paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:05

Tja, kom dan met overtuigende argumenten waarom paardrijden wel (altijd) een sport is. }>
Let wel, ik zeg niet dat het geen sport kan zijn, alleen dat het niet per definitie een sport is.

datbenik13

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:07

ik vind het wel een sport, wrm zou het dan geen sport zijn ?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:13

Waratje schreef:
Tja, kom dan met overtuigende argumenten waarom paardrijden wel (altijd) een sport is. }>
Let wel, ik zeg niet dat het geen sport kan zijn, alleen dat het niet per definitie een sport is.

Ik zeg niet dat ik het totaal met je oneens ben maar iedereen die een (voor hen geldig) argument geeft waarom ze paardrijden een sport vinden kan rekenen op een tegenreactie van jou . :P

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:15

hihhi okee !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:18

@datbenik13: Lees het topic dan maar eens goed door, ik heb mijn argumenten er volgens mij in veelvoud instaan ;)

@Josien_: wat iemand "vindt" is niet hetzelfde als een "feit". Er is een groot verschil tussen "ik vind" en "het is" en ik vind het leuk om mensen daar op te wijzen en om ze na te laten denken over wat ze vinden en waarom ze dat vinden. Mensen zeggen teveel dingen zonder er over na te denken, dus als ik iemand eens "huh?" kan laten zeggen zie ik dat als winst ;)

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:22

ik ben nog niet zo goed in bokt.nl..... :$ waar kan ik dat vinden ?? :$

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:23

Paardrijden is gewoon een sport dat is een feit, geen mening!

Ik vind dan weer dat darten bijvoorbeeld geen sport is, maar daar hoef ik ook niet over te discuseren, want dat is ook een feit. Punt.

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:25

mee eens ! wrm zou paardrijden geen sport zijn ??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:55

datbenik13 schreef:
ik ben nog niet zo goed in bokt.nl..... :$ waar kan ik dat vinden ?? :$

Dit topic bestaat uit iets van 40 pagina's, dus gewoon vooraan bij pagina 1 beginnen en dan lekker lezen. Je komt allerlei leuke posts van allerlei mensen tegen. Inclusief diverse definities van "sport" waarmee ook duidelijk wordt waarom darten ook een sport kan zijn, net als dammen, schaken en golfen. Veel lees- en denkplezier!

Maarre, waarom is het zo'n belangrijk punt dat het een "sport" zou moeten zijn? Geniet je er meer van als het dat labeltje heeft dan wanneer dat labeltje er niet aan hangt? Maakt het paardrijden voor jou belangrijker als je er dat labeltje aan kunt hangen? Is paardrijden minder leuk als het geen sport zou zijn?

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:09

Ik haaat het als mensen tegen mij zeggen dat paardrijden geen sport is! als et 2 weken geleden is als ik laatst gereden heb en ik kruip terug op een paard, ben ik stijf voor de komende 2 dagen. Ik heb dat bij nog andere sporten ook, maar dan zijn et maar enkele spieren.. terwijl bij paardrijden toch wel ALLES in beweging is/moet zijn denk ik!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:18

als mensen dat tegen mij zeggen dan vraag ik of ze dat s`middags mee gaan om paard te rijden. dan lopen ze hard weg :=

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:53

Josien_ schreef:
Ach, iedereen die hier zegt dat het wel een sport is wordt meteen onderuit gehaald door Waratje ;) !

Haha idd!!! _/-\o_

datbenik13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:14

nee, maar ik vind het dom dat sommige mensen dat het geen sport is. paardrijden blijft paardrijden, of er nou een lebeltje aan zit of niet. maar mij boeit dat ook niks, ik heb er alleen een hekel aan als mensen zeggen dat het geen sport is. want als ik dan zeg, oja ga je dan morgen even mee paardrijden? dan zeggen ze direct nee, of helemaal niks.
dat is mijn mening en dat zal het ook blijven !! hihhi :p

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:09

Ik vind paardrijden wel een sport en ik kan er ook niet tegen als mensen zeggen dat het geen sport is..
Als ik heb gereden op een lastige pony ben ik echt wel moe na een uur goed rijden. En dan zeg ik altijd maar ga zelf eens een uur op een paard zitten :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:28

Hoezo is het een sport omdat je er moe van wordt??? Als jij een muurtje gaat metselen wordt je ook moe, ga maar eens een partij stenen verstapelen, daar wordt je goed moe van, krijg je mogelijk zelfs spierpijn van. Dus dat is ook sport?? :+

Waarom kun je er niet tegen als mensen zeggen dat het geen sport is? Wat maakt het je uit?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:25

Omdat die mensen er niks van weten! Mijn moeder zegt altijd: " If you live in a glass house, you shouldn't be throwing rocks."

En trouwens, dit is een van mijn argumenten: als het geen sport is, waarom staat paardrijden wel bij de AA verpakking? En wrrm hoort paardrijden ook bij de olympische spelen?
Kijk het hoeft niet perse een sport te zijn want dat ligt eraan wat je er zelf van vindt en wat je ermee doet maat paardrijden in het algemeen is echt wel een sport!
En vinden degene die het als hobby hebben het dan zo erg dat wij het wel een sport vinden?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:16

emilyslaluna schreef:
Omdat die mensen er niks van weten! Mijn moeder zegt altijd: " If you live in a glass house, you shouldn't be throwing rocks."

En trouwens, dit is een van mijn argumenten: als het geen sport is, waarom staat paardrijden wel bij de AA verpakking? En wrrm hoort paardrijden ook bij de olympische spelen?
Kijk het hoeft niet perse een sport te zijn want dat ligt eraan wat je er zelf van vindt en wat je ermee doet maat paardrijden in het algemeen is echt wel een sport!
En vinden degene die het als hobby hebben het dan zo erg dat wij het wel een sport vinden?

Sinds wanneer is paardrijden in het algemeen dan een olympische sport? Volgens mij is alleen paardensport een olympische sport, en dan ook nog maar gedeeltelijk.
Maar een heel klein beetje van alles wat onder paardrijden valt, valt überhaupt onder sport.

Voor je werk te paard een kudde koeien verplaatsen is vast heel vermoeiend en je moet er ook echt wel wat voor kunnen, maar het lijkt mij toch echt geen sport.
Te paard van A naar B reizen ook niet (en als je het daar niet mee eens bent, dan valt ieder fietstochtje naar school of supermarkt ook onder sport, want ook daarvan kun je moe en bezweet worden).
Te paard een meute hooligans, demonstranten of relschoppers of uitgaanspubliek in bedwang houden is geen sport.
Te paard vermiste personen opsporen en helpen is geen sport.

Ook het merendeel van de paardensporten is geen olympische discipline, want daaronder vallen alleen (wedstrijd)dressuur (en dus ook geen hogeschooldressuur), eventing en springen.
Geen endurance, geen enkele westerndiscipline, geen rodeo, geen TREC, geen horseball, geen tentpegging, geen voltige, geen rensport, geen jousting, geen bereden boogschieten, geen polo en polocrosse, geen buzkashi, etc.
De meeste paardensporten zijn dus helemaal niet olympisch, en daarnaast is een hele hoop paardrijden ook nog eens geen sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:49

He Oomens, ook weer hier? Gezellig :j
Maarre, kleine correctie, ik meen dat reining ondertussen wel een olympische sport is geworden, dus ook de westernruiters hebben nu een onderdeeltje bij de OS. *\o/*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:51

Waratje schreef:
He Oomens, ook weer hier? Gezellig :j
Maarre, kleine correctie, ik meen dat reining ondertussen wel een olympische sport is geworden, dus ook de westernruiters hebben nu een onderdeeltje bij de OS. *\o/*

Voor zover ik weet in ieder geval nog niet dit jaar in Londen. Daar worden echt alleen maar dressuur, springen en eventing gedaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian ... r_Olympics
En ik weet het, wikipedia is geen echte bron, maar voor dit soort evenementen zal het echt wel kloppen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:12

oomens schreef:
emilyslaluna schreef:

Sinds wanneer is paardrijden in het algemeen dan een olympische sport? Volgens mij is alleen paardensport een olympische sport, en dan ook nog maar gedeeltelijk.
Maar een heel klein beetje van alles wat onder paardrijden valt, valt überhaupt onder sport.

Ik zeg ook niet dat paardrijden in het algemeen een OLYMPISCH SPORT is :+ .
Ik zeg dat paardrijden in het algemeen een SPORT is. Tuurlijk zijn er allemaal aftakkingen. Dat is bij alle SPORTEN. Ik ga ook wel is voetballen buiten maar dan vind ik het geen sport omdat ik het voor mijn hobby doe. Dus het is gewoon wat je ervan vindt. Hoe jij het gebruikt ;) maar zoals ik al zei: het is in het alemeen wel een SPORT.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:17

emilyslaluna schreef:
Ik zeg ook niet dat paardrijden in het algemeen een OLYMPISCH SPORT is :+ .
Ik zeg dat paardrijden in het algemeen een SPORT is. Tuurlijk zijn er allemaal aftakkingen. Dat is bij alle SPORTEN. Ik ga ook wel is voetballen buiten maar dan vind ik het geen sport omdat ik het voor mijn hobby doe. Dus het is gewoon wat je ervan vindt. Hoe jij het gebruikt ;) maar zoals ik al zei: het is in het alemeen wel een SPORT.

Je hebt dus het vervolg van de tekst van Oomens compleet genegeerd hierbij!
Het wordt pas een sport als er aan een aantal specifieke voorwaarden wordt voldaan, waaronder iets met vaststaande regels en competitief element. Als je een kudde koeien van de ene berg naar de andere gaat drijven dan is dat gewoon WERK, niks nie sport nie :n
Als ik gewoon een rondje bos rij met mijn paard is er geen woord "sport" bij, dat is gewoon lekker relaxt (of hard) door het bos rijden. Als ik mijn paard wat laat gymnastieken in de bak omdat ik haar graag in een goede conditie heb om door dat bos te kunnen crossen, dan is het ook niet meer dan dat: een beetje rekken en strekken waarbij het me worst zal zijn wat een ander er van vindt (vooruit, de mening van m'n lesgeefmens doet ertoe). En als ik met mijn paard besluit om van Ede naar Alkmaar te rijden in een paar dagen, dan is dat reizen te paard, maar geen sport......

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:29

Ik wordt er ook moe van van die mensen die paardrijden geen sport vinden.
Zulke mensen zouden er zelf even op moet klimmen, en zien dat het niet zomaar wat 'rondhobbelen' is.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:58

het is toch niet voor niets Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie ??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:56

suusxloon schreef:
het is toch niet voor niets Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie ??

Maar niet iedereen die paardrijdt heeft met die club te maken....... Ik in ieder geval niet :P

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:57

zker is het ene sport. laat iemand die niet rijdt. ene uur les nemen aan de longe.

de volgende dag SpierpijN!