Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:23

Ik was afgelopen weekend op een sgw wedstrijd en daar was 1 ruiter die imo veel te zwaar was voor der paard. "Gelukkig" had ze teveel strafpunten in het springen om te mogen crossen, ik had zo'n medelijden met dat dier. De bovenbenen van de amazone waren van een dusdanig omvang dat de beugels niet kort konden, zij kon dan niet hoeken in haar knie. Ze heeft het hele parcours op het puntje van der tenen gestaan, noem dat maar geen belasting voor je paard.
Ondanks dat hij ongetwijfeld goed verzorgt zou worden vind ik dit niet echt acceptabel :o

Ik wil nog wel even zeggen dat ik een hoop respect heb voor de mensen die 10kg of meer afvallen. Ik wil voor het mooie nog 2 kg kwijt ( dan kan ik mijn blauwe laarzen weer aan die ik 12 jaar geleden op maat heb laten maken), maar mij ontbreekt het momenteel echt aan dicipline :o

Snoevie

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:42

weet je,je moet het zelf echt willen en dan moet ook echt de knop om.maar ik ben er van overtuigd dat als je geen lichamelijke beperking hebt,iedereen kan afvallen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:49

Daar zit ook het probleem bij mij. Ik ben nu 60-61 kg en pas al mijn kleding nog, zelfs dingen van 15 á 20 jaar terug. Ik loop nog in sweaters (voor bij de paarden) maat 176, omdat S dan te groot is en de kindermaten goedkoper zijn bij actiesport :D
Broekmaten zij ook al jaren hetzelfde, alleen mijn kuiten, nou ja eigenlijk 1 been, zijn te dik geworden en ik krijg mijn laarzen wel aan, alleen heb ik dan na 5 minuten geen gevoel meer in mijn voet.

En ik heb 1 vetrol die me irriteert, alleen niet zo erg dat ik daar minder door ga snoepen :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:53

wat knap van je,dat je al zolang dezelfde maat hebt!
ik ben al best blij dat ik maat 42 heb,maar ik streef nog steeds naar minder :)

ik merk ook vooral dat mijn fjordje er echt happy mee is,een slankere baas ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:30

Snoevie schreef:
wat knap van je,dat je al zolang dezelfde maat hebt!
ik ben al best blij dat ik maat 42 heb,maar ik streef nog steeds naar minder :)

ik merk ook vooral dat mijn fjordje er echt happy mee is,een slankere baas ;)

Daar is niks knaps aan, ik snoep de hele dag door :+ hoewel ik nu met zittend werk wel iets moet opletten. Ik kwam met opruimen van mijn kledingkast een jurk tegen die ik op mijn 16de aan had (nu 37), voor de lol gepast en dat lukte, zat nog lekker ook. De broeken maat 176 kreeg ik aan, alleen voelde ik me wel een opgestopte worst.

Het scheelt ongetwijfeld ook dat het van mijn vaders kant in de familie zit, mijn tante had op der 70ste nog maat 34 en ik heb geen kinderen.

Beantsje, zou dat niet komen dat de motivatie weg raakt? Ik kan me voorstellen dat je ook af en toe wat lekkers wil.
Daarnaast vallen ook veel mensen af met shakes en het lijkt me dat je dan weer aankomt als je normaal gaat eten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:50

dat is niet waar dat je met shakes automatisch daarna weer aankomt,ik ben ook zoveel afgevallen met shakes,maar heb een heel goed opbouwprogramma gevolgd

ja en het scheelt natuurlijk hoe de aanleg vanuit je familie is. mijn vaders kant van de familie zijn allemaal dikkertjes,haha
al zijn 1 tante(-60 kg)en een nicht(-35 kg)ook afgevallen met de shakes

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:05

Er moet eigenlijk een soort arbo-wet komen voor paarden ;) Ik heb wel eens behoorlijk gezette mensen gezien die op een smal paardje gaan zitten, maar dan denk ik echt: koop een belg of een grote fries en ga daar mee rijden! Denk ook es aan het paard of die je wel kan dragen of dat hij daar last van kan krijgen! Je laat een kind dat net kan lopen toch ook geen zak aardappels tillen :P

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:43

antje_vip schreef:
maar dan denk ik echt: koop een belg of een grote fries en ga daar mee rijden!

liever ook geen fries :( een hoop frieze paarden zijn wat week in de rug dus om daar nou iemand met een hoop overgewicht op te zetten...

zelf vind ik me zelf ook wat te zwaar al weet ik wel dat ik met me maatje 42 me paard niet in de weg zit...
toch probeer ik wel iets aan me gewicht te doen...

vroeger woog ik toch wel zo'n 20 kilo lichter en ik merk echt met rijden dat het vroeger toch een stuk makkelijker was dan nu...
moet nu meer moeite doen om stil op je paard te zitten dan dat ik lichter was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:13

antje_vip schreef:
Er moet eigenlijk een soort arbo-wet komen voor paarden ;) Ik heb wel eens behoorlijk gezette mensen gezien die op een smal paardje gaan zitten, maar dan denk ik echt: koop een belg of een grote fries en ga daar mee rijden! Denk ook es aan het paard of die je wel kan dragen of dat hij daar last van kan krijgen! Je laat een kind dat net kan lopen toch ook geen zak aardappels tillen :P

zoooo mee eens! Sommige paarden drukken zelfs de rug weg onder het gewicht van de ruiter, als ze stil staan al! Maja veel mensen willen een goedkoper paardje ( vaak zijn de dravers b.v wat goedkoper ) en nemen ze al snel een paard dat niet bij ze past en over belasten ze het dier zonder dat ze t misschien doorhebben. Of ze wuiven het gewon weg. Ik weet wel dat als ik aan overgewicht zou lijden ik niet meer op mn fjord klom en toch voor een groter sterker paard zou gaan of gewoon helemaal niet rijden!

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:35

Ik ben voordat ik mijn paard kocht eerst 30 kg afgevallen, ik was gewoon veels te zwaar vond ik. Ik wilde graag een chique dressuurpaardje maar daar paste mijn postuur helemaal niet bij. Ik ben toen drastisch gaan afvallen: sportschool en op dieet. Ik ben nu al ruim 4 jaar op mijn ideale gewicht, zo rond de 60kg en vorm een mooie combinatie met mijn dressuurpaard.

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:37

Ik vergeet het helemaal te zeggen: ik vind dat overgewicht van de ruiter/amazone een negatief effect heeft op het paard. Paarden zijn geen gewichtsdragers.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:46

Ik heb overgewicht en rijd op mijn draver van 1.55. En nee, hem heb ik niet gekocht omdat ie goedkoop was.
Dit gaat prima, stap netjes op met een krukje en doe er alles aan om hem zo min mogelijk in de weg te zitten. Hij geeft mij ook totaal niet de indruk dat ik hem in de weg zit.
Door een andere blessure lopen wij bij een ostheopaat. Ook nog aan haar gevraagd of ze iets bij de rug kon voelen en dit was niet het geval gelukkig. Ik ben zeker bewust van mijn gewicht. Daarom ook besloten dat mijn beide paarden (1 nog niet beleerd) regelmatig na worden gekeken door de ostheo.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:54

Het hangt er toch zeker ook wel vanaf hoeveel overgewicht je hebt lijkt me.
Een paar kilo of tientallen is toch wel een hoop verschil.
Lisetje schreef:
Ik heb overgewicht en rijd op mijn draver van 1.55. En nee, hem heb ik niet gekocht omdat ie goedkoop was.
Dit gaat prima, stap netjes op met een krukje en doe er alles aan om hem zo min mogelijk in de weg te zitten. Hij geeft mij ook totaal niet de indruk dat ik hem in de weg zit.
Door een andere blessure lopen wij bij een ostheopaat. Ook nog aan haar gevraagd of ze iets bij de rug kon voelen en dit was niet het geval gelukkig. Ik ben zeker bewust van mijn gewicht. Daarom ook besloten dat mijn beide paarden (1 nog niet beleerd) regelmatig na worden gekeken door de ostheo.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:53

Ja en dan kom je dus op het probleem. Wat vind ik mooi?
Ik vind mezelf absoluut niet mooi staan op een groot paard. Dit omdat ik zelf maar 1.63 ben met korte benen. Hafjes, fjorden, tinkers ik hou daar verder niet van. Dat is dan weer de andere kant. En tuurlijk gaat het welzijn van mijn paard voor alles.
Daarom ook mijn keuze om ze toch half jaarlijks te laten controleren door een ostheo. Blijkt hieruit dat zijn rug door toedoen van mij, pijn te doen, kapot te gaan e.d. Stop ik ook acuut met rijden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:30

cooky_chanel schreef:
Ik vergeet het helemaal te zeggen: ik vind dat overgewicht van de ruiter/amazone een negatief effect heeft op het paard. Paarden zijn geen gewichtsdragers.

:)*

Je hoeft het verder niet te vínden. Er is :list:
Aandragen echter is zinloos want waar geen wil is, is toch geen weg.

Complimneten voor het dragen van de consequenties van je inzicht. jíj wil wat dus zelf investeren in jezelf door afvallen en trainen vóór je er op stapt +:)+

Zou de norm moeten zijn, maar in de moderne westerse samenleving wil men wel alles maar er niets voor doén.
Vaak is men alleen zelf maar de oppervlakkige pisang in korte ´duurzame´ relaties en dergelijke doch in dit geval gaat het rijdier er letterlijk onder gebukt.
´Ik heb alles voor mijn paard over´..... Behalve een ontlastte rug dan :)*

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:08

Door middel van samenwerking met ostheopaat en goed luisteren/voelen en kijken naar mijn paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:52

Lisetje schreef:
Ja en dan kom je dus op het probleem. Wat vind ik mooi?
Ik vind mezelf absoluut niet mooi staan op een groot paard. Dit omdat ik zelf maar 1.63 ben met korte benen. Hafjes, fjorden, tinkers ik hou daar verder niet van. Dat is dan weer de andere kant. En tuurlijk gaat het welzijn van mijn paard voor alles.
Daarom ook mijn keuze om ze toch half jaarlijks te laten controleren door een ostheo. Blijkt hieruit dat zijn rug door toedoen van mij, pijn te doen, kapot te gaan e.d. Stop ik ook acuut met rijden!

Ik wil verder geen oordeel vellen over wel of niet te zwaar voor je paard, maar ik vind het wel raar dat je 'wat vind ik mooi' als argument gebruikt in deze discussie. Dat lijkt me namelijk niet echt belangrijk. Dan draait het dus wel weer om jou, en niet om wat het beste is voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 29-08-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:53

@Lisetje: Ik snap dat je geen paard rijdt voor het plaatje. Wat ik niet snap is dat je met (fors) overgewicht toch perse op dat paard wilt gaan zitten. Waarom niet op een andere manier met het dier werken tot je op gewicht bent? Dan kijk/voel en luister je toch beter naar wat beter is voor je paard?
Ik heb zelf 55 kilo en 75 kilo gewogen en ik merkte het verschil wel degelijk bij mijn paard (en heb dus ook een tijd niet gereden). Helemaal omdat ik ook wist hoe het voelde als ik lichter was. Als ik altijd 75 had gewogen had ik misschien gedacht dat ze er helemaal geen last van had.

Als aanvulling: ik wil hiermee dus niet zeggen dat ik 75 kilo in het algemeen (voor ieder paard)te veel vindt....ik heb het over mijn paard.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:59

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse berichten toch moeten verwijderen. Deze weken af van het onderwerp, waren aanvallend bedoeld, of hadden geen nuttige toevoeging. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets concreets,nuttigs en onderbouwd hebt toe te voegen! Anders wordt de reactie opnieuw verwijderd!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:08

cooky_chanel schreef:
Paarden zijn geen gewichtsdragers.

Daar zit wat in.... Ze dragen natuurlijk altijd wel gewicht, maar ze moeten idd niet de naam 'gewichtsdragers' krijgen!

LegendLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

Als je zwaarder bent zal je je paard inderdaad eerder in de weg zitten, dat geloof ik best.

Alleen kun je lomp en zwaar neerploffen op een niet zo groot, rank paard, of toch netjes rijden op een wat groter, sterker paard.
Ik heb ook echt díep respect voor mensen die afvallen voor hun paard!

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:21

Een shetland kan tot 90 kilo dragen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:26

SnowY4you schreef:
Een shetland kan tot 90 kilo dragen.

Het moet niet gekker worden. :n Waar heb je die onzin vandaan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 05:01

dat vraag ik me ook af,90 kg op een shet,kan echt niet

corinadw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 05:28

Wendy1978 schreef:
Lotte1990 schreef:
Ja, helaas zie ik dat nogal eens voorbij komen ja.
Maar het ligt er maar net aan of diegene mee zit met de beweging of niet, hoe groot het paard is, hoe het zadel ligt en de ruiter zit.. Het opstappen lijkt me hoe zwaarder hoe vervelender en slechter worden voor (de rug van) het paard.

Daarom stap ik altijd op via de bakrand :')

Dit zou iedereen altijd moeten doen! Opstappen is het meest belastende voor een paardenrug is zelfs uit onderzoek naar voren gekomen. Hoe zwaarder je bent hoe belastender.