Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:56

Simpelman schreef:
Daar en tegen, je kruis is open en je knieën liggen niet aan het zadel, je hebt dus geen gesloten zit, dat duidt aan dat je je paard niet van achteren naar voren rijdt.

Zou iemand (Simpelman?) me willen uitleggen wat hier precies mee bedoeld wordt?
Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat je, als je zit je been naar achter moet zwaaien, 'zwaar' moet laten hangen en dan naar voren halen. Dan zit je met je heup goed gedraaid. Is dat ongeveer hetzelfde wat hier bedoeld wordt?
(Ja, I know, ik moet echt zitles gaan volgen).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:00

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel, door ze van achteren naar voren te schuiven en door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen. (Xbenen)
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.
Ontspannen voeten, alert.
Maak zo je beugels op maat, ontspanning, ook in je voeten.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, vraag hem jou flink voorwaarts te drijven.
Laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken zoals boven en verder niets doen.
Laat hem communiceren met héél zachte signalen.
Wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel voorwaarts omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Pas op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwicht en je paard zo min mogelijk storen.

oji schreef:
Je hebt in je core ( zeg maar torso) houdingspieren en bewegingsspieren. Sterke geoefende houdingspieren heb je nodig voor balans en een ontspannen onafhankelijke zit. Bij een slechte balans zijn vaak de houdingspieren slap en onontwikkeld. Bij een ruiter met een gespannen zit worden vaak door de ruiter de bewegingsspieren in de buik/torso ingezet om te blijven zitten om te compenseren voor het gebrek aan sterke houdingsspieren. Bewegingsspieren oefen je met crunches en grote bewegingen. Deze helpen je dus niet voor een goede zit. Houdingsspieren oefen je met core stabiliteit oefeningen zoals planken, balance board, fysiobal. Houdingsspieren span je niet bewust aan om je houding en balans op een paard te houden. Die doen hun werk te paard juist als je voor je gevoel volledig ontspant en gewoon meezit. Zodra je je best moet gaan doen om te zitten, ben je dus bezig de bewegingsspieren aan te spannen en wordt je zit dus gespannen en strak.

AbbyBlues

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:03

Zo! Daar kan ik even mee vooruit. Dank je wel Simpelman! _/-\o_

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:45

Citaat:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Dit is precies wat ik tijdens mijn eerste zitles geleerd heb en ik heb gemerkt dat het o zo waar is :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:26

En dat klopt als een bus

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:41

Ik loop altijd met spierspanning. Hoe kom ik daar dan vanaf. Op een paard faan zitten betekend al dat ik mijn beenspieren voel uitrekken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:43

Syl1612 schreef:
Ik loop altijd met spierspanning. Hoe kom ik daar dan vanaf. Op een paard faan zitten betekend al dat ik mijn beenspieren voel uitrekken.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.nevlat.nl/wat-is-alexander-techniek

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:45

Door bewust je evenwicht te zoeken vanuit je basispunt.
Zie de link hierboven.

Overigens is het stabiliseren van een goede ruiterzit in het begin vaak een beetje pijnlijk, gewoon doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-02-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:46

Syl1612 schreef:

Mijn spieren zijn ook gewoon te kort om goed te zitten normaal. Met stretchen kan ik dat een groot deel opvangen, zonder dat kan ik ontspannen wat ik wil maar kom ik niet in de goede houding.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:48

Watermill schreef:
Hey Tomaatje, ik herken de stem van Monique de Rijk. Hoop dat ik binnenkort ook weer een lesje bij haar kan doen.

Ja, klopt. Het was mijn eerste les. Wel heel erg wennen, maar de pony reageerde er super op! Ben jij al wat langer bezig?

Lante schreef:
Hoi Tomaatje, ik vind het een prettig en vriendelijk beeld. Ik heb het gevoel dat het zadel je net iets in stoelzit zet en iets scheef draait. Misschien eens een goede zadelfitter erbij?

Ik denk dat het aan mij ligt. Heb het ook op andere zadels namelijk. Ben me er nu wel van bewust en in stap zit ik al rechter en ligt mijn been verder naar achter (en mijn knie er daardoor beter aan), in draf is dat helaas nog niet het geval.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:53

Azmay schreef:
Syl1612 schreef:

Mijn spieren zijn ook gewoon te kort om goed te zitten normaal. Met stretchen kan ik dat een groot deel opvangen, zonder dat kan ik ontspannen wat ik wil maar kom ik niet in de goede houding.

Ik ken je zit niet, dus onder voorbehoud.
Zitten op een paard bestaat vooral uit niet doen, het gaat om het evenwicht.
Het evenwicht van iemand die op een skyppibal zit. :)
Het enige dat er gebeurt wanneer je met naar binnen gedraaide (dus aangesloten) knieën gaat zitten is dat er wat spanning komt op je heupgewrichten, dat doet in het begin een beetje pijn, gewoon doorgaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:57

Het gaat idd om je eigen balans, kan je zelf onafhankelijk zitten met je spiertonus zoals je op de grond staat aangespannen, ( anders val je om) maar armen los ademhaling laag en ontspannen.
Pilates is ook een hele goede voor ruiters om te leren omgaan met spier ontspannen en aanspannen

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:07

Zonder zadel rijden *D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:29

Ja en nee, ik zie veel mensen zonder zadel echt flink verkeerd gaan zitten. Dat moet je dan echt wel met begeleiding doen

Blacky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:28

Syl1612 schreef:

Een stille meelezer meldt zich even:

Het heeft mij heel erg geholpen om een aantal lessen te nemen op een seatbuilder.
http://www.equilibramethode.nl/

Ook de centered riding lessen van Angèle van Tilburg hebben hier positief aan bijgedragen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:26

@tomaatje: ja, ik heb al langer les van Monique de Rijk, afgelopen jaar niet door een opeenstapeling van blessures. Maar het gaat nu weer de goede kant op, dus ik wil weer beginnen met lessen. Ik neem het liefst al mijn lessen op (zo veel mogelijk). Heel handig om terug te zien.
Ik vind dat je al heel mooi op weg bent.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:48

@xxdomiixx, deze video van haar bedoelde ik. Deze heeft mij erg geholpen met het doorzitten. Ik vind haar persoonlijk niet heel fijn rijden, maar het gaat om de uitleg erachter. Het is eigenlijk heel simpel, maar zij legt het heel duidelijk uit. Wel Engels.

Ik heb deze al vaker gekeken en vind het erg interessante video's. Iemand die haar toevallig kent of les van haar heeft (gehad)?

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:06

@ SarahIlse: zie www.fijnerijkunst.nl
Het is de academische rijkunst, heb ik zelf ook een tijdje gedaan. Het grondwerk vind ik fijn, maar in het rijden mis ik het voorwaarts.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:09

Dankjewel Watermill.
Eigenlijk dus hetzelfde wat ik afgelopen vrijdag had. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:43

Dat gewicht op de achterhand verplaatsen is een typisch academische oefening.
Ik vind dat een van de weinige oefeningen uit deze stroming waar ik wel waarde in zie. Tegelijkertijd moet je oppassen dat het paard wel voorwaartse drang houdt.

Dat zitles filmpje vind ik geen beste. Ik vind haar met zeer veel lichaamsspaning op het paard zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:18

En het is tegelijkertijd een misvatting.

Je kunt nauwelijks gewicht verplaatsen door de hals van hoogte te laten variëren, het scharnierpunt van waaruit de hals gedragen wordt blijft altijd op dezelfde plaats.
De horizontale afstand t.o.v. het scharnierpunt speelt een kleine (een paar procenten) rol.
Het allemaal optisch bedrog.

De enige manier om het opgenomen gewicht op de achterhand te verhogen is door vanuit de achterhand de voorhand op te tillen door te buigen in de knieën, de rug iets op te bollen en de buikspieren aan te spannen, maar dit is een statische situatie.
Dynamisch wordt een groot deel van het gewicht op de achterhand opgenomen door het bovenstaande bollen van de rug samen met de acceleratie van het achterbeen in de beweging.
Het speedboateffect, het achterblijven van de massa.
Vandaar die nadruk in de Klassieke Dressuur op het VOORWAARTS, dragen komt voort uit het voorwaarts.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:32

Duidelijk, dankjewel. :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:05

Ik heb de discussie over het aanleren en bekrachtigen van gedrag maar even aan mij voorbij laten gaan. Tijdens mijn opleidingen heb ik dat zo enorm uitgegeten, dat ik ergens enorm weerstand voelde ontstaan toen ik het weer las :+

Gisteren weer even gereden en het ging best fijn. Veel aan het voelen geweest. Zo voelde ik dat ze me op de rechterhand op de volte van mijn linkerzitbeenknobbel af wipt. Ik ben daar heel bewust mee aan de slag gegaan. Rijden alsof je door een smalle slurf heen rijdt. Ging toen beter en daar reageerde ze gelijk op met strekken naar het bit.
Ze had gisteren verrassend veel 'go' van haar zelf. Met name als we eerst een paar passen achterwaarts gingen en dan weer voorwaarts.

Zelf heb ik het idee dat er iets in het bekkengebied niet helemaal lekker zit. Ik wil haar daar graag een keer voor laten behandelen. Helaas heb wat een verleden op dat gebied. Veel geld betaald voor weinig resultaat zeg maar, een fysiotherapeut die vond dat mijn paard te oud was en maar op pensioen moest, zonder dat ze het paard nog maar had gezien. Ik wil best wel wat betalen, maar dan wil ik wel resultaat ;)
Wie kent nog goede mensen in het noorden van het land, die ook aan huis komen? Tips erg welkom *D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:09

Ik doe nu ruim een jaar aan yoga en dat is wel erg fijn als je snel teveel spierspanning hebt, maar ook voor korte spieren. Het helpt je ook om je bewuster te worden van je lijf en ademhaling. Ik vind het erg fijn.

Wat misschien nog een tip vanuit de yoga is, is dat als je spanning in je kaak hebt, je ook spanning in je bekken hebt. Die twee zijn met elkaar verbonden. Probeer tijdens het rijden je kaak ontspannen te houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:42

Hier kan ik mij helemaal in vinden:
(uit de nieuwste Hoefslag/Eveline Menke)
"Een andere risicofactor is het ontstaan van blessures is een teveel in dezelfde houding rijden. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende afwisseling in de houding van een paard, om te voorkomen dat
het paard gedurende een langere periode te maken krijgt met krachten die op één punt inwerken, bijvoorbeeld op de overgang van hals­wervelkolom naar borstwervelkolom, of op de aanhechtingen van nekband en spieren op het achterhoofd. Extreme houdingen zorgen aan de kant die opgebold wordt voor extra rek en aan de kant die hol wordt voor compressie. Dit kan zowel gelden voor extreem inbuigen naar links of naar rechts, of extreem hoog of laag instellen. Door lang in een extreme houding te blijven rijden, is er kans op irritatie van gewrichten en gewrichtskapsels, spieraanhechtingen en ligamenten."