Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:16

Paardentango schreef:
Nou misschien is er iemand anders, die wel verstand heeft van springen en mij kan uitleggen wat het nut is van dat diepe rijden bij het springen. Dufour kan dat niet beantwoorden zegt hij.
Dus die heb ik het al gevraagd maar die heeft er geen idee van.

Ik snap het ècht niet omdat ik te weinig van springen weet.
Inmddels ben ik wel nieuwsgierig geraakt naar het waarom.
Die paarden moeten toch springen, en niet in een krampachtige houding gezet worden?

Het zou wel zo eerlijk zijn om die tak van sport ook niet te vergeten. Daar zie je zonder meer de meest interessante optomingen voorbij springen.

Het is heel eenvoudig, de meeste springruiters zijn te lui om werkelijk dressuurmatig te rijden, daarom nemen zij deze methode, het is gewoon naapen.
Het hyperflexen doen zij ook al jaren, denken dat ze dan sneller de wendingen kunnen rijden, en hun paarden "lichter" in de hand zijn.
Dat is de fout zoeken bij het paard, niet bij zich zelf.
Er zijn nog maar weinig werkelijk dressuurmatig rijdende springruiters, die sterven uit, het voordeel bij bepaalde zeer grote springstallen is dat zij zeer goede ruiters op de achtergrond hebben die de paarden dressuurmatig rijden.
Van mijnheer MarcelDufour hoeft u dat niet te verwachten, dat heeft hij op het topic springen met MD zelf beschreven.
Heb zelf nog het genot gehad om Winkler live thuis aan het werk te zien, geweldig hoe die dressuur rijdt, weet u dat Hugo Simon zelfs S dressuren gereden heeft.
Dat Johan Heinz, Henk Nooren deze twee les gehad van Nooren sen, van senior ook werkelijk dressuur moesten rijden.
En zo zijn er nog wel meer die goed dressuur konden rijden, helaas verwatert het, door de zeer goed springende paarden.
Daar waar het rijden ophoudt begint de zadelmaker te verdienen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:22

Maar Professor, is een paard dan niet al licht door de extreme optimingen?
Ik zie Mexicaanse neusriemen, die behoorlijk de bek kunnen snoeren (excuus, maar ik heb de pest aan die dingetjes), ik zie hackamores met 15 cm schaar en kinketting met daar nog eens de gektse brouwsels omheen gebouwd.
Een martingaal kan ik me voorstellen, neusbeenbescherming ruiter,maar hoe sommogen die ingesteld hebben AAARGH !

Ik rij hier regelmatig met een springruiter buiten, voor de gezelligheid een rondje om, en hij verte;de me dat dressuur eigenlijk de basis vormt voor het springen.
Niet zoals in de dressuursport zoals de Tour en de Kür, maar wel als geheel.

Je moet alles aankunnen op een trensje. Hij vertelde ook dat het laag instellen was van wege de flexibiliteit van de hals.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:30

Uh, verdienen als zadelmaker zit er niet echt in hoor. Wij kunnen niet op tegen import en goedkope 'artikelen'. De veearts verdient het meest :+
Zeker niet met de toegenomen 'kennis' van zadels, ik leer veel van mensen over hoe ik mijn vak zou moeten uitoefenen.
Nee, de ruitersportzaak verdient het beste !

Professor schreef:
En zo zijn er nog wel meer die goed dressuur konden rijden, helaas verwatert het, door de zeer goed springende paarden.

Maar als die paarden zo goed kunnen springen, en ook dressuurmatig gereden kunnen worden (de dressuursport) maar ze moeten zo bereden worden, waar is het dan uh.. 'anders' gegaan, om het woord mis te ontwijken. :o

Zou daar mogelijk een verband liggen met de terughoudendheid van de FEI denkt u?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 20-02-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:31

logisch ga je dan toch kijken waarom dat in de springsport niet zo is, om op die manier te kijken waarom het bij de dressuursport wel zo is.........

als blijkt dat in beide takken ongeoorloofde trainingstechnieken aan de gang zijn, dan is het logisch om beide disciplines onder de loep te nemen.......

mijn enige idee waarom het alleen de dressuursport is, is omdat de dressuur een jurysport is en dus onderhavig aan gevoel, emotie en mooi/niet mooi of goed/niet goed....... en bij springen is het simpel..... je hebt de balk of je hebt m niet :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:37

Dat is het verschil tussen hockey en voetbal, helaas is dat wel waar. Daar kan ik Professor alleen maar gelijk in geven.
Net als draf- en rensport, ook volksvermaak. Ja ik heb dat niet verzonnen hoor, van oudsher was dat zo.
Dressuur (school toen nog) was voor de elite, de adel en het leger.

Ja ik heb het nooit eerder zo gezien, maar begin warempel de FEI te 'begrijpen'. (Bijna dan) Maar omdat iets jurysport is ligt de lat voor geoorloofd rijden toch niet hoger?

Het is mij nooit eerder zo opgevallen, maar hemeltjelief ik schrik me werkwlijk rot van die optomingen. Echt, ik heb onder een steen gezeten een poosje geloof ik. :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:24

Het niet juist rijden van paarden? :z

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:45

Het waarom alleen de dressuursport onder een vergrootglas ligt, is beginnen met dat tongincident van Kittel.
Een tijdje geleden schreef een van de kenners hier dat dat altijd komt door verkeerde inwerking van de ruiter. Ik was het daar niet mee eens. Maar dat heeft alles in een stroomversnelling gebracht, vervolgens schreef Anky een column in De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, waarin ze niet zo slim stelde dat het allemaal wel meeviel en dat dat kwam doordat mensen via Internet maar hun ongenoegen ongenuanceerd de wereld in kunnen slingeren. En dat vond zij geen goeie zaak. Daarmee heeft ze olie op een vuur gegooid wat daardoor oncontroleerbaar is gaan laaien. Met als gevolg dat een nog veel grotere groep (de lezers van die column) nu weet kregen van een zaak waar ze het bestaan niet van wisten, en tot de dag van vandaag zijn er ineens drommen mensen die alleen nog kijken naar de kwalijke kant van de dressuur, en voor de mooie kant geen oog meer hebben. Op dat punt zijn we nu, en zodra is deze kwalijke kant van de dressuur niet meer zichtbaar, dan zal het protest weer verstommen, en weg is het vergrootglas.
Laatst bijgewerkt door Springert op 20-02-10 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:18

MarcelDufour schreef:
Het waarom alleen de dressuursport onder een vergrootglas ligt, is beginnen met dat tongincident van Kittel.

Het speelt echt al een poosje langer.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:28

hopla schreef:
MarcelDufour schreef:

Het speelt echt al een poosje langer.

Klopt, de eerste protesten stammen van ongeveer 2005. In 2006 heeft de FEI er ook al eens een vergadering over belegd. Dat ging toen ook al over het Rollkur systeem, maar de protesten waren toen nog lang niet zo hevig, en in hun wijsheid vonden ze dan ook dat er niets aan gedaan hoefde te worden. De FEI heeft zelf een klein vlammetje uit laten groeien tot een heel groot vuur wat nu alleen nog maar met drastische middelen geblust kan worden. Getuige ook de uitspraak van Sjef Janssen destijds dat die mensen die daar tegen protesteerden allem lui waren die niks anders te doen hadden. Het is gewoon ernstig onderschat, tot het punt waar we nu zijn.
Inmiddels ziet iedereen de ernst van de zaak in, maar nog steeds (hardleers?) proberen ze met kunst en vliegwerk het te temmen. Maar ik vvorspel hier en nu, dat als het kin-op-de-borst rijden niet verdwijnt, de protesten dat ook niet zullen doen. Tot het zo groot is dat het ook andere takken van de sport gaat besmetten. Maar het is een (nare) menselijke eigenschap dat we altijd pas geloven dat we verzuipen als het water tot de neus staat, en niet eerder. En dat geldt allerlei zaken. Dat is waarom o.a. het kabinet viel gisteren. Eigenwijs blijven tot de dood er op volgt. Dat is wat ik denk, tenminste.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:33

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:52

nog even voordat ik naar de kroeg ga, hier een foto van een 'antí' persoon. Goh wat hypocriet allemaal.

Afbeelding

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:52

Paardentango ik denk dat er vele niet alleen dressuur aanvallen, maar juist de wantoestanden en misbruik zoals rolkur, hyperflexi en slofteugel. En dat een enkeling hier en daar een uitzondering maakt, door zich als een pitbul vast te bijten. Ik bijt mezelf liever vast als een herder, gezien het feit die beter los kunnen laten. Een pitbull heeft net als de crocodile meer spieren zich vast te bijten dan los te laten. Bij die enorme kracht van de crocodile komen ook de wel bekende crocodile tears vrij.

Michael1104 heeft u gezien dat het meteen in de tact van de gang wordt afgestraft?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:00

Michael1104 schreef:
nog even voordat ik naar de kroeg ga, hier een foto van een 'antí' persoon. Goh wat hypocriet allemaal.

Afbeelding

Maar ik heb dan ook niks te maken met wat hij doet of laat.
Van mij is zo'n foto in ieder geval onmogelijk te nemen en/of te plaatsen.

zigranta

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:08

Misschien het boetekleed aantrekken?Dan word de dressuur weer rustig en worden andere takken van de sport waarschijnlijk onder de loep gelegd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:15

zigranta schreef:
Misschien het boetekleed aantrekken?Dan word de dressuur weer rustig en worden andere takken van de sport waarschijnlijk onder de loep gelegd.

Dat is echt het verstandigste dat ik in dit hele topic gelezen heb! Want zo is het precies.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:19

MarcelDufour schreef:
zigranta schreef:

Dat is echt het verstandigste dat ik in dit hele topic gelezen heb! Want zo is het precies.

Maar dan niet alleen de dressuurruiters, ook springruiters, Western ruiters en ga zo maar door. En niet te vergeten hoefsmeden en eigenaren die een praam gebruiken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:25

FaberSmid schreef:
Maar dan niet alleen de dressuurruiters, ook springruiters, Western ruiters en ga zo maar door. En niet te vergeten hoefsmeden en eigenaren die een praam gebruiken.

Niet te vergeten de mensen die met een bit rijden!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:28

Elk bit volgens u?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:07

FaberSmid schreef:
Elk bit volgens u?

Niet volgens mij, maar er zijn fanaten die vinden dat een paard bitloos gereden moet worden. Ik hoor zeker niet bij die club.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:32

MarcelDufour schreef:
. Terwijl Ludger echt een van de allerbeste is. Ludger rijdt helemaal niet met kracht, laat je niks wijsmaken, hij heeft alleen zoveel controle over paard en eigen lichaam, dat is fenomenaal. Ik ben een hele grote fan van Ludger.

KiWiKo schreef:
Afbeelding
huh? geen kracht?? kin op de borst......

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:40

tja...ik denk dat het soms een keus is...of dit of door een hindernis met kans op gebroken benen...

ik trek ook liever niet,maar als mijn paard buiten de kolder in zijn kop krijgt kun je van mij ook dit soort plaatjes schieten......dan helpen halve ophoudingen niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:42

ooooooooo wacht even........ een moment opname mag dan wel, maar niet in de dressuursport... waar ook paarden (en zeker dit soort paarden) er wel eens tussenuit willen naaien???

en wat vind je van het eerste plaatje dan Geerke?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:43

Afbeelding

hier in wat groter formaat

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:47

KiWiKo schreef:
ooooooooo wacht even........ een moment opname mag dan wel, maar niet in de dressuursport... waar ook paarden (en zeker dit soort paarden) er wel eens tussenuit willen naaien???

en wat vind je van het eerste plaatje dan Geerke?

Dit paard naait er helemaal niet tussen uit, hoor. Op sommige lijntjes moet je vooruit en op sommige terug. Dit was er een waar je terug moet. Desondanks heeft het paard het hoofd er perfect op en kan alles zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:48

ik vindt het wel meevallen...het is moeilijk te zien van de voorkant,maar ik heb niet de indruk dat hij echt op de borst getrokken wordt.

ik dacht dat de hyperflexie werd toegepast om het paard soepel te maken,en niet omdat hij er tussen uit wil piepen?