Ik kom na een paar pagina's weer binnen gevallen na die paginás globaal gelezen te hebben.
De overgang van mijn filmpje had niets te maken mat een goed uitgevoerde dressuuroefening.
Kan imo ook niet als een paard 5 jaar door de bossen slenterd

Als je hem dan graag nog meer kapot wilt hebben moet een galop-stap oefening doen op de voorhand

Helaas niet op film, maar in de tijd dat hij nog goed liep heb ik wel eens geoefened op een gewoon stal halster.
En dan kon ik een Z proef rijden.
Mijn aandachtspunten waar ik dus zelf dan vond dat ik teveel hand gebruikte waren travers en draf appuyement (galop appuyement ging wel goed) omdat die op een stalhalster minder gingen.
Wat ik welke merkte was dat het kruislingse ding waar ik dan pas mee gereden heb heel sterk inwerkte.
Kawa reageerde daar feller op dan op S&T
Dus de termen bitloos is zoveel beter voor een paard

Dus ja ik ben van mening dat een Z proef op bitloos kan.
En ook voor kleine hulpen, want dat ding werkte erg hard in, grove hulpen vond hij dan zeker niet fijn.
Dus kleine huloen zijn dan noodzaak.
Verder ben ik van mening dat een Z paard zo de overstap moet kunnen maken, anders vindt ik hem idd niet goed gereden.
En helaas, die zware knollen lopen er in het Z ook genoeg (dus zie je bitloze mensen dat ik alles met bit niet direct oke vind)
Verder vind ik het raar dat mensen roepen het is pas een paar jaar in en daarom zie je zo weinig mensen ermee rijden op nivo
Geen idee onder welke steen jullie leefden, maar ik ken dat bitloos rijden al erg lang.

Alleen waren er niet zoveel mensen die de overstap wilde maken.
Nu is die groep groter geworden en zie je het meer.
Maar niet omdat niemand toen wist dat het bestond.
Ik heb het idee dat er 15 jaar gleden minder werd geteut. (en dat bedoel ik niet negatief)
Gewoon hup luisteren geen flauwekul
zowel voor ruiter als paard.
Als het paard het bit niet aannam moest de ruiter zijn klauwen maar stil leren houden kreeg je toen in de les te horen....en eigenlijk ben ik daar nog steeds wel voor... Nu wordt er te snel resultaat verwacht
of er word te weinig naar zichzelf gekeken.
Met een rustige hand komt een paard niet tegen het bit, met genoeg van achter uit is hij ook niet zwaar of sterk