Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:44

Homerun

ik had jouw gewicht veel lager ingeschat :j

ik weeg 88kg met 172cm en zie er dikker uit dan jij op de foto`s
ik heb mijn gewicht in benen en billen zitten
ik rij recreatief en rij bijna dagelijks ong 1 uur 1.5 uur
we doen veel stapwerk en wat draf, hij is nog revaliderend en heeft bijna 3jr niks bijzonders gedaan.
ik kan aan niks merken dat hij moeite heeft met mijn gewicht
mijn zadel weegt ong 14kg en is zijn rug gemaakt

ik ben te zwaar maar niet TE zwaar voor mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:48

Homerun schreef:
freeride schreef:
Wow, wat een mooie honden heb jij(paarden ook hoor, maar de honden vielen me erg op)
Je kunt met 90+ eigenlijk niet meer rijden, niet intensief bakwerk doen iig.
Als je weer rond de 90 zit is het voor mij geen probleem, paard ziet er gezond sterk en fit uit, met een mooie correcte gespierde rug .
Knap dat je afvalt!!! en dat je zo eerlijk bent in je idee daarover icm je paard, chapeau!!!

Dank je wel! De duitse dog is ook een grote liefde van ons.
Snap dat je vindt dat 90+ de grens is, maar denk dat er dan vele ruiters kunnen stoppen met rijden. Zoals al vaker in dit topic gezegd is, denk ik dat het er ook veel aan ligt of je voldoende kunt rijden. Ook aan hoe je paard gebouwd is. Tuurlijk is het niet ideaal, begrijp me niet verkeerd, maar ik rijdt hem nu ook gewoon. Recreatief, een keer of drie, vier per week.

Ik vind eigenlijk dat het paardrijden geen recht is. Dat vele ruiters kunnen gaan stoppen wanneer je de 90+ grens hanteert, geeft toch te denken. Wel een sportieve prestaties van het paard verwachten, ook al is het recreeren in de bak, maar zelf niets aan het gewicht doen (ik bedoel dit in het algemeen). Kijk een man van 90 kilo heeft misschien geen overgewicht, alhoewel je bij 1.87 en 85 kilo een mooi gewicht hebt als man zijnde, maar 90 % van de vrouwen (grootste gedeelte van de ruiters) heeft met 90+ wel degelijk een behoorlijk overgewicht. Dan maar stoppen, een goede motivator om af te vallen.

Bij 1.72 is 57 kilo de ondergrens. Daaronder ben je lichtgewicht, volgens de bmi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:49

mirgino schreef:
Homerun

ik had jouw gewicht veel lager ingeschat :j

ik weeg 88kg met 172cm en zie er dikker uit dan jij op de foto`s
ik heb mijn gewicht in benen en billen zitten
ik rij recreatief en rij bijna dagelijks ong 1 uur 1.5 uur
we doen veel stapwerk en wat draf, hij is nog revaliderend en heeft bijna 3jr niks bijzonders gedaan.
ik kan aan niks merken dat hij moeite heeft met mijn gewicht
mijn zadel weegt ong 14kg en is zijn rug gemaakt

ik ben te zwaar maar niet TE zwaar voor mijn paard

Al met al moet je revaliderend paard 104 kilo dragen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:53

idd, en dat doen meer quarters,en dat kunnen ze ook makkelijk

en revalideren houd in dat hij heel lang niet echt gereden is, 3 jr geleden liep hij bij de vorige eigenaar volop in de bak
en bij mij heeft hij de bak nog niet gezien
we rijden nu vanaf okt weer lekker rustig buiten en longeren hem 2x p/w aan de pessoa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:55

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik vind dat erg veel. Ik persoonlijk ging dan iig mijn zadel aanpassen voor minder gewicht en zou proberen zelf ook wat gewicht te verliezen, eer ik weer op zou stappen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:01

Mindim schreef:
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik vind dat erg veel. Ik persoonlijk ging dan iig mijn zadel aanpassen voor minder gewicht en zou proberen zelf ook wat gewicht te verliezen, eer ik weer op zou stappen.

mag jij vinden hoor, en het is ook veel maar mijn paard kan het hebben
en hij hoeft niet hard te trainen.

mijn appaloosa had ook geen moeite met het gewicht, op de foto in mijn profiel woog ik nog iets meer.

voor het mooie zou ik rond 70/74 kg moeten wegen, en hopelijk komt dat er ook een keer van
en zadel aanpassen gaat niet, en dit zadel is op zijn rug gemaakt en past perfect.

en dat jij er niet op zou stappen is jouw goed recht, ik rij hem wel gewoon zoals ik nu doe
maar houd alles goed in de gaten

freeride

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:49

@Mirgino, ik denk ook dat jouw Quarter dat werk wat je nu met hem doet, prima aankan, je verwacht ook geen reiningproeven van 'm in een rijpiste he, en het gewicht van het zadel telt voor mij eigenlijk niet echt mee, hoe krom dat ook kan klinken, een goed passend westernzadel is idd wat zwaarder dan een 'gewoon' zadel, maar een goed westernzadel verdeeld de druk echt supergoed, en het is een stil gewicht. als ik de foto's in jouw profiel bekijk zie ik ook dat je appie er geen moeite mee had, die loopt op de foto waarop je draaft netjes over de rug en zelfdragend, dat doen ze niet zo makkelijk als het teveel voor ze is, en jij rijdt denk ik ook erg netjes en zit stil, en overvraagt je quarter op dit moment ook echt niet denk ik.
Ik hoop wel voor je dat het ooit lukt om zoveel af te vallen als je zelf graag wilt en waar jij je goed bij voelt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:11

freeride schreef:
@Mirgino, ik denk ook dat jouw Quarter dat werk wat je nu met hem doet, prima aankan, je verwacht ook geen reiningproeven van 'm in een rijpiste he, en het gewicht van het zadel telt voor mij eigenlijk niet echt mee, hoe krom dat ook kan klinken, een goed passend westernzadel is idd wat zwaarder dan een 'gewoon' zadel, maar een goed westernzadel verdeeld de druk echt supergoed, en het is een stil gewicht. als ik de foto's in jouw profiel bekijk zie ik ook dat je appie er geen moeite mee had, die loopt op de foto waarop je draaft netjes over de rug en zelfdragend, dat doen ze niet zo makkelijk als het teveel voor ze is, en jij rijdt denk ik ook erg netjes en zit stil, en overvraagt je quarter op dit moment ook echt niet denk ik.
Ik hoop wel voor je dat het ooit lukt om zoveel af te vallen als je zelf graag wilt en waar jij je goed bij voelt!

:D daar ga ik zeker aan werken,ik voel me nu prima maar met wat kilo`s minder gaat alles makkelijker :j
en dat zal denk ik niemand tegenspreken

al zeg ik het van mezelf ,als er iemand is die goed naar haar paard kijkt ben ik dat wel
als ik geluisterd had had naar anderen was hij nu stuk gereden
ik heb hem bijna 3 jaar en amper mee gereden omdat ik voelde dat er iets was
en ik blijf erg opletten, wedstrijd ambities heb ik nooit gehad ik rij echt voor mijn plezier en paards plezier
lekker relaxt op de buitenrit.

en jouw post vind ik een fijne reactie op mijn post, zo kan er ook gereageerd worden +:)+ :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:16

Het is altijd fijn dat iemand het met je eens is en je een compliment maakt, iemand die dat niet is kan evengoed +:)+ reageren, maar het alleen niet met je eens zijn.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:29

@Mirgino ik ben het met je eens dat je het in proporties moet zien.
Stuk rijden kan idd met overgewicht gebeuren, maar ook een lichtgewicht kan een paard stukrijden, dus dat is niet alleen voorbehouden aan (te) zware ruiters :D.
Ik denk ook dat het aan type paard ligt. Ik rij zowel KWPN-ers als Friezen en de 1e is toch anders dan 2e qua rijden, belasting maar ook eigenlijk gewicht paard.
Mijn Fries van 1.72 lang gelijnd en zo rond de 725 kg zal denk ik meer aan kunnen dan haar dochter van 1.63 korter over de rug en zo rond de 575 kg qua gewicht.
Met mijn eigen 60 kilo zal ik ook makkelijker iemand van 20 kilo dragen dan iemand van 40 kilo. Dus die 90 kg grens vind ik ook discutabel want wanneer geldt die?
Op alle paarden? Of gerelateerd aan type, stokmaat, eigenlijk gewicht paard?
Want voor de 1e Fries zou ik nog over 90+kg heen kunnen stappen, de 2e totaal niet en voor mijn ranke KWPN-er van 1.72 is mijn eigen gewicht de limiet....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:00

Voor mijn paarden, vind ik 95kg echt de ABSOLUTE max. En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat geen enkel paard langdurig blootgesteld moet worden aan meer gewicht op misschien een zeer sporadische uitzondering na :o.

Dat voorbeelde van de haf bijvoorbeeld, als je 10 - 15% aanhoudt als maximale belasting van een paard en je haf weegt 420kg (geen gek gewicht voor een haf) dan zou je haf inclusief belasting dus max. 63kg mogen dragen!!

Gister tijdens een endurance wedstrijd weer gezien, superstrakke goed getrainde paarden en dan ruiters er op waarvan ik denk: :\ . Endurance vergt best wel wat van een paard en ongeacht wat dan de reden voor je zware gewicht is, ik zou dan toch even wachten tot ik wat lichter zou zijn :o.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:32

Sees schreef:
Voor mijn paarden, vind ik 95kg echt de ABSOLUTE max. En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat geen enkel paard langdurig blootgesteld moet worden aan meer gewicht op misschien een zeer sporadische uitzondering na :o.

Dat voorbeelde van de haf bijvoorbeeld, als je 10 - 15% aanhoudt als maximale belasting van een paard en je haf weegt 420kg (geen gek gewicht voor een haf) dan zou je haf inclusief belasting dus max. 63kg mogen dragen!!

Gister tijdens een endurance wedstrijd weer gezien, superstrakke goed getrainde paarden en dan ruiters er op waarvan ik denk: :\ . Endurance vergt best wel wat van een paard en ongeacht wat dan de reden voor je zware gewicht is, ik zou dan toch even wachten tot ik wat lichter zou zijn :o.

Ik denk dat het grote gedeelte van de haf ruiters kan stoppen..... Ik heb voor mijn haf een max van 75kg, iemand die meer weegt komt er gewoon niet op.
Ik ben nu hoogzwager en weer veel aangekomen (3e keer) maar ik stap er niet op als ik boven die 75kg zit, mijn normale gewicht is 65 kg.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:53

Sees schreef:

In Helchteren geweest toevallig? volledig offtopic, sorry.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:05

Cindytjuh, ja misschien wel ja...Ik heb zelf ook een haf en ik weeg ook geen 63kg hoor ;). En ik denk persoonlijk dat mijn haf ook wel wat meer kan hebben maar als ik met iemand ga rijden met mijn paarden (en diegene kan rijden) dan zet ik wel de lichtste persoon altijd op de haf.

Freeride, nee in Kootwijkerbroek ;).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:49

Sees schreef:
Cindytjuh, ja misschien wel ja...Ik heb zelf ook een haf en ik weeg ook geen 63kg hoor ;). En ik denk persoonlijk dat mijn haf ook wel wat meer kan hebben maar als ik met iemand ga rijden met mijn paarden (en diegene kan rijden) dan zet ik wel de lichtste persoon altijd op de haf.

Freeride, nee in Kootwijkerbroek ;).

Ah okee, gisteren endurance gaan kijken in Helchteren, en gelukkig ontzettend veel paarden en ruiters gezien in goede conditie, maar een enkele waarvanik dacht: hmmm, op zo'n klein paardje? moet dat? en eigenlijk maar 1 paardje gezien in overconditie, en 1 in onderconditie, zelfs het staartbeen stak uit,naast alle ribben en de heupbotten, pijn aan je ogen en hoe voorkom je doorrij plekken op zo'n rug?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:41

Persoonlijk zie ik een paard liever wat te mager dan wat te vet, maar als er een staartbeen op ligt is het te ver doorgeschoten idd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:01

Torius16

ik heb het niet over stukrijden door gewicht.

mijn paard mankeerde dingen waarvan men zei dat ik hem maar aan moest pakken en flink in beweging moest houden

maar hij was wel degelijk ziek.

en over mijn gewicht op hem zit ik echt niet in :n

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:11

@Freeride heb ik ook wel eens op een dressuurwedstrijd.....en probeer dan maar objectief te blijven en de gangen en oefeningen te beoordelen zonder afgeleid te worden door te strakke jasjes en zwabberend zitvlees.....Gelukkig wordt welzijn wel een steeds hotter item, maar het blijft een gevoelig onderwerp.
@Phormicola, dat zie ook ook liever.
@Mirgino oké sorry heb ik dat ff verkeerd begrepen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:16

Endurance kun je voor een paard vergelijken met voor ons een marathon lopen, dus dan moet je paard zeker in hele goeie conditie zijn.
Onze pony loopt ook endurance en die is de dag na de wedstrijd altijd zichtbaar afgevallen.
Zo heb ik vorig jaar een shetlander mee zien lopen, met een veel te zwaar en lang meisje erop, was de eerste wedstrijd voor allebei.
Bij de eerste pa mocht ze niet meer verder, pony aan het infuus, eind van de dag stond hij er nog en mocht nog niet naar huis...........zo zielig.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

God arm beest! Het wordt vaak onderschat denk ik, zo'n endurance.
Ook de draagkracht van een shet wordt vaak hoger ingeschat als daadwerkelijk.

Ik probeer zelf ook al mijn pony te ontzien, 1.73m 70 kg, een NF pony van 11 jaar, 1.49 hoog.
Altijd als we op rit gaan laat ik een vriendin die maar max 60kg weeg liever op mijn pony en rijd ik zelf op mijn paard van 1.57m. Dit is een døla, soort trekpaard, een Noors ras.
Zeker nu de pony ritten in de bergen moet doen, steile bodpaadjes en veel stenen.
De moeilijkheidsgraad ligt hoger voor hem nu. Als hij wat meer gewend/getraind is wil ik wel graag zelf weer af en toe een rondje met hem!

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:56

Ik ben inderdaad ook wel van mening dat er veel ruiters, maar zeker ook gewoon veel mensen overgewicht hebben. Maar dat is een maatschappelijke ontwikkeling die al bij de jeugd begint. Daar moet sowieso wat aan gebeuren.
Zeker als je ook nog op een paard wil gaan zitten. Ik heb er begrip en respect voor als een manege een grens stelt voor zijn klanten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:11

endurance klasse 1 of 2 is echt geen vergelijk met een marathon.
Dat je daar aan deelneemt met een passend paard ben ik het mee eens.
Maar passend is toch echt geen feit maar voor elk een individuele menig.

Gewicht en bouw wil ik ook nog even inhaken.
Ik ben breed gebouwd. schouder, heupen. Maar ook handen en voeten. Ik pas als voorbeeld geen normale damesschoenen die zijn te smal.
Toen ik aan de onderkant van de bmi zat-geen gram vet- had ik nog steeds broekmaat 42.
Dus we kunnen niet klakkeloos vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:27

schrikdraad schreef:
endurance klasse 1 of 2 is echt geen vergelijk met een marathon.
Dat je daar aan deelneemt met een passend paard ben ik het mee eens.
Maar passend is toch echt geen feit maar voor elk een individuele menig.

Gewicht en bouw wil ik ook nog even inhaken.
Ik ben breed gebouwd. schouder, heupen. Maar ook handen en voeten. Ik pas als voorbeeld geen normale damesschoenen die zijn te smal.
Toen ik aan de onderkant van de bmi zat-geen gram vet- had ik nog steeds broekmaat 42.
Dus we kunnen niet klakkeloos vergelijken.

Daarom moet je ook niet zozeer naar overgewicht kijken, maar gewoon naar gewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:33

Jammer wat jullie gezien hebben op die endurance wedstrijden...al denk ik dat het bij iedere tak van paardensport wel voorkomt....Jammer voor de paarden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:34

Toch is het wel gek...Paardensport is zo ongeveer de enige sport waarbij je met overgewicht toch hoog kan presteren, nou ja bij darten en sumo worstelen ook :+