Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:06

zodra je een paard vast zet in een houding kan hij de aanleuning niet nemen. het paard moet de hand volgen en altijd naar het bit rijken dat altijd iets voor de loodlijn is. het bit is soort van ongrijpbaar maar toch weer niet, je geeft het bit aan het paard. door het gebruik van vaste bijzet teugels krijg je juist dat het paard het bit niet accepteerd als een dynamische hulp, dit is het namelijk niet in de situatie. als het paard dan het bit opzoekt stoot hij er hard tegen aan wat pijn/onprettig is. je leert het paard dan juist de hand te ontwijken en met een valse knik te lopen. Terug te komen op het conditioneren. je vraagt het paard actief voorwaarts maar geeft de permanente hulp stop door een statische hulp er in te zetten om een houding af te dwingen. de enige manier waarop het paard een belonging krijgt (geen druk, lichte druk) is het achter de teugel gaan. sommige paarden leer je dan ook learned helpessness aan doordat ze fysiek het bit niet kunnen ontwijken, waardoor ze gaan hangen of duwen tegen het bit zonder reactie. vanuit een conditionerings oogpunt ben ik het dus niet eens met een vaste bijzet teugel. (ik prober niemand af te vallen of mezelf te verddigen. ik prober mij n punt uit te leggen en misschien mensne tot denken aan te zetten.)

er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

waarom WF en Klinmke het gebruiken? geen idee. ik vind het fijne ruiters maar ze zijn zeker niet zaligmakend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:12

knollentuin schreef:
Waar ik me hey meest niet mee kan vereenzelvigen is dat de paarden van de Spaanse rijschool midden in de stad staan, geen paddock, wei, niks, alleen een stapmolen - wel een grote en een stal. Daar gaat mijn idee van welzijn niet in mee.
Ik ben nu 2 x bij een optreden van dr Spaanse rijschool geweest en ik vond het toen te strak en te star, ik zag weinig lossigheid bij de paarden en veel gekrabbel. En misschien had ik 2 x pech, dat kan.

Ja ik snap wat je bedoelt... essentieel in een paardenleven die vrijheid; ook tijdens hun werkende leven... Daar heb ik ook moeite mee; moeten ze ook iets mee imo. Maar het doet voor mij niet af aan de rijkunsten van de berijders en de schoonheid van deze paarden, de manier van opleiden... Daarnaast vind ik de geschiedenis van dit werelderfgoed-fenomeen prachtig.... Maar ik geloof graag in sprookjes.... Stiekem hoop ik ook op de magie/het toveren waar Simpelman het over heeft.... Zal er niet komen ben ik bang: teveel frame-ruiter... zij het met een hoop meer lossigheid dan voorheen... Ook ik leer...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:38

Ik houd niet van de looks en de beweging van de Spaanse paarden, dus de spaanse rijkunst kan mij sowieso niet bekoren. Kan dan ook niet het geduld opbrengen om daar goed naar te kijken wat wel en niet goed is, omdat ik het gehele plaatje gewoon niet mooi vind. Geef mij maar een eleganter paard met een flinke scheut volbloed en ruime, niet maaiende bewegingen. Vind ik veel imponerender en atletischer ogen.
Maar goed, ieder zijn smaak. Gelukkig vallen we niet allemaal op hetzelfde paard :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 09:47

Ik denk dat we de Spaanse Rijschool in Wenen in dit licht moeten zien:

De Spaanse rijschool is gevestigd in Wenen. Het is een van de oudste scholen voor het opleiden van paarden. Het instituut wordt voor het eerst in 1565 genoemd en is hiermee de oudste nog bestaande rijschool ter wereld. De "Winterreitschule", de barokke rijzaal die onderdeel uitmaakt van de Hofburg, stamt uit 1735. Oorspronkelijk was de Spanische Hofreitschule eigendom van de keizerlijke familie, en diende om de adellijke jeugd te leren paardrijden, om paarden te trainen als rij- en paradepaard voor de hoge hofadel, en voor representatiedoeleinden. Tegenwoordig is het een toeristische attractie geworden. De Spaanse Rijschool is vanwege de eeuwenlange, vaak mondelinge overlevering van de oude trainingsmethodes uit de 17e en 18e eeuw, de "schatbewaarder" van de zogenaamde Klassieke Rijkunst

In die tijd deed men aan aderlating en het zetten van bloedzuigers.
De rijkunst en onze omgang is inmiddels doorgeëvolueerd tot op heden.
Het paard is nu voor velen geen object meer maar erkend als een wezen met gevoelens, onze omgang past zich meer en meer aan aan het wezen van het paard hoewel we cultureel nog flink belast zijn met technieken en dogma's uit vorige eeuwen.

Het "toveren" is slechts lichtheid, als je bewust naar lichtheid zoekt in de omgang met je paard dan zul je ontdekken dat het échte talent van je paard aanspreekt, communiceren in stilte.
Voor sommigen die altijd "schreeuwen" lijkt dat dan net toveren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-02-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:48

oji schreef:
Ik houd niet van de looks en de beweging van de Spaanse paarden, dus de spaanse rijkunst kan mij sowieso niet bekoren. Kan dan ook niet het geduld opbrengen om daar goed naar te kijken wat wel en niet goed is, omdat ik het gehele plaatje gewoon niet mooi vind. Geef mij maar een eleganter paard met een flinke scheut volbloed en ruime, niet maaiende bewegingen. Vind ik veel imponerender en atletischer ogen.
Maar goed, ieder zijn smaak. Gelukkig vallen we niet allemaal op hetzelfde paard :-)

Dat is inderdaad een kwestie van smaak: ik hou er wel van. Overigens stamt de Lipizzaner deels af van het Iberische paard en is het geen spaans paard. Kan trouwens veel paarden waarderen: ook de Duitse sportpaarden en zelfs de KWPN-er :D , maar ieder heeft z'n voorkeur en de mijne ligt bij dit type paard. Kan daar echt uren naar kijken... Daarnaast vind ik het plaatje met de berijders heel mooi, de muziek erbij... Ein Erlebnis! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:50

Simpelman schreef:
Ik denk dat we de Spaanse Rijschool in Wenen in dit licht moeten zien:

De Spaanse rijschool is gevestigd in Wenen. Het is een van de oudste scholen voor het opleiden van paarden. Het instituut wordt voor het eerst in 1565 genoemd en is hiermee de oudste nog bestaande rijschool ter wereld. De "Winterreitschule", de barokke rijzaal die onderdeel uitmaakt van de Hofburg, stamt uit 1735. Oorspronkelijk was de Spanische Hofreitschule eigendom van de keizerlijke familie, en diende om de adellijke jeugd te leren paardrijden, om paarden te trainen als rij- en paradepaard voor de hoge hofadel, en voor representatiedoeleinden. Tegenwoordig is het een toeristische attractie geworden. De Spaanse Rijschool is vanwege de eeuwenlange, vaak mondelinge overlevering van de oude trainingsmethodes uit de 17e en 18e eeuw, de "schatbewaarder" van de zogenaamde Klassieke Rijkunst

In die tijd deed men aan aderlating en het zetten van bloedzuigers.
De rijkunst en onze omgang is inmiddels doorgeëvolueerd tot op heden.
Het paard is nu voor velen geen object meer maar erkend als een wezen met gevoelens, onze omgang past zich meer en meer aan aan het wezen van het paard hoewel we cultureel nog flink belast zijn met technieken en dogma's uit vorige eeuwen.

Het "toveren" is slechts lichtheid, als je bewust naar lichtheid zoekt in de omgang met je paard dan zul je ontdekken dat het échte talent van je paard aanspreekt, communiceren in stilte.
Voor sommigen die altijd "schreeuwen" lijkt dat dan net toveren.

Zeg je nu dat men in Wenen nog steeds denkt en doet als in de 17e eeuw? Ze zijn echt wel meegegaan in de tijd Simpelman. Niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar zo zwart/wit is het niet...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:58

Om het even zwart wit te zeggen. Ze bewaren in de Weense rijschool de cultuurhistorische waarden van de rijkunst, het is erfgoed. Het is in weze een museum. Een eeuwenoude traditie die behouden blijft voor de toekomst.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:59

DarkoFoitzik schreef:
zodra je een paard vast zet in een houding kan hij de aanleuning niet nemen. het paard moet de hand volgen en altijd naar het bit rijken dat altijd iets voor de loodlijn is. het bit is soort van ongrijpbaar maar toch weer niet, je geeft het bit aan het paard. door het gebruik van vaste bijzet teugels krijg je juist dat het paard het bit niet accepteerd als een dynamische hulp, dit is het namelijk niet in de situatie. als het paard dan het bit opzoekt stoot hij er hard tegen aan wat pijn/onprettig is. je leert het paard dan juist de hand te ontwijken en met een valse knik te lopen. Terug te komen op het conditioneren. je vraagt het paard actief voorwaarts maar geeft de permanente hulp stop door een statische hulp er in te zetten om een houding af te dwingen. de enige manier waarop het paard een belonging krijgt (geen druk, lichte druk) is het achter de teugel gaan. sommige paarden leer je dan ook learned helpessness aan doordat ze fysiek het bit niet kunnen ontwijken, waardoor ze gaan hangen of duwen tegen het bit zonder reactie. vanuit een conditionerings oogpunt ben ik het dus niet eens met een vaste bijzet teugel. (ik prober niemand af te vallen of mezelf te verddigen. ik prober mij n punt uit te leggen en misschien mensne tot denken aan te zetten.)

er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

waarom WF en Klinmke het gebruiken? geen idee. ik vind het fijne ruiters maar ze zijn zeker niet zaligmakend.

Ik gebruik zelf nooit bijzettafels maar zo nu en dan zoals op de foto de touwtjes, die zijn altijd zo lang dat het paard naar voorwaarts neerwaarts zoeken kan, het contact
Houdt ik met de longe, ik heb een hele lichte lijn, expres, want t gewicht van een gewone vind ik te zwaar.
Maarrr als je bijzet gebruikt, die met die ringen heb ik t dan over zal je ze ook op lengte moeten bevestigen, en ik neem dan aan dat de ringen die erin zitten de "veer"
Van de hand en arm zouden moeten nabootsen, belijmgrijk lijkt mij dan dat de ring soepel is en dat degene die longeert in de gaten houdt hoe de ring belast wordt, lijkt mij weer wat ervaring en kennis voor nodig

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:15

Picasso schreef:
Zeg je nu dat men in Wenen nog steeds denkt en doet als in de 17e eeuw?
Ze zijn echt wel meegegaan in de tijd Simpelman.
Niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar zo zwart/wit is het niet...

Het is niet zwart wit, maar als je er wat rond kijkt tijdens de training zul je zien dat er "technieken" om te conditioneren worden toegepast die we heden ten dage niet zo graag meer zien.
Alles is gebaseerd op de traditie van "zo doe je dat" en dat is geen kritiek, maar heden ten dagen "doen we dingen niet meer zo".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:15

AbbyBlues schreef:
Om het even zwart wit te zeggen. Ze bewaren in de Weense rijschool de cultuurhistorische waarden van de rijkunst, het is erfgoed. Het is in weze een museum. Een eeuwenoude traditie die behouden blijft voor de toekomst.

Wel deels vertaald naar deze tijd... Klein simpel voorbeeld: de paarden staan onder het solarium na gedane arbeid :D .. En zo zijn er nog voorbeelden te noemen. De training van berijder en paard is zo verkeerd niet... Nogmaals: er zijn vast nog veel verbeteringen door te voeren, maar ik houd van de traditie van de spaanse rijschool...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:17

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Zeg je nu dat men in Wenen nog steeds denkt en doet als in de 17e eeuw?
Ze zijn echt wel meegegaan in de tijd Simpelman.
Niet alles is zoals het zou moeten zijn, maar zo zwart/wit is het niet...

Het is niet zwart wit, maar als je er wat rond kijkt tijdens de training zul je zien dat er "technieken" om te conditioneren worden toegepast die we heden ten dage niet zo graag meer zien.
Alles is gebaseerd op de traditie van "zo doe je dat" en dat is geen kritiek, maar heden ten dagen "doen we dingen niet meer zo".

Zoals wat zum Beispiel?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:39

Heel in het kort, volledige onderwerping, paarden lijken weinig plezier in het werk te hebben en er wordt mede daarom rijkelijk gemept en niet zo zuinig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:46

AbbyBlues schreef:

Dat deden ze ooit ja, maar als je oud beeldmateriaal vergelijkt met nieuw kan je zien dat de kwaliteit van rijden echt is gekelderd helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:55

Simpelman schreef:
Heel in het kort, volledige onderwerping, paarden lijken weinig plezier in het werk te hebben en er wordt mede daarom rijkelijk gemept en niet zo zuinig.

Ben er niet dagelijks bij, dus zou het niet kunnen zeggen... Mijn ene paard kijkt trouwens ook weleens heel zuur en hij krijgt ook weleens een tikje (met een zweep ja).... toch streef ik ook naar zo weinig mogelijk druk en een losgelassenes Pferd.... En verdomd: soms lukt het ook nog zonder de druk op te voeren en wel zelf 'nageeflijk' te blijven...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:03

Picasso schreef:
Simpelman schreef:

Ben er niet dagelijks bij, dus zou het niet kunnen zeggen... Mijn ene paard kijkt trouwens ook weleens heel zuur en hij krijgt ook weleens een tikje (met een zweep ja).... toch streef ik ook naar zo weinig mogelijk druk en een losgelassenes Pferd.... En verdomd: soms lukt het ook nog zonder de druk op te voeren en wel zelf 'nageeflijk' te blijven...

Nee ik ben hier compleet eens met simpelman, zoals ze daar trainen, zal t klassiek en van historisch grote waarde zijn, it is not my way. Daarbij de paarden zoals oji al zei, leuk om s te zien, maar ik ben in de pauze weggegaan, had t gezien.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:10

Mijn instructrice is er afgelopen zomer wezen kijken en is er verdrietig eerder vertrokken. Zij vond de manier van trainen ontzettend naar en dieronvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:26

Nou dan zal ik nogmaals kritisch kijken :oo ... ik zie geen mishandeling... ?? Er zullen heus verbeteringen doorgevoerd kunnen worden (jeetje is dit NL?) maar zo zwaar als jullie het zien, heb ik het nog niet kunnen ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:27

DatBenIkNou schreef:
Mijn instructrice is er afgelopen zomer wezen kijken en is er verdrietig eerder vertrokken. Zij vond de manier van trainen ontzettend naar en dieronvriendelijk.

Was het zo erg? Jammer.... Wat zag ze dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:33

Picasso schreef:
DatBenIkNou schreef:

Kijk eens voor de grap op de fb pagina " keep the art of classical riding at the srs " .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:33

Okay, ga ik doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:11

Picasso schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ijzeren neusriem en ontzettende dwang, angst bij de paarden. Ze heeft een stukje gefilmd waar de tranen van in je ogen schieten...Ik heb het net even terug gezocht omdat ik dat dat het foto's waren, maar het was een filmpje wat me niet lukt om hier te plaatsen.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:56

Ik val even binnen in dit topic, ik ben aan het meelezen, maar zit nog maar op pagina 150. Ik loop dus nog een beetje achter.
Ik zou graag jullie mening horen over het volgende:

Ik rijd op een pony in de manegelessen, waardoor ik beperkt ruimte heb 'mijn eigen ding' te doen.
Het 'echte' stretchen (teugels zijn te kort *D ), doe ik tussen de gegeven oefeningen door, en ik voel de pony dan ook echt zijn rug gebruiken. Het voelt opeens als paardenpassen, en super soepel!
In een iets hogere houding lukt dit maar een aantal passen achter elkaar. In stap een stuk langer als in draf. Toch kan ik er dan niet altijd voor kiezen om het hoofd meer te laten zakken.
Ben ik dan nu wel op de goede weg? Of is het echt heel belangrijk om dan terug te gaan, naar iets dat wel echt goed gaat.
De pony is wel echt van vluchtig, naar ontspannen gegaan, zelfs al wat lui. Dit alles is in drie weken gebeurd. Echter als er iemand anders op stapt, zijn ze weer terug bij af. (Vluchten, spanning en bokken)
Op mijn eigen paard ben ik er mee begonnen, en heb ik ook eindelijk het verschil leren voelen. Maar die kan helaas niet meer bereden worden.
Laatst bijgewerkt door kwii op 24-02-16 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:23

Kwii, zo te lezen ben je zeker op de goede weg. Echter bij een manege paard is dat natuurlijk lastig voort te zetten.
Maar bedenk dat zelfs als je die pony niet kan verbeteren doordat er te veel mensen op rijden, dan ben je hoe dan ook bezig een betere ruiter te worden.

Ik ben zeker meer dan 10 jaar geleden naar een uitvoering van de spaanse rijschool geweest. De choreografie vond ik mooi, de daadwerkelijke kwaliteit van de oefeningen viel me tegen. Inderdaad veel gekrabbel en weinig takt.

Wat frame rijden betreft. Je moet gewoon een midden zoeken tussen vrijheid en gehoorzaamheid.
Soms moeten de regels gewoon even duidelijk verteld worden. Zolang het dan ook maar écht duidelijk is voor het paard dan is dat niet stressvol. Halfzacht inconsequent danwel geweldadig danwel tegenstrijdige signalen geven is wel stressvol.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:26

Sizzle, gelukkig ben ik nu haast de enige die er op rijdt. Soms af en toe een uurtje iemand anders.
Over twee weken gaat hij wel weer gereden worden, door iemand die er nu afgevallen is, en dan weer mag beginnen. Hopelijk blijft de stijgende lijn dan wel voortzetten inderdaad, maar we gaan het zien :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:36

Ik kende een oud cavalerie officier van 84 jaar die in een manege op een manegepaard dat 6 dagen per week door 3 verschillende ruiters werd gereden passage en piaffe en verzamelde galop reed.
De genoemde oefeningen deed dat paard uitsluitend bij die man.