Herkenbare reactie: spanning onder of naast je neem je zo maar over en dan zit je zelf met hart in de keel erop, of het paard paar km verder zonder jou, of je krijgt vlieglessen poging...
Meer dan genoeg alles meegemaakt helaas, met de nodige littekens zowel fysiek als mentaal.
Ik was aardig mijn onbevangenheid aan het kwijtraken, en daar baalde ik best van.
Wij kwamen er maar niet goed doorheen, paardje kan zich in fractie van superdicht bij je in close contact , geheel losmaken van je en heftige vluchtreacties vertonen.
Lesgever die we toen hadden kwam niet verder dan steeds maar vragen om inderdaad hoofd laag te krijgen en zodoende mentale ontspanning te krijgen.
Werkte redelijk, maar hij bleef veel focus houden op omgeving, en dat frutten voorin zat mij en paard niet lekker.
Hij raakte zijn fijne bekkie kwijt

Doorbraak hebben we afgelopen maanden bereikt met andere lesgever (centre-Riding)
Zij "leest" paarden feilloos, en heel maf maar zij snappen elkaar direct.
door ipv steeds vragen juist been te geven met voor ruimte, een " he let is effe op, ik ben er ook nog" tikje, samen met stem en je energie, voorwaarts oplossen.
Echt eraan rijden zeg maar, overduidelijk zijn zonder monddruk ! En een eigen houding van toedelokie.

Vergde wel blufpoker, want we waren aardig angstig geworden, maar toch we krijgen langzamerhand de houding weer terug van: whatever joh, nu werken we samen, straks mag je weer dollen.
Heb daarnaast bewust de schriktrainingen weer opgepakt zoals Tucker duur verkoopt

Zal niet bij elk paard gaan werken, maar onze is gevoelig , slim en spiegelpaardje, en tja daar vallen wij dus blijkbaar op, niet op een volgzaam en afstandelijk paard.
Achteraf wellicht niet een goede combinatie, maar als hij met koppie bij je is dan is er connectie en diepgang , is het genieten, en daar gaan we voor.