[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:17

Haha ja gek hè.. Ze voelde die dag ook erg fijn had eerst een half uurtje met eigen zadeltje gereden had deze te leen maar meestal is ze rechts fijner dan links.. En soms is ze links veel fijner dus ik ben blij dat t verschilt want dat betekent dat ze vooruit gaat.

Had minimaal contact met de teugel na iedere sprong zie je me ze ook iets bij pakken ik verlaat haar te makkelijk (teugel losgooien) neusje eruit maar licht in de mond vind ik fijner dan te diep achter de hand kruipen waar ik geen contact meer voel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:27

Daarom zei ik denk dat menig springer jaloers is, want ze lijkt heel fijn te rijden, ondanks dat er sprongetjes in de bak staan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:30

Sjolvir schreef:
Heb hier een stukje proef.
Kunnen jullie raden wat de jury er van vond, qua aanleuning etc.?

middendrafje (nou ja, zou het moeten zijn) wijken en overgang naar stap (dribbel die dribbel)

Hals strekken.

Het stormde en we zijn verzopen, hij vond ineend de koeien die achter de struiken schuilden eng
en dit waren dus bagger, hij ging te snel, hij was niet fijn in de aanleunig (veels te zwaar) en eigenlijk niet te sturen.
Tot mijn grote verbazing was het 2x winst. Vond het zelf niet winstwaardig.

Heb even niet veel tijd. Het eerste filmpje: lijkt nogal gehaast, de puntjes op de i kunnen wat beter.
Die stap op het eind, die lijkt niet zuiver.

Tweede filmpje niet gezien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:51

Voor mijn gevoel was ik mijn paard in deze proeven volledig kwijt, hij dramde, duwde en wou harder.
Had zelfs af willen groeten.
Echter jury vond het nog winst....

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 01:07

Ik lees al een tijdje mee, leuk topic! *\o/*
Ik heb sinds 24 feb 2011 een 8 jarige ruin, we zijn net begonnen met wedstrijden (B :o ). Mijn paard heeft niet zo'n leuk verleden gehad, we zijn helemaal opnieuw begonnen en we krijgen de basis nu steeds beter bevestigd gelukkig! (paard was erg gespannen) Waar ik vooral op train is het thempo, mijn paard wil graag heeeeeeeeeeel hard lopen namelijk.. het gaat steeds beter gelukkig :D Mijn minpunt is duidelijk de middendraf, dat lijkt helemaal nergens op... maar heel eerlijk daar train ik op dit moment ook nog niet echt op.. thempo en aanleuning zijn op dit moment nog belangrijker. Ik train ook veel overgangen.
Wat ik graag zou willen weten is wat jullie zien, graag zo eerlijk mogelijk want daar kan ik van leren.. :j wat vinden jullie van de aanleuning? verbeterpunten en de pluspunten :Y)

http://www.youtube.com/watch?v=TnrnlipI ... AAAAAAAAAA

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:14

@Shareek, ik heb je filmpje met plezier gekeken, hij loopt mooi op of net voor de loodlijn, en zo zie ik het graag, hij is idd een beetje haastig, maar dat lijkt mij te komen uit zijn onzekerheid, waar moet ik heen, wat gaat er daarna komen, met de tijd zal zijn vertrouwen in jou wel toenemen, als je zo rustig verder werkt met hem.
Ik zou hem zeker niet lager gaan instellen, laat hem maar fijn kijken waar ie naartoe gaat.
Verbeterpuntje is je binnenhand, die mag meer ontspannen in wendingen en op voltes, en je kunt een beetje meer "duidelijk rijden", dus als je van hand veranderd bijvoorbeeld op de X even heel duidelijk aangeven wat je nieuwe buitenbeen,binnenbeen buitenteugel en binnenbeen zal zijn,en een beetje GROOT veranderen van been(qua lichtrijden), dan neem je al iets van dat gehaaste weg in de diagonaal aan het einde, je kunt dit ook minder moeilijk voor hem maken door op X terug te gaan in stap, en pas een paar meter verder weer aan te draven,als je de stelling hebt veranderd. aanleuning is iets onrustig, maar gewoon op deze manier verderrijden, gaat dat zeker helemaal goedkomen, je halsstrekekn vond ik heel goed :)veel meepakken in de training, ook eens met lange teugel van hand veranderen en slangevoltes rijden, is goed voor zijn balans en rust.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:09

Na veel meelezen plaats ik nu maar eens een foto. We rijden geen wedstrijden dus kwa niveau denk ik B/L. Deze foto is van een half jaar nadat ik les ben gaan volgen bij mijn huidige instructrise.
http://i41.tinypic.com/28r13eu.jpg

Eigen commentaar: Binnenhand iets hoger (bewust gedaan om het paard recht te stellen), handen nog wat hoger houden en polsen rechter. Lichte teugeldruk en ontspannen hals. Wellicht iets meer oprichting?

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:11

freeride schreef:
@Shareek, ik heb je filmpje met plezier gekeken, hij loopt mooi op of net voor de loodlijn, en zo zie ik het graag, hij is idd een beetje haastig, maar dat lijkt mij te komen uit zijn onzekerheid, waar moet ik heen, wat gaat er daarna komen, met de tijd zal zijn vertrouwen in jou wel toenemen, als je zo rustig verder werkt met hem.
Ik zou hem zeker niet lager gaan instellen, laat hem maar fijn kijken waar ie naartoe gaat.
Verbeterpuntje is je binnenhand, die mag meer ontspannen in wendingen en op voltes, en je kunt een beetje meer "duidelijk rijden", dus als je van hand veranderd bijvoorbeeld op de X even heel duidelijk aangeven wat je nieuwe buitenbeen,binnenbeen buitenteugel en binnenbeen zal zijn,en een beetje GROOT veranderen van been(qua lichtrijden), dan neem je al iets van dat gehaaste weg in de diagonaal aan het einde, je kunt dit ook minder moeilijk voor hem maken door op X terug te gaan in stap, en pas een paar meter verder weer aan te draven,als je de stelling hebt veranderd. aanleuning is iets onrustig, maar gewoon op deze manier verderrijden, gaat dat zeker helemaal goedkomen, je halsstrekekn vond ik heel goed :)veel meepakken in de training, ook eens met lange teugel van hand veranderen en slangevoltes rijden, is goed voor zijn balans en rust.

Dankje wel! Stelling is idd ook erg lastig nog, mijn instructrice zegt nu nog.. als de schouders maar goed lopen.. die stelling komt daarna wel :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:43

@shareek, heb ook je filmpje bekeken.
Alles is wat haastig, neusje eruit en je zit tenminste niet aan de teugels te trekken.
Paard snapt geloof ik nog niet helemaal het concept buiging om het binnenbeen en is ook nog niet helemaal lijnvast is erg zoekende.
Dat je middendraf niet zo uit de verf komt is niet zo raar, jullie gaan nogal rap door de baan als basis tempo.
Let op bij halsstrekken dat het paard je hand volgt en zo zakt en niet het paard ineens ploenk naar beneden duikt, je rijdt een paard naar het halsstrekken toe en wel contact houden met de teugels.
Maar hij duft het en jij ook! dus komt wel goed.

Eigenlijk heel plezierig om naar te kijken, gewoon een paard dat netjes en met respect gereden wordt.
Die allicht nu nog wat te snel gaat, maar je bent zeker op de goede weg.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:22

Leerzaam topic. Lees al een tijdje mee.

Wat vinden jullie van mijn foto:
http://i33.tinypic.com/2v2ji15.png

Zelf ben ik hier dik tevreden over de stelling en achterbeengebruik.
Ik twijfel of ze hier teveel achter de loodlijn loopt.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:21

xxcait3 schreef:
Eerst even een levensverhaaltje van mijn paardje Burberry:
Hij is op 3 jarige leeftijd door zijn eigenaren in de manegelessen gedumpt omdat ze er "geen geld" voor hadden (de daadwerkelijke reden is dat hij op 3 jarige leeftijd 'nog niet eens' bereden over 1.20 kon springen.. zo werd het mij serieus ook echt verteld). Hier werd hij door veel mensen in "de krul" getrokken, tussen zijn oren geslagen met een zweep, met een veel te klein zadel gereden en iedereen mocht maar gewoon scherpe sporen omdoen om hem goed te schoppen. Toen hij 5 jaar was mocht ik er tijdens mijn manegeles ook een keer oprijden en ik had gelijk een klik met hem. Ik begreep hem. Dus me moeder besloot om hem uit deze nachtmerrie te "redden". Ik heb gelijk een instructeur genomen die goed was met jonge paarden, omdat ik zelf gewoon niet genoeg kennis had (reed wel veel paarden op z niveau van een vriendin van mij, maar ik wist niet hoe alles echt werkte) en ik hem zo goed mogelijk opnieuw wou laten lopen. En dan dit keer zonder pijn en stress. Buiten dressuurmatig trainen, ben ik met mijn instructeur ook 1x in de maand met hem gaan springen, hier was hij inmiddels voor gefokt.. Dit heeft hem ook wat sterker gemaakt. Nu zijn we ruim een halfjaartje verder en ga vanaf april waarschijnlijk aan officieele wedstrijdjes in de B starten. Hier in ieder geval een foto van oktober dacht ik, van onze eerste wedstrijd(on-officieel, op de manege).

https://picasaweb.google.com/1105697013 ... 2898077378

Normaal moet ik hem wat dieper laten lopen, maar meneer is nogal snel afgeleid en zo'n flitslicht is heel raar, hihi.
Ik ben benieuwd naar het commentaar :)

Nu zouden jullie hem wel moeten kunnen zien:
https://picasaweb.google.com/1105697013 ... vuCxztKDJA

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:23

Foto is zichtbaar, maar helaas in heel rare hoek gemaakt zodat je er niet veel zinnigs van kunt zeggen.
behalve dat hij achter de loodlijn loopt met zijn hoofd en door de hoek van de foto lijkt hij nogal op de voorhand te vallen, maar net wat ik zeg, hoek van de foto is wat ongelukkig, kan er verder weinig van zeggen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:01

Ja, ik ben het ermee eens dat hij achter de loodlijn loopt. Niet 'aan de teugel', dus.
Sorry.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:19

Shareek schreef:
Ik lees al een tijdje mee, leuk topic! *\o/*
Ik heb sinds 24 feb 2011 een 8 jarige ruin, we zijn net begonnen met wedstrijden (B :o ). Mijn paard heeft niet zo'n leuk verleden gehad, we zijn helemaal opnieuw begonnen en we krijgen de basis nu steeds beter bevestigd gelukkig! (paard was erg gespannen) Waar ik vooral op train is het thempo, mijn paard wil graag heeeeeeeeeeel hard lopen namelijk.. het gaat steeds beter gelukkig :D Mijn minpunt is duidelijk de middendraf, dat lijkt helemaal nergens op... maar heel eerlijk daar train ik op dit moment ook nog niet echt op.. thempo en aanleuning zijn op dit moment nog belangrijker. Ik train ook veel overgangen.
Wat ik graag zou willen weten is wat jullie zien, graag zo eerlijk mogelijk want daar kan ik van leren.. :j wat vinden jullie van de aanleuning? verbeterpunten en de pluspunten :Y)

http://www.youtube.com/watch?v=TnrnlipI ... AAAAAAAAAA

In een 'aan de teugel topic' gaat het niet om de achtergond van je paard. :+
Ik heb je filmpje gezien, en heb er wel een positief gevoel bij. :)
Je laat heel erg je paard in zijn waarde. Geen gewurm, geen dwang.
Een fantastisch uitgangspunt om verder te gaan! *\o/*
Ja, het is wat gehaast allemaal. Maar er zijn niet al te veel verstoringen. Ik zie dit beeld in de B veel liever dan al die paarden die zo nodig diep en lang en laag moeten lopen.
Dít paard krijgt de kans om op eigen benen te lopen. Het is nog niet zo ver, maar de elementen om het uit te bouwen zijn er. :)

Natuurlijk zijn er punten waar ik wat moeite mee heb. Zoals die keren dat het paard stelling naar buiten toont.
In een proef moet dat natuurlijk lage punten opleveren.

Ik waardeer ik zeer:
- amazone laat paard in zijn waarde
- amazone durft voorwaarts te rijden
- amazone stoort paard niet

.. en zou graag als aandachtspuntjes geven
- niet perse hoog tempo, maar meer op eigen benen en in balans (meer rust)
- stelling
- (buiging komt later)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:07

En paar pagina's terug wordt het openen van de schoft genoemd, kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld?

alvast bedankt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:42

Ja.. hoe leg je dat uit... Veel paarden hebben een deukje op de hals voor de schoft..

Die van mij had dat ook toen ze kwam.. heb wel 2 vergelijkingsfoto's:

Zyalda kropte heel erg op in haar eigen houdinkje. Accepteerde geen druk van de ruiterhand (geen enkele!) dus het was net of je een waslijntje vast had. Ze drukte zich op vanuit de onderhals en hield haar kaak gespannen. Daardoor kon ze de schoft niet openen. Er zat daar ook minder bespiering.

Deze is van april vorig jaar:
Afbeelding
Deze is van een paar weken terug:
Afbeelding

Op foto 2 zou haar neusje er iets uit mogen maar onze galop heeft veel "fases" nog in de aanleuning.. soms blijft ze mooi op/voor de loodlijn en soms knikt ze een paar passen nog weleens door.. ook als ze moe is wil ze nog weleens doorknikken. Aanleuning is dus nog niet helemaal stabiel.

Daarbij kom ik direct bij het "probleem"

Omdat ik niet in Zyalda haar mond zit maar alleen lichte verbinding heb met haar mond en voornamelijk met mijn benen bezig ben om haar van achteruit te activeren krijgt Zyalda de kans om ZELF op zoek te gaan naar mijn hand. Ze moet haar eigen hals dragen en hoe kort of lang ik de teugels heb ze moet altijd voorwaarts blijven en zelf haar neusje naar voren drukken. Dat betekent dus dat ze op "slechte" dagen niet altijd even fijn in de aanleuning is... maar WEL op eigen benen loopt. Naar de hand toe rijden dus.

http://3.media.hyves-static.net/1461599386/6/dyoZ/0/img1461599386.jpeg

Omdat ze haar eigen hals moet dragen, van achteren naar voren moet lopen met "de schoft omhoog" (ofwel billen zakken en "bergopwaarts" willen gaan) doen we veel oppakken en uitschuiven in de halshouding MOET ze haar schoft openen. Het stuk voor het zadel op de manenkam.. dat is zo'n 10 tot 15 cm bolt dan op d.m.v. aanspanning-ontspanning.

Dit is zo'n stukje uitschuiven.. waarbij ze wel "horizontaal" moet blijven maar wel naar de hand moet blijven zoeken (dit is geen halsstrekken) foto hieronder

http://1.media.hyves-static.net/1461599424/6/gj-1/0/img1461599424.jpeg

Wij zijn er ook nog niet.. ze moet nog meer openen vanuit de schoft en "over de schoft blijven gaan"

Dit is zo'n moment dat ze zich nog vasthoudt bij de schoft en zich "opdrukt" Hier was ze niet correct van achteren naar voren (wordt rennerig en gaat stuwen.. als ik de teugels los zou knippen zou ze heeeel lang worden met haar hals en op de voorhand duiken) foto hieronder

http://1.media.hyves-static.net/1461599408/6/cK7P/0/img1461599408.jpeg

en hier is ze net niet voorwaarts genoeg, je ziet dat mijn teugel licht in een boogje loopt en dat het plaatje wel heel mooi lijkt... maar ze had van achter meer in moeten zakken en met haar neus naar voren moeten zoeken, dan was de nek ook gelijk het hoogste punt geweest en kwam ze los bij de schoft (ofwel dan was hij "geopend") foto hieronder

http://1.media.hyves-static.net/1461599392/6/7djs/0/img1461599392.jpeg

Als ik iets ben vergeten of verkeerd vermeld heb zal Bertie me hopelijk corrigeren

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:09

Gelukkige verjaardag Bertie ! *\o/*

S_en_Z: hele mooie en duidelijke uitleg! Heb er veel aan ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:48

Doe mijn best SheeNegro :=

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:02

SheeNegro schreef:
Gelukkige verjaardag Bertie ! *\o/*

S_en_Z: hele mooie en duidelijke uitleg! Heb er veel aan ;)

Dank je SheeNegro! Voor 50 personen Duitse 'Kuchen' meegenomen naar m'n werk, heb nu lamme armen. :+

@S_en_Z, je hebt het heel mooi en duidelijk uitgelegd, ik heb er niets aan toe te voegen.
Oprichting begint vanuit de schoft he.
Daarom is het juist de omgekeerde wereld als mensen oprichting willen faken door te liften.
Je ziet het verschil meteen (slecht ontwikkelde schoftpartij dus, en dat knikje). En mensen maar balen als je er doorheen prikt. :Y)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:15

Zeker mooie uitleg! Weet ik eindelijk hoe ik het moet uitleggen aan andere.
Bertie Gefeliciteerd!

@Maaiike: Reed je hier een volte in?
Je paard loopt achter de loodlijn en mag meer van achter naar voor lopen. Het achterbeen treed ver onder maar mag nog wel voor meer opwaardse beweging zorgen. Probeer je handen meer te dragen dit is een van de dingen waardoor je paard ook makkelijker op de voorhand valt en achter de loodlijn kruipt. Als ze goed van achter naar voren loopt zal ze vanzelf minder achter de teugelkruipen.
@xxcait3 ik zou naast het commentaar van sjovir nog willen toevoegen dat het paard zijn hoofd kanteld en dat het lijkt dat je je handen niet helemaal gelijk hebt.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 26-01-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:37

bedankt voor je duidelijke uitleg S_en_Z.

gefeliciteerd met je verjaardag bertie

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 11:43

Gefeliciteerd Bertie.
@S_en_Z Wat een slap paard was het nog vorig jaar, je ziet duidelijk verschil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:53

Ja leuk he om het verschil zo te zien :D Heb haar ook pas een jaartje.. dus ben erg blij met de vooruitgang die ze geboekt heeft :)

Heb haar geen supplementen gegeven of wat dan ook.. gewoon alleen maar door netjes en "beleefd" te rijden (zonder dwang) is ze zo mooi in de bespiering gekomen en ze ontwikkeld nog steeds.

En uitleg = graag gedaan hoor :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:06

Ik ben ook niet zo van supplementen enz. maar ik sta er van te kijken hoe snel paarden spieren trainen in verhouding tot mensen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:32

Als je ze de kans geeft te ontwikkelen doen ze dat wel :j Die van mij veranderd nog steeds.