Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:09

pol1 schreef:
Babootje schreef:
Naast dat het een belastende oefening is, moet je paard zich ook goed kunnen ontspannen. Als het paard gespannen of kijkerig is, vergeet dan maar dat je een goede vwnw kan rijden en bewaar hem dan tot het einde van je trainingssessie of tot het moment dat je paard zich ontspant.

Mijn paard is kan heel snel heel gespannen zijn..Zeker aan t begin vd training! Juist Door voorwaarts neerwaarts te rijden onstaat er een enorme ontspanning! Dus nee ik zal het niet altijd aan t einde vd training toepassen, ik begin er juist mee en eindig hier ook mee..En mijn ervaring is juist dat paarden er veel minder kijkerig van worden! Er onstaat schijnbaar endorfine in die houding..

*\o/* hier nog iemand met een hyperfries.

Want: ooooooh wat zijn die musjes spannend! Het zijn vampiermusjes hoor!
En die tijger in de bosjes, wat eigenlijk gewoon een huistijger is, is ook niet te doen!
Vergeet ook die sproei -SLANG- dan ook niet!
En die jongens op dat brommertje... nooooohhh dat kan écht niet met 13 jarige leeftijd hoor!! :')

Ik ken dr ondertussen en weet langzaam steeds beter hoe ik het moet gebruiken voor een goede training. Het vraagt echter wel veel van je aanpassingsvermogen en nog meer van je geduld.

*\o/* Maar ik word er erg blij van, en paard ook! Helemaal na een spanningsvol onderdeel als galopperen, want dat vind ze me daar een partijtje lastig! Dus, we houden het - kort - maar -krachtig- met als beloning.... Even halsstrekken/vwnw. Eerst terug in stap, dan in draf, en dan gaan we weer verder met de training.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:49

Ik was maandag al ffies met een lange teugel aan het draven maar toen ze "in eens" een opstapkrukje naast de baan zag stond ze toch mooi abrupt stil om vervolgens te knorren, bleef nog net zitten. _O-

Maargoed.. stilstaan en kijken is nog altijd minder erg dan 180 graden omdraaien en het op een lopen zetten :D

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:35

Ik heb gisteravond zitten lezen maar het is allemaal niet blijven plakken, volgens mij was iedereen het aardig met elkaar eens. En Kadankovitch, je hoeft geen mevrouw tegen me te zeggen hoor :') ik word al 50, voel me al oud genoeg _O-
Ik wil wel even mijn ervaringen geven met het wel of niet lang en laag willen of kunnen beginnen.
Ik heb een paar nogal hyper paarden en ik wacht het elke dag af hoe de stand is, dat ervaar ik snel genoeg in het stappen daar zeker begin ik met laag en lang vragen en activiteit.dan merk ik snel genoeg of ik een geconcentreerd paard heb of niet, afhankelijk daarvan maak ik beslissing of ik in natuurlijk evenwicht, dus hals wat hoger of in het voorwaarts neerwaarts verder ga.

Wat jij zegt s-z doe ik heel bewust met m'n paarden, juist lengte in de teugel en de ruimte geven om te vluchten, dan doen ze het juist minder!
Als ik merk dat m'n paard ergens naar gaat kijken geef ik meer ruimte van voor en rij er een beetje meer naar toe, dat gaat vaker goed dan teugels eraan houden en proberen de schrikreactie op te vangen.
Ik vind het ook leuk dat het topic meer praktijk en ervaringsgericht loopt peetstap, ik ben momenteel erg druk en lees alles bij en zal proberen te blijven posten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:35

Hier net zo idd. De spanning wordt daardoor mettertijd wel steeds minder. En ze zoekt vanzelf de hand op als er niets meer is.

Heb ook weleens dat ze lekker relaxed is en we gewoon stukjes trainen en dat er iets of iemand in de omgeving iets doet wat ze normaal niet (vaak) ziet en dat ze dan wel braaf dr rondje maakt maar dr hoofd heel hoog tilt en het helemaal wil volgen dmv kijken.

Heb 1x gehad dat we aan het draven waren en ze bijna over de rand van de bak struikelde omdat ze achter zich wou kijken wie er aan kwam :')

Ook dan laat ik het gewoon maar even toe zonder druk op de mond te zetten en na een paar passen vraag ik een overgang of volte dmv zit en been en dan zakt ze gelijk weer naar mn hand toe en kunnen we weer verder. (Wil dan niet gelijk om alles mn teugel lang en los gooien maar we hebben niet voor niets ogen gekregen denk ik dan).

Dat werkt ook wel fijn bij haar. Mag best druk op haar zetten met rijden inmiddels (stukjes buiten comfort zone) maar als ik dat doe als ze al gespannen is dan is dat voor haar een bevestiging dat er heel wat aan de hand is ofzo. Dan blokkeert ze en wordt ze kijkerig.

Maf ding.. maar ze is wel leuk <3

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:54

Juist de teugels aannemen bij spanning of kijkerig gedrag zorgt voor Nog meer spanning.. Een paard is een prooidier het gevoel dat ie " gevangen " zit in de teugels geeft nog meer spanning! Langere teugel geeft een paard vertrouwen, uiteraard moet dit iets groeien.(vertrouwen )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:09

Ja precies Pol1 :)

Als ze gespannen is reageer ik met meer lengte in de teugel en laat ik haar lopen waar ze wil. Of dat bovenin of laag is maakt dan niet uit ze zakt vanzelf wel. Stuur soms wel op het enge af maar alleen insturen en loslaten (druk niet behouden).

Maar als ze gewoon wil kijken omdat ze denkt iets te zien steek ik alleen mn handen naar voor zodat ze geen contact voelt en goed kan kijken en dat is vaak al voldoende voor haar inmiddels.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:09

knollentuin schreef:
En Kadankovitch, je hoeft geen mevrouw tegen me te zeggen hoor :') ik word al 50, voel me al oud genoeg _O-

Ach mevrouw, gunt u mij, alstublieft, het een oude man, die het verleden in bepaald opzicht na treurt, zo te fluiten zoals hij gebekt is. Ik spreekt iedereen zo aan, ongeacht de leeftijd. Bovendien is u de leeftijd, die zelf hebt verklapt, u helemaal niet aan te zien. Y;(

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:12

knollentuin schreef:
Ik wil wel even mijn ervaringen geven met het wel of niet lang en laag willen of kunnen beginnen.
Ik heb een paar nogal hyper paarden en ik wacht het elke dag af hoe de stand is, dat ervaar ik snel genoeg in het stappen daar zeker begin ik met laag en lang vragen en activiteit.dan merk ik snel genoeg of ik een geconcentreerd paard heb of niet, afhankelijk daarvan maak ik beslissing of ik in natuurlijk evenwicht, dus hals wat hoger of in het voorwaarts neerwaarts verder ga.

Wat jij zegt s-z doe ik heel bewust met m'n paarden, juist lengte in de teugel en de ruimte geven om te vluchten, dan doen ze het juist minder!
Als ik merk dat m'n paard ergens naar gaat kijken geef ik meer ruimte van voor en rij er een beetje meer naar toe, dat gaat vaker goed dan teugels eraan houden en proberen de schrikreactie op te vangen.
Ik vind het ook leuk dat het topic meer praktijk en ervaringsgericht loopt peetstap, ik ben momenteel erg druk en lees alles bij en zal proberen te blijven posten.

Ik kan niet anders dan het met deze benadering eens te zijn, het komt mij bijna natuurlijk voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:30

_Marinke_ schreef:
Interessante vraag S_en_Z!!

Persoonlijk train ik zelf meer op boeghoogte aangezien hij dit ook goed aankan zonder op de voorhand te vallen. Nog is het erg moeilijk voor hem gezien zijn bouw. Het halsstrekken nemen we uiteraard wel mee, korte stukjes.

Ik heb hier een stukje van het longeren, dit was de 3e keer longeren nadat hij een halfjaar niet gewerkt heeft. Hier zie je heel goed wat er in het lichaam gebeurd bij het aanspannen van de bovenlijn, goed vwnw, maar ook te laag of bij te weinig impuls. Paard was erg zoekende hier dus je ziet veel verschillende dingen gebeuren en je ziet ook wat voor effect dat heeft op de bewegingen.

Dat ziet er fijn uit @_Marinke_
Het strekken van de hals is duidelijk bevestigd, je paard is ontspannen en in vertrouwen, losgelaten en gaat over de schoft.
Hier vanuit kun je verder werken, van sluiten naar strekken en v.v..

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:51

Ik heb ook een angsthaasje, ze houdt echt alles in de gaten zowel aan de hand als onder het zadel. Ik vond het wel frustrerend maar ik heb het nu geaccepteerd en kan er ook wat beter mee omgaan.

Bepaalde hoeken in de buitenbak vind ze erg eng of als er weereens wat verandert is dan neem ik eerst aan de hand haar erlangs en moet ze halthouden. Zodra ze een teken van ontspanning geeft mag ze verder lopen. ( ala Tristan Tucker) Ik merk zelf dat ik ook wat gespannen raak als ze schrikachtig is, dus als we allebei weer helemaal relaxed zijn stap ik op.
Ook maak ik geen doelen als ik ga rijden, want als er de verkeerde omstandigheden zijn dan komt er toch niks van en leidt dit tot frustratie. Ik probeer vaak als ze zo druk is te bedenken wat er wel goed gaat en focus hier dan op.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:58

Avanti schreef:
Ik heb ook een angsthaasje, ze houdt echt alles in de gaten zowel aan de hand als onder het zadel. Ik vond het wel frustrerend maar ik heb het nu geaccepteerd en kan er ook wat beter mee omgaan.

Bepaalde hoeken in de buitenbak vind ze erg eng of als er weereens wat verandert is dan neem ik eerst aan de hand haar erlangs en moet ze halthouden. Zodra ze een teken van ontspanning geeft mag ze verder lopen. ( ala Tristan Tucker) Ik merk zelf dat ik ook wat gespannen raak als ze schrikachtig is, dus als we allebei weer helemaal relaxed zijn stap ik op.
Ook maak ik geen doelen als ik ga rijden, want als er de verkeerde omstandigheden zijn dan komt er toch niks van en leidt dit tot frustratie. Ik probeer vaak als ze zo druk is te bedenken wat er wel goed gaat en focus hier dan op.

Sinds ik mijn paard in de vnw tendens kan rijden heeft mijn paard veel minder last van spanning..werkt echt heel goed ook op het geestelijk vlak.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:24

pol1 schreef:
Sinds ik mijn paard in de vnw tendens kan rijden heeft mijn paard veel minder last van spanning..werkt echt heel goed ook op het geestelijk vlak.

Sorry ik kan moeilijk wennen aan afkortingen, vandaar de vraag; betekend "vnw" voorwaarts-neerwaarts. Zo niet, was betekent het dan wel?
Bij voorbaat dank.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:32

Dat klopt Kadankovitch.

Vwnw is voorwaarts neerwaarts

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:58

Wat fijn dat het bij jou zo goed helpt. Als ze eenmaal vwnw loopt dan blijft ze ook langer ontspannen. Daarbuiten nog geen verschil gemerkt helaas, het blijft afwachten. Het kan ook soms wel heel goed gaan, laatst voor het eerst een slangenvolte vwnw kunnen rijden. *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:27

Blijven oefenen! Ik gebruik t juist als paard heel gespannen is.. Nu is de enge hoek in de bak een eitje!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:08

Dat helpt bij een aantal paarden misschien pol, maar ik heb er hier een waar t niet bij werkt, die kan super ontspannen lopen en er valt wen duif van een tak en ik ben onderweg naar zandvoort :') ik kan lezen en schrijven met dat paard maar het is en blijft een rillerig beest dat zich meteen sterk maakt em t op een lopen zet met z'n kop in de lucht en rug weggedrukt :roll:
Ik heb m meestal wel snel weer erbij
Sterk terug doen werkt niet, gewoon weer opnieuw beginnen.
Voorbeeldje; vanmorgen was ik aan het rijden en hij was erg goed op aan het Letten, heerlijk los en ontspannen aan het galopperen en iemand die al tijdje in de baan was ging mest opruimen ik ben er een soort van omheengereden en toen ik voor de tweede keer langs reed zag hij diegene staan, schrik!!!! Stop!! Kreun! Sprong opzij!!! _O-

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:14

Dat kan de mijne ook knollentuin..alleen is dat Door de vnw echt geruduceerd naar zeer aanvaardbaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:24

Nope, maakt niks uit bij de mijne, blijft een stuiterbal.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:29

Gewoon zo nu en dan een crosslesje doen, dan worden ze vanzelf braaf en makkelijk :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:31

Daar zit t m niet in frederique, ik kan met dat paard over al doorheen, overheen, langs en naartoe.
Ik ga in m'n uppie op dat paard over de weg door t bos en duin en kom overal langs

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:31

Dan heb ik niets gezegd :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:34

Dat is die van dat filmpje met bruggetje, heb ik toch wel eens geplaatst?
Ik kan het niet anders omschrijven dan dat hij hoe geconcentreerder hij is in het werk zich een soort van afsluit voor de buitenwereld en kan dan van een vlinder die voor z'n kop langs fladdert helemaal van de rel raken :') beetje autist noem ik m maar

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:34

In mijn ervaring draagt vwnw werken wel deels bij om de algehele spanning omlaag te krijgen, de meeste paarden schrikken meer als ze hoge spanning hebben.

Het nadeel van specifiek hoofd laag vragen bij spanning, is dat je in sommige gevallen een soort struisvogel creert, die bij elke spanning gelijk z'n neus naar de grond duwt. Zodra het hoofd op normale hoogte is, komt de spanning dan gelijk weer terug.

Bij een echt schrikkerig/angstig/gespannen paard helpt alleen om heel specifiek op het mentale stuk te trainen.
Door het mentaal trainen, krijg je ook weer een betere ontspanning en vwnw, het werkt dus mooi beide kanten op :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:38

knollentuin schreef:
Dat is die van dat filmpje met bruggetje, heb ik toch wel eens geplaatst?
Ik kan het niet anders omschrijven dan dat hij hoe geconcentreerder hij is in het werk zich een soort van afsluit voor de buitenwereld en kan dan van een vlinder die voor z'n kop langs fladdert helemaal van de rel raken :') beetje autist noem ik m maar

Nou dan ben ik dat ook. Ik kan me werkelijk het laplazerus schrikken als iemand aan de deur klopt,,,,,,,,gewoon omdat ik geconcentreerd een boek aan het lezen ben. Ik begrijp uw paard helemaal :+
In ernst, ik ben het wel een met Pol1, in de regel als voorwaarts-neerwaarts voor een paard een [bijna] natuurlijke reactie is geworden, dus een tendens, dan verdwijnt veel van de spanning. Die ervaring heb ik ook. Dat neemt niet weg dat er altijd paarden zullen zijn wiens natuurlijke reflex altijd de overhand blijft houden zoals bij uw paard.
Een troost Knollentuin, uw paard zal wel iets rustiger worden rond het 25ste levensjaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:51

Dat wat jij zegt sanne daar ben ik het helemaal mee eens, dat stuk train ik meer met m'n paard ik voel zijn opbouw van spanning en ik probeer dat door zelf te ontspannen hem weer ontspannen te krijgen, daar waar hij op dat moment loopt en soms is het nodig om hem dan wat te laten dalen maar dat zijn dan maar fracties, hij hoeft niet helemaal met de hals naar beneden.
Funest is om op een schrikreactie van m'n paard een schrikreactie te hebben, of als ik voel dat hij strakker word zelf strakker te worden, dan kom je in een neerwaartse spiraal. Ik raak er al aardig bedreven in!
Kadankovitch daar zet ik niet op in, zijn moeder heb ik ook, die is nu 24 zelfde laken en pak, maar ook daarbij zo betrouwbaar dat m'n kinderen erop kunnen rijden en ze leert ze alles, daarbij mijn oude paard heeft tot 24 e in de sport gelopen en had precies hetzelfde. Het is het type paard waar ik op val. Met dit soort paard moet je werken aan een wil om het voor je te willen doen zonder een beetje door te slaan, superijverige paarden die
Als je niet oplet zichzelf voorbij lopen. Werken aan een vertouwensband.
Een kennis van me zegt me wel eens, die van jou blijven in t wild t langst leven, ze lopen t hardst weg,als eerste :j