Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:liberty22 schreef:zo kun je niet eens spreken van of je de leer van baucher of de la Guérinier rijd , alles is op een verbazende manier met elkaar verbonden door de eeuwen heen , met name in de barokke periode hebben veel landen uit elkaar hun kennisbron geput maar ook natuurlijk toen wanneer het paard nog in de oorlog werd gebruikt enzo enzo
nou, ben ik daar even blij mee! Eindelijk eens iemand die al die heilige huisjes en ivoren torentjes durft af te breken, HULDE!
Lib, weet jij of je nog naar zo'n seminair kunt? Lijkt mij zeer leerzaam.
piepenfiets schreef:Ik zie het dan idd anders Liberty,ik heb klassiek altijd gezien als de verzamelnaam voor bv iberisch,duits klassiek etc.,scholing van het paard,gefundeerd op eeuwen ervaring, waarbij het daadwerkelijk gymnastiseren van het paard op respectvolle art u. weise centraal staat.
Abacab schreef:Daar kan ik me wel in vinden.
Hiermee noem je dan bijv. de fam. Bartels ook klassiek en als klassiek volgens jou staat voor respect naar de fysieke en mentale mogelijkheden van het paard dan vallen daar nog wel meer namen onder die we in de sport tegen komen.
.
Moll schreef:Maar zoals nu beschreven is het woord klassiek een verzameld woord nombrado, en LDR valt onder baucher, volgens sommige klassiek, bij andere niet, maar.dat blijft in de rijerij, jij plaats je zelf ook onder de noemer klassiek, en hier is ook niet ieder mee eens.
nombrado schreef:Moll schreef:Maar zoals nu beschreven is het woord klassiek een verzameld woord nombrado, en LDR valt onder baucher, volgens sommige klassiek, bij andere niet, maar.dat blijft in de rijerij, jij plaats je zelf ook onder de noemer klassiek, en hier is ook niet ieder mee eens.
dan is dus alles klassiek![]()
en hoeft dit hele topic eigenlijk niet te bestaan.
alles wat dressuur is, is dus klassiek (of in ieder geval hiervanafgeleid)
Jorienn schreef:Niet echt een discussiebericht, maar ik vond het zonde om er een topic voor te openen.
Ik heb door een stalgenootje haar ervaringen intresse gekregen in de Academische Rijkunst, en zou graag een duidelijke uitleg (voor dummies) willen hebben! Ook ervaringen zijn gewenst!
Ik heb vooral intresse omdat ze nogal scheef is (vooral rechtsom) en daar wil ik dolgraag aan werken, en dan werd dit mij aangeraden.
Jorienn schreef:Niet echt een discussiebericht, maar ik vond het zonde om er een topic voor te openen.
nombrado schreef:Abacab schreef:Daar kan ik me wel in vinden.
Hiermee noem je dan bijv. de fam. Bartels ook klassiek en als klassiek volgens jou staat voor respect naar de fysieke en mentale mogelijkheden van het paard dan vallen daar nog wel meer namen onder die we in de sport tegen komen.
.
uhm....als fam. Bartels onder klassiek gaat vallen?
dan had je eigenlijk moeten zien hoe ze een leerling op de pre keuring het paard liet losrijden.
LDR met enorm veel druk.
Als dat klassiek is?
dan denk ik niet dat een Hinrichs zich klassiek zou willen noemen.
liberty22 schreef:LDR valt dus niet binnen klassiek omdat dit grenst aan het fysieke kunnen van het paard en dus niet van respect getuigd , echter heeft het wel een doel en dat is een spectaculaider presteren in de wedstrijdring waar een paard dus ook steeds tot het uiterste gepushd word.
We hebben het dan dus niet over een goed of fout ieder zijn ding , maar om die reden valt het dus niet onder klassiek , het is over the top.