Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:39

mickeytje schreef:
Wat ik me eigenlijk wel afvraag, waarom die Satch opeens zo doet?
Zonder echte zichtbare aanleiding?
Opeens staking, en hopa weer leuk verder alsof er niks was.
Waarom dan niet al de hele proef, zodat je echt zag dat hij er geen zin in heeft?
Maar opeens een keer even hopa in de achteruit en dan weer gewoon verder, met wat als aanleiding en wat als doel?

Satchmo was een van de vele paarden die enorm bang was voor het grote scherm, al bij de eerste trainingen had ze grote moeite om hem in de ring te houden. Bij de dressuur van de Eventing zag je ook diverse paarden flippen vanwege dat scherm.
Had Anky net zo goed kunnen overkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:42

ThePast03 schreef:
mickeytje schreef:
Waarom dan niet al de hele proef, zodat je echt zag dat hij er geen zin in heeft?
Maar opeens een keer even hopa in de achteruit en dan weer gewoon verder, met wat als aanleiding en wat als doel?

Satchmo was een van de vele paarden die enorm bang was voor het grote scherm, al bij de eerste trainingen had ze grote moeite om hem in de ring te houden. Bij de dressuur van de Eventing zag je ook diverse paarden flippen vanwege dat scherm.
Had Anky net zo goed kunnen overkomen.

Gek gezien ik hem niet eens zie kijken oid op het moment dat hij begint. Het lijkt me eerder een reactie op haar grove spoorhulp.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:47

Dat viel mij ook op, hij kijkt nergens naar?
Maakt ook geen bange/schrik reactie?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:47

mickeytje schreef:

Dat heeft in De Hoefslag gestaan. Hij bleek een heel licht pijntje in zijn wervelkolom te hebben of zo iets. Isabell heeft hem namelijk direct laten onderzoeken nadat dit gebeurde. Er is namelijk ALTIJD een aanleiding als paarden zoiets doen. Dat het bij haar gebeurd zonder een voor ons zichtbare aanwijzing... Dat komt omdat Isabell zo goed rijdt dat je het bijna niet aan ziet komen. Zij voelde wel al dat dat er aan kwam, zei ze. Ze heeft Satchmo laten behandelen daarvoor. Tsja, kan zomaar gebeuren dat er eens een keer een scheet dwars zit, ook bij topsportpaarden

mickeytje schreef:

Omdat het alleen pijn deed op het moment dat Satchmo flink moest verzamelen in de pirouette in piaffe. Daarnaast is Isabelle als ruiter zo handig dat zij in staat is om de opgebouwde spanning direct weer af te laten vloeien en door te rijden alsof er niets aan de hand is. Dat is pas kunde en vaardigheid!

modie schreef:
Ik vind eigenlijk dat de meeste internationale paarden erg dom zijn, om dit over zich heen te laten komen

Verre van.... B.v. in De Hoefslag van afgelopen week een artikel over Tim Lips en zijn paard Owaola. (top eventing paard) Dat paard bleek voordat hij bij hem kwam in Spanje slecht behandeld te zijn. Paard wil op stal met rust gelaten worden en mept alles wat in de buurt komt het licht uit de ogen. Paard eist op een speciale manier benaderd te worden. Tim weet dat, accepteert en repecteert dat en het paard loopt het vuur uit de sloffen voor hem. Misschien moet je eens wat vaker bladen als De Hoefslag of In de strengen lezen. Daarin staan vaak artikelen van fokkers en topruiters over hun top(sport)paarden. Dan lees je vaak dat topsportpaarden er met regelmaat speciale gebruiksaanwijzingen en gewoonten op nahouden, speciale karakters hebben, en met regelmaat geen doetjes zijn. Anders dan in de Penny moet je dan wel pagina's met tekst lezen met hier en daar een plaatje, ipv plaatjes kijken met hier en daar ballonetjes met tekst ;) :+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:48

Ik kom even binnenvallen maar satchmo kan in 1 keer heel bang worden in de ring. In het begin dat ze hem reed heeft ze daar heel veel problemen mee gehad. Hij kon om niks in een keer helemaal flippen en niet meer verder willen. En dat had ze eigenlijk redelijk onder controle.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:50

Even compleet off-(ofja, nu ook weer een beeeetje on :+ )topic: Ik vind die Isabel Werth ofzo écht vreselijk :=

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:50

NHevaVD schreef:
Even compleet off-(ofja, nu ook weer een beeeetje on :+ )topic: Ik vind die Isabel Werth ofzo écht vreselijk :=

Waarom dan?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:53

jasmijn78 schreef:
Verre van.... B.v. in De Hoefslag van afgelopen week een artikel over Tim Lips en zijn paard Owaola. (top eventing paard) Dat paard bleek voordat hij bij hem kwam in Spanje slecht behandeld te zijn. Paard wil op stal met rust gelaten worden en mept alles wat in de buurt komt het licht uit de ogen. Paard eist op een speciale manier benaderd te worden. Tim weet dat, accepteert en repecteert dat en het paard loopt het vuur uit de sloffen voor hem. Misschien moet je eens wat vaker bladen als De Hoefslag of In de strengen lezen. Daarin staan vaak artikelen van fokkers en topruiters over hun top(sport)paarden. Dan lees je vaak dat topsportpaarden er met regelmaat speciale gebruiksaanwijzingen en gewoonten op nahouden, speciale karakters hebben, en met regelmaat geen doetjes zijn. Anders dan in de Penny moet je dan wel pagina's met tekst lezen met hier en daar een plaatje, ipv plaatjes kijken met hier en daar ballonetjes met tekst ;) :+

Ja owaola is idd slecht behandeld gewees maar het licht uit de ogen is wel erg overdreven. Ze moet je kennen voor je er wat mee kan en dan moet je altijd rustig zijn anders straft ze je vanzelf af.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:53

nowornever schreef:
Ik kom even binnenvallen maar satchmo kan in 1 keer heel bang worden in de ring. In het begin dat ze hem reed heeft ze daar heel veel problemen mee gehad. Hij kon om niks in een keer helemaal flippen en niet meer verder willen. En dat had ze eigenlijk redelijk onder controle.

Dat is wat ik ook begrepen heb. En vanwege de enorme stress die hij al voor aanvang had in die ring vanwege het scherm viel hij terug in dat flippen.

Je mag Isabell vreselijk vinden, het is tot nu toe wel de enige uit de dressuurtop die ik een GP proef heb zien rijden met alleen een halster en in volledige onstpanning. Heeft toch best indruk op mij gemaakt.

nowornever

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:55

Ja voor de proef heeft hij een mutsje op zijn oren met rustgevende maganisch veld. Om alle stress zoveel mogelijk weg te nemen. Ze nemen dat heel serieus omdat de stress het hem helemaal kan blokkeren.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:56

Nou.. kan me herinneren dat ze enkele maanden geschorst was voor onsportief gedrag? Haar rijmethode staat me nu ook niet
zo aan.. ik weet niet, ik heb 't gewoon niet zo met d'r, gek genoeg :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:02

nowornever schreef:
Ja owaola is idd slecht behandeld gewees maar het licht uit de ogen is wel erg overdreven. Ze moet je kennen voor je er wat mee kan en dan moet je altijd rustig zijn anders straft ze je vanzelf af.
.

In het artikel stond dat ze zowel met de voor als achterbenen trapt en dat ze echt aanvalt bij het betreden van de box. Dit ondervond Tim toen hij het paard de eerste dag op stal had, en het uit de box wilde halen. (hij had van de groom van Piet Raymakers een gebruiksaanwijzing meegekregen, maar die nog niet gelezen...) Dat staat letterlijk in het artikel... Maar details details... Het artikel illustreert wel dat een topsportpaard zich echt niet zomaar alles laat vertellen. Ook bijvoorbeeld in hetzelfde artikel: Tim ging iets te snel met dit paard waardoor ze het niet meer deed. Daardoor heeft hij weer een stap terug gedaan en nu doet ze het wel goed. Dat bewijst ook dat een paard wel degelijk zijn grenzen aangeeft (en dat topruiters zoals Tim daar dan ook rekening mee houden door weer een stap terug te doen en het paard de tijd te geven)

nowornever schreef:
Ja voor de proef heeft hij een mutsje op zijn oren met rustgevende maganisch veld. Om alle stress zoveel mogelijk weg te nemen. Ze nemen dat heel serieus omdat de stress het hem helemaal kan blokkeren.

Als het werkt..... Anderen zweren weer bij het zwaaien met een wichelroede, bij bloesemtherapien, en weer anderen zweren bij readings... Iedere (paarde)gek zijn gebrek... Zo'n mutsje; baat het niet dan schaad het niet lijkt mij

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:05

Ik heb zelf ook gewerkt met owaola maar dan moet je wel heel lomp de stal binnenlopen, dan voelt ze zich echt gedreigd als ze dat doet. Het enige wat ik me verder kan bedenken is dat ze zich nog niet op haar gemak voelde in de nieuwe stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:05

arometherapie (waaronder bloesemtherapie vaak valt) is bewezen en word ook in de gewone medische wereld gebruikt. ;)

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:08

NHevaVD schreef:
Nou.. kan me herinneren dat ze enkele maanden geschorst was voor onsportief gedrag? Haar rijmethode staat me nu ook niet
zo aan.. ik weet niet, ik heb 't gewoon niet zo met d'r, gek genoeg :+

Nou ik kon dat gedrag niet onsportief noemen eigenlijk...
Dit ging om een bepaald medicijn wat haar paard kreeg, en dat bleek naderhand verboden te zijn.
Ze koos voor het welzijn van haar paard, en haar paard had baat bij dat medicijn.
Heel het verhaal weet ik niet meer precies :o moet ik even opzoeken, of misschien dat iemand dat hier weet?

jasmijn78, bedankt voor je goede en duidelijke uitleg!

Ik zelf vind Isabell best een goede ruiter :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:09

jasmijn78 schreef:
Dat heeft in De Hoefslag gestaan. Hij bleek een heel licht pijntje in zijn wervelkolom te hebben of zo iets. Isabell heeft hem namelijk direct laten onderzoeken nadat dit gebeurde. Er is namelijk ALTIJD een aanleiding als paarden zoiets doen. Dat het bij haar gebeurd zonder een voor ons zichtbare aanwijzing... Dat komt omdat Isabell zo goed rijdt dat je het bijna niet aan ziet komen. Zij voelde wel al dat dat er aan kwam, zei ze. Ze heeft Satchmo laten behandelen daarvoor. Tsja, kan zomaar gebeuren dat er eens een keer een scheet dwars zit, ook bij topsportpaarden.

Als ze echt aanvoelde dat dat er aan kwam, mag ik aannemen dat ze hem wel had laten behandelen voor de Olympische Spelen. Ik bedoel, je traint er vier (of meer) jaar naar toe, met een uitgekiend trainingsschema, kan me niet voorstellen dat ze dat over het hoofd heeft gezien, laat staan dat ze het "aan zag komen". Beetje onhandig dan om daarmee de gouden plak in de waagschaal te leggen. Want ik ben er van overtuigd dat als Satchmo vlekkeloos had gelopen, Anky niet gewonnen had.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:46

Jasmijn78, zo heb/had ik het nog nooit bekeken :+ Wat een topsporters moet ik dan in mijn bezit hebben, zeg *D
Maar dat zullen we dan over een paar jaar wel "zien" 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:51

Moddie.............. ik heb je anders nog nooit in zelfs de paardenkrant zien staan...............

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:06

KiWiKo schreef:
Moddie.............. ik heb je anders nog nooit in zelfs de paardenkrant zien staan...............

Ik jou ook niet, Kikki, maar dat komt wellicht ook nog wel eens, bij jou ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:09

heei ik heb wel in een artikel in de Hoefslag gestaan.............. was wel 9 jaar geleden.......

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:15

KiWiKo schreef:
heei ik heb wel in een artikel in de Hoefslag gestaan.............. was wel 9 jaar geleden.......

Oh, dat heb ik dan "gemist" :D

Maar ja, toen had ik nog geen abonnement op de Hoefslag 8-)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:56

eppie38 schreef:
Utrolig, Friesen zandscheppers?
Nog nooit een echte Fries gezien denk ik.
De hedendaagse Fries is zo enorm gevarieerd, ze kunnen meer dressuur gefokt zijn, of meer tuigpaardachtig of wat dan ook. Ze worden gefokt zonder hun prachtige barok uitstraling te verliezen maar ook worden ze gefokt als een modern paard, voor ieder wat wils en dat alles zonder hun prachtige gouden karakter te verliezen.
Voor en ras wat bijna uitgestorven was en zon geweldige comeback gemaakt heeft.
(wij liefhebbers praten niet voor niets over het 'zwarte goud'")

Die kun je toch moeilijk zandschepper noemen.
Ik vond Toon die door Tineke gereden werd ook niet bepaald een zandschepper.

Eppie, voor de rest vind ik je post helemaal geweldig, maarrrrr.... Toon???? :D
Dacht het niet! ;)

Tineke heeft eerst Reyert gereden en daarna had ze Wilke C. (vd Wijdewormer).

Verder is het gewoon een feit dat veel Friezen een iets maaiende of scheppende gang hebben dus ik kan me wel iets bij de "bijnaam" voorstellen.
Dat doet niets af aan het volgende feit, namelijk dat het gewoon gewéldige paarden zijn! :P
(is de voorplaat van de Bit ook goed genoeg als we het toch over artikels in.... hebben? :Y) )

Ik ben het met Sarabande eens dat je niet een totaalbeeld kunt krijgen van een videofilmpje. Soms lijkt iets op video nog wel redelijk wat in werkelijkheid echt tegenvalt, omdat je het maar vanuit één positie ziet. Andersom gebeurt nog vaker: iets valt op video heel erg tegen door de hoek van waaruit gefilmd is terwijl het in werkelijkheid er veel beter uitziet.
Zolang je niet driedimensionaal kan kijken is het gewoon niet te vergelijken met live iets zien.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:10

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Zijn die maaiers dan even fout als Totilas?

Wat het punt van incorrecte inefficiente bewegingsverloop is het hetzelfde wat fout betreft ja.

Bij Totilas is het foutieve gestimuleerd door dresseren terwijl de voor deze dressuurvorm eigenlijk het juist wégdresseren het doel is.

Als knieheffing fout is dan zouden dus ook heel veel Friezen hetzelfde commentaar moeten krijgen als Totilas hier krijgt. Want bij veel Friezen die een prima uitgestrekte draf hebben zie je dezelfde knieheffing en is de helling van het pijpbeen ook niet gelijk aan die van de onderkant van het spaakbeen van het voorbeen in de stuwfase. Maar misschien dat Horseyfries daar meer over kan zeggen.
Als alles wat inefficiënt is weggedresseerd zou moeten worden dan houden we alleen töltende paarden over.
Ik denk dat er helemaal nooit zo'n lang topic komt over andere paarden die maaien of veel knieheffing hebben omdat ze niet als nummer 1 eindigen. Ik denk dat het puur te maken heeft met het feit dat deze winnaar toevallig veel knieheffing heeft en dat deze winnaar toevallig wel kan halthouden en aan een lang teugeltje kan stappen en zijn prijs zelf kan afhalen dus moet er iets nieuws verzonnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:21

Juist, mensen moeten natuurlijk jaloers zijn om iets niet mooi te vinden, was ik helemaal vergeten :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:42

pharagirlke schreef:
Juist, mensen moeten natuurlijk jaloers zijn om iets niet mooi te vinden, was ik helemaal vergeten :j

Nou ik heb al een aantal malen gezegd dat ik het me best voor kan stellen dat mensen het niet mooi vinden en wat het met jaloers te maken heeft snap ik al helemaal niet.
Maar niet mooi vinden is volgens mij iets heel anders dan zeggen dat het incorrect is of dat de ruiter op een foute manier "dresseert" of dat het fout is omdat het inefficiënt het is.

Er zijn ook mensen die Friezen niet mooi vinden als dressuurpaard maar ik dacht dat we tegenwoordig zover waren dat ook Friezen en Andalusiers meestal op de correctheid van het getoonde worden beoordeeld.