Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:09

Horseware schreef:
Ik heb nog steeds geen methode gevonden die ik 100% wil volgen. Ik denk ook niet dat ik die tegen ga komen. Ik zie in alle 3 deze methodes positieve en minder positieve dingen. Ik sta wel achter alle 3; voor alle 3 valt wat te zeggen. Liefst zou ik 1 methode volledig volgen. Dat lijkt me het makkelijkst en voor m'n paard het duidelijkst. In het begin wist ik ook precies waar ik mee wilde starten: de stretch. Ik ben nog steeds blij dat ik daarmee begonnen ben. Het geeft een hele fijne basis. Maar hoe nu verder? Dat vind ik moeilijk.

Haha ja een ruin kan makkelijk zijn :D Nu is Timo wel heel makkelijk hoor; Manolito is een stuk lastiger. Mijn cr instructrice noemt Timo niet voor niets "poppetje" omdat hij alles altijd zo picture perfect doet :+

Misschien weet Simpelman iemand of misschien kan hij zelf jou lesgeven evt via video of zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:41

Horseware schreef:
Sizzle schreef:
Waarim niet gewoon van alles het beste eruit pikken ?

Dat probeer ik nu ook maar is bij tegenstrijdigheden niet te doen

Meer op gevoel doen, probeer voor jezelf te bepalen wat je fijn vindt werken voor jou en Timo bij tegenstrijdigheden, en daar komt vooral gevoel bij kijken. Van teveel erover nadenken loop je op een gegeven moment ook vast.

Daarnaast zijn er natuurlijk meer dan 3 ''methodes'', in welke provincie zit je ook alweer? Misschien dat meer mensen dan nog een idee hebben van instructie in jouw omgeving?

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:14

Lastig Horseware, been there done that (bij wijze van) ik heb afscheid genomen van mijn lesgeefster waar ik al 9 jaar bij lestte en ben dan op mijn eigen benen bezig geweest met de stretch, helaas mistte wij de schakels balans en voorwaarts, dus daar heb ik nu de perfecte lesgeefster voor gevonden. Maar wij weten beide dat ik geen jaren bij haar blijf. Buiten haar heb ik sinds een jaar ook een Hollandse lesgeefster die eens om de 4-5 weken komt, met haar zijn we compleet andere dingen bezig die ook voor mijn paard helpen. De juiste balans zoeken is de boodschap. :j

Het is geen zonde om verder te gaan, je lesgever heeft ook gezien dat je gegroeid bent, dat je visie is veranderd. Het zou alleen maar meer frustratie voor beide zijn als je beide niet 100% voor de les gaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:03

Horseware, heb je deze nadelen ook besproken met je instructeurs? Als jij het belangrijk vind dat Timo niet achter de loodlijn komt dan kan je dat toch aangeven bij je instructeur dat je wil dat daar op gelet wordt en als je de oefeningen wat te zwaar vindt dan geef je dat aan en vraag je of hij het iets simpeler kan maken. Net als dat je tegen je CR instructrice kan aangeven dat je het onprettig vind dat je paard te lang met holle rug loopt. Je weet namelijk prima wat je daar aan kan doen. Een instructeur kan ook beetje meegroeien/bewegen met de lesklant zeker als je zoals jij daar goede argumenten voor hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:13

Persoonlijk zou ik me niet zo op die LL focussen, maar op een goede verbinding van achter naar voren. Als je hand zacht is en je hem dus niet in de krul trekt, zoekt hij die LL vanzelf weer op en worden die stukjes naarmate hij meer kracht ontwikkelt vanzelf langer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:24

@Horseware,
De waarheid ligt in het midden. (dat gaat je dus lekker helpen...)

CR instructeurs helpen je je gevoel te verdiepen, meer inzicht te krijgen in je hulpen, je evenwicht, de zelfwerkzaamheid van je paard, dat wat je kunt bereiken met zachtheid en stilte.
Ze kunne over het algemeen niet paardrijden.....

Will Faerber biedt geen complete klassieke structuur aan, hij besteedt te wenig aandacht aan de waarde van het voorwaarts en het recht richten. (dit voor zover ik op zijn video's mag af gaan)
Stretchen en verzamelen, er zitten nog wat hoofdstukken tussen deze twee.

Veel "gewone" instructeurs besteden veel te weinig aandacht aan de ontspanning en de aanleuning maar laten zich verleiden tot krulrijden.

Neem zélf de verantwoording over de africhting en zoek hulp op punten waar je moeite mee hebt.
Zoek dan de persoon die je daar op een passende manier mee verder helpt en neeem daar wat lessen van.
Dat vraagt van jou dat je zelf op let en zelf je beslissingen neemt, i.p.v. je over te geven aan de kennis en de domheid van een persoon.
Nobody is perfect.

;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:48

Lastig Horseware. Maar ik denk dat er geen methode bestaat die 100% aan je wensen voldoet. Ik geloof ook niet dat er een methode is die 100% werkt. En wat is een methode? Probeer de stukken te pakken waar jij en Timo wat aan hebben en maak je eigen methode. Ik denk dat de meeste dat hier doen.

En zou je bij je huidige instructrice niet kunnen aangeven dat jij het belangrijk vind dat ze aandacht geeft aan het achter de LL komen en dat het iets rustiger aan wilt doen. Jij kent Timo en je voelt wel aan of het voor hem te snel gaat. De perfecte instructrice bestaat niet. Ik geef zelf voor een les wel eens aan als ik wil dat ze op iets specifieks moet letten of dat ik iets specifieks wil oefenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:15

damian23 schreef:
Lastig Horseware. Maar ik denk dat er geen methode bestaat die 100% aan je wensen voldoet. Ik geloof ook niet dat er een methode is die 100% werkt. En wat is een methode? Probeer de stukken te pakken waar jij en Timo wat aan hebben en maak je eigen methode. Ik denk dat de meeste dat hier doen.

En zou je bij je huidige instructrice niet kunnen aangeven dat jij het belangrijk vind dat ze aandacht geeft aan het achter de LL komen en dat het iets rustiger aan wilt doen. Jij kent Timo en je voelt wel aan of het voor hem te snel gaat. De perfecte instructrice bestaat niet. Ik geef zelf voor een les wel eens aan als ik wil dat ze op iets specifieks moet letten of dat ik iets specifieks wil oefenen.

Ik denk, Horsware, dat je door een beetje te zijn gaan "shoppen" onder die methodes beter bent gaan zien wat voor jou werkt en wat niet.
Persoonlijk heb ik niks met "methodes" maar is er alleen goed of slecht rijden en dito instructie.
De juiste instructie bestaat echt wel; je moet die alleen nog zien te vinden. Met de "bagage" die je nu hebt lukt dat denk ik wel. Het is ook helemaal niet erg om eens van instructie te wisselen; soms moeten kwartjes ook eens anders vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:16

damian23 schreef:

Ik ben het hier mee eens en ik vind jou zelf een kundig ruiter genoeg om zelf te bepalen wat werkt en wat niet. Daarnaast: jij kent je paarden door en door en weet zo ondertussen wel wat wel en niet werkt.

Voor mezelf vind ik het weleens moeilijk: ben opgegroeid met: luisteren naar de leraar en doen wat je opgedragen wordt... En daar zaten echt goede leermeesters bij (heb echt leren zitten oa, dmv heel veel zonder beugels rijden/voelen en een drillmaster ~~}> in het midden) , maar later ook de mindere en daar was ik door mijn instelling (ik mag niet tegenspreken) toen niet tegen opgewassen.... Nu leer ik meer voor mezelf te denken en ben een stuk kritischer geworden naar wat ik wil en wat ik denk dat goed is. Of dat altijd het juiste is weet ik niet, maar ga op mijn gevoel af en krijg antwoord van de paardjes.... Val toch vaak terug op de duitse klassieke manier en dat bevalt mij het best... Daarnaast leer ik hier nog steeds heel veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:17

Horseware schreef:
Ik zit op dit moment erg te dubben welke kant ik op zal gaan. Ik twijfel tussen 3 manieren van rijden die totaal verschillend zijn:

3. De manier van mijn cr instructrice
Voordelen:
- veel aandacht voor de absolute basis tot in detail (paard leert zelfs in stilstand niet net iets meer op de ene schouder te leunen dan op de andere)
- zeer paardvriendelijk
- veel aandacht voor recht richten/recht stellen en constant precies gelijke druk op beide teugels (meer dan instructeur)
- veel aandacht voor mijn houding en zit
- veel aandacht op het niets doen tenzij nodig
Nadelen:
- omdat je niets mag helpen, paard het echt zelf moet leren en je weinig steun aan je paard mag geven loop hij 90% van de tijd niet nageeflijk en met te holle rug

ALS het me lukt om hem op te leiden op de manier van de cr instructrice krijg ik een paard dat volledig op eigen benen loop, zelf gaat meedenken en alleen maar nageeflijk loopt omdat hij recht is en het zelf opzoekt. Ik weet alleen niet hoe lang dit zou duren en OF het me überhaupt gaat lukken. Hij wordt perfect opgeleid, maar vind het moeilijk om hem een groot deel van de tijd als een manegepaard door de bak te zien gaan (dit zou wel snel moeten verbeteren; dit was pas les 2 en de 1e les lag de aandacht alleen bij mijn zit).

Ik heb ook les van verschillende instructeurs. De ene is meer voor de basis en de andere juist meer van probeer eens een stapje verder.

De derde instructeur klinkt voor mij het beste, dit is de manier waarop ik ook rijd en les geef, dus misschien ben ik een beetje biased ;) Je cr-instructeur was Elke Wiss toch?
Ik denk dat het prima is om in eerste instantie je paard te helpen met zoeken naar het juiste antwoord, maar daarna moet je het zo gaan doen, dat je paard het zo veel mogelijk zelf gaat doen. Als je weinig hulpen meer nodig hebt voor de basisvoorwaarden, dan kan je (naar mijn idee) pas verder naar de moeilijkere oefeningen.

Ik denk zelf dat je het meeste wat je bij Will Faeber kan halen, wel onder de knie hebt. Er is ook geen instructie die je verder kan helpen.

Je tweede instructeur klinkt als iemand waarbij je mooi uit je comfort-zone gehaald wordt, je kan alleen zelf weten of je daar klaar voor bent.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:47

Ik heb wat beeldmateriaal. Twijfel alleen of ik het wel moet plaatsen :o . Ik was namelijk eigenlijk al klaar met rijden, toen iemand mij kon filmen. Je ziet dit ook aan mijn IJslander, zijn oren zijn niet meer naar voren. Hij was niet meer zo voorwaarts en dacht af en toe dat hij in galop moest. Normaal is het dus iets stabieler (soms wel te diep door het bit) en met iets meer impuls. We zijn de arbeidshouding aan het oefenen sinds kort. Hopelijk volgende week een nieuwe filmpoging. Hij is eventueel via pb te zien :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 25-02-16 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:55

Zal ik eens een poging doen?

ik vindat dat hij erg vaak achter de loodlijn gaat en vaak zijn ritme verliest. ik denk dat daar heel veel te winnen valt bij je pony. ik begrijp dat hijd acht dat hij klaar was en toen nog eens door moest (zou ik ook niet op prijs stellen) er zitten fracties tussen waar hij los laat in de rug en gaat swingen maar volgens mij mist hij daar dan een stukje kracht en balans om dit door te zetten. houdt je het longeren nog bij? ik heb ook het idee dat hij wat onder zijn tempo loopt.

sorry dat ik wat negatief blijf, het is al een stuk beter dan dat het was! prober te werken aan de verbinding en aan zijn ritme.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:03

@Horseware: ik geloof wel in een 'absolute waarheid', dus een methode die 100% correct is en voor ieder paard werkt (uiteraard zal de nadruk per paard verschillen). Ik zou dus niet shoppen en combineren, maar zoeken naar de instructeur die helemaal aansluit bij het ideaal en bij jouw eigen ideeen. En yep, die bestaan :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:26

DarkoFoitzik schreef:
ik vind dat dat hij erg vaak achter de loodlijn gaat en vaak zijn ritme verliest. ik denk dat daar heel veel te winnen valt bij je pony.

Mee eens. Daarbij vind ik hem (eerlijk gezegd) ook niet helemaal rad (cq. onregelmatig). Het wordt wel iets beter als je hem iets meer voorwaarts rijdt. Hij loopt wel met de neus naar beneden, maar je paard neemt geen aanleuning (verbinding met je hand). Wat gebeurt er als je iets meer aanleuning zoekt en wat meer voorwaarts rijdt?
Hoe ziet het eruit op de rechterhand en in galop? Ben ik wel benieuwd naar. Trouwens +:)+ dat je een filmpje plaatst.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:35

Ja, goed en leuk om een filmpje te zien! Ik vind hem ook niet helemaal zuiver ogen, het lijkt alsof hij niet goed doorbeweegt van achteren, waardoor er geen verbinding van voren ontstaat / kan ontstaan. Ik zou voor nu meer focussen op de takt en de impuls dan op het zakken van de hals - dat komt vanzelf wel wanneer hij taktmatig voorwaarts beweegt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:43

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
ik vind dat dat hij erg vaak achter de loodlijn gaat en vaak zijn ritme verliest. ik denk dat daar heel veel te winnen valt bij je pony.

Mee eens. Daarbij vind ik hem (eerlijk gezegd) ook niet helemaal rad (cq. onregelmatig). Het wordt wel iets beter als je hem iets meer voorwaarts rijdt. Hij loopt wel met de neus naar beneden, maar je paard neemt geen aanleuning (verbinding met je hand). Wat gebeurt er als je iets meer aanleuning zoekt en wat meer voorwaarts rijdt?
Hoe ziet het eruit op de rechterhand en in galop? Ben ik wel benieuwd naar. Trouwens +:)+ dat je een filmpje plaatst.

Er zitten helaas kuilen in de bak waardoor hij af en toe wat onregelmatig oogt. Bv tussen C en H, tussen K en A en bij M. Dan drukt hij gelijk zijn rug weg.

Ik zal volgende week een filmpje plaatsen van begin of halverwege de training. Hij was echt te moe vandaag. Als hij ook denkt dat hij moet galopperen dan begint hij met de handrem te lopen (dat verbeterd nog niet echt helaas...). Maar vóór de galop loopt hij juist wat lekkerder door, oortjes naar voren, stabiele stretch ook in overgangen en met gebogen lijnen, en met enkele pasjes arbeidshouding sinds kort (al houdt hij dat nog niet lang vol..). Dat wilde ik laten zien :')

Maar het is geen dressuurwonder inderdaad -O- dat is ook de reden dat ik af en toe twijfel of ik niet een lief recreatieruitertje voor hem moet zoeken.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 25-02-16 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:55

Op de -vooral eerste en tweede- foto loopt hij wat diep en niet actief voor wat ik kan zien. Ik ben benieuwd naar het filmpje, maar hoef hem niet te zien want het is geen beeld hoe je er 'normaal' bij rijd. Ik herken dat wel, dus dat is niet "eerlijk" om dat te beoordelen vind ik. Ik wacht even op je filmpje vam volgende week.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:06

SarahIlse schreef:
Op de -vooral eerste en tweede- foto loopt hij wat diep en niet actief voor wat ik kan zien. Ik ben benieuwd naar het filmpje, maar hoef hem niet te zien want het is geen beeld hoe je er 'normaal' bij rijd. Ik herken dat wel, dus dat is niet "eerlijk" om dat te beoordelen vind ik. Ik wacht even op je filmpje vam volgende week.

Hopelijk lukt het volgende week. Het gaat héél langzaam, maar hij gaat nog wel steeds vooruit <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:24

Ik ben benieuwd naar het komende filmpje Jenny :)
Ondanks dat je foto's misschien niet representatief zijn vind ik hem er fysiek gezien goed uit zien.

Ik zie persoonlijk geen nadeel in lesgever-hoppen. Zelfs als ik tevreden ben met iemand ga ik toch af en toe buiten de deur 'shoppen'. Je weet nooit wat voor handige tips je weer mee krijgt.
Zo zijn er ook wel mensen die 1 instructeur hebben voor het basiswerk en een 'duurdere' voor het hogere werk wat ze dan afwisselen.
Ik heb ok best veel ideeen opgedaan door western ruiters. Die paarden staan vaak enorm snel aan de hulp en kunnen explosieve reacties leveren zonder zichzelf op te naaien en dat is ook een kunst op zich.
Zo heb ik echt eens 'jaloers' staan kijken naar iemand die met een 4 jarige 1 handig aan een relaxed teugeltje rondstapte, met een haast onzichtbare hulp in 3 seconden tot full-speed kwam, dan weer zonder geduw of getrek tot stand kwam om het vervolgens te herhalen en weer aan een relaxed lang teugeltje verder te stappen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 07:29

Jennyxx schreef:
Ik heb wat beeldmateriaal. Twijfel alleen of ik het wel moet plaatsen :o . Ik was namelijk eigenlijk al klaar met rijden, toen iemand mij kon filmen. Je ziet dit ook aan mijn IJslander, zijn oren zijn niet meer naar voren. Hij was niet meer zo voorwaarts en dacht af en toe dat hij in galop moest. Normaal is het dus iets stabieler (soms wel te diep door het bit) en met iets meer impuls. We zijn de arbeidshouding aan het oefenen sinds kort. Hopelijk volgende week een nieuwe filmpoging. Hij is eventueel via pb te zien :D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Afgaand op je 4 foto's, een filmpje heb ik niet kunnen vinden.
Ik zie een pony die goed vooruit gaat, het beeld wordt meer stabiel.
Hij mist nog veel bespiering in de "kuit", dus achter onder de knie, dit is het eerste deel dat zich meer moet ontwikkelen, hier op ga je dan verder bouwen. (broek, lendenen, rug)
De kuitspieren (alles trouwens) ontwikkel je vanuit het "voorwaarts", de energieke afdruk in de beweging, =impuls.
Het is alleen een kwestie van kip en ei, zonder spieren geen impuls, zonder impuls geen spieren.
Dit vormt zich langzaam en progressief.

Focus je op de ontspanning, die al heel goed, is en het voorwaarts door tempowisselingen en overgangen stap>draf>stap>draf, arbeidsdraf>2 passen middendraf>arbeidsdraf>2 passen middendraf.
Regelmatig werken, niet te lang.
Wél kun je lange stapritten maken om de algehele conditie/tonus te verbeteren.
Denk in perioden van 6 weken, dus vergelijk vandaag met over 6 weken zo zul je per keer een duidelijke progressie zien (videootje?) daarmee houd je de moed er in.
Het begin is het moeilijkst omdat je te weinig basisconditie hebt (had).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 07:38

Even "gepikt" uit het profiel van @tessaroos.....:

Er was eens een jonge cowboy die aan het werk was met enkele paarden in een paddock.
Een oudere cowboy kwam langs, bleef even staan kijken en vroeg: "Jonge man, zou jij het geheim van goed horsemanship willen weten?"

De jonge cowboy zei dat hij dat wel zou willen.
De oude man maakte een vuist en zei: "Als jij mijn vuist kunt openen, zul je het geheim van goed horsemanship kennen."

De jonge man trok, duwde, kneep, sloeg, prikte en stompte de vuist.
Uiteindelijk gaf hij het op en zei: "Ik krijg hem niet open."
Wat is het geheim om je vuist open te krijgen, zodat ik het geheim van goed horsemanship kan ontdekken?"

De oude cowboy antwoordde: "Je had het gewoon even kunnen vragen."

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:52

Jenny, ik zie niet zo goed wat de anderen zien aan de hand van deze fotootjes.... Hij lijkt mij lekker ontspannen en vwnw. Ik kan niet zien dat hij onregelmatig loopt op de plaatjes... hoe zien jullie dat op deze foto's? Of heb ik een filmpje gemist?

Simpelman: hoe kom jij toch steeds aan blokken van '6 weken'? Geen kritiek, maar nieuwsgierigheid. Waar komt dat vandaan? Ga je dan juist niet een soort van automatisch/(on)bewust afdwingen omdat het in die periode móet gaan verbeteren? Is het niet beter om niet in tijd te denken? Gewoon dingen die ik me afvraag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:00

Simpelman...sinds wanneer hebben paarden kuitspieren??? Bij paarden houden de spieren boven de knie op en het onderbeen wordt uitsluitend bewogen middels bovenbeen spieren en lange pezen. Paarden hebben geen kuitspieren! Dus die kun je ook niet ontwikkelen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:05

Picasso schreef:
Jenny, ik zie niet zo goed wat de anderen zien aan de hand van deze fotootjes.... Hij lijkt mij lekker ontspannen en vwnw. Ik kan niet zien dat hij onregelmatig loopt op de plaatjes... hoe zien jullie dat op deze foto's? Of heb ik een filmpje gemist?

Er stond eerst een filmpje bij idd waarop hij wat onregelmatig oogt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:13

oji schreef:
Simpelman...sinds wanneer hebben paarden kuitspieren??? Bij paarden houden de spieren boven de knie op en het onderbeen wordt uitsluitend bewogen middels bovenbeen spieren en lange pezen. Paarden hebben geen kuitspieren! Dus die kun je ook niet ontwikkelen.

Ten eerste heb je de aanhalingstekens gemist.
Ten tweede dat wat jij onderbeen noemt is de voet. :)