[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:29

Anthonia_ schreef:
bertie schreef:
Pffff! TIEN pagina's! :=
dat is nog niets, er is ook nog een eerste topic! *\o/*
Het is wel een dilemma: moet je nou Al die mails gaan lezen, of blij op je paard kruipen? _O-

je maakt ons natuurlijk wel nieuwsgierig, als je zegt dat je rijden beter gaat.
FOTO's is wat we willen!
Kunnen we je lekker afkraken! ~~}>
Nee hoor, dat doen we hier niet. <3

Haha ik bedoel ik heb het bijna allemaal gelezen, maar liep een beetje achter. En voor het rijden ging ik nog even een uurtje hier snuffelen en circa 10 pagina's lezen. Daarna ging het weer veel beter!

Ik heb op blz. 37 foto's geplaatst maar ben tot nu toe helaas nog genegeerd -O- haha maar dat is hoe hij vooruit gegaan is. Nu in de winter heeft hij weer een tijdje stil gestaan en nu was ik weer opzoek naar de vorm en het gevoel. Het wilde even helemaal niet. Ik wilde veel te snel. En Velvet miste het respect voor mijn hand (heeft hij eerder ook gehad) daardoor trok hij mij steeds uit het zadel als ik iets wilde en kon ik niet fijn rijden. Mede doordat ik nog een oude blessure aan mijn linkerhand heeft en als hij begint te hangen en trekken doet het gewoon pijn. Ik miste even het plezier in het rijden omdat hij dit zowel in de bak als op buitenrit deed. Maar mede door jullie verhalen hier begin ik weer te begrijpen hoe het moest. En dat heeft zijn uitwerking op mijn paard. Ik heb het plezier in het rijden weer helemaal teruggevonden :) :) :)

:= Zal straks eens snuffelen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:29

Pizzazz schreef:
bertie schreef:
Omdat je dan met meer druk kunt rijden. Dan gaan die beentjes meer wapperen (en de staart soms ook) en dat vinden veel mensen mooi.
Kijk maar waar ze op de tribune enthousiast van worden.

Ha! Nou, dat denk ik dus eigenlijk ook een beetje. Ik snap dat als je er veel energie instopt met je benen en zit (drijven) en dan door je hand voorkomt dat dat naar voren wegvloeit, een paard de voorwaartse actie omzet in opwaartse actie. Maar puur lichamelijk gezien heeft een paard het toch niet nodig de nek 'op te kroppen' om zijn achterhand te activeren?

Er moet wel een aanspanning zijn om de achterhand te activeren om onder de massa te komen.
Die aanspanning komt van een mooie vloeiende opwaartse boog.
Wordt het paard inderdaad te kort in de hals, dan wordt vaak de rug weggedrukt, het achterbeen kan niet meer in een 'vrije swing' naar voren worden weggezet, wordt kramperig, en stuwend in plaats van dragend.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:43

ik kom ook even binnen vallen.

ik plaats een filmpje van mij en mijn 6 jarige merrie.
het is een moeilijk paard. ik heb met het rijden ook wel wat probleempjes met de ontspanning.
ik heb op dit moment geen les. ik ben wel op zoek naar een geschikt iemand voor les maar dat wil nog niet zo lukken.

wat info over mijn merrie.
ze is nu 1 jaar onder het zadel. en heeft tussen het beleren en nu gemiddeld 4 maand weer stil gestaan. op dit moment word ze wel weer actief getraint. ze word ongeveer 1 keer in de week gereden en 4/5 keer in de week gelongeerd. ze is heel vrolijk en vriendelijk. maar ook erg moeilijk. ze raakt snel in paniek.

ik ben heel benieuwd wat jullie vinden van het totaal plaatje
sorry voor de slechte kwalteit, het regende dus het filmen wou niet heleaal.
ik heb er een muziekje onder gezet omdat het ook best hard waaide en dat geluid vind ik vrij vervelend :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:49

Anthonia_ schreef:
Ik heb op blz. 37 foto's geplaatst maar ben tot nu toe helaas nog genegeerd -O- haha maar dat is hoe hij vooruit gegaan is. Nu in de winter heeft hij weer een tijdje stil gestaan en nu was ik weer opzoek naar de vorm en het gevoel. Het wilde even helemaal niet. Ik wilde veel te snel. En Velvet miste het respect voor mijn hand (heeft hij eerder ook gehad) daardoor trok hij mij steeds uit het zadel als ik iets wilde en kon ik niet fijn rijden. Mede doordat ik nog een oude blessure aan mijn linkerhand heeft en als hij begint te hangen en trekken doet het gewoon pijn. Ik miste even het plezier in het rijden omdat hij dit zowel in de bak als op buitenrit deed. Maar mede door jullie verhalen hier begin ik weer te begrijpen hoe het moest. En dat heeft zijn uitwerking op mijn paard. Ik heb het plezier in het rijden weer helemaal teruggevonden :) :) :)

Oh .. ik had je foto's wel gezien hoor. Maar wilde niet altijd met m'n grote mond vooraan lopen. :+
Je bent enorm vooruit gegaan inderdaad. En wat zit je supernetjes! *\o/*
Ik denk wel .. als je nou nét een tikkeltje meer ruimte zou geven, dan komt er ook rust in de achterhand. Die lijkt wat hoog en gespannen.

Ik heb ook even je verhaal gelezen van het topic dat in je onderschrift staat.
Wat een verhaal! Je bent inderdaad van heel ver gekomen.

Nu ik die foto's daar zie valt het me op dat de nu-foto's eigenlijk allemaal hetzelfde beeld geven van kort in de hals, valse knik, en achterhand hoog.
Daar is nog heel wat winst te boeken! Ook voor de punten op de wedstrijden. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:52

Pizzazz schreef:
Ja, ik weet dat dat de theorie is :+ Maar is dat écht zo? Is dat biomechanisch ook te verklaren?

Ja. :j

Ik heb net met heel veel plezier een gratis e-book van Monique de Rijk zitten lezen.
Ze legt daarin heel duidelijk uit hoe het biomechanisch in elkaar steekt. Ook veel plaatjes erbij.
Niet heel diepgravend misschien, maar wel meer dan oppervlakkig en zeer begrijpelijk!

Hier is haar site: http://www.atletischerijkunst.nl
Je moet je wel even registreren, daarna krijg je toegang tot de boekjes.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:56

Ik ga dat boek ook lezen, leuk!
Bedankt voor de antwoorden. Het is niet dat ik het niet geloof, maar ik vind het fijn de achterliggende redenen te weten waaróm. Dat helpt mij ook bij het uitvoeren van :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:00

nicole_hetty schreef:

het is een moeilijk paard. ik heb met het rijden ook wel wat probleempjes met de ontspanning.
ik heb op dit moment geen les. ik ben wel op zoek naar een geschikt iemand voor les maar dat wil nog niet zo lukken.

ze is nu 1 jaar onder het zadel. en heeft tussen het beleren en nu gemiddeld 4 maand weer stil gestaan. op dit moment word ze wel weer actief getraint. ze word ongeveer 1 keer in de week gereden en 4/5 keer in de week gelongeerd. ze is heel vrolijk en vriendelijk. maar ook erg moeilijk. ze raakt snel in paniek.

ik heb er een muziekje onder gezet omdat het ook best hard waaide en dat geluid vind ik vrij vervelend :+

Al die muziekjes .. daarom kan ik je video niet zien. Duitsland heeft een overijverige BUMA/STEMRA achtige instelling, de GEMA, die bij voorbaat filmpjes met muziekjes niet toelaat. Echt belachelijk, maar ik zit er maar mooi mee.
Ik zie wel een still, en daar zie ik een paardje dat véél te diep loopt.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:01

bertie schreef:
Anthonia_ schreef:

Oh .. ik had je foto's wel gezien hoor. Maar wilde niet altijd met m'n grote mond vooraan lopen. :+
Je bent enorm vooruit gegaan inderdaad. En wat zit je supernetjes! *\o/*
Ik denk wel .. als je nou nét een tikkeltje meer ruimte zou geven, dan komt er ook rust in de achterhand. Die lijkt wat hoog en gespannen.

Ik heb ook even je verhaal gelezen van het topic dat in je onderschrift staat.
Wat een verhaal! Je bent inderdaad van heel ver gekomen.

Nu ik die foto's daar zie valt het me op dat de nu-foto's eigenlijk allemaal hetzelfde beeld geven van kort in de hals, valse knik, en achterhand hoog.
Daar is nog heel wat winst te boeken! Ook voor de punten op de wedstrijden. :j

bedankt! ja wel hebben eigenlijk meer meegemaakt dan de bedoeling was |( maar gelukkig zijn we er goed en gezond uit gekomen. En wat je zegt over kort in de hals en een valse knik + achterhand klopt ook helemaal. Dat is waar ik nu mee bezig ben. Heb ik eigenlijk altijd. Op het moment dat het ene opgelost is. Kom je weer wat anders tegen waar je weer verder mee kunt knutselen. Maar dat vind ik ook meteen het leuke aan deze sport!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:02

S_en_Z schreef:
:= Zal straks eens snuffelen

maakt niet uit hoor, er zijn ook zoveel mensen die wat plaatsen hier!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:07

Anthonia_ schreef:
bedankt! ja wel hebben eigenlijk meer meegemaakt dan de bedoeling was |( maar gelukkig zijn we er goed en gezond uit gekomen. En wat je zegt over kort in de hals en een valse knik + achterhand klopt ook helemaal. Dat is waar ik nu mee bezig ben. Heb ik eigenlijk altijd. Op het moment dat het ene opgelost is. Kom je weer wat anders tegen waar je weer verder mee kunt knutselen. Maar dat vind ik ook meteen het leuke aan deze sport!

Ik las in dat andere topic dat je geen les hebt. Wat jammer!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:10

bertie schreef:
Pizzazz schreef:
Ja, ik weet dat dat de theorie is :+ Maar is dat écht zo? Is dat biomechanisch ook te verklaren?

Ja. :j

Ik heb net met heel veel plezier een gratis e-book van Monique de Rijk zitten lezen.
Ze legt daarin heel duidelijk uit hoe het biomechanisch in elkaar steekt. Ook veel plaatjes erbij.
Niet heel diepgravend misschien, maar wel meer dan oppervlakkig en zeer begrijpelijk!

Hier is haar site: http://www.atletischerijkunst.nl
Je moet je wel even registreren, daarna krijg je toegang tot de boekjes.

Dit is mijn instructrice. :D

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:21

bertie schreef:
nicole_hetty schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=sxh_YeVb ... ature=plcp

Al die muziekjes .. daarom kan ik je video niet zien. Duitsland heeft een overijverige BUMA/STEMRA achtige instelling, de GEMA, die bij voorbaat filmpjes met muziekjes niet toelaat. Echt belachelijk, maar ik zit er maar mooi mee.
Ik zie wel een still, en daar zie ik een paardje dat véél te diep loopt.

hier 2 korte sturkjes uit het filmpje zonder muziek.

klopt ze heeft echt stukjes dat ze te diep loopt. ik vind het zelf moeilijk om daar weer goed op te reageren.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:27

wat gebeurt er als je haar lengte geeft?
ik vind het heel moeilijk om te zien en ik weet niet of ik genoeg ervaring heb om tips te geven maar als je haar eens lekker die lengte laat pakken en ontspannen en lager gaat rijden. En van daar uit haar weer kleine stukjes oppakt? Ze zoekt nu nog heel erg misschien nog niet sterk genoeg? Als ze dan sterker wordt wordt ze misschien veel constanter in de aanleuning? En vlucht ze niet meer in het te diep worden.

ik weet niet of het klopt hoor :') vind het moeilijk :')

nicole_hetty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:34

op de momenten dat ik haar mer lengte geef gaat ze heel mooi mee voor 15 sec. dan zet ze het op een lopen. klopt. ze is erg slap vooral in de achterhand. dat is ook de rede dat ik haar zo veel longeer. het word steeds beter. maar de aanleuning is wel een probleem.
ik heb afgelopen zomer een tijdje les met haar gehad. die vrouw was alleen maar bezig met lang en laag.(neusje bij de grond) dit was voor zowel mij als voor het paard te moeilijk. waardoor we beide wat onzeker zijn geworden. dat uit zich bij mij is gespannenheid en bij het paard in de aanleuning.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:38

Waarom denk je dat ze aan het lopen slaat als ze meer lengte krijgt?

(om jullie aan het denken te zetten want het heeft een reden)

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:38

hmm dan komt dat zoeken dus inderdaad omdat ze nog niet sterk genoeg is.. toch denk ik wel dat dat lang en laag de oplossing is.
Longeren is wel goed! Kan je ook lang en laag rijden in een longeercirkel? Dan heeft ze niet zoveel ruimte om te gaan rennen. En als je in de longeercirkel overgangen gaat oefenen op je zit. Zodat ze beter op je zit wordt het dan weer eens probeert in de bak. Is wel heel moeilijk.. maar de bedoeling is dan dat ze op je zit gaat lopen en niet op je teugels. Zodat ze als je 'het hoofd erop zet' ze zichzelf gaat dragen en fijn voor de loodlijn blijft :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:39

Nicole_hetty: Wat een geweldig paardje!! Wat kan ze bewegen! Oh!! Prachtig!

Het eerste dat me opviel was dat je in mijn ogen de bijzet met longeren te strak en te diep zet. Hierdoor wordt ze erg op de voorhand gezet en kan ze haar bewegingen niet fijn kwijt. Met rijden lijk je ook moeite te hebben met lucht geven. En met "lucht" bedoelen we niet dat je de teugels losgooit, maar wel je handen ontspant.

Ook denk ik dat 1 keer per week onder het zadel best al uitgebouwd kan worden hoor! Dan zou ik haar lekker voorwaarts rijden en niet met die voorkant bezig zijn. Ook meer figuren rijden, niet alleen maar op die volte.

Wat een leuk dier... <3 Succes ermee!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:39

S_en_Z schreef:

:+ omdat ze dan de ruimte heeft? pfft moeilijke vraag dit :')

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:43

waarm ze gaat rennen... ik denk omdat haar spieren niet sterk genoeg zijn om die houding aan te houden. op het moment dat ze merkt dat het niet wil raakt ze in paniek omdat ze niet weet hoe ze het anders moet hebben gaat ze aan het rennen... denk ik....

@agossie: hoe meer ik rijd hoe sterker dit gedrag word. ik reed eerst vaker. maar door dit gedrag heb ik het terug gebracht naar 1 keer per week.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:53

Nicole, misschien kun je dan eens na gaan denken waarom ze dit gedrag (ik neem aan dat je het rennen bedoelt) vertoont. (Overigens heb je al een goede stap gemaakt door in dit topic te komen en hulp te vragen! Wij geven géén negatieve kritiek! Alleen opbouwend en we proberen je echt te helpen.)
En hoewel longeren echt heel goed kan zijn, zou ik persoonlijk het touwtje veel losser doen, dat ze met haar neus eruit kan. Ik denk namelijk dat ze op de huidige manier van longeren niet sterker wordt in de rug, alleen maar meer uithoudingsvermogen krijgt. Snap je?

Wat rijden betreft, het lijkt of ze heel erg zoekende is naar je hand. Zou je meer met je been kunnen doen? En dan zodra ze goed loopt (dus niet diep en niet sterrenkijkend), ontspan je je hand. Niet meteen de teugels los gooien, dan gaat ze inderdaad rennen, maar gewoon ontspannen.

Ik hoop overigens dat je snel een fijne juf vindt hoor. Waar in de buurt woon je?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:02

ja ik snap het :) ik longeer haar ook vaak met dubbele longe ik heb het idee dat ze dan fijner loopt. makkelijker en losser. alleen lukt het filmen niet met 2 lijnen, een camera en een zweep in de handen dus vandaar dat ik het even zo heb gedaan

ik probeer mijn been er zo veel mogelijk bij te houden. maar dit vind ze heel spannend. omdat ik zelf ook wat onzeker geworden ben met haar heb ik moeitje met ontspannen. waar zij ook weer op reageert door te spannen. ze is trouwens helemaal niet sterk in de hand. ze maakt zich ook niet sterk als ze gaat rennen. zonder dat er aan de voorkant iets verandert rent ze weg.

ik woon in gerkesklooster ( friesland)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:27

Sodeletuut schreef:
Dit is mijn instructrice. :D
Ja, de link naar die site en die boekjes kwam oorspronkelijk van jou! *\o/*

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:29

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ook wil nog even bestigen dat het een interessant en vooral heel waardevol topic is.

Ik heb besloten ook wat foto's van ons te plaatsen, ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen heb.
Annie is een 6 jarige merrie van 1,75m groot. Ze is springgefokt, allebei haar ouders lopen op hoog niveau in het springen en cross. Springen is onze grootste passie, maar ook de dressuur vind ik erg belangrijk. Ik breng haar nu uit in het L2 dressuur, vooral de B en de L1 is erg snel gegaan, maar nu in de L2 lopen we toch tegen wat dingetjes aan.

Annie is altijd mooi los in mijn handen, lekker voorwaarts en loopt over het algemeen altijd netjes stabiel. Dit was wat ze wilde zien in de B en de L1 en daarom kwam ik ook bijna elke wedstrijd met 3 of 4 winstpunten weer thuis. We hadden er vooral veel lol in en als je dan nog zulke punten rijd en tevens in de prijzen valt is dat natuurlijk dubbel zo leuk.

Ik rij nu in de L2 en loop toch tegen wat dingen aan. Annie is natuurlijk vrij groot en wat moeilijk bij elkaar en opgericht te rijden, wat ze vooral willen gaan zien in het L2. Het probleem bij ons is altijd (staat vaak op mijn coupons) dat het erg netjes, maar te braaf is. Daarom zit ik ook vaak tegen die 180 aan, meestal net eronder en zo nu en dan eens erboven.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb helaas de pech dat ik een paar jaar geleden mijn linkerelleboog heb verbrijzeld. Ik ben hier toendertijd aan geopereerd, maar ze hebben het toen niet meer goed kunnen zetten. Helaas heb ik er erg veel pijn aan en ik ben ook beperkt in mijn bewegingen. Vooral mijn houding is er de dupe van, ik draai mijn linkerschouder naar voren om mijn elleboog te ontzien en ik kan tevens mijn linkerhand niet meer rechtop zetten. Ook ben ik niet in staat om druk en kracht met mijn linkerarm uit te oefenen, ik hou met links alleen mijn teugels vast en meer niet. Ik loop soms door die stomme arm wel een beetje aan tijdens het rijden en daarom vraag ik me ook af of jullie het idee hebben dat mijn arm ook de houding van mijn paard belemmerd?

Onze passie ligt vooral bij het springen en ik heb daarom ook niet de ambitie om op hoog niveau te komen in de dressuur (als dit lukt is het natuurlijk wel mooi meegenomen!). Ik rij vooral dressuur matig om zo ook het springen beter te kunnen controleren en gewoon omdat ik dressuur ook belangrijk vind.

Zo, ik heb al een aardig verhaal. Als jullie meer willen weten kan je dat altijd vragen! Ik heb ook nog meer foto's, maar ik denk dat dit wel goed is. Ik ben benieuwd.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:34

S_en_Z schreef:

Mag ik? Mag ik? :D
Nee, ik mag NIET. _O-

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:36

Tuurlijk wel Bertie, toe maar :D.