[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:45

Niemand met tips/ commentaar voor mij..? =/ =(

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:45

bertie schreef:
Ik hoop écht dat de bonden een kentering in jureren gaan stimuleren!

Weer terug naar klassiek rijden, en weg van het 'snelle' resultaat-rijden (eh .. geld).

Kom effe uit de meeleeshoek: dikke schouderklop voor jou! +:)+

Zo fijn dat je dit a publiek uitspreekt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:50

Snackie schreef:
Ik denk dat dat ook aan de graad van africhting/niveau zal liggen

Van wie? :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:51

bertie schreef:
Fry schreef:
Hihi

Hee..!!
Zie ik ineens je onderschrift! <3

Geinspireerd van dit topic +:)+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:53

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:53

Sjolvir schreef:
Osteopaat etc. zag ik op een van de voorgaande blz staan.
Echter een osteopaat of fysiotherapeut kan misschien wel een bijdrage leveren aan het minder stijf maken van een paard.
Echter door een paard goed te rijden en gymnastiseren kan je meer bereiken dan met af en toe een keer een osteopaat.
Met rijden is het doel paard te verbeteren en hem te leren zijn lijf optimaal te gebruiken.
(even ongelukken buiten beschouwing en bv vorige eigenaren en ik ga hier wat kort door de bocht, maar het gaat me even om de essentie.)
Eigenlijk hebben we de osteopaat en fysio dus nodig om onze rijtechnische of longeer technische onkunde weer recht te breien. In die zin vervullen ze wel degelijk een zeker nut, maar als iedereen zijn paard
correct zou trainen, zouden we ze stuk minder nodig hebben.

Correct rijden is de meest eenvoudige manier van je paard bewegings therapie geven.

Ben ik met je eens... MAAR.. als een paard al zolang vast zit in 1 manier van lopen en je je training wil/gaat aanpassen zodat je paard er beter van word.. DAN.. kan een fysio of osteo naar mijn idee een goede ONDERSTEUNING zijn.. Om net even een extra handje te helpen. En dan heb ik het niet over iedere maand/half jaar. Maar voor 1 of 2 keer. En als je dan je weg vervolgt naar correct rijden.. dan heb je diegene ook niet meer nodig.

Een fysio heeft sowieso geen zin als je de manier van werken/lopen niet aanpast..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:54

LoveUggs schreef:
Hoii!
Ik zou graag willen weten wat jullie van deze foto vinden?
Ik ben er enorm trots op namelijk, omdat ik al een lange weg gehad heb met mijn verzorgpaard.
Het was, neus in de lucht en gaan met die banaan, en nu 1.5 jaar verder loopt hij zoals op deze foto.
En nog lang niet altijd, want het is ontspannen, en dan ziet of hoort hij weer wat.

[ Afbeelding ]

Volgens mij loopt hij wel wat achter de loodlijn...?

Inderdaad achter de loodlijn, een ook een taktfout als je naar de benen kijkt.
Sorry even kort want moet opruimen -O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:55

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:55

S_en_Z schreef:
Sjolvir schreef:
Echter een osteopaat of fysiotherapeut kan misschien wel een bijdrage leveren aan het minder stijf maken van een paard.
Echter door een paard goed te rijden en gymnastiseren kan je meer bereiken dan met af en toe een keer een osteopaat.
Met rijden is het doel paard te verbeteren en hem te leren zijn lijf optimaal te gebruiken.
(even ongelukken buiten beschouwing en bv vorige eigenaren en ik ga hier wat kort door de bocht, maar het gaat me even om de essentie.)
Eigenlijk hebben we de osteopaat en fysio dus nodig om onze rijtechnische of longeer technische onkunde weer recht te breien. In die zin vervullen ze wel degelijk een zeker nut, maar als iedereen zijn paard

Correct rijden is de meest eenvoudige manier van je paard bewegings therapie geven.

Ben ik met je eens... MAAR.. als een paard al zolang vast zit in 1 manier van lopen en je je training wil/gaat aanpassen zodat je paard er beter van word.. DAN.. kan een fysio of osteo naar mijn idee een goede ONDERSTEUNING zijn.. Om net even een extra handje te helpen. En dan heb ik het niet over iedere maand/half jaar. Maar voor 1 of 2 keer. En als je dan je weg vervolgt naar correct rijden.. dan heb je diegene ook niet meer nodig.

Een fysio heeft sowieso geen zin als je de manier van werken/lopen niet aanpast..

Ik weet trouwens niet of ik een osteo MAG laten komen....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:56

@Daisy... ik snap je verbazing wel hoor. Laatst eens mee geweest naar Z1 wedstrijd... en dan zie ik er maar weinig BLIJ rijden... maar die zie ik ook niet in de B of L... soms snap ik helemaal niet dat deze mensen bezig zijn met hun hobby... zoveel gezanik en negatief gedoe ... ben daar zelf ook wat gevoelig voor dus neem dat mee (gelukkig dan wel als in dat mijn paard nog wat extra aaitjes krijgt). Die happy athlete mag wel wat meer voorrang krijgen denk ik dan... al dat staart gezwiep en onnodig gepluk en geduw... Ik vind het heel erg hoor... heeft wel eens op mijn protocol gestaan dat ze vond dat ik niet vriendelijk was... nou meer dan dat kan je mij niet raken... maar eigenlijk wil ik juist dat jury's dat vaker doen... al zal er dan ook wel meer gezeik over komen. We hebben elkaar gek gemaakt dat paardrijden... of iig dressuurrijden zus en zo moet.. dat je daarbij witte handschoentjes nodig hebt.. en dure rijlaarzen en dat hij voorin in de krul moet.. en zijn benen moet strekken op oorhoogte... en deel van de ruiters (en juryleden) zien dat ook echt zo.

Voorbeeld: Meisje 14 heeft net eigen jonge pony daarvoor alleen maar manege ervaring, volwassene heeft haar even geholpen daarmee. Deze heeft meerder paarden gereden rijdt nu Z1 (heeft ZZ licht gereden en ambitie dat weer te doen). Meisje is niet echt handig, pony wat lastig etc.... opmerking van volwassenen naar mij toe.. "Hoe leert ze nou zo aan de teugel rijden" Ik: "Nou ik weet eigenlijk pas net wat dat is en heb het eigenlijk pas net met Kafka geleerd" Zij:"Echt waar?" Ik:"Ja, daarvoor dacht ik wel dat ik het deed, maar dat leek achteraf nergens op." Zij:"Oh." (einde gesprek)
Wij waren gewoon op andere niveau te praten over paardrijden... het 'aan de teugel' waar zij het over heeft is niet wat ik nastreef. Zij is teleurgesteld in het paard als die zijn dag niet heeft. Ik ben teleurgesteld in mezelf als ik te hoge eisen aan mijn paard heb gesteld.

Fry

LoveUggs schreef:
Fry schreef:
Trouwens, wat vinden jullie van deze foto's
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
Loopt dat paard nou ook in de valse knik??
Dit spreekt me wel aan :=

Of in de valse knik, of meer opgericht...
Weet niet in hoeverre het paard gereden is. xD

Ja ik kom er ook niet uit, maar ik ga nu echt opruimen -O-

LoveUggs

Fry schreef:
LoveUggs schreef:
Hoii!
Ik zou graag willen weten wat jullie van deze foto vinden?
Ik ben er enorm trots op namelijk, omdat ik al een lange weg gehad heb met mijn verzorgpaard.
Het was, neus in de lucht en gaan met die banaan, en nu 1.5 jaar verder loopt hij zoals op deze foto.
En nog lang niet altijd, want het is ontspannen, en dan ziet of hoort hij weer wat.

[ Afbeelding ]

Volgens mij loopt hij wel wat achter de loodlijn...?

Jeejj dank je.
Dit is in stap. Kan het komen door zijn artrose?
En wat word precies bedoeld met een taktfout..? Of is dit net uitgelegd en heb ik er overheen gelezen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:57

DaisyB94 schreef:
maar als een paard echt niet zuiver loopt plat gezegt gewoon kreupel... mag een jury dan niet weigeren of dergelijks? Ik zie soms echt paarden die niet zuiver lopen en dan nog winst rijden ook en dat verbaasd mij.

Ik ben hard aan het trainen om beter gedragenheid te krijgen een mooie oprichting en dan zie ik andere echt in een b/l houding een Z proefje rijden met winst en dan denk ik hoe kan dat? Ik snap dat het moeilijk is om te jureren maar hoe kan dit? Vooral omdat als ik bij jury's soms schrijf dit soort combinaties in het L/M geen punten rijden

Ingewikkeld maar interessant

Als een paard duidelijk kreupel is moet je hem uitsluiten.
Maar zo simmpel is het vaak niet.
zelf los ik dat soort situaties op door een gesprekje: je paard is onregelmatig, als je doorrijdt kost dat heel veel punten (per onderdeel!), en misschien levert je het wel een verliespunt op. Als je vrijwillig de ring verlaat vermijd je een verliespunt. Aan jou de keuze.
En dan verlaten ze netjes de ring. :)
Mét een duidelijke boodschap dat er iets niet in orde is.

Ik kan over jouw verhaal niets zeggen. Soms verbaas ik me zelf ook.
Voorbeeld. Provinciale kampioenschappen. Ik was hoofdjurylid.
Er was een paard dat in de overgangen wat trok met een achterbeen. Maar verder niet, alleen in de overgangen. Ik kwam op hoge punten uit. Ik had het gevoel dat het paard dat in de training had aangeleerd, met bijtikken. Want overigens waren de bewegingen helemaal in orde.
Komt het andere jurylid naar me toe: "zag je dat? die is ZO kreupel".

Achteraf was ik natuurlijk nieuwsgierig naar de punten die hij had gegeven. OOK hoog.
Als hij vond dat het paard zo kreupel was, dan had hij die punten naar mijn idee nooit mogen geven.

Maar ja .. hij is koopman. Wie weet is het voor hem belangrijk om klanten te winnen, en te houden.. iedereen wel naar de zin maken. Wie weet zit dat bij hem ingegoten? Ik werk in de IT. Grote rekencentra. Daar gaat het om procedures, en processen, en resultaat. En niet zozeer om een individuele klant. (ja, óók,natúúrlijk! - maar meer indirect)
Wie weet maakt dat een verschil in houding. Wie zal het zeggen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:59

Wat jij aanhaalt bertie . Kan dat dan geen kramptrekker/hanentred zijn?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:59

S_en_Z schreef:
Sjolvir schreef:

Probleem is dan weer het correct rijden, doorgaans wordt paard dan net zo snel weer vast gereden als hij eruit gehaald is.
Nou had ik natuurlijk wat kort door de bocht post, maar anders discuseert het zo lastig.

Idealiter zouden we ze niet nodig moeten hebben.
Helaas is de wereld niet ideaal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:01

Ik beoordeel geen advertenties.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:01

R_ali_R schreef:
Klopt bertie na een drukke periode verwachte ik dat het opstappen en
weer weg rijden was. Ooo wat had ik het mis en daardoor ben ik nog
bewuster gaan rijden, en heb ik ook inderdaad een paar stapjes terug gedaan.
Maar dat is niet erg. We gaan alweer met stappen vooruit hahaha.

Waar ik nu vooral mee bezig ben is: waaom ik een hulp geef en wat verwacht ik als ik die hulp geef het werkt
heel verhelderend je gaat bewuster rijden waardoor je ook een blijer paard krijgt en paard die snapt wat je bedoelt
en weet wat hij moet verwachten. Het rijden gaat daar door een stuk fijner en zijn we beiden blij.

Dat is wel grappig, wat je zegt.

Vaak geven ruiters wel een hulp, maar ze zijn zich er niet van bewust dat ze zélf verantwoordelijk voor zijn dat er ook een antwoord moet komen!
Mooi gezegd en fijn dat je je ervan bewust bent!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:02

Bedankt voor de verduidelijking! Blijft toch altijd moeilijk jurysport. Als ik oud genoeg ben wil ik graag jury worden, maar met schrijven zie ik ook hoe moeilijk het is en zeker ook de verhalen. Vaak hoor je ook als een combi geen winst hebt, ligt aan de jury en dat soort excuses. Als ik geen winst heb komt dat gewoon omdat ik niet goed heb gereden of het niet goed genoeg was. Focus me op de verbeter punten en train lekker verder maar niet tenkoste van mn paard.

Blij rijden het is echt een fijne spreuk Bertie! het zou fijn zijn als heel de wereld het zo zou zien.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:02

LoveUggs schreef:
Fry schreef:

Jeejj dank je.
Dit is in stap. Kan het komen door zijn artrose?
En wat word precies bedoeld met een taktfout..? Of is dit net uitgelegd en heb ik er overheen gelezen?

Oh stap!
Sorry mijn slordigheid ik zal even kijken of ik er een plaatje bij kan vinden

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:03

S_en_Z schreef:
Ik beoordeel geen advertenties.

Oke :)
Jammer want jou mening had ik ook graag gehad.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:03

Fry schreef:
:oo
Word ik nu al verdeeld?!

Gevierendeeld!
Gebeurt met vier paarden, en daarom helemaal on topic! _O-

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:04

Verstandig samantha. Voorkomen.van gezeik.

Alleen fotos plaatsen van eigen paarden. Iets met auteursrecht etc

Fry

Afbeelding
Kijk als je kijkt in welke fase je paard zit kan je zien of er een taktfout zit

TurboTinker

Haha arme fry!

Fry

bertie schreef:
Fry schreef: