Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:58

Moll, wat een paard! Wat mooi dat hij nog donkere manen en staart heeft. Hoe oud is hij?

Voor wat betreft de foto's, ik zou bij de schouderbinnenwaarts misschien wat meer lengtebuiging willen zien. Nu lijkt het net of hij met zijn achterhand uitzwaait en scheef over de hoefslag loopt. Ik zie graag dat de achterhand gewoon rechtuit gaat over de hoefslag en dat het binnenachterbeen in het spoor van van het buitenvoorbeen loopt. Maar misschien is dat optisch bedrog en komt dat door de plaats vanwaar de foto is genomen?

Voor de foto's van de piaffe en pesade mis ik nog de ervaring om daar een zinnig woord over te zeggen. Maar als ik ze bekijk op de manier zoals ik vroeger geleerd heb om naar een piaffe te kijken zie ik volgens mij een goede piaffe, bekken goed gekanteld, de hoek van het onderbeen van het binnenachter been en bovenbeen van het buitenvoorbeen zijn hetzelfde, paard rijst vanuit de schoft, ik kan zijn hoofd niet zien, maar hij lijkt een beetje strak achter de kaak, misschien zou daar iets meer ruimte mogen? please correct me if I'm wrong :o

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:19

MoniqueB schreef:
Moll, wat een paard! Wat mooi dat hij nog donkere manen en staart heeft. Hoe oud is hij?

Voor wat betreft de foto's, ik zou bij de schouderbinnenwaarts misschien wat meer lengtebuiging willen zien. Nu lijkt het net of hij met zijn achterhand uitzwaait en scheef over de hoefslag loopt. Ik zie graag dat de achterhand gewoon rechtuit gaat over de hoefslag en dat het binnenachterbeen in het spoor van van het buitenvoorbeen loopt. Maar misschien is dat optisch bedrog en komt dat door de plaats vanwaar de foto is genomen?

Dit is Gitano hij is net 7 jaar oud, stukje voor geschiedenis is dat hij met een leeftijd van 3,5 a 4 jaar een zwaar ongeluk gehad, waar bij hij op het rechter voor been zijn voorste strekpees voor 3/4 had afgesneden en op het linker voor been een snij wond had tot op het bot, hij heeft toen een halfjaar stilgestaan en een halfjaar gerevalideerd.
dan over de foto:
klopt helemaal echter als je goed kijk plaats hij zijn binnen achterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen, dat de foto niet op de idiale plek is gemaak zou heel goed kunnen, het moeilijke met dit paar is dat hij extreem zwaar in de bespiering en erg kort in de rug is, en persoonlijk wil ik graag lengte buiging in me SB, echter met dit paard omdat hij zo kort is is het moeilijk te zien op een foto zoals deze

Citaat:
Voor de foto's van de piaffe en pesade mis ik nog de ervaring om daar een zinnig woord over te zeggen. Maar als ik ze bekijk op de manier zoals ik vroeger geleerd heb om naar een piaffe te kijken zie ik volgens mij een goede piaffe, bekken goed gekanteld, de hoek van het onderbeen van het binnenachter been en bovenbeen van het buitenvoorbeen zijn hetzelfde, paard rijst vanuit de schoft, ik kan zijn hoofd niet zien, maar hij lijkt een beetje strak achter de kaak, misschien zou daar iets meer ruimte mogen? please correct me if I'm wrong :o

de hals is ergzwaar en lijkt in de foto mischien tegen gehouden, echter kan ik je in deze zeggen dat hij en ik geen druk hebben nog in de hand of in de mond.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:08

Professor schreef:
Woodstock schreef:
Met schenkelen bedoel ik het overkruisen van de achterbenen, in dit geval tijdens het übertreten (gebruik normaal ook ubertreten ipv schenkelen :o Nja, 5 uur autorijden is niet goed voor je scherpte ;) )

Dat heet dus geen schenkelen, dat kent men in Nederland als wijken voor de eenzijdige kuit, of aan de hand.
Het is een laterale hulpengeving, wat tegenstrijdig is met de diogonale hulpen die men geeft bij SV of SB.
Overschenkelen is wel een Nederlandse uitdrukking, die staat beschreven voor het zijdelings verplaatsen van het paard.

I know, maar is het übertreten meer wijken of meer schouderbinnen op 4 sporen? Ik ben daar zelf nog niet helemaal uit, dus als je het weet ;)

Ik gebruik in principe ook een combi van hulpen.... De hulpen zijn wel diagonaal (binnenbeen, buitenhand), maar ik heb het zwaartepunt meer in de richting van de beweging (buitenkant dus). Voor mezelf heb ik dat laatste meer aan het schenkelen gekoppeld, maar of dat 'legaal' is, dat weet ik niet ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:47

Woodstock schreef:
I know, maar is het übertreten meer wijken of meer schouderbinnen op 4 sporen? Ik ben daar zelf nog niet helemaal uit, dus als je het weet ;)

Ik gebruik in principe ook een combi van hulpen.... De hulpen zijn wel diagonaal (binnenbeen, buitenhand), maar ik heb het zwaartepunt meer in de richting van de beweging (buitenkant dus). Voor mezelf heb ik dat laatste meer aan het schenkelen gekoppeld, maar of dat 'legaal' is, dat weet ik niet ;)

Übertreten, is een oefening op de geopendezijde van de grote volte.
Dit is zwaarste oefening in wijken voor de kuit, het paard moet met het binnenachterbeen duidelijk ruimer overstappen als met "normaal" wijken voor de kuit, de achterhand maakt nl een grotere volte als de voorbenen.
Het is een voorbereiding voor de diogonale hulpengeving, een voorbereiding ook op de buiging van het paard.
Men moet nl het paard op de volte houden, en dit geschied door samenwerking binnenbeen en buitenteugel, en de buitenkuit (been).
Dus feitelijk diogonale hulpen geving.
De buitenteugel bepaald het tempo, de hals en hoofd houding en de graad van afstelling van de lijn die men rijdt. De binnenteugel bepaald de stelling.
Het paard gaat op 4 sporen, en niet zo als bij SB op 3.
Bovendien is het een losmakende oefening in tegenstelling tot SB wat een verzamelde oefening is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:15

Moll schreef:
nou bij deze wat fotos's leef je uit

hier het Ubertreten:

Afbeelding

Dat is duidelijk Übertreten an der Hand.

dan schouder binnen:

Afbeelding

Hier kan men duidelijk zien dat de achterbenen dichter (smaller) bij elkaar zijn dat heb binnenachterbeen duidelijk rechtuit gaat. De buiging kan meer dus de schouder kan onder de ruiter meer naar binnengesteld worden, wat niet mogelijk is aan de hand, wel aan de langeteugel. (buiging om het binnenbeen)

http://94.100.114.53/911100001-91115000 ... _ZgE8.jpeg

Deze foto zegt mij niet veel, past niet zo in het rijtje van foto´s, men ziet een paard dat op de voorhand is, aangezien de drijvende hulp niet vanachteruit gegeven word.

dan piaffe:

http://94.100.114.9/911100001-911150000 ... _M4W-.jpeg

Jammer dat de voorhand niet meer naar binnen gebracht word, men kan het achterbeen duidelijk naar binnen zien komen, wat niet moeilijk is te verbeteren heel eenvoudig de Schouderbinnenwaarts hulpen geven en het binnenachterbeen doet deze beweging niet, men kan het mooi vergelijken met de foto van de SB waarbij dit paard duidelijk dit niet doet, en mijn kommentaar daarbij wat het tegenovergestelde is wat men hier ziet. Zelf zou ik in deze situatie de zweep dieper houden een handbreedte boven het spronggewricht.
Een hoge zweephouding heeft meestal het nadeel dat het paard de kroup (achterhand) naar boven brengt.

http://94.100.121.145/911100001-9111500 ... _6Xq5.jpeg

Hier hetzelfde beeld als hierboven, en van mij hetzelfde kommentaar, jammer dat ik hoofd en hals niet kan zien, dus de oprichting, of die relatief of absoluut is.

dan sluiten voor de pesade
http://94.100.122.131/911100001-9111500 ... _ruGY.jpeg

Probeer eens de zweep op dit moment rustig op de achterhand te leggen, dan gaat het paard nog mooier zitten, en wordt het een Levade, de techniek van het paard is er zeer geschikt voor.

en dan OMHOOG

http://94.100.114.104/911100001-9111500 ... _SZLl.jpeg

Hier eigenlijk het zelfde, u drijft het paard met de zweep te veel naar voren, inplaats om het gewicht meer naar achteren te leggen. Duidelijk te zien aan de strekking van de achterbenen.(rechtsachter is te ver naar voren gegaan)
Dus zoals in de voorbereiding de zweep dichter bij het paard.
Maar chapeau u bent in de goede richting aan het werken.

mol

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:33

dankje wel het stuk over de piaffe daar kan ik wel wat mee en zal dit zeker toepassen, ik laat hem ook wel eens piafferen in de SB vandaar, het stuk over de Pesade kan ik ook wel wat mee, en de zweephouding zeker weten, het probleem met de piaffe en het toucheren is dat hij vol uitslaat als ik hem boven de sprong toucheer, hij stopt dan ook niet meer met slaan, ik heb daar dan ook nog geen oplossing voor gevonden.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:39

Moll schreef:
dankje wel het stuk over de piaffe daar kan ik wel wat mee en zal dit zeker toepassen, ik laat hem ook wel eens piafferen in de SB vandaar, het stuk over de Pesade kan ik ook wel wat mee, en de zweephouding zeker weten, het probleem met de piaffe en het toucheren is dat hij vol uitslaat als ik hem boven de sprong toucheer, hij stopt dan ook niet meer met slaan, ik heb daar dan ook nog geen oplossing voor gevonden.

mol

Niet toucheren maar op die hoogte houden.
Dat het een "fel" reagerend paard is kan men zien aan uw houding en zweephouding.
Paarden die toucheren niet toelaten, daar gebruik ik meestal een witte toucheerzweep, waarmee ik dan alleen hoef aan te geven, misschien ook een oplossing voor u.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:05

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Niet toucheren maar op die hoogte houden.
Dat het een "fel" reagerend paard is kan men zien aan uw houding en zweephouding.
Paarden die toucheren niet toelaten, daar gebruik ik meestal een witte toucheerzweep, waarmee ik dan alleen hoef aan te geven, misschien ook een oplossing voor u.

zal het zeker proberen, dank u, nu nog op zoek naar een goede toucheerzweep want hier in de omgeving of internet kwa Nederland, is echt niks te vinden, maar dank voor uw uitleg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:46

ik begrijp de link rechtrichten en de laatste berichten niet echt.
het topic gaat toch over rechtrichten specifiek? toch niet over aan de hand in het bijzonder?

mol, ik ga geen tips geven betreffende jou uitgevoerde oefeningen, simpelweg omdat ik het paard nog veel te jong vind deze zware oefeningen uit te voeren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:45

Refagreni schreef:
Nee, want gangenpaarden zijn verboden in haar lessen.

Mindfields schreef:
WAAAAT???? Noujaaa zeg daar zakt me de broek werkelijk van af. Een paard is een paard en elk paard heeft recht op hulp. Dat valt me tegen van haar.

Refagreni schreef:
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Ieder klassiek georienteerde instructeur heeft er geen moeite mee.
Het schijnt niet verenigbaar te zijn met haar principes.

Ik kom even uit de meeleesmodus. Ik volg dit topic n.l. omdat ik zelf volgens de (door velen bekritiseerde) methode van Antoine de Bodt les krijg waarbij het rechtrichten centraal staat op een niet geheel gangbare manier.
Voor Frío werkt deze manier van rijden erg goed. Hij is van een door zijn scheefheid afgekeurd en gespannen paard dat niet in de rechter galop kon aanspringen verandert in een behoorlijk recht en ontspannen paard verandert dat eigenlijk altijd voor mij wil lopen.

Van mijn instructrice begreep ik dat het rechtrichten van gangenpaarden hun speciale gangen om zeep kunnen helpen. Ik heb Antoine ook horen bevestigen dat een IJslander door het rechtrichten geen tölt meer kon laten zien.
Antoine verbiedt het dus niet, maar raadt het wel af als je de specifieke gangen wilt behouden voor je paard.
Mogelijk dat dit dus er mee heeft te maken dat Anja gangenpaarden weert uit haar lessen.

Ik kruip weer terug in mijn meeleesmodus ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:11

klopt wat je zegt Brankaz

mijn ervaring met een ijslander was ook zo...
aan diegene van een gangenpaard idd de keuze , of de telgang erin houden of dressuurmatig aan de gang en uiteindelijk de telgang en tolt aan de kant zetten.

je ziet dit in de honden ook. dat sommige telgangen....veelal hangt men dit bij de wolf bv ook aan het sparen van de krachten op lange afstanden...
ik neem aan dat dit door gangenpaarden hetzelfde geld.
Zwartje , mijn pre , deed het ook toen ik hem kreeg. Logischerwijs om zijn krachten, die hij nauwelijks nog had, te sparen en zijn lichaam niet tekort te doen.
nu hij sterker wordt en ik hem dresuurmatig train, is er geen sprake meer van telgang.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:57

nombrado schreef:
ik begrijp de link rechtrichten en de laatste berichten niet echt.
het topic gaat toch over rechtrichten specifiek? toch niet over aan de hand in het bijzonder?

mol, ik ga geen tips geven betreffende jou uitgevoerde oefeningen, simpelweg omdat ik het paard nog veel te jong vind deze zware oefeningen uit te voeren.

De oefeningen die dit paard aan de hand doet, zijn niet te zwaar, en nog lang niet volmaakt.
Wanneer u niet begrijpt wat de foto´s laten zien, dan is dat jammer, men kan er veel uit opmaken, bv dat SB en Schoudervoor reuze goede oefeningen en dat men daardoor in een Piaffe juist het achterbeen beter onder de massa kan houden.
Een paard dient tijdens het rijden zijn hele leven lang met de voorhand op de achterhand gericht zijn.
Dus rechtgericht zijn, zonder rechtrichten is er geen volmaakte zijgang, verzameling mogelijk, en kan het paard nooit Durchlässig(légèreté) zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:18

Professor schreef:
De oefeningen die dit paard aan de hand doet, zijn niet te zwaar, en nog lang niet volmaakt.
Wanneer u niet begrijpt wat de foto´s laten zien, dan is dat jammer, men kan er veel uit opmaken, bv dat SB en Schoudervoor reuze goede oefeningen en dat men daardoor in een Piaffe juist het achterbeen beter onder de massa kan houden.
Een paard dient tijdens het rijden zijn hele leven lang met de voorhand op de achterhand gericht zijn.
Dus rechtgericht zijn, zonder rechtrichten is er geen volmaakte zijgang, verzameling mogelijk, en kan het paard nooit Durchlässig(légèreté) zijn.

daar denken ze op de spaanse rijschool in wenen anders over ;)
over de leeftijd van het paard.
zelf zie ik een oefening als schenkelen of schouder binnen geen oefening om een paard recht te maken of krijgen.
als een paard op 1 rechte lijn lopen niet recht is, zal er geen goed uitgevoerde sb sv of piaffe kunnen worden uitgevoerd.
eerst paard recht.., dan pas zijwaartse oefeningen, en kan het paard deze ook op de juiste manier uitvoeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:47

nombrado schreef:
zelf zie ik een oefening als schenkelen of schouder binnen geen oefening om een paard recht te maken of krijgen.
als een paard op 1 rechte lijn lopen niet recht is, zal er geen goed uitgevoerde sb sv of piaffe kunnen worden uitgevoerd.
eerst paard recht.., dan pas zijwaartse oefeningen, en kan het paard deze ook op de juiste manier uitvoeren.

Schenkelen kennen ze in Wien ook niet, en hier ook niet, deze oefening bestaat niet.
En wat u schrijft over op 1 rechte lijn lopen zeggen zij daar ook niet, een paard gaat en loopt niet in der Spanische Reitschule, dat doen ze op de weide.
Liniair is geen 1 zoogdier, zelfs de mens niet, dat krijgt men alleen door training.
Wat ik geschreven heb komt uit de Weense School, daarom vind ik het frapant dat u dat niet wist.
Dat over het rechtrichten van het paard, is zuiver de Weense School.
Schenkelen niet een oefening te minste niet bij het rijden of werken met paarden, het woord bestaat niet.
Overschenkelen wel, maar is een geheel iets anders en dient voor het zijwaarts plaatsen van een paard.
Leest u dat alles nog maar eens heel zorgvuldig na.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:40

Professor schreef:
nombrado schreef:

Schenkelen kennen ze in Wien ook niet, en hier ook niet, deze oefening bestaat niet.
En wat u schrijft over op 1 rechte lijn lopen zeggen zij daar ook niet, een paard gaat en loopt niet in der Spanische Reitschule, dat doen ze op de weide.
Liniair is geen 1 zoogdier, zelfs de mens niet, dat krijgt men alleen door training.
Wat ik geschreven heb komt uit de Weense School, daarom vind ik het frapant dat u dat niet wist.
Dat over het rechtrichten van het paard, is zuiver de Weense School.
Schenkelen niet een oefening te minste niet bij het rijden of werken met paarden, het woord bestaat niet.
Overschenkelen wel, maar is een geheel iets anders en dient voor het zijwaarts plaatsen van een paard.
Leest u dat alles nog maar eens heel zorgvuldig na.

:n :n
ik denk naast de weense school, nog wel meer oude meesters...
maar ik verwees naar wenen vanwege de leeftijd ve paard.
waar het om gaat is, wat gebeurd er precies bij een paard die sb of andere zijgangen beoefend, wanneer het paard nog niet recht gericht is. En dan heb ik het puur over het lichamelijk en spieropbouwend proces.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:49

Piaffe en daar door pesade of levade zijn erg goede maatstaven om te controleren of het paard recht gericht is, een Arthur kottas of een Andreas Hausberger of een richard hinrichs ik noem maar even wat namen waaronder dus ook wenen, geven zelf aan dat je moet werken met wat het paard aanbied.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:53

Moll schreef:
Piaffe en daar door pesade of levade zijn erg goede maatstaven om te controleren of het paard recht gericht is, een Arthur kottas of een Andreas Hausberger of een richard hinrichs ik noem maar even wat namen waaronder dus ook wenen, geven zelf aan dat je moet werken met wat het paard aanbied.

mol

Juist wat het paard aanbied.
Maar Moll velen voelen dit helaas niet aan, of weten helaas niet dat u met uw paard niet tot het oneindige dit oefend, maar tevreden bent met een nog niet perfekte uitvoering.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:00

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Juist wat het paard aanbied.
Maar Moll velen voelen dit helaas niet aan, of weten helaas niet dat u met uw paard niet tot het oneindige dit oefend, maar tevreden bent met een nog niet perfekte uitvoering.

geheel corect het is dan zeker geen dagelijkse kost om dit tot uitvoering te brengen zelfs als het paard zelf wil....

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:03

Geraderichten macht mann auf Gebogene linie und Biegen macht mann auf gerade linie. Oftewel rechtrichten doe je op de volte en buigen doe je op de rechte lijn. Juist SB/uebertreten etc etc zijn verzamelende en rechtrichtende oefeningen omdat je steeds weer het achterbeen onder de massa plaatst waardoor dat sterker wordt waardoor het paard zichzelf steeds beter en rechter kan dragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:56

Mindfields schreef:
Geraderichten macht mann auf Gebogene linie und Biegen macht mann auf gerade linie. Oftewel rechtrichten doe je op de volte en buigen doe je op de rechte lijn. Juist SB/uebertreten etc etc zijn verzamelende en rechtrichtende oefeningen omdat je steeds weer het achterbeen onder de massa plaatst waardoor dat sterker wordt waardoor het paard zichzelf steeds beter en rechter kan dragen.

kan je me uitleggen hoe je buigt op een rechte lijn? en wat daar het doel van is?

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:19

Euhm....SB, travers, renvers, appuyeren, zomaar wat dingetjes die je op een rechte lijn uitvoert(of op een diagonaal), inbuigen etc. Het doel daarvan is gymnastiseren, en gymnastiseren aan beide kanten leidt tot uiteindelijk een rechtgericht paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:48

nombrado schreef:
.
waar het om gaat is, wat gebeurd er precies bij een paard die sb of andere zijgangen beoefend, wanneer het paard nog niet recht gericht is. En dan heb ik het puur over het lichamelijk en spieropbouwend proces.

even een citaat: deze les is voor de voortgezette ontikkeling van de buigzaamheid van het paard net zo belangrijk als het Schoudervoor en de rechtrichting voor de eerste ontwikkeling in de buigingen en wendingen op een hoefslag. Daarbij wordt, zoals we reeds weten, met rechtrichten niet bedoeld dat het paard ongebogen rechtuitloopt, maar dat de achterhand op juiste wijze ten opzichte van de voorhand is gericht en vica versa. Het schouderbinnenwaards is infeite de vergrotende trap van het schouder voor, en vormt zodoende voor de eerste fase de wezelijke kern van de dresuur.

Dhr Steinbrecht.

De schouderbinnenwaarts is vooral van grote waarde
omdat het tegengas geeft aan de natuurlijke scheefheid en de oefening
het paard linksom en rechtsom even soepel maakt.

academische rijkunst.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:01

hihi, dan werk ik andersom 8-)
ik zorg eerst dat een paard recht spoort, loopt, (of in een volte of op rechte lijn) met het bekken kaarsrecht...., vandaaruit kan je elke oefening moeiteloos uitvoeren
schouderbinnen, renvers, travers, appyement alles...

mijn ervaring is, ook van menselijk oogpunt gezien, is dat je vanuit je middelpunt altijd moet kunnen werken, ook als mens kan je alleen recht worden als je ook daadwerkelijk recht beweegt
daar heeft een overstappen bij ons geen invloed op het rechtworden van het mensen lichaam.
als je vanuit je centrum loopt en recht bent...kan alles moeiteloos vanuit het middelpunt worden uitgevoerd.
zo werk ik ook met een paard.
eerst de basis is recht, vanuit het bekken recht..., daarin kan je met je zit inwerken op het rechtmaken van je paard (vanuit ontspanning) als dat voor elkaar is, kan je pas meer gaan verzamelen en oprichten en zijgangen oefenen.
bij het oprichten verkort je de spieren, waardoor een nog scheefheid bij je paard zal resulteren bij scheve spierontwikkeling. (vergelijk het met een turner )
een turner zal altijd eerst balans, en rechtheid moeten hebben om evenwicht te behouden in de oefeningen. vandaaruit maakt hij de spieren krachtig en lenig.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:11

nombrado schreef:
hihi, dan werk ik andersom 8-)
ik zorg eerst dat een paard recht spoort, loopt, (of in een volte of op rechte lijn) met het bekken kaarsrecht...., vandaaruit kan je elke oefening moeiteloos uitvoeren
schouderbinnen, renvers, travers, appyement alles...

mijn ervaring is, ook van menselijk oogpunt gezien, is dat je vanuit je middelpunt altijd moet kunnen werken, ook als mens kan je alleen recht worden als je ook daadwerkelijk recht beweegt
daar heeft een overstappen bij ons geen invloed op het rechtworden van het mensen lichaam.
als je vanuit je centrum loopt en recht bent...kan alles moeiteloos vanuit het middelpunt worden uitgevoerd.
zo werk ik ook met een paard.
eerst de basis is recht, vanuit het bekken recht..., daarin kan je met je zit inwerken op het rechtmaken van je paard (vanuit ontspanning) als dat voor elkaar is, kan je pas meer gaan verzamelen en oprichten en zijgangen oefenen.
bij het oprichten verkort je de spieren, waardoor een nog scheefheid bij je paard zal resulteren bij scheve spierontwikkeling. (vergelijk het met een turner )
een turner zal altijd eerst balans, en rechtheid moeten hebben om evenwicht te behouden in de oefeningen. vandaaruit maakt hij de spieren krachtig en lenig.

van wie heb je deze wijsheid mee gekregen?
welke opleiding is er genoten tot het opleiden en begeleiden van paard en ruiter, wie is jou instructie?
want ik kan hier helemaal uit op maken dat je niet klassiek bent onderlegd, nog iets wat uit die kant komt, hoe kom je dan er ook op dat wenen het anders doet? echt ik zit hier met de grootste verbazing jou berichten te lezen.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:20

Grappig Nombrado, hoewel je vaak het tegenovergestelde schrijft van wat ik doe, kan ik me wel vaak vinden in wat je schrijft :+

Toevallig heb ik afgelopen week erg gehamerd op gewoon 'perfecte' simpele voltes. Het resultaat was verbluffend. Vervolgens heb ik schouderbinnen, travers, schouderbuiten en renvers gebruikt. Het viel me op dat deze oefeningen veel makkelijker gingen, maar ook dat ze nóg meer toevoegden aan het trainingseffect.

Ik kan me er dus zeker in vinden dat door correcte voltes en rechte lijnen, je eerst je paard recht moet maken, om te voorkomen dat de ongelijke spierspanning in de verzamelde oefeningen het paard scheef trekt.

Anderzijds, als je die oefeningen juist gebruikt om de scheefheid 'tegen te werken', werken ze wel weer rechtrichtend, hoewel je die 'foutjes' ook op rechte lijnen weg zou kunnen werken. Een oefening vraagt meer aanspanning, je kunt dus meer trainingseffect in 1x bereiken, maar ook juíst het tegenovergestelde als je de oefeningen verkeerd inzet, maakt niet uit welke!

Ik denk ook dat daar de clue zit, als je kunt voelen wat er gebeurt en kunt beredeneren waarom je bepaalde oefeningen kunt gebruiken en hoe, dan zijn ze heel waardevol. Het maakt dan niet uit of je als oefeningen rechte lijnen, voltes of schouderbinnenwaartsen gebruikt, maar je moet eerst leren om te voelen hoe je paard beweegt op rechte lijnen/voltes. Vervolgens welke hulpen je kunt geven om dit te verhelpen, en vervolgens weer voelen of het gewenste doel bereikt wordt. Dat tesamen is de hele clue in het rechtrichten!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 27-03-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt