrijdambities heeft? Dan kan een pony met een weke rug, of een wat strakke bovenlijn best. Het meisje en de pony zullen ongetwijfeld heel gelukkig zijn met elkaar.
De toppers worden gebruikt voor de fok, de rest gaat naar particulieren... niets mis mee. Misschien is het een idee om onze menselijke maatstaven eens te gaan relativeren... zo belangrijk zijn die nou ook weer niet...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:34

De Fjord is een slecht voorbeeld. De Fjord is nl een uitstekend gebruikspaard. Hij is gefokt (ontstaan) als trekpaardje en kan al het boerenwerk aan. En je kunt er ook nog op rijden. Een van die veelzijdige rassen waar we er veel meer van zouden moeten hebben.

Alle paarden die wat hebben zouden inderdaad uit het fokprogramma genomen moeten worden. Maar wat doet men per definitie met een paard dat men niet meer kan gebruiken? Juist: fokken. En dát is funest.

Trouwens, juist die paarden die gefokt worden met maar 1 doel vertonen de grootste zwakheden. De allrounder is nog altijd het sterkste en beste paardensoort. Daar is men nu ook achter bij bv de dressuurpaarden fokkers. Die gaan ook weer meer mengen.

Men moet inderdaad bij stellen wat men nu eigenlijk wil, want een "sportmachine" Clown of "atleet", moet je niet gaan fabrieken, maar trainen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:15

Lusitana schreef:
Nog een keer dan, er wordt genoemd dat de mens er voor gezorgd heeft dat paarden de mens beter kunnen dragen, door "betere" paarden te fokken. Waarop ik zeg dat fokken niet onfeilbaar is, er zitten kneuzen tussen (ben je met me eens) en dus is het niet zo dat alle paarden ineens sterke ruggen hebben.
That´s all. Laten we alsjeblieft niet in cirkeltjes gaan kletsen door te vragen waar nou wat stond en hoe en wat.

Ik heb enkel aangehaald dat de evolutie door domesticatie sneller gaat, vanaf de eerste inzet van een paard als rijdier is er door de mens geselecteerd op bruikbaarheid.
Zeker zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.
MAW ik zet enkel een kantekening bij de uitspraak dat paarden ongeschikt zouden zijn om bereden te worden....

Lusitana schreef:
Ik vraag ook duidelijk of we het nu over paarden moeten hebben of over ruiters, want het lijkt me ook niet zo op zijn plaats om hier te blijven hangen op paardenruggen...
want het is inderdaad zo dat niet elke niet gewenste rug meteen een onbruikbaar paard maakt. Maar de kans dat het ongemak voelt bij het bereden worden is bij sommige van die paarden groter dan bij paarden met een "normale" rug.

Je zoekt het in uitzonderingen, slechtere rug met slechte ruiter... er zijn meerdere mogelijkheden en dan ook nog mogelijkheden die vaker voorkomen dan...

Lusitana schreef:
Maar nu we het over ruggen hebben, wil je verklaren waarom je je stelling blijft herhalen "beter week dan strak in de bovenlijn" met uitleg wat je strak in de bovenlijn noemt en wat het voordeel van het een en het nadeel van het ander is?

dat is offtopic, zou zeggen open een topic FA en/of RT Haha!

Lusitana schreef:
En kunnen we echt beslisen of we over fokken en ruggen willen praten of over rijkunst, waar het topic om ging? Want ik denk dat we met een gesprek over de rug moeten verhuizen.

Jij begint over ruggen, niet ik... en NOGMAALS
Citaat:
Ik heb enkel aangehaald dat de evolutie door domesticatie sneller gaat, vanaf de eerste inzet van een paard als rijdier is er door de mens geselecteerd op bruikbaarheid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:25

over die weke ruggen kan je blijven discuseren volgens mij Haha!
maar wat ik wel vind is dat ik dat paard van de eerste foto van HC echt niks is... zoon paard zou ik dus nooit kopen! Clown
de foto van alane van het "weke" ruggetje vind ik persoonlijk een vrij aardige rug... als zoon rug goed getraint is is ie juist soepel om het maar even raar te zeggen... te strakke bovenlijn paardjes zijn naar mijn ervaring minder soepel in hun rug!

maar goed iedereen heeft zo zen eigen ervaringen ermee en mening... mijn pony heeft ook een weke rug... beestje is 29 en heeft tot haar 24ste in de sport gelopen... ze heeft goede veulens op de wereld gezet en was m2 dressuur en het hoogste wat ik ooit met haar heb gesprongen was 130 Pling beest heeft nooit wat gemankeert in de 11 jaar dat ik haar nu heb... ag zielig paardje met week ruggetje Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:20

HC heeft gee foto´s geplaats, je bedoeld waarschijnlijk van mij. Ja, dat is een van de weinige paarden in Portugal dat gecastreerd is, want hier mag dus nooit mee gefokt worden. Het is ook geen geschikt rijpaard, als tuiger zou hij beter af zijn, maar goed de eigenaren zijn recreatie ruiters en springen wat met hem, maar geen concoursen ofzo.
Verstandig om zo´n paard niet te kopen.

Maar inderdaad ik ken voorbeelden van zeer weke ruggen en lang in de sport (heb zelf ook een 29 jarig paard gehad, en het waren haar darmen en longen die het opgaven aan het einde, niet haar rug of benen) en zelfs een paard met een gebroken (!), doorgeknakte rug die hersteld is en gewoon bereden wordt zonder problemen, waardoor je dus vraagtekens kunt zetten hoe belangrijk het nou werkelijk is, die rug....

De therorie klopt niet altijd met de praktijk.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:29

Rianneke: wil je wel op je spelling letten? Zoon = mannelijk kind van.. en zen, moet zijn: zijn.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:52

Laat ik even mijn gedacht zeggen...

Ik rijd mijn pony met mooie spullen.Van kwaliteit , en ja meestal hangt daar dus een merk en ook een prijskaartje aan.So what ? Ik wil het mooiste en beste voor mn pony , en ik vind het gewoon super om hem helemaal netjes te maken.Ík vind dat mooi en ík moet dat betalen , dus daar heeft niemand anders iets over te zeggen.

Ook heb ik meer dan 30 setjes , als mensen daar een probleem mee hebben , jaloezie.Oke , als je er niks aan vind is dat je volste recht, geen probleem.Maar ga je er een heel drama over maken, dan is dat gewoon jaloezie.

Ik gebruik zelf geen hulpteugels , maar ik heb er helemaal niks op tegen zo lang ze goed gebruikt worden.Waarom zou het ook ? Enne , de slof is juist uber-hip Knipoog

En ik kan mn pony gerust een dagje op stal zetten inderdaad.Hij staat in een ruime , lichte buitenbox van 4m x 4m , die er elke dag super netjes bij ligt.Zijn hoofd kan zonder enig probleem over de deur hoor , dus maak je geen zorgen , hij krijgt wel meer te zien als 4 witte muurtjes.

Als het rijden niet goed gaat , dan ligt dat misschien aan het paard dat zn dag niet heeft ja.Of misschien aan het weer ? Of aan veel lawaai rond de rijbaan ? Óf , wacht , misschien zelfs aan mij !?

En als hij uit de stal komt gaat hij inderdaad de bak in of de paddock.Jij doet je zin maar , maar ik ga écht niet door wind en weer met een hyper pony onder mn kont.

Ik durf heus wel een flinke buitenrit te maken , heerlijk juist.Maar ik doe dat niet all-the-time ofzo , in de zomer gebeurt het weleens.Wat is eigenlijk je bedoeling van deze zin ofzo ? Dat je vind dat iedereen elke dag met zn paard door het bos moet scheuren ?

Haha , laat me niet lachen.Bandages slecht/doorbloeding/peesjes zijn beter-gezeik.Waar heb je dat ergens gelezen ? Ik zou zeggen , ga eens flink op zoek naar de echte waarheid , die is héél wat anders namelijk Knipoog

& Ja , ik rijd ook met dressuur in met witte bandages (rondom natuurlijk) én springschoenen (niet te vergeten , mét bont) & ja die moeten in de ring weer af.Nogmaals , wat is je punt Rolleyes ?

En wat is er mis met een cap & bodyprotector als je op een vreemd/jong paard stapt ? Meer nog , het zou niet anders mogen zijn !

Alles wat jij als slecht beschrijft , dat doe ik precies zo.En wat ben ik een ongelooflijke paardenbeul en wat heeft mn pony het toch slecht hé ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:04

Dingen op jaloezie gooien is te makkeijk. Sommige mensen (waaronder ik) zien gewoon het nut niet, Tatt_x , en zouden nooit zoveel dingen willen hebben, al kregen ze het cadeau...

Dat bandages slecht zijn is al lang bekend en hetzelfde geldt voor pijpkousen. Niet alleen kunnen bandages de boel afklemmen, maar bandages en pijpkousen warmen vooral de benen op, en dat is slecht voor de pezen, die je zo koel mogelijk moet proberen te houden. Warme pezen worden buigzamer (zwakker).

Steun geeft het niet en heeft en paardenbeen ook niet nodig, tenzij het om een kreupel paard is, waarbij bandages wenselijk kunnen zijn.

Dit is niet iets wat mensen "ergens lezen" daar zijn wel degelijk diepgaande studies over geweest.

Peesbeschermers zijn logisch als je springt met een paard, omdat ze in de landing tegen voorbenen kunnen tikken, zelfde gaat op voor springschoenen. Ook handig in het terrein.
Bij het longeren van jonge paarden is beenbescherming ook aan te raden, maar voor de rest in de meeste gevallen overbodig, en gewoon sier.

Of erbij willen horen. Whatever.

Ik kan me er niet zo druk over maken, maar soms, en daar ging het om, meen ik, hebben mensen ik weet het wat voor spullen, maar mankeert er heel wat aan de rijkunst (of omgang met paard). Als je gewoon kunt rijden, denk ik niet dat mensen zich ergens aan ergeren.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:20

Citaat:
Dingen op jaloezie gooien is te makkeijk. Sommige mensen (waaronder ik) zien gewoon het nut niet, Tatt_x , en zouden nooit zoveel dingen willen hebben, al kregen ze het cadeau...

Ja , dat is prima , en dan is het ook geen jaloezie.Maar als je een heel drama van gaat maken , en ook omdat het hier over merkjes e.d gaat , dán is het simpelweg jaloezie.

Citaat:
Dat bandages slecht zijn is al lang ..

Ja , goed voor jou dan , ik weet er heel andere dingen over , en ze zijn níet schadelijk oid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:37

Niemand maakt waar dan ook een drama van. Er word alleen onderzocht in hoeverre het nou nodig is. De ruiter wil de voldoening van mooie spullen, een paard zal het worst wezen of het in gouden tuig loopt of in lompen, zolang het maar niet hindert. Als je iets moois of luxe wilt, prima, maar doe niet alsof het noodzakelijk is.

En nogmaals, als je gewoon normaal kunt rijden en omgaan met je paard, zal niemand vallen over spullen. Het is waar mensen alle spullen hebben , maar niet kunnen rijden, waar de wenkbrauwen worden opgetrokken...
Dan heben mensen zoiets van "leer eerst maar eens rijden". Nauwelijks iets om op jaloezie te gooien, wel?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:03

ik heb het over mijn pony .. verbetering het is mijn verzorgpony!
- ik heb inderdaad bijna geen setjes .. maar koop wel vaak wat nieuws erbij
- klopt inderdaad .. ik ga binnenkort voor buitenritten een ander bit gebruiken .. heb tot nu toe trensje erin hangen .. genoeg mensen hebben het geprobeert .. pessoa bit komt erin VOOR BUITEN in de bak is ze super op een trensje te rijden! maar buiten is het gevaarlijk voor haarzelf en andere .. ze vind niks eng .. heeft niet teveel energie maar probeert lollig te zijn .. zo lollig dat ze bijna een vrachtwagen in elkaar trapt.. al wil het ook op dat bitje niet dan komt er gewoon weer een trensje en gaan we gewoon verder.. al gaat het super gaan we ook afbouwen naar trensje .. dit duurt alleen even!
- nooit maar dan ook echt nooit heeft een paard een bijzet NODIG! handig kan het altijd zijn .. soms zelfs beter .. zelf zie ik het nut er niet van in .. dan val je een keertje omdat hij stijgert of weet ik veel wat.. wat geeft het?! het is een blijft een levend wezen dat kan je niet strak zetten .. ik ken bijna geen een mens dat zich altijd netjes gedraagt nooit even rent of lekker los gaat .. waarom een paard dan wel? moeten ze altijd strak naar beneden lopen? nee dus een keertje iets minder rond mag ook wel!
- elke dag rijd mijn pony zeker niet! dan zou ze er geen zak meer aan vinden!
vaak gaat ze even naar buiten (na een tijdje geeft ze zelf aan als ze weer naar binnen wil) ik longeer met haar (eigenaar ook) en ook rijd ik ..
ze heeft nu net bijna 2 weken stil gestaan .. waarom? omdat het gevaarlijk is nu over de weg te gaan bij ons (bouw terrein in de buurt dus veel groot verkeer) en een bak waar je toch echt geen paard in kan RIJDEN dan gaat ze dus even los of aan de longe .. maar berijden kan dan even niet.. niet iedereen beschrikt over een binnenbak
- zeker niet alles licht aan het paard of iemand anders in de bak.. in tegendeel!
vaak zoek ik eerst de oorzaak bij mijzelf .. maar als ergens een regelmaat in zit als ik verschillende dingen doe ga ik ook naar andere dingen kijken .. zo weet ik nu dat ze "bang" is voor een pony van de bak naast ons .. maakt niet uit of ik rijd .. zelfs al staat ze los gaat ze uit haar bol (bokken stijgeren race enz.) dus dan rijd ik inderdaad niet als die pony er staat .. verder is het soms juist goed om problemen bij je paard te zoeken .. dan kom je achter dingen die je anders niet opvallen .. zo bedoel ik dat als ik mijn been net iets te ver naar achter leg ze weg schiet .. dat was een van de redenen waarom wij dachten dat ze drachtig was ..en raad maar!
- alleen nog maar witte hekjes ... integendeel die heeft ze nog nooit van haar leven gezien Clown wedstrijden komen vanzelf wel .. eerst trainen en dat afwisselen met buitenrijden .. daarna kijk ik wat zij leuk vind ... waarschijnlijk komt er wel een springwedstrijd .. dat vind ze geweldig om te doen! zet een hindernis in de bak en probeer maar eens er niet over heen te gaan .. verzeker je dat is haast onmogelijk!
- vreemt joh dat mensen niet alleen naar buiten gaan .. verstandig zou ik het meer noemen! een paard is een kudde dier .. beter ga je met 2 of meer mensen .. je paard is dat rustiger .. en als er iets gebeurt is het toch handig iemand in de buurt te hebben!
- buiten galloperen .. tuurlijk wel maar niet langs wegen .. zodra ik weiland of strand zie komt er echt wel galop maar weet ook waarneer het genoeg is
- en dan nog BP en Cap .. als je op een vreemt paard gaat zitten dan kan je dat toch beter wel doen! je kent hem niet .. jong of gewoon niet van jou .. de echte streken voel je niet aan komen .. daarvoor moet je meerdere malen rijden .. gek dat bescherming aan word gedaan .. jij liever een gebroken nek dan ik!
oke zo is het wel weer even genoeg ..
p.s. sorry voor spellings fouten .. heb dyslexie dus met langen stukken wil er nog wel eens wat verkeert gaan Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:04

Lusitana schreef:
Niemand maakt waar dan ook een drama van. Er word alleen onderzocht in hoeverre het nou nodig is. De ruiter wil de voldoening van mooie spullen, een paard zal het worst wezen of het in gouden tuig loopt of in lompen, zolang het maar niet hindert. Als je iets moois of luxe wilt, prima, maar doe niet alsof het noodzakelijk is.

Correct passend, schoon, en heel harnachement, incl. zadeldek.. is een must... en geen overbodige luxe.
Dat mensen door ervaring kiezen voor kwalitatief beter, en veelal dus duurder materiaal, staat geheel los van noodzakelijk of niet. En is ook een beetje ala "wat een boer niet kent eet hij niet"

Lusitana schreef:
En nogmaals, als je gewoon normaal kunt rijden en omgaan met je paard, zal niemand vallen over spullen. Het is waar mensen alle spullen hebben , maar niet kunnen rijden, waar de wenkbrauwen worden opgetrokken...
Dan heben mensen zoiets van "leer eerst maar eens rijden". Nauwelijks iets om op jaloezie te gooien, wel?

Werkt dat ook niet meer van, dat je meer opvalt met goede, mooi en bij ekaar passende spullen zodat het oog kritischer wordt?
Want ik betrap mijzelf er wel eens op dat ik kritischer kijk naar mensen met oudere spullen (en dan heb ik het niet over een ouder zadel, maar slecht passende rijbroek, verschoten en versleten dekje, krappe frontriem ed,) ik zie daar vaker incorrecte zaken maar niet alleen harnachement maar ook rijtechnisch

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:27

[quote="colette_007"]
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje.. [quote]

Ik weet niet wat jij allemaal door jou'n oogen ziet maare ik ben wel benieuwd hoe het bij jou op stal er aan toe gaat. Gestoord

Bij ons gewoon heel normaal, Handelspaarden worden getraind. ( En heus niet volbehangen met 30 bitten) Mee op concour, en worden daar ook niet volbehangen met 3 teugels en 30 bitten. gewoon trensje en martingal. heb nog nooit in de b iemand met 30 bitten en 3 teugels zien rijden.

Bij ons op stal maakt het niet uit of je niet in een setje rijd, iedereen doet gewoon normaal tegen je.
Ik heb een tuigpaard, en word daar ook heus niet door buitengeslooten.

Maar met alles licht aan je mede bak genoot zie je op concour wel, en dat klopt meestal ook wel als je een té kleine inrijbak hebt, Maja iedereen moet toch inrijden dus wat maakt een foutje nou uit van een mede bakgenoot.

Op de normaale stallen gaan de paarden ook nog naar buiten/ Krijgen beweging en staan niet 24 u.p.d op stal.

Bij ons op stal wandelen we ook met de paarden,buitenritten, worden los gegooit.
Ze zien heus niet alleen de balkjes van de bak.
De handels paarden worden als het goed weer is 1 a 2 x in de week in het bos gereden, ze worden in het bos uitgestapt en gaan zaterdags mee op concour.

Zo dit moest ik ook even kwijt want niet alles gaat er zo aan toe als jij Denkt. Cool

Er zijn vast al mensen die hier al op hadden gereageerd. Nagelbijten / Gniffelen

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:07

Alane schreef:
colette_007 schreef:
Ik vond het toch eens tijd om hier maar een topic over te starten, omdat ik me soms mateloos erger...
Het lijkt wel of het tegenwoordig:
- alleen nog maar om setjes (bandages dekjes etc) draait...

Je houd dan oog voor detail, het is niet alleen het setje maar ook een schone nette goedpassende broek, jas, handschoenen etc... maar ook een schoon paard...
Ik ben van mening dat het het paard alleen maar ten goede komt als mensen alert zijn op het totaal plaatje.
Soms, als het setje niet ten koste gaat van de verdere verzorging van het paard. Samyr heeft ook allerlei setjes, gewoon omdat ik het netjes vind staan bij het rijden. Als er mensen langs komen bij training wil ik dat we er netjes uit zien, zo probeer ik ook te rijden.

colette_007 schreef:
- mensen zolang er maar anky of pessoa op staat het kopen...

Tja vaak kost kwaliteit geld, zijn er maar een paar merken die behoorlijke kwaliteit leveren en vaak staat daar dus een merknaam op Haha!

Er zijn ook andere merken die heel goed zijn. Ik heb niks van Anky of pessoa. Het is wel een hype, of je het nu wilt zien of niet...

colette_007 schreef:
- ze er al mogelijk tuig aan hangen om hun paard beter te laten 'luisteren' terwijl ze vaak gewoon met een trensje en een simpel hoofdstel, consequent zijn, eerlijk tegen je paard een heel eind komt...
Je zegt het al zelf... vaak maar niet altijd Haha!

Meestal toch wel. Kinderen wordt zelfs geleerd met een hulpteugel te rijden. Thiedemann, prima om een paard mee in te rijden...triest!
colette_007 schreef:
- de 'slof' is helemaaal uit... je moet nu minstens met een thiedeman rijden...

ik weet niet o iets in of out is qua hulpteugel... wij rijden wel eens met een slof, een thiedemann geeft, mi teveel gewicht op de mond. Ik zie in mijn omgeving niets van dat soort hypes...
Het is wel degelijk in of out! Ineens roept iedereen dat een slof gemeen is en hangt er vervolgens een andere hulpteugel aan, want zonder kunnen ze niet (en dan bedoel ik degene die altijd met slof hebben gereden. Niet de mensen die wel eerlijk aan het rijden zijn)

colette_007 schreef:
- je paard kan toch handig een paar dagen alleen in zijn stal staan (dus gewoon 24 uur tussen die 4 muren)
Lijkt mij strak overdreven....
Mij niet, een gezond paard moet elke dag kunnen bewegen. Een paard is een bewegingsdier en die zetten mensen in een box van 3 bij 3. Lekker een dagje vrij, dat is wat wij lekker vinden, voor een paard ligt dat hel anders. Als je niet wil trainen, maak dan lekker een buitenrit, of laat je paard even lekker los in de wei/bak/paddock
colette_007 schreef:
- alles ligt aan je paard of aan de mede ruiter in de bak :S
je vergeet de jury met de vooroordelen
Maar de fout bij jezelf zoeken durven mensen niet. Stel je voor, veel mensen vinden zichzelf helemaal goed, de rest is bagger en als het een keer niet goed gaat, ligt dat inderdaad volgens de ruiter vaak aan andere dingen, niet aan hun...
colette_007 schreef:
- een paard ziet als ie al buiten zijn stal komt alleen nog maar de witte hekjes/bak dus...

sommigen zijn beperkt in hun mogelijkheden en kunnen...
zie boven. een paard heeft geen dagje vrij als het een dag in zijn box staat...
een paard is een paard, zonder mensselijke eigenschappen

colette_007 schreef:
- men durft vaak niet meer alleen/uberhaubt naar buiten laat staan een flink stuk galoperen...

ooit van verkeer, drukte meer mensen ed gehoord? als ik vanuit mijn ervaring praat.. ik kon vroegah rustig met mijn paard door het dorp stappen.. dat lukt je nu nog amper... de zandwegen zijn al bijna omgebouwd tot snelwegen en snelheidsbeperkingen zijn er puur om een hogere bekeuring uit te schrijven...
je zou ook eens een keer de trailer kunnen pakken en ergens heen rijden waar het verkeer niet zo druk is, een ruiterroute in het bos ofzo...

colette_007 schreef:
kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig...
ik denk dat je verschrikkelijk overdrijft met bovenstaand...
nee hoor, paarden krijgen allerlei menselijke eigenschappen toegedeeld. als ze die hadden was het wel een mens....
colette_007 schreef:
Op concours hangen (wat betreft springen) er wel 3 teugels aan, in een B/L parcoursje..

nog niet gezien
waar de kunde van de ruiter eindigt...

colette_007 schreef:
men rijd met 4 verschillende bitten
mischien moet je je iets meer bezig houden met je eigen en minder op een ander letten Haha!
...gaat de metaalkast open
colette_007 schreef:
en heeft 30 verschillende 'setjes'...
jaloers????
of is het gewoon overdreven om zoveel setjes te hebben...

colette_007 schreef:
Binden maar bandages om, terwijl ze eigenlijk nooit hebben nagedacht over de gevolgen wat betreft doorbloeding en efficientie van de bandages...
studies?
peesbeschermers kunnen ook veel problemen veroorzaken, soms passen ze totaal niet en als de ruiter dat niet ziet...
colette_007 schreef:
bij de dressuur rijden ze tijdens het inrijden met witte bandages, terwijl ze die in de ring gewoon af moeten doen... extra was Tong uitsteken Clown ...
moah zolang jij ze niet hoeft te wassen!!!!
tja, daar kan ik me ook niet echt druk om maken. het kost alleen maar was en tijd inderdaad.

colette_007 schreef:
peesjes zijn veel efficienter... gaan bij de dressuur met springschoenen inrijden... moeten ook af...
Rolleyes
ook peesjes moeten af...

colette_007 schreef:
Vervolgens hebben ze vaak ook nog comentaar op iedereen als je B rijdt en zijzelf Z, dan ben je toch duidelijk 'minderwaardig' ...
Ik moet mezelf ook vaak op de tong bijten als ik sommigen zie harken, en anderen zijn loslippiger Duivel
tja, ik moest in de B ook vaak op mijn tong bijten als ik weer zo'n Z muts voorbij zag komen, ruk, pluk, trek, dan moet mijn paard maar lusteren. Ik rijd tenslotte Z, soms vraag ik me ook af hoe het daar is gekomen, soms niet met eerlijk rijden hoor...
colette_007 schreef:
En rijden een B proef, met zweep & sporen...
Tja waarom zou nu iemand met spoor en zweep rijden... Lijst
omdat alleen een zweepje misschien ook genoeg is... maar nee, we hangen er sporen aan om 'de hulp te verfijnen' m.a.w. het paard voorwaarts te prikken, veel paarden zijn niet goed aan het been
colette_007 schreef:
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc... Zo lijk je net een mummie (niet het beeld, maar dit rijd toch niet lekker je bent helemaal niet meer stabiel..)
eerst proberen dan roepen.... je hebt maar 1 lijf Haha!
ik ben ook liever iets te voorzichtig. al zou ik niet zo snel een bodyprotector aantrekken, die kunnen juist ook schade veroorzaken en zitten meer in de weg dan een cap. Is net als met autogordels, bij een botsing is het fijn dat je ze om hebt, lig je onderste boven in de sloot, had je ze beter af kunnen hebben.
colette_007 schreef:
rijden met enorm lange beugels, als een paard iets doet kunnen ze helemaal niks en liggen ze er meteen langs... terwijl ze comentaar hebben op iedereen met een 'spring' beugel..

Rolleyes
Ja, veel mensen moeten op hun tenen lichtrijden, zo lang zijn de beugels. moet ik altijd erg om lachen. en de instructie maar roepen: been lang, hakken uitdrukken. kan niet, hun been is niet langer...

nja ik heb me tot nu toe maar even ingehouden.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden....

[/quote]

zo je ziet zijn de meningen erg verschillend. ik ben het wel met je eens dat er voor sommige dingen echt een hype is. Dit hoeft niet altijd slecht te zijn. Dat een paard minder paard mag zijn tegenwoordig is denk ik wel waar.
mensen dichten te veel menselijke eigenschappen toe aan hun paard

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:49

tja Lips are sealed

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:38

creool schreef:
Rianneke: wil je wel op je spelling letten? Zoon = mannelijk kind van.. en zen, moet zijn: zijn.

sorry Bloos ik was een beetje plat aan het praten hier Tong uitsteken ik ga er zeker op letten! tijd geleden dat ik de schoolbanken heb gezien Knipoog

Alane schreef:
Werkt dat ook niet meer van, dat je meer opvalt met goede, mooi en bij ekaar passende spullen zodat het oog kritischer wordt?

ik kijk altijd kritisch naar combinaties... of ze nou met een setje van anky rijden of een verschoten dekje... Bloos en heb bij beide soms echt vraagtekens waar ze hebben leren rijden of tenminste goed opzadelen Ach gut ik zie trouwens erg weinig verschoten dekjes... eigenlijk iedereen die ik ken of zie rijden heeft een gewoon net dekje op zijn/haar paard liggen alleen geen setje! maar wel gewoon netjes verzorgt zoals het ook hoort!
behalve als er iemand aankomt met een echt vies dekje ofzo dan ga ik me af vragen hoe de rest er uit ziet of aan toe is... Bloos en dan ben ik wel kritischer! kijk dat je geen setjes hebt of dekjes met de merknaam er groot op boeit me niks, maar het moet wel schoon zijn! dat is alleen de moeite die je doet, want wassen kost niet zoveel Knipoog