Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:14

Niet voor niets betekend niet dat een paard lui is.
Het zal alleen maar wat voor je doen als het je begrijpt.
En mijn niveau is redelijk hoog, maar dat wil niet zeggen dat mijn comminicatie altijd perfect is.
Je zult mij alleen nooit zien schoppen, slaan of trekken. Ik vind dat vreselijk respectloos!
Ik rijd mijn M crossen zonder sporen of zweep dus waar is mijn paard dan lui?
Motivatie.
Leuke dingen doen, niet 60 keer rond in dezelfde bak met dezelfde oefeningen enz...
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat mensen hier neerschrijven dat ze zich soms niet in kunnen houden en dan maar hun frustratie bot vieren op het dier.
Als je toch inziet dat je wel eens over de schreef gaat dan kun je daar ook wat aan veranderen, dat is nog erger dan mensen die zich er niet bewust van zijn.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:30

concetto schreef:
Niet voor niets betekend niet dat een paard lui is.
Het zal alleen maar wat voor je doen als het je begrijpt.
En mijn niveau is redelijk hoog, maar dat wil niet zeggen dat mijn comminicatie altijd perfect is.
Je zult mij alleen nooit zien schoppen, slaan of trekken. Ik vind dat vreselijk respectloos!
Ik rijd mijn M crossen zonder sporen of zweep dus waar is mijn paard dan lui?
Motivatie.
Leuke dingen doen, niet 60 keer rond in dezelfde bak met dezelfde oefeningen enz...
Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat mensen hier neerschrijven dat ze zich soms niet in kunnen houden en dan maar hun frustratie bot vieren op het dier.
Als je toch inziet dat je wel eens over de schreef gaat dan kun je daar ook wat aan veranderen, dat is nog erger dan mensen die zich er niet bewust van zijn.

Nogmaals, het gaat in dit topic er toch om over wie er over uit durft te komen.
Iedereen uit zijn frustratie wel eens uit op zijn/haar paard.
Het gaat er (i.m.o.) om wat je er mee doet, denk je van oliebol dat moet echt geen 2e keer gebeuren of heb je zo iets van pff nou vandaag ging het echt slecht, morgen moet ze echt goed lopen want anders!!!!
Ik ben een mens, mensen hebben emoties, en hoeveel personen op dit planeet kunnen hun frustratie altijd onder controle houden?
Nou ik zeg je eerlijk, ik in ieder geval niet.
Als mijn paard op haar plek gezet moet worden dan doe ik dat, ik laat een dier van 600 kilo niet over me heen lopen.
Zij moet respect voor mij hebben, net zo goed dat ik respect voor haar moet hebben.
Ik vind bepaalde reacties van jou ook zeer misplaatst en onnodig dat je het op die manier moet uiten.
Prima dat jij je frustratie niet op je paard af wil reageren, maar uit het dan ook niet in dit topic.

Ik ben blij dat ik mijn paard overigens niet hoef te motiveren om te lopen, dat wilt ze maar al te graag.
Echter soms wel te graag, en dan moet ik (als de rest niet meer werkt, na 20 keer geprobeerd te hebben)
in der mond zitten, liever dat dan dat we samen plat gaan in de bak omdat er net een stukkie mul zand aan komt..

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:29

ik ben het met xxLarella eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:21

xxLarella schreef:
Ik ben een mens, mensen hebben emoties, en hoeveel personen op dit planeet kunnen hun frustratie altijd onder controle houden?

Nu je deze kennis hebt, heb je ook de mogelijkheid om die frustratie te kanaliseren. Lees mijn laatste post nog eens.
'Ja, ik ben maar een mens en mensen hebben emoties' is een excuus voor de frustratie die je voelt, niet voor het botvieren van die frustratie op je paard.
Een kind/collega/hond/kat/...kan je ook het bloed vanonder de nagels halen, moet ik die personen/dieren dan ook maar slaan met een zweep, prikken met sporen of rukjes geven in de mond?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:31

Gini schreef:
xxLarella schreef:

Nu je deze kennis hebt, heb je ook de mogelijkheid om die frustratie te kanaliseren. Lees mijn laatste post nog eens.
'Ja, ik ben maar een mens en mensen hebben emoties' is een excuus voor de frustratie die je voelt, niet voor het botvieren van die frustratie op je paard.
Een kind/collega/hond/kat/...kan je ook het bloed vanonder de nagels halen, moet ik die personen/dieren dan ook maar slaan met een zweep, prikken met sporen of rukjes geven in de mond?

Lees de openingspost nog een keer of de titel. Het is volgens mij niet helemaal de bedoeling die er voor durven uit te komen af te branden wat ze allemaal niet goed doen. Iedereen doet wel eens wat maar weinig mensen durven er voor uit te komen. Weest juist blij dat er een topic als dit is, dan kan je nog eens wat van elkaar leren zonder afgebrand te worden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:33

concetto schreef:
Altijd fijn dat een paard of pony bij niet luisteren of miscommunicatie met z'n kop tegen de muur moet lopen.
Worden ze vast fijner van.
Tjonge waar zijn we toch mee bezig!
Doen we dat ook met onze kinderen?
je luistert niet dus dan krijg je de muur maar tegen je kop???? Denk toch na!
Als je paard niet luistert zijn je hulpen niet duidelijk....

Hahaha , wat een grap dit :+
Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, en als je mijn
foto's bekijkt om je er wel achter dat ik heel vriendelijk rij.
Maar in het begin negeerde ze de rem gewoon, nouja
dan maar zo. Na een paar x was het over :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:43

Ik volg het topic niet helemaal, maar ik wilde toch even reageren op wat concetto zei...
"Als je paard niet luistert zijn je hulpen niet duidelijk..."
Elk paard heb ook ze ik-heb-geen-zin-om-te-luisteren-dag, of je hulpen nou helemaal goed zijn of niet.. Mijn vroegere pony en ik hadden een super goede band, waarvan ik eigenlijk alles op stem kon doen of kleine hulpjes, maar soms ging ze er ook als een speer vandoor, of had ze gewoon geen zin om te luisteren en dan was ik ook iets hardhandiger, ik trok niet hard aan het bit of iets, maar als ze ervandoor ging deed ik haar ook naar de muur sturen en kleine voltes tot ze er genoeg van had en weer besloot te luisteren.. Elke ruiter heeft dat wel eens dat betekent niet gelijk dat je onvriendelijk rijd of bent..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:52

vibabu schreef:
Lees de openingspost nog een keer of de titel. Het is volgens mij niet helemaal de bedoeling die er voor durven uit te komen af te branden wat ze allemaal niet goed doen. Iedereen doet wel eens wat maar weinig mensen durven er voor uit te komen. Weest juist blij dat er een topic als dit is, dan kan je nog eens wat van elkaar leren zonder afgebrand te worden.

Ik heb nooit iemand afgebrand.
Ik snap alleen niet hoe je er gewoon "vrede" mee kunt nemen met 'ervoor uit te komen'. Zou je daar dan niet aan willen werken, om die frustraties de baas te blijven?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:56

Niemand is perfect.. iedereen heeft wel eens frustraties, dat is heel menselijk, ook dieren hebben hier last van. Tuurlijk werk je eraan, maar om je paard nou overal ze zin voor te geven omdat je niet te hard wilt optreden (heb ik t niet over mishandelen van !) omdat je bang ben dat je het paardje breekt, vind ik weer overdreven... Ik durf best toe te geven hoor dat ik ook wel eens zoiets heb en had en vast ook wel vaker zal hebben in de toekomst van pfff! is het nou klaar?

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:24

in het natuur zijn zo redelijk hardhandig als ze iets doen wat het ander paard niet wil..
Ik rijd zelf niet met sporen of een zweep. maar als mijn paard er vandoor schiet, zal mijn eerste reactie toch trekken aan de teugel zijn, verder rijd ik ook gewoon zeer vriendelijk (jaa.. al zeg ik het zelf).
Overigens ben ik blij met zo'n topic.. kan je inderdaad gewoon je ei kwijt over het feit dat je buiten het ''boekje'' getreden bent...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:05

Ik vind ook niet echt eigenlijk dat er een specifiek boekje is om je aan te houden ;) Elk paard heeft weer een ander karakter, en dan stem je je op elkaar toch af, ene keer gaat t goed en ben je beide zacht tegen elkaar, andere keer moet je eens wat harder zijn :)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:09

Snoompje schreef:
Hehe, ik schreeuw de hele bak bij elkaar als het weer eens niet lukt... Kunnen de buren mee genieten. Kan echt niet hoor (al vaak gehoord).

haha ja dat had ik vandaag ok :P maar ik heb soms ook van die momenten dat ik mn paardje even niet uit kan staan en dan ben ik wel even streng en ontzettend overdreven kwaad dat ik verkeerde dingen doe en dat vind ik echt vreselijk, om mezelf te beheersen gooi ik mn zweep weg en laat mn pony even staan stap af en ga even rennen XD haha even die frustatie kwijt hihi en daar kijkt mn pony wel even raar van op en stap ik weer op en probeer het morgen gewoon weer en dan dus maar even draven en goed afsluiten

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:30

acera1991 schreef:
Snoompje schreef:
Hehe, ik schreeuw de hele bak bij elkaar als het weer eens niet lukt... Kunnen de buren mee genieten. Kan echt niet hoor (al vaak gehoord).

haha ja dat had ik vandaag ok :P maar ik heb soms ook van die momenten dat ik mn paardje even niet uit kan staan en dan ben ik wel even streng en ontzettend overdreven kwaad dat ik verkeerde dingen doe en dat vind ik echt vreselijk, om mezelf te beheersen gooi ik mn zweep weg en laat mn pony even staan stap af en ga even rennen XD haha even die frustatie kwijt hihi en daar kijkt mn pony wel even raar van op en stap ik weer op en probeer het morgen gewoon weer en dan dus maar even draven en goed afsluiten

Ik zie je al gaan door de bak :D

Overigens ben ik het met je eens hoor Mioux dat er geen boekje bestaat over 't aanpak van paarden, ieder paard heeft een ander aanpak nodig.

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:40

ik!!!!!

en ik denk iedereen wel!
Soms is het gewoon even nodig op een iets strengere ophouding, of een keer een goede tik uit te delen!
Bijv. als je paard met je aan het lopen gaat!

knoevel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:26

8nnemiek schreef:
Ik heb schijt aan regeltjes :+ Ik heb mijn paard wel eens omgetrokken, ik heb hem wel eens een klap gegeven met mn elleboog tegen zijn snuffert, én hij heeft al best wat trappen voor zn kont gehad, en de longeerzweep heeft hij ook al vaak mogen voelen := Maar zodra hij braaf is dan ben ik ook poeslief :Y) Ben altijd eerlijk voor mn knollie
Qua rijden kloten we ook maar wat aan haha. Als het maar lekker ontspannen gaat, neus omlaag en luisteren en dan ben ik tevreden :))

Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

ben precies zo! fijn iemand die het ook snapt :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:48

Soms moet je idd eens streng zijn met je paard :)
maar sommige mensen begrijpen 'streng ' verkeerd ,
en gaan heel de Tijd op hun paard meppen met de zweep , dat is dus NIET de bedoeling ,
de zweep is een verlenging van je arm

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:56

Ik rijd nooit volgens het boekje, maar of mij dit nu een slechte ruiter maakt? Mijn dier staat er prima en gezond bij, en toont geen verzet met het rijden.

Volgens mij doe ik het dan goed? <3

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:11

Boekje of geen boekje, slaan, schoppen en schreeuwen doe je niet tegen een paard.
En ik moet zeggen dat ik het op een forum als dit echt stuitend vind hoeveel "paardenmensen" vinden datze hun paard zo mogen behandelen.
Werd ergens nog uitgelachen omdat ik vond dat je met goede communicatie verder komt dan met "buiten het boekje"gaan. Schaam je, dit is waarom er een sector paardenraad is opgericht...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:08

Is het dan werkelijk beter om een paard zijn gang te laten gaan?
Dat zou betekenen dat Zador ondertussen al bij de slacht was omdat hij te gevaarlijk is in de omgang.

Hij heeft totaal niet het benul dat je mensen stuk maakt als je er overheen loopt, dan geef ik toch liever een brul of een mep met het uiteinde van een halstertouw wanneer hij zoiets flikt dan dat hij eens een keer een kind doodtrapt omdat hij zo nodig als eerste de bak uit wil. Een paard krijgt van mij geen respect wanneer hij dat mij niet geeft. Dat betekend niet dat ik hem de grond in mep, maar ik sta het niet toe dat het paard de baas gaat spelen over mij, daar zijn ze gewoon veel te groot voor.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:34

concetto schreef:
Boekje of geen boekje, slaan, schoppen en schreeuwen doe je niet tegen een paard.
En ik moet zeggen dat ik het op een forum als dit echt stuitend vind hoeveel "paardenmensen" vinden datze hun paard zo mogen behandelen.
Werd ergens nog uitgelachen omdat ik vond dat je met goede communicatie verder komt dan met "buiten het boekje"gaan. Schaam je, dit is waarom er een sector paardenraad is opgericht...

&paarden onderling dan? Die trappen elkaar echt niet zachtjes.
En daar hoeft helemaal geen goeie reden voor te zijn. Iets te dichtbij
komen kan al een trap tegen je kont betekenen ;)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:43

xApple schreef:
concetto schreef:

&paarden onderling dan? Die trappen elkaar echt niet zachtjes.
En daar hoeft helemaal geen goeie reden voor te zijn. Iets te dichtbij
komen kan al een trap tegen je kont betekenen ;)

Juist..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:47

Ik sla m'n paard idd nietsnel (dan doe ik mezelf pijn), maar een schop of stemverheffing (of brul hoe je het ook wilt noemen) kan elk paard van me verwachten als hij/zij mij expres pijn doet.
Ik zie bij mij op stal te veel paarden/pony's die vermenslijkt worden (lees horen alleen een lieflijk "foei") en dus gewoon ontzettend onopgevoed zijn.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:50

ik sla of schop mijn paard niet
wel als ik hij echt het bloed onder mn nagels vandaag haalf schreeuw ik
en als ik dan zn hoofd zie begin ik weer te lachen hij kijkt dan zo appart :')

het paard van mij en mn broer(nu van mn broer) die gaf ik regelmatig een tik
dat is een enorme etterbakl die zo over je heen loopt :+ (letterlijk ook)

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:16

concetto schreef:

En soms bestaat die communicatie uit een geluid, bijvoorbeeld een harde hé. Maar bij dat werkt niet bij alle paarden, de 1 schrikt er van, de ander weet gelijk z'n plaats weer.
Wij kunnen helaas niet onze oren bewegen (of plat in de nek leggen) ter waarschuwing, wij kunnen wel een houding aannemen of een geluid maken. Daar is niets slechts aan zolang het doordacht is.
Alsof in de natuur beesten allemaal zo lief voor elkaar zijn?
Wij willen paard rijden, dus zullen wij ons paard te baas moeten zijn.

Een paard gaat over je heen lopen omdat je haar niet genoeg steun en aanleuning biedt of niet laat zien wie de leider van de kudde is.
En een leider wordt je niet alleen in houding, soms is daar een tikje, een correctie of een join-up voor nodig.
Waar ik niet mee bedoel tot bloedens toe de bak door rossen met een zweep, je sporen of een eindje hout, maar verbaal; eerst met je houding, je lichaam en later met je stem.
Daarbij komt dat een harde klap met vlakke hand voor ons pijnlijk is.
Maar dat een paard gerust zonder problemen een trap(je) kan geven na een ander om die alleen even op afstand te houden.

Sorry dat ik het zeg Concetto, maar met alleen een aaitje, snoepjes en lieve woordjes bereik je net zo veel (of weinig) als anderen. Het gaat om daadkracht, consequent zijn en als je iets doet, dat je het meent. En als je dan wil corrigeren met een tikkie, doe het dan gelijk en zonder dat ze zien waar dat de tik vandaan komt.
En het klopt dat de 1 juist te dominant is en de ander juist te lief, maar daarom is dit topic geopend, om te leren van elkaars fouten. En niet om op iemands ziel te stampen of de wereld te verbeteren. Dat zou een vrouw met jouw levenswijsheid (althans dat maak ik op uit je profiel) toch moeten begrijpen.

Mijn vraag aan jou is dus de volgende; Wat voegt jouw mening toe?
Je doet namelijk exact hetzelfde; je slaat om je heen. Met lief zijn en communiceren kom je verder zeg je zelf. Laat dát dan eens hier zien.
Ik schrijf dit namelijk niet om je te kakken te zetten, noch om je uit te lachen, maar nu wil ik wel eens zien wat jij nog kan leren qua communicatie naar (overwegend) jonge mensen op Bokt.
Want óók jouw uitspraken kwetsen mensen.
Met oprecht dank en een lieve groet,

coiboi

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:26

Volgens mij is dit topic geopend om toe te geven dat je wel eens buiten het boekje gaat.
En dan vooral trekken, slaan, sporen zwepen enz.
Sorry als ik niks toe voeg, verwijder mijn berichten dan maar.
Je hoeft niet te schreeuwen of te slaan.
Overwicht laat je zien door lichaamstaal, jezelf groot maken of tijdens het longeren op een bepaalde manier gaan staan zodat een paard je goed kan zien en weet wat je wilt.
Wie ben jij om te zeggen dat ik het alleen met snoepjes en lief zijn doe?
Kom maar eens kijken, ik heb gewoon vaste regels, en dat omdat ik met respect met ze om ga!
Wij zijn geen paarden, en onze paarden leven niet in de natuur, dus die tik van dat ander paard slaat nergens op.
Ik ben al 20 jaar actief in de paarden, ik heb tientallen paarden afgericht en op hoger niveau uitgebracht, zowel in de dressuur, springsport en sgw. En dat zonder schreeuwen slaan of trekken.
En met mijn uitspraken kan ik beter mensen kwetsen als dat zij de paarden kwetsen.
Ik sla niet om mij heen, ik geef een mening, en dat is wat je verwachten kunt als je zo'n topic opent.
Er is nooit een reden om een paard verkeerd te behandelen, wat wij verkeerd vinden is van een paard vaak een reactie op ons gedrag!

Ps Wat jonge mensen betreft werk ik met moeilijk opvoedbare kinderen...