Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:39

Babootje schreef:
Dit is Mexx. Vanaf juli 2020 zadelmak gemaakt en toen een paar maanden onder het zadel. Het is een kleintje en het voordeel daarvan is dat ze van zichtzelf dan al wel wat meer balans hebben.
Wordt gewoon rechttoe rechtaan 3 x per week een half uurtje gereden.
https://www.youtube.com/watch?v=UbljBBbWd5A

Gallop
https://www.youtube.com/watch?v=NuAJVyQuuhM

Leuk paard, deze zou imo veel meer op lengte gereden moeten worden. Veel meer voorwaarts/ neerwaarts met het neusje er uit zodat hij gaat buigen om het binnenbeen. Dat doet hij (nog) niet en dat kun je zien in de wendingen waar hij zijn lijf kort en strak houdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:41

996981 schreef:
Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats deze video’s dus niet:

- omdat ik denk of vind dat het perfect is
- omdat ik denk dat mijn manier van rijden de (enige) juiste is

Ik plaats ze wel:

- omdat ik het moedig vind dat iemand mij voor is gegaan
- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn
- omdat ik het zelf heel leuk vind bij anderen zulke video’s te zien.

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

2e video: een na laatste gereden concours op M1 niveau.

[ Video ]

[ Video ]

@Marjan; ik heb vroeger ook een “wiebel benen fase” gehad. Dat is absoluut niet erg. Dat vond ik destijds wel, toen iemand dat tegen me zei, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik bewust onbekwaam werd en er iets aan kon gaan doen.
Daar wil ik later eventueel ook nog wel een filmpje van plaatsen :)

Leuk paard, dit ziet er fijn uit hoor beide filmpjes.
Ik denk wel dat dit dier een redelijk gunstige bouw heeft, hij heeft veel lengte en inderdaad zie je dat hij door zijn hoogte wat slapper is. Maar door de lengtebuiging en dergelijke gaat hem makkelijk af. Het is geen dier wat je op lengte hoeft te rijden in ieder geval. Met deze zul je waarschijnlijk vooral draagkracht hebben moeten trainen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:49

Babootje schreef:
Marjan, zou best kunnen. Misschien is ie boos omdat we hem hebben laten castreren?

Die snap ik niet :') als paard pijn heeft van een castratie waarom rijd je er mee? En op de andere filmpjes is er niet veel anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:50

MarjanB schreef:
Babootje schreef:
Marjan, zou best kunnen. Misschien is ie boos omdat we hem hebben laten castreren?

Die snap ik niet :') als paard pijn heeft van een castratie waarom rijd je er mee? En op de andere filmpjes is er niet veel anders.

Marjan stop ik kom niet meer bij. _O- _O-

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:53

Fijn dat ik je in elk geval heb laten lachen.. inhoudelijk er op ingaan is lastig begrijp ik :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:09

MarjanB schreef:
Fijn dat ik je in elk geval heb laten lachen.. inhoudelijk er op ingaan is lastig begrijp ik :)

Inhoudelijk erop ingaan heeft zo weinig zin Marjan. ik kan lezen dat jij het hele proces van onbeleerd naar beleerd niet kent. Een paard dat enkele weken onder het zadel is, stuur en rem nog niet bevestigd zijn, nog graag wil spelen met andere paarden die in de 20 x 60 bak lopen. Ik kan je verzekeren dat het paard - alhoewel het 3 kruinen op zn hoofd heeft en een spookoog - echt niet boos is. En braaf voor de fase waarin hij zit,
De slof zit er voor de veiligheid om als extra rem als die nodig is. Het paard zit daar in de fase van tempo controle, niets meer of minder. Maak je geen zorgen, we zijn zuinig op zijn gangen. Komt dik in orde.
Het paard moet eerst sterker worden om weer zo te kunnen bewegen als je hem los ziet bewegen. Zo met 5 jaar gaat dat komen (zo ongeveer op M niveau)
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-01-21 11:15, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:10

MarjanB schreef:
996981 ik kan je tweede filmpje niet openen maar op eerste filmpje zie ik een paard dat ruimte krijgt om z’n eigen benen te ontdekken en die ruimte krijgt van voor om ook voor en op de loodlijn te komen. Vind het een erg leuk dier en voor z’n grootte en leeftijd op dat filmpje al aardig veel balans hebben. Enige wat ik zou kijken, maar geen idee of dat al is aangezien ik je tweede filmpje niet kan zien is wat minder duwen met je bovenlichaam in de galop. Vind dit totaal niet lijken op het filmpje van hegstrand zou fijn zijn om die ook te zien met wat meer lengte.

@babootje, heel leuk paard! Maar ik zie ook een gespannen en wat bozig paard. Ziet er uit of dat hij flink gewicht in de hand heeft en daar onderuit probeert te komen door hoofd te kantelen. Als ik je andere filmpje zie met de slof er aan dan levert ie daar flink in op z’n draf. Zonde, hoop dat jullie hem ook wat ruimte durven te gaan geven om te ontspannen en lossigheid in z’n lijf te krijgen.

Wat gek dat het filmpje het niet doet. Ook niet als je de link eronder aanklikt? :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:11

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats deze video’s dus niet:

- omdat ik denk of vind dat het perfect is
- omdat ik denk dat mijn manier van rijden de (enige) juiste is

Ik plaats ze wel:

- omdat ik het moedig vind dat iemand mij voor is gegaan
- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn
- omdat ik het zelf heel leuk vind bij anderen zulke video’s te zien.

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

2e video: een na laatste gereden concours op M1 niveau.

[ Video ]

[ Video ]

@Marjan; ik heb vroeger ook een “wiebel benen fase” gehad. Dat is absoluut niet erg. Dat vond ik destijds wel, toen iemand dat tegen me zei, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik bewust onbekwaam werd en er iets aan kon gaan doen.
Daar wil ik later eventueel ook nog wel een filmpje van plaatsen :)

Leuk paard, dit ziet er fijn uit hoor beide filmpjes.
Ik denk wel dat dit dier een redelijk gunstige bouw heeft, hij heeft veel lengte en inderdaad zie je dat hij door zijn hoogte wat slapper is. Maar door de lengtebuiging en dergelijke gaat hem makkelijk af. Het is geen dier wat je op lengte hoeft te rijden in ieder geval. Met deze zul je waarschijnlijk vooral draagkracht hebben moeten trainen.

Dankjewel! Ik heb hem gekocht om dressuur mee te rijden dus inderdaad ook een paard proberen te zoeken dat lichamelijk niet teveel moeite mee heeft :)

Draagkracht is en blijft bij deze altijd een ding :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:23

Als stille meelezer, moet ik nu met deze vraag toch even boven water komen: rem je een paard op de slof?
Wanneer zou een jong paard zo een extra rem nodig hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:37

Ik vind het leuk dat mensen filmpjes van zichzelf plaatsen, en ik kondigt vast aan dat ik dit niet ga doen.

Ik blijf even bij das Skala der Ausbildung
Citaat:
Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert :)

Dit verwoordt één van mijn bezwaren bij dit schema.
Auf Deutsch: dürchlässigkeit staat er niet in.
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.

Ik ben met het opbouwen van de verticale balans begonnen (plus verzameling voor groentjes) en dan is de dürchlässigkeit een soort goede gewoonte. (Soms gaat het mis, maar in principe gebeuren de overgangen naar een lagere gang op ophoudingen met uitsluitend zit en gewicht, overgangen naar snellere gangen worden aangekondigd door 'efkes de navel naar binnen'.)

Op een andere manier gezegd :
ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:39

Gini schreef:
Als stille meelezer, moet ik nu met deze vraag toch even boven water komen: rem je een paard op de slof?
Wanneer zou een jong paard zo een extra rem nodig hebben?

Wanneer stuur en rem nog niet bevestigd zijn is het soms nodig. Net als dat de beugelriem om de hals hangt om je aan vast te houden als hij erg af gaat.
Het is niet de bedoeling dat ie zelf het tempo gaat bepalen of waar hij heen gaat.
We zijn nu alweer wat verder in de fase van beleren en de slof is nu ook niet meer nodig

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:43

Is het dan niet vriendelijker om stuur en rem te bevestigen vanaf de grond?
Sorry, ik weet het, ik ben vooringenomen op dit punt. Ik ben echt geen fan van de slof. Misschien ook niet zo eerlijk van me om me enkel op dit punt te focussen ten nadele van de discussie.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:54

Ik vind het echt een leuk paard Babootje, mooie combinatie ook met je dochter! Ben benieuwd waar ze over een tijdje staan samen.

Ik wil ook best iets delen maar ik heb weinig beeldmateriaal, meestal gaat het zo als er al iets gefilmd wordt :D (Geen zorg, filmer kon er zelf ook om lachen). Zal even kijken of ik iets kan vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:58

Gini schreef:
Is het dan niet vriendelijker om stuur en rem te bevestigen vanaf de grond?
Sorry, ik weet het, ik ben vooringenomen op dit punt. Ik ben echt geen fan van de slof. Misschien ook niet zo eerlijk van me om me enkel op dit punt te focussen ten nadele van de discussie.

Paard heeft natuurlijk ook zijn lesjes op de grond gehad aan de dubbele longe, dus de rem kende hij wel en natuurlijk ook de stemhulpen maar die zijn ohz dan nog niet bevestigd
Maar het is nooit hetzelfde als je erop zit in een omgeving waar hij voor zn gevoel "los" loopt met andere paarden op momenten dat hij denkt: he gezellig ik heb zin in spelen. :D. Dus de context is heel anders.
Met jonge (sport)paarden is het altijd goed om er rekening mee te houden dat je in een situatie kan komen dat het gevaarlijk voor je is. Daarom "bouw" je wat extra zekerheden in. Als je naar de filmpjes kijkt doet de slof verder niets. Ik vind een slof als "dressuur" hulp ook echt niet nodig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:59

MarjanB schreef:
@babootje, heel leuk paard! Maar ik zie ook een gespannen en wat bozig paard. Ziet er uit of dat hij flink gewicht in de hand heeft en daar onderuit probeert te komen door hoofd te kantelen. Als ik je andere filmpje zie met de slof er aan dan levert ie daar flink in op z’n draf. Zonde, hoop dat jullie hem ook wat ruimte durven te gaan geven om te ontspannen en lossigheid in z’n lijf te krijgen.

Dit is eigenlijk ook wat ik zie. Het paard houdt de rug stijf en stuwt met de achterbenen waarbij de mooie hakkenbuiging die hij van nature heeft verloren gaat en dat is jammer. Dit paard zou ik voorwaarts-neerwaarts rijden en dan schakelen in de gang zodat hij de mooie, ruime draf die hij van nature heeft ook onder het zadel kan gaan vertonen.
Ik zie op de filmpjes ook dat je dochter (toch?) haar linkerkant wat vast zet. Op 1 van de filmpjes zie ik een lang persoon aanwijzingen geven, is dat jullie instructeur?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:13

Elisa2 schreef:
Leuk paard, deze zou imo veel meer op lengte gereden moeten worden. Veel meer voorwaarts/ neerwaarts met het neusje er uit zodat hij gaat buigen om het binnenbeen. Dat doet hij (nog) niet en dat kun je zien in de wendingen waar hij zijn lijf kort en strak houdt.

Klopt dat ie dat nog niet doet. Hij is daar nog erg groen en enkele weken onder het zadel. We rijden dan ook nog maar een half uurtje onder het zadel.
Toen het filmpje werd gemaakt was een kwartier al genoeg voor hem en het kwartje op. Werd natuurlijk ook nog even gelongeerd voordat je erop ging.
Heb helaas geen nieuwere filmpjes nog want daar is het steeds te donker voor.

Voorwaarts neerwaarts is ook niet een oefening die je in die fase al kunt rijden. Vergis je niet, want om een voorwaarts neerwaarts goed te rijden is toch ook al aardig wat kracht nodig. Het is niet de bedoeling dat het paard in een voorwaarts neerwaarts op de voorhand valt.
Dit paard is daar nog lang niet, nog niet eens op B niveau.
Het voorwaarts neerwaarts pakken we nu mee iedere x aan het eind van de rit en dat gaat nu al goed. Liefst zou je dat natuurlijk ook aan het begin doen, om het paard lekker los te maken, maar daarvoor is hij dan nog te frls en qua tijdsduur met rijden willen we hem natuurlijk nog niet overvragen.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:18

Stille meelezen meldt zich, leuke discussie is er ontstaan :)

Het paard loopt inderdaad op het filmpje met slof met minder ruimte dan op het filmpje zonder slof. Echter, deze is pas net zadelmak en er zit geloof ik ongeveer een maand tussen het filmpje met slof en zonder. Ik concludeer daaruit dat het paard in een maand tijd al iets meer balans heeft ontwikkeld en daardoor ruimere passen maakt op het filmpje zonder slof.

De suggestie lang en laag begrijp ik, maar in deze fase ben je al blij als het paard rechtuit of op een volte zijn neus achterna loopt. Lang en laag is in deze fase echt nog een stap te ver.

ik kruip weer onder mijn meeleessteen maar niet voordat ik gezegd heb dat het filmpje van de M1 proef van 996981 een beeld is wat ik persoonlijk nastreef en hoop te bereiken! Tevens, het mooie beeld is dus ook goed gewaardeerd door de jury met 69%!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:22

liespr schreef:
Stille meelezen meldt zich, leuke discussie is er ontstaan :)

Het paard loopt inderdaad op het filmpje met slof met minder ruimte dan op het filmpje zonder slof. Echter, deze is pas net zadelmak en er zit geloof ik ongeveer een maand tussen het filmpje met slof en zonder. Ik concludeer daaruit dat het paard in een maand tijd al iets meer balans heeft ontwikkeld en daardoor ruimere passen maakt op het filmpje zonder slof.

De suggestie lang en laag begrijp ik, maar in deze fase ben je al blij als het paard rechtuit of op een volte zijn neus achterna loopt. Lang en laag is in deze fase echt nog een stap te ver.

ik kruip weer onder mijn meeleessteen maar niet voordat ik gezegd heb dat het filmpje van de M1 proef van 996981 een beeld is wat ik persoonlijk nastreef en hoop te bereiken! Tevens, het mooie beeld is dus ook goed gewaardeerd door de jury met 69%!

Wat lief! Dankjewel :o

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:32

Ik vind het ook oprecht knap dat je hem zo fijn door zo'n proef stuurt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:36

liespr schreef:

Helemaal mee eens. Zo'n slagschip op die manier door een M1 proef loodsen is echt een prestatie vind ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:49

Wat lief dames! Heel leuk om te horen! :)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:50

Janneke2 schreef:
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.

ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.
:) :)

Dürchlassigkeit is dat wat je hebt wanneer je losgelatenheit-aanleuning-Schwung-rechtgerichtheid-verzameling
op een harmonieuze wijze hebt ontwikeld.

Binnen de harmonie dwing je niet maar vraag je, het paard gaat mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:53

lichtheid schreef:
Janneke2 schreef:

:) :)

Dürchlassigkeit is dat wat je hebt wanneer je losgelatenheit-aanleuning-Schwung-rechtgerichtheid-verzameling
op een harmonieuze wijze hebt ontwikeld.

Binnen de harmonie dwing je niet maar vraag je, het paard gaat mee.

Niet helemaal natuurlijk. Het ene paard is van nature al “durchlässiger“ dan de andere :) het is in mijn ogen ook een stukje mindset bij een paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:23

996981 schreef:
MarjanB schreef:
996981 ik kan je tweede filmpje niet openen maar op eerste filmpje zie ik een paard dat ruimte krijgt om z’n eigen benen te ontdekken en die ruimte krijgt van voor om ook voor en op de loodlijn te komen. Vind het een erg leuk dier en voor z’n grootte en leeftijd op dat filmpje al aardig veel balans hebben. Enige wat ik zou kijken, maar geen idee of dat al is aangezien ik je tweede filmpje niet kan zien is wat minder duwen met je bovenlichaam in de galop. Vind dit totaal niet lijken op het filmpje van hegstrand zou fijn zijn om die ook te zien met wat meer lengte.

Wat gek dat het filmpje het niet doet. Ook niet als je de link eronder aanklikt? :)

Ja hij doet het!

Fijn paard en hoewel ie groot is is het geen lang slagschip vind het een mooi dier. (Heb ooit een paard van 196 gereden en kreeg daar het zadel geeneens op zonder krukje die was eigenlijk vrij makkelijk te rijden omdat hij mooi in proportie was)

Vind je super vriendelijk rijden en ben wel benieuwd naar jouw wiebelbenen nu haha

Wat me opvalt is dat hij net niet het ideale punt als hoogste punt heeft in zijn nek, knikt er net achter. In het eerste stuk zie je dat hij er eigenlijk heen wil en dat hij dat verliest in je eerste galop en daarna ook wat moe lijkt te worden. Dat ie er dan net wat achter kruipt. Maar nog jong toch?

Ben benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:41

MarjanB schreef:
Ja hij doet het!

Fijn paard en hoewel ie groot is is het geen lang slagschip vind het een mooi dier. (Heb ooit een paard van 196 gereden en kreeg daar het zadel geeneens op zonder krukje die was eigenlijk vrij makkelijk te rijden omdat hij mooi in proportie was)

Vind je super vriendelijk rijden en ben wel benieuwd naar jouw wiebelbenen nu haha

Wat me opvalt is dat hij net niet het ideale punt als hoogste punt heeft in zijn nek, knikt er net achter. In het eerste stuk zie je dat hij er eigenlijk heen wil en dat hij dat verliest in je eerste galop en daarna ook wat moe lijkt te worden. Dat ie er dan net wat achter kruipt. Maar nog jong toch?

Ben benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen!

Ja klopt. Hij mist echt kracht om dat zo lang vol te houden :j hij is 5 op dat filmpje. Dit wordt ook een paard dat makkelijk te rijden is als hij meer kracht krijgt.

Ik ga het wiebelbenenfilmpje even opsnorren :)