duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:28

Qimm schreef:
Miss_R_Horse schreef:
Ik ben zelf van mening dat je pas dit soort commentaar mag geven als je het zelf beter kunt doen!

Ik niet.

nee ik ook niet. Ik rij dan wel geen Z (want ik rij al geen wedstrijd om te beginnen), maar ik zie verdorie wel wanneer een paard echt niet goed loopt. Das geen Z oefening hè, das de basis.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:34

Ik ben het hiermee eens, als je het goede en foute kan herkennen kun je zelf ook weer verder (ook al lukt het niet altijd)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:22

@ nathalie, op de laatste foto's vindt ik hem al een stuk mooier in de hals. Hij mag in het geheel iets ronder zodat hij op de LL lijn komt, maar dat heeft ook zo zijn tijd nodig. Als je denkt dat je hem ronder wil, mag je best vragen. Als je maar je been eraan houdt en je hand weer opent. Dan kan hij ook ronder komen.

Maar zijn hals is echt verbeterd. Hij buigt nu lekker door alle wervels heen. Nu langzaam aan steeds meer.

Als het goed is heb je ook gemerkt dat hij opener staat voor je hulpen. Dus duidelijker reageert en wacht op jouw? Heb je dat ook gemerkt?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:32

Even een vraagje.

Als een pony al een beetje een doorgezakte rug heeft (al iets ouder, en een aantal veuelens gehad) is het dan moeilijker voor de pony om de rug te ontspannen of kan ze de rug wel 'normaal' ontspannen maar zie je het gewoon moeilijker?

En wat betekend de buikspier ookal weer?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:28

@WinBinChes

Thanx, ik ben nu ook veel bewuster bezig met hem. Al moet er nog veel gewerkt worden aan mij en aan mij Knipoog. Hij wordt nu wel steeds feller. Ik doe op dit moment ook alleen maar basiswerk. Normaal reed ik veel SB/Travers/app e.d. die laat ik nu even achterwegen het is al moeilijk zat zo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:23

Miss_R_Horse schreef:
Ik ben zelf van mening dat je pas dit soort commentaar mag geven als je het zelf beter kunt doen!

Ik niet. Als het niet goed is, is het niet goed. En Z of niet... de basis moet gewoon goed zijn, en dat is ie niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:47

Idd
Mijn vriend die nooit gereden heeft ziet soms zelf dingen die idd gewoon niet kloppen. Wat hij dus juist ziet.
Kijk je veel om je heen leer je ook al veel en vallen sommige dingen echt wel op Lachen

En ik zie op GP nivo ook dingen die zo niet horen, zoals de voorbeen zwaaiers.
Ik zal niet zeggen dat ik het zelf beter kan, maar durf gerust te zeggen dat het zo niet hoort

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 18:52

wow: ik dacht eens 'even' op 'mijn' topic terug te kijken, maar ik zie dat het maar liefst 43 pagina's geworden zijn! Meer mensen met dezelfde vraag als mij dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:12

runningkawa schreef:
Idd
Mijn vriend die nooit gereden heeft ziet soms zelf dingen die idd gewoon niet kloppen. Wat hij dus juist ziet.
Kijk je veel om je heen leer je ook al veel en vallen sommige dingen echt wel op Lachen

En ik zie op GP nivo ook dingen die zo niet horen, zoals de voorbeen zwaaiers.
Ik zal niet zeggen dat ik het zelf beter kan, maar durf gerust te zeggen dat het zo niet hoort

Ik kan dat ook niet, zou niet weten hoe je een piaffe of passage moet rijden, en kan een paard ook niet zo verzamelen dat ik er een uitgestrekte draf uit kan rijden.

Maar ik kan wel zien als er iets niet klopt. En als een paard achter de teugel loopt met de mond open, dan is dat niet goed. Dat kan ik ook niet, maar dat hoef ik niet te leren... Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:17

Ik heb vandaag ook foto's laten maken, met onder andere het doel ze te laten zien in dit topic. Ze staat nu bij HAW: viewtopic.php?f=10&t=829994

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:32

superwoman schreef:
Paarden die (te) erg voorwaarts zijn, zijn in bijna alle gevallen niet goed aan het been helaas.
Om 'm nageeflijk te maken zal hij eerst aan je been moeten zijn.
(nageeflijk is dus niet alleen afgebogen lopen)
Dán kun je ook het achterbeen eronder gaan vragen.
ho is ho en zorg dat hij niet door je hulpen heen dendert, maar wel been blijven geven en terugnemen met "rukjes" of zelfs 1 harde ruk en geen "lange halen" of constante druk.... , want dat krijg je juist -> kin op de borst of/en achter de teugel kruipen.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Ja dat doe ik al Lachen Maar omdat die juist zó voorwaarts wil, laat ik hem veel rustiger lopen dan hij zelf wil en zet ik hem daarin aan mijn been. Dat is dus eigenlijk wat je bedoelt toch? Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:37

MyWishMax schreef:
Ja dat doe ik al Lachen Maar omdat die juist zó voorwaarts wil, laat ik hem veel rustiger lopen dan hij zelf wil en zet ik hem daarin aan mijn been. Dat is dus eigenlijk wat je bedoelt toch? Lachen

ja Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:44

Dat is mooi! Haha! Weet ik in ieder geval dat ik op de goede weg zit Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:00

Yamcha schreef:
Miss_R_Horse schreef:

Ik niet. Als het niet goed is, is het niet goed. En Z of niet... de basis moet gewoon goed zijn, en dat is ie niet...

Helemaal mee eens. Je hoeft geen sterruiter te zijn om te zien wat er wel en wat er niet klopt.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:19

Vonnie84 schreef:
@ foto hierboven. Dat paard loopt op de voorhand. Hij mist de stuwing vanuit de achterhand. Dat zie je o.a. aan de niet gekantelde bekken en een stijf achterbeen.

Supertopic, ga het helemaal lezen Haha! maar wat bedoel je met gekantelde bekken?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:27

Afbeelding
willen jullie hier ajb wat over vertellen?Bedankt Haha!
Afbeelding
Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:32

Gekanteld bekken;
weleens een crunch gedaan? Je ligt op de grond op je rug en je tilt je hoofd en schouders op. Dat doe je door je buikspieren aan te spannen. Je voelt nu dat je bekken kantelt.
Draai nu in gedachten het plaatje ondersteboven en maak er een paard van.
De buikspieren spannen aan, de rug bolt zich, het hoofd gaat naar beneden en het kruis ook, doordat het bekken kantelt. Duidelijk?

@traan_beauty: doe bovenstaande oefening 40x, dan weet je hoe belangrijk die buikspieren in dit geval zijn en waar ze zitten! Clown

n.b. ik vind de foto's van de fjord helemaal niet verkeerd; je ziet goed dat het achterbeen goed meekomt en dat het kruis tov de schoft zeker niet te hoog is. Persoonlijk zou ik m.n. de laatste foto haar nog ietsje meer lengte in de hals geven; een fjord heeft toch al weinig hals, en haar neusje iets meer eruitrijden, zodat ze niet achter de loodlijn komt. Het ziet eruit, of je nu veel gewicht in de hand hebt. Maar over het algemeen vind ik het er netjes uitzien.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:53

beantsje schreef:
n.b. ik vind de foto's van de fjord helemaal niet verkeerd; je ziet goed dat het achterbeen goed meekomt en dat het kruis tov de schoft zeker niet te hoog is. Persoonlijk zou ik m.n. de laatste foto haar nog ietsje meer lengte in de hals geven; een fjord heeft toch al weinig hals, en haar neusje iets meer eruitrijden, zodat ze niet achter de loodlijn komt. Het ziet eruit, of je nu veel gewicht in de hand hebt. Maar over het algemeen vind ik het er netjes uitzien.
Dank je, ga eraan werken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:01

Ik ben het met beansje eens Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:34

moniquelucky schreef:
Vonnie84 schreef:
@ foto hierboven. Dat paard loopt op de voorhand. Hij mist de stuwing vanuit de achterhand. Dat zie je o.a. aan de niet gekantelde bekken en een stijf achterbeen.

Supertopic, ga het helemaal lezen Haha! maar wat bedoel je met gekantelde bekken?

He! Jou heb ik wel eens zien rijden in Groesbeek, toch????

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 01:22

_angela_ schreef:
He! Jou heb ik wel eens zien rijden in Groesbeek, toch????

Dat zou kunnen, ben ik 1 of 2 keer gestart Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:46

Leuk allemaal die foto's. moniquelucky, idd je bekken draaien en dan kom je vanzelf iets rechterop te zitten. Door je houding en de korte nek van je fjord (die er overigens prima uit ziet!) ziet het geheel er misschien wat gespannen uit. Maar volgens mij kun je daar goed aan werken, want iemand die een fjord mooi kan laten lopen vind ik al heel knap Haha! ik kan dat echt niet Knipoog

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:14

Emeraldo schreef:
Ik heb vandaag ook foto's laten maken, met onder andere het doel ze te laten zien in dit topic. Ze staat nu bij HAW: viewtopic.php?f=10&t=829994

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Ik zal een paar foto's in dit topic plaatsen. Brand maar los!

Loswerken in stap.
Afbeelding

Galop. (Ik let in het vervolg op mijn handen Knipoog )
Afbeelding

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:17

In de stap mag hij meer ''uitleggen''. Dus toestaan zodat de neus achter de LL komt. In galop vind ik hem in de krul getrokken. Daar loopt hij ook niet over de rug. Eerder het tegenovergestelde. Zit dus nog wel wat werk aan. Over het algemeen moet je hem ruimte geven. Hij moet jouw dragen. Jij niet hem tillen. Dat doe je nu wel.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:22

Klopt inderdaad dat hij meer moet dragen en ik hem minder tillen. Dat ik hem als het ware op til zie je goed op die galopfoto. Heb je ook de andere foto's bekeken uit het topic op HAW? Want ik werk er wel aan om hem over de rug te krijgen, hopelijk is het te zien op de loswerkfotos?

Edit: In de krul getrokken vind ik zelf wat overdreven. Paard wordt bijgereden van achteruit en van voren tegengehouden. Hij maakt zich erg sterk waardoor het misschien 'getrokken' lijkt.
Laatst bijgewerkt door Emeraldo op 09-09-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt