Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:02

Mooi geschreven Kadankovitch.
Iemand hoeft inderdaad niet over 2 m. gesprongen te hebben, maar roepen hoe slecht het is en zelf niet kunnen aangeven hoe het dan daadwerkelijk verbeterd moet kunnen worden of er als instructeur aantoonbaar iets aan doen (aan het verhogen van het niveau) dat is dan weer het andere uiterste.
En vergelijken met FNRS zitcompetitie, dat is IMO appels met peren vergelijken.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:05

Electra63 schreef:
Zoewieso schreef:
Ik heb de opleiding paardenhouderij gevolgd en daarbij loop je heel veel stage, ik ga geen stages lopen bij maneges maar bij echte sport en handel stallen. Daar heb ik heel veel van geleerd, tevens heb ik een aantal vriendinnen en waarvan 2 ZZ licht rijden en ook van hun heb ik veel geleerd op hun paarden.
Tevens had ik op mijn 12e al een eigen pony waarmee ik al vollop op les ging.

Ik zeg ook niet dat ik al hoger kan rijden dan het Z want ik zei dat ik de oefeningen met een Z paard al vaak zonder moeite kan maken. Tevens jongere paarden oefeningen aanleren gaat mij ook goed af.

Waarom is dat eigenlijk zo moeilijk om te geloven? Snap niet echt de reden waarom je zou moeten twijfelen? Misschien is het mijn gebrekkige taal en spelling, maar daar kan ik helaas ook niets aan veranderen.

Ik ben begonnen met rijden op mn 4e en ben nu 23, reken maar uit hoelang ik dan al bezig ben met paarden. En dan niet denken dat ik pas vanaf mn 16e oid van de manege verdween.

Heel jammer, dat ik eigenlijk het gevoel krijg dat ik een beetje onder druk word gezet om mijzelf te moeten bewijzen tegenover mensen die ik niet ken.

Nee hoor, maar mensen schrijven wel vaker dat ze thuis niveau Z of hoger rijden, maar dat wil niet zeggen dat dit ook werkelijk dat niveau is.
En, stage lopen op een manege, is niets mis mee hoor, dat zouden meer (gediplomeerde) instructeurs moeten (willen) doen. Zeker als je het niveau wil opkrikken. :D

Heb nog een mooier papiertje, het contract waar ik op sta als dressuur amazone ;) Als iemand daar belangstelling bij heeft. ROEP MAAR :Y)

Ben het vechten voor mijn geloofwaardigheid een beetje zat. Ik ga slapen. :z

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:08

@ arabesk, oh oh ik heb een bruine... :P
en zowiezo, waarom voel je je zo aangevallen? mag ik vragen welke opleiding je gedaan hebt? ik vind het mooi dat je zo zelfverzekerd bent van je eigen kunnen,een tip, blijf wel wakker [daar bedoel ik mee;denk nou niet dat je alles al weet want zo kom je nu wel een beetje over.. ;) ]
en kadankovitch +:)+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:17

Zowiezo:
Goh, je doet mij aan iemand denken, die was ook zo snel heetgebakerd.
Als jij het prettig vindt, mag je best je referenties naar me sturen hoor. :D Maar ik doe daar verder niets mee, ik onthoud me verder nl. altijd van commentaar. Ik vind het nl. een beetje makkelijk om te roepen, dat het niveau bedroevend is en vooral het afzeiken van IMO topruiters vind ik irritant.
Maar als jij M2 bent met je KWPN-merrie, zoals je zelf geschreven hebt, ben je nog geen topruiter, net zoals 99% van de bokkers. En dat is logisch, de top is maar heel klein. Het is IMO uitzonderlijk als je de top bereikt in welke sport dan ook, dus ook in de paardensport.
Niemand vraagt jou om referenties, maar jij start zelf de discussie dat je een topruiter bent en Grand Prix-oefeningen rijdt.
Ik ben dan wel benieuwd welke paardenopleiding je hebt gedaan?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:03

@Electra, bedankt voor het compliment. Maar de zin die daarop volgt, begrijp ik niet helemaal. Slaat dat op mij?

Met betrekking tot de zit-competitie; met welke peer heb ik dat vergeleken? Mijn bedoeling was om aan te geven dat ook de FNRS en de speciale FNRS normen die bij de beoordeling worden gehanteerd, ietwat gedateerd zijn en zelfs gewoon slecht jureren leiden. Terwijl deze competitie toch bedoeld is om jonge ruiters te stimuleren aandacht te besteden aan hun zit. Echter dat kan alleen indien de beoordeling van de jury begrijpbaar en na te voltrekken is door dezelfde jonge ruiters. Nou dat was bij de door mij waargenomen beoordelingen, niet het geval. Net zo min als de beoordeling van de interne wedstrijden onder FNRS vlag, gehouden in de stal waar mijn paarden nou verblijven. Ik was erbij als buitenstaander; geen van mijn leerlingen reed daar. Wel reden er mensen die ik heb leren kennen als ruiters met 'n eerlijke intentie en de drang om vooruit te komen. Voor hen vond ik het zeer jammer.
Daarnaast mocht ik ook nog deelgenoot zijn van de opleiding die gegeven werd aan aspirant FNRS jury-leden. Deze cursus was in veel opzichten inconsistent. Bovendien was de manier waarop de ruiters werden bejegend ,die vrijwillig als 'proefkonijn' reden voor de aspirant jury-leden en hun cursus-leidster, zodanig dat vele zich wel twee keer zullen bedenken voordat ze er nog een keer aan mee doen. Zij werden vernederd en de grond ingestampt. Vooral de cursus-leidster bezondigde zich daaraan. Met de beste wil ter wereld kan ik die attitude (van goddelijke onaantastbaarheid) niet een 'goed voorbeeld' vinden dat 'goed doet volgen'. Zover ik correct ben ingelicht, heeft de FNRS een klacht dienaangaande arrogant naast zich neer gelegd. En deze mensen moeten dan later bijdragen aan de opleiding van jonge ruiters. Ik zeg niet dat het niet kan, ook wil ik niet iedereen aan de hand van dit voorbeeld over een kam scheren. MAAR ik mag mij er toch wel vraagtekens bij stellen.
Deze laatste alinea in een aanvulling op mijn bezwaren ten aanzien van o.a. de FNRS als hoofdverantwoordelijke voor het rijkunstig niveau en opleiding van onze ruiters.
Electra, de bovenstaande tekst is niet zozeer gericht tegen uw opmerking over appels en peren (die ik inderdaad niet begrijp, maar u zult het mij wel uitleggen). Het is een nadere verklaring van mijn bezwaren. Het is in geen enkel opzicht persoonlijk bedoeld. Ik wil slechts mijn mening geven en van gedachten wisselen.

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:28

De tweede zin was gericht aan bokkers, die een hoop kritiek hebben op het huidig niveau, maar zelf geen wedstrijden rijden of geen instructeur zijn van een noemenswaardig niveau enz.
Ik vind het nl. erg gemakkelijk om te roepen dat het niveau slecht is en dan verder niets.
Ik vind het ook niet netjes om op wedstrijdterrein stiekem te filmen en deze filmpjes op Youtube of hier te plaatsen. En verhalen over dat de jury een friezen-hater is, of niet van haflingers houdt, maar alleen van KWPN-ers, het liefst donkerbruin houdt, is (vaak) de schuld neerleggen bij de jury en niet te rade gaan bij jezelf.

Wat betreft het verhaal over de FNRS. Het ging in dit topic over het algemeen over wedstrijdruiters op vooral landelijke wedstrijden en niet over de FNRS. Toevallig is er nog een topic op bokt over het niveau van manege-ruiters. Ik sta ook met mijn paard op een FNRS-vijfsterren-manege en er zijn daar 7 instructeurs (sommige parttime) aanwezig op verschillend niveau. Een manegeles met 8 beginnende ruiters van een jaar of 8 stelt IMO andere eisen aan een instructeur die privé-les geeft aan een pensionklant die bijv. Z rijdt op wedstrijdniveau.
Ik vind het jammer, dat een hoop instructeurs het beneden hun niveau vinden om op een manege kinderen les te geven. Want IMO begint vooral daar de basis. Bij jonge kinderen die voor het eerst op een pony zitten en de beginselen leren. Als die basis goed is, volgt de rest vanzelf.
Tevens worden er bij ons op de manege F-proeven gehouden en dat moet je absoluut niet vergelijken met de KNHS-wedstrijden. Maar deze worden (bijna) altijd gejureerd door een KNHS-jurylid t/m Z, die niet bekend staat om het weggeven van winstpunten. Bij een F-proef moet meer worden uitgegaan van de ruiter, immers men kan moeilijker een goede combinatie vormen met een manegepaard dan met een eigen paard/pony.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:31

ik verwacht dat je mening veel kan bijdragen in dit topic, het zou eens mooi zijn als er meer mensen kritisch worden naar de 'gevestigde' opleidingsinstanties en uit het spoor stappen van gedachtenloos volgen en zelf gaan nadenken.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:33

knollentuin schreef:
ik verwacht dat je mening veel kan bijdragen in dit topic, het zou eens mooi zijn als er meer mensen kritisch worden naar de 'gevestigde' opleidingsinstanties en uit het spoor stappen van gedachtenloos volgen en zelf gaan nadenken.....

Het niveau moet dus bij de opleidingsinstanties worden verhoogd, maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen?
Er worden niet veel eisen gesteld aan de leerlingen om een opleiding te volgen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:48

ja daar is dus nog een hoop te doen, en er is gewoonweg niet zoveel wat betreft opleidingen, ik noem maar even het verschil tussen orun -ben je hoger wbt nivo -je zal onderaanmoeten beginnen en kan niet versneld doorstromen naar nivo 3 of 4 .
start je landelijk mag je naar de masterclass, maar; dan moet je 20 u werken in een paardenbedrijf....ging voor mij niet op met eigen stal aan huis en 3 schoolgaande kinderen, ertussen is niets.[of ik moet het gemist hebben]
daarnaast verbaas ik me erover hoe mensen zelf denken: ik heb dit en dat gedaan dus ik ben goed en weet alles := niemand verteld mij wat..
Ik ken meerdere mensen die behoorlijke opleidingen gedaan hebben en op mij dommer overkomen dan mensen die nog geeneen papiertje gehaald hebben maar zichzelf door blijven ontwikkelen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:54

Conclusie: doordat er "weinig" eisen worden gesteld om toegelaten te worden tot de paardenopleidingen zal het niveau weinig tot niet veranderen?
Ik denk, dat dit overeenkomt het het onderwijs in het algemeen in Nederland. Vaak komt de theorie van een opleiding niet overeen met de praktijk.
En wij zullen dit niet kunnen veranderen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 00:45

Electrabel63; ik ben het wederom eens met je eens. Sorry zoewieso, ik wilde het niet zo hard zeggen, maar ben het met electra63 eens.
Verder snap ik niet waarom je, je zo verschrikkelijk aangevallen voelt. Vindt jij jezelf dan echt zo goed??? Zou dat van mezelf nooit durven te zeggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 00:58

;) De definitie van topruiter is volgens mij een ruiter die in alles wat hij doet het welzijn van zijn paard voorop zet. Dat kan zeker een grandprixruiter zijn maar ook de recreatieruiter van de hoek. DEnk ook niet dat het echt aantoonbaar is d.m.v. een papier of contract /3

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 01:05

Een opleiding is hartstikke leuk, maar ik heb geen opleiding gedaan en ben groom voor meerdere nationale en internationale ruiters op topniveau geweest. En nu nog steeds. Dan praat ik over olympische ruiters, of oud olympische ruiters.
En als ik dan nog eerlijk moet zijn, zie ik liever de springers dan de dressuur ruiters! :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 01:06

Ja dat is leuk (je suggereert dat een opleiding niet nodig is?) maar wat bedoel je met je laatste zin Sieppus?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 01:09

Nee, ervaring op doen, moet je in de praltijk doen. Boekje is leuk, doen is beter,
Dressuur is minder vriendelijk voor de paarden.... Verder niks.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 01:13

Opleiding in praktijk kan ook. Alleen uit een boekje leren is nooit goed. Dressuur zou het vriendelijkst moeten zijn voor de paarden. Jammer dat dit in praktijk niet zo werkt. Ik heb geen ervaring met topdressuur. Vind dat zodra het op paarddwingen gaat lijken onvriendelijk eruit gaat zien. Maar in praktijk en zelf doen is ook bijzonder moeilijk is mijn ervaring dus wil niet af gaan geven op anderen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 02:23

@Electra
Het is mijn ontgaan (zoals ook blijkt uit het nalezen van het bericht van ts) dat ik hier niet zou mogen schrijven over de FNRS. Zoals zovele hier, geef ik slechts aan, wat mijns inziens een reden is waarom het niveau van het rijden op wedstrijden op landelijk niveau zo bedroevend is. En mijns inziens knelt de schoen bij de instructie. Daarmee komt voor mij de Federatie van Nederlandse Rij Scholen in zicht.
Ik heb nergens geschreven dat ik denk dat de wedstrijden onder FNRS regiem hetzelfde zijn als die uitgeschreven door de KNHS. Sterker nog; indien u mij tekst goed leest, dan merkt u dat ik de wedstrijden onder FNRS regiem expliciet apart noem. De opleiding van juryleden die ik vermeld, is de opleiding van FNRS-juryleden die deze F-proeven dient te beoordelen. Daaruit moet toch duidelijk worden dat ik het verschil wel degelijk weet.

Overigens heb ik niets geschreven over toelatingseisen v.d. paardenopleidingen . Ik doelde op de kwaliteit in de zin van juistheid v.d. verstrekte leerstof, de effectiviteit van deze opleiding en hun attitude. Ze zijn tamelijk arrogant, terwijl van deze opleiding matige kwaliteit afkomt. Dus inderdaad toelatingseisen verhogen is niet de oplossing. Maarja daar heb ik het dan ook wijselijk niet over gehad.
Inderdaad komt de praktijk van kwaliteitsvolle trainers nauwelijks overeen met hetgeen de FNRS aan leerstof uitdeelt. Maar het gaat mij veel te ver om dan te zeggen:"En we zullen dit niet kunnen veranderen." Om het overdreven te stellen: Er worden al eeuwen moorden gepleegd, dus we kunnen er niets aan veranderen." Dat lijkt mij een trieste levensvisie. Wellicht gaat ook deze vergelijking mank, maar U begrijpt het idee? En waarom verloopt de opleiding bij onze oosterburen dan duidelijk beter? (ofschoon zeker ook niet zaligmakend)

Ik deel zeker uw mening m.b.t. hetgeen u schrijft in de eerste alinea van uw bericht (gisteren 23u28). Dat gedrag keur ik ook af. Het is heel gemakkelijk om ongehinderd door kennis, over anderen te oordelen. En dat terwijl velen van deze 'aankagers', bij gebrek aan kennis, hun paarden met de beste bedoelingen, dus onbewust, tekort doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 06:58

Citaat:
Overigens heb ik niets geschreven over toelatingseisen v.d. paardenopleidingen . Ik doelde op de kwaliteit in de zin van juistheid v.d. verstrekte leerstof, de effectiviteit van deze opleiding en hun attitude. Ze zijn tamelijk arrogant, terwijl van deze opleiding matige kwaliteit afkomt. Dus inderdaad toelatingseisen verhogen is niet de oplossing. Maarja daar heb ik het dan ook wijselijk niet over gehad.

Hier dus iemand die zo'n opleiding heeft gedaan en niet meer trots is op het behalen er van. 4jaar Deurne gedaan, dacht dat ik het nu helemaal was en dat ik genoeg kennis in huis had om elke combinatie te helpen. Als ik terug kijk naar mijn opleiding werd ons nooit iets verteld over het welzijn van een paard. Belang van b.v. goed passend materiaal werd wel verteld in de theorie lessen maar heb nooit een zadelmaker gezien die keek of het zadel wat ik op een leen paard had, netjes lag. Paarden die tijdens de school periode nooit los mochten lopen en even rollen. In het weekend kwamen ze er in 48 uur maar 1 uurtje uit in de stapmolen. En kan zo nog wel even doorgaan.
Tijdens de theorie lessen werd er wel verteld hoe het zou moeten zijn, maar (terug kijkend) sloten de praktijk lessen daar helemaal niet op aan. Voorbeeld: er werd ons verteld dat aanleuning de veerkrachtige verbinding is tussen de hand vd ruiter en de mond van het paard. Als ik dan video beelden terug kijk van de lessen en hoe ik van school afkwam, ik had klauwen en veerkracht is iets wat ik nooit had gevoeld.
Haal nu even 1 voorbeeld aan van het rijden, maar imo een belangrijke. Er is mij tijdens de opleiding te weinig verteld over het belang van een juiste houding en de inwerking er van. We werden imo klaargestoomd om les te geven en paarden voor het plaatje te rijden. Geen sprake dus van trainen (al dachten we dat we dat wel konden).
Pas jaren na mijn opleiding wilde ik niet meer dat gevecht aan gaan met de paarden en besloot dat dit het niet kon zijn om op deze manier met ze om te gaan. Nu heb ik me verdiept in houding en zit en de inwerking er van, dat je gedachte een grote rol speelt op hoe jou paard de hulpen ontvangten er iets mee doet.
Heb nog steeds nieuwe klanten die (net als ik vroeger) dat nog niet hebben geleerd en verbaasd zijn dat hun paard in 1 les zo veel fijner gaat lopen, alleen maar omdat zij loslaten ipv trekken. Gaan ademen, zacht zitten en eigenlijk niets willen doen. Mijn moeder zei vroeger altijd, houden van is loslaten, en er op vertrouwen dat die persoon bij je blijft. Paardrijden is imo niet anders.

Goed ben een heel end aan het weg kletsen, (en kan ook nog wel langer door gaan) probeer alleen maar aan te geven dat ik mijn opleiding niet ervaren heb als fijne opstap om samen met paarden te werken. Dit is hoe ik het zie, dat andere het anders zien en of ervaren hebben, dat kan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:25

het is net als met autorijden...als je net je rijbewijs hebt wil het nog niet zeggen dat je alle situaties goed kunt inschatten.
Goed met paarden omgaan en rijden leer je pas na jaren met verschillende en moeilijke paarden te maken te hebben.Je verdiepen in de psyche van een paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:57

@Japeloup.
Indien ik uw bericht hierboven goed begrepen heb, bent U het dus eens met mijn beweringen over de opleidingen in Nederland. Mijns inziens is dit wel te veranderen . Maar dan moet de schoolleiding, docenten incluis, uit haar ivoren toren komen en toegeven dat er anderen zijn, buiten deze opleidingen, die ook iets belangrijk te vertellen hebben en het wellicht beter weten. Moeilijk is dat waarschijnlijk alleen maar omdat een dergelijk stap een zekere mate aan nederigheid vraagt van de leiding en/of docenten. Uit het in eerdere berichten vermelde vraaggesprek met Sjef Janssen blijkt dat topruiters best bereid zijn daaraan mee te werken (Hoefslag 23, bewaarnummer 2, pag.16, blauw katern). Ze hoeven ook niet alles van de 'prestatie-gerichte tak' van de paardensport over te nemen. Wellicht eens het oor te luisteren leggen wat er in de ruiterij leeft, helpt om mensen op te leiden die beter aan de vraag van de consument voldoen, zonder daarmee reële vakkennis uit het oog te verliezen.
Mocht ik mij vergist hebben en bent u het niet met mij eens, dan lees ik er graag een uiteenzetting over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:19

Kadankovitch, mijn bericht was ook niet persé op/tegen u gericht.
Ik gaf alleen maar aan, dat er nog zo'n topic loopt, misschien leuk/interessant om daar eens bij te lezen?
Omdat in dit topic (paar berichten terug) direkt ook weer werd afgegeven op stage lopen bij een manege. Zeker als je wilt leren lesgeven (als stagiaire) leer je misschien meer op een manege als op een handelsstal.

Ik vind wel dat er een paardenopleiding moet zijn, er moet immers een theoretische basis zijn en zeker moet aan leerlingen geleerd worden om kennis over te brengen op de juiste manier. Want al kan je nog zo goed rijden in de praktijk, je moet je kennis wel kunnen overbrengen en dat is niet gemakkelijk, niet alleen in de paarden.
Ik denk, dat de opleidingen niet zo snel zullen veranderen, het is immers big-bussines.

Ik vind het wel jammer dat TS niet meer heeft gereageerd net als Arabesk, en dat bedoel ik dus met commentaar hebben op een ander, maar dan niet meer reageren.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:29

geerke schreef:
het is net als met autorijden...als je net je rijbewijs hebt wil het nog niet zeggen dat je alle situaties goed kunt inschatten.
Goed met paarden omgaan en rijden leer je pas na jaren met verschillende en moeilijke paarden te maken te hebben.Je verdiepen in de psyche van een paard.

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn, alleen zijn er ruiters die het paard zo ontzettend het bloed onder de hoeven weg halen. Door een paar uur per dag te trainen, tot het paard zijn psyche maar aan de kant schuift en doet wat er van het gevraagd wordt.
Bij het springen is het vaak mooi een beetje rijden, een of 2 x per week een sprongetje. Springen is in mijn ogen een stuk vriendelijker.
Maar ja, wie ben ik?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:39

tja sieppie ,en dan is het ws weer net wie je aan het werk heb gezien in het springen, als ik zie wat er aan optoming bv allemaal mag in het springen to van de dressuur moet ik eerlijk zijn dat het er in het springen echt niet altijd allemaal vriendelijk en mooi uitziet.
en je maakt mij niet wijs dat er geen springruiter is wel s over de schreef gaat...onderbouw s wat je bedoeld.
en dan waarschuw ik je vast een enkele ervaring bij 2 stallen is voor mij niet waardevast, ik denk dat je van een kouwe kermis thuis komt als je s bij de grote jongens ongezien achter de schermen mee kan gluren,en dan weten de echte grote paardenjongens -en meisjes wel waar ik het over heb..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:11

@Electra
In grote lijnen ben ik het met U eens. Echter juist omdat opleidingen "big bussines"is, geloof ik dat ze wel moeten/zullen veranderen, want wij zijn niet de enigen met commentaar. Willen ze in de markt blijven op de lange duur (het kan dus wel even duren) zal aanpassing onvermijdelijk zijn.
DE JUISTE KENNIS OP DE JUISTE MANIER dat is inderdaad de taak van 'n opleiding. Ook ik wil ze niet afschaffen. Ik denk dat we niet van mening verschillen.
Jammer dat de TS en Arabesk niet meer reageren. Als men harde standpunt inneemt die meestal zeer verwijtend zijn ten opzichte van andere ruiters en paardenmensen, alleen omdat ze een andere opvatting hebben over rijden en paarden houden/verzorgen, dan moet men zich er niet over verwonderen dat er stevige 'tegenwind' komt. "You have te have clean hands when you go to Court" (je moet schone handen hebben als je naar de rechtbank gaat) zei Judge Jennings. Zeker mensen die erg overtuigd zijn van hun EIGEN kunnen, zich erg goed vinden (je zou ze EIGENBLIJ kunnen noemen) en de fouten vooral ergens anders zien, hebben moeite met kritische opmerking met betrekking tot hun eigen gedrag.
Ik vind vooral reklamepraatjes door middel van het afkraken van anderen, zeer storend.

@Sieppus:
Uw bericht vind ik erg ongenuanceerd. ik moet mij als dressuurruiter dan ook aangesproken voelen. U scheert alle dressuurruiters over een kam. Ik heb jarenlang bij Ernest van Loon, Henk van Bergen en Jan Nivelle getraind. Tevens nog enige weken bij Klaus Balkenhol, waarvan ik wel de trainingen jarenlang van dichtbij heb gevolgd. U waarschijnlijk NIET, want anders zou u dat niet kunnen schrijven, wat u schrijft. Dat kunt U namelijk niet zien bij de bovengenoemde trainers. Dit soort uitspraken maken een discussie moeilijk. Niemand laat zich graag voor dierenbeul uitmaken.
Dit bezwaar komt ook overeen met mijn mening over mensen die, zoals hierboven graag verwijten maken ten aanzien van andere, maar een serieuse inhoudelijk discissie uit de weg gaan. Gewoon JAMMER.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:20

Zolang er nog honderden meisjes ieder jaar na hun middelbare schoolopleiding iets met paarden willen gaan doen, zullen die opleidingen blijven bestaan. Hoeveel van de "afgestudeerden" werken na bijv. 10 jaar nog fulltime in de paarden. Ik denk dat er bij dit soort jonge meisjes heel veel verwachtingen zijn en zij zich vaak niet realiseren wat een hard werken het is, op vaak onmogelijke tijden voor weinig geld. Als je in loondienst werkt. Heb je familie in de paarden, dan is het weer een ander verhaal.