TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:22

Lees een paar posts terug, daar leg ik uitgebreid uit waarom ik denk dat dat niet kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:24

Citaat:
Bitloos kan een paard namelijk helemaal niet nageeflijk zijn, nageeflijkheid is een paard dat de onderkaak ontspant, loslaat in nek, kaak en dan rug, en de onderkaak tegen het bit legt, en zo de hand van de ruiter opzoekt, pakt en mee naar beneden neemt.

Vind ik niet echt uitgebreid.

Een paard kan volgens mij bitloos zijn onderkaak ontspannen, los laten in de nek, kaak en de rug.

Het enigste wat het paard niet kan is de onderkaak tegen het bit leggen omdat die er niet is. Maar, ik rij met contact dus en als ik mijn hand naar voren doet volgt hij mijn hand wel degelijk.

Edit: We gaan wel een beetje afwijken nu volgens mij. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:31

Klopt, maar ik vind het wel interessant :j maar dat is wel het punt, het paard kan de onderkaak niet tegen iets aanleggen wat er niet is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:38

Yamcha, heb je het zelf al eens uitgeprobeerd met een paard wat bitloos wel oke vind?
En ik weet niet waar het vandaan komt dat je bitloos je neusriem zou moeten aansnoeren.

Nee omdat het niet hoeft.
Waarom zou het paard alleen nageeflijk kunnen zijn als het de onderkaak ergens tegenaan kan leggen?
Beredenatie van de KNHS en dat is neerwaarts-voorwaarts denken.

Oh trouwens, waarom smashing foto's van bitloos als die er met bit al amper te vinden zijn? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:11

Omdat al bewezen is dat met bit heel netjes en correct gereden kan worden (ik zeg neit dat dat altijd gebeurt, vaker niet dan wel helaas). Maar dat is wel bewezen. Filmpjes en foto's hier op bokt van bitloos komen niet boven manege-niveau uit.

Overigens is het geen redenatie van de KNHS, ben het met een aantal dingen daar heel niet eens, beetje offtopic, komt uit de David de Wispelaere-hoek, en zoals je misschien weet is dat vrij klassiek geörienteerd. Kan zijn dat de KNHS dat ook roept, maar ik kom daar iig niet vandaan. Overigens wordt er bij heel veel ruiters het bit tegen de onderkaak gelegd, en dat lijkt een subtiel verschil, maar dat is het niet. Als je het bit tegen de onderkaak legt, gaat het paard wijken voor druk, en dus de hand ontvluchten ipv opzoeken, en dat is verre van correct, dat moet je niet willen.

Veel mensen vinden het fijn om niets in handen te hebben, maar wat dat betekent, is dat het paard opkrult, en dan heb je idd niets in je handen, omdat het paard helemaal geen contact wil met jouw handen. Als paard nageeflijk is, moet je wel degelijk iets in handen hebben, sterker nog, je aanleuning moet iets zwaarder worden, het paard zoekt contact met die hand, zoekt die op, legt de onderkaak haast in je handen, en daarbij neemt het paard druk.
Overigens wordt die druk wel minder, naarmate het paard verder afgericht en opgeleid wordt, en het leert zich op te richten, en zal het lichter worden in de hand, maar het contact blijft, een lichte mate van druk ook, en het moment dat het paard kiest om die hand te gaan zoeken, voel je dat het contact steviger wordt.

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:22

ik ben niet tegen bitloos rijden, wel ben ik tegen het afbranden van mensen die wel met een bit willen rijden. Leren rijden is een kunst, met of zonder bit. Zonder bit kan je wel verschrikkelijk gezond bezig zijn maar als je verder geen idee hebt wat je aan het doen bent zie ik liever een ruiter met bit die verstand heeft van zaken.
Maar tot voor kort hoorde je hier nooit wat over (Heb ik het over 10 jaar geleden) nu is het helemaal mode.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:27

Maar waarom zou dat bitloos niet kunnen?
Ik ben het geheel met je eens wat betreft het rijden hoor(volg je topic(met plezier) ook, herkenning).
Correcte nageeflijkheid is sowieso, in mijn ogen, best moeilijk als je niet vanaf begin af aan geleerd hebt te voelen wat er gebeurt, maar de fijne momenten die ik heb gevoeld zit er absoluut geen verschil in met of zonder bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:28

Babooska: Ik denk niet zo zeer dat het mode is. Ik denk dat er gewoon meer mensen zijn die inzien dat het bit niet perse hoeft. Niemand kan ook in de toekomst kijken.

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:38

Air schreef:
Babooska: Ik denk niet zo zeer dat het mode is. Ik denk dat er gewoon meer mensen zijn die inzien dat het bit niet perse hoeft. Niemand kan ook in de toekomst kijken.

dat mag jij denken ik heb daar een andere mening over, de een steekt de ander aan, stukje bewustwording en dan krijg je een trent, en dat is dan oa. bitloos rijden. Over 10 jaar komt er gerust wel weer een nieuwe trent.
Kijk alleen al eens naar de mode, hoe we onze paarden aankleden, vroeger...toen ik nog een Penny meisje was :D Hadden we hele andere hoofdstellen en zadels, en onder het zadel lag een oude paardendeken, of een schapenbondje. Moet je het nu zien....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:52

Een trend is iets wat even is en dan weer voorbij gaat.
Dat er over tien jaar weer een nieuwe trend is: vast. Volgende week is er wel weer iets nieuws, duurt even en dat vliegt het weer voorbij.
Maar dat heeft niks met bitloos te maken. Of met huidige zadels etc. Dat hoop ik overigens ook niet, tuig is daar te belangrijk voor om er zo luchtig over te doen.

Daarnaast is bitloos er al tijden, alleen ziet iedereen het als apart/anders, omdat met bit de 'standaard' is. Als je in de paardenwereld komt wordt je doodgegooid met standaard, traditionele dingen, ipv. optie's te zien krijgen.
Het is niet goed om je ogen geloten te houden imo.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:55

Een mens is bang voor nieuwe dingen vanuit zijn instinct. Maar een trend in de paardenwereld zoals tuig duurt ook langer voordat het overgaat omdat tuig (zoals je vast zelf wel weet) redelijk prijzig is. Ik koop niet zomaar even een bruin zadel omdat dit een hot item is (hoewel het wel heel mooi staat bij haar kleur)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:45

Yamcha schreef:
Klopt, maar ik vind het wel interessant :j maar dat is wel het punt, het paard kan de onderkaak niet tegen iets aanleggen wat er niet is.

Ik vind het ook interessant. :) Maarja, snap het toch niet helemaal want een paard kan in mijn ogen wel bitloos nageeflijk lopen maar in combinatie met jou antwoord zou dat dan dus in feite niet kunnen... Tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:48

Ik denk idd van niet.

Maar ik ben geen expert. Maar imo is het concept nogal onlogisch.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:56

Lastig, ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:58

Somebitch schreef:
Yamcha schreef:

Ik vind het ook interessant. :) Maarja, snap het toch niet helemaal want een paard kan in mijn ogen wel bitloos nageeflijk lopen maar in combinatie met jou antwoord zou dat dan dus in feite niet kunnen... Tja..

ik heb terug gelezen maar weet wel zeker dat een paard dat kan :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:02

Tja, ik merk het ook bij mijn pony maargoed of hij dan inderdaad correct nageeflijk loopt? In mijn ogen wel.. Maargoed ook ik ben niet de beste ruiter. :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:23

Somebitch schreef:
Tja, ik merk het ook bij mijn pony maargoed of hij dan inderdaad correct nageeflijk loopt? In mijn ogen wel.. Maargoed ook ik ben niet de beste ruiter. :')

Ja dat heb ik ook maar ik heb ook les in klasieke dressuur en die vind dat ze heel netjes nageeflijk loopt :) en ik moet toegeven dat het ook erg goed voelt haha

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:24

Yamcha schreef:
Ik denk idd van niet.

Maar ik ben geen expert. Maar imo is het concept nogal onlogisch.

je ziet het ook wel eens bij natural horsemanship (Of hoe je dat ook schrijft) dan lopen ze naast het paard, zonder bit, en toch lopen ze nagevelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:23

Ik wil eens navragen hoe dat werkt, want dat is iets wat ik niet begrijp.
Overigens geloof ik niet zo on dingen als een.SB aan de hand, omdat je dan je benen mist om te begrenzen. Lengtebuiging kun je imo ook niet vragen aan de hand, je mist immers je binnenbeen om buiging te vragen en buitenbeen om te begrenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:26

Air schreef:
Yamcha, heb je het zelf al eens uitgeprobeerd met een paard wat bitloos wel oke vind?
En ik weet niet waar het vandaan komt dat je bitloos je neusriem zou moeten aansnoeren.

Waarom zou het paard alleen nageeflijk kunnen zijn als het de onderkaak ergens tegenaan kan leggen?

Oh trouwens, waarom smashing foto's van bitloos als die er met bit al amper te vinden zijn? ;)

Ik zou dat best eens willen, hoor. Ik wil weten hoe dat voelt.

Leuk dat je mijn topic volgt trouwens, dank voor je compliment.
Ik ben echt geen expert, wel erg geïnteresseerd in hoe een paard werkt, in het technische en de biomechanica van het rijden, ik vind dat heel boeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:54

Voor iedereen die het niet begrijpt hoe het nou zit met druk in de mond en druk op de neus, teugelkracht (ook wanneer je dat "contact" noemt), over dat zogenaamde "fijn en subtiel" en ga zo maar door:
lees dit artikel eens (goed!): http://www.bitloospaardrijden.info/krachten.php

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:55

Yamcha schreef:
Air schreef:

Ik zou dat best eens willen, hoor. Ik wil weten hoe dat voelt.

Leuk dat je mijn topic volgt trouwens, dank voor je compliment.
Ik ben echt geen expert, wel erg geïnteresseerd in hoe een paard werkt, in het technische en de biomechanica van het rijden, ik vind dat heel boeiend.

ik moest hier even op reageren . wat leuk dat je er zo in geintreseerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:56

En iemand vroeg nog om foto's dan alleen die van Daan_Ordeal, een filmpje:

Is niet alleen dressuur (logisch, want dat is niet de enige 'tak van sport'), maar diverse disciplines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:57

MaritAriel: Dank je wel, leuk om te horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:02

Die meid met die donkerbruine heeft hem wel lekker aan de sjouw. De ruiter met de lichtblauwe bodywarmer ook fijn :j