Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:09

anneliesdj schreef:
Poehee schreef:
De meeste mensen maken paarden onder de man zadel mak met een paar ervaren paaden er bij!! Dan gaan ze er namelijk niet vandoor.... jeemig wat een mensen heb je joh!!

Dat werkt dus ook niet bij mijn merrie want die intresseert het helemaal niet wat de andere paarden doen, bovendien, niet iedereen heeft een stapel ervaren paarden en ruiters ter beschikking. Jeemig wat een mensen heb je joh!!! *LOL*

Pletje123 schreef:
Ow nee, ze kunnen makkelijk meelopen aan een halster. Maar een jaarling moet, vind ik, gewoon lekker spelen met maatjes en vooral met zich zelf bezig zijn.

Wanneer leer je ze dan meelopen aan een halster als je er pas mee bezig gaat als ze 3 zijn?

Ow ow, nee onze jaarlingen kunnen al aan een halster meelopen. Ook zij moeten naar de hoefsmid en zo nu en dan naar een andere wei Knipoog

@Draumpje: wij hebben geen weg waar we overheen moeten met de jaarlingen. Uiteraard verweiden wij ze wel om de zoveel tijd Knipoog
Maar wat ik wel echt ontzettend frappant vind is dat je tegen iedereen zegt dat je moet wachten tot het paard 5,5 is en vervolgens typ je vrolijk dat je zelf ook niet wacht tot 5,5 jaar. Is er hier sprake van een typisch geval van: 'De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet'??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:43

nee, ik heb niet gezegd dat je moet wachten tot 5 en een half,
maar dat ik drie en jonger te vroeg vind Lachen

ik begin kwa africhten, dus longeren op 4,5
en misschien vijf keer om te zrgen dat ze het principe rondje om dat mens heen huppelen snappen en zadelmak zijn..
dan aan dubbele lijnen links en rechts erop
dat is meestal ook een kwestie van twee drie keer proberen voor het kwartje valt,
dan erop, links recht, gas en rem erop
en het gaat tot dik vijf weer het land op
en tegen de tijd dat ze 5,5 jaar zijn zijn ze pas echt ingereden
waarna ze pas echt richting echt werken gaan

alles wat er voor die 4,5 jarige leeftijd gebeurt is met moeders in de bak als moeders gereden word, en het normale hoefsmid, DA en ontworm gezever Knipoog
en het verweiden waarbij ze toch echt aan de hand over de weg moeten

dus effectief staan ze tot 4,5 helemaal stil...dan gaan ze een maandje aan het werk, om daarna weer een half jaar op het land te mogen
ze zijn 5 jaar en minimaal 1 maand( eestal iets ouder voor ze weer opgepakt worden en langzaamaan doorgereden worden
(gas rem links en rechts op eigen benen bevestigen...)
en bijna 5,5 of al 5,5 geweest voor ze echt gereden kunnen gaan worden

dus nee, ik wacht niet tot 5,5 tot ik begin...
maar een jaar eerder ... en anderhalf tot 2 jaar langer dan normaal...
dit is voor mij een goedlopend systeem omdat de dieren dan ver genoeg zijn om iets(lichte) belasting aan te kunnen
en tegen de tijd dat ze 5,5 zijn , zijn ze klaar om aan het werk te gaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:48

Poehee schreef:
@ annelies dj: dan heeft jou paard een gedrachts probleem, want het is niet natuurlijk dat een kuddedier zich niet intereseert in andere paarden. Waarschijnlijk is dit al een langer bestaand probleem?? En heeft je paardje nog meer van dit soort rare dingen?? Jammer dat je zo reageerd en je je aangesproken voelt, ik val je niet aan. Ik reageer alleen op basis van mijn ervaring en kennis.

Mijn paard heeft helemaal geen gedragsprobleem, ze bepaalt alleen zelf of ze iets eng vind en zelfs als haar beste vriendin erbij is gaat ze nog op de loop voor enge dingen, ze vertrouwd gewoon op zichzelf wat betreft enge dingen... en zo raar is dat ook niet. Mijn paard heeft niet meer van dit soort 'rare' dingen, ze gaat verder ook goed sociaal met anderen om en komt iedere dag buiten met 2 andere paarden. Wat ik zeg is net zo goed op basis van mijn ervaring en kennis als wat jij zegt dus doe niet alsof ik niet goed bij m'n hoofd ben.
Poehee schreef:
Onze jaarlingen gaan altijd in het land met vriendjes en staan ook op stal met z'n tweeen. Zo gaan ze ook naar buiten in de winter. Als we ze in de eerste winter poetsen doen we ze ook altijd tegelijk en proberen we ze ook gelijk te laten wennen aan het vast staan. Met het naar binnen en buiten loopt er in het begin een shetlander voor die veulentjes gewent is en zo wennen ze ook gelijk aan het meelopen aan een lijntje.Omdat de hoefsmid hier zeer regelmatig aanwezig is gaan ze ook gelijk naar de smid en is dat meestal na een keer of drie al geen probleem meer. Niets gaat hier onder druk en alles verloopt zonder spanning. Daar krijg je fijne, ongecompliceerde en goed vertrouwende paarden van!!

Je doet dus precies hetzelfde als wat ik doe, bezig zijn met jonge paarden... Waarom vind je het niet goed als ik zeg dat ik het zo doe terwijl je zelf eingelijk hetzelfde doet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:22

Pletje123 schreef:
Een paard wordt niet verkeersmak geboren!

En ik weet niet hoe jij je jonge paard houdt, maar die van mij staan de eerste jaren vooral op de wei met maatjes Lachen Dus eerder oefenen op de weg zit er niet in. Het is voor mij ook niet een doel op zich, het verkeersmak maken. Misschien voor anderen wel.

inderdaad, een paard wordt niet verkeersmak geboren, daarom lijkt het mij juist logisch om ervoor te zorgen dat dit zo eenvoudig mogelijk gaat? Clown Juist dat soort dingen kun je ze leren als ze jong zijn, en in mijn ogen hoort dat bij de normale opvoeding van een paard, net zoals hoeven bekappen, wennen aan een trailer, wijken voor druk etc.
Eigenlijk ben ik wel verbaasd dat het voor jou niet belangrijk is Bloos

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:24

Pletje123 schreef:
En hoe noemen ze dat?

Juist! Mensen met paarden Clown

inderdaad, voorbeelden genoeg van gezien in dit topic, dus het is maar net wat jouw opvattingen zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:37

Ik vind sommige mensen ietwat overdrijven, hoor. Ik heb mijn paard vanaf dat 'ie zo'n 2 jaar en 5 maanden was regelmatig mee uit wandelen (1 a 2x in de week) genomen (om hem verkeersmak te maken, maar ook om hem aan andere dingen te laten wennen). Op die leeftijd leren ze juist heel snel omgaan met 'enge' dingen en hij vindt het nog steeds erg leuk om met me te gaan wandelen. In het begin vond 'ie alles doodeng en ook alleen lopen zonder de kudde was moeilijk. Maar rustig opbouwen, steeds ietsje verder weg gaan als het eerste stukje goed gaat, zijn zelfvertrouwen rustig opbouwen. Ondertussen deed ik al licht grondwerk (freestyle), dus hij leerde zich ook prima op mij te richten als 'ie ergens van schrok. En dan kun je rustig met een paard over de weg gaan, hoor....... De mensen bij mij op stal verklaarden me voor gek met mijn touwhalstertje, maar ik heb wel zo'n geweldige band met mijn jonge paard opgebouwd dat ik nu overal met hem heen kan aan de hand, zonder gevaarlijke situaties. En dat vind ik heel erg belangrijk, ook omdat ik in de toekomst met hem naar de hei en het bos wil (en dat is minstens 40 minuutjes stappen over de weg, dus......)

Inmiddels is hij bijna 3 en kan ik alles met hem doen, ondanks dat hij erg sterk is. Het valt me ook op dat hij dat bij andere mensen uittest (als ze hem even vasthouden ofzo) en bij mij niet meer. Ik heb nog geen idee wanneer ik hem in ga rijden (dat doe ik trouwens bitloos), maar als ik het doe bouw ik het heel rustig op. Elke dag rijden zit er niet in en lang erop zitten ook niet tot 'ie een jaar of 4,5 a 5 is. Mijn paard staat dag en nacht buiten in een kudde, dus heeft tijd genoeg om te genieten van zijn jeugd en zijn leven. Ik merk dat hij het heerlijk vindt om iets met me samen te doen, we zijn echt graag bij elkaar. Maar ik wil ook niets forceren, dus we zien wel..... Ik vind het echt onzin om een paard tot zijn 3e, 4e of 5e alleen maar in het land te laten staan (of nog erger; op stal), mits je maar goed weet waar je mee bezig bent. Ik vind dat teveel paarden te vroeg aan de longe gezet worden en/of ingereden worden, terwijl je nog zoveel andere belangrijke dingen samen kan doen met je jonge paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:16

Kinke schreef:
Pletje123 schreef:
Een paard wordt niet verkeersmak geboren!

En ik weet niet hoe jij je jonge paard houdt, maar die van mij staan de eerste jaren vooral op de wei met maatjes Lachen Dus eerder oefenen op de weg zit er niet in. Het is voor mij ook niet een doel op zich, het verkeersmak maken. Misschien voor anderen wel.

inderdaad, een paard wordt niet verkeersmak geboren, daarom lijkt het mij juist logisch om ervoor te zorgen dat dit zo eenvoudig mogelijk gaat? Clown Juist dat soort dingen kun je ze leren als ze jong zijn, en in mijn ogen hoort dat bij de normale opvoeding van een paard, net zoals hoeven bekappen, wennen aan een trailer, wijken voor druk etc.
Eigenlijk ben ik wel verbaasd dat het voor jou niet belangrijk is Bloos

Als iets geen doel op zich is, is dat iets anders dan onbelangrijk. En zoals gezegd: ik maak mijn paarden onder de man verkeersmak.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:17

Kinke schreef:
Pletje123 schreef:
En hoe noemen ze dat?

Juist! Mensen met paarden Clown

inderdaad, voorbeelden genoeg van gezien in dit topic, dus het is maar net wat jouw opvattingen zijn.

Wat bedoel je te zeggen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:29

ik zeg er net zoveel mee als het originele bericht, het is maar net wat je eigen opvattingen zijn over wie een 'paardenmens' is en wie 'een mens met paarden is' , that's it.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:33

Pletje123 schreef:
Als iets geen doel op zich is, is dat iets anders dan onbelangrijk. En zoals gezegd: ik maak mijn paarden onder de man verkeersmak.

ok, ik heb me verkeerd uitgedrukt, wij denken blijkbaar totaal anders over wat een 'normale' of 'logische' manier is van met paarden omgaan en daarom vind ik het vreemd dat rijden op jonge leeftijd wel een doel is en verkeersmak maken op jonge leeftijd niet.
ik zal het nog even duidelijker omschrijven....het is voor mij net de omgekeerde wereld Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:51

Kinke schreef:
Pletje123 schreef:

ok, ik heb me verkeerd uitgedrukt, wij denken blijkbaar totaal anders over wat een 'normale' of 'logische' manier is van met paarden omgaan en daarom vind ik het vreemd dat rijden op jonge leeftijd wel een doel is en verkeersmak maken op jonge leeftijd niet.
ik zal het nog even duidelijker omschrijven....het is voor mij net de omgekeerde wereld Haha!

Ik snap niks meer van wat jij zegt... Bloos Wie vind rijden op jonge leeftijd een doel en wie vind verkeersmak maken op jonge leeftijd een doel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 02:04

Moderatoropmerking:
De discussie gaat op dit moment nog redelijk netjes, maar zodra het persoonlijk gaat worden komt er hier een slotje.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 08:58

Ok Karl66, we zullen erom denken! Ja

@Kinke: verkeersmak maken is voor mij een middel, en dus geen doel op zich Knipoog Maar ik rij niet zo vaak buiten met mijn paarden, ook omdat we hier nauwelijks ruiterroutes hebben. We trainen ze wedstrijdgericht en als we een buitenrit willen maken, dan pakken we de trailer en gaan we naar een natuurgebied hier even verderop. En in het bos kom je niet zoveel auto's tegen. Mijn doel is om mijn paard gehoorzaam te laten presteren op wedstrijden. Verkeersmak is meer een manier om gehoorzaamheid te bevestigen. Met mijn vorige paard ging ik wel veel buiten rijden. Door woonwijken heen en langs grote wegen (op het fietspad dan welliswaar waar nog een berm tussen de weg en het fietspad zat) en dat ging altijd wel goed. Haar heb ik ook zelf verkeersmak gemaakt door samen met een vriendin en haar oudere paard te rijden. Als ik mijn 3-jarige merrie straks mee wil nemen naar buiten, gaat mijn vriend altijd mee met zijn hengst die echt als leidpaard dient Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:31

duidelijk Lachen
ik denk ook wel dat je idd het buitenrijden als doel en als middel in de training kan hebben idd
bij ons is het beide...doel is dat ze vreemde situaties niet eng vinden , dus ook die traktor en ander verkeer wat langskomt
maar ook een doel
als ik van a naar b wil dan zal mijn dier dat ook moeten kunnen zonder dier, mij of anderen in gevaar te brengen ...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:08

Ja precies! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:19

Haha! Nou, voor mij was het zeker een doel om mijn paard verkeersmak te maken door veel met hem te gaan wandelen. Het is anders levensgevaarlijk om de weg op te gaan. En ik begin met alles vanaf de grond en later pas (als 'ie er klaar voor is) vanaf zijn rug. Het is juist een enorm doel om zo je paard's zelfvertrouwen op te bouwen. Mijn paard was overal erg bang voor (hij stond vaak te steigeren in het begin, was niets gewend) en hij is nu bijna 3 en inmiddels loopt hij vol zelfvertrouwen met me mee. Auto's, fietsers, vrachtwagens, tractoren, wielrenners, brommers, motoren, borden, huizen, heggen, geparkeerde auto's, aanhangers en noem maar op. Knipoog

Een paard kan overal van schrikken en er zijn helaas al een paar hele nare ongelukken in de buurt gebeurd met ruiters op angstige paarden. Het is maar wat je belangrijk vindt en wat je in de toekomst met je paard wilt. En ik wil in de toekomst veilig naar buiten met mijn paard. En ik wil een paard, die niet overal angstig op reageert en op mij vertrouwt. En liefst dus al als ik naast hem loop en niet alleen vanaf zijn rug. Als je eens wist hoe hij was en hoe hij nu is, heb ik een prachtig doel op een hele rustige manier bereikt. Als er nu iets 'engs' komt, merk ik hoe hij zich op mij richt en ik blijf altijd rustig. Het is geweldig om te zien, hoe een paard op jou en ook op zichzelf leert vertrouwen. En nu weer op naar het volgende doel (en nee, dat is nog niet inrijden, dat komt later wel).........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:23

Go girl!! Klinkt hartstikke lekker!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:18

@Nadya: vergeet niet dat jij een relatief klein paard hebt. Die zal de 1,65 nooit halen.

Als ik met mijn 1,68 naast mijn merrie van 1,65 ga lopen en ze springt 1 keer opzij, dan ben ik de sjaak. Dat risico wil ik niet lopen. Ze moet mij inderdaad vertrouwen in het verkeer, maar dat kan ik alleen bereiken als ik erop zit. Dan is voor mij corrigeren makkelijker dan wanneer ik ernaast sta. En daarbij komt dat ik nooit alleen de weg op ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:47

@ Pletje: denk dat dat per persoon verschilt, ik sta er liever op dat moment naast, voor mijn gevoel bereik ik ze dan beter. Maar zoals ik al zei, dat verschilt per persoon, hangt erg af van je eigen ervaringen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:48

Pletje123 schreef:
@Nadya: vergeet niet dat jij een relatief klein paard hebt. Die zal de 1,65 nooit halen.

Als ik met mijn 1,68 naast mijn merrie van 1,65 ga lopen en ze springt 1 keer opzij, dan ben ik de sjaak. Dat risico wil ik niet lopen. Ze moet mij inderdaad vertrouwen in het verkeer, maar dat kan ik alleen bereiken als ik erop zit. Dan is voor mij corrigeren makkelijker dan wanneer ik ernaast sta. En daarbij komt dat ik nooit alleen de weg op ga.

Mijn pony is zeker geen 1,65, maar daarom niet minder sterk. Want dat is hij zeker, hij is beresterk en bij sommige mensen gebruikt hij zijn kracht ook. Bij mij gelukkig niet, maar we kennen elkaar inmiddels door en door en vertrouwen elkaar ook helemaal. Maar dat kostte wel een hoop tijd en werk om dit te bereiken.

Een van mijn vriendinnen heeft wel een paard van 1, 65 en die heeft inmiddels ook geleerd braaf mee te lopen. En ik kan je vertellen dat haar merrie een enorme hittepetit was. Mijn vriendin was zelfs bang voor haar toen 2 jarige merrie (inmiddels is ze 4 en door grondwerk heel braaf aan de hand). Maar door een cursus freestyle (ze heeft er toen maar een prof bijgehaald, omdat ze te bang was) gaat het nu prima. Ze raadde mij ook aan dat te doen, omdat Sam te heftig reageerde. Maar ja, ik wilde het natuurlijk weer zelf eerst doen en dat ging gelukkig hartstikke goed.

In het begin vond ik het erg eng (ik wil geen ongelukken, zeker niet nu ik mama ben, gek, maar je wordt een stuk voorzichtiger), maar ik wist ook dat ik er doorheen moest, anders krijg je dat vertrouwen nooit.
Ik hoefde Sam ook niet te corrigeren, als hij wegsprong, liet ik hem juist altijd voorwaarts gaan. Hij kwam eigenlijk altijd meteen weer bij mij terug, omdat ik hem geleerd had zich op mij te richten bij enge dingen. Toen ik eenmaal merkte dat hij dat echt zo deed, nam mijn angst snel af. Maar ik laat verder niemand met hem buiten wandelen, hoor, want hij kan echt nog wel enorm schrikken (gisteren nog van een knalgele vrachtwagen) en ik hou hem wel bij me, maar ik kan me voorstellen dat 'ie bij veel mensen schrik aanjaagt en dat ze dan los laten. Brrrr, moet er niet aan denken. De weg waar ik over heen moet is ook nog eens geen fijne weg. De auto's rijden direct langs je en er zijn echt enorme idioten in auto's, heb ik al ontdekt, die geen rekening met een schrikachtig paard houden. Helaas...... Clown

Voorlopig ga ik echt nog niet bereden de weg met hem op. Maar goed, hij is ook nog helemaal niet ingereden. Ik wil in de toekomst wel alleen met hem naar buiten, vandaar dat ik al zo druk bezig ben met het 'moedig' maken van mijn paardje.

Ik snap je verhaal dus best wel, hoor, maar ik doe het liever andersom. Eerst vanaf de grond, dan pas vanaf zijn rug...... Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:03

sterkte heeft idd weinig te maken met hoogte, een shet krijgt mijn bevallige Tong uitsteken 1 meter 80 ook omver als shet dat wil
zelfs een veulen zal het kwa kracht winnen
het ligt puur aan de ervaringen die je zelf hebt wat je makkelijker vind, aan de hand of onder de man
mij maakt het niet uit , ik doe onder de man en aan de hand
maar aan de hand beginnen we hier al mee als het beestje een dag oud is als het moet (oftewel moeders met veulen verweiden)
maar onder de man als het nodig is enhet in de situatie het beste werkt voor degene die het doet, dan onder de man

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:06

Ervaringen verschillen denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:02

Ken een paardje wat ik verzorgde die met 1,5 werd geleerd van het hoofdstel, daarna rond d'r 2e op gezeten werd, en 2,5 was ze zadelmak!
Die pony is nu naar de slacht met een doorgezakt ruggetje Boos! Boos! * Boos en kwaad *
Die dient nu als frikandellenvlees, en meisje kocht gewoon rustig nieuw paard..

Ik vind dit dus níet kunnen, als ik iemand dit zie doen, ga ik echt uitflippen Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:21

Kristal12 schreef:
Ken een paardje wat ik verzorgde die met 1,5 werd geleerd van het hoofdstel, daarna rond d'r 2e op gezeten werd, en 2,5 was ze zadelmak!
Die pony is nu naar de slacht met een doorgezakt ruggetje Boos! Boos! * Boos en kwaad *
Die dient nu als frikandellenvlees, en meisje kocht gewoon rustig nieuw paard..

Ik vind dit dus níet kunnen, als ik iemand dit zie doen, ga ik echt uitflippen Ja

Oh ja, ik ook, reken maar.... Boos! Boos! Boos! Boos!
Wat een triest verhaal, zeg.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:49

Nadya schreef:
Oh ja, ik ook, reken maar.... Boos!:(:(:(

Als ik die eigenaresse van Fleurtje tegenkom, mag ze vluchten naar Timboektoe, ik krijg moordneigingen!