Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:33

Citaat:
wanneer weet je of iemand te zwaar is? Als er een klein vrouwtje van rond de 1.60m komt die net zo breed is als dat ze hoog is moet je die dan weigeren? Of als er een man komt van 1.95m met een slank postuur? Wat kan wel en wat kan niet

Dat is inderdaad een dilemma, maar ik trek voor mezelf de grens bij 100kg, dan vind ik iemand echt te zwaar.

Zowieso, een paard is geen gebruiksvoorwerp zoals een barkruk dat misschien is. Een paard moet ook altijd maar accepteren wat er met hem gedaan wordt. Aangezien hij zelf niet kan beslissen wat goed of niet goed is, is dat onze taak.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:44

Smystique schreef:
Citaat:
wanneer weet je of iemand te zwaar is? Als er een klein vrouwtje van rond de 1.60m komt die net zo breed is als dat ze hoog is moet je die dan weigeren? Of als er een man komt van 1.95m met een slank postuur? Wat kan wel en wat kan niet

Dat is inderdaad een dilemma, maar ik trek voor mezelf de grens bij 100kg, dan vind ik iemand echt te zwaar.
Zowieso, een paard is geen gebruiksvoorwerp zoals een barkruk dat misschien is. Een paard moet ook altijd maar accepteren wat er met hem gedaan wordt. Aangezien hij zelf niet kan beslissen wat goed of niet goed is, is dat onze taak.

Maar hoe weet je of iemand meer dan 100kg weegt. Heb wel meegemaakt dat er mannen kwamen die een rit wilden boeken en eerlijk vertelden dat ze zwaarder waren dan 95 kilo, terwijl ik dat zelf nooooit had gedacht. Maar ook kleine dikke vrouwtjes, maar ik het toch voor de zekerheid aan vroeg en die niet te zwaar waren (naar eigen zeggen). En daarbij, als je het iemand vraagt, hoe weet je dan of ze eerlijk antwoord geven? Het wordt vaak verkeerd opgevat en omdat het een gevoelig onderwerp is denk ik dat niet iedereen er even eerlijk in is..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:53

Snoevie schreef:
dat zou wel een oplossing zijn ja Haha!
ik vind het ook goed dat maneges een limiet instellen,voor het welzijn van de paarden.

dat plaatje wat eerder werd gepost is belachelijk!!!
net alsof zo iemand op een paard gaat zitten.
ik ben ook te zwaar maar daar pas ik nog wel 3x in!!! Stoom uit je oren
net alsof dat plaatje iedere zwaardere persoon symboliseerd.
en idd zoals eerder werd gezegd is het te zwaar zijn wel een probleem,maar als iemand anderen(en paarden)er niet mee lastigvalt,wie ben jij dan om daarover te oordelen???

Die plaatjes symboliseren lang niet iedere zwaardere, maar wel de mensen die ECHT te dik zijn.

Over je laatste opmerking: als iemand ECHT te dik is, dan valt ie een paard lastig als hij/zij erop gaat zitten Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:18

Citaat:
Maar hoe weet je of iemand meer dan 100kg weegt. Heb wel meegemaakt dat er mannen kwamen die een rit wilden boeken en eerlijk vertelden dat ze zwaarder waren dan 95 kilo, terwijl ik dat zelf nooooit had gedacht. Maar ook kleine dikke vrouwtjes, maar ik het toch voor de zekerheid aan vroeg en die niet te zwaar waren (naar eigen zeggen). En daarbij, als je het iemand vraagt, hoe weet je dan of ze eerlijk antwoord geven? Het wordt vaak verkeerd opgevat en omdat het een gevoelig onderwerp is denk ik dat niet iedereen er even eerlijk in is..

dat is hartstikke lastig inderdaad en ben blij dat ik daar geen keuzes in hoef te maken Haha!

Maar tsjah, intuïtie denk ik, hoewel dat dus niet altijd even eerlijk is.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:27

Citaat:
Be Sure Your Horse Measures Up
The U.S. Calvary published “The Cavalry Manual of Horse Management”, by Frederick L. Devereux, Jr., in 1941. He recommended that the collective weight of rider and gear not exceed 20% of the total weight of the horse. These were horses in top condition whose riders’ very lives depended on the horse's ability to carry them long miles, often at speed. It stands to reason that if they were to incorporate a margin of error, it would be on the side of the horse being overly capable of carrying its rider, rather than less so.
Comparably, a study of 374 competitive trail riding horses compared horse/rider weight relationships. They concluded that these horses can easily carry over 30% of their body weight for 100 miles and not only compete, but compete well.

Vrije vertaling, legerpaarden blijken 20% procent van hun lichaamsgewicht te kunnen dragen, en dat was een voorzichtige schatting, omdat blijkt dat paarden zelfs tot over 30% van hun lichaamsgewicht kunnen dragen.

Op een andere website vond ik dat trekpaarden, 25% van hun lichaamsgewicht als bepakking konden dragen, dag in dag uit, bergop, bergaf (Zwitserland, Spanje), 10 uur per dag.

Dit betekent een paard van 650 kilo, zoals die van mij kan wel 130 kilo tot 180 kilo dragen.
Waar praten jullie over ?
Geen wonder dat die van ons, met mijn man die overgewicht heeft, nog altijd klaar speelt om rustig aan de kletter te gaan, en nu al 20 jaar is, en nog nooit kreupel is geweest.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:36

Citaat:
Dit betekent een paard van 650 kilo, zoals die van mij kan wel 130 kilo tot 180 kilo dragen.
Waar praten jullie over ?

180 kg zou ik echt dierenmishandeling vinden.

En wie heeft die maatstaf verzonnen? Een paard zelf of een zogenaamde wijze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:42

Daarom zei ik al eerder, wat is de waarheid

Wat jezelf graag wil horen?

De een vind 75 kilo en daarboven al mishandeling en gelooft de lage tabbelen
een ander 100 kilo
weer een ander 130 of meer pas en gelooft die tabellen.

Ik heb echt zoiets, ben eerlijk naar je paard.
Kijk hem eerlijk aan met poetsen en rijden en dat weet je het zelf wel al.
En dat geld met alles hoe je met je paard omgaat.
Ook als je wel licht bent, maar hem in de krul wilt rijden of wat ook.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:05

Ik ben het met de bovenstaande reactie op zich eens, maar ik vind wel dat de gewichten vreselijk uit de hand lopen! 100kg, alsof het niets is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:29

De mensen worden idd steeds dikker, maar houdt er ook rekening mee dat 'we' over het algemeen steeds langer worden ook... Een lange man zit al snel aan de 100kg op een gezond gewicht, terwijl het voor een vrouw van rond de 1.65m wel degelijk teveel is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:24

AnnemiekvM schreef:
Ik ben het met de bovenstaande reactie op zich eens, maar ik vind wel dat de gewichten vreselijk uit de hand lopen! 100kg, alsof het niets is.
Het loopt ook uit de hand, dit is een serieus gezondheidsprobleem. Maar hoe dan ook, ik vind niet dat de paarden de dupe mogen worden van de menselijke maatschappij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:35

Idd Yamcha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:45

Goh, wij zitten best vaak op één lijn... Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:52

Maar al die zware mensen rijden geen paard
Dus relax...
Die plaatjes hier getoond zijn van mensen die vast nooit sporten,dus ook niet paardrijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:59

runningkawa schreef:
Dus relax...
Die plaatjes hier getoond zijn van mensen die vast nooit sporten,dus ook niet paardrijden

maar sommige plaatjes die oa hier getoond zijn, vind ik ook niet kunnen......
Jammer dat mensen dat zelf niet zien.

Ik ben niet dik, maar ga echt niet op een te kleine pony zitten, dat vind ik ook niet kunnen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:58

runningkawa schreef:
Dus relax...

Misschien die mensen op de plaatjes niet, maar ik heb echt al wel dames voorbij zien komen die aardig bij de plaatjes in de buurt kwamen. Juist, op een paard! En dat was geen trekpaard, maar een doodnormale KWPNer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:59

Hier in dit topic?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:27

Ja, maar dat blijft een persoonlijke mening, want de tabellen zijn hier
niet goed onderbouwd. Mijn gevoel zegt dat die tabellen best in de buurt komen, maar dat er wel
flexibel is, omdat alle paarden een andere bouw hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:29

Pletje123 schreef:

Die plaatjes symboliseren lang niet iedere zwaardere, maar wel de mensen die ECHT te dik zijn.

Over je laatste opmerking: als iemand ECHT te dik is, dan valt ie een paard lastig als hij/zij erop gaat zitten Knipoog

*zucht* ik zei,als je las,dat als zo iemand anderen(en dus ook paarden)er niet mee lastig valt,wie zijn wij dan om erover te oordelen dat iemand moet afvallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:37

runningkawa schreef:
Hier in dit topic?

Ik heb ze ook even gemist geloof ik Haha!
Of ze moet mijn foto bedoelen Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:41

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:43

Als je terug leest zie je dat ze plaatjes bedoelen van mensen óp een paard.
En niet die mevrouw op de bankt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:43

Die rijd toch niet?
Daar ging het om.

nee ik bedoel een foto van een ruiter dat niet kan.

Dat mens op die foto kan der eigen gat niet eens afvegen.
Heeft toch niets met dit topic te maken.
Die komt zels met een ladder een paard niet op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:45

ik snap het amanda,maar waarom word zo'n plaatje dan geplaatst?
wel een extreem geval vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:46

Als jij snapt waarom dat geplaatst word, snap ik het ook? Haha!

Om te laten zien wat een dik mens is die te zwaar is voor een paard ofzo??

Ik snap het ook niet, want heeft hier totaal niets mee te maken, totdat ze daadwerkelijk wil gaan rijden.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:48

Ik ben ook van mening dat één en ander afhankelijk is van je paard/pony, de leeftijd en de sterkte van het paard/pony. Het lijkt me dat je geen mensen van 80 kg op een C-pony gaat zetten met van die hele slanke beentjes maar hou in zo'n geval rekening met het exterieur van zo'n paardje. Zo kan een stevige Belg echt wel wat meer dragen dan zo'n c-pony. Één en ander is natuurlijk ook afhankelijk van het ras en zoals ik al eerder zei van de leeftijd. Toch ben ik zelf van mening dat op een groot en stevig en goed ingereden en getraind paard het maximum gewicht echt 100kg is dan ook geen zware buitenritten of rijden in een zware bak. Mijn voorkeur gaat dan echt uit naar een stapritje met een klein drafje en de persoon moet dan ook goed kunnen rijden.
Maar als je boven de 100kg bent dan heb je echt geen zin meer hoor om paard te rijden. Je komt er niet eens meer op en zeker niet als je dan ook nog klein bent.
Adviseer zulke mensen om te gaan mennen, zijn ze toch met paarden bezig maar ze hoeven er niet op en zo sla je twee vliegen in één klap. Tong uitsteken