Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ART_UMA schreef:@oji mooie samenvatting, maar de conclusie dat een ontspannen paard automatisch recht / in het spoor loopt lijkt me wishfull thinking, het geeft wat mij betreft de voorwaarde. Een ontspannen scheef paard, met bijbehorende verkeerd gebruikte bespiering vraagt oefeningen om recht te worden, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Een slappe dweil van een paard kan trouwens ook scheef lopen omdat het de spierspanning mist die met trainen pas daar komt. Wat dat betreft eens met het cyclische idee van het scala.
Simpelman schreef:ART_UMA schreef:@oji mooie samenvatting, maar de conclusie dat een ontspannen paard automatisch recht / in het spoor loopt lijkt me wishfull thinking, het geeft wat mij betreft de voorwaarde. Een ontspannen scheef paard, met bijbehorende verkeerd gebruikte bespiering vraagt oefeningen om recht te worden, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. Een slappe dweil van een paard kan trouwens ook scheef lopen omdat het de spierspanning mist die met trainen pas daar komt. Wat dat betreft eens met het cyclische idee van het scala.
Een ontspannen paard dat tactvol voorwaarts gaat, aanleuning neemt en nageeflijk is laat zich in het spoor zetten zodat het verder ontwikkelen kan.
Wanneer bovenstaande niet is bevestigd moet het er in gedwongen worden en dan ben je niet meer bezig met een harmonieuse ontwikkeling.
Dat is de logika van het Scala.
Simpelman schreef:Mooi ART_UMA,
Het lijkt wel als twee druppels water op de meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde TTEAM methode van Linda Tellington Jones.
TTEAM is goed vertegenwoordigd in NL.
ART_UMA schreef:Simpelman schreef:Mooi ART_UMA,
Het lijkt wel als twee druppels water op de meer dan 30 jaar geleden ontwikkelde TTEAM methode van Linda Tellington Jones.
TTEAM is goed vertegenwoordigd in NL.
Masterson heeft nog meer 'eigen' oefeningen voor het ontspannen van de voor en achterbenen die inderdaad wel erg op TTeam lijken. De meridiaan methode ken ik niet van tellington, heb je een link?
Simpelman schreef:Het hele TTouch gebeuren gebeurt over Meridianen.
Simpelman schreef:Even tussendoor.
Ik heb bij mijn paard in rust, zonder hem aan te raken, 21 eyeblinks per minuut geteld.....
damian23 schreef:Ik heb het net geprobeerd. Die van mij blinkte op ongeveer 20 cm achter de oren. En inderdaad, steeds op hetzelfde plekje. Alleen Geen gegaap, maar hij begon mij dus helemaal af te likken
Simpelman schreef:Even tussendoor.
Ik heb bij mijn paard in rust, zonder hem aan te raken, 21 eyeblinks per minuut geteld.....