Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:41

Evelijn schreef:
Maar dat "wees je bewust" is toch voor alle ruiters waarom dan zo'n sneer naar de stretch... En dat meteen weer zien als "sukkelen op de voorhand" ... moeten er in dit topic weer eens mensen worden "wakker geschud".

Als jij dat een "sneer" wil noemen is dat jouw interpretatie en als jij de schoen past niet past, dan trek je hem niet aan toch?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:44

Sizzle schreef:
Mooie foto Knollentuin :)

Alle paarden van de spaanse rijschool worden bijgezet gelongeerd. En ik vermoed dat de jonge paarden van Klimke ook gewoon met bijzetteugels aan de longe lopen in voorbereiding op de HK.
Met bijzet moet je activiteit behouden, dan gaat hij niet achter de LLmaar juist in de teugel 'klimmen'.
Laat je hem sukkelen dan zal hij zich oprollen.

Klimke longeert idd ook bijgezet. Net als Will Fearber trouwens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:54

Babootje schreef:
Lante schreef:
Ben ook benieuwd. Ik weet niet hoe anderen rijden, maar de strech is voor mij een belangrijk onderdeel van het losrijden. Als dat lekker gaat, dan kan ik haar gewoon oppakken, strech is geen doel, enkel een middel en mijn paard sukkelt zeker niet op de voorhand, maar loopt gewoon actief van achter naar voren. Als je het na alle info in dit topic nog steeds sukkelen op de voorhand noemt, dan heb je er echt niet veel van begrepen helaas.

Ik beweer ook niet dat die van jou dat doet of die van Starbreeze (geen filmpjes van jullie gezien, dus daar kan ik niet over oordelen). Er rust alleen altijd een gevaar in van wat je zelf goed vindt of wat goed is.
De enige bedoeling van Oji (en die onderschrijf ik zeker) is, wees je bewust van wat je aan het doen bent.

Dat geldt volgens mij voor alles en iedereen. Ik ben ook geen fan van alleen maar met de neus over de grond rijden, maar het is altijd nog beter dan helemaal geen ontspanning hebben, daar richt je een stuk meer schade mee aan O:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:59

Zolang mensen dan ook echt in staat zijn om ontspanning van werkontwijkend gedrag te onderscheiden.
Er zijn ook rugpatienten (paarden) die met de neus op de grond lopen omdat het hoofd dragen gewoon niet gaat. Dan doorrijden met als argument: hij is er gewoon nog niet klaar voor om op te richten. Dat maakt net zo goed een hoop kapot.
Toen Dallas ziek werd ging ze ook ineens alleen nog maar vwnw. Dat waren echter alarmbellen, geen ontspanning. Ook zag het er heel ontspannen uit.

Ik zie niemand hier in dit topic verkeerde dingen doen. Maar het is inderdaad in mijn ogen altijd goed om regelmatig het paard ook eens uit zijn geliefde houding te werken. Een gezond paard kan gewoon in werkhouding lopen, ook als hij nog jong is. Krijg je protest dan is het goed om na te gaan of het halsstrekken geen verbloeming is van problemen.

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:06

Precies wat ik bedoel Sizzle. Dank.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:15

Babootje schreef:
Evelijn schreef:
Maar dat "wees je bewust" is toch voor alle ruiters waarom dan zo'n sneer naar de stretch... En dat meteen weer zien als "sukkelen op de voorhand" ... moeten er in dit topic weer eens mensen worden "wakker geschud".

Als jij dat een "sneer" wil noemen is dat jouw interpretatie en als jij de schoen past niet past, dan trek je hem niet aan toch?
Ik dacht dat we hier iets meer vertrouwen hadden in elkaar?
Het komt nu vooral op mij over als, dat kan jij wel zeggen maar weet jij wel waar je het over hebt of weet jij wel waar je mee bezig bent?? Ik dacht dat we hier in dit topic wel iets verder waren dan het standaard Bokt voorbehoud inbakken over rijkunsten?

Nou weet je wat, niemand hoeft ook maar iets van mij aan te nemen hoor. Nee serieus, doe wat je wilt. Ik ben trouwens toch al maanden klaar met de zogenaamde bewijsdrang. Echt een bevrijding hoor, geen startpas meer enzo maar gewoon lekker ontspannen zonder strijd rijden en vooruitgaan met je paard. Iedere dag een fijn en tevreden gevoel. Precies daarom kocht ik mijn paard.

Mensen die wat meer willen weten van vwnw en correct rijden komen nu uit zichzelf naar mij toe. En dat is niet omdat ik alleen maar wat rondjes op de voorhand aan het sukkelen ben.

:wave:

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:33

Het is volgens mij een algemeen misverstand dat het VWNW rijden "paarden op de voorhand doet sukkelen".
Ja, dat gebeurt (of kan gebeuren) als je de teugels losgooit (slap hangen) en ze het maar wat laat uitzoeken met die stofzuigerij. Dat, gepaard aan een niet-voorwaarts gaan zal inderdaad resulteren in een duikboot.
Maar dat is helemaal niet wat er in dit topic beoogd wordt, ook niet dat paarden zeg een hele training uitsluitend en voortdurend VWNW worden "gesjokt". Dat LIJKT wellicht zo, omdat men doorgaans een hel ander (tegenovergesteld) beeld van paardrijden gewend is, dan dat van een vanuit de schoft zakkend paard.
Als je eerst altijd ánders gereden heb (hijs, pluk, ruk, in de krul er mee) dan zal het wel voorkomen dat je je paard in eerste instantie, om er weer een correcte door-het-lichaam beweging in wil krijgen, VWNW zal rijden. Paard moet ook eerst diens eigen lichaamsbewegingen hernieuwd leren vertrouwen, leren dat hij de ruimte en lengt mag (MAG!) nemen.
Dat is dus eigenlijk aanvankelijk een stukje correctief rijden.
Zodra het paard dat doorheeft, en ook de ruiter vertrouwd is met een andere manier/gevoel van omgaan met wat het paard dán aanbiedt, kun je allerlei variaties gaan maken.
Maar niet eerder dan dat stretch/VWNW echt in het paardenvertrouwen is inbevestigd.
Ik geloof niet dat iemand in dit topic werkelijk denkt dat het de bedoeling is om áltijd maar gestretched rond te rijden. Dat heb ik ook nergens uit kunnen opmaken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:33

Het is volgens mij een algemeen misverstand dat het VWNW rijden "paarden op de voorhand doet sukkelen".
Ja, dat gebeurt (of kan gebeuren) als je de teugels losgooit (slap hangen) en ze het maar wat laat uitzoeken met die stofzuigerij. Dat, gepaard aan een niet-voorwaarts gaan zal inderdaad resulteren in een duikboot.
Maar dat is helemaal niet wat er in dit topic beoogd wordt, ook niet dat paarden zeg een hele training uitsluitend en voortdurend VWNW worden "gesjokt". Dat LIJKT wellicht zo, omdat men doorgaans een hel ander (tegenovergesteld) beeld van paardrijden gewend is, dan dat van een vanuit de schoft zakkend paard.
Als je eerst altijd ánders gereden heb (hijs, pluk, ruk, in de krul er mee) dan zal het wel voorkomen dat je je paard in eerste instantie, om er weer een correcte door-het-lichaam beweging in wil krijgen, VWNW zal rijden. Paard moet ook eerst diens eigen lichaamsbewegingen hernieuwd leren vertrouwen, leren dat hij de ruimte en lengt mag (MAG!) nemen.
Dat is dus eigenlijk aanvankelijk een stukje correctief rijden.
Zodra het paard dat doorheeft, en ook de ruiter vertrouwd is met een andere manier/gevoel van omgaan met wat het paard dán aanbiedt, kun je allerlei variaties gaan maken.
Maar niet eerder dan dat stretch/VWNW echt in het paardenvertrouwen is inbevestigd.
Ik geloof niet dat iemand in dit topic werkelijk denkt dat het de bedoeling is om áltijd maar gestretched rond te rijden. Dat heb ik ook nergens uit kunnen opmaken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:05

Starbreeze, waarom voel je persoonlijk zo aangevallen om een algemene niet geadresseerde uitspraak van iemand?

Ik denk net als Terpetijn dat iedereen die actief is hier in het topic goed bezig is.
Echter kan het best zijn dat een stille meelezer ineens denkt: hmmm misschien heb ik toch te weinig activiteit.
En ik moet zeggen dat ik bij mijzelf ook regelmatig probeer na te gaan of ik niet stiekum in een bepaalde fase ben blijven hangen terwijl het paard wellicht verder is.
Zo probeer ik zo nu en dan een vriendin erop te zetten die het paard alleen oppervlakkig kent. Het is dan best voorgekomen dat ik denk: oh kan hij dat al? Blijkbaar is het paard verder dan ik dacht.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:48

Peetstap schreef:
Ik lees Ankem haar reactie juist vanaf de andere kant, maar ze heeft natuurlijk alle vrijheid er niet verder op in te gaan.

Laat ik het zo zeggen: Ik heb op de Pabo en later in mijn universitaire master o.nderwijswetenschappen meer als voldoende geleerd en gewerkt met alle mogelijke leertheorieën, waaronder ook het behaviorisme.
Maar het heeft tevens ook mijn zin om daarover met anderen te discussiëren weggenomen. :(

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:52

ankem schreef:
Peetstap schreef:
Ik lees Ankem haar reactie juist vanaf de andere kant, maar ze heeft natuurlijk alle vrijheid er niet verder op in te gaan.

Laat ik het zo zeggen: Ik heb op de Pabo en later in mijn universitaire master o.nderwijswetenschappen meer als voldoende geleerd en gewerkt met alle mogelijke leertheorieën, waaronder ook het behaviorisme.
Maar het heeft tevens ook mijn zin om daarover met anderen te discussiëren weggenomen. :(

je hebt groot gelijk, had je goed begrepen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:33

Zo, even bijgelezen. Wat gaat het topic weer hard!
Mbt hulpteugels. Ik gebruik enkel de chambon. Ik hou er niet van als een paard extra moeite moet doen (tegen elastiek induwen bijv) om de neus er uit te houden. Neus er uit zou de makkelijkste oplossing moeten zijn naar mijn idee.

Mbt vwnw. Dit is precies wat ik laatst bedoelde met: "degene die vwnw rijden moeten elke 20 pagina's uitleggen dat het paard wel voorwaarts moet zijn en nee, het loopt niet op de voorhand."
Ik denk dat deze discussie nu al zo vaak voorbij is gekomen dat dit niet meer op 2 handen te tellen is. Degene die al langer in dit topic zitten, zoals bijv. Starbreeze, worden denk ik een beetje moe van deze discussie. Ja, je ogen open houden of het wel echt voorwaarts is, is noodzakelijk. En om ogen te openen is dit topic gestart. Maar ik denk echt dat we over het vwnw nu al het meeste gezegd hebben om het interessant te houden. Laatst met de discussie met Picasso en Knollentuin is dit ook al benoemd, en dit is denk ik 10 pagina's geleden?
Het blijft nu echt wel hangen :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:03

Over het voorwaarts neerwaarts hebben we zeker al een heleboel gezegd maar we kunnen van nieuwe volgers niet verwachten dat ze eerst het hele topic gaan doornemen, wat mij betreft, ik ben nog niet te moe om de belangrijkste dingen rondom het vwnw rijden te herhalen voor mensen die daar behoefte aan hebben.

Wanneer alles dat één keer gezegd is voldoende zou zijn dan kan Bokt sluiten.

We missen wél mensen die video's plaatsen met hun vorderingen of problemen.
Dit is één van de weinige topics waar daar vriendelijk en gefundeerd commentaar op geleverd wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:11

Het is ook niet alleen "het op de voorhand lopen" waar de discussie wat mij betreft over gaat. Ik haal dat alleen even aan omdat dat een valkuil is in het vwnw. Ik bedoel daar ook niet een specifiek iemand mee. Jammer van al die lange tenen dan weer.
Wat Oji aanhaalt (en ik onderschrijf) is het gevaar van het te lang trainen in 1 bepaalde houding en het gevaar van overbelasting op banden pezen en gewrichten. Ik merk aan ons jonge paard ook dat het vwnw best een zware oefening is waar een bepaalde mate van kracht voor nodig is. History is vanaf oktober ohz en het begint nu een beetje te komen. En nee bevestigd is het nog niet. Maar als we hem alleen maar zo ga rijden totdat het bevestigd is, dan denk ik idd dat dat leidt tot overbelasting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:18

knollentuin schreef:
Voor de vraag over longeerhulp (jes)
Dit en dubbele lijnen is alles waar ik mee werk.

Afbeelding
Wanneer je naar de hoek van inwerking kijkt van het bit ten opzichte van de mond, dan is deze omstreeks 90°, het bit werkt dus direct en maximaal scharend in op de kaak.
Wanneer een paard voor de loodlijn gaat en de hand met de teugel 10 cm boven de schoft gedragen wordt dan werkt het bit in onder een hoek van geschat 40° richting flexibele mondhoeken.
Een bijgezet paard wordt geen enkele tolerantie geboden, het bit is gefixeerd.
Een teugel in de hand van de ruiter is flexibel en meegevend.

Naar mijn mening kun je van een paard dat bijgezet wordt zoals in het voorbeeld geen aanleuning verwachten, het gaat om zich te beschermen achter het bit, het kan niet anders.
Ik zie dan op de foto ook geen schuimlippen zoals bij een ontspannen paard dat in aanleuning op het bit knabbelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:24

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:44

Simpelman schreef:
knollentuin schreef:
Voor de vraag over longeerhulp (jes)
Dit en dubbele lijnen is alles waar ik mee werk.

[ [url=m/tDkVvH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wanneer je naar de hoek van inwerking kijkt van het bit ten opzichte van de mond, dan is deze omstreeks 90°, het bit werkt dus direct en maximaal scharend in op de kaak.
Wanneer een paard voor de loodlijn gaat en de hand met de teugel 10 cm boven de schoft gedragen wordt dan werkt het bit in onder een hoek van geschat 40° richting flexibele mondhoeken.
Een bijgezet paard wordt geen enkele tolerantie geboden, het bit is gefixeerd.
Een teugel in de hand van de ruiter is flexibel en meegevend.

Naar mijn mening kun je van een paard dat bijgezet wordt zoals in het voorbeeld geen aanleuning verwachten, het gaat om zich te beschermen achter het bit, het kan niet anders.
Ik zie dan op de foto ook geen schuimlippen zoals bij een ontspannen paard dat in aanleuning op het bit knabbelt.

Ik hoop dat je hier ziet simpelman dat m'n touwtjes loshangen en de verbinding aan t bit de longeerlijn is die ik vasthou met m'n handen??
En aan degene die over de valse knik vroeg, nee, absoluut niet!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:25

Simpelman schreef:

Maar hoe zou jij dan verklaren dat veel klassieke ruiters (Spaanse rijschool, Will Fearber, Ingrid Klimke) gewoon bijgezet longeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:32

Op het moment dat een paard door de begrenzing heen wil is de ruiterhand net zo goed niet meegevend, anders was het geen begrenzing.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:36

Sizzle schreef:
Op het moment dat een paard door de begrenzing heen wil is de ruiterhand net zo goed niet meegevend, anders was het geen begrenzing.

Idd en je kan bij een bijzet evenzogoed rekening houden met de lengte, dus een paard ruimte geven dat het voor de loodlijn komen kan, zo heb ik hem eigenlijk altijd gezien dat je ze gebruiken moet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:42

Ik denk ook dat op dat gebied wat tegenstrijdigheden in het topic zitten.

Voor mijn idee wil aantal wil zo drukloos mogenlijk rijden terwijl voorbeelden als de spaanse rijschool ontzettend gediscplineerde frame ruiters zijn. Die paarden weten precies dat ze gewoon in hun houding moeten blijven en dat is door duidelijke weinig toegeeflijke begrenzing.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:51

Ook mee eens, ik ben ( sorry) geen fan van Spaanse rijschool, hoe knap t ook zal zijn. Mijn voorbeeld is het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:40

Okay, dan ben ik toch een 'in-het-frame-ruiter'... Ik hou ervan die Spaanse Rijschool. De manier van werken, de opbouw in de training van zowel ruiter als paard, de correcte zit, het naar de hand toe rijden, de kracht, de paarden, de geschiedenis.... Kan er uuuuuuren naar kijken....

Overigens rijd ik de paardjes in verschillende hoofdhoudingen en vwnw in een training.... En ja, de 12 jarige komt wel in de verzameling met kop op proefhoogte... Probeer zoveel en zo vaak mogelijk te controleren of de verbinding van achteruit komt en ik zelf nog steeds 'nageeflijk' ben :D .... Krijg trouwens ook meteen antwoord van paardjelief als ik 'te strak' zit en te dwingend word... Prachtig die spiegel die je voorgehouden wordt door de paardjes en wat ben ik erachter gekomen dat de lijn flinterdun is: je vervalt zomaar weer in je oude fouten als je niet oplet. Door hier te lezen is het bewust worden daarvan gekomen... Stap terug, loslaten, goed; stoppen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:53

knollentuin schreef:
Sizzle schreef:

Idd en je kan bij een bijzet evenzogoed rekening houden met de lengte, dus een paard ruimte geven dat het voor de loodlijn komen kan, zo heb ik hem eigenlijk altijd gezien dat je ze gebruiken moet

Mee eens!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:54

Waar ik me hey meest niet mee kan vereenzelvigen is dat de paarden van de Spaanse rijschool midden in de stad staan, geen paddock, wei, niks, alleen een stapmolen - wel een grote en een stal. Daar gaat mijn idee van welzijn niet in mee.
Ik ben nu 2 x bij een optreden van dr Spaanse rijschool geweest en ik vond het toen te strak en te star, ik zag weinig lossigheid bij de paarden en veel gekrabbel. En misschien had ik 2 x pech, dat kan.