[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:37

Ahh, klinkt idd heel logisch wat je zegt =p
Moest er alleen wel meteen aan denken. Op Gaspard kan ik totaal niet lekker doorzitten := stuiter alle kanten op! Ik ga ook altijd wat meer achterover zitten, en in langzamer tempo draven.
(Nog tips trouwens over mijn longeerkunsten? := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:39

LoveUggs schreef:
Ahh, klinkt idd heel logisch wat je zegt =p
Moest er alleen wel meteen aan denken. Op Gaspard kan ik totaal niet lekker doorzitten := stuiter alle kanten op! Ik ga ook altijd wat meer achterover zitten, en in langzamer tempo draven.
(Nog tips trouwens over mijn longeerkunsten? := )

Je kunt ook niet fijn doorzitten als je paard de rug niet loslaat, dan is t net een plank en stuiter je. Pas als t paard fijn constant nageeft kun je meer gaan zitten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:39

Destino schreef:
_Marinke_ schreef:
Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten? ;)
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?

Zij kantelen vaak de bekken naar achter heb ik het idee, terwijl ik heb geleerd dat je je billen onder je lichaam moet plaatsen (maar niet te overdreven)..
Maar nog als ze echt gaan zitten is het toch nog de bedoeling dat ze boven hun paard blijven en niet door naar achteren hangen :o ?
Dat laatste heb ik trouwens geen idee van, wat ik zou gaan doen is gaan lichtrijden, maar ik geloof wel dat het lastig kan zijn om het op te vangen :j Ik vraag me alleen af of het correct is en of ze dan hun paard niet in de weg zitten..

Hoebedoel je het bekken naar achteren kantelen? De kont eruit drukken zeg maar en rug hol maken?? Probeer het zelf maar eens uit als je op een stoel zit, je bekken kantelen (naar voren of naar achteren) en kijk/voel dan eens wat er met je houding gebeurd, ga je naar voren of naar achteren? ;)

Hihi, dat licht rijden mogen ze natuurlijk niet doen. Ze moeten blijven doorzitten! Dus wat gebeurd er dan (naar dat antwoord was ik een beetje naar opzoek, dan zou je namelijk al antwoord geven op je eigen vraag), Jolien geeft dat antwoord wel heel mooi:

Joolien schreef:
Dat hoeft niet hoor LoveUggs. Je moet gewoon altijd rechtboven je paard blijven zitten. In het opleidingstraject kan het wel helpen maar op dat niveau niet. Wel is t zo dat het op deze manier vaak wat makkelijker uitzitten is, zeker als het paard spanning opbouwt. Het gebeurd ook vaak tijdens middendraf.

Daarom leunen ze dus wel eens zo naar achteren, het is inderdaad niet de bedoeling je behoort gewoon recht boven je paard te zitten maar soms zijn ze lastig uit te zitten en toch ook die top ruiters hebben lang niet allemaal zo'n gigantische goede zit als de theorie het zou willen. ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:54

Ohhh zo had ik het nog nooit bekeken, Marinke, maar als je je bekken naar voren drukt (dus je billen onder je rug plaats) dan ga je idd achterover :j
Ik heb alleen vaak het idee dat die ruiters juist hun bekken achterover doen, maar theoretisch zou dat dus niet kunnen, want dan ga je naar voren :j .
Wat is dit toch een leerzaam topic :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 15:18

@Joolien, dat is t m juist. Als ik ga doorzitten, en langzamer ga draven, gaat hij juist lekker ontspannen. Vaak te veel, loopt hij lekker diep enzo :+ corrigeer ik dan wel, door hem aan te sporen, of even buitenteugel omhoog te halen, maar dan nog is hij niet lekker uit te zitten. Zonder zadel kan ik het trouwens wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:27

Ik volg ook even!
Mijn instructrice gaat me nu leren hoe je je paard/pony het beste ontspannen en aan de teugel kan laten lopen. Tuurlijk niet met trekken/zagen, want als iemand dat in de les doet krijg je ook echt gewoon op je donder. :+
Toch vind ik het heel lastig, want ik ga dan heel erg met me bovenlichaam naar voren hangen. Tips daarvoor?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:02

Auwts...
Vanuit rengalop op het asfalt gevallen.
Kan amper bewegen zal straks wel een uitgebreidere uitleg geven. Ben wel weer ondanks de hevige pijn opgestapt. Foto's volgen. Ze was wel enorm koppig omdat haar baasje niets van haar vraagt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:04

Vervelend zeg fry!
Je hebt dus alweer een nieuw paardje om te rijden! :D
Ik wacht op meer info!! Wat voor paardje? En WhatsKeburt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:06

LoveUggs schreef:
@Joolien, dat is t m juist. Als ik ga doorzitten, en langzamer ga draven, gaat hij juist lekker ontspannen. Vaak te veel, loopt hij lekker diep enzo :+ corrigeer ik dan wel, door hem aan te sporen, of even buitenteugel omhoog te halen, maar dan nog is hij niet lekker uit te zitten. Zonder zadel kan ik het trouwens wel.

Dat komt niet omdat het paard ontspant maar omdat het paard dan veel minder beweging en minder zweefmoment heeft en daardoor makkelijker zit :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:07

LoveUggs schreef:
Vervelend zeg fry!
Je hebt dus alweer een nieuw paardje om te rijden! :D
Ik wacht op meer info!! Wat voor paardje? En WhatsKeburt?!

Ja :)
Een sport haflinger van 6 jaar zal straks een uitgebreid verhaal typen, lukt niet zo makkelijk op de ipad. Kan namelijk niet zitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:07

@Fry, das hartstikke vervelend! Vind het wel knap dat je weer bent opgestapt :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:10

Deetjeeuh schreef:
@Fry, das hartstikke vervelend! Vind het wel knap dat je weer bent opgestapt :j

Dankje :)
Was eigenlijk niet zo slim want ze ging er nog is vandoor maar zat dat wel goed uit :P
En daardoor is mijn broek aan mn wond gaan kleven, dat deed net zeker pijn om eraf te trekken %)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:18

Fijn Fry! Dat je lekker door kan oefenen! We lezen je verhaal straks wel! Ohh en Fry! Heb je een grote wond? Zoja, heb je vet gaas thuis liggen? Doordat het vet is blijft dit niet/ minder, aan een open wond plakken.

Joolien, Gas zit eigenlijk op geen enkele manier lekker door.. =$ zelfs niet als hij wel ontspannen is. Misschien als ik tijdens het rijden de achterhand mee kan krijgen, maar t is zo lastig met rijden! Met longeren lukt het gelukkig al aardig, dus dat is een begin!

Deetjeeuh, steeds bij jezelf blijven denken, dat je achterover (voor jou gevoel) achterover moet blijven zitten. Je instructrice aangeven dat je wil dat ze daar op let, en dat tegen je blijft zeggen. Ik snap alleen niet zo goed uit je verhaal, wanneer jij voorover gaat leunen? Kan je dat wat meer toelichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:35

@Fry, je bent tenminste niet bang geworden! Dat is toch vaak wel wat je hoort als mensen daarna niet meer opstappen..
Gaat het nu wel al beter dan? ;o

@LoveUggs,
We zijn er pas net mee begonnen. Dus het is allemaal nog zoeken etc. Dus moet inderdaad niet meteen teveel verwachten. Maar voordat ik ermee door ga, beter voorkomen :P

Mijn instructrice let er wel al meteen op, en zegt het ook gewoon. Maar als ik mijn handen 'kantel' zeg maar. Om hem zo naar beneden te vragen (ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen xd) dan ga ik heel erg naar voren zitten omdat ik mijn handen dan lager doe.
Als je het nog steeds niet snapt even zeggen, dat kijk ik of ik het anders kan uitleggen :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:40

Het klinkt sowieso al niet goed dat je je handen kantelt en ze lager zet..

Fry, jeetje klinkt als een heftige val.. Gaat het wel een beetje met je?
Hoe kwam het dat het paard in rengalop ging?

Heb zo les, heb er zin in! Ben ook benieuwd of het oefenen al een beetje helpt en of ze verbetering ziet in zit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:42

Tja, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :')
Zal even kijken of ik een foto kan vinden op hoe ik mijn handen zet.

Edit;

[ITP] Fotomeeting Drunense duinen met Evita
Zoals deze bokker heb ik dan mijn handen. Alleen doe ik me handen in die beweging omlaag (dus meer naar de schouder toe) waardoor ik voorover ga hangen. Maar hoe moet ik dat voorkomen? Ik snap wel wát ik moet doen. Maar het lukt niet helemaal zeg maar. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik het meteen moet kunnen. Maar mijn instructrice begeleid mijn handen en doet het dan voor. Dan lukt het, maar als ik het zelf moet doen niet. -O-

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:52

babootje gefeliciteerd!

Ankehuis, danku, we doen keihard ons best om dit te bereiken, en hopelijk in de toekomst nog meer.
Wat gaaf op zo'n top leerpaard les krijgen!

Babootje schreef:
Snackie schreef:
je hebt gelijk babootje. maar de druk is een stuk.minder dan op bovenstaande foto.
het streven is om de binnen teugel los te kunnen laten in die wending als t ware. thuis zonder wedstrijd spanning gaat dat steeds beter

Dat geeft helemaal niet, er zit al veel verbetering in. Je moet ergens beginnen :D
Maar je ziet op de foto dat hij de buiging die je vraag met het lijf nog niet redt. Ik zou iets minder stelling vragen en aan de buitenkant iets meer opvangen.
In de training af en toe iets doorbuigen en dan weer los.

Jep, ik weet het, moet eigenlijk helemaal geen stelling vragen.
Want als het goed is geeft hij al stelling als je zonder binnenteugel rijdt.
Door dat je begrenst met buitenhand en been zou hij al naar binnen geduwd worden, als het lijf opzij buigt zou het hoofd toch ook mee moeten gaan?
Wat ik vaak vergeet is dat ik vroeger leerde dat wanneer je de oogbal van je paard ziet het al genoeg is.

_Marinke_ schreef:
Leuk onderwerp over dat jonge paarden en hulpen. En dan de vergelijking naar die topruiters. :P

Wat je veel ruiters ziet doen die niet veel ervaring met jonge paarden hebben is dat ze alleen de binnenteugel erg ver opzij doen zonder daarbij OOK hun zithulpen te gebruiken en OOK de buitenteugel tegen de hals aan te bewegen en OOK hun kuithulpen gebruiken. Dan word het later wel verrekte lastig om die hulpen kleiner te maken en correct te rijden. Het paard snapt er dan natuurlijk nog steeds niet veel van. Alles begint en staat bij die aller eerste basis... Dus OOK op een jong (onervaren) paard ALTIJD de hulpen juist geven, consequent erin blijven. Het enigste wat je bij een jong paard meer doet is de hulpen net wat overdrevener geven. Je hand echt opzij bewegen dus om daar ruimte te geven (later kun je je hand gewoon op de plaats houden en hoef je bv. alleen je hand nog maar iets te openen). Of je kuithulp nog net een tikkeltje langer en iets harder geven dan de minieme kuitdruk die topruiters (behoren te) geven. ;)

Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten? ;)
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?

Inderdaad, in het leerproces maak je de hulp groot en duidelijk, en als ze datn eenmaal doorhebben kun je makkelijker de hulp verkleinen.

_Marinke_ schreef:
Snackie en LU ik kan niets anders dan heel blij zijn met jullie foto's!!! :D :D *\o/*
(de filmpjes kan ik helaas niet bekijken LU), het ziet er echt uit als een hele verbetering! En OOK dat mag gezegd worden toch? :D Een keer gewoon even heel blij zijn met wat je al bereikt hebt zonder alsmaar te denken dit kan misschien nog beter en dat kan beter, gewoon even happy de pappy! Super meiden! :)

<3 dankjewel!
Ik zal je vertellen, zo voelde het in de eerste proef echt niet. Tot mijn juf me zei, ontspannen, laat los.
En dat heeft geholpen. tweede proef ging beter, en toen hij links ook nog eens goed aansprong zat ik meteen big smile de rest van de proef.

BLIJ Rijden :D

Phoe wat een bit goldenarrow.

Doorzitten is heel lastig.
Omdat het moet in de B op bepaalde stukken.. Heb ik mezelf een beetje fout aangeleerd, me iets lichter maken, dan dender ik niet zo door op zn rug.
Er zijn maar minimale stukken dat ik lekker kan zitten, vaak maar een paar passen.
Een halve volte is dan best lastig.

Fry, je moet er ook niet afvallen ;)
Bikkel dat je hebt doorgezet <3

Deetje, Ellbogen in je zij? ipv gestrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:59

Deetjeeuh schreef:
Tja, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen :')
Zal even kijken of ik een foto kan vinden op hoe ik mijn handen zet.

Edit;

[ITP] Fotomeeting Drunense duinen met Evita
Zoals deze bokker heb ik dan mijn handen. Alleen doe ik me handen in die beweging omlaag (dus meer naar de schouder toe) waardoor ik voorover ga hangen. Maar hoe moet ik dat voorkomen? Ik snap wel wát ik moet doen. Maar het lukt niet helemaal zeg maar. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik het meteen moet kunnen. Maar mijn instructrice begeleid mijn handen en doet het dan voor. Dan lukt het, maar als ik het zelf moet doen niet. -O-

Je knikt als t ware in in je pols en drukt die omlaag.
Je moet proberen je schouders te ontspannen maar wel iets terug, je ellebogen langs je lichaam en je hand mooi dragen. De duimen omhoog en losjes in je polsen. Je moet een rechte lijn hebben van de mond naar de hand door naar de elleboog.
Ga in het rijden gewoon elke 5 minuten even je armen en handen na, heb ik ze nog omhoog, draag ik ze correct, ben ik nog luchtig en ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:02

Dankje! Ik heb het even achter de PC geprobeerd ( :o ) en het werkt inderdaad! Ik ga het in de lessen eens proberen :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:06

Deetjeeuh, ik weet niet echt wat je bedoeld met handen kantelen, maar kan me er een beeld bij houden, wat je bedoeld met handen laag.
Draag ze niet op je bovenbenen, maar doe je handen wat naar voren. Daarbij dus je teugels wat korter. Hou de knik in je ellebogen, en handen rechtop. Zorg voor een ongeveer rechte lijn van je armen naar de mond van je paard. Dus armen en teugels in 1 lijn. Je handen doe je dus wat naar voren, je lichaam blijft daarbij op dezelfde plek. Mocht je echt te veel voor over vallen (waarbij je dus zwaarder op de voorhand word), ga dan voor je gevoel eens ver achterover zitten. Naar jou gevoel is dit dat ver, maar in werkelijkheid valt dit wel mee. Ik weet niet hoe je rijd.. Dus misschien leuk om eens een foto'tje te droppen hier? Het is zo lastig raadgeven..
Wij hebben namelijk allemaal regelmatig foto's geplaatst, dus we weten van elkaar waar we vandaan komen, en waar we op moeten letten.. Dat maakt het beoordelen wat makkelijker.

Hmm.. Zie dat joolien mij met een aantal dingetjes al voor is geweest.. Maar dan maar wat dingetjes dubbel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:10

@LoveUggs, ik zal eens kijken of ik nog een (redelijk) recente foto heb. Ik weet het niet zeker hoor. Want mijn ouders zijn ook vaak niet bij het rijden dus hebben daar niet echt tijd voor. Maar zal eens vragen of ze dat willen doen!

En willen jullie dan foto's zien van hoe ik in het algemeen rij? Of als ik (poging doe tot :')) het leren aan de teugel rijden?

Ik heb namelijk heel erg dat ik dan mijn handen te laag wil doen. En dat ik ze naar de schouder van de pony breng i.p.v iets boven de schoft. En daardoor ga ik voorover hangen. :')

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:11

Kom ik weer , van trainingsweek . Dood op maar veel geleerd !
Nou hier is hij dan !

Afbeelding Ik moet me handen niet zo naar voren steken vind ik zelf maar mooi recht op blijven zitten :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:12

Misschien van beide? :)
Het beste zijn foto's van opzij. Daarop kunnen wij je houding het beste zien, en natuurlijk hoe je paard het doet.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:15

Okee komt het!

We kwamen aan, paardje gepoetst (ze wilde maar niet stilstaan, lekker hyperactief) zadel erop, hoofdstel om en huppa er op.
Kende het beessie totaal niet dus was even allemaal nieuw. We moesten door het bos een stukje naar de bak (omdat de bak aan stal erg stoffig was) dus oke doen we. Paardje dribbelen en vond het allemaal reuze spannend omdat haar eigenaar (van 12 jaar) niet naar buiten durfde. Ging allemaal goed. Alleen mijn instructrice had een hond bij haar. We waren er bijna tot de hond opeens in de benen van het paard beet. En bokken! Bleef goed zitten alleen de hond bleef maar doorgaan. Het paard in rengalop er vandoor, ze was zo ontzettend bang! (het was echt... niet normaal snel, mijn instructrice die al lang les geeft zei nog: Ik heb nog nooit een paard ZO snel zien gaan)
Mijn moeder in paniek, alleen bleef goed achterover zitten dus mijn instructrice zei al: 'Komt goed, ze kan goed zitten!'
(tja als je een heel dik paardje gewend bent, zit een dunne een stuk makkelijker!)
Alleen... rent het paardje in blinde paniek over de losliggende stenen, ze struikelt en omdat we zo hard gingen vloog ik er met een bloedvaart af. Over het asfalt en gleed nog ongeveer een meter door over de losliggende steentjes zie ze mee had genomen tijdens het rennen. Het paard springt weg en gaat weer in volle galop weg. Allemaal mensen naar me toe, die me leuk hadden zien vallen. Schaamde me rot. Kon meteen niet goed lopen en mijn heup deed zo'n ontzettend pijn. Liep ik als een manke kip naar het paard te zoeken.
Mijn instructrice had haar weer gevonden, dus ze nam haar mee naar de bak. En weer schrikken en draven en gek doen naast haar. Ze was natuurlijk enorm geschrokken. In de bak er weer op en rustig gestapt (nou rustig... ze was nog totaal hyper, en zodra ze honden zag schrok ze). Stukjes draven deden verrekte pijn, alleen wilde wel even laten merken dat ze niet zo makkelijk van me af komt. En koppig wat ze was! Ze wordt namelijk door haar baasje niet dressuurmatig gereden dus ze had meteen iets van; Maar DAT gaan we niet doen!
Op het eind was ik trots op haar :)
Ze was er in de bak nog 1x vandoor gegaan omdat mijn stuigbeugel tegen de bak aan tikte, en tikjes zijn zo verschrikkelijk eng he! :')
Maar bleef wel goed zitten.

De schaafwonden goed schoongemaakt, mijn rijbroek is gescheurd (gelukkig maar een klein stukje B-) ) en plakte aan de schaafwonden #)
Maar een beetje bloed dus dat viel mee :)
Mijn schouder is licht geschaafd
Elleboog is het huid eraf geschuurd
Middel zit een klein wondje
Dij is dik
Bil is open geschaafd #)
Maar mijn bilspier doet wel erg pijn...

Ik zal morgen wel een mooi blauw kleurtje hebben ~~}>

Ben de foto's aan het uploaden!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:18

DoxLover schreef:
Kom ik weer , van trainingsweek . Dood op maar veel geleerd !
Nou hier is hij dan !

[ Afbeelding ] Ik moet me handen niet zo naar voren steken vind ik zelf maar mooi recht op blijven zitten :)

Leuke poown! :j

Maar jeetje meis, heb jij plankjes onder je mouwen zitten? Waar is het knikje in je elleboog?
Je handen mag je meer dragen, je steekt ze nu naar voren, maar vind je bovenlichaam er zo gespannen uitzien, en dat komt puur doordat dat knikje ontbreekt. Je zit netjes rechtop, dat wel, maar word niet te hol in je rug.
Je mag dus meer je handen dragen, optillen die handel. Je paardje duikt nu nog knetter hard de grond in, puur omdat jij dat toe laat in je hand. Denk dat als jij je handen meer gaat dragen, dat het er al netter uitziet. En lekker veel overgangen rijden he, lekker op die achterhand krijgen.
Denk trouwens dat jou beugels wel een gaatje langer mogen.. :j