LR1988 schreef:@996981 hihi...die laatste proef heb ik "live" gezien (vriendin van mij was jury op C, ik was mee als schrijver). Super fijn paard. (Weet dat ik er toen ook al heel enthousiast over was)
Wat leuk! Dankjewel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:996981 Mooi paard, mooie zelfhouding. Heel fijne galop. Mooie draf Nette proef ook.
Je lijnen mogen in het algemeen wat "strakker", zwaait hier en daar nog wat uit. Mag ook nog wat meer verzameld dan worden de overgangen vloeiender. En dan zal het hals strekken ook beter gaan. Middendraf en middengalop wat meer verschil laten zien. Heeft ook allemaal te maken met kracht.
Echt nog niet makkelijk met zo'n groot paard. (Hoe groot is ie eigenlijk?). Je kunt zien dat het paard ook nog tijd nodig heeft om sterker te worden, dus wat dat betreft is een wedstrijdpauze ook niet erg.
996981 schreef:Babootje schreef:996981 Mooi paard, mooie zelfhouding. Heel fijne galop. Mooie draf Nette proef ook.
Je lijnen mogen in het algemeen wat "strakker", zwaait hier en daar nog wat uit. Mag ook nog wat meer verzameld dan worden de overgangen vloeiender. En dan zal het hals strekken ook beter gaan. Middendraf en middengalop wat meer verschil laten zien. Heeft ook allemaal te maken met kracht.
Echt nog niet makkelijk met zo'n groot paard. (Hoe groot is ie eigenlijk?). Je kunt zien dat het paard ook nog tijd nodig heeft om sterker te worden, dus wat dat betreft is een wedstrijdpauze ook niet erg.
Klopt
Hij is 1,84. Voelt in een 20x40m baan een beetje als vrachtwagen rijden in Amsterdam
Babootje schreef:OMG wat een reus. 1 tip wil ik je wel meegeven. Paarden die zo groot zijn en hard groeien, kunnen nog wel eens last krijgen van hun knieën. Af en toe even een extra update bij de veaarts ook al is er nog niet direct iets aan de hand is geen overbodige luxe.
Babootje schreef:Dit is Mexx. Vanaf juli 2020 zadelmak gemaakt en toen een paar maanden onder het zadel. Het is een kleintje en het voordeel daarvan is dat ze van zichtzelf dan al wel wat meer balans hebben.
Wordt gewoon rechttoe rechtaan 3 x per week een half uurtje gereden.
https://www.youtube.com/watch?v=UbljBBbWd5A
Gallop
https://www.youtube.com/watch?v=NuAJVyQuuhM
Clasical schreef:Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?
[ [url=m/xtuag6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Janneke2 schreef:Clasical schreef:Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?
[ [url=m/xtuag6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Aan de ene kant ben ik een typische systeembouwer.
Dus dol op logica, volgorde, etc etc etc etc.
Het Duitse Skala, letterlijk 'trap, ladder' heb ik nooit echt volledig begrepen, ik zie het persoonlijk als een wenteltrap.
"Gewoon alle 6 aspecten tegelijkertijd".
Mijn jonkie deed op haar eerste dag als mijn rijdier 'verzamelen voor groentjes' : halt houden uit stap op de achterhand. (Inmiddels kan Knollie het ook prima uit draf.) Idem rechtrichten voor groentjes: verticale balans svp. Etc. Schwung is wat dat betreft nog wel het lastigste.
Dit schema heeft een hart: respect voor het paard.
Schitterend!
Daar omheen wordt gesproken over rijkunst : licht reageren op been, zit en hand. En vanuit die dingen bouw je balans in het lichaam van je rijdier op, lichtheid, flexibiliteit (of misschien buigzaamheid?) impuls, gehoorzaamheid en wat was het ook alweer allemaal...
En wat zou er fijner en beter gereden worden als 'men' zo zou denken...
irmaz schreef:Wat leuk dat meer mensen hun filmpjes (durven) plaatsen![]()
Wat ik zie in de filmpjes (voor wat het waard is):
@996981: Ik vind jullie een mooi en rustig beeld geven en het ziet er vriendelijk en netjes verzorgt uit. Paard is een imposante verschijning maar tevens nog wat slap en dat zie je in het 2e filmpje vooral in de galop en de overgangen. Met name het 2e deel van de proef ziet er ietsje rennerig uit. Persoonlijk zou ik het paard denk ik meer steun geven met je zit en been, zeker in de overgangen terug, dan kun je 1 pas langer doorrijden waardoor hij niet zo in de lagere versnelling "valt". Het halsstrekken wordt dan ook makkelijker omdat je dan voor meer kunt vragen te zakken zonder dat je je rem kwijt raakt. Je rijd m.i. absoluut niet zoals het filmpje Helgstrand maar wel modern met alleen rem en gas, klopt dat?
@babootje: is dit hetzelfde paard?
https://www.youtube.com/watch?v=JUsdeUun5PA
irmaz schreef:Ik bedoel niet "constant steunen', je hebt helemaal gelijk dat hij op eigen benen moet lopen. Ik bedoel steun wanneer hij dat extra kan gebruiken, dus bij de overgangen en in de galop. En dan alleen zo lang hij het nodig heeft![]()
Gebruik je je zit niet bij halve ophoudingen?
996981 schreef:irmaz schreef:Wat leuk dat meer mensen hun filmpjes (durven) plaatsen![]()
Wat ik zie in de filmpjes (voor wat het waard is):
@996981: Ik vind jullie een mooi en rustig beeld geven en het ziet er vriendelijk en netjes verzorgt uit. Paard is een imposante verschijning maar tevens nog wat slap en dat zie je in het 2e filmpje vooral in de galop en de overgangen. Met name het 2e deel van de proef ziet er ietsje rennerig uit. Persoonlijk zou ik het paard denk ik meer steun geven met je zit en been, zeker in de overgangen terug, dan kun je 1 pas langer doorrijden waardoor hij niet zo in de lagere versnelling "valt". Het halsstrekken wordt dan ook makkelijker omdat je dan voor meer kunt vragen te zakken zonder dat je je rem kwijt raakt. Je rijd m.i. absoluut niet zoals het filmpje Helgstrand maar wel modern met alleen rem en gas, klopt dat?
@babootje: is dit hetzelfde paard?
https://www.youtube.com/watch?v=JUsdeUun5PA
Steun met been is wat dit paard graag heeft. Het probleem is dat als je 800kg wil ondersteunen dat je dat niet vol gaat houden. Zeker niet als daar op termijn ook nog zijgangen bij komen.
Uitgangspunt is voor mij eigenlijk bij ieder paard: zoveel mogelijk zelf laten doen. Uiteraard kun je nooit lang zonder been en gebruik je bij iedere wending je binnenbeen voor lengtebuiging, maar structureel ondersteunen met been (of hand) ben ik niet voor. Dan ben je kapot als je er 6-7 op een dag rijdt. Daarnaast heeft een paard vier benen en mij in principe niet nodig![]()
Tja wat is modern, wat is klassiek? Die definities zijn in mijn ogen vaag en niet heel erg van belang. Ik probeer bij ieder paard te kijken wat het nodig heeft en “giet mezelf” niet in 1 methode. In principe ben ik vanuit Deurne klassiek opgeleid volgens het Duitse ausbildungsskala. Dat is nog steeds de rode draad in mijn trainingEchter zodra je wedstrijden rijdt wordt je al gauw bestempeld als “modern”. Mij maakt het niets uit welke naam eraan hangt.
Als ik aan het rijden ben wil ik dat het voelt alsof het vanzelf gaat, doordat het paard aan de hulpen in balans gaat en het gevraagde snapt en fysiek is instaat het uit te voeren.
Ik maak overigens wel gebruik van zithulpenvooral in de zijgangen, maar dat is in de M1, op schouderbinnenwaarts na, nog niet van toepassing.
Janneke2 schreef:Aan de ene kant ben ik een typische systeembouwer.
Dus dol op logica, volgorde, etc etc etc etc.
Het Duitse Skala, letterlijk 'trap, ladder' heb ik nooit echt volledig begrepen, ik zie het persoonlijk als een wenteltrap.
"Gewoon alle 6 aspecten tegelijkertijd".
Mijn jonkie deed op haar eerste dag als mijn rijdier 'verzamelen voor groentjes' : halt houden uit stap op de achterhand. (Inmiddels kan Knollie het ook prima uit draf.) Idem rechtrichten voor groentjes: verticale balans svp. Etc. Schwung is wat dat betreft nog wel het lastigste.