DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:25

horseyfries schreef:
"misschien moet je je verantwoordelijkheid dan nemen en niet met een hengst tussen de merries gaan rijden"???
Newsflash: elke dekhengst moet uitgebracht worden in de sport en is dus verplicht om tussen andere paarden te lopen, of je het nu leuk vind of niet.
Die verplichting tot uitbrengen is net zo groot als de verplichting om 'm hengst te laten of de verplichting om wedstrijden te gaan rijden: Uiteindelijk maak JIJ die keuze, wil JIJ 'n dekhengst, wil JIJ wedstrijden rijden - omdat je het leuk vind ja.
horseyfries schreef:
Een antwoord op de vraag hoe anderen dan denken zo'n hengst in het gareel te houden als zijn hormonen de overhand nemen krijg ik nog altijd niet.... Is het toch niet zo simpel in de praktijk zoals jullie theoretici zo graag willen doen geloven misschien??
Er worden genoeg dekhengsten uitgebracht zonder LDR - is dus best mogelijk.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:27

horseyfries schreef:
jjs schreef:
Als je de ors ter discussie wilt stellen, prima! Open dan even een nieuw topic. Ik ben alvast tegen!
Dus daar zijn we daar over eens. Verdiep je er dan wel eerst meer in, want je begrijpt het nog niet helemaal. De ors is nl. niet iets wat je constant uitvoert, maar alleen op het moment dat je de noodrem nodig hebt.

Als mensen nu NH ter discussie moeten gaan stellen omdat ze verder uitgepoept zijn, er verder dus geen argumenten meer zijn om voor het LDR te pleiten en er hier verder niets nieuws meer voorbij komt, zijn we denk ik uitgepraat....

Wij hebben ons al verdiept in LDR, nu jij nog.....Je begrijpt er namelijk nog hélémaal niets van!

Das een gekke conclusie! Omdat je tegen bent, begrijp je er niets van?
Moeilijk te begrijpen voor jou dat er ook mensen tegen zijn en zich er toch in verdiept hebben?

Das een zwart/wit wereld: iedereen die tegen is, snapt er niks van. Wat een oogkleppen zeg.

Uit Jasmijn haar omschrijving bleek duidelijk dat ze er net even een beetje over gelezen had, maar niet volledig wist wat het was. Dat geeft niks hoor. Ik ben ook tegen de ORS. Of heb ik het dan ook niet begrepen?

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:33

horseyfries schreef:

Daar hebben we Jojo weer met haar arrogantie.....
Weet je wat pas arrogant is? Nog nooit het B niveau ontstegen zijn en Anky even willen vertellen dat ze het niet goed doet!

? Hoho, Jojo?

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:34

Goofy44 schreef:
De discussie gaat toch niet over andere rijvormen dan dressuur, niet over toevallig slechte momenten waarop een foto wordt genomen, of een toevallig moment waarop een paard op z'n plek moet worden teruggezet. Het gaat toch over een systeem, methode een techniek die als omstreden wordt neergezet. De hamvraag is dan toch of het paard door deze manier van trainen er echt beter van wordt of dat het een "winning concept" in de dressuur-sport is, waarbij het welzijn van het paard ondergeschikt aan het winnen wordt gemaakt. Dit is de kern van de zaak en de discussie.

Zozithet! Kort maar krachtig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:47

Nee Jojo, zo is het niet want de zaken worden hier omgedraaid: het is een verfijnde manier van trainen die goed is voor het paard EN DAARDOOR leidt tot winnen!

@ Q: Denk jij dat de dekhengsten die klassiek getraind worden en in de wedstrijdsport uitgebracht worden nooit een sterke correctie nodig hebben die niet in de boeken te vinden is?

Ik had je hoger ingeschat dan dit antwoord: "Die verplichting tot uitbrengen is net zo groot als de verplichting om 'm hengst te laten of de verplichting om wedstrijden te gaan rijden: Uiteindelijk maak JIJ die keuze, wil JIJ 'n dekhengst, wil JIJ wedstrijden rijden - omdat je het leuk vind ja."

Er is een hemelsbreed verschil tussen iets doen omdat je het leuk vind en een professionele ruiter zijn die dekhengsten uitbrengt voor zijn beroep.

Maar dat is ook wat je hier telkens terug ziet komen in de discussie: hobbyisten die zelf niet op hoog niveau rijden en niet begrijpen wat daarvoor nodig is en daarom dingen veroordelen die ze niet begrijpen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:57

jjs schreef:
Das een gekke conclusie! Omdat je tegen bent, begrijp je er niets van?
Moeilijk te begrijpen voor jou dat er ook mensen tegen zijn en zich er toch in verdiept hebben?

Das een zwart/wit wereld: iedereen die tegen is, snapt er niks van. Wat een oogkleppen zeg.

Uit Jasmijn haar omschrijving bleek duidelijk dat ze er net even een beetje over gelezen had, maar niet volledig wist wat het was. Dat geeft niks hoor. Ik ben ook tegen de ORS. Of heb ik het dan ook niet begrepen?

Nee, als de pro's iets noemen waar ze te weinig kaas van hebben gegeten (ken je deze uitdrukking al? hihi of is dit ook een nieuwe?) dan moeten ze er in verdiepen, maar enkele tegen's hier zwaaien met woorden van een ander, willen zich nergens in verdiepen omdat ze dat "hun paard niet willen aandoen" (???) en roepen dat je best van alles kan roepen als je je nergens in verdiept hebt.

Met 2 maten meten noemen ze dat.

De voorstanders hebben al genoeg praktijkervaring en fysio en arts-conclusies genoemd, en worden keer op keer afgestraft en als leugenaar uitgemaakt door mensen die er helemaal niets van weten en zich er niet in willen verdiepen, alleen maar luisteren naar mede-tegenstanders die aan opruierij doen (uit Jaloezie?)...

Het blijft gewoon geen eerlijke discussie... (op momenten dan)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:02

Dat komt simpelweg doordat de "tegenstanders" het liefst de hele wedstrijdsport afgeschaft zagen en iedereen met carrotstick door de wei zagen huppelen. Dan kun je discussiëren tot je een ons weegt, het GAAT hun er helemaal niet om of het LDR trainen wel of niet goed zou zijn voor de training van een wedstrijdpaard.
Ik ga denk ik maar actie voeren tegen al die mensen die hun paarden lastig vallen met NH, die arme dieren constant pesten door in hun vrije tijd voorbij te komen met allerlei gekke fratsen die hun het gevoel geven dichter bij de natuur te staan terwijl het paard denkt "daar heb je ze weer.... zucht".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:05

eerst maar eens een wedstrijd paard van dichtbij bekijken, en aan de hand proberen mee te nemen Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:09

Alleen als we eerst een join upje gedaan hebben?? Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:25

horseyfries schreef:
@ Q: Denk jij dat de dekhengsten die klassiek getraind worden en in de wedstrijdsport uitgebracht worden nooit een sterke correctie nodig hebben die niet in de boeken te vinden is?
Nee, dat denk ik zeker niet, maar er is een groot verschil tussen waar nodig eens corrigeren en constant op een "corrigerende manier" rijden.
horseyfries schreef:
Ik had je hoger ingeschat dan dit antwoord: "Die verplichting tot uitbrengen is net zo groot als de verplichting om 'm hengst te laten of de verplichting om wedstrijden te gaan rijden: Uiteindelijk maak JIJ die keuze, wil JIJ 'n dekhengst, wil JIJ wedstrijden rijden - omdat je het leuk vind ja."

Er is een hemelsbreed verschil tussen iets doen omdat je het leuk vind en een professionele ruiter zijn die dekhengsten uitbrengt voor zijn beroep.
En dat bedoelen we nou met verschil van instelling: Die professionele ruiter die het voor zijn beroep doet, zal eerder het welzijn van het paard wat moeten laten schieten. Gewoon omdat het paard moet scoren op wedstrijden en liefst zo snel mogelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:36

Kun jij me één LDR ruiter noemen die "voortdurend corrigerend" rijdt?
Ik ben het absoluut niet met je eens dat een professionele ruiter het welzijn van het paard laat schieten, integendeel: de beste prestaties krijg je als het paard zich goed in zijn vel voelt dus het welzijn van het paard is superbelangrijk om goede scores te halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:40

horseyfries schreef:
Ik ben het absoluut niet met je eens dat een professionele ruiter het welzijn van het paard laat schieten, integendeel: de beste prestaties krijg je als het paard zich goed in zijn vel voelt dus het welzijn van het paard is superbelangrijk om goede scores te halen!

En hier komen we bij weer een nieuw discussiepunt Knipoog : wat is (wèrkelijk) het welzijn van het paard?
Ook daar zullen de inzichten en gevoelens over uiteenlopen....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:43

Open je daar maar even een nieuw topic over waar alle carrotsticklovers zich kunnen uitleven dan gaan we hier verder met de dressuurprikkers.... Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:52

horseyfries schreef:
Constant zei ik, als in elke dag weer.
Toch zal die professionele ruiter, die het welzijn zo belangrijk vind, op wedstrijden starten met die jonge hengst in het dekseizoen. Doet ie dit dan omdat het paard zich zo lekker in z'n vel voelt tussen al die merries op de wedstrijden?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:55

QQQQ schreef:
Toch zal die professionele ruiter, die het welzijn zo belangrijk vind, op wedstrijden starten met die jonge hengst in het dekseizoen. Doet ie dit dan omdat het paard zich zo lekker in z'n vel voelt tussen al die merries op de wedstrijden?

Heeft dit dan specifiek met LDR te maken?

Dacht et niet

Open een nieuw topic anders Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:56

horseyfries schreef:
Open je daar maar even een nieuw topic over waar alle carrotsticklovers zich kunnen uitleven dan gaan we hier verder met de dressuurprikkers.... Knipoog

Geen behoefte aan! Haha!
Bovendien heb ik geen carrotstick en ben ik toch ook best een dressuurmiepje. Haha!

Wat ik wilde aangeven, is dat iedereen z'n eigen defintie heeft van paardenwelzijn. En dat dat dus best dubieus kan zijn om als argument te gebruiken als voorwaarde voor topprestaties.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:57

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Constant zei ik, als in elke dag weer.

Q toch, dat paard voelt zich echt wel kiplekker tussen al die merries hoor! Jij voelt je toch ook goed tussen allemaal "schoon volk"?

En denk je nu echt dat LDR rijden betekent dat je elke dag zo lekker achterover aan die teugels hangt? Want dan moet je je nodig nog eens wat laten bijscholen hoor!
Heb trouwens niets meer gehoord over dat je naar Rotterdam kwam?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:59

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:

Geen behoefte aan! Haha!
Bovendien heb ik geen carrotstick en ben ik toch ook best een dressuurmiepje. Haha!

Wat ik wilde aangeven, is dat iedereen z'n eigen defintie heeft van paardenwelzijn. En dat dat dus best dubieus kan zijn om als argument te gebruiken als voorwaarde voor topprestaties.

Het was ook een grapjuh hoor!

Wat ik ermee wilde aangeven is dat een paard heel goed in staat is om aan te geven wanneer hij zich goed voelt in zijn vel en wanneer niet en daarmee ook wanneer zijn welzijn echt geschaadt wordt en wanneer niet. Een paard wat niet goed in zijn vel zit, of het nu lichamelijk of geestelijk is, is gewoon niet in staat om topprestaties neer te zetten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:14

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:

En hier komen we bij weer een nieuw discussiepunt Knipoog : wat is (wèrkelijk) het welzijn van het paard?
Ook daar zullen de inzichten en gevoelens over uiteenlopen....

Dat we uberhaupt rijden is nou eenmaal zo. Om te bewerkstelligen dat we samen met het paard een 2-eenheid vormen moeten we samen een team gaan vormen. Een team vormen begint op stal, met voeren, met observeren, met aandacht schenken aan de specifieke identiteit van je paard. Dan al rijdend vragen we het paard in zijn kunde steeds iets meer voor ons te gaan doen. Dit voor ons genoegen, uiteraard, maar wel zo dat het paard het voor ons wil doen. Waarom moeten we in deze gedomesticeerde wereld terug naar de natuur. Dat kan niet meer. Netzomin als wij gelukkiger zouden zijn als we weer net als vroeger in de bosjes zouden moeten plassen. Dus bieden we het paard een veilig onderkomen, goede verzorging, goede begeleiding, veel liefde en goed eten en schoon water. Een schoon bed. En een ruiter die hem verstaat en bij het minste of geringste voelt of het paard zich wel of niet goed in zijn vel voelt.

Dit alles voor elkaar hebbende en met gevoel rijdend denk ik dat we mogen vinden dat het welzijn van het paard in orde is.

Dat betekend niet dat je nooit een meningsverschil mag hebben. Die communicatiestoornissen doen niets af aan de communicatie op zich.

Mijn ervaring en die van velen met mij heeft mij geleerd dat er vele paarden zijn die zich nog beter in hun vel voelden na LDR gebruik in de training. Plus dat daarmee eerder blokkades werden gevoeld en dus eerder oplossen mogelijk werd.

Uiteraard zullen er ook paarden zijn die nog nooit LDR hebben gevoeld en super in hun vel zijn.

Maar het niet rijden van LDR is net zo min een zekerheid voor een gelukkig paard als het wel rijden van LDR. Dat ligt niet aan de methode, maar aan de mens die de methode uitvoert. Ik moet er wel bij zeggen dat als die ruiter bovenstaande allemaal qua management helemaal voor elkaar heeft en voor ogen houdt, in mijn ogen geen van methoden tegen de welzijnsweerspiegeling van het paard in toepast.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:17

Jovarna schreef:
Die wordt toegepast in geval van NOOD, wanneer het leven van paard en ruiter in gevaar dreigt te lopen als het paard op geen enkele andere manier tot stoppen is te krijgen.

Dat is dan hetzelfde als dat horseyfries haar hengst in geval van nood een stevige ophouding geeft om te voorkomen dat hij ongewenste nakomelingen maakt. Maar in haar geval zeggen hier bepaalde mensen dat ze dan maar niet op wedstrijd moet gaan met haar hengst. Moet je dan ook maar geen buitenrit meer maken met je recreatiepaard? Want hij zou wel eens kunnen schrikken en dan moet je een ORS uitvoeren...

Jovarna schreef:
Een discussie over de ORS is op zich best interessant, alleen is het geen "NH-methode" zoals jij het noemt.

Eh, volgens www.paardnatuurlijk.nl wel, is dat niet het walhalla voor de NH? Is dat niet DE site waar half 'natural' bokt direct naar verwijst?

Goofy44 schreef:
De discussie gaat toch niet over andere rijvormen dan dressuur, niet over toevallig slechte momenten waarop een foto wordt genomen, of een toevallig moment waarop een paard op z'n plek moet worden teruggezet. Het gaat toch over een systeem, methode een techniek die als omstreden wordt neergezet. De hamvraag is dan toch of het paard door deze manier van trainen er echt beter van wordt of dat het een "winning concept" in de dressuur-sport is, waarbij het welzijn van het paard ondergeschikt aan het winnen wordt gemaakt. Dit is de kern van de zaak en de discussie.

Maar een vergelijking met een andere rijvorm dan dressuur kan wel verheldering, relativering geven. In deze discussie wordt door veel mensen het systeem/methode namelijk wel be- en veroordeeld aan de hand van foto's/momentopname. En als veel mensen dat kunnen aan de hand van een foto, dan vroeg ik mij af wat hun reactie op de vermeende gemoedstoestand van het paard waarbij ORS werd uitgevoerd zou zijn. Want dat paard keek ook niet bepaald happy. Mijn vraag is dan ook: kan je aan de hand van een foto consluderen dat een methode slecht is? Maar voor wat betreft de foto's van de ORS heb ik van NIEMAND een eenduidig antwoord gekregen. Dan wordt er om de hete brei heengedraaid.

jjs schreef:
Verdiep je er dan wel eerst meer in, want je begrijpt het nog niet helemaal. De ors is nl. niet iets wat je constant uitvoert, maar alleen op het moment dat je de noodrem nodig hebt.

Volgens paardnatuurlijk dien je iedere keer voordat je gaat rijden nog eens te controleren of de 'remmen' nog werken. Dus iemand die zijn paard de ORS heeft aangeleerd, laat dat dagelijks terugkomen is zijn training. Ik ben dan geen NH-er, maar ik kan wel lezen... Een ruiter die LDR toepast laat zijn paard toch ook niet continu LDR lopen? Wie verdiept zich nu niet? Ik trek geen conclusies over de ORS, want ik heb het nog nooit toegepast.

NH mag niet in dit topic ter discussie worden gesteld, maar NH-ers mogen wel een dressuurtrainingsmethode ter discussie stellen? Klinkt wat hypocriet...

[/quote] Daar hebben we Jojo weer met haar arrogantie.....
Weet je wat pas arrogant is? Nog nooit het B niveau ontstegen zijn en Anky even willen vertellen dat ze het niet goed doet!
[/quote]

Amen Afgod

QQQQ schreef:
Er worden genoeg dekhengsten uitgebracht zonder LDR - is dus best mogelijk.
Er worden ook zat recreatiepaarden zonder ORS buiten gereden, dus dat is ook mogelijk. Moeten we de ORS nu ook verbieden? Omdat wij als dressuurruiters vinden dat het akelige foto's geeft?

]
jjs schreef:

Nee, zo is het niet, het ligt genuanceerder. Je moet er eerst ervaring mee hebben voordat je er een redelijk oordeel over kunt vellen.

horseyfries schreef:
Maar dat is ook wat je hier telkens terug ziet komen in de discussie: hobbyisten die zelf niet op hoog niveau rijden en niet begrijpen wat daarvoor nodig is en daarom dingen veroordelen die ze niet begrijpen.

Ik denk dat daar een harde kern van waarheid in zit. En de meeste kritiek komt natuurlijk van de duitsers. Anky traint al jaren LDR. Pas sinds Isabell Werth van de eerste plaats is verstoten door Anky en geen duister meer aan de leiding gaat is de hele methode in opspraak gekomen.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:20

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:

Geen behoefte aan! Haha!

Dat geldt hetzelfde voor mij Haha! Geen carrotsticken hier hoor (je kan best zonder die dingen Haha!, zweep werkt ook. Oeps, das weer sielugh)

Feitelijk slaat Jovarna de spijker om zijn oren, een definitie van wat dan ook is persoonlijk, hoe je het wendt of keert. Ook al wil iedereen graag dat de rest van de wereld het precies zo invult zoals zij zelf zouden doen. Dat is niet de realiteit en dat kan je ook niet verwachten. Als iedereen het met elkaar eens zou zijn, zou het ook maar saai worden En... zou er ook nooit iets veranderen.

Ik ben benieuwd hoe de ontwikkelingen rond de rollkur en in een breder perspectief de mentaliteit in paardenland zullen gaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:22

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat daar een harde kern van waarheid in zit. En de meeste kritiek komt natuurlijk van de duitsers. Anky traint al jaren LDR. Pas sinds Isabell Werth van de eerste plaats is verstoten door Anky en geen duister meer aan de leiding gaat is de hele methode in opspraak gekomen.

Hahaha "Duister" is in dit geval wel héél toepasselijk!

Wil ik er toch even op wijzen dat juist Isabell die ook LDR traint telkens weer opkomt voor Anky en zich openlijk keert tegen haar beledigende landgenoten. Waarvoor hulde!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:24

Ja precies!!! Maar over Isabell Werth wordt niets geschreven. Alle gepucliceerde LDR artikelen gaan zowat over Anky, en in mindere mate Edward.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:30

Er is niet alleen tegenstand in Duitsland, ook in de VS is er een grote groep tegenstanders. Het gaat wel voornamelijk om mensen die op basis van hun klassieke rijkunst zich superieur voelen en het niet kunnen accepteren dat er mensen zijn die op basis van de klassieke rijkunst denken de training nog verder te kunnen verbeteren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:32

horseyfries schreef:
Nee Jojo, zo is het niet want de zaken worden hier omgedraaid:

Ik geef mijn mening over LDR niet weer, ik geef weer wat de essentie van de discussie is wat betreft dit topic.
Citaat:
het is een verfijnde manier van trainen die goed is voor het paard

of dit zo is is juist het punt van de discussie, daar hebben veel mensen bedenkingen tegen
Citaat:
EN DAARDOOR leidt tot winnen!

De rijkunstige kwaliteiten van onze DQ "Dressage Queen" staan niet ter discussie, die zou best zonder LDR ook DQ geweest kunnen zijn, en alles wat los en vast zit ook hebben kunnen winnen, zoals nu ook al gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-06-06 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt