is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:21

deruijter schreef:
ja laat maar zitten jongens. jullie weten dat ik gelijk heb met het feit dat ik dressuurmatig prima een martingaal kan gebruiken, maar dit willen jullie gewoon niet toegeven. Aan mijn nederlands ontbreekt vrij weinig. Maar goed ik stop gewoon met discussiëren op dit topic. Ik heb deze discussie net aan meerdere mensen hier laten lezen en ze zijn er het met me eens dat jullie op bepaalde vlakken mij gewoon de mond willen snoeren, wat niet lukt, en dus maar weer gaan oordelen over mijn generatie. Maargoed ik wens jullie nog een fijne discussie ik reageer pas weer op dit topic als hier niet meer zo kinderachtig word gedaan.

en wat ik bedoelde met: sommige paarden trekken hun hoofd heel hoog dressuurmatig.
sommige paarden gooien soms met hun hoofd omhoog tijdens het rijden.
Als jullie dit niet snappen, dan weet ik het ook niet meer.

Hey, het is niet aanvallend of "de mond snoerend" bedoeld hoor, ik begreep je gewoon letterlijk even niet, relax, niet iedereen is er op uit om je af te katten hoor, niet alles als serieuze persoonlijke aanval opvatten, beetje humor is ook weleens leuk, toch?
Nu snap ik dat je bedoelt dat je de martingaal tijdens het dressuurrijden gebruikt om te voorkomen dat het paard het hoofd heel hoog opgooit, klopt dat? en verder hangt ie dus gewoon los neem ik aan?, dus als het paard niet meer het hoofd omhoog gooit, voelt deze ook niets meer van de martingaal? duidelijk, en vind het erg goed klinken dat je dit betreffende paard(die hele hete) een paar keer met martingaal hebt gereden, en daarna niet meer. bedankt voor je uitleg.

Nimber

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:20

Beetje late reactie nog maar op jouw vraag freeride, Nee die oefening hoefde niet gister niet af. Dat bleef een steeds terug komend probleem die oefening. Dus vandaar de oplossing om de oefening een aantal keren achter elkaar te rijden met slof. Paard had direct door wat ik eigenlijk al die tijd al wel van 'm wilde maar niet duidelijk kon maken en dus kon de slof er weer af.

Deruijter ik denk dat je daar gelijk in hebt.Paarden die ineens uit je aanleuning breken en er dan tussenuitknijpen kun je zo met een martingaal heel simpel voor zijn. Die hangt als het goed is los zodat je daar verder zelf helemaal niet op hoeft te letten en komt in werking als je 'm wel nodig hebt

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:55

Ik zeg niet dat ik er helemaal voor ben, maar ben er ook niet tegen. Als je dit gewoon op de goede manier gebruikt is er toch niks aan de hand.

Courbette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:06

Zolang de slof word gebruikt op een goede manier en niet op een manier om een paard in de krul te trekken is er geen probleem.
Wat ik wel veel zie en lees is dat paarden met slof gereden worden om het paard te leren aan de teugel te lopen. Aan de teugel vind ik zelf een naar woord liever gebruik ik aanleuning of nageeflijk. Wat ontstaat door het activeren van de motor achter.
De ruiter is degene die moet leren wat nageeflijkheid is en dit gebeurd niet door een slofteugel.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:10

Ik ben vaak tegen de slof omdat ik vaak paarden zie lopen die vreselijk slecht voor elkaar zijn en er vervolgens voor het mooi plaatje met een slof worden gereden..;) Bij goed gebruik ben ik niet tegen de slof.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:11

Vandaag weer heerlijk gereden (met slof). :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:46

zuske, reed je met een strakke slof of hing hij los? En als met strakke, reed je er vanaf minuut één tot minuut eind mee?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 06:52

Ik rijd in principe met losse slof, tenzij ze omhoog komt natuurlijk, maar daar is hij voor. Ik doe hem om en rijd aan het eind altijd zonder een rondje. Rijd trouwens maar af en toe met. Meestal zonder.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:58

@ deruijter

Ik gebruik ook wel eens een martingaal voor paarden die dressuurmatig getraind worden.
Vooral voor de boefjes, die het graag onverwachts op een lopen zetten, of hun hoofd in de lucht gooien.
en ook bij net zadelmak gemaakte paarden, ik heb liever niet dat ze de weg omhoog leren kennen, en dat kan je met een martingaal wat makkelijker voorkomen.

Ik heb nu een, best gevaarlijke, verreden merrie te rijden. Moeite met o.a. buigen, wat resulteert in kaarsrecht de lucht in gaan, of fiks gaan bokken. Die wordt niet zonder slof gereden. Als ze wat uithaalt wil ik weer controle zien te krijgen, in plaats van me te pletter vallen.
De slof hangt los, tenzij ze omhoog gaat/wil gaan en dan buig ik haar met teugel en slof erbij in om te voorkomen dat ze weer omhoog gaat. Op dat moment staat ie eenzijdig wel strak. Tot ze nageeft/loslaat en dan krijgt ze meteen weer ruimte. het moment dat ze dan ontspant is het ook niet gevaarlijk meer. Tot ze weer nieuwe plannen krijgt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:03

Mousmous schreef:
@ deruijter

Ik gebruik ook wel eens een martingaal voor paarden die dressuurmatig getraind worden.
Vooral voor de boefjes, die het graag onverwachts op een lopen zetten, of hun hoofd in de lucht gooien.
en ook bij net zadelmak gemaakte paarden, ik heb liever niet dat ze de weg omhoog leren kennen, en dat kan je met een martingaal wat makkelijker voorkomen.

Ik heb nu een, best gevaarlijke, verreden merrie te rijden. Moeite met o.a. buigen, wat resulteert in kaarsrecht de lucht in gaan, of fiks gaan bokken. Die wordt niet zonder slof gereden. Als ze wat uithaalt wil ik weer controle zien te krijgen, in plaats van me te pletter vallen.
De slof hangt los, tenzij ze omhoog gaat/wil gaan en dan buig ik haar met teugel en slof erbij in om te voorkomen dat ze weer omhoog gaat. Op dat moment staat ie eenzijdig wel strak. Tot ze nageeft/loslaat en dan krijgt ze meteen weer ruimte. het moment dat ze dan ontspant is het ook niet gevaarlijk meer. Tot ze weer nieuwe plannen krijgt :D

Denk jij serieus dat deze merrie plannetjes bedenkt om onder het werk uit te komen of bedoel je dat als grapje?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:04

het ligt er aan , hoe je het gebruikt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:10

@ Joolien, denk jij serieus dat ik die laatste opmerking meen? Nee, natuurlijk niet, vandaar de smiley.
Ben er heilig van overtuigd dat paarden niet van te voren plannen bedenken.
Als ze iets uitspoken, komen ze er op dat moment op, niet van te voren, en zonder te beredeneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:11

Mousmous schreef:
@ Joolien, denk jij serieus dat ik die laatste opmerking meen? Nee, natuurlijk niet, vandaar de smiley.
Ben er heilig van overtuigd dat paarden niet van te voren plannen bedenken.
Als ze iets uitspoken, komen ze er op dat moment op, niet van te voren, en zonder te beredeneren.

Nee gelukkig maar, er zijn namelijk genoeg mensen die dat wel denken :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:15

Ben ik helemaal met je eens :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:24

heb even een groot deel doorgelezen :P

ik ben zeker niet anti slof maar rijd het liefst zonder haha
mijn vorige pony vertikte het om na te geven .. hij vond het moeilijk maar zat ook deels dwarsigheid bij .. we kregen hem met geen mogelijkheid lang laag (kruising fries x new forrest met zeer kort nekkie en erg compacte bouw en eigen friezen houding )
toen hebben we een tijdje met slof gereden... echter meteen gebruikte hij de slof juist om er nog meer in te gaan hangen en zijn kaken/onderhals er nog vaster in te zetten

dus hebben we de slof eraf gehaald want je kweekt juist de spieren die je niet wilt kweken ,,,

ik heb de slof gebrukt met mijn instructrice ( mijn instructrice meer dan ik ) en zij zei dat het niet te doen was en hij eraf ging ;)

met goede begeleiding vind ik de slof niet erg ,, ik zie genoeg om me heen dat de slof ook echt verkeerd gebruikt kan worden hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:27

Ik weet niet meer wie de opmerking maakte maar ik vond m wel erg goed:

Ruiters die er niet mee om kunnen gaan moeten er vanaf blijven en betere ruiters zouden de slof niet nodig moeten hebben. Of iets in die trant.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:29

Dat zal iemand hier in dit topic al gemeld hebben, maar George Theodorescu zei dat ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:21

Iemand die denkt dan een pony 'het vertikt om na te geven' moet sowieso nooit met een slof gaan rijden. Volgens mij ontbreekt er dan nog een enorm stuk kennis over paardrijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:43

Hmmmm toch denkt mijn shet er zo over. hahahaha nee hoor!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:51

Tendance schreef:
Hmmmm toch denkt mijn shet er zo over. hahahaha nee hoor!

Hahaha :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:52

Joolien schreef:

Ruiters die er niet mee om kunnen gaan moeten er vanaf blijven en betere ruiters zouden de slof niet nodig moeten hebben. Of iets in die trant.

Dan is mijn instructeur geen betere ruiter (en toch rijdt hij internationaal).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:56

mag ik vragen wie jou instructeur is zuske? (gewoon uit nieuwschierigheid)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:42

zuske schreef:
Joolien schreef:

Dan is mijn instructeur geen betere ruiter (en toch rijdt hij internationaal).

de helft van de mensen die hoog rijden gebruiken hulpmiddelen om hun doel sneller te bereiken :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:43

Joolien schreef:

ben ik het absoluut mee eens, met 2 kleine uitzonderingen namelijk: medische uitzonderingen en vereden uitzonderingen (dus de paarden met een erg naar verleden :) )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:44

Ik gebruik geen hulpmiddelen om mijn doel sneller te bereiken. Haastige spoed is zelden goed!