Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:25

Ik heb vandaag ook nog gereden, ondanks dat het best winderig was. Normaal is hij dan frisjes en schrikkerig maar nu helemaal niet, alleen galop niet gedaan omdat ik de bak daar op sommige plekken te nat voor vond (en oneffen).

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:41

Kent iemand de oefening "de schommel"? Ik las deze in het boek van Horst Becker (Het atletische paard). Het is een oefening om beter in balans te komen, zich te verzamelen en voorwaartse energie op te wekken. Ik zou er wel eens een filmpje van willen zien, want hoeveel passen doe je dan voorwaarts, achterwaarts, voorwaarts, enz. Heb het ook wel eens geprobeerd, maar mijn paard gaat heel snel voor zichzelf de dingen invullen, dat maakt het soms lastig.
Bij achterwaarts gaan leg ik mijn benen iets terug en kantel mijn bekken naar voren, zodat mijn zitbeentjes de richting naar achteren aangeven. Het werkt, zonder druk op de teugels, alleen licht contact met de mond.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:58

Der schauckel, is een off oefening in de Duitse dressuurproeven, je kan gewoon zelf afwisselen hoeveel passen je vooruit en achterwaarts gaat. Goede oefening hoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:13

Ik gebruik dat wel eens in alle gangen. Echt een gehoorzaamheids- en balansoefening.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:31

Afbeelding

Nou mensen, beelden van mijn eerste les! De pony was wat sneller afgeleid dan gewoon, door de vorst heeft hij z'n energie niet kwijt kunnen raken. Het valt me op dat mijn onderbeen heel onrustig ligt, rechts meer dan links. Daar ben ik gelukkig al mee bezig. Als ik 'm op de goede plek leg (het hele been meer naar achter) is het een stuk beter.

Filmpje één, verruimen op de lange zijde.
https://www.youtube.com/watch?v=SDGG9znsKuc

Filmpje twee, oprichten en daarbij letten op het behoud van voorwaartse energie.
https://www.youtube.com/watch?v=XisZ4Mn ... e=youtu.be

Filmpje drie, andere hand.
https://www.youtube.com/watch?v=uHXNSWC ... e=youtu.be

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:46

Heel fijn Tomaatje :)
Wat heb je een mooie rustige hand!
Pony is ook al heel constant vind ik.
Ik denk dat je wel al wat verder kan richting verzamelende oefeningen..
Ik heb enkel het idee dat je iets te actief aan het lichtrijden bent en dat dit ook de reden is dat je been soms wat schommelt. Misschien kun je nog wat kleiner uit je zadel komen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:03

Sizzle schreef:
AbbyB, dan zou ik ook even wachten.
Zolang ze in zo'n grote geoep zijn kun je niet veilig uitnodigen aangezien je aan de ene kant een houding aan moet nemen die andere paarden weghoudt en tegelijkertijd uitnodigend wil zijn.
Dat geeft conflict situaties als jouw paard niet het nieuwsgierige haantje de voorste is.
Dat kan ook de reden zijn dat hij moeilijk te vangen is. Hij kan ook geleerd hebben dat aandacht van mensen overwegend een recht is voor de paarden die hoger in rang staan.
Dan is je probleem wellicht niet eens zo groot als hij eenmaal verhuist is.

Vandaag weer gaan rijden, nu op het einde van de dag ivm omstandigheden. Dus toch een beetje druk erop om haar uit de wei te krijgen, want ja, zoveel daglicht hadden we niet meer. Kilometers touw mee om haar in te sluiten in de hoek. Maar helemaal niet nodig gehad! Ze kwam koekjes en knuffels halen *\o/*
Ze liep wel een paar keer weg als we echt een arm om haar hals wilden slaan om een halster om te doen, maar dat waren maar halfslachtige pogingen.
Ook eens meer gelet op de groepsdynamiek en je hebt helemaal gelijk Sizzle. Ze loopt weg op het moment dat een ander paard aan komt lopen. Ze staat volgens mij gewoon onder aan in de rangorde.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:05

Ik vind het er heel fijn uitzien Tomaatje. Rustige, stabiele hand. Met het omhoogkomen kun je proberen iets sneller te zijn met weer contact zoeken. Ik kan niet goed zien of je dat al doet, maar toch. :P

Interessant stuk over het achterwaarts gaan. Wij doen het ook vaak aan de hand. Ik heb het mijn merrie aangeleerd vanuit de vrijheidsdressuur. Ik 'waai' mijn hand naar haar + "terug" en zij gaat dan terug. Via deze manier leer ik het haar nu ook aan onder het zadel. Ook leuk: achterwaarts over een balkje stappen, vind ze heel spannend, maar gaat steeds beter.

Verder gaat het rijden hier echt superfijn. Gister weer een keer heel lang-laag gereden en dat ging echt onwijs fijn, ze blijft steeds constanter. De keren afgelopen week heb ik haar wat hoger opgepakt en vandaag op buitenrit ook weer stukjes in combinatie met doorzitten (vind ik zelf moeilijk, heeft Youtube (YourRidingSuccess) heel fijn bij geholpen O:)) en ook dat ging erg lekker.

Ik had een verslagje beloofd trouwens. Ik ben dus vrijdagavond naar de theorie-avond van http://www.andere-rijkunst.nl geweest om te horen hoe haar insteek is e.d. Ik had er van te voren wel een idee bij dat het wel in "mijn straatje" zou aansluiten, maar het tegenovergestelde bleek. Ze heeft heus wel punten waar ik het mee eens ben, maar grotendeels ook niet. Enkele voorbeelden zijn het zeer opgericht rijden met een losse teugel, geen contact/begrenzing dus. Ook al bij jonge (4) paarden gelijk zeer opgericht rijden en piaffes e.d. Ik ben van mening dat je zo'n jong lichaam niet zo zwaar kan belasten, zowel lichamelijk als (voor de een is dit anders dan de ander) geestelijk. Het stuk grondwerk/loswerk wat ze uitlegde kon ik me dan weer wel (in grote lijnen) in vinden. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:11

Piaffe met 4 jaar lijkt me inderdaad niet gewenst als je bedenkt dat je 2 jaar nodig hebt om naar een normale verzameling te werken.

Abby, wat fijn dat het zo goed ging :)
Je kunt je paard nog meer naar jou laten toetrekken door bij het terugbrengen heel actief de andere paarden van haar weg te houden terwijl je haar nog vast hebt (extra halstertouw rondzwaaien bijv.) terwijl je haar nog extra beloond.
Ze leren dan enorm snel dat jij overal boven staat en ze bij jou veilig is.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:13

Lees al een tijd mee, maar wat vinden jullie van dit beeld.
Paard is 4 jaar en 10 maanden onder het zadel op deze foto.

Afbeelding

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:15

SarahIlse schreef:
Ik vind het er heel fijn uitzien Tomaatje. Rustige, stabiele hand. Met het omhoogkomen kun je proberen iets sneller te zijn met weer contact zoeken. Ik kan niet goed zien of je dat al doet, maar toch. :P

Interessant stuk over het achterwaarts gaan. Wij doen het ook vaak aan de hand. Ik heb het mijn merrie aangeleerd vanuit de vrijheidsdressuur. Ik 'waai' mijn hand naar haar + "terug" en zij gaat dan terug. Via deze manier leer ik het haar nu ook aan onder het zadel. Ook leuk: achterwaarts over een balkje stappen, vind ze heel spannend, maar gaat steeds beter.

Verder gaat het rijden hier echt superfijn. Gister weer een keer heel lang-laag gereden en dat ging echt onwijs fijn, ze blijft steeds constanter. De keren afgelopen week heb ik haar wat hoger opgepakt en vandaag op buitenrit ook weer stukjes in combinatie met doorzitten (vind ik zelf moeilijk, heeft Youtube (YourRidingSuccess) heel fijn bij geholpen O:)) en ook dat ging erg lekker.

Ik had een verslagje beloofd trouwens. Ik ben dus vrijdagavond naar de theorie-avond van http://www.andere-rijkunst.nl geweest om te horen hoe haar insteek is e.d. Ik had er van te voren wel een idee bij dat het wel in "mijn straatje" zou aansluiten, maar het tegenovergestelde bleek. Ze heeft heus wel punten waar ik het mee eens ben, maar grotendeels ook niet. Enkele voorbeelden zijn het zeer opgericht rijden met een losse teugel, geen contact/begrenzing dus. Ook al bij jonge (4) paarden gelijk zeer opgericht rijden en piaffes e.d. Ik ben van mening dat je zo'n jong lichaam niet zo zwaar kan belasten, zowel lichamelijk als (voor de een is dit anders dan de ander) geestelijk. Het stuk grondwerk/loswerk wat ze uitlegde kon ik me dan weer wel (in grote lijnen) in vinden. :j

Ik ga dat youtube kanaal even opzoeken, vind dat altijd zo interessant hoe dingen worden uitgelegd.

Ik doe inderdaad ook verschillende dingen met achterwaarts, bijv een pion raken met het achterbeen, over een balkje, het hek aanraken met de billen/benen. Vooral de pion vind hij geweldig haha

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:19

AbbyBlues schreef:
Sizzle schreef:
AbbyB, dan zou ik ook even wachten.
Zolang ze in zo'n grote geoep zijn kun je niet veilig uitnodigen aangezien je aan de ene kant een houding aan moet nemen die andere paarden weghoudt en tegelijkertijd uitnodigend wil zijn.
Dat geeft conflict situaties als jouw paard niet het nieuwsgierige haantje de voorste is.
Dat kan ook de reden zijn dat hij moeilijk te vangen is. Hij kan ook geleerd hebben dat aandacht van mensen overwegend een recht is voor de paarden die hoger in rang staan.
Dan is je probleem wellicht niet eens zo groot als hij eenmaal verhuist is.

Vandaag weer gaan rijden, nu op het einde van de dag ivm omstandigheden. Dus toch een beetje druk erop om haar uit de wei te krijgen, want ja, zoveel daglicht hadden we niet meer. Kilometers touw mee om haar in te sluiten in de hoek. Maar helemaal niet nodig gehad! Ze kwam koekjes en knuffels halen *\o/*
Ze liep wel een paar keer weg als we echt een arm om haar hals wilden slaan om een halster om te doen, maar dat waren maar halfslachtige pogingen.
Ook eens meer gelet op de groepsdynamiek en je hebt helemaal gelijk Sizzle. Ze loopt weg op het moment dat een ander paard aan komt lopen. Ze staat volgens mij gewoon onder aan in de rangorde.

Fijn dat het zonder druk gelukt is. Zou het zelf niet gedaan hebben, dan maar niet rijden, is het vertrouwen in ieder geval niet geschaad.

Mijn paard liep ook weg wanneer de hogere in rang aan kwam lopen, ik heb toen net wat Sizzle zegt hem een aantal keer laten zien dat ik onze kudde (bestaande uit 2) bescherm.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:23

Bedankt! +:)+ Dit zijn tips daar kan ik wat mee. Ga ik meteen mee aan de slag volgende keer.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:37

Sizzle schreef:
Heel fijn Tomaatje :)
Wat heb je een mooie rustige hand!
Pony is ook al heel constant vind ik.
Ik denk dat je wel al wat verder kan richting verzamelende oefeningen..
Ik heb enkel het idee dat je iets te actief aan het lichtrijden bent en dat dit ook de reden is dat je been soms wat schommelt. Misschien kun je nog wat kleiner uit je zadel komen?

Dank je. :D Ik vond 'm juist nog wat onrustig in het oppakken, hij voelde nog heel zoekende. Dan weer wat te diep, dan weer te ver voor de loodlijn.

Oh, dat is ook een goede. Heb 't wel eerder gehoord maar dan bij paarden die net niet voldoende voorwaarts waren, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Zal 's kijken of het helpt!

SarahIlse schreef:

Nee, daar heb je gelijk in. :o Mijn eerste reactie is afwachten, en dan pas contact zoeken en stiekem een beetje frunniken. Terwijl ik juist eerst contact moet zoeken en dan moet afwachten en gewoon in de gaten houden dat hij voorwaarts blijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:49

Welkom Syl :)
Je foto is wel heel erg klein, daar kan ik niet echt iets mee.
Heb je misschien betere?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:34

SarahIlse schreef:

ik heb tig jaar geleden een paar keer les gehad van Nelly en lange tijd van een leerling/collega van dr.
ik ben er in die zin heel veel wijzer van geworden omdat mijn ogen open zijn gegaan dat het ook anders kon. Dit was voor mij het omslag punt om verder te kijken dan mn neus lang was qua paardenwelzijn, paardrijden en omgang bewustwording etc etc. Maar qua rijden ben ik er niet veel mee opgeschoten. ik moest heel veel terug rijden en idd extreem oprichting.( eerst balans en dan beweging i.p.v beweging en daardoor balans verkrijgen ofzo iets)
Maar bij een paard van ongeveer 1.80 had dat niet echt het gewenste resultaat, de motor deed het naar een poos niet meer. En als ik nu terug denk ook de mensen met de Iberische paardjes deden alles braaf zoals piaffe, passage etc, maar miste de kracht en bij de meeste zwalkte de achterhand er een soortje van achteraan.(weet niet goed hoe het correct te omschrijven).

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:04

Vond ik dus ook Sizzle.

Syl1612 schreef:
Lees al een tijd mee, maar wat vinden jullie van dit beeld.
Paard is 4 jaar en 10 maanden onder het zadel op deze foto.

[ Afbeelding ]

Je foto is heel klein. Heb je een grotere? En welkom. :)

@xxdomiixx, ja, ik vind niet alles fijn van haar, maar haar theorie en uitleg achter sommige dingen helpt mij enorm. Ik heb nog wel meer Youtube-kanalen, zal morgen even kijken voor je.

riegje schreef:
ik heb tig jaar geleden een paar keer les gehad van Nelly en lange tijd van een leerling/collega van dr.
ik ben er in die zin heel veel wijzer van geworden omdat mijn ogen open zijn gegaan dat het ook anders kon. Dit was voor mij het omslag punt om verder te kijken dan mn neus lang was qua paardenwelzijn, paardrijden en omgang bewustwording etc etc. Maar qua rijden ben ik er niet veel mee opgeschoten. ik moest heel veel terug rijden en idd extreem oprichting.( eerst balans en dan beweging i.p.v beweging en daardoor balans verkrijgen ofzo iets)
Maar bij een paard van ongeveer 1.80 had dat niet echt het gewenste resultaat, de motor deed het naar een poos niet meer. En als ik nu terug denk ook de mensen met de Iberische paardjes deden alles braaf zoals piaffe, passage etc, maar miste de kracht en bij de meeste zwalkte de achterhand er een soortje van achteraan.(weet niet goed hoe het correct te omschrijven).

Ik snap wat je bedoeld. Ik kende toevallig al een leerling van haar, die rijd hier af en toe op stal & ik heb haar wel eens zien rijden. Zelfde probleem als wat jij beschrijft, maar goed, ik ben niet degene die haar les geeft.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:07

Sizzle schreef:
Welkom Syl :)
Je foto is wel heel erg klein, daar kan ik niet echt iets mee.
Heb je misschien betere?

Zal het nog eens proberen. Doe het via mijn mobiel. Anders vanavond via de pc.

Afbeelding

Deze merrie onder begeleiding zelf beleerd. Zit na een stop van dik 20 jaar weer anderhalf jaar in het zadel. Voor de stop weinig les gehad en als ik les had was dat op de mannier van handen vast aan de zijkant aan het zadel en rijden maar. Dus geen gelul kop in de krul.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:44

@Syl1612,
Het meest opvallende aan deze foto is je enorme concentratie op het hoofd van je paard.
Daar en tegen, je kruis is open en je knieën liggen niet aan het zadel, je hebt dus geen gesloten zit, dat duidt aan dat je je paard niet van achteren naar voren rijdt.
Dat zien we dan ook aan alles in de foto terug, je paard komt achter de loodlijn en begint in te buigen op de 3e halswervel, de tact is niet zuiver.

Het zal jullie helpen wanneer je eerst het strekken van de hals aan een contactteugel bevestigt om van daar uit voorwaarts te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:50

Hoi Syl! :wave: Nog een toevoeging op bovenstaande post: je linkerschouder draait niet mee in de richting waarin je gaat.... het lijkt alsof je 'tegenzit' in de beweging. Heb ook het idee dat je je heel erg focused op het hoofd van het paard en het krulletje waarin je wil dat hij loopt. Maar jeetje, dit is één foto en lastig om te zien of het echt zo is.... Groot paard of niet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:54

Hoi Syl! Het ziet er geconcentreerd uit, maar besteed aandacht aan je zit, want je zit zo scheef, dat je paard het reeds compenseert in zijn lijf. De tact is hierdoor niet correct. Kijk maar eens naar het hoofd. Dat houdt hij ook scheef. Ik weet hoe moeilijk het is, heb regelmatig hetzelfde probleem helaas. Er is met bewustzijn best veel aan te doen of yogha.
Ik vind het er helemaal niet in elkaar getrokken uit zien verder. Doordat je paard en jij niet in balans zijn kan het zo lijken, omdat het paard niet losgelassen is en niet in de juiste tact stapt.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:54

Hey Tomaatje, ik herken de stem van Monique de Rijk. Hoop dat ik binnenkort ook weer een lesje bij haar kan doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:26

Hoi Tomaatje, ik vind het een prettig en vriendelijk beeld. Ik heb het gevoel dat het zadel je net iets in stoelzit zet en iets scheef draait. Misschien eens een goede zadelfitter erbij?

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:35

Zit ben ik mij geheel van bewust dat het niet oké is. Is al 80% beter dan was. Hoop binnenkort op haar moeder weer zitles te krijgen alleen die loopt aan de laatste maanden van haar dracht.
Zelf zit ik met een soort reuma en verkorte spieren.
Ook dit zadel werkt niet mee kan mijn houding en zit er niet echt in vinden, maar was het enigste zadel wat netjes op haar blijft liggen en niet naar voren over haar schoudee schuift.
Paard is niet echt groot. Op de merriekeuring afgelopen augustus gemeten op 1.61.
Momenteel werken we hard aan lang laag en lengte in de hals en dat begint aardig te komen.
Nu zijn we bezig om vanuit die positie een goede overgang naar de draf te krijgen.
Helaas heb ik niet vaak foto's of fimpjes, want rijd vaak alleen op de les na. Zal mijn instructie binnenkort vragen of ze weer eens wil filmen en foto's maken.
Op het moment van deze foto was de spanning bij haar groot. Net een maand verhuisd voor het eerst van der leven en de bak met een winddoek op de langezijde is met harde wind toch erg spannend. Dank jullie wel voor de feedback.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:51

misschien beginnen met longeren met ene chambon of er eventueel mee rijden? Ik heb geen ervaring met rijden met ene chambon.... iemand een idee of het goed is ?