Moest er alleen wel meteen aan denken. Op Gaspard kan ik totaal niet lekker doorzitten

(Nog tips trouwens over mijn longeerkunsten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveUggs schreef:Ahh, klinkt idd heel logisch wat je zegt =p
Moest er alleen wel meteen aan denken. Op Gaspard kan ik totaal niet lekker doorzittenstuiter alle kanten op! Ik ga ook altijd wat meer achterover zitten, en in langzamer tempo draven.
(Nog tips trouwens over mijn longeerkunsten?)
Destino schreef:_Marinke_ schreef:Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten?
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?
Zij kantelen vaak de bekken naar achter heb ik het idee, terwijl ik heb geleerd dat je je billen onder je lichaam moet plaatsen (maar niet te overdreven)..
Maar nog als ze echt gaan zitten is het toch nog de bedoeling dat ze boven hun paard blijven en niet door naar achteren hangen?
Dat laatste heb ik trouwens geen idee van, wat ik zou gaan doen is gaan lichtrijden, maar ik geloof wel dat het lastig kan zijn om het op te vangenIk vraag me alleen af of het correct is en of ze dan hun paard niet in de weg zitten..
Joolien schreef:Dat hoeft niet hoor LoveUggs. Je moet gewoon altijd rechtboven je paard blijven zitten. In het opleidingstraject kan het wel helpen maar op dat niveau niet. Wel is t zo dat het op deze manier vaak wat makkelijker uitzitten is, zeker als het paard spanning opbouwt. Het gebeurd ook vaak tijdens middendraf.
LoveUggs schreef:@Joolien, dat is t m juist. Als ik ga doorzitten, en langzamer ga draven, gaat hij juist lekker ontspannen. Vaak te veel, loopt hij lekker diep enzocorrigeer ik dan wel, door hem aan te sporen, of even buitenteugel omhoog te halen, maar dan nog is hij niet lekker uit te zitten. Zonder zadel kan ik het trouwens wel.
Babootje schreef:Snackie schreef:je hebt gelijk babootje. maar de druk is een stuk.minder dan op bovenstaande foto.
het streven is om de binnen teugel los te kunnen laten in die wending als t ware. thuis zonder wedstrijd spanning gaat dat steeds beter
Dat geeft helemaal niet, er zit al veel verbetering in. Je moet ergens beginnen![]()
Maar je ziet op de foto dat hij de buiging die je vraag met het lijf nog niet redt. Ik zou iets minder stelling vragen en aan de buitenkant iets meer opvangen.
In de training af en toe iets doorbuigen en dan weer los.
_Marinke_ schreef:Leuk onderwerp over dat jonge paarden en hulpen. En dan de vergelijking naar die topruiters.
Wat je veel ruiters ziet doen die niet veel ervaring met jonge paarden hebben is dat ze alleen de binnenteugel erg ver opzij doen zonder daarbij OOK hun zithulpen te gebruiken en OOK de buitenteugel tegen de hals aan te bewegen en OOK hun kuithulpen gebruiken. Dan word het later wel verrekte lastig om die hulpen kleiner te maken en correct te rijden. Het paard snapt er dan natuurlijk nog steeds niet veel van. Alles begint en staat bij die aller eerste basis... Dus OOK op een jong (onervaren) paard ALTIJD de hulpen juist geven, consequent erin blijven. Het enigste wat je bij een jong paard meer doet is de hulpen net wat overdrevener geven. Je hand echt opzij bewegen dus om daar ruimte te geven (later kun je je hand gewoon op de plaats houden en hoef je bv. alleen je hand nog maar iets te openen). Of je kuithulp nog net een tikkeltje langer en iets harder geven dan de minieme kuitdruk die topruiters (behoren te) geven.
Destino, wat gebeurt er met jou lichaam als je je bekken (overdreven) kantelt en echt gaat zitten?
Als jij moet doorzitten en niet helemaal fijn kan zitten vanwege de ietwat gespannen rug, of de enorme bewegingen, wat doe jij dan in je houding om beter te kunnen zitten?
_Marinke_ schreef:Snackie en LU ik kan niets anders dan heel blij zijn met jullie foto's!!!![]()
![]()
(de filmpjes kan ik helaas niet bekijken LU), het ziet er echt uit als een hele verbetering! En OOK dat mag gezegd worden toch?Een keer gewoon even heel blij zijn met wat je al bereikt hebt zonder alsmaar te denken dit kan misschien nog beter en dat kan beter, gewoon even happy de pappy! Super meiden!
Deetjeeuh schreef:Tja, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen
Zal even kijken of ik een foto kan vinden op hoe ik mijn handen zet.
Edit;
[ITP] Fotomeeting Drunense duinen met Evita
Zoals deze bokker heb ik dan mijn handen. Alleen doe ik me handen in die beweging omlaag (dus meer naar de schouder toe) waardoor ik voorover ga hangen. Maar hoe moet ik dat voorkomen? Ik snap wel wát ik moet doen. Maar het lukt niet helemaal zeg maar. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik het meteen moet kunnen. Maar mijn instructrice begeleid mijn handen en doet het dan voor. Dan lukt het, maar als ik het zelf moet doen niet.
DoxLover schreef:Kom ik weer , van trainingsweek . Dood op maar veel geleerd !
Nou hier is hij dan !
[ Afbeelding ] Ik moet me handen niet zo naar voren steken vind ik zelf maar mooi recht op blijven zitten