Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Naomi_Star schreef:Ik zette mijn handen juist breed bij mijn vorige instructrices, dit moest ik juist afleren. En daarbij zet je geen krecht en maak je je hand dus niet sterker want je wacht tot het paard je hand volgt. Het zigzaggen begint groot, maar wordt later gedaan door een lichtere hulp. Ook het paard moet in het begin wennen aan de slingerlijnen, vandaar dat je groot begint wannaar de hulp steeds lichter wordt.
Femke16 schreef:Dan is het toch nog een beetje een voordeel dat adb zijn methode zo vermooittoch wel fijn dat veel mensen er zelf dan toch wat van leren
Rukaro schreef:Femke16 schreef:Dan is het toch nog een beetje een voordeel dat adb zijn methode zo vermooittoch wel fijn dat veel mensen er zelf dan toch wat van leren
Bedoel je dit sarcastisch?
Veel rijtechnische probelemen waar menig combinatie jaren mee 'vecht' zijn te verhalen op een niet rechtgericht en door het lijf lopend paard. Ik weet of jij instructices kan noemen die de lessende combinaties het nut bij brengt van een rechtgericht paard (en daar hun lessen ook naar inrichten) maar ik praktisch geen een, terwijl ik er vele heb zien lesgeven. Van verschillende niveaus.
Het 'mooie' van AdB is dat het een methode is. Dus met theorie, uitleg, redenaties en logica. Dit geeft houvast. Dat is wat ik er zeer in waardeer en waar ik veel aan heb. Dat betekent niet dat ik nu mijn AdB gekleurde oogkleppen op zet, nee, dat betekent dat ik wijzer wordt, iedere les meer over de anatomie en het bewegingsapparaat van het paard leer en dat ik mijn rijden daarop aanpas. Dat betekent ook dat voor mij de horizon is verbreed en ik er van overtuigd ben dat die horizon nog veeeeel breder kan.
Ik heb overigens geen les van AdB himself en eerlijk gezegd hoef ik dat ook niet heel nodig. Ik heb liever een instructie die ook haar oogkleppen af heeft gezet en uit allerlei methodes en stroming inspiratie vindt. Wel les ik op dit moment grotendeels op de AdB methode, voornamelijk voor het leggen van een gedegen basis.
Kracht op teugels komt in mijn vocabulair echt niet meer voor, heerlijk! Net als breed zetten overigens.
Femke16 schreef:Naomi_Star schreef:Ik zette mijn handen juist breed bij mijn vorige instructrices, dit moest ik juist afleren. En daarbij zet je geen krecht en maak je je hand dus niet sterker want je wacht tot het paard je hand volgt. Het zigzaggen begint groot, maar wordt later gedaan door een lichtere hulp. Ook het paard moet in het begin wennen aan de slingerlijnen, vandaar dat je groot begint wannaar de hulp steeds lichter wordt.
Wanneer ik hem les heb zien geven en dus ook letterlijk hoor wat hij verteld deed hij het toch echt op die manier zoals ik net vertelde...wat raar dan...
india schreef:handen breed en laag zie je veel bij mensen die hun paard naar beneden willen werken,met de handen
handen hoger en breed(in het begin) om te leren anders te sturen,
is meer de Bodt volgens mij ,
zijn heel verschillende dingen
Vleggie1 schreef:Ook wij waren op vrijdag en zaterdag op de Groene Heuvel. Ons paard heeft mee gedaan aan de les op zaterdag. Wij rijden nu ruim 1 1/2 jaar via deze methode en hebben les van Nakita de Boer (Nakita's Eastend Stables) in Aalsmeer. Lekker dichtbij, je pakt de A9 naar Aalsmeer, rijdt langs het Amsterdamse Bos en je bent er....half uurtje met de trailer. En het is ook nog eens een hartstikke leuke meid!
Wat ook belangrijk is, is het resultaat. Ons paard kreeg in de zomer van 2007 hoefkatrolontsteking. Het bleek al fase 4 te zijn.
Via internet kwamen we op de site van Antoine de Bodt en hebben we ons paard een maand in training gezet bij Nakita. Binnen de kortste keren liep hij zuiver en is tot op de dag van vandaag geen pas meer kreupel geweest. Inmiddels start hij KNHS dressuur M1, doet regelmatig een springwedstrijd met goed resultaat en maakt heerlijke duinritjes. En dat allemaal dankzij het rechtrichten ---> zóóóóó belangrijk!!!
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, ik ben alleen niet zo heel vaak op Bokt.....
Groetjes van een enthousiaste "de Bodt-er".
Alabaster schreef:Kijk even op http://www.paardenrecht.org en dan bij trainers/instructeurs