Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
knollentuin schreef:Waar ik me hey meest niet mee kan vereenzelvigen is dat de paarden van de Spaanse rijschool midden in de stad staan, geen paddock, wei, niks, alleen een stapmolen - wel een grote en een stal. Daar gaat mijn idee van welzijn niet in mee.
Ik ben nu 2 x bij een optreden van dr Spaanse rijschool geweest en ik vond het toen te strak en te star, ik zag weinig lossigheid bij de paarden en veel gekrabbel. En misschien had ik 2 x pech, dat kan.
oji schreef:Ik houd niet van de looks en de beweging van de Spaanse paarden, dus de spaanse rijkunst kan mij sowieso niet bekoren. Kan dan ook niet het geduld opbrengen om daar goed naar te kijken wat wel en niet goed is, omdat ik het gehele plaatje gewoon niet mooi vind. Geef mij maar een eleganter paard met een flinke scheut volbloed en ruime, niet maaiende bewegingen. Vind ik veel imponerender en atletischer ogen.
Maar goed, ieder zijn smaak. Gelukkig vallen we niet allemaal op hetzelfde paard
Simpelman schreef:Ik denk dat we de Spaanse Rijschool in Wenen in dit licht moeten zien:
De Spaanse rijschool is gevestigd in Wenen. Het is een van de oudste scholen voor het opleiden van paarden. Het instituut wordt voor het eerst in 1565 genoemd en is hiermee de oudste nog bestaande rijschool ter wereld. De "Winterreitschule", de barokke rijzaal die onderdeel uitmaakt van de Hofburg, stamt uit 1735. Oorspronkelijk was de Spanische Hofreitschule eigendom van de keizerlijke familie, en diende om de adellijke jeugd te leren paardrijden, om paarden te trainen als rij- en paradepaard voor de hoge hofadel, en voor representatiedoeleinden. Tegenwoordig is het een toeristische attractie geworden. De Spaanse Rijschool is vanwege de eeuwenlange, vaak mondelinge overlevering van de oude trainingsmethodes uit de 17e en 18e eeuw, de "schatbewaarder" van de zogenaamde Klassieke Rijkunst
In die tijd deed men aan aderlating en het zetten van bloedzuigers.
De rijkunst en onze omgang is inmiddels doorgeëvolueerd tot op heden.
Het paard is nu voor velen geen object meer maar erkend als een wezen met gevoelens, onze omgang past zich meer en meer aan aan het wezen van het paard hoewel we cultureel nog flink belast zijn met technieken en dogma's uit vorige eeuwen.
Het "toveren" is slechts lichtheid, als je bewust naar lichtheid zoekt in de omgang met je paard dan zul je ontdekken dat het échte talent van je paard aanspreekt, communiceren in stilte.
Voor sommigen die altijd "schreeuwen" lijkt dat dan net toveren.
DarkoFoitzik schreef:zodra je een paard vast zet in een houding kan hij de aanleuning niet nemen. het paard moet de hand volgen en altijd naar het bit rijken dat altijd iets voor de loodlijn is. het bit is soort van ongrijpbaar maar toch weer niet, je geeft het bit aan het paard. door het gebruik van vaste bijzet teugels krijg je juist dat het paard het bit niet accepteerd als een dynamische hulp, dit is het namelijk niet in de situatie. als het paard dan het bit opzoekt stoot hij er hard tegen aan wat pijn/onprettig is. je leert het paard dan juist de hand te ontwijken en met een valse knik te lopen. Terug te komen op het conditioneren. je vraagt het paard actief voorwaarts maar geeft de permanente hulp stop door een statische hulp er in te zetten om een houding af te dwingen. de enige manier waarop het paard een belonging krijgt (geen druk, lichte druk) is het achter de teugel gaan. sommige paarden leer je dan ook learned helpessness aan doordat ze fysiek het bit niet kunnen ontwijken, waardoor ze gaan hangen of duwen tegen het bit zonder reactie. vanuit een conditionerings oogpunt ben ik het dus niet eens met een vaste bijzet teugel. (ik prober niemand af te vallen of mezelf te verddigen. ik prober mij n punt uit te leggen en misschien mensne tot denken aan te zetten.)
er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
waarom WF en Klinmke het gebruiken? geen idee. ik vind het fijne ruiters maar ze zijn zeker niet zaligmakend.
Picasso schreef:Zeg je nu dat men in Wenen nog steeds denkt en doet als in de 17e eeuw?
Ze zijn echt wel meegegaan in de tijd Simpelman.
Niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar zo zwart/wit is het niet...
AbbyBlues schreef:Om het even zwart wit te zeggen. Ze bewaren in de Weense rijschool de cultuurhistorische waarden van de rijkunst, het is erfgoed. Het is in weze een museum. Een eeuwenoude traditie die behouden blijft voor de toekomst.
Simpelman schreef:Picasso schreef:Zeg je nu dat men in Wenen nog steeds denkt en doet als in de 17e eeuw?
Ze zijn echt wel meegegaan in de tijd Simpelman.
Niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar zo zwart/wit is het niet...
Het is niet zwart wit, maar als je er wat rond kijkt tijdens de training zul je zien dat er "technieken" om te conditioneren worden toegepast die we heden ten dage niet zo graag meer zien.
Alles is gebaseerd op de traditie van "zo doe je dat" en dat is geen kritiek, maar heden ten dagen "doen we dingen niet meer zo".
AbbyBlues schreef:Om het even zwart wit te zeggen. Ze bewaren in de Weense rijschool de cultuurhistorische waarden van de rijkunst, het is erfgoed. Het is in weze een museum. Een eeuwenoude traditie die behouden blijft voor de toekomst.
Simpelman schreef:Heel in het kort, volledige onderwerping, paarden lijken weinig plezier in het werk te hebben en er wordt mede daarom rijkelijk gemept en niet zo zuinig.
Picasso schreef:Simpelman schreef:Heel in het kort, volledige onderwerping, paarden lijken weinig plezier in het werk te hebben en er wordt mede daarom rijkelijk gemept en niet zo zuinig.
Ben er niet dagelijks bij, dus zou het niet kunnen zeggen... Mijn ene paard kijkt trouwens ook weleens heel zuur en hij krijgt ook weleens een tikje (met een zweep ja).... toch streef ik ook naar zo weinig mogelijk druk en een losgelassenes Pferd.... En verdomd: soms lukt het ook nog zonder de druk op te voeren en wel zelf 'nageeflijk' te blijven...
Picasso schreef:DatBenIkNou schreef:Mijn instructrice is er afgelopen zomer wezen kijken en is er verdrietig eerder vertrokken. Zij vond de manier van trainen ontzettend naar en dieronvriendelijk.
Was het zo erg? Jammer.... Wat zag ze dan?
Picasso schreef:DatBenIkNou schreef:Mijn instructrice is er afgelopen zomer wezen kijken en is er verdrietig eerder vertrokken. Zij vond de manier van trainen ontzettend naar en dieronvriendelijk.
Was het zo erg? Jammer.... Wat zag ze dan?