Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:22

Appie12 schreef:
Zolang zelfs op het hoogste nivo niet wordt gejureerd volgens de FEI reglementen, waarom zouden de termen of polderuitdrukkingen dan wel overeenstemmend moeten zijn.

Zelfs de uitdrukkingen zijn per systeem van paardrijden anders. Anky gebruikt hele andere uitdrukkingen dan klassiek geschoolde mensen. Dat is nou eenmaal zo, kun je je verschrikkelijk druk om maken, maar helaas pindakaas. Het is de praktijk.

Vind u het niet daas wat u nu schrijft, heel daas. Wij hebben het hier over termen en niet over jureren u dwaalt af.
Alleen in de dressuur een andere vaktaal, alle andere sporten, beroepen word 1 vaktaal gebezigd.
Nee Appie12 weet het beter die wil weer een Toren van Babilon.
Het is toch gewoon onnozel ook van zo´n Anky van Grunsven die moet uitleggen en nog eens uitleggen wat ze bedoeld, en dat kan ze veel sneller en duidelijker omschrijven door gewoon de termen aan te houden.
Het is gewoon haar Brabantse dialekt bovendien de instelling van deze ten opzichte van de paarden in hun woordgebruik, ze behandelen die als een auto, knopjes erop, schakelen enz..... Die knopjes kan men nog enigemate begrijpen maar niemand heeft tot nu toe kunnen uitleggen wat schakelen is.
En die uitleg hoef ik ook niet, omdat het onzin is gewoon lariekoek.
En zeer onduidelijke lariekoek omdat iedereen er wat anders mee bedoeld, dus uitleggen voor het uitleggen.
En internationaal is er een hele lijst van termen die men in 3 talen heeft.
Frans Duits en Engels. En aangezien de Nederlandse rijderij van Franse leest is benut men deze termologie.

Appie12

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:25

Daas is een term die amper nog gebruikt wordt in de nederlandse taal. U moet dus ook niet raar op staan te kijken als de jongeren onder ons u niet begrijpen met dit woord. Het lijkt wel de paardensport.

Je kunt mij erop aanvallen dat de vaktermen in Nederland op diverse wijzen worden gebruikt en dat daar diverse andere woorden bij gebruikt worden die niet als vakterm gebruikt worden. Echter kan ik daar bar weinig aan veranderen.

Lees het boekje MV de Manvan.......die heeft ook wat moeite met de vaktermen maar legt het op een bijzondere heldere en humoristische wijze uit.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:29

Ik lees al even mee en wat ik nog toe zou willen voegen in de uitwerking van de halve ophouding is het daadwerkelijk nageven in het nek en kaak gewricht.

Verder heeft Anky eerder al wel eens laten weten idd liever voor een hoger punt te rijden dan perfectie proberen te benaderen zoals het in de FEI regelementen beschreven staat.
Dat blijft toch een moeilijk punt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:35

Mindfields schreef:
Professor schreef:
Het begin is er al.
Wanneer ik energie opwek dan moet ik die in bedwang houden, die wil ik van achteren naar voren hebben, die wil ik ook weer terug laten vloeien.
Deze energie dien ik steeds weer aan de praat te houden omdat ik dat vanachter naar voor en weer terug niet eeuwig zonder nieuwe impulsen aan het lopen houd.

Nu heb ik alles geschreven alleen in onverstaanbare taal maar maakt u het met z´n allen eens in de Paardentaal/Vaktaal.

Ik ga ook een poging doen :D

Op het moment dat je een halve ophouding maakt met de hand, been en zit, 'stoot' de beweging/actie vanuit het achterbeen tegen de hand zodra het achterbeen de grond raakt, dus dragend is. Dit maakt dat het achterbeen meer moeite zal doen om de massa/het gewicht/lichaam naar voren te bewegen, (want op 'druk' volgt tegendruk), oftewel het achterbeen zich actiever afzet. Je krijgt dus meer afdruk, maar wilt niet dat het tempo omhoog gaat want je wil meer verzameling, de energie die je dus opwekt in het achterbeen vang je wederom op met een halve ophouding en vloeit deze weer af in de zwevende fase van de diagonale beweging. Zo verkrijg je meer schwung en afdruk en energie, zonder dat je aan draagkracht inboet.

ok dit is dus als ik het goed begrijpe vrij correct er mist alleen nog een crusiaal iets? helaas zie ik niet wat , lijkt me behoorlijk omvattend al dit antw.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:43

een vraag die mijzelf ook veel bezig houd en waar ik mee bezig ben ,

Als je paarden wilt trainen dan moet je in staat zijn in het hier en nu te leven , heldere reactie 's te geven op wat er gebeurd.
Echter heeft elk mens veel aangeleerde gedragingen ons zogenoemde rugzakje , dit rugzakje zorgt ervoor dat mensen onreeele reactie kunnen geven op bepaalde situaties die ongewenst zijn op de rug van een paard.
Ook al weet je dat je zulke reacties geeft en ze in de hand houd het feit dat je er misschien in je gedachten alleen al heengaat belemmeren je helderheid richting je paard.
Dus in het hier en het nu met een open mind , nu is dit makkelijk op geschreven maar in de praktijk is dit natuurlijk een heel ander verhaal .

Hoe gaan jullie hiermee om , en wat doen jullie eraan om je rugzakje op te ruimen waardoor je weer helder en rieel kunt reageren / denken. Dus openminded bent om een eenheid te vromen met je paard .want voor het paard bestaat straks en gisteren niet

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:46

liberty22 schreef:
een vraag die mijzelf ook veel bezig houd en waar ik mee bezig ben ,

Als je paarden wilt trainen dan moet je in staat zijn in het hier en nu te leven , heldere reactie 's te geven op wat er gebeurd.
Echter heeft elk mens veel aangeleerde gedragingen ons zogenoemde rugzakje , dit rugzakje zorgt ervoor dat mensen onreeele reactie kunnen geven op bepaalde situaties die ongewenst zijn op de rug van een paard.
Ook al weet je dat je zulke reacties geeft en ze in de hand houd het feit dat je er misschien in je gedachten alleen al heengaat belemmeren je helderheid richting je paard.
Dus in het hier en het nu met een open mind , nu is dit makkelijk op geschreven maar in de praktijk is dit natuurlijk een heel ander verhaal .

Hoe gaan jullie hiermee om , en wat doen jullie eraan om je rugzakje op te ruimen waardoor je weer helder en rieel kunt reageren / denken. Dus openminded bent om een eenheid te vromen met je paard .want voor het paard bestaat straks en gisteren niet

Er zijn paarden die je leren om af en toe control alt delete te doen :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:47

haha ik denk dat alle paarden dit doen daarom is het een belangerijk stuk waaraan niet voorbij gegaan mag worden vind ik

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:49

Ik ben ook erg benieuwd wat er nog meer bij mist in de omschrijving van Mindfields.
De aanspanning van de buikspieren? Of denk ik een verkeerde richting uit?

Lib, ik heb ook een behoorlijke rugzak. Die probeer ik slechts gedeeltelijk te lozen want er zit heus goede dingen bij.
Heb een mazzeltje dat ik iemand op stal heb die zijn mond niet kan houden en ook nog eens lessen geeft.
Hiernaast zuig ik alle info op die ik kan vinden en waarbij mijn gevoel goed is. Als ik twijfel dan vraag ik daarom.

Ben nu nog wel op zoek naar een instructie die mij proefgericht kan helpen. Naast het trainen wat ik nu al doe. Maar dat is een partij moeilijk. Er zijn zovelen van de druk. Pfffffff..... En dat is nu juist waar ik vanaf wil komen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:53

Appie12 schreef:

en ruiters/amazones die er jaren over doen om die drie toetsen te vinden.
(nu we het toch over knopjes hebben :P)

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:54

Zooist schreef:
Appie12 schreef:

Sommige vinden die toetsen nooit en verkopen het paard met de mededeling: lastig :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 07:57

Appie12 schreef:
Zooist schreef:

Sommige vinden die toetsen nooit en verkopen het paard met de mededeling: lastig :D

maar andere beseffen heel erg goed dat ze zelf het probleem vormen vanwege het niet vinden van die toetsen.
Reken maar dat dat een gevecht met jezelf is...
:j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:24

Professor, is dit wat u mist bij de werking en uitvoering van de halve ophouding:
het steeds weer opnieuw openen van de hand, om zodoende de energiestroom te laten circuleren van achter naar voor en weer terug van voor naar achter?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:04

liljebo schreef:
[quote="Zooist schreef:

maar andere beseffen heel erg goed dat ze zelf het probleem vormen vanwege het niet vinden van die toetsen.
Reken maar dat dat een gevecht met jezelf is...
:j[/quote]

precies , ook een voorbeeld want als jij onzeker op je paard gaat zitten werkt dat ook niet bevordelijk , en ook al ben je 75 en heb je je 55 jaar in de materie verdiept dan nog zul je alles niet weten daar een leven lang niet lang genoeg is blijft dit bestaan

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:25

wat een filosofie hier zeg, de zin van het (paardrij)leven

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:28

Moll schreef:
wat een filosofie hier zeg, de zin van het (paardrij)leven

haha idd , nu de zin van een paardrij(leven) ik denk dat je dan gezegend bent met een groot kado mede omdat je zoveel over jezelf kan en moet leren dit brengt je op plaatsen en wegen waar je (denk ik) anders niet zou komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:31

goh wat een diepzinnigheid zo in de morgen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:32

:P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:13

Ik vind dit een goede van je Lib.
Ik heb momenteel zo'n rugzak bij me die soms niet te tillen is waardoor ik dus mijn powny belemmer in
zijn training. Hij heeft een hele grote vergevingsgezinde knop erop zitten en die control-alt-delete heb ik ook al gevonden. ;-)

Ik denk dan als ik naar mezelf kijk dat je moet gaan leren trainen naar je kunnen.
Daar moet je dus wel een goede intructeur bijzoeken. En als je die heb gevonden
dan mag je in je handen knijpen denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:41

Mando schreef:
Ik vind dit een goede van je Lib.
Ik heb momenteel zo'n rugzak bij me die soms niet te tillen is waardoor ik dus mijn powny belemmer in
zijn training. Hij heeft een hele grote vergevingsgezinde knop erop zitten en die control-alt-delete heb ik ook al gevonden. ;-)

Ik denk dan als ik naar mezelf kijk dat je moet gaan leren trainen naar je kunnen.
Daar moet je dus wel een goede intructeur bijzoeken. En als je die heb gevonden
dan mag je in je handen knijpen denk ik.

Dat bedoel ik.
Hier dus ook iemand met een loodzware rugzak en het besef dat ook mijn paard die draagt.
Ik zal dan ook nooit mijn paard de schuld geven als het niet gaat zoals ik dat graag zag.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:50

Ik ook niet hoor, als dingen niet gaan zoals ze moeten gaan of zoals ik het zou willen dan ligt de schuld bij mezelf.
Hij kan er niets aan doen, die spiegelt alleen maar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:59

kinderen en dieren zijn de spiegel van de ziel :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:30

Amen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:13

mijnheer professor gaat u het antw. nog geven? haha

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:13

liberty22 schreef:
mijnheer professor gaat u het antw. nog geven? haha

Dat doe ik maar nu even niet, beetje moe.
Maar denkt u eens terug dat tegen de hand afstoten???????

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:16

Oh wacht even. Op het moment dat het achterbeen zich afzet nadat het de hand tegengekomen is, moet de hand direct de beweging af laten vloeien(dat zei ik later in het verhaal wel maar niet meteen) in de zwevende fase van de draf. Dus direct weer nageven nadat de ophouding zijn werk gedaan heeft voor dat moment.