Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:45

Daan_Ordeal schreef:
De aansnoerwerking is niet aanwezig als je normaal contact met je teugels hebt. En aangezien je jezelf doet voorkomen als iemand die weet waar ze over praat (met betrekking tot dressuursport) neem ik aan dat je niet met kilo's in je handen zit tijdens het rijden. In dat geval zou een bit (S&T) ook geen pretje zijn voor het paard.

Met dit soort opmerkingen maak je je verhaal niet aannemelijker helaas .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:49

Miran schreef:
Maar dat is dus een optoming die pas recent echt bekend is. Je kan nog niet verwachten dat mensen hun paard daarmee tot hoog niveau getraind hebben. De eerste berichten (en dat zijn er maar enkele) hier op Bokt daarover zijn 3 jaar oud, dan moeten de eerste toen met een jong paard begonnen zijn met naar hoog niveau trainen om te kunnen laten zien wat jij nou wil zien. Hoe groot is die kans nou?

Oke, dit gaat dus een eindeloze discussie worden waarbij iedereen in herhaling valt.

Dus daarom: Wie is van mening dat je bitloos een uitstekende Z2 proef of hoger neer kunt zetten, vergelijkbaar met wedstrijdniveau) Dan laten we even in het midden of het paard wel of niet is opgeleid met bit.

Wie dat van mening is, graag je mening onderbouwen met filmpjes. Liefst van jezelf, maar van anderen mag ook. Een filmpje dus waarop een proefje uit het boekje wordt gereden. Dan kunnen we vergelijken.

Alle argumenten voor en tegen zijn nu op zijn minst al 100 keer voorbij gekomen... Dus een filmpje zou veel duidelijkheid verschaffen. Ik heb de boel even vergroot en dikgedrukt Bloos

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:49

jasmijn78 schreef:
Je blijft iig netjes beleefd en plezier met je paard/pony is het belangrijkste.

Ja dat vind ik ook, of je nou met bit of zonder bit rijd, jij en je paard/pony moeten er plezier in hebben Haha!
zoo, haleluja Clown
dit vind ik wel een mooi einde Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:50

GvdT schreef:
De ZZ- licht ruiters die ik bij ons in de buurt (straal van ca 10 KM) zie "rijden" zijn zonder uitzondering wreed voor hun paard.

Dan moet je wel een definitie geven van wreed, want niet iedereen interpreteert dit hetzelfde.

En ja, ik lees ook mee Tong uitsteken .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:52

Lovely schreef:

Inderdaad: ze is de goed gebruik van het een aan het vergelijken met fout gebruik van het ander. Die vergelijking gaat niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:54

Ik kom na een paar pagina's weer binnen gevallen na die paginás globaal gelezen te hebben.

De overgang van mijn filmpje had niets te maken mat een goed uitgevoerde dressuuroefening.
Kan imo ook niet als een paard 5 jaar door de bossen slenterd Lachen
Als je hem dan graag nog meer kapot wilt hebben moet een galop-stap oefening doen op de voorhand Lachen

Helaas niet op film, maar in de tijd dat hij nog goed liep heb ik wel eens geoefened op een gewoon stal halster.
En dan kon ik een Z proef rijden.
Mijn aandachtspunten waar ik dus zelf dan vond dat ik teveel hand gebruikte waren travers en draf appuyement (galop appuyement ging wel goed) omdat die op een stalhalster minder gingen.

Wat ik welke merkte was dat het kruislingse ding waar ik dan pas mee gereden heb heel sterk inwerkte.
Kawa reageerde daar feller op dan op S&T
Dus de termen bitloos is zoveel beter voor een paard Verward

Dus ja ik ben van mening dat een Z proef op bitloos kan.
En ook voor kleine hulpen, want dat ding werkte erg hard in, grove hulpen vond hij dan zeker niet fijn.
Dus kleine huloen zijn dan noodzaak.

Verder ben ik van mening dat een Z paard zo de overstap moet kunnen maken, anders vindt ik hem idd niet goed gereden.
En helaas, die zware knollen lopen er in het Z ook genoeg (dus zie je bitloze mensen dat ik alles met bit niet direct oke vind)

Verder vind ik het raar dat mensen roepen het is pas een paar jaar in en daarom zie je zo weinig mensen ermee rijden op nivo

Geen idee onder welke steen jullie leefden, maar ik ken dat bitloos rijden al erg lang. Lachen
Alleen waren er niet zoveel mensen die de overstap wilde maken.
Nu is die groep groter geworden en zie je het meer.
Maar niet omdat niemand toen wist dat het bestond.

Ik heb het idee dat er 15 jaar gleden minder werd geteut. (en dat bedoel ik niet negatief)
Gewoon hup luisteren geen flauwekul
zowel voor ruiter als paard.
Als het paard het bit niet aannam moest de ruiter zijn klauwen maar stil leren houden kreeg je toen in de les te horen....en eigenlijk ben ik daar nog steeds wel voor... Nu wordt er te snel resultaat verwacht
of er word te weinig naar zichzelf gekeken.
Met een rustige hand komt een paard niet tegen het bit, met genoeg van achter uit is hij ook niet zwaar of sterk Lachen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:04

runningkawa schreef:
Ik kom na een paar pagina's weer binnen gevallen na die paginás globaal gelezen te hebben.

De overgang van mijn filmpje had niets te maken mat een goed uitgevoerde dressuuroefening.
Kan imo ook niet als een paard 5 jaar door de bossen slenterd Lachen
Als je hem dan graag nog meer kapot wilt hebben moet een galop-stap oefening doen op de voorhand Lachen

Helaas niet op film, maar in de tijd dat hij nog goed liep heb ik wel eens geoefened op een gewoon stal halster.
En dan kon ik een Z proef rijden.
Mijn aandachtspunten waar ik dus zelf dan vond dat ik teveel hand gebruikte waren travers en draf appuyement (galop appuyement ging wel goed) omdat die op een stalhalster minder gingen.

Wat ik welke merkte was dat het kruislingse ding waar ik dan pas mee gereden heb heel sterk inwerkte.
Kawa reageerde daar feller op dan op S&T
Dus de termen bitloos is zoveel beter voor een paard Verward

Dus ja ik ben van mening dat een Z proef op bitloos kan.
En ook voor kleine hulpen, want dat ding werkte erg hard in, grove hulpen vond hij dan zeker niet fijn.
Dus kleine huloen zijn dan noodzaak.

Verder ben ik van mening dat een Z paard zo de overstap moet kunnen maken, anders vindt ik hem idd niet goed gereden.
En helaas, die zware knollen lopen er in het Z ook genoeg (dus zie je bitloze mensen dat ik alles met bit niet direct oke vind)

Verder vind ik het raar dat mensen roepen het is pas een paar jaar in en daarom zie je zo weinig mensen ermee rijden op nivo

Geen idee onder welke steen jullie leefden, maar ik ken dat bitloos rijden al erg lang. Lachen
Alleen waren er niet zoveel mensen die de overstap wilde maken.
Nu is die groep groter geworden en zie je het meer.
Maar niet omdat niemand toen wist dat het bestond.

Ik heb het idee dat er 15 jaar gleden minder werd geteut. (en dat bedoel ik niet negatief)
Gewoon hup luisteren geen flauwekul
zowel voor ruiter als paard.
Als het paard het bit niet aannam moest de ruiter zijn klauwen maar stil leren houden kreeg je toen in de les te horen....en eigenlijk ben ik daar nog steeds wel voor... Nu wordt er te snel resultaat verwacht
of er word te weinig naar zichzelf gekeken.
Met een rustige hand komt een paard niet tegen het bit, met genoeg van achter uit is hij ook niet zwaar of sterk Lachen

hmm.. ben u ben ik het wel eens. Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:04

Lovely schreef:
Daan_Ordeal schreef:
De aansnoerwerking is niet aanwezig als je normaal contact met je teugels hebt. En aangezien je jezelf doet voorkomen als iemand die weet waar ze over praat (met betrekking tot dressuursport) neem ik aan dat je niet met kilo's in je handen zit tijdens het rijden. In dat geval zou een bit (S&T) ook geen pretje zijn voor het paard.

Waarom niet?

Als je met het dr Cook systeem rijdt en gewoon een normale druk hebt (onder normale druk verta ik een lichte contact teugel) dan is er helemaal geen sprake van een aansnoerwerking. Als je flink gaat trekken snoert hij wel aan ja, maar flink trekken aan een bit is even min prettig voor het paard. Dat is het enige wat ik wilzeggen met die opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:05

Nee, als de aanleuning niet goed wil worden, ligt dat tegenwoordig niet meer aan de ruiter, maar aan het paard of de dingen waar die last van zou kunnen hebben: mond, wisselen van tanden, haken aan de kiezen, rafeltjes aan de tong, deuken in de lagen, stiksels op het hoofdstel, raafjes aan het bit, verkeerd soort leer v/h hoofdstel, verkeerde merk olie, deken die niet lekker zit, verkeerd liggend dekje, knellende singel, bobbels op het zadel, muggen, vliegen en alles ertussening, geirriteerde huid, pijnlijke spieren, ijzers, zijn eigen staart, nanometer teveel wol in het ene kussen van het zadel en het andere niet, verkeerde bodem, water is niet lekker, biks is niet goed genoeg, hooi is van onvoldoende kwaliteit. Al deze problemen kunnen opgelost worden met: parelli, voest, montey roberts, hemphling, simicur, osteopathen, homeopathen, fysiotherapeuten, tandverzorgers, bloesemadviseurs, voedingsdeskundigen, wichelroedelopers, antennemeters, laserbeamers, voelers, kneders, fluisteraars en titatovenaars. En als dat allemaal niet helpt: 1 jaar de wei op, dan is alles weer over.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:07

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:

Inderdaad: ze is de goed gebruik van het een aan het vergelijken met fout gebruik van het ander. Die vergelijking gaat niet op.

ik vergelijk "fout bitloosgebruik" tegen "fout bitgebruik"...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:10

Lovely schreef:
Nee, als de aanleuning niet goed wil worden, ligt dat tegenwoordig niet meer aan de ruiter, maar aan het paard of de dingen waar die last van zou kunnen hebben: mond, wisselen van tanden, haken aan de kiezen, rafeltjes aan de tong, deuken in de lagen, stiksels op het hoofdstel, raafjes aan het bit, verkeerd soort leer v/h hoofdstel, verkeerde merk olie, deken die niet lekker zit, verkeerd liggend dekje, knellende singel, bobbels op het zadel, muggen, vliegen en alles ertussening, geirriteerde huid, pijnlijke spieren, ijzers, zijn eigen staart, nanometer teveel wol in het ene kussen van het zadel en het andere niet, verkeerde bodem, water is niet lekker, biks is niet goed genoeg, hooi is van onvoldoende kwaliteit. Al deze problemen kunnen opgelost worden met: parelli, voest, montey roberts, hemphling, simicur, osteopathen, homeopathen, fysiotherapeuten, tandverzorgers, bloesemadviseurs, voedingsdeskundigen, wichelroedelopers, antennemeters, laserbeamers, voelers, kneders, fluisteraars en titatovenaars. En als dat allemaal niet helpt: 1 jaar de wei op, dan is alles weer over.

Waar slaat dit op??? Ik begrijp echt niet waarom er niet gewoon een normale discussie gevoerd kan worden of dit soort onderwerpen Verward

Als de aanleuning niet goed is kan dat imo 2 oorzaken hebben: de ruiter of een medisch probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:12

Lovely schreef:

je vergeet die k bok Haha! Haha! Haha!

maar inderdaad, de schuld van het niet lukken ligt altijd aan iets of iemand anders dan de ruiter zelf Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:12

alleen zijn er tegenwoordig wel erg veel ruiters die het probleem overal zoeken, behalve bij zichzelf Lachen

Ook medisch komt minder vaak voor dan men beweert.
Want met een fijne ruiter is heel vaak dat medische ineens weg Haha! Knipoog

edit, dus ook erg vaak bij de bit ruiters

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:14

Daan_Ordeal, mijn idee en ik denk dat als je paard last heeft van jou als je met bit rijdt, dat je dan niet het bit uit moet doen, maar liever beter gaat leren paard rijden Ja.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:17

Lovely schreef:

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Clown Clown Clown Clown Clown

Goeie Haha! Ik kom niet meer bij Haha!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:18

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Clown Clown Clown Clown Clown

Goeie Haha! Ik kom niet meer bij Haha!

dit vind ik wel een goede Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:19

'Vroeger' reden wij de paarden gewoon met van die oostduitse zadels en hoofdstellen (wel keurig gepoetst), 13 in dozijn bitjes, koordsingels en vilten schabrakjes en we hadden nooit gedonder. Of ja, heel soms bij de manegepaarden een drukplek en daar deed je dan blauwsel op en was het met een weekje weer prima. Tegenwoordig is een simpel drukplekje reden om naar de kliniek te rijden, zadelmaker de oren te wassen en cortisonen te spuiten (minimaal). Niet dat drukplekken niet verkeerd zijn, maar er wordt soms zo overdreven gedaan. De meeste voerzakken worden nog steeds verkocht om de buitenkant en niet om wat erin zit. Dus laten we beestje nou bij boompje houden en niet zo overdrijven met al die moderne prietpraat. Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn of mijn paard wel of niet een bit in wil, dat is de issue toch helemaal niet? De issue is wel dat IK als ruiter moet zorgen dat dat allemaal goed gaat en prettig blijft.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:22

ik denk dat dit wel heeel erg handig is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Feedbackregels
vergeet niet, iedereen heeft een eigen visie wat betreft het omgaan met paarden
dus begin met: dit/dit ben ik t mee eens/ vind ik goed, ik persoonlijk / ik vind/zou dit anders doen omdat...
Niks moet.. iedereen zijn eigen manier/stijl van rijden/omgang.. accepteer dat van elkaar!
of iemand iets met die feedback doet is zijn zaak.. als hij/zei niks voor de feedback voelt hoeft hij/zij daar natuurlijk niks mee te doen!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:23

Lovely schreef:
'Vroeger' reden wij de paarden gewoon met van die oostduitse zadels en hoofdstellen (wel keurig gepoetst), 13 in dozijn bitjes, koordsingels en vilten schabrakjes en we hadden nooit gedonder. Of ja, heel soms bij de manegepaarden een drukplek en daar deed je dan blauwsel op en was het met een weekje weer prima. Tegenwoordig is een simpel drukplekje reden om naar de kliniek te rijden, zadelmaker de oren te wassen en cortisonen te spuiten (minimaal). Niet dat drukplekken niet verkeerd zijn, maar er wordt soms zo overdreven gedaan. De meeste voerzakken worden nog steeds verkocht om de buitenkant en niet om wat erin zit. Dus laten we beestje nou bij boompje houden en niet zo overdrijven met al die moderne prietpraat. Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn of mijn paard wel of niet een bit in wil, dat is de issue toch helemaal niet? De issue is wel dat IK als ruiter moet zorgen dat dat allemaal goed gaat en prettig blijft.

jaa vind ik ook wel, zolang het vriendelijk voor het paard blijft en niet pijnlijk oid is, kan ik me hier heel goed in vinden.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:23

runningkawa schreef:
alleen zijn er tegenwoordig wel erg veel ruiters die het probleem overal zoeken, behalve bij zichzelf Lachen

Helaas werkte dit bij mijn paard niet, ik heb het altijd bij mezelf gezocht waarom krijg ik bepaalde dingen bij hem niet voor elkaar en bij een ander paard wel. Uiteindelijk ook bitloos gaan rijden vandaar dat ik hier mee lees.
Wat bleek nu hij kon het gewoon niet en omdat ik de fout altijd bij mezelf zocht heeft het te lang geduurd voordat ik eruit was wat hem nou werkelijk dwars zat.
Hij bleek kissing spines te hebben voor 90% zker als aangeboren afwijking nu met 7 jaartjes oud staat hij in het land in de hoop dat hij daar nog paard kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:26

Kissing spines is wel een goed voorbeeld. Het komt heel erg veel voor maar meestal komt men er pas achter als ze naar de kliniek gereden zijn omdat die waardeloze k**knol nog steeds niet wil meewerken en zijn oefeningen &^%^gloeiende*&*&^&^ niet wil doen. KS is tegelijk een lastige omdat daar een neurologisch aspect bij hoort dat ook onderzocht moet worden voordat de diagnose compleet is. Vervelend probleem en helaas niet op te lossen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:27

Lovely schreef:
Daan_Ordeal, mijn idee en ik denk dat als je paard last heeft van jou als je met bit rijdt, dat je dan niet het bit uit moet doen, maar liever beter gaat leren paard rijden Ja.

Absoluut, als het paard last van je heeft maakt het niet uit of je met of zonder bit rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:32

Daan_Ordeal schreef:
Lovely schreef:

Absoluut, als het paard last van je heeft maakt het niet uit of je met of zonder bit rijdt...

Wel als hij dat minder kan laten zien zonder bit en de ruiter daardoor denkt dat het nu wel goedgoed gaat en dus niet heel erg veel langer stil staat bij de manier van rijden die nog steeds even slecht is Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:33

Ilonab schreef:
runningkawa schreef:

Helaas werkte dit bij mijn paard niet, ik heb het altijd bij mezelf gezocht waarom krijg ik bepaalde dingen bij hem niet voor elkaar en bij een ander paard wel. Uiteindelijk ook bitloos gaan rijden vandaar dat ik hier mee lees.
Wat bleek nu hij kon het gewoon niet en omdat ik de fout altijd bij mezelf zocht heeft het te lang geduurd voordat ik eruit was wat hem nou werkelijk dwars zat.
Hij bleek kissing spines te hebben voor 90% zker als aangeboren afwijking nu met 7 jaartjes oud staat hij in het land in de hoop dat hij daar nog paard kan zijn.

Schrijf ik dat het nooit medisch is? Lachen

Minder vaak schrijf ik.
Tig jaar terug ook een meisje dit bit dat bit, zus zadel, zus dekje
fysio, da...
En dat d vorige eigenaresse er M2 mee gereden had was ook gelogen want dat kon niet met die stugge bok...

Maar het waren gewoon haar lome handen waarom hij niet liep...

Maar volgens haar was het ook medisch en weet ik veel wat...

daarom mijn stelling, minder vaak medisch dan men beweert...daarmee zeg ik niet dat er geen paarden zijn met medische problemen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:34

Verder valt het mij op dat degene die beweren dat er net zo goed bitloos, spoorloos etc. op hoog niveau gereden zou kunnen worden, eveneens zelf niet op hoger niveau rijden.

Ze zijn er zat. Knipoog En waar viel je dat op Jasmijn?..