heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:03

Alane schreef:
[
Om dan rond 1200 voor chr. Xenophon ten tonele te laten verschijnen in onze geschiedboeken, die zo Pling was om het een en ander op schrift te stellen wat dan ook nog eens bewaard is gebleven voor ons mensen in de moderne tijd Haha!

Heb jij énig idee wat er in 800 jaar gebeurt? Je zit er met Xenophon nl.800 jaar naast en hij is daarna in vergetelheid geraakt tot in italië de renaissance begon en toevallig zíjn werk en gevonden én vertaald werd.
Hij geeft zelf in zijn boek aan dat hij niet de grootste expert in Griekenland was. De Grieken waren daarbij een niet eens tweederngs ruiternatie.

Er zijn inmiddels meer en betere werken uit de geschiedenis beschikbaar. Het oudste is 950 jaar ouder en van bepaald totáál andere orde van kennis.

Ik weet niet wat jou geleerd is, maar ik zou mijn kennis eens opfrissen. Op mijn site staan een aantal links.
Dan nog even wat zoekhints voor het internet.
- Via Oxbow Press zijn bijna alle meest recente wetenschappelijke publicaties over het vroege domesticatieproces beschikbaar.
- Over de ontwikkeling van de rol van de cavalerie sinds de middeleeuwen, zeg sinds 1500, is op het web een erg goede nederlandstalige website. De schrijver gooit tussen neus en lippen ook de interessante vraag op hoe de hoefsmid in vredesnaam de paarden op campagne onderhield.
- Erg leuk om dat te lezen, want dat heb ik aan een moderne bereden commando-eenheid, = lichte cavalerie, gevraagd en veel info van gekregen. Die eenheid is de Rhodesian GreysScouts. De uitvoerend veldcommandant leeft nog en woont in Engeland. Onvoorstelbare bron voor practische info op het gebied van trektochten, hoefonderhoud, zadels, rijstijl en -techniek. Voor mij tenminste, want hij hobbelde ook maar wat door de natuur namelijk Schijnheilig
- Practische tip voor élke ringdressuurruiter zijn 'boogschieten te paard' en 'tentpegging' wat ook in NL te vinden is. Zeer zinvol voor het ontwikkelen van vaardigheden die je bij ringdressuur helpen en dan vraag ik niet eens of je het parthen-schot zonder teugels leert Haha!

Moraal van dit verhaal - 'er is meer.....' Als je Wíl (met dank aan HÉT paardliteraire juweel Bem Cavalgar, Dom Duarte, 1438) tenminste Knipoog

...en na deze welkome memo-pauze schenk ik mijn glas bij om weer in de spaanse ridderlijke romans van voor Cervantes te duiken Lijst

HC

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:25

supertinkie schreef:
Vind dat bandida gelijk heeft over die neusriem.. ik rij ook zonder en het heeft alleen maar vooruitgang geboekt. mijn paard kan nu tenminste lekker op het bit omknagen en zo ook veel makkelijker nageven.... vind sowieso less is more...Lachen

Die neusriem zorgt er juist voor dat het bit rustiger in de mond ligt.
Zeker als er een ruiter opzit die van zichzelf al met onrustige hand rijdt Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:29

hmmm... mijn verontschuldigingen, fouten maken is menselijk en behoeft niet gelijk dodelijk te zijn.
Het ontstaan van de cavalerie in meer westelijke gebieden (tov mongolië) rond 1200 voor chr. Om dan enkele eeuwen later de cavalerie-officier (er moest immers als een cavalerie bestaan hebben, ze zullen ehm wel niet uit de toverhoed getrokken hebben Tong uitsteken ) Xenophon ten tonele te laten verschijnen met zijn bewaard gebleven teksten, ongeveer: (wat was het ?) 398 v chr.?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:30

maikeltje schreef:
supertinkie schreef:
Vind dat bandida gelijk heeft over die neusriem.. ik rij ook zonder en het heeft alleen maar vooruitgang geboekt. mijn paard kan nu tenminste lekker op het bit omknagen en zo ook veel makkelijker nageven.... vind sowieso less is more...Lachen

Die neusriem zorgt er juist voor dat het bit rustiger in de mond ligt.
Zeker als er een ruiter opzit die van zichzelf al met onrustige hand rijdt Clown

Zeker is het paard dan anders, bit werkt scherper in en helemaal een enkel gebroken Ja

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:41

@HC Sorry dat ik het vraag, maar ik krijg een akelig gevoel bij al je "lessen". Je dramt wel heel erg je mening door en er is maar één waarheid en dat is die van jou. Ben jij in het dagelijkse leven gewend om dingen te verkondigen tegen evt "aanhangers"? Je hebt daar een naam voor weet je...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:53

Eigenlijk vind ik de discussie een beetje nutteloos worden. Bitloos, boomloos of juist andersom. Ik neem aan dat een ieder de optoming gebruikt (of zou moeten gebruiken) die bij zijn stijl en tak van sport hoort?? Of in ieder geval PAST? Bitloos is niet per definitie vriendelijker of onvriendelijker voor het paard. Maar kan in sommige gevallen wel nuttiger zijn. Boomloos zelfde verhaal.........en daarbij is het een keuze die je maakt. Alleen zijn er mensen die keuzes maken om "erbij te horen". Buurman nieuwe auto.....ik ook. En das Bull.........Ik rijd op dit moment bitloos, het liefst gewoon aan het halster. Om de doodeenvoudige reden dat ik train voor de endurance en hij buiten beter loopt ZONDER bit. Eén a twee keer in de week puur dressuurtraining om te gymnastiekelen. Mét bit dan, in mijn beleving heb ik dan een andere (en niet per definitie betere) aanleuning die voor de dressuur gewenst is. Ook rij ik dan met een "gewoon" veelzijdigheidszadel. Terwijl ik in de rest van de training vaak gewoon een bare back gebruik. En oh ja........DICTATOR?? SECTELEIDER?? (ga ik door voor de wasmasjien??)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:04

Mij maakt het niet wat een ander doet, echter zeg je dat het ene je ding niet is, dan heb je je er niet in verdiept etc.
Dat iemand het geen meerwaarde vindt kan juist voorkomen doordat die persoon zich er in verdiept heeft en mischien wel dieper is gaan spitten dan de aanhangers/gebruikers. (Om het even neutraal te houden en het werkt ook vv)
Britt rijdt ook wel eens zonder halster door de weide, rijdt ook wel eens teugelloos in de bak om te kijken/voelen hoe haar pony op het verplaatsen van evenwicht reageerd cq of ze wel 'recht' zit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:28

wendyashley schreef:
Ach ja boomloos en bitloos, als ik een blokje om ga met mijn oudje(28) en geen zin heb om op te zadelen ga ik gewoon zonder zadel met halster en dat gaat prima maar om daar nou speciaal tuig voor aan te schaffen Gestoord

hahahaha echt grappig! met mijn oudje van 29 doe ik iedere dag een stukkie alleen met halstertje stappen Haha!
Alane schreef:
Mij maakt het niet wat een ander doet, echter zeg je dat het ene je ding niet is, dan heb je je er niet in verdiept etc.

ik verdiep me overal in eigenlijk als het maar paard is Ach gut soms is het zo triest met me gestelt dat ik me eigen afvraag waarom ik me er in verdiept heb Haha!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:16

maikeltje schreef:
@HC Sorry dat ik het vraag, maar ik krijg een akelig gevoel bij al je "lessen". Je dramt wel heel erg je mening door en er is maar één waarheid en dat is die van jou. Ben jij in het dagelijkse leven gewend om dingen te verkondigen tegen evt "aanhangers"? Je hebt daar een naam voor weet je...

^^ ben het hier wel een beetje mee eens om eerlijk te zijn

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:41

Ik denk dat HC zich niet helemaal lekker voelt in dit tijdperk en een x 100 jaren geleden had moeten leven.
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van die teksten, kan me best voorstellen dat je een hele andere kijk op het paardrijden hebt maar ga nou niet zeggen dat wat jij doet zo goed is voor je paard. Paarden zijn immers echt niet op de wereld gezet met de rede dat wij er op gaan rijden, net als dat een konijn niet is gemaakt om in een hokje in de woonkamer/tuin te plaatsen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:24

Als domesticeren de evolutie beïnvloedt, is een paard dan werkelijk niet gebouwd om een mens te dragen?
of het domesticeren nu is gekomen vanuit het dier of de mens (zat de mens op een rots zich te bedenken tot welk nut het paard te gebruiken was of is de prooi slimmer geworden, = overleven, en heeft de mens gemanipuleerd? )
Als door de invloed van de mens de evolutie sneller gaat, heeft de mens dus ook er voor gezorgd dat met de paarden geschikt voor het dragen van zware lasten (mens) verder mee gefokt werden en dat dus de natuurlijke selectie in de handen van de mens kwam.
MAW is het paard daadwerkelijk minder geschikt om de mens te dragen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:01

Vraag maar eens aan de mensen die het over "je bentte zwaar voor die pony" hebben. Want er zijn duidelijk twee visies.
Er zijn mensen die denken dat je op de kilo moet kijken.

Verder is het simpel. een lange rug is minder sterk dan een korte.
Keg een plank op twee krukken en ga er op zitten. kijk hoe ver hij doorveert als de krukken ver uit ekaar staan en hoe ver hij doorveert als ze dicht op elkaar staan.
Ga er nu ook nog eens op hobbelen, zonder de voeten op de grnd te hebben. Dan zie je wat voor een ipact je maakt op een paardenrug.

Maar een volwassen mens kan og op een schaap vervoerd worde (of een struisvogel...) dus dragen kan hij je wel

Alleen dan gaan we nog eens zitten oetelen met hals en hoofdhouding, bezorgen ze vaak pijn en discomfort. Daar zouden mensne zich drukker over moeten maken dan om het feit of ze ons al of niet kunnen dragen
Maar we zitten geloof ik al ene pagina off-topic.

Aanval op HC is tegen te regels en het tot 2 x toe herhalen er van is onnodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:07

wendyashley schreef:
Ik denk dat HC zich niet helemaal lekker voelt in dit tijdperk en een x 100 jaren geleden had moeten leven.
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van die teksten, kan me best voorstellen dat je een hele andere kijk op het paardrijden hebt maar ga nou niet zeggen dat wat jij doet zo goed is voor je paard.

Pardon, is dit verdekt zeggen dat het slecht is voor een paard? Kun je vertellen waarom je dat denkt?
En waarom beginnen met wat jij denkt over iemand? Dat heeft niets met een discussie te maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:53

Lusitana schreef:
Vraag maar eens aan de mensen die het over "je bentte zwaar voor die pony" hebben. Want er zijn duidelijk twee visies.
Er zijn mensen die denken dat je op de kilo moet kijken.

Verder is het simpel. een lange rug is minder sterk dan een korte.
Keg een plank op twee krukken en ga er op zitten. kijk hoe ver hij doorveert als de krukken ver uit ekaar staan en hoe ver hij doorveert als ze dicht op elkaar staan.
Ga er nu ook nog eens op hobbelen, zonder de voeten op de grnd te hebben. Dan zie je wat voor een ipact je maakt op een paardenrug.

Maar een volwassen mens kan og op een schaap vervoerd worde (of een struisvogel...) dus dragen kan hij je wel

Alleen dan gaan we nog eens zitten oetelen met hals en hoofdhouding, bezorgen ze vaak pijn en discomfort. Daar zouden mensne zich drukker over moeten maken dan om het feit of ze ons al of niet kunnen dragen
Maar we zitten geloof ik al ene pagina off-topic.

plank links plank rechts... een paard is geen plank, geen struisvogel of schaap... en zoek jij het weer in uitersten en uitzonderingen. en vwb je vergelijking: uitgaande van een normale situatie laat ik zelfs mijn dochter van 35 kilo geen uur stuiteren op een ongetraind paard, en daar heb je ook weer een sleutelwoord.. getraint versus ongetraint.
Een paard wat in het rechthoeksmodel staat hoeft niet per definitie langer te zijn dan het hoog is.
Daarnaast geef je niet echt een antwoord op hetgeen ik stelde, nl de selectie door de mens op het draagvermogen en dus de fysieke aanpassing van het paard door de jaren heen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:56

Lusitana schreef:

Ik denk dat HC zich heel goed zelf kan verdedigen, en is hij er ook niet echt vies van om mensen te beledigen, en dat zie ik hier niet gebeuren....
Ik zou mij na zo'n stukje tekst eens achter de oren krabben of de manier van verkondigen niet anders zou moeten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:10

hahaha leuke apparte visie nu... een paard is door de jaren heen gewoon gefokt om de mens te kunnen dragen... als je fokt probeer je weke ruggen te voorkomen etc etc en wil je een zo sterk mogelijk paard...
en over die lange rug... er bestaat ook nog zoiets als gecontroleerd met de bewegingen van je paard meegaan... denk dat dat minder schadelijk is voor een lange rug als hobbelenden beginnertjes op een kort ruggetje Haha! en iedereen is zo hobbelend begonnen Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:46

Absoluut, de rol van de ruiter is het paard zo min mogelijk te hinderen. In die zin kan een lichte ruiter heel zwaar aanvoelen en een zware ruiter heel licht.

Verder komen in elk fokprogramma nog altijd dieren voor die niet echt "goed" uitvallen en die worden in het geval van paarden meestal toch in leven gehouden en zo lopen er dus toch wel heel wat weke ruggetjes rond. En die worden gewoon gereden.

Paarden en ponies zijn in mijn ogen zeer goed in staat om een mens te dragen. Maar met rijden is meer gemoeid dat een paard in de weg zit dan het dragen.

-
Ik zit HC niet te verdedigen en dat hoeft hij zelf ook niet te doen, ik wijs op de regels. Persoonlijke aanvallen mogen niet en voegen niets toe in een discussie en verder, als iemand komt met dat een bepaalde methode fout is (van wie dan ook) dan zie ik graag waarom iemand dat denkt, ipv het als een soort steek onder water te gebruiken. Uit een post waarin dingen wat meer verwoord worden kan nog wat komen. Niet uit dingen als: "hahahaha" , "ik denk dat hij" , "ik vind je een ...", "ben het er mee eens" etc.

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:52

Ja, ik ben het ook met je eens hoor. Soms denken ze dat hun paard, naar beneden krijgen, hebben ze een inderdaad zo'n een hulp teugel erbij, ja zo kan ik het ook Scheve mond

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:57

Hissa_co schreef:
Ja, ik ben het ook met je eens hoor. Soms denken ze dat hun paard, naar beneden krijgen, hebben ze een inderdaad zo'n een hulp teugel erbij, ja zo kan ik het ook Scheve mond

Ja maar susje, dat ligt er natuurlijk wel aan waarom je zo'n hulpteugel geruik. Gebruik je heb voor het naar beneden dwingen of voor het ondersteunen? Daar zit toch wel dergelijk verschil in!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:58

ben ik blij dat ik mijn pony's in een lekkere wei heb staan en niet zo geinterreseerd ben in wedstrijden (ik rij ze soms voor de lol 1x per jaar ofzo).
Doe mij maar lol met je knol, en tja mijn pony wilde ook niet nagevelijk/aan de teugel lopen maar dan ga ik er geen hulpteugel aanhangen.

Na 1,5 jaar geduld en oefenen lukt het me zelfs zonder bit, zonder hulpteugel zelfs met een simpel halstertje met lange teugels.
En setjes... waarom zou ik mijn geld eraan uitgeven als ik voor dat zelfde geld nuttige dingen kan kopen, dekjes heb ik zat halsters ook jammer dan als ze niet dezelfde kleur hebben.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:01

laartjuh schreef:
ben ik blij dat ik mijn pony's in een lekkere wei heb staan en niet zo geinterreseerd ben in wedstrijden (ik rij ze soms voor de lol 1x per jaar ofzo).
Doe mij maar lol met je knol, en tja mijn pony wilde ook niet nagevelijk/aan de teugel lopen maar dan ga ik er geen hulpteugel aanhangen.

Na 1,5 jaar geduld en oefenen lukt het me zelfs zonder bit, zonder hulpteugel zelfs met een simpel halstertje met lange teugels.
En setjes... waarom zou ik mijn geld eraan uitgeven als ik voor dat zelfde geld nuttige dingen kan kopen, dekjes heb ik zat halsters ook jammer dan als ze niet dezelfde kleur hebben.

En zo is het maar net!
Maar over die setjes: ik koop ook vaak setjes en kan er geen genoeg van krijgen. Maar dat moet ieder toch voor zich weten?

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:08

Norway_girl schreef:
Hissa_co schreef:

Ja maar susje, dat ligt er natuurlijk wel aan waarom je zo'n hulpteugel geruik. Gebruik je heb voor het naar beneden dwingen of voor het ondersteunen? Daar zit toch wel dergelijk verschil in!

Duuh, begrijp ik ook wel hoor Boos! Ik zeg niet voor niets SOMS!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:10

Norway_girl schreef:
laartjuh schreef:

En zo is het maar net!
Maar over die setjes: ik koop ook vaak setjes en kan er geen genoeg van krijgen. Maar dat moet ieder toch voor zich weten?

Ja hehe ik vind het alleen nutteloos Clown maargoed moet ik zeggen in heb een tic met frontriemen Vork

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:11

Haha ja dat ken ik, wat dat betreft zal je dat altyd houden Knipoog

* Gaat weer onntoppic*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:47

Lusitana schreef:
Absoluut, de rol van de ruiter is het paard zo min mogelijk te hinderen. In die zin kan een lichte ruiter heel zwaar aanvoelen en een zware ruiter heel licht.

Verder komen in elk fokprogramma nog altijd dieren voor die niet echt "goed" uitvallen en die worden in het geval van paarden meestal toch in leven gehouden en zo lopen er dus toch wel heel wat weke ruggetjes rond. En die worden gewoon gereden.

treed je wederom in uitersten... er is meer dan alleen een weke rug... wat voor de een week is is voor de ander een minder strakke bovenlijn.. een weke rug kun je dmv training sterker maken.
een strakke bovenlijn is weer een ander verhaal.
Lusitana schreef:
Paarden en ponies zijn in mijn ogen zeer goed in staat om een mens te dragen. Maar met rijden is meer gemoeid dat een paard in de weg zit dan het dragen.

Tja bij was het rijden helaas geen aangeboren afwijking, bij mijn dochter ook niet en heel veel mensen die ik exact zo... die hebben het allemaal moeten leren... en soms maak je tijdens dat leerproces fouten, kun je dan van leren of telkens weer opnieuw maken.

Lusitana schreef:
-
Ik zit HC niet te verdedigen en dat hoeft hij zelf ook niet te doen, ik wijs op de regels. Persoonlijke aanvallen mogen niet en voegen niets toe in een discussie en verder, als iemand komt met dat een bepaalde methode fout is (van wie dan ook) dan zie ik graag waarom iemand dat denkt, ipv het als een soort steek onder water te gebruiken. Uit een post waarin dingen wat meer verwoord worden kan nog wat komen. Niet uit dingen als: "hahahaha" , "ik denk dat hij" , "ik vind je een ...", "ben het er mee eens" etc.

iemand uitschelden wel???
vwb het uileggen van een mening dat is ook jouw meerdere malen gevraagd, ook in ander topics, en ipv uitleg te geven schiet je in de verdediging... en gaat roepen van persoonlijk hier en persoonlijk daar.
En dit is niet aanvallend bedoelt, maar opbouwend, wat je ermee doet moet jezelf weten... maar het komt een discussie niet ten goede in iedergeval.