Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:25

inderdaad een goed plan FCSA. mijn paard heft in ene open stal gestaan met wat anderen. hierin kon die van mij weer gewoon in een stal zonder problemen. een ander paard uit de groep kan dat niet meer. die breekt de boel af en ervaart hevige stress. Dus dat moet je inderdaad per paard bekijken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:26

Met die info lijkt het mij inderdaad ook verstandig zo te houden. Fijn dat je nu een keuze hebt kunnen maken :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:27

Dank voor jullie tips! Ik ben benieuwd wat het voor zijn lichaam doet, 2 maandjes rust.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:29

Ik vind 8-17 buiten wel wat weinig, als hij 's avonds niets doet. Maar 24/7 met jonge hengsten lijkt me ook heel zwaar, tenzij hij een geboren leider is. Is er niet nog een optie 3? 24/7 in een rustige kudde?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:33

Niet op de plaats waar ik nu heb afgesproken dat hij heen zal gaan... Ik denk dat ik er nog wel een keer of 3 per week naartoe zal gaan om met hem te wandelen, spelen en tutten, dus dan komt hij er nog wat meer uit :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:49

Simpelman schreef:
ankem schreef:
Ik heb de discussie over het aanleren en bekrachtigen van gedrag maar even aan mij voorbij laten gaan. Tijdens mijn opleidingen heb ik dat zo enorm uitgegeten, dat ik ergens enorm weerstand voelde ontstaan toen ik het weer las :+

Dat is jammer want het was nou juist een poging om uit dat stramien te geraken, de zaken eens op een andere manier te benaderen. :)

Ik lees Ankem haar reactie juist vanaf de andere kant, maar ze heeft natuurlijk alle vrijheid er niet verder op in te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:43

Simpelman schreef:
Ieder weldenkende ruiter begrijpt dat ons paard niet in één en dezelfde houding getraind moet worden.
Om tot die weldenkendheid te komen hebben we nu dit topic.

Waarin mij toch voornamelijk het gevoel bekruipt dat er een aantal hier al een half jaar niet meer uit "de stretch" komen. }>
Goed Oji dat je het hier risico benadrukt dat te lang trainen in dezelfde houding ook zo zn risico's heeft, ook al aangenomen dat "de stretch" dan op een juiste manier wordt uitgevoerd.
Een half jaar lang je paard op de voorhand laten sukkelen kan ook niet goed zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:44

FCSA schreef:
Dank voor het meedenken allemaal! Bevestigt mijn idee om de situatie herkenbaar voor hem te houden en voor overdag weiland / 's nachts stal te kiezen.

De kans bestaat ook nog dat ik hem er iets langer laat staan en de training weer oppak, dat kan dan in de avonduren :j

Ik heb er in de jaren een heleboel zien binnekomen en vertrekken.
Het duurt bij volle weidegang ongeveer 3 maanden voordat een paard volledig afgehard is tegen voor leven én een relatief stabiele plaats heeft gevonden in de groep.
Het is vaak de eerste 3 maanden erg hard voor ze, daarna gaat het beter.
Overdag is zwaarder dan 's nachts vanwege de vliegen en soms de hitte.

Wanneer je paarden de keus geeft en er is hooi beschikbaar, dan lopen ze 's nachts op de wei en gaan overdag in de stal staan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:53

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
Ieder weldenkende ruiter begrijpt dat ons paard niet in één en dezelfde houding getraind moet worden.

Waarin mij toch voornamelijk het gevoel bekruipt dat er een aantal hier al een half jaar niet meer uit "de stretch" komen. }>
Goed Oji dat je het hier risico benadrukt dat te lang trainen in dezelfde houding ook zo zn risico's heeft, ook al aangenomen dat "de stretch" dan op een juiste manier wordt uitgevoerd.
Een half jaar lang je paard op de voorhand laten sukkelen kan ook niet goed zijn.

Wanneer mensen hebben ontdekt hoe fijn een paard te rijden is wanneer het zich eenmaal echt ontspant dan hebben ze soms wat moeite verder te gaan.
Het doet geen kwaad.

Een paard dat de hals strekt én voorwaarts gereden wordt loopt niet op de voorhand, het gaat in evenwicht en gebruikt zijn lijf zoals het hoort.
Er wordt in het topic zeer regelmatig op gewezen dat het aspect voorwaarts essentieel is voor goed rijden net zoals het feit dat het strekken van de hals slechts een fase is die bevestigd moet worden om door te kunnen gaan naar het ontspannen werken in de arbeidshouding.
Een paard dat de hals niet kan strekken én daarbij zijn tact bewaren en buigen op gebogen lijnen is niet ontspannen.
Een niet ontspannen paard gebruikt zijn lichaam niet correct.
Het is niet voor niets de eerste fase in het Scala der Ausbildung.
Werken met een paard dat niet in een correcte, ontspannen, natuurlijke houding maakt dat dat paard steeds beter wordt in het verkerd doen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 23-02-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:55

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Wie dan?
Een paard dat correct vwnw loopt, loopt juist níet op de voorhand. Vwnw heeft dan ook niets met sukkelen te maken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:59

Hoe denken jullie over het gebruik van side reins bij het longeren?
Ik weet dat veel van jullie een chambon gebruiken, maar ik zie bij bv. Klimke en ook WF het gebruik van klassieke zijteugels. Anja Beran zegt bv. weer dat ze nooit hulpteugels gebruikt met longeren.

Ben benieuwd naar jullie meningen & ervaringen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:21

Ben ook benieuwd. Ik weet niet hoe anderen rijden, maar de strech is voor mij een belangrijk onderdeel van het losrijden. Als dat lekker gaat, dan kan ik haar gewoon oppakken, strech is geen doel, enkel een middel en mijn paard sukkelt zeker niet op de voorhand, maar loopt gewoon actief van achter naar voren. Als je het na alle info in dit topic nog steeds sukkelen op de voorhand noemt, dan heb je er echt niet veel van begrepen helaas.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:24

@starbreeze. Jouw punt mbt natuurlijke houding en geen dwang. Mijn uitgangspunt is hierbij dat zidra je op een paard gaat zitten, zal een paard een nieuw evenwicht moeten vinden. Dat betekent in mijn ogen dat geen enkele houding meer natuurlijk is, maar altijd een extra belasting.
Ik ben met je eens dat een paard dat correct vwnw loopt niet op de voorhand loopt. Maar ik zie in de praktijk ook dat correct vwnw net zo zeldzaam is als correct opgericht. In het geval van incorrect vwnw train je niets, maar slijten de voorbenen. In het geval van wel correct vwnw train je wel degelijk iets, dat is gunstig. Maar ook een gevaar. Spieren worden bij correct vwnw behoorlijk aangesproken en dus ligt het gevaar van overbelasting van die spieren op de loer. Daarnaast stretch je het lichaam (jullie noemen het niet voor niets massaal de stretch) en dus loop je aan banden en gewrichten te rekken. Ook daar dus bij te langdurige belasting het risico van blessures. Ik ben niet tegen (correct) vwnw, dat heeft een heel duidelijk positief trainingsdoel en kan de algehele beweging verbeteren. Ik ben wel tegen een hele training door te rijden in deze zelfde houding en dan helemaal een periode achter elkaar om te bevestigen. Ik ga ook niet om de schouder binnenwaarts te bevestigen een hele training schouder binnenwaarts lopen ondanks dat die oefening ook een duidelijke verbetering van de kracht en motoriek kan bewerkstelligen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:39

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar wanneer je in ogenschouw neemt dat een paard dat er nog niet aan toe is 'opgepakt' te worden versnelt of verstrakt, het me beter lijkt toch eerst wat meer bevestiging te bewerkstelligen alvorens er grotere variaties in de hoofdhalshouding gevraagd worden. Ook in het begin kun je wat afwisselen en buiging toevoegen, alleen is het verschil in het begin groter.

Als ik over mezelf spreek, varieer ik nu doorlopend van neus over de grond tot oprichting. Maar ben pas verder gaan oprichten toen bleek dat mn paard eraan toe was. Nu, zo'n 3 kwart jaar later is hij pas volledig bevestigd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:40

Het woord stretch is overgenomen uit het Amerikaanse strekken van de hals.
Stretch staat voor strekken en niet voor uitrekken.

Langdurige eenzijdige belastingen bij een jong paard vallen niet onder het begrip weldenkendheid.
Er wordt wat afgeknoeid in de paardenwereld! Ze slaan niet terug....

Het begrip "bevestigen" staat voor het rustig met gevoel en verstand trainen van een bepaalde oefening, totdat deze bevestigd is, dat wil zeggen met gemak uitgevoerd, dus zonder spanning en tactverlies, daarna hoef je er niet meer druk om te maken.
Een schouderbinnenwaarts bevestig je niet in één dag, daar zijn verschillende fases aan vooraf gegaan.
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Nu de Schwung met als oefening bijvoorbeeld schouderbinnewaarts.
Waarbij voorgaande allemaal bij elkaar hoort en in elkaar overvloeit maar zonder losgelatenheid en tact geen schouderbinnenwaarts, zonder aanleuning en nageeflijkheid....geen schouderbinnenwaarts.

De arbeidshouding van het paard in zijn natuurlijke evenwicht.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

http://www.eurodressage.com/equestrian/2015/07/19/optimizing-horses-performance-key-topic-german-symposium-manolo-mendez-and-dr-ridgway

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:52

Afbeelding
Voor de vraag over longeerhulp (jes)
Dit en dubbele lijnen is alles waar ik mee werk.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:57

Dwing je zo het paard niet in een houding die hij niet van nature aanneemt? (vraag van een beginner hoor, dus kan best zijn dat de vraag nergens op slaat)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:00

als je kundig bent kun je ene paard ook vwnw laten lopen zonder teugels. mij lukt dit alleen als ik hem aan zijn mond zit via de lijn. op die manier buig ik hem in en geeft hij na. heb dna vaak het idee dat hij dan nog nie top zijn Eigen benen loopt vandaar de chambon. ik ben er wel achter gekomen door de filmpjes van iedereen dan de chambon strakker mag/moet.

over klassieke zijteugels ben ik geen fan. ze zetten het paard met de neus achter de loodlijn. het is ene harde verbinding waar het paard (in mij n optiek) voor gaat wijken en dus het bit niet aanneemt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:08

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:09

Lante schreef:
Ben ook benieuwd. Ik weet niet hoe anderen rijden, maar de strech is voor mij een belangrijk onderdeel van het losrijden. Als dat lekker gaat, dan kan ik haar gewoon oppakken, strech is geen doel, enkel een middel en mijn paard sukkelt zeker niet op de voorhand, maar loopt gewoon actief van achter naar voren. Als je het na alle info in dit topic nog steeds sukkelen op de voorhand noemt, dan heb je er echt niet veel van begrepen helaas.

Ik beweer ook niet dat die van jou dat doet of die van Starbreeze (geen filmpjes van jullie gezien, dus daar kan ik niet over oordelen). Er rust alleen altijd een gevaar in van wat je zelf goed vindt of wat goed is.
De enige bedoeling van Oji (en die onderschrijf ik zeker) is, wees je bewust van wat je aan het doen bent.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:13

Maar dat "wees je bewust" is toch voor alle ruiters waarom dan zo'n sneer naar de stretch... En dat meteen weer zien als "sukkelen op de voorhand" ... moeten er in dit topic weer eens mensen worden "wakker geschud".

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

Fijn plaatje, Knollentuin :)
Ik ben het met je eens, DF, wat betreft de harde verbinding. Maar aangezien zeer kundige (en klassieke) ruiters ze toch gebruiken, vraag ik me af hoe kwalijk het kan zijn..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:17

wel grappig dat dit nu even boven komt. ik schreef gister een post in een ander topic over stukje wvnw. er kwam gelijk een reactie dat het paard dan op de voorhand komt en niet meer actief is. Daar ben ik het niet mee eens. WF laat zien da thet niet klopt. en zelf zie je het ook in de plaatsje van simpelman dat het paard een horizontale balans heeft

A Knollentuin, ik heb het idee dat het paar din de derde halswervel in buigt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:27

Babootje schreef:
Lante schreef:

Ik beweer ook niet dat die van jou dat doet of die van Starbreeze (geen filmpjes van jullie gezien, dus daar kan ik niet over oordelen). Er rust alleen altijd een gevaar in van wat je zelf goed vindt of wat goed is.
De enige bedoeling van Oji (en die onderschrijf ik zeker) is, wees je bewust van wat je aan het doen bent.

Bedankt voor je bezorgdheid maar als je mijn posts over onze progressie en bijbehorende foto's en filmpjes even opzoekt, zullen die je zeker geruststellen ;)

Nee ff serieus. Ik denk wel dat als we het over vwnw hebben je mensen wel in hun waarde moet laten en niet voor een ander moet gaan denken of die persoon wel een juiste uitvoering en interpretatie heeft van het genoemde. Ik denk dat het topic daar voldoende handvatten voor aanreikt om te zien wat wel of niet juist is. Beetje vervelend als iedereen zich altijd maar moet blijven verdedigen of bewijzen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:40

Mooie foto Knollentuin :)

Alle paarden van de spaanse rijschool worden bijgezet gelongeerd. En ik vermoed dat de jonge paarden van Klimke ook gewoon met bijzetteugels aan de longe lopen in voorbereiding op de HK.
Met bijzet moet je activiteit behouden, dan gaat hij niet achter de LLmaar juist in de teugel 'klimmen'.
Laat je hem sukkelen dan zal hij zich oprollen.