Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:AbbyB, dan zou ik ook even wachten.
Zolang ze in zo'n grote geoep zijn kun je niet veilig uitnodigen aangezien je aan de ene kant een houding aan moet nemen die andere paarden weghoudt en tegelijkertijd uitnodigend wil zijn.
Dat geeft conflict situaties als jouw paard niet het nieuwsgierige haantje de voorste is.
Dat kan ook de reden zijn dat hij moeilijk te vangen is. Hij kan ook geleerd hebben dat aandacht van mensen overwegend een recht is voor de paarden die hoger in rang staan.
Dan is je probleem wellicht niet eens zo groot als hij eenmaal verhuist is.
SarahIlse schreef:Ik vind het er heel fijn uitzien Tomaatje. Rustige, stabiele hand. Met het omhoogkomen kun je proberen iets sneller te zijn met weer contact zoeken. Ik kan niet goed zien of je dat al doet, maar toch.
Interessant stuk over het achterwaarts gaan. Wij doen het ook vaak aan de hand. Ik heb het mijn merrie aangeleerd vanuit de vrijheidsdressuur. Ik 'waai' mijn hand naar haar + "terug" en zij gaat dan terug. Via deze manier leer ik het haar nu ook aan onder het zadel. Ook leuk: achterwaarts over een balkje stappen, vind ze heel spannend, maar gaat steeds beter.
Verder gaat het rijden hier echt superfijn. Gister weer een keer heel lang-laag gereden en dat ging echt onwijs fijn, ze blijft steeds constanter. De keren afgelopen week heb ik haar wat hoger opgepakt en vandaag op buitenrit ook weer stukjes in combinatie met doorzitten (vind ik zelf moeilijk, heeft Youtube (YourRidingSuccess) heel fijn bij geholpen) en ook dat ging erg lekker.
Ik had een verslagje beloofd trouwens. Ik ben dus vrijdagavond naar de theorie-avond van http://www.andere-rijkunst.nl geweest om te horen hoe haar insteek is e.d. Ik had er van te voren wel een idee bij dat het wel in "mijn straatje" zou aansluiten, maar het tegenovergestelde bleek. Ze heeft heus wel punten waar ik het mee eens ben, maar grotendeels ook niet. Enkele voorbeelden zijn het zeer opgericht rijden met een losse teugel, geen contact/begrenzing dus. Ook al bij jonge (4) paarden gelijk zeer opgericht rijden en piaffes e.d. Ik ben van mening dat je zo'n jong lichaam niet zo zwaar kan belasten, zowel lichamelijk als (voor de een is dit anders dan de ander) geestelijk. Het stuk grondwerk/loswerk wat ze uitlegde kon ik me dan weer wel (in grote lijnen) in vinden.
AbbyBlues schreef:Sizzle schreef:AbbyB, dan zou ik ook even wachten.
Zolang ze in zo'n grote geoep zijn kun je niet veilig uitnodigen aangezien je aan de ene kant een houding aan moet nemen die andere paarden weghoudt en tegelijkertijd uitnodigend wil zijn.
Dat geeft conflict situaties als jouw paard niet het nieuwsgierige haantje de voorste is.
Dat kan ook de reden zijn dat hij moeilijk te vangen is. Hij kan ook geleerd hebben dat aandacht van mensen overwegend een recht is voor de paarden die hoger in rang staan.
Dan is je probleem wellicht niet eens zo groot als hij eenmaal verhuist is.
Vandaag weer gaan rijden, nu op het einde van de dag ivm omstandigheden. Dus toch een beetje druk erop om haar uit de wei te krijgen, want ja, zoveel daglicht hadden we niet meer. Kilometers touw mee om haar in te sluiten in de hoek. Maar helemaal niet nodig gehad! Ze kwam koekjes en knuffels halen![]()
Ze liep wel een paar keer weg als we echt een arm om haar hals wilden slaan om een halster om te doen, maar dat waren maar halfslachtige pogingen.
Ook eens meer gelet op de groepsdynamiek en je hebt helemaal gelijk Sizzle. Ze loopt weg op het moment dat een ander paard aan komt lopen. Ze staat volgens mij gewoon onder aan in de rangorde.
Sizzle schreef:Heel fijn Tomaatje
Wat heb je een mooie rustige hand!
Pony is ook al heel constant vind ik.
Ik denk dat je wel al wat verder kan richting verzamelende oefeningen..
Ik heb enkel het idee dat je iets te actief aan het lichtrijden bent en dat dit ook de reden is dat je been soms wat schommelt. Misschien kun je nog wat kleiner uit je zadel komen?
SarahIlse schreef:Ik vind het er heel fijn uitzien Tomaatje. Rustige, stabiele hand. Met het omhoogkomen kun je proberen iets sneller te zijn met weer contact zoeken. Ik kan niet goed zien of je dat al doet, maar toch.
Interessant stuk over het achterwaarts gaan. Wij doen het ook vaak aan de hand. Ik heb het mijn merrie aangeleerd vanuit de vrijheidsdressuur. Ik 'waai' mijn hand naar haar + "terug" en zij gaat dan terug. Via deze manier leer ik het haar nu ook aan onder het zadel. Ook leuk: achterwaarts over een balkje stappen, vind ze heel spannend, maar gaat steeds beter.
Verder gaat het rijden hier echt superfijn. Gister weer een keer heel lang-laag gereden en dat ging echt onwijs fijn, ze blijft steeds constanter. De keren afgelopen week heb ik haar wat hoger opgepakt en vandaag op buitenrit ook weer stukjes in combinatie met doorzitten (vind ik zelf moeilijk, heeft Youtube (YourRidingSuccess) heel fijn bij geholpen) en ook dat ging erg lekker.
Ik had een verslagje beloofd trouwens. Ik ben dus vrijdagavond naar de theorie-avond van http://www.andere-rijkunst.nl geweest om te horen hoe haar insteek is e.d. Ik had er van te voren wel een idee bij dat het wel in "mijn straatje" zou aansluiten, maar het tegenovergestelde bleek. Ze heeft heus wel punten waar ik het mee eens ben, maar grotendeels ook niet. Enkele voorbeelden zijn het zeer opgericht rijden met een losse teugel, geen contact/begrenzing dus. Ook al bij jonge (4) paarden gelijk zeer opgericht rijden en piaffes e.d. Ik ben van mening dat je zo'n jong lichaam niet zo zwaar kan belasten, zowel lichamelijk als (voor de een is dit anders dan de ander) geestelijk. Het stuk grondwerk/loswerk wat ze uitlegde kon ik me dan weer wel (in grote lijnen) in vinden.
Syl1612 schreef:Lees al een tijd mee, maar wat vinden jullie van dit beeld.
Paard is 4 jaar en 10 maanden onder het zadel op deze foto.
[ Afbeelding ]
riegje schreef:ik heb tig jaar geleden een paar keer les gehad van Nelly en lange tijd van een leerling/collega van dr.
ik ben er in die zin heel veel wijzer van geworden omdat mijn ogen open zijn gegaan dat het ook anders kon. Dit was voor mij het omslag punt om verder te kijken dan mn neus lang was qua paardenwelzijn, paardrijden en omgang bewustwording etc etc. Maar qua rijden ben ik er niet veel mee opgeschoten. ik moest heel veel terug rijden en idd extreem oprichting.( eerst balans en dan beweging i.p.v beweging en daardoor balans verkrijgen ofzo iets)
Maar bij een paard van ongeveer 1.80 had dat niet echt het gewenste resultaat, de motor deed het naar een poos niet meer. En als ik nu terug denk ook de mensen met de Iberische paardjes deden alles braaf zoals piaffe, passage etc, maar miste de kracht en bij de meeste zwalkte de achterhand er een soortje van achteraan.(weet niet goed hoe het correct te omschrijven).
Sizzle schreef:Welkom Syl
Je foto is wel heel erg klein, daar kan ik niet echt iets mee.
Heb je misschien betere?