Horseware schreef:Ik zit op dit moment erg te dubben welke kant ik op zal gaan. Ik twijfel tussen 3 manieren van rijden die totaal verschillend zijn:
3. De manier van mijn cr instructrice
Voordelen:
- veel aandacht voor de absolute basis tot in detail (paard leert zelfs in stilstand niet net iets meer op de ene schouder te leunen dan op de andere)
- zeer paardvriendelijk
- veel aandacht voor recht richten/recht stellen en constant precies gelijke druk op beide teugels (meer dan instructeur)
- veel aandacht voor mijn houding en zit
- veel aandacht op het niets doen tenzij nodig
Nadelen:
- omdat je niets mag helpen, paard het echt zelf moet leren en je weinig steun aan je paard mag geven loop hij 90% van de tijd niet nageeflijk en met te holle rug
ALS het me lukt om hem op te leiden op de manier van de cr instructrice krijg ik een paard dat volledig op eigen benen loop, zelf gaat meedenken en alleen maar nageeflijk loopt omdat hij recht is en het zelf opzoekt. Ik weet alleen niet hoe lang dit zou duren en OF het me überhaupt gaat lukken. Hij wordt perfect opgeleid, maar vind het moeilijk om hem een groot deel van de tijd als een manegepaard door de bak te zien gaan (dit zou wel snel moeten verbeteren; dit was pas les 2 en de 1e les lag de aandacht alleen bij mijn zit).
Ik heb ook les van verschillende instructeurs. De ene is meer voor de basis en de andere juist meer van probeer eens een stapje verder.
De derde instructeur klinkt voor mij het beste, dit is de manier waarop ik ook rijd en les geef, dus misschien ben ik een beetje biased
Je cr-instructeur was Elke Wiss toch?
Ik denk dat het prima is om in eerste instantie je paard te helpen met zoeken naar het juiste antwoord, maar daarna moet je het zo gaan doen, dat je paard het zo veel mogelijk zelf gaat doen. Als je weinig hulpen meer nodig hebt voor de basisvoorwaarden, dan kan je (naar mijn idee) pas verder naar de moeilijkere oefeningen.
Ik denk zelf dat je het meeste wat je bij Will Faeber kan halen, wel onder de knie hebt. Er is ook geen instructie die je verder kan helpen.
Je tweede instructeur klinkt als iemand waarbij je mooi uit je comfort-zone gehaald wordt, je kan alleen zelf weten of je daar klaar voor bent.