Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
draumpje schreef:
nee niet kort door de bocht, jij snapt alleen niet wat ik met eenzijdige belasting bedoel
eenzijdige belasting is de belasting op de buitenzijdes van de gewrichten op het moment dat een dier herhaaldelijk op de volte moet blijven lopen (1 zijde van het gewricht )
voltes dus
die eenzijdige belasting treed bij een volte linksom op aan vooral de rechterbenen aan de buitenzijes van het gewricht
en bij een volte rechtsom aan de linkerbenen aan de buitenzijdes van het gewricht
dat bedoel ik met eenzijdige belasting, niet het een half uur op 1 zijde een volte moeten lopen dat doe je ook niet met een volgroeid paard
vandaar ook het advies om te wandelen/fietsen zodta je je dier rechtuit kunt laten lopen over verschillende ondergronden
Citaat:ik rijd paarden met vier en een half in , dan gaat de basis erop
gas rem, links en recht en dit ik rustig en kort
daarna gaat het dier weer een half jaar de wei op en met dik vijf komt hij pas weer rustig onder de man
dus nee, hij is nog niet uitgegroeid op dat moment
maar inrijden/aanrijden neemt een maandje in beslag en dan heeft ie weer een half jaar rust om alles te laten bezinken en nog lekker even een half jaar te spelen en verder te groeien
tegen de tijd dat ze echt door gereden zijn, dan zijn ze wel 5 en een half geweest
Citaat:ik hoef geen paarden meer mee te maken die met 2,5 aan de longe hebben mogen huppelen, met drie onder de man waren en voor hun vijftiende weggebracht konden worden naar de slager
ik heb op aardig wat stallen gewerkt en heb genoeg gezien om te weten dta het grootste deel van dergelijk drama's voorkomen kan worden door juiste ostandigheden bij opgroeien en africhten en door geduld te hebben
zodat je je dier met 25 tot dertig nog volop kunt berijden met een gerust hart omdat het dier gezond is
en niet met 16 niet meer kan lopen door artrose, ocd, oc , spat en andere harde beengbreken
Kinke schreef:toch interessant he, als je dan ziet dat de rug pas 'klaar is tussen 5,5 en 6 jaar....
Pletje, als jij niet fatsoenlijk met je paard langs de weg kunt dan lijkt me verkeersmak maken een eerste prioriteit ipv erop gaan zitten...
Norway_girl schreef:Hoe kan je nu van een plaatje aflezen warneer een paard uitgegroeid is?En ik ben het met Pletje eens. Wat een onzin allemaal.
Nessah schreef:Oke omdat sommige mensen toch zitten te ja-nee'en hier een plaatje.. Hier kan je precies zien wanneer een paard is "uitgehard" en dus klaar is voor arbeid. En dat draumpje dus gelijk heeft wat betreft het uitharden dat dat pas klaar is op 5,5 jarige leeftijd.
Kinke schreef:Pletje, als jij niet fatsoenlijk met je paard langs de weg kunt dan lijkt me verkeersmak maken een eerste prioriteit ipv erop gaan zitten...
Pletje123 schreef:Tot nog toe heb ik paarden onder de man verkeersmak gemaakt, en dat ging prima!
Poehee schreef:De meeste mensen maken paarden onder de man zadel mak met een paar ervaren paaden er bij!! Dan gaan ze er namelijk niet vandoor.... jeemig wat een mensen heb je joh!!
Pletje123 schreef:Ow nee, ze kunnen makkelijk meelopen aan een halster. Maar een jaarling moet, vind ik, gewoon lekker spelen met maatjes en vooral met zich zelf bezig zijn.
Pletje123 schreef:
Ja dat lijkt me nou eens heel verstandig! Met mijn 3 jarige merrie van ongeveer 1,65 gaan wandelen langs de weg waar ook regelmatig trekkers langs komen of vrachtwagens met melktanken achterop. Of nee weet je wat? Ik ga gewoon op de fiets! Goed idee van je! Ben benieuwd hoe snel ik in de sloot lig!
Je gaat mij toch niet vertellen dat je met zo'n jong ding op de fiets moet gaan wandelen? Dat doe ik met geen enkel paard, ook niet met 1 van 20 die zo braaf is als een lammetjeDat noem ik nou levensgevaarlijk.
Als je links en rechtsom voldoende afwisselt dan heeft een paard niet zomaar last van overbelasting. Het zijn geen konijnen, ze kunnen wel iets hebben hoor.
Citaat:
Die paarden zijn van jou zelf? Of rij je ze voor iemand anders? Wat is het doel met deze paarden?
Citaat:
Als je altijd rekening houdt met je paard, dan hoeft er niks mis te zijn als hij/zij 15 jaar oud is. Sommige dieren hebben het in hun genen dat ze OC of OCD hebben/krijgen en/of ze hebben in hun eerste levensjaren verkeerde of geen complete voeding gehad. Dat is ook uit onderzoeken gebleken. Het ligt niet aan 1 factor, het zijn er meerdere. Dat geldt ook voor de overige harde beengebreken.