setteke schreef:Nombrado, weet je serieus niet wat een hakkentrekker is?
ja, maar ik zie in de geplaatste filmpjes absoluut geen hakkentrekker!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
burl schreef:[ Afbeelding ]
Nombrado, bij dit paard zie je goed dat het achterbeen buigt en onder het paard blijft. Dit is wat in mijn ogen gewenst is.
Jouw paard uit het filmpje loopt juist van het achterbeen af omdat zijn been achter het paard gebogen is. Hij draagt dus niet maar stuwt.
Ik hoop dat ik het zo voor je duidelijk hebt gemaakt.
Ailill schreef:Net even het losrijden bekeken, klopt het dat het paard zich snel vast zet in zijn achterhand? En dat jij (nog) niet precies weet hoe daar op moet reageren, ik zie je reageren met zit en beendruk, ik zou de beendruk (spanning) achterwege laten.
burl schreef:Het kan er wel heel vriendelijk uitzien maar ik geen enkele verzameling,
vur schreef:Tja Burl, dat is misschien wel zo, maar ze had ook nog "maar" 60 procent. Dus de jury heeft dat misschien ook wel mee laten wegen. Had ze dat wel laten zien, dan had ze misschien zomaar 65 procent of hoger gescoord.
nombrado schreef:Ik lees ook op fokt, veel van geleerd en de kwartjes zijn gaan vallen, door dat forum!
nombrado schreef:burl schreef:Ik denk dat je te veel op Fokt leest Nombrado. Je moet niet alles geloven wat de beheerder daar verteld.
Dit is een hakkentrekker.
[ Afbeelding ]
Ik lees ook op fokt, veel van geleerd en de kwartjes zijn gaan vallen, door dat forum!
Het was namelijk mijn ervaring precies zo
even over je "hakkentrekker" de hoeken van voor en achterbeen is niet evenredig/gelijkmatig als op het filmpje wel is in de vertraagde beelden te zien.
je kan er evenredige driehoeken door trekken bij het filmpje.
de foto die je hier plaatst, is een hengst die imponeerd, hoofd hoog houd, hals erop, en dus niet anders kán dan zijn achterbeen achter de massa plaatsen. (anders breekt namelijk zijn rug door 2) Paard is nie gek
burl schreef:nombrado schreef:Ik lees ook op fokt, veel van geleerd en de kwartjes zijn gaan vallen, door dat forum!
Dan begrijp ik nu waarom ik je vaak niet kan volgen. Op dat forum worden veel onwaarheden verteld. Ik heb er ook wel eens gelezen maar het is niet voor niets dat er altijd ruzie was, berichten verdwijnen of aangepast worden door de beheerder en dat bijna iedereen van dat forum is verdwenen. Die beheerder wordt niet voor niets door ieder gerenomeerd paardenmens uitgelachen.
Ik wil graag even verder gaan hoe jij een ophouding met je been geeft. Hoe doe jij dat dan?
mang schreef:Even een screen uit een door jou geplaatst filmpje gepakt. Hier is dan die hoek waar jij het over hebt ook niet evenredig? Of snap ik jou nu gewoon niet?
[ Afbeelding ]
Ailill schreef:Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.
Ailill schreef:Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.
burl schreef:Ailill schreef:Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.
Ik geloof nooit dat het paard dat knijpje van de binnenste bovenspier door het zadel en dekje heen kan voelen. Lijkt mij meer een leuk theoretisch iets maar niet echt aannemelijk.
burl schreef:Ailill schreef:Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.
Ik geloof nooit dat het paard dat knijpje van de binnenste bovenspier door het zadel en dekje heen kan voelen. Lijkt mij meer een leuk theoretisch iets maar niet echt aannemelijk.
Daarbij geloof ik niet dat Nombrado niet met (handen) ophoudingen werkt.
burl schreef:Ailill schreef:Het is een onderdeel van. Je werkt met je adem/zit/spieren, het is niet alleen dat kneepje nee.
En wat doe je met je handen dan Nombrado? Het is toch een utopie om te denken dat jij je paard zonder behulp van je handen een dressuurproef in kan sturen.
burl schreef:Ailill schreef:Het is een onderdeel van. Je werkt met je adem/zit/spieren, het is niet alleen dat kneepje nee.
En wat doe je met je handen dan Nombrado? Het is toch een utopie om te denken dat jij je paard zonder behulp van je handen een dressuurproef in kan sturen.
burl schreef:Moet ik hier serieus op in gaan?
In boeken is alles altijd theoretisch mogelijk. Echter in het echte paardrijden kom je toch al snel tot de conclusie dat je nooit een volkomen perfecte situatie hebt.
Als het werkelijk zo is dat je zonder handen zou moeten rijden waarom lees ik dan niets daar van in de FEI regelementen waar Nombrado zo meer schermt?
Als jij dat echt kunt Nombrado dan ben je echt een unicum.
burl schreef:Moet ik hier serieus op in gaan?
In boeken is alles altijd theoretisch mogelijk. Echter in het echte paardrijden kom je toch al snel tot de conclusie dat je nooit een volkomen perfecte situatie hebt.
Als het werkelijk zo is dat je zonder handen zou moeten rijden waarom lees ik dan niets daar van in de FEI regelementen waar Nombrado zo meer schermt?
Als jij dat echt kunt Nombrado dan ben je echt een unicum.
nombrado schreef:Ailill schreef:
Ik denk van wel, paarden voelen zoveel meer dan wij denken.
burl schreef:Ik vind het oprecht jammer dat je geen rijfoto's of filmpjes met ons deelt Nombrado. Wat jij beweert te kunnen is namelijk echt subliem. Ik leer graag dus maak ons a.u.b. deelgenoot van jouw sublieme rijkunst.
Ik ben ook zo netjes geweest om met behulp van wat rij filmpjes van mij het een en ander toe te lichten.
burl schreef:Ik vind het oprecht jammer dat je geen rijfoto's of filmpjes met ons deelt Nombrado. Wat jij beweert te kunnen is namelijk echt subliem. Ik leer graag dus maak ons a.u.b. deelgenoot van jouw sublieme rijkunst.
Ik ben ook zo netjes geweest om met behulp van wat rij filmpjes van mij het een en ander toe te lichten.