Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:45

Anneliesdj: Ik ben het helemaal met je eens. Er word weer eens van een mug een olifant gemaakt. Moet je eens weten hoeveel mensen er OOK hun paard verknallen nadat ze 3 jaar zijn geweest. Het is gewoon pure onzin! En wat de deirenartsen zeggen zit me ook wel aan me R**t geplakt. Die zegt dit en die zegt dat. Ja en wat moet je dan? En wat die blessures betreft het ligt er ook maar net aan hoe je longeerd en hoe het paard op zijn benen staat. De ene is zwakker en heeft sneller last van blessures.

draumpje: Ja ik vind het zo ja. Ik denk er zo over en jij weer anders. So what? Al zou je mij uitmaken voor verpester, mishandelaar of weet ik veel wat met wat je mij of een ander besmeurd die het NIET met jou eens is. Daar lig ik echt niet wakker van. Doe waar jij je lekker bij volet zou ik zeggen en laat een ander ook in zijn waarde a.u.b?
En over die smoezen, doe maar niet alsof je dat niet weet. Onderzoek dit en onderzoek dat, maar ik ben er wel degenlijk van overtuigd, dat je de helft van al die onderzoeken aan je laars kan lappen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:54

draumpje schreef:

nee niet kort door de bocht, jij snapt alleen niet wat ik met eenzijdige belasting bedoel

eenzijdige belasting is de belasting op de buitenzijdes van de gewrichten op het moment dat een dier herhaaldelijk op de volte moet blijven lopen (1 zijde van het gewricht )
voltes dus
die eenzijdige belasting treed bij een volte linksom op aan vooral de rechterbenen aan de buitenzijes van het gewricht
en bij een volte rechtsom aan de linkerbenen aan de buitenzijdes van het gewricht
dat bedoel ik met eenzijdige belasting, niet het een half uur op 1 zijde een volte moeten lopen dat doe je ook niet met een volgroeid paard
vandaar ook het advies om te wandelen/fietsen zodta je je dier rechtuit kunt laten lopen over verschillende ondergronden

Ja dat lijkt me nou eens heel verstandig! Met mijn 3 jarige merrie van ongeveer 1,65 gaan wandelen langs de weg waar ook regelmatig trekkers langs komen of vrachtwagens met melktanken achterop. Of nee weet je wat? Ik ga gewoon op de fiets! Goed idee van je! Ben benieuwd hoe snel ik in de sloot lig!

Je gaat mij toch niet vertellen dat je met zo'n jong ding op de fiets moet gaan wandelen? Dat doe ik met geen enkel paard, ook niet met 1 van 20 die zo braaf is als een lammetje Dat noem ik nou levensgevaarlijk.

Als je links en rechtsom voldoende afwisselt dan heeft een paard niet zomaar last van overbelasting. Het zijn geen konijnen, ze kunnen wel iets hebben hoor.

Citaat:
ik rijd paarden met vier en een half in , dan gaat de basis erop
gas rem, links en recht en dit ik rustig en kort
daarna gaat het dier weer een half jaar de wei op en met dik vijf komt hij pas weer rustig onder de man
dus nee, hij is nog niet uitgegroeid op dat moment
maar inrijden/aanrijden neemt een maandje in beslag en dan heeft ie weer een half jaar rust om alles te laten bezinken en nog lekker even een half jaar te spelen en verder te groeien
tegen de tijd dat ze echt door gereden zijn, dan zijn ze wel 5 en een half geweest

Die paarden zijn van jou zelf? Of rij je ze voor iemand anders? Wat is het doel met deze paarden?

Citaat:
ik hoef geen paarden meer mee te maken die met 2,5 aan de longe hebben mogen huppelen, met drie onder de man waren en voor hun vijftiende weggebracht konden worden naar de slager
ik heb op aardig wat stallen gewerkt en heb genoeg gezien om te weten dta het grootste deel van dergelijk drama's voorkomen kan worden door juiste ostandigheden bij opgroeien en africhten en door geduld te hebben
zodat je je dier met 25 tot dertig nog volop kunt berijden met een gerust hart omdat het dier gezond is
en niet met 16 niet meer kan lopen door artrose, ocd, oc , spat en andere harde beengbreken

Als je altijd rekening houdt met je paard, dan hoeft er niks mis te zijn als hij/zij 15 jaar oud is. Sommige dieren hebben het in hun genen dat ze OC of OCD hebben/krijgen en/of ze hebben in hun eerste levensjaren verkeerde of geen complete voeding gehad. Dat is ook uit onderzoeken gebleken. Het ligt niet aan 1 factor, het zijn er meerdere. Dat geldt ook voor de overige harde beengebreken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:27

Oke omdat sommige mensen toch zitten te ja-nee'en hier een plaatje.. Hier kan je precies zien wanneer een paard is "uitgehard" en dus klaar is voor arbeid. En dat draumpje dus gelijk heeft wat betreft het uitharden dat dat pas klaar is op 5,5 jarige leeftijd.

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:37

toch interessant he, als je dan ziet dat de rug pas 'klaar is tussen 5,5 en 6 jaar....
Pletje, als jij niet fatsoenlijk met je paard langs de weg kunt dan lijkt me verkeersmak maken een eerste prioriteit ipv erop gaan zitten...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:46

Hoe kan je nu van een plaatje aflezen warneer een paard uitgegroeid is? Rolleyes En ik ben het met Pletje eens. Wat een onzin allemaal.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:48

Kinke schreef:
toch interessant he, als je dan ziet dat de rug pas 'klaar is tussen 5,5 en 6 jaar....
Pletje, als jij niet fatsoenlijk met je paard langs de weg kunt dan lijkt me verkeersmak maken een eerste prioriteit ipv erop gaan zitten...

Een paard wordt niet verkeersmak geboren!

En ik weet niet hoe jij je jonge paard houdt, maar die van mij staan de eerste jaren vooral op de wei met maatjes Lachen Dus eerder oefenen op de weg zit er niet in. Het is voor mij ook niet een doel op zich, het verkeersmak maken. Misschien voor anderen wel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:09

Norway_girl schreef:
Hoe kan je nu van een plaatje aflezen warneer een paard uitgegroeid is? Rolleyes En ik ben het met Pletje eens. Wat een onzin allemaal.

Omdat daar mensen zijn die daar jaaaaaren voor hebben gestudeerd Slim . En deze mensen hebben daar jaren lang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. En nadat zij tig duizend vergelijkingen hebben gemaakt, zijn zij er achter gekomen dat het groeiproces van een paard ongeveer zo verloopt...

Blond

Daar zijn al die wetenschappelijke onderzoeken nou goed voor.

En natuurlijk, het geeft geen uitsluitsel. Het ene paard groeit net iets anders als het andere, maar dit zal geen verschil van een jaar zijn... Het geeft wel een hele reeële indicatie weer... Een idicatie waar ik meer waarde aan hecht, als aan het oordeel van menig bokker hier...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:09

Ik kende dit plaatje al, je hebt hem ook in de nederlandse versie. Daarnaast heeft mijn DA het plaatje "goedgekeurd". Oftewel hij zei dat het klopt. Het is natuurlijk wel per ras een klein beetje verschillend. Maar dit is gewoon in de meeste gevallen,van de meeste rassen.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:34

Dus gaan jullie nu allemaal wachten met zadelmak maken en rijden tot ze 5,5 a 6 jaar zijn?? Lijkt mij heel sterk, maar goed ik neem aan van wel, anders is alle voorgaande teksten die jullie geschreven hebben nutteloos geweest en niet waar. Jullie gingen het paard/pony niet belasten voor dat ze uitgegroeid waren enz. enz. (is misschien ook ff kort door de bocht) Het is heus niet erg om een drie jarige te beleren, het is alleen heel erg belangrijk dat dat niet gebeurd door een stel prutsers!! En dat gebeurd eigenlijk toch net iets te vaak!! Zie trouwens meer ellende van mensen die dat op eigen gelegenheid gaan proberen dan dat er ellende komt van handels stallen en ze iets toch vroeger beginnen, daar loopt toch altijd wel iemand met verstand die een oogje in het zeil houdt!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:36

Juist Poehee! Als je met beleid met je jonge dier om gaat, heb je em echt niet spontaan kreupel oid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:39

Nee, dat heb ik niet beweerd. Wel wacht ik met inrijden tot ze ong. 3,5 zijn en worden ze niet zwaar belast totdat ze 6 jr zijn.

Maar dat moge duidelijk zijn als je mijn voorgaande berichten heb gelezen, want mijn bijna 3-jarige loopt dus WEL aan de longe. Weliswaar 1 a 2 keer per week, maar daar belast ik haar dus wel mee... Alleen niet te lang, niet te zwaar en onder begeleiding...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:41

Misschien jij niet, maar anderen wel Knipoog

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:44

En daar zit het hem nou precies in!!!! Veel mensen denken er verstand van te hebben..... en dat hebben ze niet, eigenlijk snappen ze paarden helemaal niet maar het staat zo leuk in de tuin.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:45

En hoe noemen ze dat?

Juist! Mensen met paarden Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:48

Nessah schreef:
Oke omdat sommige mensen toch zitten te ja-nee'en hier een plaatje.. Hier kan je precies zien wanneer een paard is "uitgehard" en dus klaar is voor arbeid. En dat draumpje dus gelijk heeft wat betreft het uitharden dat dat pas klaar is op 5,5 jarige leeftijd.

Afbeelding

Als ik dit plaatje bekijk zie ik dat bijna alles uitgegroeid is bij 3,5 tot 4 jaar, alleen de rug(gegraat) duurt langer, een paard wat gelongeerd wordt belast zijn rug niet of nauwelijks, dat komt pas als je erop gaat zitten. Maar ja nu kom je zeker met dat het buigen links en rechts ook belasting is.
En waarom zou je botten die nog niet helemaal zijn uitgegroeid niet met mate mogen belasten, zoals ik al zei, in het land wordt zoveel geravot, gerend en gedold, dan kun je die 20 minuten aan de longeerlijn niet als slecht veroordelen.

Kinke schreef:

Net zoals jouw paarden en die van iedereen worden die van mij ook niet verkeersmak geboren, daarom ga ik met ze langs de straat wandelen als ze nog maar een jaar oud zijn. Waarom? Omdat ze dan nog jong zijn, snel leren, degene die naast ze loopt meer als leider zien dan wanneer ze ouder zijn en vooral omdat ze dan nog fatsoenlijk te houden zijn.
Ik ga met een 3 jarig paard wat nog niet verkeersmak is echt niet langs de weg lopen hoor, levensgevaarlijk, en niet alleen voor mij maar ook voor het paard en nog belangrijker, voor andere weggebruikers. En wat is verkeersmak? Als je langs een auto kunt lopen? Als een paard een vrachtwagen niet eng vind? Trekkers? Blaffende honden? Schreeuwende jongelui?
En wat als je ineens een vrachtwagen tegenkomt waarvan het dekzeil los zit en wapperd in de wind? Of een hond die ineens achter een heg vandaan springt en je paard in z'n benen probeert te bijten? Is me allebei al eens gebeurt met een volledig verkeersmak paard en toch sprong ze in een keer naar de andere kant van de weg...
Dan ga ik echt niet met een 3 jarige die nog amper opgevoed is langs de weg lopen om hem mak te maken...

O ja en wat ik zei over die 14/15 jaar oude paarden, ik ken er zelfs een die als net 3 jarige is ingereden, op zijn 4e al parcoursen sprong en nu op zijn 17e (!!!) nog parcoursen van 1,60m springt, en met plezier, veel plezier, als hij niet mee mag op concours is hij beledigd! Het kan dus toch...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:53

Een jaarling laat ik liever met rust. Is mijn visie. Dus daar ga ik niet mee over de weg lopen...

En inderdaad: met een 3 jarige is het gevaarlijk.
Tot nog toe heb ik paarden onder de man verkeersmak gemaakt, en dat ging prima!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:59

Waarom zou je met een jaarling niet mogen wandelen? Lopen krijgt een paard niets van en hij leert alleen maar dat hij netjes mee moet lopen. Als ze zo klein zijn kun je ze tenminste nog enigzins houden.
Ik mag toch hopen dat je ze niet pas leert aan een halster te lopen als ze al 3 zijn, wat zal dat een chaos zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:01

Pletje123 schreef:
Tot nog toe heb ik paarden onder de man verkeersmak gemaakt, en dat ging prima!

Ben ik het wel mee eens, heb ik ook al vaak gedaan maar heb nu een 6 jarige merrie die echt aan de kletter gaat als ik erop zit, van de kleinste onbenulligheden. Als ik eraf spring en ernaast ga lopen durft ze veel meer, het gaat dus niet altijd op. Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:02

Ow nee, ze kunnen makkelijk meelopen aan een halster. Maar een jaarling moet, vind ik, gewoon lekker spelen met maatjes en vooral met zich zelf bezig zijn.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:04

De meeste mensen maken paarden onder de man zadel mak met een paar ervaren paaden er bij!! Dan gaan ze er namelijk niet vandoor.... jeemig wat een mensen heb je joh!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:07

anneliesdj: nee ik zeg niet dat jij je dieren zo vroeg kan wegbrengen , ik zeg alleen dta ik het al een anatal keer heb megemaakt, en dat ik het risico zo klein mogelijk wil maken door dieren flink de tijd te geven om door te groeien en uit te laten harden

Norway_girl: ik maak jeniet uit voor mishandelaar of wat dana ook ...
en smoezen...sorry hoor, maar ik besmeur helemala niemand, ik geef ijn mening en ijn argumenten..dit is een discussie subforum...ik sta open voor andere meningen, zeker als die gefundeerd word met gedegen argumenten.
en bestempel gedegen onderzochte feiten! niet als smoezen
is ook erg jammer dat jij dat wel doet , want een dicussie is op die manier onmogelijk.
als jij met gedegen agumenten komt...dan zijn dat toch ook geen smoezen
smoes (de ~, smoezen)
1 verzinsel als uitvlucht => voorwendsel
even de betekenis voor smoes...
dat is dus zeker niet wat ik doe , zou het ook prettig vinden als je niet zo in de verdediging zou schieten en me van dingen gaat betichten die pertinent niet waar zijn
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 18-01-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:09

Poehee schreef:
De meeste mensen maken paarden onder de man zadel mak met een paar ervaren paaden er bij!! Dan gaan ze er namelijk niet vandoor.... jeemig wat een mensen heb je joh!!

Dat werkt dus ook niet bij mijn merrie want die intresseert het helemaal niet wat de andere paarden doen, bovendien, niet iedereen heeft een stapel ervaren paarden en ruiters ter beschikking. Jeemig wat een mensen heb je joh!!! *LOL*

Pletje123 schreef:
Ow nee, ze kunnen makkelijk meelopen aan een halster. Maar een jaarling moet, vind ik, gewoon lekker spelen met maatjes en vooral met zich zelf bezig zijn.

Wanneer leer je ze dan meelopen aan een halster als je er pas mee bezig gaat als ze 3 zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:23

Pletje123 schreef:

Ja dat lijkt me nou eens heel verstandig! Met mijn 3 jarige merrie van ongeveer 1,65 gaan wandelen langs de weg waar ook regelmatig trekkers langs komen of vrachtwagens met melktanken achterop. Of nee weet je wat? Ik ga gewoon op de fiets! Goed idee van je! Ben benieuwd hoe snel ik in de sloot lig!

Je gaat mij toch niet vertellen dat je met zo'n jong ding op de fiets moet gaan wandelen? Dat doe ik met geen enkel paard, ook niet met 1 van 20 die zo braaf is als een lammetje Dat noem ik nou levensgevaarlijk.

Als je links en rechtsom voldoende afwisselt dan heeft een paard niet zomaar last van overbelasting. Het zijn geen konijnen, ze kunnen wel iets hebben hoor.

ik loop idd met jonge dieren vanaf drie en ene half nog al eens langs de weg ja... ze zullen toch op 1 of andere manier op de wei moeten belanden
en uiteindelijk doe ik dit ook nog al eens met de fiets als de dieren aan verkeer zijn gewend
geen enkel probleem , ook nog nooit gehad

Citaat:

Die paarden zijn van jou zelf? Of rij je ze voor iemand anders? Wat is het doel met deze paarden?

dit heb ik met mijn eigen dieren wel zo gedaan , en met de dieren die ik nu rijd en train zijn van een derde
deze dieren zijn voor de basis sport, fok, algemeen gebruik van licht tot zwaar werk
en verkoop(warmbloeden

Citaat:

Als je altijd rekening houdt met je paard, dan hoeft er niks mis te zijn als hij/zij 15 jaar oud is. Sommige dieren hebben het in hun genen dat ze OC of OCD hebben/krijgen en/of ze hebben in hun eerste levensjaren verkeerde of geen complete voeding gehad. Dat is ook uit onderzoeken gebleken. Het ligt niet aan 1 factor, het zijn er meerdere. Dat geldt ook voor de overige harde beengebreken.

dat klopt oc en ocd en andere harde beengebreken kunnen genetsch in aanleg aanwezig zijn
en andere factoren spelen idd mee, ook bij dieren die de genetische aanleg niet hebben
aantal van die factoren zijn de manier van opgroeien
dus veel bewegingsvrijheid, de voeding, en zeker ook vervoeding (jonge dieren die te zwaar zijn lopen ook een groter risico op ocd's) maar bij artrose etc speelt ook te! vroege belasting en overbelasting mee...

aan mij de taak om te zorgen dat mijn dieren en de dieren van de derde waar ik rijd/klus zo optimaal mogelijke omstandigheden hebben om gezond op te groeien
dus in omgeving en klimaat, voeding en tijd etc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:34

poehee: ik ga ook niet wachten tot 5,5 tot 6 Lachen
maar ik geef ze wel ruim de tijd en met 5,5 zijn ze bij ons pas echt onder de man, als in ingereden en doorgereden Lachen

Pletje123: niemand beweert hier dta ene paard direct kreupel is als je een dier jonger inrijd/traint
het risico is alleen wel veel groter, dat is wat ik en anderen ook al de hele tijd zeggen

wil trouwens nog even melden dat ik echt niet robeer mensen te beledigen of over de pis probeer te krijg en zeke rniet probeer aan te vallen , ik reageer op dit topic met mijn ervaringen en kennis

ik wete ook dat het goed kan gaan , maar ik heb het al te vaak niet ged zien gaan

over jaarlingne en wandelen
die van ons moeten over de weg om naar de andere wei te moeten
dus zodra de groep het weiland kaal heeft gaan ze naar een ander weiland , en dan moeten ze over de weg
ik ben het helemaal met Pletje123 eens dat jonkies op het land horen in een groep en dat je e rniet veel mee moet gaan doen ...
maar bij ons moet er nu eenmaal over de weg gegaan worden willen we ze verweiden
dus als veulen gaan ze ook met moeders over de weg , dus vanaf veulen al wat ervaring met verkeer,
voor de rest word er niets mee gedaan behalve het reguliere (hoefsmid, enten, ontwormen)

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:40

@ annelies dj: dan heeft jou paard een gedrachts probleem, want het is niet natuurlijk dat een kuddedier zich niet intereseert in andere paarden. Waarschijnlijk is dit al een langer bestaand probleem?? En heeft je paardje nog meer van dit soort rare dingen?? Jammer dat je zo reageerd en je je aangesproken voelt, ik val je niet aan. Ik reageer alleen op basis van mijn ervaring en kennis.

Bij ons gaan de dieren wel onder het zadel met drie jaar maar dat gaat op gepaste wijze en zeker niet met het oog op winst. Starten doe ik momenteel op een 5 jarig paard 1 keer in de maand en we rijden nu gemiddeld 4 keer in de week een goeie driekwartier.

De veulentjes die hier geboren worden drogen we altijd af met een handoek zodat gelijk de eerste ervaring een goede is.

Onze jaarlingen gaan altijd in het land met vriendjes en staan ook op stal met z'n tweeen. Zo gaan ze ook naar buiten in de winter. Als we ze in de eerste winter poetsen doen we ze ook altijd tegelijk en proberen we ze ook gelijk te laten wennen aan het vast staan. Met het naar binnen en buiten loopt er in het begin een shetlander voor die veulentjes gewent is en zo wennen ze ook gelijk aan het meelopen aan een lijntje.Omdat de hoefsmid hier zeer regelmatig aanwezig is gaan ze ook gelijk naar de smid en is dat meestal na een keer of drie al geen probleem meer. Niets gaat hier onder druk en alles verloopt zonder spanning. Daar krijg je fijne, ongecompliceerde en goed vertrouwende paarden van!!