Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:36

setteke schreef:
Nombrado, weet je serieus niet wat een hakkentrekker is?

ja, maar ik zie in de geplaatste filmpjes absoluut geen hakkentrekker!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:38

burl schreef:
[ Afbeelding ]

Nombrado, bij dit paard zie je goed dat het achterbeen buigt en onder het paard blijft. Dit is wat in mijn ogen gewenst is.
Jouw paard uit het filmpje loopt juist van het achterbeen af omdat zijn been achter het paard gebogen is. Hij draagt dus niet maar stuwt.
Ik hoop dat ik het zo voor je duidelijk hebt gemaakt.

Volgens mij begrijp ik je, het viel mij ook enigzins op. . . ik kwam tot de conclusie dat de achterhand misschien iets overbouwd zou zijn, heb geen stand foto kunnen vinden. Je ziet namelijk duidelijk dat zijn achterbenen anders bewegen dan zijn voorbenen, ander tempo, ander ritme. Het lijkt me als hij met zijn achterbenen te veel aan het duwen i.p.v. pompen/stampen is.

Klinkt vaag, maar weet het niet anders te verwoorden. Ik zie i.i.g. wat jij ziet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:39

Ailill schreef:
Net even het losrijden bekeken, klopt het dat het paard zich snel vast zet in zijn achterhand? En dat jij (nog) niet precies weet hoe daar op moet reageren, ik zie je reageren met zit en beendruk, ik zou de beendruk (spanning) achterwege laten.

Dit paard zijn algehele aandachtspunt was dat hij zich heel snel vast zette in de hele bovenlijn. Daarbij bleef hij dan keurig met de neus op de ll lopen en de nek het hoogste punt. Drukte zich van voor dan wat op, maar de schoft naar beneden. Wat veel instructeurs hier in mijn omgeving (=achtergebleven gebied qua dressuur) dan prachtig vonden, terwijl ik dan niets te vertellen had. Die keken dus alleen maar naar de positie van het hoofd van mijn paard. Als die maar volgens het boekje was, dan was het goed.

Het beeld op de film vertekent iets, want in het echt zie je namelijk veel duidelijker dat hij een wat plat kruis en stijl achterbeen heeft en duidelijk van het ouderwetsere gelderse type is. Ik heb veel paarden gereden, ook wel een spaanse, en ik kan je vertellen dat dit paard echt voor geen meter zit (in draf dan). Het ene paard zit en rijdt nu eenmaal anders dan het andere. Zo'n spaans type zit over het algemeen toch een heel stuk comfortabeler. Mijn paard gaf ontzettend hoog op in draf en als hij daarbij zijn bovenlijn strak maakte (wat vaak gebeurde op vreemd terrein) en ik moest dan bijvoorbeeld een uitgestrekte draf laten zien en daarbij doorzitten, dan was het echt bijna niet te doen. Bij andere paarden heb ik hier eigenlijk nooit last van en kan ik onder redelijk veel omstandigheden goed onafhankelijk blijven zitten. Alleen als hij zich helemaal gaf, kon ik hem in draf goed uitzitten. Maar ja, dat was nu ook net mijn uitdaging met hem. Daarnaast was hij ook erg van het flegmatieke soort.

Mijn doelstelling was altijd om mijn been zoveel mogelijk af te laten hangen en alleen in te komen als hij ongevraagd terug kwam of als ik een ander tempo wilde. Alleen op de momenten dat hij zich dat strak maakte (wat in de proef evengoed nog een heel klein beetje het geval was) dan ging ik ongemerkt toch mijn benen wat extra aanklemmen (om in balans te blijven) wat dan weer niet zo bevorderlijk was voor het rijden (wisselwerking). Dus je hebt gelijk als je zegt dat de beendruk achterwege moest blijven.

Om mijn conditie, balans en coördinatie te verbeteren om hem beter uit te kunnen zitten heb ik bijvoorbeeld ook speciale ruiter-fit trainingen gevolgd in de sportschool. Met dit paard ben ik er ook achter gekomen hoe belangrijk je eigen fysieke gesteldheid is als ruiter. Na mijn zwangerschappen heeft het best een tijd geduurd voordat ik op dit paard weer een beetje fatsoenlijk kon doorzitten, terwijl ik op mijn andere paard zo wegreed (voor de mannen onder ons; fysiek krijg je dan wel even een tik hoor ;) wat met name invloed heeft op je rompstabiliteit)

burl schreef:
Het kan er wel heel vriendelijk uitzien maar ik geen enkele verzameling,

Dat was ook de kritiek van de jury.

vur schreef:
Tja Burl, dat is misschien wel zo, maar ze had ook nog "maar" 60 procent. Dus de jury heeft dat misschien ook wel mee laten wegen. Had ze dat wel laten zien, dan had ze misschien zomaar 65 procent of hoger gescoord.

Klopt. Het was maar 60% Later heeft hij in proeven wel 63/64% gescoord (helaas geen film van). Veel hoger niet, want zijn kijkerigheid bleef zo af en toe wel de kop opsteken. Er waren die dag overigens ook combinaties die met verlies naar huis gingen. En als je dan ziet dat in een rubriek van 24/25 deelnemers slechts de eerste 3/4 een wp hadden, dan deel ik met Burl net zo goed de stelling dat er op basisniveau niet zwaar genoeg gejureerd wordt. Ik had meer dan 25 wp in het Z2 en scoorde geregeld dubbele wp in het Z2. Dan zou je toch moeten aannemen dat je dan klaar bent voor ZZ-licht. Helaas viel de overstap toch wat tegen (al wist ik al wel dat het een stuk zwaarder beoordeeld zou worden) Toch ben ik blij dat ik die ervaring heb opgedaan. Want ik weet nu beter wat er op dat niveau verwacht wordt, en zal dat ook weer als input gebruiken bij de training en voorbereiding van mijn andere paard (die mag nu Z2 starten, maar daar ben ik door omstandigheden al ruim een jaar niet meer mee op wedstrijd geweest). Nu de ZZ-licht bij de basis zit, ontstaat hetzelfde probleem in het zz-zwaar.

Overigens heb ik bewust voor een film van een wedstrijd gekozen. Ik zou natuurlijk net zo goed een goed moment van de training thuis kunnen nemen (overigens heb ik daar bijna geen film van). Thuis kon ik prima een rondje in een hele mooie gedragen verzamelde draf laten zien, maar dat vasthouden een hele proef en alle oefeningen naadloos aan elkaar breien vond ik gewoon retemoeilijk met dit paard. Deze deed het echt niet uit zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:39

nombrado schreef:
Ik lees ook op fokt, veel van geleerd en de kwartjes zijn gaan vallen, door dat forum!

Dan begrijp ik nu waarom ik je vaak niet kan volgen. Op dat forum worden veel onwaarheden verteld. Ik heb er ook wel eens gelezen maar het is niet voor niets dat er altijd ruzie was, berichten verdwijnen of aangepast worden door de beheerder en dat bijna iedereen van dat forum is verdwenen. Die beheerder wordt niet voor niets door ieder gerenomeerd paardenmens uitgelachen.

Ik wil graag even verder gaan hoe jij een ophouding met je been geeft. Hoe doe jij dat dan?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:42

nombrado schreef:
burl schreef:
Ik denk dat je te veel op Fokt leest Nombrado. Je moet niet alles geloven wat de beheerder daar verteld.
Dit is een hakkentrekker.

[ Afbeelding ]

Ik lees ook op fokt, veel van geleerd en de kwartjes zijn gaan vallen, door dat forum!
Het was namelijk mijn ervaring precies zo
even over je "hakkentrekker" de hoeken van voor en achterbeen is niet evenredig/gelijkmatig als op het filmpje wel is in de vertraagde beelden te zien.
je kan er evenredige driehoeken door trekken bij het filmpje.
de foto die je hier plaatst, is een hengst die imponeerd, hoofd hoog houd, hals erop, en dus niet anders kán dan zijn achterbeen achter de massa plaatsen. (anders breekt namelijk zijn rug door 2 :o ) Paard is nie gek ;)

Even een screen uit een door jou geplaatst filmpje gepakt. Hier is dan die hoek waar jij het over hebt ook niet evenredig? Of snap ik jou nu gewoon niet?

Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:48

burl schreef:
nombrado schreef:

Dan begrijp ik nu waarom ik je vaak niet kan volgen. Op dat forum worden veel onwaarheden verteld. Ik heb er ook wel eens gelezen maar het is niet voor niets dat er altijd ruzie was, berichten verdwijnen of aangepast worden door de beheerder en dat bijna iedereen van dat forum is verdwenen. Die beheerder wordt niet voor niets door ieder gerenomeerd paardenmens uitgelachen.

Ik wil graag even verder gaan hoe jij een ophouding met je been geeft. Hoe doe jij dat dan?

Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:49

mang schreef:
Even een screen uit een door jou geplaatst filmpje gepakt. Hier is dan die hoek waar jij het over hebt ook niet evenredig? Of snap ik jou nu gewoon niet?

[ Afbeelding ]

nee, klopt, die hoek is niet evenredig
paard beweegt hier ook te diep...hoeken kloppen niet. Goed gezien. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:50

Ailill schreef:
Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.

Dank je Ailill ,je was me voor :+
mooi verwoord :j

Bij goed gereden paarden is het alleen maar nodig die bovenbeen spier aan te spannen. (daarom is het als ruiter zo belangrijk onafhankelijk te kunnen zitten en verschillende spieren onafhankelijk te kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:52

Ailill schreef:

Ik geloof nooit dat het paard dat knijpje van de binnenste bovenspier door het zadel en dekje heen kan voelen. Lijkt mij meer een leuk theoretisch iets maar niet echt aannemelijk.
Daarbij geloof ik niet dat Nombrado niet met (handen) ophoudingen werkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:53

burl schreef:
Ailill schreef:

Ik geloof nooit dat het paard dat knijpje van de binnenste bovenspier door het zadel en dekje heen kan voelen. Lijkt mij meer een leuk theoretisch iets maar niet echt aannemelijk.

Het is een onderdeel van. Je werkt met je adem/zit/spieren, het is niet alleen dat kneepje nee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:53

burl schreef:
Ailill schreef:

hij voelt toch ook een vliegje op zijn huid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:54

Ailill schreef:
Het is een onderdeel van. Je werkt met je adem/zit/spieren, het is niet alleen dat kneepje nee.

En wat doe je met je handen dan Nombrado? Het is toch een utopie om te denken dat jij je paard zonder behulp van je handen een dressuurproef in kan sturen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:55

burl schreef:
Ailill schreef:

Daarbij geloof ik niet dat Nombrado niet met (handen) ophoudingen werkt.

Als jij met je benen over elkaar zit en je spant die spieren aan, dan voel jij het toch ook? Echt, een paard voelt een vlieg al op zijn lichaam, zo'n kneep voelt dan ie echt wel, zeker als je de juiste signalen tot/voor geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:58

Moet ik hier serieus op in gaan?
In boeken is alles altijd theoretisch mogelijk. Echter in het echte paardrijden kom je toch al snel tot de conclusie dat je nooit een volkomen perfecte situatie hebt.
Als het werkelijk zo is dat je zonder handen zou moeten rijden waarom lees ik dan niets daar van in de FEI regelementen waar Nombrado zo meer schermt?
Als jij dat echt kunt Nombrado dan ben je echt een unicum.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:59

burl schreef:
Ailill schreef:

En wat doe je met je handen dan Nombrado? Het is toch een utopie om te denken dat jij je paard zonder behulp van je handen een dressuurproef in kan sturen.

haha, vraag aan Ailill
waarom is het een utopie, om een paard met je zit te sturen?
dat deden de indianen al...
als je weet, welke buiging in het lichaam van het paard plaatsvind op welk moment, kan je dit prima sturen met zit.
Probeer maar eens.
je paard in een relaxed drafje...teugels los (helemaal bij het gespje) bij elke hoek een kleine volte te sturen op je zit.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:59

een vlieg op zijn zadel met een dekje daaronder voelt een paard niet hoor. Vind een vlieg op de huid - een aanspanning van een spier op een zadel en een dekje geen beste vergelijking :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:00

burl schreef:
Ailill schreef:

Handen zijn voornamelijk om op te vangen, te begeleiden en te transporteren. Je vangt de kracht vanuit zijn rug op, doseert die en vervolgens laat je die kracht weer gaan. Nu klinkt het als een stappenplan/reeks, dat is het niet. Vanaf het moment dat je de teugels in handen hebt begint dit proces totdat je afstapt, je blijft altijd contact behouden met de mond, daar komt het vertrouwen (deels) vandaan.

Verder dienen je teugels vooral als grens, of eigenlijk het bit. Neem bijv. wijken, tijdens die oefening neem je de buitenteugel van de hals af, je nodigt het paard dus als het ware uit om die kant op te bewegen (in combinatie met je zit/beenhulpen natuurlijk). Doordat je teugel ergens anders is, gaat die grens/begrenzing ook ergens anders liggen.

Teugels mogen nooit als rem dienen, enkel als tussen/activatie station.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 10-12-12 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:00

burl schreef:
In boeken is alles altijd theoretisch mogelijk. Echter in het echte paardrijden kom je toch al snel tot de conclusie dat je nooit een volkomen perfecte situatie hebt.
Als het werkelijk zo is dat je zonder handen zou moeten rijden waarom lees ik dan niets daar van in de FEI regelementen waar Nombrado zo meer schermt?

Zojuist uitleg gegeven waarom men volgens mij teugels nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 10-12-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:01

mang schreef:
een vlieg op zijn zadel met een dekje daaronder voelt een paard niet hoor. Vind een vlieg op de huid - een aanspanning van een spier op een zadel en een dekje geen beste vergelijking :+

Ik denk van wel, paarden voelen zoveel meer dan wij denken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:03

burl schreef:

pft nee hoor. laat mij lekker met rust *D
ik rij voor mijzelf en alles wat ik ervaar geef ik door.....het is geweldig om te voelen, hoe het werkt, is mijn ervaring.
Mits je je bewust bent van je eigen lichaam en wat je ermee doen kan.
Op een lichte uitademing reageert een paard al. (mits het paard niet is afgestompt op allerlei herriebewegingen eromheen.)
je wilt niet weten, hoeveel tegenstrijdige signalen een paard te verduren krijgen.
lichaam zegt rechts, hand zegt links. Paard gaat uiteindelijk steeds minder op die signalen reageren

Neem het duwen met zit.
Hoeveel ruiters zitten niet hun paard in de weg, door met het lichaam mee te duwen.
Die van mij gaan echt stilstaan , als dit op ze gedaan wordt door een ruiter...snappen ze niks van, die tegenstrijdige hulpen.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:08

Ik vind het oprecht jammer dat je geen rijfoto's of filmpjes met ons deelt Nombrado. Wat jij beweert te kunnen is namelijk echt subliem. Ik leer graag dus maak ons a.u.b. deelgenoot van jouw sublieme rijkunst.
Ik ben ook zo netjes geweest om met behulp van wat rij filmpjes van mij het een en ander toe te lichten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:08

Ailill schreef:
mang schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:12

nombrado schreef:
Ailill schreef:

_/-\o_

ik denk zeker dat paarden veel voelen maar leg mij eens uit waarom de ruiters van de olympische spelen dan zo slecht bezig zijn omdat zij nml. wel met twee bitten rijden. En nog erger. Zij hebben verbinding met de paardenmond. :oo Dat hoort niet volgens Ailill en Nombrado.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:14

burl schreef:
Ik vind het oprecht jammer dat je geen rijfoto's of filmpjes met ons deelt Nombrado. Wat jij beweert te kunnen is namelijk echt subliem. Ik leer graag dus maak ons a.u.b. deelgenoot van jouw sublieme rijkunst.
Ik ben ook zo netjes geweest om met behulp van wat rij filmpjes van mij het een en ander toe te lichten.

:j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:17

burl schreef:

kzal eerlijk bekennen, kheb serieus géén rijfilmpjes.
helaas maar waar
wel wat foto's, maar ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk
belangrijker is, dat ruiters zelf gaan ervaren dat het mogelijk is. en dat is niet even in een jaartje
dat kost uitermate veel doorzettingsvermogen, voelen, voelen en nog eens voelen...
voel wat het paardenlichaam onder je doet als je een hulp of signaal geeft.
En daar zal je in het begin aardig wat moeite mee hebben de aangeleerde dubbele signalen af te leren.
Kheb hier zwaar gefrustreerde ZZ dressuurruiters gehad, die zowat jankend het paard afstapte.
en nu toegeven , dat ze al die jaren hun paarden eigenlijk niet begrepen en slechte begeleiding en les hadden gehad.
wb spanje bv, die ruiters (niet allemaal, want sommige gaan echt nederlanders copieren) hebben de basis van achter naar voor rijden goed begrepen. mede dankzij doma vaquera ruiters denk ik. die doen alles al op zit en rijden met 1 hand. dus die zit basis hebben ze voor op ons.

De eerste keer dat ik in Spanje op een GP paard stapte (pre) heb ik serieus alle hoeken van de 20-60 binnenbak gezien. Paard snapte geen bal van mijn tegenstrijdige hulpen :+
Kben dat paard nog eeuwig dankbaar voor die wijze les!

Mijn ervaring is net als Ailill
Een paard voelt veel meer dan wij denken.