Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ankem schreef:Ik heb de discussie over het aanleren en bekrachtigen van gedrag maar even aan mij voorbij laten gaan. Tijdens mijn opleidingen heb ik dat zo enorm uitgegeten, dat ik ergens enorm weerstand voelde ontstaan toen ik het weer las
oji schreef:Hier kan ik mij helemaal in vinden:
(uit de nieuwste Hoefslag/Eveline Menke)
"Een andere risicofactor is het ontstaan van blessures is een teveel in dezelfde houding rijden. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende afwisseling in de houding van een paard, om te voorkomen dat
het paard gedurende een langere periode te maken krijgt met krachten die op één punt inwerken, bijvoorbeeld op de overgang van halswervelkolom naar borstwervelkolom, of op de aanhechtingen van nekband en spieren op het achterhoofd. Extreme houdingen zorgen aan de kant die opgebold wordt voor extra rek en aan de kant die hol wordt voor compressie. Dit kan zowel gelden voor extreem inbuigen naar links of naar rechts, of extreem hoog of laag instellen. Door lang in een extreme houding te blijven rijden, is er kans op irritatie van gewrichten en gewrichtskapsels, spieraanhechtingen en ligamenten."
Tomaatje schreef:[ [url=m/JilGt5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou mensen, beelden van mijn eerste les! De pony was wat sneller afgeleid dan gewoon, door de vorst heeft hij z'n energie niet kwijt kunnen raken. Het valt me op dat mijn onderbeen heel onrustig ligt, rechts meer dan links. Daar ben ik gelukkig al mee bezig. Als ik 'm op de goede plek leg (het hele been meer naar achter) is het een stuk beter.
Filmpje één, verruimen op de lange zijde.
https://www.youtube.com/watch?v=SDGG9znsKuc
Filmpje twee, oprichten en daarbij letten op het behoud van voorwaartse energie.
https://www.youtube.com/watch?v=XisZ4Mn ... e=youtu.be
Filmpje drie, andere hand.
https://www.youtube.com/watch?v=uHXNSWC ... e=youtu.be
knollentuin schreef:Precies steeds van houding wisselen, beetje lager, beetje langer, beetje korter, beetje ronder, variëren in houding in alle gangen, continu, dan hou je de boel mooi los en voorkom je blessures
oji schreef:Een kort door de bocht reactie Simpelman, die volgens mij kant nog wal raakt wat betreft de strekking van het stukje.
Als je je paard, heel correct gereden, maar continue in dezelfde houding laat werken, hele trainingen lang, trainingen achter elkaar, dan overbelast je bepaalde delen van het lichaam. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen begrijpt dat je een paard (hoe correct ook tot stand gekomen) niet gedurende een hele training in de oprichting mag rijden, maar dat er in dit topic weinig tot geen commentaar is op een hele training in het vwnw. Volgens mij zijn beide niet correct en een overbelasting voor het paard. Zoals het stukje meldt, afwisseling om je paard gezond en heel te houden.
oji schreef:Een kort door de bocht reactie Simpelman, die volgens mij kant nog wal raakt wat betreft de strekking van het stukje.
Als je je paard, heel correct gereden, maar continue in dezelfde houding laat werken, hele trainingen lang, trainingen achter elkaar, dan overbelast je bepaalde delen van het lichaam. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen begrijpt dat je een paard (hoe correct ook tot stand gekomen) niet gedurende een hele training in de oprichting mag rijden, maar dat er in dit topic weinig tot geen commentaar is op een hele training in het vwnw. Volgens mij zijn beide niet correct en een overbelasting voor het paard. Zoals het stukje meldt, afwisseling om je paard gezond en heel te houden.
Sizzle schreef:Dat kun je alleen bepalen als je je paard kent.
Waar staat hij in de groep, komt hij aan rust en eten toe etc. Kan hij ergens droog liggen?
Het grootste deel doet het uitstekend 24/7 buiten, maar als je net de pech hebt dat je paard buiten niet genoeg durft te slapen dan krijg je een wrak terug.
knollentuin schreef:Ik zou zoveel mogelijk naar eigen gewend situatie neigen, dus de snachts op stal optie, merk dat paarden het erg prettig vinden als er regelmaat is en dat ze aan veranderingen lang moeten wennen