[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:22

Ik zette mijn handen juist breed bij mijn vorige instructrices, dit moest ik juist afleren. En daarbij zet je geen krecht en maak je je hand dus niet sterker want je wacht tot het paard je hand volgt. Het zigzaggen begint groot, maar wordt later gedaan door een lichtere hulp. Ook het paard moet in het begin wennen aan de slingerlijnen, vandaar dat je groot begint wannaar de hulp steeds lichter wordt.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:25

Naomi_Star schreef:
Ik zette mijn handen juist breed bij mijn vorige instructrices, dit moest ik juist afleren. En daarbij zet je geen krecht en maak je je hand dus niet sterker want je wacht tot het paard je hand volgt. Het zigzaggen begint groot, maar wordt later gedaan door een lichtere hulp. Ook het paard moet in het begin wennen aan de slingerlijnen, vandaar dat je groot begint wannaar de hulp steeds lichter wordt.

Wanneer ik hem les heb zien geven en dus ook letterlijk hoor wat hij verteld deed hij het toch echt op die manier zoals ik net vertelde...wat raar dan...

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:42

Femke16 schreef:
Dan is het toch nog een beetje een voordeel dat adb zijn methode zo vermooit ;) toch wel fijn dat veel mensen er zelf dan toch wat van leren :)

Bedoel je dit sarcastisch? :)
Veel rijtechnische probelemen waar menig combinatie jaren mee 'vecht' zijn te verhalen op een niet rechtgericht en door het lijf lopend paard. Ik weet of jij instructices kan noemen die de lessende combinaties het nut bij brengt van een rechtgericht paard (en daar hun lessen ook naar inrichten) maar ik praktisch geen een, terwijl ik er vele heb zien lesgeven. Van verschillende niveaus.
Het 'mooie' van AdB is dat het een methode is. Dus met theorie, uitleg, redenaties en logica. Dit geeft houvast. Dat is wat ik er zeer in waardeer en waar ik veel aan heb. Dat betekent niet dat ik nu mijn AdB gekleurde oogkleppen op zet, nee, dat betekent dat ik wijzer wordt, iedere les meer over de anatomie en het bewegingsapparaat van het paard leer en dat ik mijn rijden daarop aanpas. Dat betekent ook dat voor mij de horizon is verbreed en ik er van overtuigd ben dat die horizon nog veeeeel breder kan.

Ik heb overigens geen les van AdB himself en eerlijk gezegd hoef ik dat ook niet heel nodig. Ik heb liever een instructie die ook haar oogkleppen af heeft gezet en uit allerlei methodes en stroming inspiratie vindt. Wel les ik op dit moment grotendeels op de AdB methode, voornamelijk voor het leggen van een gedegen basis.

Kracht op teugels komt in mijn vocabulair echt niet meer voor, heerlijk! Net als breed zetten overigens.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:06

Rukaro schreef:
Femke16 schreef:
Dan is het toch nog een beetje een voordeel dat adb zijn methode zo vermooit ;) toch wel fijn dat veel mensen er zelf dan toch wat van leren :)

Bedoel je dit sarcastisch? :)
Veel rijtechnische probelemen waar menig combinatie jaren mee 'vecht' zijn te verhalen op een niet rechtgericht en door het lijf lopend paard. Ik weet of jij instructices kan noemen die de lessende combinaties het nut bij brengt van een rechtgericht paard (en daar hun lessen ook naar inrichten) maar ik praktisch geen een, terwijl ik er vele heb zien lesgeven. Van verschillende niveaus.
Het 'mooie' van AdB is dat het een methode is. Dus met theorie, uitleg, redenaties en logica. Dit geeft houvast. Dat is wat ik er zeer in waardeer en waar ik veel aan heb. Dat betekent niet dat ik nu mijn AdB gekleurde oogkleppen op zet, nee, dat betekent dat ik wijzer wordt, iedere les meer over de anatomie en het bewegingsapparaat van het paard leer en dat ik mijn rijden daarop aanpas. Dat betekent ook dat voor mij de horizon is verbreed en ik er van overtuigd ben dat die horizon nog veeeeel breder kan.

Ik heb overigens geen les van AdB himself en eerlijk gezegd hoef ik dat ook niet heel nodig. Ik heb liever een instructie die ook haar oogkleppen af heeft gezet en uit allerlei methodes en stroming inspiratie vindt. Wel les ik op dit moment grotendeels op de AdB methode, voornamelijk voor het leggen van een gedegen basis.

Kracht op teugels komt in mijn vocabulair echt niet meer voor, heerlijk! Net als breed zetten overigens.

Ik dacht nog 'zal ik het er even bijzetten dat ik het echt niet sarcastisch bedoel'... ik ben echt blij;)
Mijn instructrice is ook vind ik, heel logisch en houd zich oa ook bezig met het rechtrichten van je paard. Natuurlijk word er dan ook uitgelegd waarom, de theorie, of is dat ook al niet een 'natuurlijk-heid' bij de instructrices van tegenwoordig? In dat geval heb ik het maar wat getroffen met waar ik les van heb gehad. Ik geloof dat dressuur is een en al logica. Je moet het eerst zelf snappen en dan kan je er pas goed mee bezig gaan, besef hebben van wat je doet. ik ben het daarom ook met je eens. Ik heb nu kennis, met nadruk op kennis, gemaakt met 3 heel verschillende methoden. Waarvan ik ook heus allemaal iets heb geleerd waar ik het mee eens ben. Heb nu een instructrice waar ik me heel goed in kan vinden dus ben zeker tevreden met haar. En mijn paardje begint steeds beter te lopen...(het word nu alleen steeds moeilijker voor haar omdat ze hoogzwanger is :D ) dus ook nog een 'ja' van mijn paard :).
Nivo instructie maakt mij niet eens zoveel uit. Zolang het maar langer ervaring heeft dan ik en hoger heeft gereden dan ik. En ik heb nóg geen wedstrijden gereden. Ik rij nu eindelijk een paard die zowaar van mezelf is en daarmee start ik als ze is bevallen. Al de andere paarden vlogen de deur uit alsof het handelswaar was :+ (dat was wel sarcastisch).

Wat heb je trouwens een mooi paardje ;)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:27

:)) Ik houd wel van dat sarcasme.

Dan heb je het inderdaad heel erg getroffen denk ik ;) Er zijn echt wel meer goede instructrices (en instructeurs) te vinden hoor, zo pessimistisch ben ik niet :+ Maar als ik hier in de buurt lessen bekijk dan wordt de wereld soms wel wat donker. Ook op wedstrijden zie je combinaties die ploeteren, en dat is dan zacht uit gedrukt. Paarden die heel hard hun best doen maar het gewoon niet kunnen en vervolgens niet begrepen worden. Das jammer.

Dank je ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:35

Rukaro schreef:
:)) Ik houd wel van dat sarcasme.

me 2, maar het is zo langzamer hand een beetje een gewoonte van me geworden. Dus lijkt alles wat ik zeg snel sarcastisch.

Ben het trouwens met je eens hoor voor wat je voor de rest zei;)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:22

Femke16 schreef:
Naomi_Star schreef:

Wanneer ik hem les heb zien geven en dus ook letterlijk hoor wat hij verteld deed hij het toch echt op die manier zoals ik net vertelde...wat raar dan...

Ik heb wel zelf les van hem gehad en ook van hem moest ik mijn handen minder breed zetten, maar het kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik te breed reed bij mijn vorige instructrice ;)
Voor jou is dressuur misschien een en al logica, dan heb je het zeker getroffen met de instructrice(s) die je gehad hebt, want ik ken er genoeg die je iets niet uit kunnen leggen maar waarbij je het gewoon moet doen. Ook zie ik genoeg mensen klungelen met hun paarden waarvan ze zelf denken dat ze recht zijn en dat ze ontzettend goed bezig zijn, maar waar je uitpuilende klieren bij de kaak ziet en een verkeerde nekspier en weggedrukte rug. Zeg ik eerlijk dat ik het eerst zelf ook niet goed zag, maar daarom ben ik blij dat mijn ogen nu geopend zijn. En zoals ik al zei maakt het me niet uit op welke methode je rijdt als je maar denkt aan de welzijn van je paard, wat jij volgens mij ook wel doet als ik dat zo hoor.

india

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:32

handen breed en laag zie je veel bij mensen die hun paard naar beneden willen werken,met de handen

handen hoger en breed(in het begin) om te leren anders te sturen,
is meer de Bodt volgens mij ,
zijn heel verschillende dingen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:37

india schreef:
handen breed en laag zie je veel bij mensen die hun paard naar beneden willen werken,met de handen

handen hoger en breed(in het begin) om te leren anders te sturen,
is meer de Bodt volgens mij ,
zijn heel verschillende dingen

klopt en ik had het ook over hoog en breed, wat na mijn mening dus niet goed is. Maar dat heb ik allemaal al uitgelegd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:44

@Rukaro: Ik zat te denken aan brenda, daar had ik van iemand wat tips over gehoord. Maar k zag ook al dat er nog iemand in noord-holland zat, 2 of 3 pagina's terug.

Wat zijn die slingerlijnen waar iedereen het over heeft? Wat moet ik me daar bij voorstellen, dat er steeds van stelling wordt veranderd ofzo?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 01:12

Slingerlijnen is dat je rechts stuurt en als je paard op de rechterbeen komt je terug stuurt en linkerbeen vraagt.
Zodra het paard op het been komt stuur je terug en slinger je (als een slang) door de bak.
Soms kan je elke pas omstellen maar soms duurt het een paar passen voordat je paard op het been komt.
Het is geen geweldig voorbeeld maar in dit filmpje begin ik (een beetje) met slingerlijnen
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... -2-098.flv

Morgen heb ik onverwachts van AdB zelf les.
Ik ben héél benieuwd! :)

@Femke: Het klinkt goed hoe je les hebt! (theorie etc bij wat je doet) :)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:52

Leuke Sucubbi! Succes ;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:32

Kent er iemand een goede instructeur/instructrice die volgens de Adb-methode lesgeeft in de buurt van Sint-Niklaas (België)?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:34

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:16

daffie1986 schreef:
@Rukaro: Ik zat te denken aan brenda, daar had ik van iemand wat tips over gehoord. Maar k zag ook al dat er nog iemand in noord-holland zat, 2 of 3 pagina's terug.

Ik en Dabo (hier op bokt) krijgen nu les van Karin Degeling van in t rechte spoor

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:27

Er zijn een paar mensen in Noord-holland met een certificaat, zie paardenrecht.org. Dat zijn Nakita, Brigitte en mijn persoontje.
Maar er zijn inderdaad nog een paar mensen die ook enthousiast volgens het systeem lesgeven.

Daarvan ken ik Angela, Brenda, Karin en Steef. Als je meer info wilt mag je me ook pb-en.

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:11

Mariska75:

Nu lijkt het net of ik geen certificaat heb, maar dat is niet helemaal waar he?

(Dat papiertje heb ik namelijk wel degelijk in mijn bezit. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:18

AdB is nu bij ons op stal! Helaas kon ik niet meerijden met lessen vandaag ( haha blut ) volgende keer vast wel :P
Maar ga wel ff kijken zo en met peerden t bos in!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:20

Tis hier ook echt super weer voor een lekkere buitenrit! Bijrijdster rijdt vandaag maar ik denk dat ik stiekem nog een klein ritje met m ga maken :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:25

Vleggie1 schreef:
Ook wij waren op vrijdag en zaterdag op de Groene Heuvel. Ons paard heeft mee gedaan aan de les op zaterdag. Wij rijden nu ruim 1 1/2 jaar via deze methode en hebben les van Nakita de Boer (Nakita's Eastend Stables) in Aalsmeer. Lekker dichtbij, je pakt de A9 naar Aalsmeer, rijdt langs het Amsterdamse Bos en je bent er....half uurtje met de trailer. En het is ook nog eens een hartstikke leuke meid!
Wat ook belangrijk is, is het resultaat. Ons paard kreeg in de zomer van 2007 hoefkatrolontsteking. Het bleek al fase 4 te zijn ;( .
Via internet kwamen we op de site van Antoine de Bodt en hebben we ons paard een maand in training gezet bij Nakita. Binnen de kortste keren liep hij zuiver en is tot op de dag van vandaag geen pas meer kreupel geweest. Inmiddels start hij KNHS dressuur M1, doet regelmatig een springwedstrijd met goed resultaat en maakt heerlijke duinritjes. En dat allemaal dankzij het rechtrichten ---> zóóóóó belangrijk!!!
Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel, ik ben alleen niet zo heel vaak op Bokt.....
Groetjes van een enthousiaste "de Bodt-er".

Fijn dat met jouw HKO-er met 4e fase wel goed gekomen is. Mijn vorig paard ook grote deels maar niet op harde klei ondergrond. Ben 2 x uit de ring gestuurd tijdens mijn Z2 proeven. Dat kon mijn paard niet meer aan. Ondanks dat ik toch gelange tijd bezig was met systeem.

Veel succes met je pard.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:55

Alabaster schreef:
Kijk even op http://www.paardenrecht.org en dan bij trainers/instructeurs

Ja, dat had ik ook al gevonden, maar ik was eigenlijk ook zoek naar advies of ervaringen met mensen uit mijn omgeving (Sint Niklaas - B).

Toch bedankt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:55

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:07

Sin schreef:
Kent er iemand een goede instructeur/instructrice die volgens de Adb-methode lesgeeft in de buurt van Sint-Niklaas (België)?

Heb je vraag op het forum van P&R gezet

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Hallo iedereen! :)
Ik ben net terug van mij les van AdB zelf (jammer dat je er niet meer was Cinnepin)
Het ging erg goed, Marny was niet op haar allerbest maar AdB was wel erg positief over Marny (en mij :D)
Verder heb ik nog niet echt een mening over hem of de les.
Hij geeft goed en fijn les met grappige vergelijkingen en laat goed merken als je het goed doet.
Hij is idd wel wat zelfingenomen maar ja, als je zoveel paarden lekker kan laten lopen dan zou ik ook een beetje naast mijn schoenen gaan lopen :o
Maar goed, ik vind les van Laura heel erg fijn dus ik blijf lekker bij haar lessen maar het was wel heel leuk een keer van hem les te krijgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:18

jammer idd dat ik er nie meer was :P was er om 5 uur weggegaan :) Wist ook niet hoelaat je les ahd,a nders had ik je wel willen zien rijden!