[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:11

Veulen84 schreef:
Lise: Wat vooral erg opvalt aan deze foto is inderdaad dat dit paard uit de tact loopt. Zoals gezegd heeft hij z'n ene been al op de grond terwijl de andere nog in de lucht is.

Verder zit er heel veel spanning op deze foto. Ik heb idee dat jij erg probeert om de achterhand te laten bewegen, maar tegelijkertijd de voorhand probeert in te dammen.

Om het hele paard over z'n rug te krijgen naar de aanleuning, zal je hem eerst een beetje uit elkaar moeten laten vallen. Je kunt niet gas geven en remmen tegelijk. Ga dus veel schakelen, lang laag rijden. Werk veel met overgangen draf galop.

Om hem weer te leren de tact op te zoeken kun je veel schoudervoor gaan rijden. Kan hij dat, dan is wijken ook zeker een optie.

dat van die tact klopt idd wel. 't is te zeggen in een wending (want deze foto is vlak na, zelfs ng lichtjes in een wending genomen) heb k nog moeite om ze in balans te houden en maakt ze daardoor snel tact fouten. Bij het inrijden, rij ik haar al vrij lang laag. Maar de moeilijkheid zit hem in haar daarna omhoog te laten lopen. En dan zit k weer terug op het feit dat haar achterhand te hoog staat t.o.v. haar voorhand en haar achterhand niet actief genoeg is om dit te kunnen compenseren.

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:34

Mijn tip?

Eerst balanceren....Zodat je paard op zijn eigen 4 benen leert lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:18

Lise_AD schreef:
dat van die tact klopt idd wel. 't is te zeggen in een wending (want deze foto is vlak na, zelfs ng lichtjes in een wending genomen) heb k nog moeite om ze in balans te houden en maakt ze daardoor snel tact fouten. Bij het inrijden, rij ik haar al vrij lang laag. Maar de moeilijkheid zit hem in haar daarna omhoog te laten lopen. En dan zit k weer terug op het feit dat haar achterhand te hoog staat t.o.v. haar voorhand en haar achterhand niet actief genoeg is om dit te kunnen compenseren.

Heb je foto's van het inrijden?

Dat achterhand probleem hebben veel mensen met paarden die overbouwd zijn. Toch hebben de meeste overbouwde paarden veel meer achterbeen gebruik dan de gemiddelde. Het is bij de meeste (en zo oogt jou foto ook wel, maar kan me vergissen) dan ook eerder dat ze niet genoeg opwaarts komen van voren. Je wil daar lichtere bewegingen. Maar ze missen de sprong en kracht (en daardoor tijd) om dat te gaan doen.

Wat je eens zou kunnen proberen is een volte 10/15 meter rijden. Vanaf de eerste kwart ga je verruimen. Pak ergens tussen half en 3/4 terug.
Hou de stelling aan. Volg een rechte lijn en neem de stelling een paar passen mee.

Er zijn veel manieren om bewegingskracht te trainen trouwen. Rijtje van 5 balkjes op 1,25m elk, Schijnovergangen, franse slangenvolte, naar galop aanspringen vanuit wijken, volte verkleinen (ook in galop), een radar draaien, omgekeerde keertwendingen de hoek in, in elke hoek het achterbeen de hoek inslingeren, te diepe hoeken rijden, vierkanten... enz...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:29

hoi ik was benieuwd hoe jullie dit vonden :
Afbeelding
ik moet wel toegeven dat ik veel moeite heb om hem zo te houden. hij gaat van hoog naar laag naar hoog naar laag in tijd van 10 seconden. en dit blijft hij doen( in draf en galop) ik stap blijft hij netjes omlaag lopen ( zadel en rug etc is gecontroleerd!) overegens rijd ik wel bitloos en recreatief.

ook heb ik vaak het probleem dat hij te diep gaat? zonder dat ik eigenlijk wat doe . zoals deze foto ( deze foto stond ik stil en te praten deed verder niks maar zo doet hij ook afentoe tijdens het rijden maar daar heb ik geen foto van )( ohja graag geen opmerking over mijn kleding aub: ik kwam uit school en had zin om te rijden. ik wil hier verder geen discussie over want dit was maar eenmalig in korte broek ( AU!) Afbeelding

iemand tips and tricks?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:45

Ik vind dat je zadel wel erg naar voren licht en op de 2e foto lijkt het alsof je pony zijn rug weg drukt.

Oplossing: Zadel naar achteren leggen.

Rijd je ook terug vanuit je benen?
Ik vind dit geen prettig beeld, of hij het nu zelf doet of dat jij hem daar na toe rijd...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:53

zadel schuift soms naar voren ja ( hier is aan gewerkt) ook hierbij blijft hij het doen ( heb geen andere foto's deze foto's zijn van begin september)
terug rijde vanuit mijn benen probeer ik zo veel mogenlijk . eigenlijk doe ik grootsten deel met mijn benen. maar soms lukt dat niet altijd omdat ik iets met mijn spieren heb (mogenlijk reuma, zit nog in onderzoek)

en prettig beeld is die 2e zeker niet :( daarom vraag ik het ook , dan gaat het er hopelijk wat beter uitzien !

edit: op het zadel na hoe is zijn houding op foto 1 , is dit correct of niet ?

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:29

Leetje1996 schreef:
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. We zijn er nog lang niet maar langzaam gaan we wat vooruit, mede dankzij dit topic :)

[ Afbeelding ]
Eigen houding: Meer in het zadel zitten, benen netjes onder me en niet te streng zijn met me binnenhand... Ook moet ik mijn tenen niet naar buiten afsteken.
Paard: Ik vind der redelijk actief lopen, maar mag naar mijn idee nog wat meer. Der lengte in der hals vind ik ook wel fijn... heb liever dat ze wat langer blijft dan dat ze heel opgekropt gaat lopen, daar heeft ze namelijk heel snel de neiging naar.

[ Afbeelding ]
eigen houding: Ik hang een beetje naar binnen naar mijn idee :o en ben met me buitenhand iets strenger dan met me binnenhand. Verder moet ik voor me kijken.
Paard: Ze loopt lekker actief en ontspannen naar mijn idee. Wel mag ze meer der neusje eruit drukken, ze loopt nu namelijk achter de loodlijn.

Zo gingen we begin dit jaar.
http://tinypic.com/r/ehg41y/6

Ben benieuwd naar jullie tips!

Niemand? :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:41

Ravvie een zadel dat schuift ligt niet goed. Het feit dat hij naar voren schuift zegt dat hij over de schouderbladen schuift. Hij gaat daar de vrije beweging belemmeren. Vaak resulteert dat in een precies de problemen die jij omschrijft.
Het zadel hindert de spieren die over de rug van de achterhand naar voren bewegen. Elke keer als het paard z'n achterbeen aan het werk probeert te zetten voelt hij druk op de spieren. Hij kiest voor een makkelijke oplossing hij bukt en houd die spieren slap.
Zet jij die spieren aan het werk geeft het hem hinder en gaat hij met z'n hoofd van hoog naar laag om terug te keren naar een aangename positie.

Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar in 90% van de gevallen klopt dit...

Overigens vind ik het zadel op de tweede foto erg op de rug drukken. Je paard lijkt daar z'n rug ook in te trekken. Je zit daar ook achterin het zadel, dat geeft weer meer belasting voor die spieren.
Op de eerste foto heb je er zo te zien een bontje onder.

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:54

Veulen84 schreef:
Lise_AD schreef:

Heb je foto's van het inrijden?

Dat achterhand probleem hebben veel mensen met paarden die overbouwd zijn. Toch hebben de meeste overbouwde paarden veel meer achterbeen gebruik dan de gemiddelde. Het is bij de meeste (en zo oogt jou foto ook wel, maar kan me vergissen) dan ook eerder dat ze niet genoeg opwaarts komen van voren. Je wil daar lichtere bewegingen. Maar ze missen de sprong en kracht (en daardoor tijd) om dat te gaan doen.

Wat je eens zou kunnen proberen is een volte 10/15 meter rijden. Vanaf de eerste kwart ga je verruimen. Pak ergens tussen half en 3/4 terug.
Hou de stelling aan. Volg een rechte lijn en neem de stelling een paar passen mee.

Er zijn veel manieren om bewegingskracht te trainen trouwen. Rijtje van 5 balkjes op 1,25m elk, Schijnovergangen, franse slangenvolte, naar galop aanspringen vanuit wijken, volte verkleinen (ook in galop), een radar draaien, omgekeerde keertwendingen de hoek in, in elke hoek het achterbeen de hoek inslingeren, te diepe hoeken rijden, vierkanten... enz...

Ja, zo is ze inderdaad. Bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker eens uitproberen :)

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:11

Ben benieuwd naar jullie mening! :D

Afbeelding
Afbeelding

In stap, wou hem iets meer lengte geven..
Ik vind hem zelf hier veel te diep lopen, wat vinden jullie?
(Afgezien van dat ik mijn handen hoger moet houden en mezelf langer moet maken)
Afbeelding

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:56

minkxx:

op de eerst foto loopt je paard niet in tact (een been is aan de grond en de rest van de grond af, paard loopt op de voorhand)

de galopfoto vindt ik een fijn beeld geven (maar hij zou naar mijn idee meer sprong mogen maken)

op de stapfoto zie je duidelijk dat het paard stuwt met de achterbenen en hij in een valse knik loopt

probeer de achterhand meer te activeren, dus meer van achter naar voren rijden.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:59

Veulen84 schreef:
Ravvie een zadel dat schuift ligt niet goed. Het feit dat hij naar voren schuift zegt dat hij over de schouderbladen schuift. Hij gaat daar de vrije beweging belemmeren. Vaak resulteert dat in een precies de problemen die jij omschrijft.
Het zadel hindert de spieren die over de rug van de achterhand naar voren bewegen. Elke keer als het paard z'n achterbeen aan het werk probeert te zetten voelt hij druk op de spieren. Hij kiest voor een makkelijke oplossing hij bukt en houd die spieren slap.
Zet jij die spieren aan het werk geeft het hem hinder en gaat hij met z'n hoofd van hoog naar laag om terug te keren naar een aangename positie.

Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar in 90% van de gevallen klopt dit...

Overigens vind ik het zadel op de tweede foto erg op de rug drukken. Je paard lijkt daar z'n rug ook in te trekken. Je zit daar ook achterin het zadel, dat geeft weer meer belasting voor die spieren.
Op de eerste foto heb je er zo te zien een bontje onder.

de foto was gemaakt voordat de zadelmaker kwam dus dat kan wel kloppen, ik denk dan toch even dat ik een second opninion ga vragen bij een andere zadel maker. ( mischien zelfs ander zadel want deze is toch iets te klein voor mijn kont)

bedankt voor de informatie :) ! *\o/*

melis_jador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 05:22

Wat jullie wel niet allemaal kunnen zien vanaf een foto ik vind veel
opmerkingen echt nergens op slaan heten we allemaal anky :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:44

melis_jador schreef:

Je streeft toch naar perfectie om het allemaal zo goed mogelijk te doen? Daar horen ook "kleine" dingen bij :+

We zijn er niet om mensen af te kraken. We geven alleen aan waar aandacht aan besteed moet/kan worden.

Of iemand daar iets mee doet is geheel aan die persoon nietwaar?

Ik ben al een tijdje niet actief in het topic, sorry.. maar ik kan het gewoon niet opbrengen te blijven investeren. Zal wel afentoe meelezen. Er zitten hier wel een paar mensen bij wie ik redelijk op 1 lijn zit.

xx

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:45

Jammer SenZ, vind jouw bijdrage altijd erg waardevol, maar ik had je inderdaad al een tijd gemist hier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:42

melis_jador schreef:

Wij zien die kleine dingen, en kunnen ons er op aan vullen hoe je het precies kunt veranderen. Anky? Die naam lees ik mooi overheen, want anky haar trainingmethoden, daar moet aan gespijkerd worden. Paarden van haar lopen niet vaak netjes aan de teugel en vaak al helemaal niet nagevelijk. Daarnaast hebben haar paarden, voornamelijk in draf, vooral salinero enorme tactfouten.

Tactfouten zijn heel simpel te zien. Maar juist aan de ruiter moet gespijkerd worden.
Als een paard vanaf de schoft niet rond gebold is, en de achterhand niet netjes er onder zit, kunnen wij al zeggen dat het niet aan de teugel is.

Als je onse reacties "nergens" op vind slaan. Beargumenteer ze dan voordat je zo'n uitspraak doet.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij je paard aan de teugel rijd...

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:07

partywitch schreef:
minkxx:

op de eerst foto loopt je paard niet in tact (een been is aan de grond en de rest van de grond af, paard loopt op de voorhand)

de galopfoto vindt ik een fijn beeld geven (maar hij zou naar mijn idee meer sprong mogen maken)

op de stapfoto zie je duidelijk dat het paard stuwt met de achterbenen en hij in een valse knik loopt

probeer de achterhand meer te activeren, dus meer van achter naar voren rijden.

Super bedankt voor je reactie! Ik ga eraan werken.
Vond ik trouwens ook, bij de 3e foto.
Xx

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:13

Afbeelding
Wel een oude foto, toen had ik haar net.
Ik doe geen wedstrijden, rij veel buiten, spring af en toe.

Afbeelding
Deze foto is van ongeveer drie maand geleden. Ik weet dat het zadel daar te ver naar voren ligt, maar dat is nu alweer opgelost, dus daar graag geen commentaar over.

melis_jador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 05:35

@senz Uhm laten we eens een paar jaar terug gaan met stang en trens je paard dwingen aan de teugel
was ook niet de bedoeling volgens mij mag iedereen zelf zijn mening
hebben

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:27

:= juist door mezelf op 0 te zetten, helemaal opnieuw beginnen EN door de fijne opbouwende kritiek van andere ruiters, jury's en instructeurs op bokt rijd ik nu mijn nieuwe paard heel vriendelijk ;)

En ik schaam me er niet voor te laten zien dat ik ook "fout" ben geweest :o . Ik heb altijd getraind om mijn vorige paard te verbeteren. Ik was alleen jong en had niet de juiste instructices voor mij. (en ik heb er heel wat versleten om een juiste te vinden) die ik nu gelukkig heb en die mij ook les geeft op de manier waarop ik graag rijd.

Jij mag je mening hebben, maar ipv dat je meehelpt in het topic bekritiseer je de mensen die WEL willen helpen en lok je een wellus nietus discussie uit. En dat is behoorlijk irritant. :Y)

Als je de topics gevolgd zou hebben had je minimaal 100x posts tegengekomen waar dingen in staan zoals "Het is niet FOUT wat je doet, je weet niet beter.." Ook opbeurende posts zaten er meer dan genoeg in.. en meer dan genoeg complimenten.

Het hele topic gaat er om mensen in te laten zien dat "aan de teugel" niet alleen te maken heeft met het hoofd in de krul.. maar de juiste aanleuning verkrijgen door het lijf van je hele paard te trainen. Iets wat vele instructeurs (ook die met een goede naam, papieren en die duur zijn) je nooit zullen vertellen.

Ik ben in het topic gekomen en mee gaan helpen kijken omdat ik het niemand gun te vechten met zijn paard alleen omdat ze geen andere manier kennen. Iedereen kent hoogtepunten en dieptepunten. Zelfs de toppers. Je kunt alleen leren als je je daar toe open stelt. Heb zelf veel geleerd van een aantal posters met een goed oog.. die mij ook persoonlijk veel geholpen hebben en me aan het denken gezet hebben. Ben ik ze heel dankbaar voor.

Zo te zien ben je een Klaag-Vaak die aan 20 nuttige berichten moet komen om normaal op bokt mee te draaien :+ Ik ben er klaar mee *ignore* Succes verder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:25

melis_jador schreef:

melis_jador schreef:
@senz Uhm laten we eens een paar jaar terug gaan met stang en trens je paard dwingen aan de teugel
was ook niet de bedoeling volgens mij mag iedereen zelf zijn mening
hebben

Dit is duidelijk een rel(st)ler, opzettelijk bezig om dit topic te verstoren. In Engeland hebben ze daar een mooi woord voor "troll". Het beste is om hier niet op te reageren.

Leuk dat je er weer bij bent SenZ :wave:

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:16

Dess schreef:
[ Afbeelding ]
Wel een oude foto, toen had ik haar net.
Ik doe geen wedstrijden, rij veel buiten, spring af en toe.

[ Afbeelding ]
Deze foto is van ongeveer drie maand geleden. Ik weet dat het zadel daar te ver naar voren ligt, maar dat is nu alweer opgelost, dus daar graag geen commentaar over.

Op de eerste foto houdt je je handen veel te hoog, verder steek je ook je onderbeen af (al komt dat denk ik door het moment). Verder is de achterhand totaal niet actief.
Tweede foto vind ik niet beter, jij lijkt er met een wat holle rug op te zitten en je hand/schouder vast te houden. Verder loopt je paard daar te diep en enorm op de voorhand.

Ik zou zeggen: aan de slag met het activeren van die achterhand. Vergeet de voorkant eventjes, slagroomhanden (d.w.z. Als je slagroom klopt, moet je je schouder, arm en pols los laten, anders voel je jezelf meteen verkrampen. Met dat idee ook in je hand blijven) houden, en heel veel korte schakelingen rijden om je paard van achter sterker en actiever te maken.

Dan mijn Tuttie. De eerste twee foto's zijn uit een van onze laatste L2 proeven, inmiddels starten we M1. Ze geven wel nog een duidelijk beeld van de problemen waar we nog tegenaan lopen.
http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... s/Rox1.jpg
Wijken voor het linkerbeen, normaalgesproken de moeilijkere kant. De achterhand kwam niet netjes mee en daar corrigeerde ik haar in, reactie daarop is dat ze linksachter dus mooier onder de massa treedt. Mijn handen houdt ik netjes recht, ze heeft haar hoofd ook mooi recht. Misschien mag er nog iets meer oprichting, dit is meer een horizontaal beeld. Mijn binnenbeen moet niet naar achter zwaaien, oftewel, ze moest dus scherper aan mijn been zodat ik met mijn been op de singel al de gewenste reactie kreeg.

Afbeelding
En dit is dus een typische foto van hoe ik het niet wil, maar het wel gaat. Paard is onder de indruk, valt enorm terug. Ik kom met been, houd de handrem erom en steek dan mijn onderbeen weer af. Mijn rechterhand kruipt ook steeds verder omhoog en als de foto een paar meter verder was genomen had ze waarschijnlijk ook behoorlijk gekanteld. Op deze foto is het nog niet te zien, maar meestal trek ik mijn binnenbeen ook nog op. Gevolg: paard loopt achter de loodlijn, gebruikt haar rug niet en de achterhand bungelt er maar wat achteraan.

http://i1179.photobucket.com/albums/x38 ... 5594ea.jpg
Dit is dan al meer in de goede richting. Paard kantelt al meer in het bekken, waardoor ze ook wat meer van de grond af kan springen. Binnenbeen blijft mooi lang en en ik blijf netjes rechtop. Misschien nog iets meer lucht geven aan de binnenteugel zodat het binnenachterbeen nog meer ruimte krijgt.
Ik ben benieuwd!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:28

Babootje, bedankt. ik lees en kijk sowieso mee :)

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:59

@Roxanne: eigenlijk niets aan toe te voegen. Wat logisch is, want voor zover ik kan zien ben jij technisch een stap verder dan ik.

Ik heb dan ook met veel plezier gekeken naar je foto's, de feedback van jezelf op jouw foto's (scherp) en ook naar je clinic bij Jesse Teune elders op dit forum.

Prettig om te zien hoe je kritisch maar opbouwend bent naar jezelf. Zo te zien ben je prima in staat om oorzaak en gevolg aan elkaar te koppelen. Met deze houding en stijl kun je op een lekker manier door de M toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:29

melis_jador schreef:
@senz ik moet gewoon erg lachen dat jij nu mensen
tips geeft en ik weet hoe je rijd en hoe hoog je het in je bol
hebt maar goed
@babootje voel jij je ook aangesproken dan

Sorry hoor, maar ik vind deze reacties hier nutteloos en nergens op slaan. Ga dan alsjeblieft over op pb of gedraag je naar je leeftijd.

Ik ken persoonlijk ZAT mensen die L rijden, maar in theorie alles voor de Z zelfs al klaar hebben, maar omdat ze geen gecentreerde zit hebben, of nog net geen onafhankelijke zit, komen ze op dat moment niet hoger. Maar dat betekend NIET dat je niet kan zien wat goed of fout is. Ik rijd al helemaal geen wedstrijden, ik kan die zooi niet betalen, en rijd al 8 maanden niet meer op mijn pony. Maar dat betekend niet dat ik niet kan werken aan mijn theorie.

Theorie is letterlijk de helft van wetenswaardigheden in de praktijk. Soms moet je je mening en veronderstellingen aanpassen om het juiste beeld te krijgen.

Maar wat je niet in praktijk kunt waarmaken, hoeft dat niet zo te zijn in theorie en andersom.

Ken ook ZAT ruiters in de Z of hoger die absoluut geen fouten kunnen zien of iets kunnen uitleggen, maar wel voorbeeldig rijden.

Dus houd alsjeblieft je commentaar voor je, reageer hier niet persoonlijk op iedereen en alles over hun verleden.

Want wat in het verleden is gebeurt is geen garantie voor de toekomst.
Dat is precies hetzelfde als met auto rijden. Dat je 1 keer een deuk in je auto hebt geregen, hoeft niet te betekenen dat je het later nog een keer doet.

Mensen leren echt wel hoor. Ook door het commentaar wat ze aan anderen geven en aanvullingen op elkaar.

Melis-Jador, als ik nog 1 persoonlijke aanval tegenkom, schakel ik een boktmoderator in.
Dit is niet dreigen maar een waarschuwing.