Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:46

Ik vind de eerste zin mooi, Oji... maar daarna zwakken ze het af door het alleen over extreme houdingen te hebben... de meeste ruiters vinden dat ze helemaal niet in een extreme houding rijden dus waarom afwisselen (zeker als je het daarmee jezelf lastig maakt).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:02

Ik vind het wel een goed stuk om mensen er wel op te wijzen dat het trainen naar een ideaal plaatje ook valkuilen heeft.goed om mensen erop te wijzen dat variëren in houding heel belangrijk is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:38

ankem schreef:
Ik heb de discussie over het aanleren en bekrachtigen van gedrag maar even aan mij voorbij laten gaan. Tijdens mijn opleidingen heb ik dat zo enorm uitgegeten, dat ik ergens enorm weerstand voelde ontstaan toen ik het weer las :+

Dat is jammer want het was nou juist een poging om uit dat stramien te geraken, de zaken eens op een andere manier te benaderen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:39

oji schreef:
Hier kan ik mij helemaal in vinden:
(uit de nieuwste Hoefslag/Eveline Menke)
"Een andere risicofactor is het ontstaan van blessures is een teveel in dezelfde houding rijden. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende afwisseling in de houding van een paard, om te voorkomen dat
het paard gedurende een langere periode te maken krijgt met krachten die op één punt inwerken, bijvoorbeeld op de overgang van hals­wervelkolom naar borstwervelkolom, of op de aanhechtingen van nekband en spieren op het achterhoofd. Extreme houdingen zorgen aan de kant die opgebold wordt voor extra rek en aan de kant die hol wordt voor compressie. Dit kan zowel gelden voor extreem inbuigen naar links of naar rechts, of extreem hoog of laag instellen. Door lang in een extreme houding te blijven rijden, is er kans op irritatie van gewrichten en gewrichtskapsels, spieraanhechtingen en ligamenten."

Handen, handen, handen. }>

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:51

Een kort door de bocht reactie Simpelman, die volgens mij kant nog wal raakt wat betreft de strekking van het stukje.
Als je je paard, heel correct gereden, maar continue in dezelfde houding laat werken, hele trainingen lang, trainingen achter elkaar, dan overbelast je bepaalde delen van het lichaam. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen begrijpt dat je een paard (hoe correct ook tot stand gekomen) niet gedurende een hele training in de oprichting mag rijden, maar dat er in dit topic weinig tot geen commentaar is op een hele training in het vwnw. Volgens mij zijn beide niet correct en een overbelasting voor het paard. Zoals het stukje meldt, afwisseling om je paard gezond en heel te houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:53

Precies steeds van houding wisselen, beetje lager, beetje langer, beetje korter, beetje ronder, variëren in houding in alle gangen, continu, dan hou je de boel mooi los en voorkom je blessures

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:54

Tomaatje schreef:
[ [url=m/JilGt5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou mensen, beelden van mijn eerste les! De pony was wat sneller afgeleid dan gewoon, door de vorst heeft hij z'n energie niet kwijt kunnen raken. Het valt me op dat mijn onderbeen heel onrustig ligt, rechts meer dan links. Daar ben ik gelukkig al mee bezig. Als ik 'm op de goede plek leg (het hele been meer naar achter) is het een stuk beter.

Filmpje één, verruimen op de lange zijde.
https://www.youtube.com/watch?v=SDGG9znsKuc

Filmpje twee, oprichten en daarbij letten op het behoud van voorwaartse energie.
https://www.youtube.com/watch?v=XisZ4Mn ... e=youtu.be

Filmpje drie, andere hand.
https://www.youtube.com/watch?v=uHXNSWC ... e=youtu.be

Niet aan je onderbeen denken maar aan je knieën.
Je onderbeen blijft pas op zijn plaats als je je ontspant, je evenwicht gevonden hebt en je knie naar binnen hebt gedraaid.

Focus:
het vinden van je evenwicht, tussen je knieën en je zitbeenknobbels, het gevoel zo min mogelijk je paard te willen storen
laat je meenemen door je paard, probeer niet je paard te manipuleren, laat hem zijn eigen evenwicht vinden, dat voelt hij beter dan jij
laat je onderbeen afhangen, je paard loopt al...., laat hem zijn eigen evenwicht en tempo vinden, als het tempo te laag is geef je dat aan met een drijvende hulp, niet frummelen met je hakken

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:59

knollentuin schreef:
Precies steeds van houding wisselen, beetje lager, beetje langer, beetje korter, beetje ronder, variëren in houding in alle gangen, continu, dan hou je de boel mooi los en voorkom je blessures

:j
En wisselen linksom, rechtsom, hoeveel buiging (afwisselen in volte maat, afwisselen schouder voor/schouder binnenwaarts) en met regelmaat gewoon iets heel anders (bv springen, balkjes werk, naar buiten, galoppeer of crossbaan).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:08

Eigenlijk alleen maar losrijden en spelen met je paard :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:13

oji schreef:
Een kort door de bocht reactie Simpelman, die volgens mij kant nog wal raakt wat betreft de strekking van het stukje.
Als je je paard, heel correct gereden, maar continue in dezelfde houding laat werken, hele trainingen lang, trainingen achter elkaar, dan overbelast je bepaalde delen van het lichaam. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen begrijpt dat je een paard (hoe correct ook tot stand gekomen) niet gedurende een hele training in de oprichting mag rijden, maar dat er in dit topic weinig tot geen commentaar is op een hele training in het vwnw. Volgens mij zijn beide niet correct en een overbelasting voor het paard. Zoals het stukje meldt, afwisseling om je paard gezond en heel te houden.

De houding van jet paard komt voort vanuit het voorwaarts, de handen geleiden slechts de richting van de energie door al dan niet weerstand te bieden in de beweging.

Het is je niet kwalijk te nemen dat je niet het hele topic hebt doorgelezen zoals veel trouwe volgers wel hebben gedaan.
We herhalen:
Het strekken van de hals is slechts een instap fase om te komen tot algehele losgelatenheid.
In deze fase hervindt het paard zijn evenwicht onder de ruiter, met andere woorden het leert ontspannen in evenwicht op eigen benen te lopen onder het ruitergewicht.
Wanneer er geen algehele losgelatenheid is dan zal het paard zich in geen enkele houding correct bewegen.
Duidelijke voorbeelden hoe een paard de hals te leren strekken vinden we bij o.m. Will Faerber die hier veel video's over op youtube heeft geplaatst.
Dit wil niet zeggen dat WF onze grote meester en leraar is, zijn stretch video's zijn goed.

In deze losgelatenheid rijden we het paard voorwaarts, het komt dan vanzelf in aanleuning, de nageeflijkheid krijg je er gratis bij, deze komt voort uit een weerstand biedende hand.
Al voorwaarts rijdend komt het paard vanzelf in een arbeidshouding, dat is zijn natuurlijke houding.

Dit zijn de principes van de KD, het in evenwicht gaande paard komt van achteren naar voren in de hand en zal in de loop van de africhting vanuit zichzelf meer en meer in oprichting komen.
Omdat dit een goede basisopbouw vereist..... wordt alom de shortcut toegepast, het zg "oppakken", de ruiter maakt de teugels korter, laat het paard nageven en zet het in een houding.

Ieder weldenkende ruiter begrijpt dat ons paard niet in één en dezelfde houding getraind moet worden.
Om tot die weldenkendheid te komen hebben we nu dit topic.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:17

oji schreef:

Wellicht omdat tijdens het vwnw en dan met name het halsstrekken geen dwang is maar het paard in een natuurlijke houding loopt. Overigens varieer je na het bevestigen hiervan je juist in verschillende hoofd/halshoudingen. Ik denk dat paarden die op deze manier gereden worden juist lekker los en ontspannen in hun vel komen te zitten. Dat kan ik van de paarden van de geen gelul de hele les hoog in de krulrijders niet zeggen. En dan kijk ik alleen maar om me heen naar wat ik dagelijks zie. Er is een duidelijk verschil namelijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:38

Mag ik jullie een offtopic vraag tussendoor stellen?

Mijn paard krijgt in het voorjaar 2 maanden vakantie. Ik kan kiezen tussen overdag weiland en 's nachts op stal of 24/7 buiten. Hij is gewend om vrij veel binnen te staan (dit is een tijdelijke situatie) - ik vraag me dus af of de overgang naar 24/7 buiten niet te extreem is (ook vanwege de overgang weer terug). Voordeel is wel dat hij veel meer kan lopen, scharrelen etc. dan wanneer hij alleen overdag buiten staat.

Wat zouden jullie doen?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:40

Ik zou 24/7 buiten zetten, hij krijgt al minder beweging denk ik in zijn vakantie en dan 's nachts in een stal gezet worden met overtollige energie zou ik niet doen. De vraag is dan ook nog hoelang staat hij in zijn stal, ik zie vaak dat paarden om 4 a 5 uur in de middag op stal gezet worden en de volgende dag om 10 uur er uit (na hun ontbijtje), tenminste dat was zo bij mijn vorige stalling. Dat vind ik gewoon echt te lang op stal staan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:42

Hij is 5 en wordt niet heel intensief getraind, ik denk niet dat overtollige energie een probleem zal zijn. Het is meer het dilemma: 24/7 buiten is waarschijnlijk beter voor zijn lijf (rust, herstel), maar 's nachts op stal lijkt me psychisch fijner/stabieler omdat hij dat kent en er na 2 mnd ook weer naar terug moet...

Overdag in de wei zou 8-17u zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:45

Dat kun je alleen bepalen als je je paard kent.
Waar staat hij in de groep, komt hij aan rust en eten toe etc. Kan hij ergens droog liggen?
Het grootste deel doet het uitstekend 24/7 buiten, maar als je net de pech hebt dat je paard buiten niet genoeg durft te slapen dan krijg je een wrak terug.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:47

Ik zou zoveel mogelijk naar eigen gewend situatie neigen, dus de snachts op stal optie, merk dat paarden het erg prettig vinden als er regelmaat is en dat ze aan veranderingen lang moeten wennen

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:48

Sizzle schreef:
Dat kun je alleen bepalen als je je paard kent.
Waar staat hij in de groep, komt hij aan rust en eten toe etc. Kan hij ergens droog liggen?
Het grootste deel doet het uitstekend 24/7 buiten, maar als je net de pech hebt dat je paard buiten niet genoeg durft te slapen dan krijg je een wrak terug.

Ik heb het paard pas een aantal maanden en heb geen idee hoe hij in de groep is. Hij is in de Eiffel opgegroeid, daarna bij professionele springruiters terechtgekomen, vorig jaar geruind. Hij heeft de afgelopen jaren dus niet met anderen buiten gestaan. Op de stal waar ik nu sta is dat ook geen optie helaas.

De 24/7 groep zijn jonge hengsten; de overdag-buiten groep zijn 5-6 volwassen ruinen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:49

Je hoeft voor mij niets te herhalen simpelman, als je opgelet had had je opgemerkt dat ik al gedurende het hele topic met enige regelmaat post. Ik heb het hele topic gelezen en vind deze verwijzing naar alsof ik het niet begrijp omdat ik niet alles meegelezen zou hebben een beetje goedkope manier om iemands andere afwijkende mening af te serveren. Zoals je had kunnen lezen pleit ik al vanaf het begin van dit topic voor afwisseling in houding en is mijn grote kritiekpunt op de methode WF het gebrek aan afwisseling.
Juist omdat blessures voortkomend door langdurige (over)belasting van dezelfde spieren, banden en gewrichten pas na langere tijd naar boven komen vind ik het belangrijk om dit met enige regelmaat in dit topic naar boven te halen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:50

knollentuin schreef:
Ik zou zoveel mogelijk naar eigen gewend situatie neigen, dus de snachts op stal optie, merk dat paarden het erg prettig vinden als er regelmaat is en dat ze aan veranderingen lang moeten wennen

Ja, ik neig ook die richting uit. Dan kan ik bovendien nog regelmatig langsgaan, poetsen, een beetje wandelen en zo. De enige reden waarom ik twijfel is dat hij dan 3x zo weinig buiten komt en ik die twee maanden graag optimaal zou willen gebruiken (voor rust, herstel, beetje dikker worden, etc.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:53

8 weken in een groep jonge hengsten waar hij zal moeten knokken voor zijn positie (mentaal vooral) om dan op het moment dat hij net gewend en geaccepteerd is weer weg te gaan vind ik best heftig.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:54

Inderdaad geheel afhankelijk van je paard. Die van mij heeft vorig jaar zomer dag & nacht buiten gestaan, nou daar deed ik haar echt geen plezier mee. Kon daar helaas niet anders, nu staan we op een andere stal en hier staat ze ook van 8-18 ongeveer buiten. Ik merk duidelijk dat ze hier gelukkiger van wordt. Kijken wat bij je paard past dus. :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:54

Ja dat snap ik ook, ik heb echter de ervaring dat het niet altijd zo mooi opgaat met die rust, het binnen een kudde geaccepteerd worden en daar 24/7 in vertoeven niet zo appeltje eitje verloopt. Het gaat gerust vaak zat goed , dat wel maar de periode voor 2 maanden vind ik erg kort

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:55

Paarden hebben gemiddeld 3 maanden nodig om zich ergens echt thuis te voelen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:57

Dank voor het meedenken allemaal! Bevestigt mijn idee om de situatie herkenbaar voor hem te houden en voor overdag weiland / 's nachts stal te kiezen.

De kans bestaat ook nog dat ik hem er iets langer laat staan en de training weer oppak, dat kan dan in de avonduren :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:00

Dat lijkt mij goed plan