Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:45

LR1988 schreef:
@996981 hihi...die laatste proef heb ik "live" gezien (vriendin van mij was jury op C, ik was mee als schrijver). Super fijn paard. (Weet dat ik er toen ook al heel enthousiast over was) *\o/*

Wat leuk! Dankjewel :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:12

996981 Mooi paard, mooie zelfhouding. Heel fijne galop. Mooie draf Nette proef ook.
Je lijnen mogen in het algemeen wat "strakker", zwaait hier en daar nog wat uit. Mag ook nog wat meer verzameld dan worden de overgangen vloeiender. En dan zal het hals strekken ook beter gaan. Middendraf en middengalop wat meer verschil laten zien. Heeft ook allemaal te maken met kracht.
Echt nog niet makkelijk met zo'n groot paard. (Hoe groot is ie eigenlijk?). Je kunt zien dat het paard ook nog tijd nodig heeft om sterker te worden, dus wat dat betreft is een wedstrijdpauze ook niet erg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:14

Babootje schreef:
996981 Mooi paard, mooie zelfhouding. Heel fijne galop. Mooie draf Nette proef ook.
Je lijnen mogen in het algemeen wat "strakker", zwaait hier en daar nog wat uit. Mag ook nog wat meer verzameld dan worden de overgangen vloeiender. En dan zal het hals strekken ook beter gaan. Middendraf en middengalop wat meer verschil laten zien. Heeft ook allemaal te maken met kracht.
Echt nog niet makkelijk met zo'n groot paard. (Hoe groot is ie eigenlijk?). Je kunt zien dat het paard ook nog tijd nodig heeft om sterker te worden, dus wat dat betreft is een wedstrijdpauze ook niet erg.

Klopt :j
Hij is 1,84. Voelt in een 20x40m baan een beetje als vrachtwagen rijden in Amsterdam :D

Babootje

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:18

OMG wat een reus. 1 tip wil ik je wel meegeven. Paarden die zo groot zijn en hard groeien, kunnen nog wel eens last krijgen van hun knieën. Af en toe even een extra update bij de veaarts ook al is er nog niet direct iets aan de hand is geen overbodige luxe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:18

996981 schreef:
Babootje schreef:

Klopt :j
Hij is 1,84. Voelt in een 20x40m baan een beetje als vrachtwagen rijden in Amsterdam :D

En dat is precies waar het goed voor is; leer je van sturen :j net als met die vrachtwagen in willekeurig welke stad :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:22

Babootje schreef:
OMG wat een reus. 1 tip wil ik je wel meegeven. Paarden die zo groot zijn en hard groeien, kunnen nog wel eens last krijgen van hun knieën. Af en toe even een extra update bij de veaarts ook al is er nog niet direct iets aan de hand is geen overbodige luxe.

Toen hij nog bij mij was werd hij actief gemonitord, en waar nodig ondersteund, net als de andere sportpaarden bij ons :) Helaas heb ik er nu geen zicht meer op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:32

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:44

Babootje schreef:
Dit is Mexx. Vanaf juli 2020 zadelmak gemaakt en toen een paar maanden onder het zadel. Het is een kleintje en het voordeel daarvan is dat ze van zichtzelf dan al wel wat meer balans hebben.
Wordt gewoon rechttoe rechtaan 3 x per week een half uurtje gereden.
https://www.youtube.com/watch?v=UbljBBbWd5A

Gallop
https://www.youtube.com/watch?v=NuAJVyQuuhM

Wat een leuk paard! Ik hou van veel wit. De eerste paar seconden dacht ik oei... De overgang naar draf had ik zef altijd opnieuw gemaakt. In mijn ogen reageert ze daar te weinig vanuit achter naar voren naar de hand, omdat ze achter je been is.

Het beeld daarna werd ik echter heel blij van :) Ik zou proberen in de wendingen de schouder iets meer aan de buitenkant te houden. Ze heeft (net als ongeveer ieder jong paard) de nijging op het binnenvoorbeen te vallen. Als reactie daarop ga jij (denk ik?) iets vasthouden in je binnenhand. Probeer wendingen meer vanuit je binnenbeen naar je buitenhand te rijden en je binnenhand alleen iets van de hals te doen om stelling te vragen. Dan zal ze minder verkantelen (Wat ze vooral aan het einde van wendingen nog wel wil doen) en mooier met het neusje voor blijven.

Ik zie dat je soms de binnenhoefslag meepakt, ik zou dat, zeker gezien het heerlijke formaat baan waarover je beschikking hebt, altijd doen :) Dan leren ze sneller op eigen benen te gaan en kun je als ruiter goed voelen of de schouder recht voor de voorhand is en de verbinding links en rechts gelijk.

Ik koop de volgende keer ook niet weer zo'n grote. Mocht je deze ooit weg willen doen mag je me een PB doen. Ik zou serieus interesse hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:54

Leuk paard die Mexx
Lekker voorwaarts en willing to please als ik zo zie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:57

Haha, ben ik niet maar mn dochter. Dank je voor je tips. Ik had zelf de overgang naar draf ook opnieuw gemaakt inderdaad. Door wat actiever te maken voorkom je zo'n huppeltje. :D
De rest zeker mee eens. Mexx is van nature al heel in balans en aardig recht. Heel fijn zulke paarden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:05

@Babootje; waarom kiezen jullie voor het gebruik van een slofteugel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:11

Clasical schreef:

Heh. Nou was ik zo benieuwd naar inhoudelijke reactie op 992180.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:14

Clasical schreef:
Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?

[ [url=m/xtuag6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan de ene kant ben ik een typische systeembouwer. :o
Dus dol op logica, volgorde, etc etc etc etc.
Het Duitse Skala, letterlijk 'trap, ladder' heb ik nooit echt volledig begrepen, ik zie het persoonlijk als een wenteltrap.
"Gewoon alle 6 aspecten tegelijkertijd".
Mijn jonkie deed op haar eerste dag als mijn rijdier 'verzamelen voor groentjes' : halt houden uit stap op de achterhand. (Inmiddels kan Knollie het ook prima uit draf.) Idem rechtrichten voor groentjes: verticale balans svp. Etc. Schwung is wat dat betreft nog wel het lastigste.

Dit schema heeft een hart: respect voor het paard.
Schitterend!
Daar omheen wordt gesproken over rijkunst : licht reageren op been, zit en hand. En vanuit die dingen bouw je balans in het lichaam van je rijdier op, lichtheid, flexibiliteit (of misschien buigzaamheid?) impuls, gehoorzaamheid en wat was het ook alweer allemaal...

En wat zou er fijner en beter gereden worden als 'men' zo zou denken...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:19

Iris82 schreef:
Clasical schreef:

Heh. Nou was ik zo benieuwd naar inhoudelijke reactie op 992180.

Weinig op aan te merken, je moet het maar bij elkaar kunnen rijden zo een slagschip.
En veel beter dan het filmpje van Helgstrand.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 23:26

Janneke2 schreef:
Clasical schreef:
Wat vinden jullie van onderstaand scala t.o.v. het Duitse scala?

[ [url=m/xtuag6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan de ene kant ben ik een typische systeembouwer. :o
Het Duitse Skala, letterlijk 'trap, ladder' heb ik nooit echt volledig begrepen, ik zie het persoonlijk als een wenteltrap.
Mijn jonkie deed op haar eerste dag als mijn rijdier 'verzamelen voor groentjes' : halt houden uit stap op de achterhand. (Inmiddels kan Knollie het ook prima uit draf.) Idem rechtrichten voor groentjes: verticale balans svp. Etc. Schwung is wat dat betreft nog wel het lastigste.

Dit schema heeft een hart: respect voor het paard.
Schitterend!
Daar omheen wordt gesproken over rijkunst : licht reageren op been, zit en hand. En vanuit die dingen bouw je balans in het lichaam van je rijdier op, lichtheid, flexibiliteit (of misschien buigzaamheid?) impuls, gehoorzaamheid en wat was het ook alweer allemaal...

En wat zou er fijner en beter gereden worden als 'men' zo zou denken...

Zo zie ik het ook, vind het Duitse scala een wat versimpeling van de gecompliceerde werkelijkheid.
Een cirkel symboliseert voor mij verbinding, de cycli, een oneindigheid met een verankerde basis.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:45

Wat leuk dat meer mensen hun filmpjes (durven) plaatsen :j

Wat ik zie in de filmpjes (voor wat het waard is):
@996981: Ik vind jullie een mooi en rustig beeld geven en het ziet er vriendelijk en netjes verzorgt uit. Paard is een imposante verschijning maar tevens nog wat slap en dat zie je in het 2e filmpje vooral in de galop en de overgangen. Met name het 2e deel van de proef ziet er ietsje rennerig uit. Persoonlijk zou ik het paard denk ik meer steun geven met je zit en been, zeker in de overgangen terug, dan kun je 1 pas langer doorrijden waardoor hij niet zo in de lagere versnelling "valt". Het halsstrekken wordt dan ook makkelijker omdat je dan voor meer kunt vragen te zakken zonder dat je je rem kwijt raakt. Je rijd m.i. absoluut niet zoals het filmpje Helgstrand maar wel modern met alleen rem en gas, klopt dat?

@babootje: is dit hetzelfde paard?
https://www.youtube.com/watch?v=JUsdeUun5PA

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:00

irmaz schreef:

@996981: Ik vind jullie een mooi en rustig beeld geven en het ziet er vriendelijk en netjes verzorgt uit. Paard is een imposante verschijning maar tevens nog wat slap en dat zie je in het 2e filmpje vooral in de galop en de overgangen. Met name het 2e deel van de proef ziet er ietsje rennerig uit. Persoonlijk zou ik het paard denk ik meer steun geven met je zit en been, zeker in de overgangen terug, dan kun je 1 pas langer doorrijden waardoor hij niet zo in de lagere versnelling "valt". Het halsstrekken wordt dan ook makkelijker omdat je dan voor meer kunt vragen te zakken zonder dat je je rem kwijt raakt. Je rijd m.i. absoluut niet zoals het filmpje Helgstrand maar wel modern met alleen rem en gas, klopt dat?

Steun met been is wat dit paard graag heeft. Het probleem is dat als je 800kg wil ondersteunen dat je dat niet vol gaat houden. Zeker niet als daar op termijn ook nog zijgangen bij komen.

Uitgangspunt is voor mij eigenlijk bij ieder paard: zoveel mogelijk zelf laten doen. Uiteraard kun je nooit lang zonder been en gebruik je bij iedere wending je binnenbeen voor lengtebuiging, maar structureel ondersteunen met been (of hand) ben ik niet voor. Dan ben je kapot als je er 6-7 op een dag rijdt. Daarnaast heeft een paard vier benen en mij in principe niet nodig :)

Tja wat is modern, wat is klassiek? Die definities zijn in mijn ogen vaag en niet heel erg van belang. Ik probeer bij ieder paard te kijken wat het nodig heeft en “giet mezelf” niet in 1 methode. In principe ben ik vanuit Deurne klassiek opgeleid volgens het Duitse ausbildungsskala. Dat is nog steeds de rode draad in mijn training :j Echter zodra je wedstrijden rijdt wordt je al gauw bestempeld als “modern”. Mij maakt het niets uit welke naam eraan hangt.

Als ik aan het rijden ben wil ik dat het voelt alsof het vanzelf gaat, doordat het paard aan de hulpen in balans gaat en het gevraagde snapt en fysiek is instaat het uit te voeren.

Ik maak overigens wel gebruik van zithulpen :j vooral in de zijgangen, maar dat is in de M1, op schouderbinnenwaarts na, nog niet van toepassing.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:09

Ik bedoel niet "constant steunen', je hebt helemaal gelijk dat hij op eigen benen moet lopen. Ik bedoel steun wanneer hij dat extra kan gebruiken, dus bij de overgangen en in de galop. En dan alleen zo lang hij het nodig heeft :)

Gebruik je je zit niet bij halve ophoudingen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:15

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:16

Clasical schreef:

Waarom zou je denken?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:22

irmaz schreef:
Ik bedoel niet "constant steunen', je hebt helemaal gelijk dat hij op eigen benen moet lopen. Ik bedoel steun wanneer hij dat extra kan gebruiken, dus bij de overgangen en in de galop. En dan alleen zo lang hij het nodig heeft :)

Gebruik je je zit niet bij halve ophoudingen?

Dat geef ik wel :) maar die hulpen zijn klein en kort. Als een reminder om zichzelf te blijven dragen :) als je goed kijkt kun je dat, vooral in de wendingen, wel zien. Als ik dit paard echt ga ondersteunen wanneer hij het nodig heeft, vindt hij ineens dat hij het altijd nodig heeft :D dat was echt een valkuil in het begin. Daarom liever zelf laten doen en “lelijk laten zijn” dan in de valkuil trappen.

Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 08:36

996981 schreef:
irmaz schreef:

Steun met been is wat dit paard graag heeft. Het probleem is dat als je 800kg wil ondersteunen dat je dat niet vol gaat houden. Zeker niet als daar op termijn ook nog zijgangen bij komen.

Uitgangspunt is voor mij eigenlijk bij ieder paard: zoveel mogelijk zelf laten doen. Uiteraard kun je nooit lang zonder been en gebruik je bij iedere wending je binnenbeen voor lengtebuiging, maar structureel ondersteunen met been (of hand) ben ik niet voor. Dan ben je kapot als je er 6-7 op een dag rijdt. Daarnaast heeft een paard vier benen en mij in principe niet nodig :)

Tja wat is modern, wat is klassiek? Die definities zijn in mijn ogen vaag en niet heel erg van belang. Ik probeer bij ieder paard te kijken wat het nodig heeft en “giet mezelf” niet in 1 methode. In principe ben ik vanuit Deurne klassiek opgeleid volgens het Duitse ausbildungsskala. Dat is nog steeds de rode draad in mijn training :j Echter zodra je wedstrijden rijdt wordt je al gauw bestempeld als “modern”. Mij maakt het niets uit welke naam eraan hangt.

Als ik aan het rijden ben wil ik dat het voelt alsof het vanzelf gaat, doordat het paard aan de hulpen in balans gaat en het gevraagde snapt en fysiek is instaat het uit te voeren.

Ik maak overigens wel gebruik van zithulpen :j vooral in de zijgangen, maar dat is in de M1, op schouderbinnenwaarts na, nog niet van toepassing.

de zelfloper, leuk om te lezen en te zien in het filmpje

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:23

996981 ik kan je tweede filmpje niet openen maar op eerste filmpje zie ik een paard dat ruimte krijgt om z’n eigen benen te ontdekken en die ruimte krijgt van voor om ook voor en op de loodlijn te komen. Vind het een erg leuk dier en voor z’n grootte en leeftijd op dat filmpje al aardig veel balans hebben. Enige wat ik zou kijken, maar geen idee of dat al is aangezien ik je tweede filmpje niet kan zien is wat minder duwen met je bovenlichaam in de galop. Vind dit totaal niet lijken op het filmpje van hegstrand zou fijn zijn om die ook te zien met wat meer lengte.

@babootje, heel leuk paard! Maar ik zie ook een gespannen en wat bozig paard. Ziet er uit of dat hij flink gewicht in de hand heeft en daar onderuit probeert te komen door hoofd te kantelen. Als ik je andere filmpje zie met de slof er aan dan levert ie daar flink in op z’n draf. Zonde, hoop dat jullie hem ook wat ruimte durven te gaan geven om te ontspannen en lossigheid in z’n lijf te krijgen.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:27

Janneke2 schreef:
Aan de ene kant ben ik een typische systeembouwer.

Misschien helpt het je het Scala beter te doorgronden als je het op zijn kop zet.
verzameling
recht richten
Schwung
aanleuning
losgelatenheid en tact

Om te kunnen verzamelen heb je de onderstaande 4 fases nodig want zonder recht gerichtheid geen verzameling, het paard zal scheef gaan lopen bij een vraag om veel meer kracht.
Het het paard "op de achterhand zetten" is nog geen verzameling, verzameling is een aanspanning vanuit de achterhand die ontstaat vanuit een naar voren kantelend bekken, ontsluiting van de knieën en in buiging van de sprongen tegelijkertijd met een voorwaartse drang.

Om recht te kunnen richten heb je de opgebouwde kracht van uit de Schwung nodig.
"Recht richten" niet te verwarren met "recht stellen", recht stellen is het plaatsen van de voorhand midden tussen de achterbenen.
Recht richten is een gelijkmatige krachtsopbouw van beide achterbenen én een gelijkmatige soepelheid.

Maar om de Schwung te kunnen opbouwen moet je aanleuning hebben, met de aanleuning kun je in halve ophoudingen je paard het bekken naar voren laten kantelen om hem te laten inbuigen in de grote gewrichten.

Aanleuning kan alleen maar voort komen vanuit losgelatenheid, zoniet dan is het krulrijden.
In losgelatenheid zal het paard onder aandrijvende hulpen de lengte opzoeken en in aanleuning gaan aan de begrenzende hand. De aandrijvende hulpen in de losgelatenheid brengen het paard in zijn natuurlijke kadens en installeren hiermee de tact.

Het Duitse systeem.
Basis is de harmonische ontwikkeling van het paard en zijn natuurlijke eigenschappen waarbij het paard rustig en kalm wordt en attentief aan de wensen van de ruiter tegemoet komt, alsof het uit eigen beweging doet wat er van hem gevraagd wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:28

Marjan, zou best kunnen. Misschien is ie boos omdat we hem hebben laten castreren?