Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:42

Dat kan ook, mits het paard het lichamelijk kan.
Ik reed vroeger officiele wedstrijden met een manege pony terwijl hij de rest van de week bekend stond als beginner katapult of domweg gewoon niet bewoog.
Is het paard echter fysiek doordat het echte te verreden is niet in staat dan houdt het op met 1x per week als hij nog 15 andere ruiters per week op zijn rug heeft (2-3 uur per dag 5 dagen per week is immers niet uitzonderlijk).

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:01

je kunt beter een beginnende ruiter erop hebben die niet goed weet wat hij doet en dan ook niet veel kapot maakt omdat ze denken dat ze het paard verbeteren of echt eraan gana rijden. zo hadden was er een grote schimmel die bekent stond als slome duikelaar. met de juiste amazon liep dat paard ook verzameld door de bak. het lijkt me dat je goe dbezig bent met die pony , ga zo door.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:02

Simpelman schreef:
We missen wél mensen die video's plaatsen met hun vorderingen of problemen.
Dit is één van de weinige topics waar daar vriendelijk en gefundeerd commentaar op geleverd wordt.

Volgende week is het hier vakantie. Dan zal ik mijn dochtertje weer vragen :D

Ik ben ook wel benieuwd naar de vorderingen (op foto of film) van de anderen :))

Helaas is het ook met de tweede goede instructrice niet gelukt om een afspraak te maken. Ze kunnen alleen in de avonduren of de ander in het weekend op een druk moment op stal -O- Ik kan wel wat ogen vanaf de grond gebruiken mbt de arbeidshouding-pogingen. Dus maar weer verder zoeken.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:36

Simpelman schreef:
We missen wél mensen die video's plaatsen met hun vorderingen of problemen.
Dit is één van de weinige topics waar daar vriendelijk en gefundeerd commentaar op geleverd wordt.

Ik wil gerust een filmpje voor je maken als ik dit weekend weer ga rijden. Denk dat jullie dan wel een paar weken stof tot praten hebben. :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:49

ik ben wel benieuwd naar je nieuwe merrie AbbyBlues.... tenminste eentje in mijn straatje -:) *\%/* *\%/* :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:20

Ik doe niet veel 'dressuur' onder het zadel op het moment.
Ben meer bezig met veel naar voren en overgangen rijden en beter aan de hulp zetten zonder echt met de voorkant bezig te zijn, veel buitenrijden voor de mentale opbouw en dan natuurlijk nog springen.
Dressuurmatig werk ik nu enkel even vanaf de grond.
Ik moet eerst de motivatie en voorwaartse drang verder zien te bevestigen voor ik met dit paard verder kan met meer verzamelde en verzamelde oefeningen.
Anders loop ik later vast.
Echter ben ik erg blij met de vooruitgang op het moment. Veel meer innerlijke rust en steeds meer ruimte in de beweging.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:24

Maar dat is toch dressuur Sizzle?
Een paard dat aan de hulpen staat en voorwaarts denk, man dan ben je al een heel eind hoor! :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:32

Haha dat weet ik :)
Ik moet dit paard uit haar terughoudende zelf zien te houden dan wordt de rest een makkie.
Haar eerste primaire reactie op nieuwe situaties is 'freeze' en die is behoorlijk sterk. Buiten kan ik daar het beste aan werken maar dat valt niet echt te filmen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:34

Als het weer wat beter gaat maak ik een filmpje. Ze is momenteel erg kijkerig/schrikkerig. De laatste minuten loopt ze wel relaxter en vwnw in stap maar dan rij ik al langer dan ik eigenlijk wil.

Meer mensen met dit probleem? Hopelijk komt het door het weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:02

Die van mij is vanmorgen piepend en gillend op 2 benen door de bak gestuiterd in haar speelkwartier met haar vriendinnetjes.Dus: ja :D

Hier was het weer vannacht omgeslagen naar vorst.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:05

Dat stelt mij gerust haha.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:39

Ik zal binnenkort eens kijken of ik iemand kan kapen voor een foto/filmpje. ~~}>

Hier vandaag overigens wel onwijs lekker gereden. Wel buiten, een ronde van 12 kilometer. Ze liep heel relaxt en gaf zelf veel aan te willen stretchen. Sommige stukjes heb ik wat meer begrensd en dan liep ze gewoon fijn vwnw.
Oortjesfoto. :D
Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:52

Ook hier volgende week vakantie en hopelijk dan een filmpje/foto :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:05

Ik zit op dit moment erg te dubben welke kant ik op zal gaan. Ik twijfel tussen 3 manieren van rijden die totaal verschillend zijn:

1. De Will Faerber manier
Voordelen:
- het heeft me veel gebracht tot nu toe
- paard vindt het fijn
- ik voel de rug opbollen en me gedragen worden (voelt goed)
Nadelen:
- rondjes rijden gaat super maar voor de rest gaat alles een beetje zozo. Er is geen aandacht voor recht richten/recht stellen. Er is geen aandacht voor het correct uitoefenen van oefeningen (als paard maar een beetje opzij gaat is het al top; ik mis het verder ontwikkelen)

2. De manier van mijn instructeur
Voordelen:
- veel aandacht voor activiteit (schakelen) van achter uit en zachte hand
- we zijn al bezig met stukjes verzameling
- veel aandacht voor recht richten/recht stellen
- meer aandacht voor zijgangen perfectioneren
Nadelen:
-paard komt soms net achter de loodlijn en daar is geen aandacht voor terwijl ik het belangrijk vind
- ik vraag me af of het soms niet een stapje te hoog gegrepen is voor hem

3. De manier van mijn cr instructrice
Voordelen:
- veel aandacht voor de absolute basis tot in detail (paard leert zelfs in stilstand niet net iets meer op de ene schouder te leunen dan op de andere)
- zeer paardvriendelijk
- veel aandacht voor recht richten/recht stellen en constant precies gelijke druk op beide teugels (meer dan instructeur)
- veel aandacht voor mijn houding en zit
- veel aandacht op het niets doen tenzij nodig
Nadelen:
- omdat je niets mag helpen, paard het echt zelf moet leren en je weinig steun aan je paard mag geven loop hij 90% van de tijd niet nageeflijk en met te holle rug

ALS het me lukt om hem op te leiden op de manier van de cr instructrice krijg ik een paard dat volledig op eigen benen loop, zelf gaat meedenken en alleen maar nageeflijk loopt omdat hij recht is en het zelf opzoekt. Ik weet alleen niet hoe lang dit zou duren en OF het me überhaupt gaat lukken. Hij wordt perfect opgeleid, maar vind het moeilijk om hem een groot deel van de tijd als een manegepaard door de bak te zien gaan (dit zou wel snel moeten verbeteren; dit was pas les 2 en de 1e les lag de aandacht alleen bij mijn zit).
Bij WF vind ik dat ik te weinig mag vragen. Ik vind dat hij best meer kan en dat kan hij ook.
Bij mijn instructeur vraag ik me soms af of het niet net TE veel is voor hem, maar hij loopt wel prachtig met een mooi front en een zachte verbinding, meer op het achterbeen omdat ik dat regelmatig "trigger" voor halt, dan achterwaarts, wegdraven, weer terug enz.

Alle 3 de methodes hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Alle 3 werken ze met een zachte, niet terugwerkende hand (dat is een vereiste), maar de focus ligt op hele verschillende dingen. Op dit moment maak ik een mengelmoes van alle 3 en leg ik de ene dag de focus meer op de ene manier en de andere dag op de andere manier. Maar ik weet niet of dit verwarrend is voor m'n paard. En bij tegenstrijdigheden weet ik niet wie ik moet volgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:18

Waarim niet gewoon van alles het beste eruit pikken ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:19

Sizzle schreef:
Waarim niet gewoon van alles het beste eruit pikken ?

Dat probeer ik nu ook maar is bij tegenstrijdigheden niet te doen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:20

Kan je er niet tussenin gaan zitten? Dus bv beginnen op de wf manier. Dan wat meer oppakken zoals je instructeur beoogt, maar niet zo ver dat hij achter de loodlijn komt. En als Timo een slecht dag heeft wat meer cr gaan doen? Misschien wil je instructeur daar wel aan meewerken?

Dus eigenlijk op de Horseware manier :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:27

Inderdaad, zoek jouw manier.
Je paard is vast ook niet iedere dag hetzelfde? De ene dag moet je meer met ontspanning bezig zijn een andere dag met gehoorzaamheid en weer een andere dag kun je werken aan vooruitgang.
Zolang je er zelf maar achter staat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:34

Het is bijna niet te geloven maar hij is 99% van de dagen hetzelfde. Hij is eigenlijk altijd relaxed en gefocussed op mij. Zelfs tijdens storm is hij niets anders. Misschien moet ik inderdaad maar de Horseware manier ontwikkelen. Lastig want ik wil het zo graag goed doen dit keer.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:39

Of je zoekt verder naar een methode/ instructeur waar je echt achter staat. Snap wel dat het op een gegeven moment wel heel lastig wordt om 3 verschillende methodes te volgen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:47

Horseware, ik zie ineens voordelen in een ruin :P

Ik denk niet dat er 1 instructeur bestaat waar iemand altijd bij blijft.
Instructeurs geven ook maar gewoon hun eigen idee over paardrijden verder. Je moet een instructeur zien als een levende interactieve spiegel. Jij bent degene die bepaald wat je met die reflectie en suggesties doet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:49

Volgens mij als jij je gevoel volgt, Horseware, zit jij 99% van de tijd goed. Het klinkt mij inderdaad in de oren alsof geen van de methoden het 100% voor je is, maar jij wel prima de kennis hebt om die middenweg te vinden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:56

Ik roep wel eens als mensen vragen adhv welk systeem ik lesgeef, fusion!! Een beetje van dit en een beetje van dat en een beetje van mezelf. Het is per persoon een zoekplaatje, wat voor de een werkt doet t bij een ander niet en idd het kan verschillen met de dag

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:56

Ik heb nog steeds geen methode gevonden die ik 100% wil volgen. Ik denk ook niet dat ik die tegen ga komen. Ik zie in alle 3 deze methodes positieve en minder positieve dingen. Ik sta wel achter alle 3; voor alle 3 valt wat te zeggen. Liefst zou ik 1 methode volledig volgen. Dat lijkt me het makkelijkst en voor m'n paard het duidelijkst. In het begin wist ik ook precies waar ik mee wilde starten: de stretch. Ik ben nog steeds blij dat ik daarmee begonnen ben. Het geeft een hele fijne basis. Maar hoe nu verder? Dat vind ik moeilijk.

Haha ja een ruin kan makkelijk zijn :D Nu is Timo wel heel makkelijk hoor; Manolito is een stuk lastiger. Mijn cr instructrice noemt Timo niet voor niets "poppetje" omdat hij alles altijd zo picture perfect doet :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:02

Een paard weet niet van het bestaan van methodes. Die weet alleen maar of jij duidelijk met hem communiceert of juist niet.
Het is dus niet verwarrend voor je paard dat jij open staat voor ideeen zolang je die ideeen maar goed aan hem uitlegd.