Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 13:18

Pandora2 schreef:
Simpelman schreef:
Provence. :)

Daar waar het leven zo goed is .... * jaloers * :+

In werkelijkheid is het klimaat in de Provence excessief.
2 Maanden geen druppel regen en dan 20 cm in twee dagen, iedere vierde dag.
Van een middagtemperatuur van 20° naar 38° in 12 uur.
Wind, een week permanent, van 130km/u.
Een halve meter sneeuw, twee dagen later 10°, enz.

Dat maakt de paarden allemaal helemaal niets uit, alleen de mensen klagen altijd.....Het is nooit goed.

Maar, wel goed leven hier...
Le vin, le pain, rijp fruit, alles buiten, blauw, zwembad 30°.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:48

Ik vind dat heerlijk :+ Heb een tijdje in de Camargue verbleven...zou een moord doen voor die mistral wind op dit moment }>
Ooit ga ik weer die kant op... :z ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:50

Dat klinkt als een geweldig uitdagend weertje simpelman ! :=

Binnenkort dressuurweek met vriendinnen, een week van vele winden en vooral plezier! Ik kijk er echt naar uit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:01

Ik lees hier af en toe dat mensen er een "schema" op na houden?! Houden jullie je daar echt aan? Ik zie eerlijk gezegd wel wat ik ga doen en wat mijn paard mij aanbied. Dat wisselt dus per dag en per week.

Ook lees ik dat er veel afwisseling is (of moet zijn), maar als je elke week op een bepaalde dag of dagen longeert of rijdt, dan is dat toch ook elke week hetzelfde en dus weinig afwisseling in mijn ogen?

Ik heb een aantal keer een lezing van Eric van Breda bijgewoond en die zegt bijvoorbeeld dat het voor de afwisseling van het paardenbrein veel beter is om bijv: 4/5 weken elke dag te rijden en 1 dag rust. dan 4/5 weken elke dag te longeren en 1 dag rust, dan 4/5 weken elke dag balkjes draven en 1 dag en dan 4/5 weken relatieve rust door elke dag een uur te wandelen aan de hand.

Wat vinden jullie daar van?

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:05

Ik kijk ook altijd op het moment. Had ooit een keer bedacht van te voren wat ik ging doen, kwam daar en bedacht toch iets anders te doen omdat het gewoon niet zou gaan lukken/werken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:40

Ik heb idd een schema :) maandag en donderdag Vrijheidsdressuur en longeren, de overige dagen ga ik rijden. Soms naar het bos, en tussendoor ook wat wandelen en tutten natuurlijk. En ja natuurlijk gaat het soms anders maar ik merk gewoon direct dat het dan niet lekker loopt ofzo. Achteraf denk ik dan weer wáárom moest ik nou weer wat anders.

Ik merk dat mijn paard het het beste doet wannneer hij bezig blijft, hij vindt dat ook leuk om te doen. Daarnaast is het een redelijke autist die graag weet waar hij aan toe is. Alles wat anders dan anders is geeft hem stress en spanning.

Qua rijden heb ik wel een idee wat ik wil gaan doen maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Nu hou ik wel ongeveer de trainingsopbouw aan van Will Feaber, met dat wijken en sb in alle gangen. Gewoon heel simpel, eerst dit weer bevestigen.

Dat schema van Eric van Breda zit misschien wat in, geen idee verder nooit zo bekeken. Een interessante vraag zou zijn of je op die manier ook wat op kunt bouwen qua dressuurmatige training.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:07

Ik heb geen vast schema en kijk het per dag aan. Als ik les heb gehad rijd ik de volgende dag niet. Ook als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, rijd ik niet maar, ga ik longeren of balkjes lopen.

Soms zit ik ook wel eens te fantaseren wat ik zou doen als ik het geluk heb om gezond en wel met pensioen te kunnen. Ik denk ook niet dat wij dan in Nederland zullen blijven. Of deels...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 17:09

{:}

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:17

Simpelman@Jij woont in Frankrijk...(ik ook,dordogne)Wat denk jij van het nivo dressuur van frankrijk?
Misschien is dat in de Auvergne anders,maar hier springen ze alleen maar.Hoe hoger des te beter je rijdt....maar niet correct een volte kunnen rijden.Het is om te huilen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 18:45

Op de ponyclubs belabberd.
Er zijn in de Provence particulieren die wel aardig rijden meestal thuis, vooral veel Iberisch, Working Equitation.
En L'Ecole de Légèreté.
In Frankrijk is paardensport een luxesport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:55

Starbreeze schreef:
Ik heb idd een schema :) maandag en donderdag Vrijheidsdressuur en longeren, de overige dagen ga ik rijden. Soms naar het bos, en tussendoor ook wat wandelen en tutten natuurlijk. En ja natuurlijk gaat het soms anders maar ik merk gewoon direct dat het dan niet lekker loopt ofzo. Achteraf denk ik dan weer wáárom moest ik nou weer wat anders.

Ik merk dat mijn paard het het beste doet wannneer hij bezig blijft, hij vindt dat ook leuk om te doen. Daarnaast is het een redelijke autist die graag weet waar hij aan toe is. Alles wat anders dan anders is geeft hem stress en spanning.

Qua rijden heb ik wel een idee wat ik wil gaan doen maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Nu hou ik wel ongeveer de trainingsopbouw aan van Will Feaber, met dat wijken en sb in alle gangen. Gewoon heel simpel, eerst dit weer bevestigen.

Dat schema van Eric van Breda zit misschien wat in, geen idee verder nooit zo bekeken. Een interessante vraag zou zijn of je op die manier ook wat op kunt bouwen qua dressuurmatige training.

Het is niet zo dat ik het schema van Eric van Breda aan hou hoor, maar ik moest er zomaar aan denken toen ik hier het woord schema voorbij zag komen. Volgens van Breda kun je juist op deze manier zeer goed verschillende spiergroepen trainen en daar zou je dan juist dressuurmatig profijt van hebben.

Ook heuveltraining kwam toentertijd ter sprake. Schijnt erg goed voor de achterhand te zijn, maar dan moet je het ook echt wel een aantal weken achter elkaar elke dag trainen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:06

Hier ook heerlijk gereden afgelopen dagen. Eerst vond ze het erg lastig dat lang en laag, maar nu bied ze het heerlijk aan. Ook mijm teugels zijn zowat te kort haha.

Ook de rechtricht oefeningen doen het goed, gister voor het eerst weer eens een travers op de lange zijde gemaakt. Normaal mist ze rechtsom erg veel lengtebuiging en wilt niet goed op 4 sporen komen. Gister ging het zo vloeiend! Echt heel trots op onze dame. Nog gedacht om een stukje te filmen voor hier, maar helemaal vergeten. En stiekem toch ook wel erg spannend om zoiets te laten zien..

Interessant over de schema's. Ik werk graag met supercompensatie. Dus:
Maandag vrij
Dinsdag intensieve training
Woensdag middelmatige training
Donderdag lichte training
Vrijdag vrij
Zaterdag intensieve training
Zondag lichte training

En dan afhankelijk van wat er getraind moet worden, planningen, etc. Vul ik de schema's in. Erg leuk!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:32

Ik ben niet zo'n voorstander van 5 dagen achter elkaar hetzelfde. Ik hanteer meer de manier van cardy. Een schema op intensiteit en dan geen vast schema. Spieren hebben minimaal 48 uur nodig om te herstellen. Als je dan 5 dagen dezelfde spiergroepen aanspreelt krijgen die geen tijd om te herstellen. Denk ik dan.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:45

Daar hou ik normaal ook rekening mee in mijn schema, alleen kan ik niet zeggen dat ik nu intensieve dagen erbij heb zitten. Het is erg simpel allemaal. Longeren bij ons is vaak gewoon wat spelen aan het halster, geen zware sessies.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:15

Ik rijd niet met een schema, maar voel wat ze die dag aan kan. Ik rijd/longeer eigenlijk altijd om de dag, zodat ze een dag rust ertussen heeft. Dat is voor haar beter. Elke dag komt er net wat teveel op aan ivm haar leeftijd. Op haar rustdag loopt ze een groot deel van de dag op de wei en is ze lekker in beweging.

Vanmorgen hebben we eerst aan de longe gewerkt met chambon en daarna onder het zadel. Grotendeels gestapt en ze stretcht dan echt al heel mooi naar beneden. Draf is nog lastig, soms een paar passen na de overgang dat ze het volhoudt. Ik houd de stukjes dan nu ook kort. Daarna wil ze al snel weer gaan rennen. Ik hoop dat het straks ook verbetert.

Wat mij opvalt na het rijden is dat het paard er ook heel anders uitziet. Ze oogt op een of andere manier ronder dan voor het rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:21

Hier ook Ankem :j De rug ziet er boller uit dan voor het rijden.
Als de stretch in de stap op een gegeven moment is volgt de draf vrij snel is mijn ervaring inmiddels met alle 3 de paarden die ik zo train.

Een echt schema heb ik ook niet eigenlijk. En wat betreft afwisseling: de een zegt zoveel mogelijk afwisseling terwijl de ander zegt dat paarden juist graag weten waar ze aan toe zijn dus alles zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Ik heb geen idee welke van de 2 waar is (als er al 1 van de 2 waar is voor het gros van de paarden) want beide klinken logisch. Wel doe ik een dag na een les bijvoorbeeld rustig aan of geef ik vrij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:51

Mijn paard is gewoon een dag (of wat) over de flos als we eens iets anders dan normaal gedaan hebben -O- hij kan dat op de een of andere manier slecht verwerken in zijn bolleke. De eerste keer dat we naar clubles geweest waren, was hij een dag of 3/4 uit z'n doen. 2 dagen wedstrijd achtereen om te kijken of hij dan rustiger was? No way.. Dagje bos, ook al vindt hij dat super leuk, de volgende dag kan ik hem maar beter lekker uit laten rennen aan de longe.. dat soort dingen. Hij is gewoon heel gevoelig. Rijden op 'longeerdag' heeft zelfs 2x een rodeo sessie opgeleverd >;) doen we dus ook maar niet meer, iig niet in de winter wanneer hij superfris is want dan weet hij gewoon geen raad.

Ik probeer hem juist zoveel mogelijk structuur te bieden door dit schema aan te houden en dan is hij best rustig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:22

Horseware schreef:
Een echt schema heb ik ook niet eigenlijk. En wat betreft afwisseling: de een zegt zoveel mogelijk afwisseling terwijl de ander zegt dat paarden juist graag weten waar ze aan toe zijn dus alles zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Ik heb geen idee welke van de 2 waar is (als er al 1 van de 2 waar is voor het gros van de paarden) want beide klinken logisch. Wel doe ik een dag na een les bijvoorbeeld rustig aan of geef ik vrij.

Wanneer een paard onzeker is, zich onveilig voelt telkens exact hetzelfde in dezelfde volgorde, wanneer hij zich hierin begint te ontspannen een kleine variatie tot die bevestigd is, enz..

Bijvoorbeeld een heel klein blokje om, iedere dag op dezelfde manier, dan een klein lusje toevoegen, dan hetzelfde blokje om maar dan op de andre hand.
Steeds is het doel vertrouwen, ontspanning, begrijpen.
Dat bouw je uit tot een paard dat aan een los teugeltje met je over de kermis gaat.
Het gaat om het paard, niet om het doel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:36

Wat dat betreft is mijn paard het toonbeeld van relaxedheid. De vos tenminste. Die vindt echt alles prima. Op wedstrijd staat hij ook altijd te slapen met opzadelen en met afzadelen en in wat voor ring we ook rijden, hij kijkt echt nooit ergens naar. Een kermis zou hij ook zo over wandelen. Maar verandert er iets in zijn vertrouwde omgeving dan kan hij daar soms heel raar op reageren. Bijvoorbeeld een geknakte maisstengel op de weg, dat duurt dan een tijdje voordat hij daar langs durft.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:38

De weg naar het doel is toch hetgeen waar je van geniet. Vroeger dacht ik daar anders over, maar gelukkig ben ik wijzer geworden :))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:40

Ik heb net alweer heerlijk gereden op allebei de paarden :D De vos is zo ontzettend constant geworden. Eerder was het best wisselend per dag hoe hij was met rijden. Nu wisselt het amper nog. In de stretch is hij in ieder geval super constant. Het oppakken wisselt soms iets, hoe hoog hij kan komen. Maar het oppakken zelf gaat wel steeds vloeiender. In het begin had hij de neiging wat in te houden of zijn hals te verkorten bij het oppakken. De "swing" ging er dan meteen uit. Nu gaat dat al een stuk beter. Hij verkort zijn hals bijna niet meer en blijft doorlopen van achteren.

Ook mijn oudje ging ontzettend fijn. Vandaag pakte hij voor het eerst de stretch tot bijna op de grond in stap en ging hij echt groot stappen. Zo heb ik hem nog nooit voelen stappen. Nooit gedacht dat zelfs die nog wat kon leren op zijn leeftijd, laat staan zo snel!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:42

RoyalMemory schreef:
De weg naar het doel is toch hetgeen waar je van geniet. Vroeger dacht ik daar anders over, maar gelukkig ben ik wijzer geworden :))

Nog niet zo lang geleden was mijn doel zoveel mogelijk winstpunten halen op concours. Nu geniet ik van de vooruitgang die ik zie in mijn paarden en kan het me eigenlijk nog weinig schelen wat juryleden daarvan zouden vinden :')

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:53

Horseware schreef:
RoyalMemory schreef:

Nog niet zo lang geleden was mijn doel zoveel mogelijk winstpunten halen op concours. Nu geniet ik van de vooruitgang die ik zie in mijn paarden en kan het me eigenlijk nog weinig schelen wat juryleden daarvan zouden vinden :')

Dat maakt alles anders hé? Geeft mij in ieder geval rust,tevredenheid en plezier. En mijn paarden ook, hoop ik ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:56

Absoluut! Ik beleef er veel meer plezier aan op deze manier :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:59

Ik zit er zelf ook aan te denken mijn startpas stop te zetten voor volgend jaar. Ik heb veel meer plezier als het thuis fijn gaat dan op wedstrijd, dat is één groot stressmoment voor mij en mijn paard, voor wie doe ik dat nou..