Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:38

Dat meewerken of samen doen dat herken ik Simpelman, vooral in mijn Lusitanos dat zijn zulke ijverige werkpaarden, ik ben bij wijze van spreken nog aan het bedenken wat ik eens zal doen of ze staan al met de oren naar voren klaar, bijna te anticiperen op wat we gaan doen. Maar bij Lusitanos is het zelfs lastig met veel druk te werken, dat gaat eigenlijk niet dan worden ze onwerkbaar en gaan ze strak van de spanning staan. Je moet heel precies en klein werken anders is het al snel te veel.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:48

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:17

Dank je, zitten fijne filmpjes tussen :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:46

xxdomiixx schreef:
Simpelman heb jij misschien tips voor het achterwaarts gaan van mijn paard? vanaf de grond terwijl ik voor hem sta (als ik naast of achter hem sta dan lukt het wel prima). Ik heb van alles geprobeerd: druk opvoeren, belonen met voedsel, kleine stapjes, meer stapjes. Hij kan het wel maar het gaat niet van harte terwijl als ik dus naast hem sta of achter hem dan komt hij heel snel (denk dat het iets is van weg gaan bij mij is moeilijker, naar mij toe komen is makkelijker maar of dat echt zo is...). Andere mensen mogen natuurlijk ook opties en tips geven!!

Hier een ander ;) , maar wat versta je onder druk opvoeren?
Hier is het met de clicker aangeleerd. Vinger in de boeg, 'terug' en een beweging naar achteren was vinger weg, click, en brokje. Volgende keer een been optillen richting achter, dan een stapje, dan twee stapjes, enz. Nu kan ik hem enkel door te wijzen +10 meter achterwaarts laten lopen. Niet alleen ik, maar iedereen kan dat.
Hij is geconditioneerd op 'terug' én op de aanwijzing met de vinger.
Binnenkort ga ik de wijzende vinger met duim omhoog koppelen aan 'I'll shoot you'. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:40

Hoe ik het achterwaarts op de grond doe:

Voor hem staan, groot maken, wijzen naar het been wat achteruit moet, nog geen reactie: aanwijzen met de zweep/wand.

Ik hoef me nu alleen nog groot te maken en dan stapt hij terug :)

Heb het anderen zien doen door rondjes te zwaaien met de leadrope, maar geloof niet dat ik dat nou zo'n fijne manier vind.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 09:56

xxdomiixx schreef:
Simpelman heb jij misschien tips voor het achterwaarts gaan van mijn paard? vanaf de grond terwijl ik voor hem sta (als ik naast of achter hem sta dan lukt het wel prima). Ik heb van alles geprobeerd: druk opvoeren, belonen met voedsel, kleine stapjes, meer stapjes. Hij kan het wel maar het gaat niet van harte terwijl als ik dus naast hem sta of achter hem dan komt hij heel snel (denk dat het iets is van weg gaan bij mij is moeilijker, naar mij toe komen is makkelijker maar of dat echt zo is...). Andere mensen mogen natuurlijk ook opties en tips geven!!

In het achterwaarts gaan zitten verschillende aspecten zoals, respect, dus rangorde en begrijpen, dus communicatie.
Om een goed antwoord te kunnen geven zou ik even moeten zien wat er gebeurt, een filmpje dus.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:12

Simpelman schreef:
xxdomiixx schreef:

In het achterwaarts gaan zitten verschillende aspecten zoals, respect, dus rangorde en begrijpen, dus communicatie.
Om een goed antwoord te kunnen geven zou ik even moeten zien wat er gebeurt, een filmpje dus.

Van welke manier want heb er dus al een aantal uitgeprobeerd op verschillende manieren dat maakt denk ik wel een verschil. Ook heb ik verschillende lichaamshoudingen en gezichtsuitdrukkingen geprobeerd. Zo zijn er al meer dan 6 mogelijk heden

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:18

Floortz schreef:
xxdomiixx schreef:

Hier een ander ;) , maar wat versta je onder druk opvoeren?
Hier is het met de clicker aangeleerd. Vinger in de boeg, 'terug' en een beweging naar achteren was vinger weg, click, en brokje. Volgende keer een been optillen richting achter, dan een stapje, dan twee stapjes, enz. Nu kan ik hem enkel door te wijzen +10 meter achterwaarts laten lopen. Niet alleen ik, maar iedereen kan dat.
Hij is geconditioneerd op 'terug' én op de aanwijzing met de vinger.
Binnenkort ga ik de wijzende vinger met duim omhoog koppelen aan 'I'll shoot you'. :D

Druk opvoeren is grotere bewegingen maken die ook oncomfortabel worden en stoppen bij een correcte poging. Zoals jij stopte bij het achterwaarts leunen daarna een been bewegen richting achter. Inmiddels weet hij dus wel wat de bedoeling is maar hij wil het niet. Ik heb het ook met voer geprobeerd dat gaat bog slechter want nu wil hij niet meer dan 2 stappen zetten anders komt hij er niet bij terwijl ik gewoon naar hem toe loop om het te geven misschien moet ik toch de clicker introduceren dan weet hij dat de beloning pas komt als de klik is geweest en tot die tijd door moet gaan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:28

Mijn IJslander ging eerst ook moeilijk achterwaarts. Nadat zijn lendenen los zijn gemaakt, ging/kon hij het wel. Ik heb wel op een aparte manier aangeleerd :o Hij is gek op knuffelen. Het liefst gaat hij achterwaarts als hij zijn (voor)hoofd tegen mijn buik aan mag leggen en dan gaan we samen naar achteren :)) Zo vindt hij het leuk. En het voordeel is dat hij zijn hals mooi laag houdt. Inmiddels doet hij het ook zo, maar de knuffel-manier vindt hij het leukst.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:30

Ik heb inderdaad ook meerdere manieren voor het achterwaarts bijv. Naast hem staan ipv voor hem. En die werken super. Maar ik wil ook dat hij alleen naar achteren kan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:01

Heeft een flink stuk achterwaarts gaan aan de hand nut?

Ik neem het 2x in de week mee, ik sta dan naast zijn hoofd in omgekeerde richting. Ik loop vooruit, hij achteruit. Geen idee hoe hij dat geleerd heeft, doet ie gewoon. Hij is dan erg op mij gefocussed omdat we vd oefeningen aan het doen zijn.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 21-02-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:01

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:02

vandaag weer achterwaarts gedaan zoals ik altijd doe. 1e keer deed hij goed. daarna andere oefeningen gedaan en toen was het weer bagger het achterwaarts. Misschien vraag ik het ook gewoon te veel omdat ik wil dat het goed gaat...

Ik vind het wel nuttig, als ik zelf niet genoeg conditie of energie heb dan kan ik hem nog steeds aan het werk zetten. Ik blijf dan ook met het longeren/cirkelen meestal gewoon staan en soms lopen we een stukje of loop ik even mee in een rondje ter afwisseling en om een oefening uit te voeren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:08

Ik moet van de fysio dagelijks een stuk achterwaarts met Manolito. Hij moet dan zijn bekken kantelen en dat is goed om het los te houden. Hij doet het overigens heel makkelijk, op stemcommando.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:22

Starbreeze schreef:
Heeft een flink stuk achterwaarts gaan aan de hand nut?

Ik neem het 2x in de week mee, ik sta dan naast zijn hoofd in omgekeerde richting. Ik loop vooruit, hij achteruit. Geen idee hoe hij dat geleerd heeft, doet ie gewoon. Hij is dan erg op mij gefocussed omdat we vd oefeningen aan het doen zijn.

Interessante vraag!

Ik heb ooit opgepikt dat met name de eerste paar passen belangrijk zijn, dat je dit eventueel kunt uitbreiden naar "ik vraag er zes en dan wil ik geen 5 of 7" (= de zwaardere dressuurproeven) - en dat de rest geen zin heeft.

(....behalve als je ruzie hebt met een jonge hengst, die niet voorwaats een bepaalde kant op wil, "dan maar achterwaarts, maar die kant op gaan we!")(....maar dat is buiten de scope van dit topic, als je dit soort noodmaatregelen nodig hebt, heb je denkbaar een paar belangrijke eerdere stappen gemist.)

Ik wil nog wel eens gekke dingen doen: als ik de binnenbak verlaat is er een betonnen hellinkje. Als het weer het toelaat: halt zodra je die meter helling achter je hebt en dan achterwaarts heuvel op.
Voor de goede orde: in 99 van de 100 keer sta ik er naast.
Een aanverwante oefening ivm trailer laden: achterwaarts de heuvel af. (Dat maakt uit de trailer komen makkelijker.)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:45

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:03

Zo ontzettend waar Peetstap! In alle aspecten!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:25

xxdomiixx schreef:
vandaag weer achterwaarts gedaan zoals ik altijd doe. 1e keer deed hij goed. daarna ander....

Prima. De hemel in prijzen, en klaar. Niet meer herhalen. Dat kan een paar dagen later wel weer.

Als ik mijn pony wat nieuws aanleer (clickertraining) en hij heeft door wat ik vraag, dan zie ik die blik...oh..mens...is dat alles...had dat eerder gezegd... en dan stop ik met die oefening en ga wat anders doen.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 21-02-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:26

Floortz schreef:
xxdomiixx schreef:
vandaag weer achterwaarts gedaan zoals ik altijd doe. 1e keer deed hij goed. daarna ander....

Prima. De hemel in prijzen, en klaar. Niet meer herhalen. Dat kan een paar dagen later wel weer.

Ja precies, dat is gewoon mijn fout. Ik moet daar!!! stoppen!!! en enorm veel prijzen!!! Eindelijk valt het kwartje bij mij :')

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:27

heb nog wat toegevoegd ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:31

Floortz schreef:
heb nog wat toegevoegd ;)

Dankjewel voor de toevoeging :) handig voor als ik het weer vergeet bij andere oefeningen :')

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:50

De backup kan voor zoveel dingen goed zijn. Mits bedachtzaam toegepast. Er is een groot verschil tussen een backup voor controlle /veiligheid en een backup die andere kwaliteiten aanspreekt.

Het creeert zachtheid in de hals, het geeft controlle over de training van individuele achterbenen. Het helpt paarden die de voorhand moeilijk lichter krijgen. Het kan paarden veel beter leren stoppen etc etc. Belangrijk is wel dat de footfalls correct blijven

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:20

Bedoel je dan recht en in 2 tact achteruit gaan Jannico?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:35

Janneke, ik vind achteruit zetten als ondervangen van een potentieel conflict niets om je voor te schamen.
Liever rustig en beheerst achteruit dan een kwartier stress in de vooruit. Dat eerste leert het paard meer van (hij is immers nog veilig in leven).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:17

Ik gebruik veel achterwaarts, zowel aan de hand als onder het zadel. Naast gehoorzaamheidsoefening ook inderdaad goed om het bekken te kantelen, mits je paard actief achterwaarts gaat in de juiste tact.

Vandaag positieve reacties op de training van mijn paard, erg leuk. Doel is nu om een stillere en constantere aanleuning in het vwnw te krijgen, zodat het beeld nog wat rustiger wordt.

De oprichting begint ze nu ook mooi op te pakken als ze ontspannen is. Blijft zoveel makkelijker in balans. Lukte vandaag niet met winderig weer en rammelplaten op dak. Lijntje is nog wat dun. Heb echt een rustige omgeving daarvoor nodig nu nog. :)