Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:13

FCSA schreef:
Picasso schreef:
Jenny, ik zie niet zo goed wat de anderen zien aan de hand van deze fotootjes.... Hij lijkt mij lekker ontspannen en vwnw. Ik kan niet zien dat hij onregelmatig loopt op de plaatjes... hoe zien jullie dat op deze foto's? Of heb ik een filmpje gemist?

Er stond eerst een filmpje bij idd waarop hij wat onregelmatig oogt.

Oh vandaar. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:18

Picasso schreef:
Simpelman: hoe kom jij toch steeds aan blokken van '6 weken'? Geen kritiek, maar nieuwsgierigheid. Waar komt dat vandaan? Ga je dan juist niet een soort van automatisch/(on)bewust afdwingen omdat het in die periode móet gaan verbeteren? Is het niet beter om niet in tijd te denken? Gewoon dingen die ik me afvraag.

Er wordt niets onbewust afgedwongen.
(heel) Veel mensen zijn ongeduldig, blokken 6 weken is een goed werkend ritme om in te werken.
Ook voor spierontwikkeling is dit een goed werkend tempo om je te beheersen en te vermijden te snel te gaan.
Bijvoorbeeld: 6 Weken 2X per dag 15 X opdrukken, dan 6 weken 20X.
Wanneer je regelmatig onder het vermogen van je paard traint dan ga je het snelst vooruit op de lange termijn.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:24

Oji, het springgewricht is bij mensen de hak. De broekspier zou je dus kuit kunnen noemen, al vind ik dat wat verwarrend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:26

Met de "kuit"spier bedoel ik het deel onder de knie.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-02-16 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:27

Ach so, maar ik dacht andersom: 6 weken is voor mij niet zo een lange tijd dus dacht juist dat die blokken vrij kort zouden zijn om e.e.a. te verbeteren. Hangt er natuurlijk vanaf wat het is dat verbeterd worden moet... Mijn gevoel zegt: tijd loslaten en rustig doorgaan: 2 stappen vooruit, 1 terug... of hoe het dan ook gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:36

Het is geen gefixeerde termijn.
Het is een ritme van werken.
Ik ga dus niet zo snel als dat het paard aanbiedt, ik houd mijn eigen rustige ritme aan, ik neem bijvoorbeeld 6 weken voor de periode naar het zadelmak maken, zes weken voor het gewennen onder het zadel, zes weken wandelen buiten onder het zadel, zes weken mét een drafje, 6 weken het begin van het hals strekken, enz..
Is dat te snel voor een bepaald paard dan doen we het langzamer, maar ik ga niet sneller.
Ik maak iedere 6 weken even de balans op, wat is bevestigd, wat niet, daar gaan we dan eerst verder naar kijken.

Ik leg er de nadruk op omdat, en dat zie je ook op dit topic, veel mensen beginne met hals strekken en dan na 3 weken vragen waarom het nog niet heel ge-oed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:38

Simpelman schreef:
Het is geen gefixeerde termijn.
Het is een ritme van werken.
Ik ga dus niet zo snel als dat het paard aanbiedt, ik houd mijn eigen rustige ritme aan, ik neem bijvoorbeeld 6 weken voor de periode naar het zadelmak maken, zes weken voor het gewennen onder het zadel, zes weken wandelen buiten onder het zadel, zes weken mét een drafje, 6 weken het begin van het hals strekken, enz..
Is dat te snel voor een bepaald paard dan doen we het langzamer, maar ik ga niet sneller.
Ik maak iedere 6 weken even de balans op, wat is bevestigd, wat niet, daar gaan we dan eerst verder naar kijken.

Ik leg er de nadruk op omdat, en dat zie je ook op dit topic, veel mensen beginne met hals strekken en dan na 3 weken vragen waarom het nog niet heel ge-oed gaat.

Duidelijk, dank.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:51

Maat dat is toch verwarrend simpelman, de knie zit aan voorkant bovenaan achterbeen en een kuit zit aan de achterkant..het lijkt me beter dat je de lichaamsdelen benoemt zoals ze heten bij t paard..
Dus heb je t over dijbeen- daar zitten spieren of kuitbeen- haast geen spier( wat aanhechtingen) en merendeel pees
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 26-02-16 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:54

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:30

De broekspier dus. Beter dan ook gewoon zo noemen.

Simpelman, je zegt enerzijds dat het geen gefixeerde termijn is maar tegelijkertijd maak je het nooit korter.
Dat vind ik ook niet logisch. Als je een paard hebt dat een zadel gewoon niet spannend vind dan ben je hem alleen maar aan het vervelen als de dan 6 weken gaat wennen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:35

Er is veel meer te doen dan het zadel.
De periode NAAR het zadelmak maken.
Aan een halster meelopen op EIGEN benen, achter mij blijven, halt houden op stem/lichaamstaal/halstertouw, in stap aangaan op stem/ lichaamstaal/halstertouw, aan een bit in de mond wennen, vast staan, door een deur gaan NA mij, enzovoorts, longeren.....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:36

Sizzle schreef:
De broekspier dus. Beter dan ook gewoon zo noemen.

OK
De lage broekspier?
Van achteren bezien wordt die steeds gevulder, het lijkt dan of de bespiering naar beneden "vierkant" wordt.
" " :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-02-16 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:36

Niet logisch, wel begrijpelijk denk ik: zo voorkom je het risico van overvragen als paard alles makkelijk aanneemt en doet. Ik ben ook niet zo van termijnen, volg mijn gevoel... soms pakt dat goed uit en soms niet. Het is ook zo afhankelijk van wat het 'probleem' is of hoe het paard is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:40

Onze paarden zijn geselecteerde fokproducten, gemakkelijk in de omgang, goedleers, atletisch, het gevraagde werk valt ze licht, maar in de eerste drie jaren na de aanvang zijn het zich ontwikkelende pubertjes.
Dit is een valkuil, vooral in het begin gaan we gemakkelijk veel te snel, mentaal en lichamelijk, daar betalen we later weer voor.

Die 6 weken gaan ook twee kanten op, niet te snel én niet te snel iets verwachten.....

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:42

Ik volg ook mijn gevoel. Maar als iets goed gaat, vind ik het wel belangrijk om dat eerst te bevestigen.
En daarna pas door naar de volgende stap. Het is zonde om dat over te slaan, omdat de kans dan groter wordt dat je weer drie stappen terug moet doen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:42

Ik haak even in op de 6 weken termijn.
Ik denk dat dat voor mij wel een goede is. Ik ben namelijk zo'n ruiter die veel te snel wil. En voorheen kon dat ook. Want mijn paard pakte alles super goed op. Maar nu hij een dagje ouder wordt, kan dat gewoon niet meer. En daar lijk ik niet aan te kunnen wennen. Dus als ik in termijnen ga denken, geeft dat voor mij misschien wat meer rust. Ik ga het eens proberen.

Vandaag nog les. En daarna heeft Kilian een week vakantie.
Het is koud, wat al niet zo prettig is voor de gewrichten. De bermen zijn hier doorweekt. Waardoor ik alleen in de bak kan rijden = niet zo ons ding.
Hij lijkt vermoeid. We begonnen het voorwaarts net onder controle te krijgen. Maar nu wil dat helemaal niet meer. Ik ben bang dat ik hem iets overvraagd heb. En denk dat ik wat vaker vakantie in ga lassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:46

Simpelman schreef:
Onze paarden zijn geselecteerde fokproducten, gemakkelijk in de omgang, goedleers, atletisch, het gevraagde werk valt ze licht, maar in de eerste drie jaren na de aanvang zijn het zich ontwikkelende pubertjes.
Dit is een valkuil, vooral in het begin gaan we gemakkelijk veel te snel, mentaal en lichamelijk, daar betalen we later weer voor.

Die 6 weken gaan ook twee kanten op, niet te snel én niet te snel iets verwachten.....

Kan me hier wel in vinden en dan met name over het lichamelijke aspect als ze jong zijn. Als ze het werk als licht ervaren is het zo makkelijk om ze te overvragen. Dan kom je later de problemen tegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:49

Ik denk dat we elkaar dan niet volledig begrijpen Simpelman.
Dan ben je dus niet 6 weken specifiek 1 ding aan het doen vanuit mijn ogen.

Als ik een koele kikker heb zoals Vanessa dan ga ik niet eindeloos iets doen wat ze na 10 minuten al prima vind. Reed na 6x zitten al alleen de eerste keer richting het bos en dat heeft haar nooit gestressed. Friet heeft daar haast 2 jaar voor nodig gehad om alleen van huis te durven. Maar dan ben je uiteraard ondertussen met andere zaken al veel verder. Die springt inmiddels een parcours na 3x oefenen, dat zal Vanessa haar hele leven niet kunnen al zou je nog zo je best doen.

Té snel gaan moet uiteraard ook niet, maar je kunt sommige dingen ook te saai maken voor een paard.
Echt overvragen zal bij mij waarschijnlijk ook niet snel gebeuren want daarvoor rij ik gewoon niet goed en vaak genoeg. Er zijn denk ik onder de amateur recreatieve ruiters maar weinig mensen die echt te snel gaan omdat ze niet die handigheid en tijd hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:51

Ik was idd in de war. Het was laat gisteravond. 8)7

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:52

helemaal als je bedenkt dat paarden rond 5 jaar pas de groeischijven sluiten in de benen. tussen de 6 en 8 jaar pas in de nek en rug. vanaf die leeftijd is ene paard pas geschikt om gewicht te dragen. dus helemaal als ze jong zijn moet je rustig aan doen.

ik kan me wel vinden in de 6 weken. mijn pleased ontzettend en zal alles doen om maar aan mijn vraag te voldoen. her gevaar hiervan is dat als hij het niet aan kan in de stress schiet en over zijn max heen gaat. ook met het straffen/belonen is hij heel gevoelig (ondanks zijn formaat) dus denken is tijds periodes is voor ons een goed idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:52

Ik dacht meteen aan de PAVO cup en jonge paarden-competities toen ik overvragen in mijn hoofd had. Het zal voor de gemiddelde recreatieruiter inderdaad niet op gaan denk ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:53

DarkoFoitzik schreef:
helemaal als je bedenkt dat paarden rond 5 jaar pas de groeischijven sluiten in de benen. tussen de 6 en 8 jaar pas in de nek en rug. vanaf die leeftijd is ene paard pas geschikt om gewicht te dragen. dus helemaal als ze jong zijn moet je rustig aan doen.

ik kan me wel vinden in de 6 weken. mijn pleased ontzettend en zal alles doen om maar aan mijn vraag te voldoen. her gevaar hiervan is dat als hij het niet aan kan in de stress schiet en over zijn max heen gaat. ook met het straffen/belonen is hij heel gevoelig (ondanks zijn formaat) dus denken is tijds periodes is voor ons een goed idee

Ik wil mij niet vastzetten op 6 weken, maar begrijp nu wat Simpelman ermee bedoeld heeft. Soms gaan dingen sneller en soms heb je langer nodig....

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:00

het is inderdaad niet statisch 6 weken maar als je dat aanhoud kun je daarmee varieren. het helpt je ook in het ontleden van een oefening. zoals simpelman net zegt, er gaat heel wat vooraf aan het zadelmak maken. je gaat geen 6 weken spenderen aan het leren van stilstaan of mee lopen etc. dit hoort bij het zadel mak maken. dus er zijn zomaar 2 a 3 weken voorbij voordat er uberhaupt een zadel aan te pas komt, lijkt mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:06

Op die manier zoals jij het uitlegt kom je dan wel aan 6 weken waarschijnlijk ja.

Ik begreep het eerst echt als: 6 weken bezig zijn met wennen aan het zadel, dat leek mij wat overdreven. De meeste paarden snappen na 3x wel dat het ding niet bijt.
Idem met 6 weken stappen. Waarom geforceert zo lang stappen als een paard sneller tot rust komt in een rustig drafje. Sterker nog, stap is fysiek zwaarder helemaal als het berg op gaat.

Maar dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:10

Grappig, ik had bij dit verhaal juist het aanleren van oefeningen in mijn hoofd, aanleuningsproblemen etc. Zit weer op een heel andere golflengte... :o?