Alane schreef:[
Om dan rond 1200 voor chr. Xenophon ten tonele te laten verschijnen in onze geschiedboeken, die zowas om het een en ander op schrift te stellen wat dan ook nog eens bewaard is gebleven voor ons mensen in de moderne tijd
Heb jij énig idee wat er in 800 jaar gebeurt? Je zit er met Xenophon nl.800 jaar naast en hij is daarna in vergetelheid geraakt tot in italië de renaissance begon en toevallig zíjn werk en gevonden én vertaald werd.
Hij geeft zelf in zijn boek aan dat hij niet de grootste expert in Griekenland was. De Grieken waren daarbij een niet eens tweederngs ruiternatie.
Er zijn inmiddels meer en betere werken uit de geschiedenis beschikbaar. Het oudste is 950 jaar ouder en van bepaald totáál andere orde van kennis.
Ik weet niet wat jou geleerd is, maar ik zou mijn kennis eens opfrissen. Op mijn site staan een aantal links.
Dan nog even wat zoekhints voor het internet.
- Via Oxbow Press zijn bijna alle meest recente wetenschappelijke publicaties over het vroege domesticatieproces beschikbaar.
- Over de ontwikkeling van de rol van de cavalerie sinds de middeleeuwen, zeg sinds 1500, is op het web een erg goede nederlandstalige website. De schrijver gooit tussen neus en lippen ook de interessante vraag op hoe de hoefsmid in vredesnaam de paarden op campagne onderhield.
- Erg leuk om dat te lezen, want dat heb ik aan een moderne bereden commando-eenheid, = lichte cavalerie, gevraagd en veel info van gekregen. Die eenheid is de Rhodesian GreysScouts. De uitvoerend veldcommandant leeft nog en woont in Engeland. Onvoorstelbare bron voor practische info op het gebied van trektochten, hoefonderhoud, zadels, rijstijl en -techniek. Voor mij tenminste, want hij hobbelde ook maar wat door de natuur namelijk

- Practische tip voor élke ringdressuurruiter zijn 'boogschieten te paard' en 'tentpegging' wat ook in NL te vinden is. Zeer zinvol voor het ontwikkelen van vaardigheden die je bij ringdressuur helpen en dan vraag ik niet eens of je het parthen-schot zonder teugels leert

Moraal van dit verhaal - 'er is meer.....' Als je Wíl (met dank aan HÉT paardliteraire juweel Bem Cavalgar, Dom Duarte, 1438) tenminste

...en na deze welkome memo-pauze schenk ik mijn glas bij om weer in de spaanse ridderlijke romans van voor Cervantes te duiken

HC